Overig

Stelling marketing & communicatie

1584

Nog niet zo lang geleden was het medialandschap voor adverteerders helder en overzichtelijk: krant, tijdschrift, tv en/of radio. De tijden zijn echter veranderd. Papier is eeuwenlang het domein voor reclameboodschappen geweest, nu wordt uit alle hoeken en gaten digitale en social media ingezet om doelgroepen te bereiken.

Onze stelling is: Digitale media versus papieren media is een ongelijke strijd. Wij vroegen een aantal communicatieprofessionals uit onze regio te reageren op deze stelling.

Ruben van Putten | ProBizniz
Beide soorten media kunnen elkaar goed aanvullen en waar mogelijk versterken, mits effectief ingezet. Het voordeel van digitale online media is dat de drempel lager is en iedereen deze in kan zetten. Het bereik binnen de gewenste doelgroep is groter door de sociale interactie waarbij de resultaten ook eenvoudig meetbaar zijn. Echter, als men op bijvoorbeeld een beurs staat, kan een flyer of brochure een welkome aanvulling zijn op digitale boodschappen. In bepaalde situaties is digitale media een vluchtig medium ten opzichte van de tastbare gedrukte media. Een combinatie van beide vormen is dan ook goed toepasbaar in de praktijk, uitgaande van een degelijk marketingplan waarbij het verwachte effect op de te bereiken doelgroep goed in kaart is gebracht.

Gerben Baaij | Dordrecht Marketing
Bij het ontstaan van nieuwe vormen van communicatie gebeuren steevast twee dingen: ze worden gebruikt voor reclame en deskundigen voorspellen dat ze alle voorgaande media zullen vervangen. De radio zou de krant vervangen, de TV de bioscoop. Internet zou alle oude media wegvagen. De werkelijkheid is anders. De krant, de TV, de bioscoop, de radio: ze bestaan allemaal nog. En ondanks e-mail wordt er nog steeds post bezorgd. Wel wordt het medialandschap doorlopend meer divers. Sociale media (en internet) bieden nieuwe mogelijkheden en kansen. De rol van papieren media verandert daardoor, maar die blijven soms geschikter qua attentiewaarde, bereik of boodschappen voor specifieke of juist brede doelgroepen.

Onno Houtman | kumQuat
Het is niet voor niets dat het slecht gaat in de grafische branche, drukkerijen zijn uitgedund, dus dat voorspelt niet veel goeds. Wij zien dat als bureau wel aankomen en moeten we inspelen op de wensen van deze tijd, dus ook wij kunnen op twee sporen verder. Anders zouden we het eenvoudig niet meer redden. Verleden jaar produceerden wij nog een jaarverslag in gedrukte vorm, dit jaar is hij on-line gemaakt. Opent weer nieuwe perspectieven. Daarentegen, kijk toch eens hoeveel tijdschriften er in de winkels liggen en er lijken steeds meer te komen. Er is toch altijd behoefte aan een mooi stukje drukwerk. Volgens mij gaat het niet verloren. Heerlijk bladeren door een vers gedrukt magazine. Support your local printer!

Toby Fortuin | De Zaak Fortuin
Dat er een verschuiving plaatsvindt, is duidelijk. Maar in plaats van een strijd kunnen die twee media elkaar ook aanvullen. Inmiddels zijn we in het stadium aangekomen dat internet volwassen is geworden, maar waarin tevens is gebleken dat de papieren media nog lang niet afgeschreven zijn. De rol ervan in de complete communicatiemix is echter wel bescheidener geworden. Door de komst van alle nieuwe media zullen drukwerk en magazines effectiever ingezet moeten worden. Het schieten met hagel is voorbij. Meer creativiteit is een vereiste, maak gebruik van de steeds uitgebreidere mogelijkheden die drukwerk biedt. En daarnaast zijn er veelbelovende technieken zoals gepersonaliseerd drukwerk, die weer nieuwe kansen bieden.