Overig

Sjaak Lagerwerf: “De scheepvaartwereld heb ik van binnenuit leren kennen”

711

De Graaf en Plaisier accountants en belastingadviseurs heeft een uitgebreide expertise opgebouwd in de scheepvaartbranche. Dat heeft geresulteerd in een groeiende klantenkring. Partner mr. Sjaak Lagerwerf:,,Het is een specifieke wereld. Scheepvaartondernemers vinden het belangrijk dat je bekend bent met hun branche.”

Het Ridderkerkse accountantskantoor De Graaf en Plaisier bestaat al ruim dertig jaar. Begin jaren tachtig werd het opgericht door Toon de Graaf en Jan Plaisier, beide accountant. Sjaak Lagerwerf kwam in 1987 bij het bedrijf. Inmiddels is hij één van de drie partners. ,,In 2003 heb ik het kantoor samen met Piet Noteboom RA overgenomen. Vier jaar geleden kwam Jan Gouw RA, afkomstig van Ernst & Young, erbij.”

Het kantoor is gegroeid van 25 werknemers in 2003 tot bijna veertig nu. De Graaf en Plaisier heeft klanten in allerlei uiteenlopende branches, maar heeft drie speerpunten: scheepvaart, transport en logistiek en grafimedia. Accountancy en fiscaal advies vormen de corebusiness. ,,Vooral onze controlepraktijk is van oudsher groot. Er werken bij ons zes registeraccountants , wat heel veel is voor een kantoor van onze omvang. Ook hebben we de WTA-vergunning waarover de afgelopen jaren veel te doen is geweest en staan we onder toezicht van de AFM.” Het kantoor kan ook worden ingeschakeld voor salarisadministratie, HR-advisering en administratieve dienstverlening. ,,We doen behoorlijk veel op het gebied van salarisadministratie. Dat gaat veel verder dan het draaien van salarisstroken. We kunnen ook helpen bij arbeidscontracten, advies over ontslag en het begeleiden van loonbelastingcontroles.”

Fiscalist Sjaak Lagerwerf is binnen het kantoor de specialist in de scheepvaartbranche. ,,Mijn eerste baan was bij een administratiekantoor dat alleen binnenvaart deed. Daar heb ik heel veel kennis over de branche opgedaan. Toen ik bij De Graaf en Plaisier begon, was mijn eerste klant Mercurius Shipping. Destijds een bedrijf met een paar man in dienst, nu een internationaal opererende onderneming. Ik ben als het ware met ze meegegroeid. De scheepvaartwereld heb ik bij hen van binnenuit leren kennen. Ik zat in de beginjaren meer daar dan op mijn eigen kantoor.”

Een dynamische wereld vindt hij het. ,,Scheepvaartondernemers zijn altijd bezig met hun bedrijf, wat ze kunnen verbeteren, en of ze kunnen uitbreiden. Dat is uiteraard ingegeven door de hevige concurrentie. Tot een jaar of vier, vijf geleden kon het niet op. Er werden schepen in overvloed gebouwd. Toen sloeg de crisis toe. Nu blijven casco’s onafgebouwd in de haven liggen. De markt is overvoerd. Ondernemingen moeten nadenken wat ze anders kunnen doen.”

Voor veel kleinere ondernemers zijn het moeilijke tijden. ,,Het vrachtaanbod is sterk teruggelopen. Daardoor staan de tarieven onder druk. Samen met de hoge olieprijzen en het te grote aanbod van schepen zorgt dat voor problemen. Vooral ondernemers die een schip willen verkopen zitten in een lastig parket. Er is geen markt om te verkopen en mocht het toch lukken, dan kan een ondernemer geen vervolginvestering doen. Schippers moeten in feite gewoon doorvaren.

Om de scheepvaartbranche tegemoet te komen, is er een aantal fiscale regelingen ingevoerd. ,,Als crisismaatregel werd in 2009 de willekeurige (“versnelde”) afschrijving geïntroduceerd. Normaal wordt een nieuw schip in 25 jaar afgeschreven, nu mag dat in twee jaar. Hierdoor kon een verlies worden verrekend met winst uit eerdere jaren. Van belang daarbij was dat de juridische structuur zodanig was ingericht, dat je de mogelijkheden optimaal kon benutten.” Verder noemt Lagerwerf het aparte heffingsregime voor de zeevaart. ,,Dit is het tonnageregime. Je betaalt belasting naar verhouding tot de grootte van je schip. De overheid heeft deze maatregel geruime tijd geleden ingevoerd om de zeevaart te ondersteunen. Van belang is dat je die regeling goed beheerst om er optimaal gebruik van te kunnen maken. Want zodra je verlies gaat lijden, kan het aantrekkelijker zijn om weer onder het normale regime te komen.”

Gevraagd naar een actuele problematiek, wijst Lagerwerf op de fiscale aspecten bij bedrijfsbeëindiging. ,,Dat is momenteel een zorg voor veel zelfstandige schippers in de binnenvaart. Als eenmanszaak of VOF vallen ze onder de inkomstenbelasting. Het probleem ontstaat als ze willen stoppen. Hun pensioen bestaat uit de opgebouwde stille reserve in het schip. Maar als eenmanszaak of VOF betaal je daar heel veel belasting over. De oplossing hiervoor is om tijdig een BV op te richten. Dat is fiscaal veel aantrekkelijker. Maar daar moet je wel op tijd over na gaan denken, eigenlijk al als je begin vijftig bent. Want je bent te laat als je op het punt staat te verkopen. Ik zie dat er te weinig over wordt nagedacht. Zeker in deze tijd, schepen dalen in waarde en daardoor verdampen pensioenen.”

De Graaf en Plaisier kan ondernemers in de scheepvaartbranche adviseren over dit soort vraagstukken. Het kantoor werkt voor allerlei soorten scheepvaartondernemingen. ,,Binnenvaartbedrijven, bevrachtingskantoren, bunkerbedrijven, en toeleveringsbedrijven. Ook zelfstandige binnenvaartschippers kunnen bij ons terecht. In de zeevaart zijn we actief. Zo werken we bijvoorbeeld voor een grote relatie, die zeeschepen bouwt en exploiteert.” Onlangs stond De Graaf en Plaisier op de CSI beurs in Gorinchem. ,,We hebben daar als kantoor voor het eerst gestaan. Het is een andere manier om jezelf te presenteren en met klanten in contact te komen.” Zo blijft De Graaf en Plaisier werken aan het uitbreiden van haar netwerk en expertise. Om haar klanten in de scheepvaartbranche nog beter van dienst te kunnen zijn.