Overig

Rotterdamse aanpak van verzekeringsmakelaar Howden zorgt voor opvallend succes

2622

Howden Broking Group is met 120 kantoren in 37 landen een heuse wereldspeler. De vestiging in Rotterdam is nog relatief jong, maar daardoor niet minder succesvol.  Sinds de oprichting in het najaar van 2013 groeide de verzekeringsmakelaar, die zich met name richt op het adviseren van maritieme en logistieke bedrijven, in rap tempo. Managing Director Jan Oosterom, Director Marine Martin Besemer en Director Marine Ronald Harms vertellen over de werkwijze, dienstverlening en het onderscheidend vermogen van Howden Insurance Brokers Nederland.

Aan tafel zit voor ruim 80 jaar ervaring binnen de insurance broking industry. De branche kent voor het drietal dan ook geen verrassingen. Oosterom en Besemer waren twee jaar geleden toe aan iets nieuws toen zij zich na een fusie bij hun voormalig werkgever niet meer prettig voelden. “Op dat moment deed zich de kans voor om voor Howden Broking Group een nieuw Nederlands kantoor op te zetten met de focus op marine en liability. Die uitdaging gingen we graag aan. We zijn met niks begonnen en hebben het vanaf nul opgebouwd. Toen het balletje begon te rollen, was er geen houden meer aan. Besemer: “Veel bedrijven kenden ons nog vanuit het verleden en waren nieuwsgierig naar wat we gingen opzetten. Door ons te richten op maritieme aansprakelijkheden bevinden we ons op specialistisch terrein. Vanwege onze branchekennis is dat een voordeel. Al onze specialisten zijn in hoge mate ervaren. Ronald is ons team op 1 januari komen versterken. Met zijn kennis van de logistiek branche hebben we nu onder meer ook transport- en terminalbedrijven nog meer te bieden.” Eén van de voordelen van de Nederlandse vestiging van Howden Broking Group is volgens Oosterom dat vanwege de relatief kleine organisatie in Rotterdam de lijnen altijd kort zijn en er sprake is van een grote mate van flexibiliteit richting zowel klanten als verzekeraars. “Het is ’s ochtends altijd een verrassing hoe de rest van de dag verloopt. Komt er aan het einde van de dag een dringend verzoek of een spoedklus? Dan is het zaak die snel, vakkundig en probleemoplossend op te pakken. We staan middenin de Rotterdamse klei en kennen het segment door en door. Dat helpt enorm. Ik zeg altijd: ‘achter het bureau verdien je je geld niet. Wij zijn een proactieve organisatie en wachten niet alleen maar af tot er iets op ons beeldscherm binnenkomt. Klantcontacten zijn heel belangrijk. We verdiepen ons in de business van de klant en spreken dezelfde taal. Dat is een arbeidsintensieve manier van werken, maar werpt wel zijn vruchten af.”

Lappendeken van polissen of overzicht in één pakket?

Howden Insurance Brokers Nederland houdt zich als onafhankelijk tussenpersoon bezig met zakelijke schadeverzekeringen. Zijn bedrijven zich voldoende bewust van het belang om hun business voor de meest uiteenlopende risico’s te beschermen? Harms: “Ondernemers zijn met name druk met ondernemen en willen vaak zo min mogelijk worden afgeleid. Zeker niet door verzekeringskwesties. Wij zijn er om ze te adviseren, scenario’s en mogelijkheden te bespreken. Een lappendeken van polissen kan vaak ook heel overzichtelijk in één pakket worden ondergebracht, zonder dat er lacunes ontstaan. Daar denken wij graag over mee. De materie is, mede door de steeds veranderende regelgeving, best complex. Wij zijn ons daar van bewust. Juist daarom is een hoge mate van persoonlijk contact en service enorm belangrijk.” De verzekeringsmakelaar branche kenmerkt zich de laatste jaren door een flinke mate van schaalvergroting. Oosterom: “Door stringenter toezicht van de AFM, zwaardere opleidingsvereisten voor adviseurs en toegenomen kosten, is het aantal tussenpersonen sterk verminderd en zal de komende jaren nog verder gaan dalen. De bestaande bedrijven in de branche zijn in hoge mate geïnteresseerd in overnames en fusies. Dit geldt ook voor verzekeraars.”  Ook Howden Broking Group is in relatief korte tijd fors gegroeid, met een verdubbeling van het aantal kantoren tot gevolg. Maar omdat er een heldere visie en koers is, is dat allemaal goed behapbaar en gaan we niet ten onder aan ons eigen succes. Voor Howden Insurance Brokers Nederland had ik als doelstelling bedacht dat we medio 2016  een kantoor met 10 tot 12 medewerkers zouden hebben. Nu, amper 2 jaar verder, bestaat het team al uit 18 personen. Ons pand aan de Parklaan is dan ook te klein geworden, daarom we gaan binnenkort verhuizen. We hebben om de hoek van onze huidige uitvalsbasis een geschikte ruimte gevonden. Het is voor ons een verdubbeling van vierkante meters, dus daar kunnen we voorlopig even vooruit.”

There is no business like marine insurance

Het succes valt volgens Besemer deels te verklaren door de Rotterdamse aanpak, die in het gebied aanspreekt. “De mensen moeten het doen. Typerend voor Howden Insurance Brokers Nederland is de mentaliteit van ‘niet lullen, maar poetsen’. Slapen doen we ’s nachts, maar wel met één oog open. We zijn altijd alert en meedenkend. Bedrijven zien ons vaak als een echte partner.” ‘We know how’ is niet voor niets het credo van de organisatie. “Al onze medewerkers zijn bevlogen en gepassioneerd. Wij vinden dit echt de mooiste baan ter wereld. There is no business like marine insurance.” Het is ook een wereld waarin veel draait om vertrouwen. “Een zeeschip met een waarde van 100 miljoen euro kan worden verzekerd zonder aanvraagformulier. Natuurlijk heb je als makelaar te maken met zorgplicht en informatieplicht, maar verder komt daar soms veel minder papierwerk bij kijken dan je denkt. Vroeger ging alles op vertrouwen. Dan ging je met elkaar naar de kroeg en hoopte je aan het einde van de avond een handtekening van verzekeraars op de achterkant van een sigarendoosje of bierviltje te hebben staan. Door de jaren heen is veel van deze couleur locale verdwenen, maar het is nog steeds people’s business. Wij zitten ook steeds vaker tegelijk met de verzekeraar en de klant aan tafel. Verzekeraars zijn er de laatste jaren meer van doordrongen hoe waardevol goede klantcontacten zijn. Dat verhoogt de kans op langdurige relaties. Vroeger was het not done om verzekeraars mee te nemen naar een klant. Tegenwoordig gebeurt dat gewoon.”

Full-range serviceorganisatie

Oosterom merkt dat de verzekeringsbranche in het algemeen nog kampt met een negatief imago. “Mensen denken dan vaak meteen aan zaken als woekerpolissen en kleine lettertjes. Howden Insurance Brokers Nederland houdt zich echter bezig met een hele andere tak van sport. Wij stellen zelf de beurspolissen op, gebruiken hiervoor onze eigen uitgebreide polisvoorwaarden, voeren besprekingen met verzekeraars, zorgen voor premie incasso’s bij klanten en afdracht aan verzekeraars en assurantiebelasting aan de fiscus . In geval van schade staan wij onze klanten op proactieve wijze bij en zo meer. Kortom; wij zijn een full-range serviceorganisatie. De markt is aan de ene kant verzadigd, omdat alle bedrijven al ergens een polis hebben. Maar omdat wij met onze werkwijze vaak tot veel betere, voordeliger en overzichtelijker oplossingen kunnen komen, is er toch nog veel groei te behalen. Dat heeft onze vliegende start ook wel bewezen. Mensen bellen ons inmiddels spontaan op, omdat ze van collega’s in het werkveld zulke positieve geluiden over ons horen. Dat is een mooi compliment. Onze werkwijze heeft zich al dubbel en dwars bewezen. Belangen van bedrijven nemen toe en zij hebben te maken gekregen met factoren die vroeger niet bestonden. Denk bijvoorbeeld maar aan meer gecompliceerde contracten, imagoschade en cybercrime. Die dynamiek kunnen wij goed aan. Howden Insurance Brokers Nederland gaat met de tijd mee en is meer dan klaar voor de toekomst.