Overig

Semi-automatic empty depot nieuwste wapenfeit van familiebedrijf Kramer Group

835

Toen Marcel Kramer zo’n twee jaar geleden de aandelen van de Kramer Group schonk aan zijn vier kinderen, ging dat gepaard met best wat emotie. “Hij heeft het bedrijf in de jaren zestig opgericht en er altijd keihard voor gewerkt. Zonder zijn inzet en visie hadden we nooit gestaan waar we nu staan,” vertelt CEO André Kramer.

Zijn vader begon een halve eeuw geleden een glazenwassersbedrijf in Delfshaven. Het schoonmaken, repareren en opslaan van containers voor bedrijven als ACL en ECT werd echter al snel de core business. De vervolgstap, een stuwadoorsbedrijf in de Botlek, was dan ook een logische. “Thuis ging het vaak over het bedrijf, ik kreeg het met de paplepel ingegoten. Dat is onvermijdelijk bij een familiebedrijf. Ik heb dat in mijn jeugd nooit als onprettig ervaren. Integendeel; ik vond het wel een fascinerende wereld.” Toch stond het niet als een paal boven water dat André het bedrijf op den duur zou overnemen. “Die gedachte is geleidelijk ontstaan. In de jaren tachtig verhuisde het gezin naar het Britse Kanaaleiland Jersey vanwege het gunstige belastingklimaat. Mijn twee zussen waren oud genoeg om in Nederland te blijven, maar mijn broer en ik niet. Ik heb er ruim 10 jaar gewoond en keerde toen terug naar Rotterdam.” Het vak leerde hij door in de praktijk met alle divisies mee te draaien. Waar zijn zussen en broer afstand bewaarden, stortte André zich vol in het avontuur dat Kramer Group heet. “De overdracht van de aandelen heeft wel iets veranderd. Mijn vader, nu 81 jaar, wilde schenken bij leven. Nu is zijn gezondheid weer goed, maar een paar jaar geleden was dat minder. Toen kwam bij hem het besef dat het moment was aangebroken om zijn aandelen aan zijn vier kinderen over te dragen. Op zijn vakantieadres in Spanje is de transactie gedaan. Dat was een bijzonder en emotioneel moment. De Kramer Group was immers zijn vijfde kindje, zo voelde dat echt. Voorheen rapporteerde ik aan mijn vader, maar tegenwoordig kijken mijn zussen en broer over mijn schouder mee. Zij willen ook goed geïnformeerd worden over investeringsplannen, cijfers en ambities. Mijn broer komt eens per maand langs om de belangrijkste zaken door te spreken. Het is een prettige gedachte om te weten dat er iemand anders binnen de familie ook goed op de hoogte is over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Mocht er iets met mij gebeuren, dan kan hij doorpakken. Overigens hebben we ook een geweldig managementteam, dus zorgen maak ik mij niet. En ik ben pas 42 jaar, dus hier nog lang niet uitgespeeld. Ik kan echt nog wel 25 jaar mee.”

Eerste semi-automatic empty depot ter wereld

Plannen genoeg in ieder geval, want stilzitten komt in het woordenboek van Kramer niet voor. Naast het verder ontwikkelen van het barge service center (een centrale afhandelplaats voor dunne containerstromen), de wens voor een common rail terminal, de komst van een gesloten transportroute, de uitbreiding van het hoofdkantoor aan de Missouriweg en de verhuizing van het Kramer Home Depot aan de Reeweg heeft de ontwikkeling van het eerste semi-automatic empty depot ter wereld de komende periode prioriteit. “Het komt te liggen op de Tweede Maasvlakte, naast het container depot van Van Doorn. Het is het laatste stuk grond tussen Distriport en APMT2. We gaan daar 150.000 vierkante meter verharden. Ik vind dat bij twee supermoderne terminals ook een supermodern empty depot hoort. Het wordt state-of-the-art, helemaal passend bij de locatie. De engineeringfase is volop gaande. Zo moet de factor wind ondervangen worden. Volle containers zijn te stapelen tot zes hoog, maar bij lege containers zal dat waarschijnlijk maximaal vijf hoog worden. Bij een empty depot geef je echter niet op nummer, maar op type uit. Dat is een groot voordeel.” Door de beoogde aansluiting van de off dock-locatie op de gesloten transportroute is een snelle verbinding met alle deepsea-terminals straks een feit. Kramer verwacht medio 2018 operatief te zijn. “Door het plan kan Kramer Delta, ons andere empty depot, een deel van de lege containers opvangen die nu nog bij Rotterdam Container Terminal staan. Zo ontstaat daar weer extra ruimte voor het barge service center.” Het semi-automatic empty depot zal meteen na de opening 24/7 actief zijn. “De automatic gates worden dag en nacht vanuit het hoofdkantoor bediend.  Er zijn altijd nog mensen nodig. Een volautomatisch depot is een illusie, want reparatie van containers blijft fysiek werk. En je moet bijvoorbeeld ook in containers om te ruiken. Stinkt het? Dan gebruik je die niet voor de opslag van bijvoorbeeld melkpoeder. Maar vanaf het moment dat een container gereed is voor gebruik, is het een kwestie van de stack in en uit en met de klant mee. Daar heb je bij een semi-automatic empty depot verder geen omkijken meer naar. Ik geloof er in dat ons concept wereldwijd navolging gaat krijgen. Toch mooi dat Kramer Group dan de blueprint heeft gemaakt. Een innovatief bedrijf zijn we altijd al geweest. Daar is mijn vader mee begonnen en vandaag de dag zetten we die lijn door.” Het Rotterdamse havenhart van Kramer Group blijft ook in de toekomst kloppen.