Overig

Van auto-expeditie tot ProMobility

667

Hij is 48 jaar, goedlachs en oprecht geïnteresseerd in mensen. Is getrouwd, heeft twee kinderen, woont en werkt in een fraai verbouwde boerderij in Geervliet op Voorne-Putten. We spreken op de eerste echt mooie lentedag van 2015 met Marc Noyons, directeur en mede-eigenaar van autoleasebedrijf ProMobility.

De ontvangst is allerhartelijkst. Marc doet zelf de deur open en zegt: ‘zo je hebt mooi weer meegebracht, wil je koffie?’ Zijn enthousiasme werkt blijkbaar aanstekelijk, want ook z’n medewerkers begroeten mij bijzonder hartelijk. Terwijl we nog staan te praten wordt de koffie al gezet. Vervolgens nemen we plaats in de ruime vergaderruimte op de eerste verdieping. Na over allerlei zaken te hebben gesproken is het tijd om te doen waarvoor ik gekomen ben. Ik wil namelijk alles weten over wie Marc Noyons is, wat hem drijft, over hoe ProMobility is ontstaan, zijn visie en doelen. Marc neemt ruim de tijd om al mijn vragen te beantwoorden. ‘Van 1995 tot 1998 heb ik als manager gewerkt bij Broekman Motorships. Samen met mijn toenmalige collega compagnon Cees van Veen als mentor , die naast voorzitter van een tennisvereniging, ook manager van Richard Krajicek was, startte ik onder de naam Noyens Forwarding een eigen bedrijfje. De zolderkamer van ons huis in Brielle was mijn kantoor. We hadden goede contacten en vervolgens ook een contract met PON. We exporteerden en vervoerden rechtsgestuurde auto’s van het vaste land van Europa naar Engeland. Vooral de Volkswagen Golf was populair en wij waren er al snel succesvol mee. We bestelden de auto’s onder andere bij VW Auto Maasstad in Vlaardingen. Op een bepaald moment kregen we het verzoek om ze tezijn we auto’s gaan bestellen bij VW-dealer Pouw in Zaanstad. Hier maakte ik kennis met Dick Dekker. Dat was een plezierige ontmoeting. Het contact was van meet af aan uitstekend en de samenwerking verliep prima. Tot in 2003 de markt volledig instortte. Er was vanuit Engeland een bestelling geplaatst van meer dan 500 auto’s, maar die werden plotseling niet meer allemaal afgenomen. Zo bleef ik met ruim 270 auto’s zitten. Het is dat ik het advies van mijn vader altijd goed heb opgevolgd, anders had ik die periode financieel niet overleefd. Zijn motto was zuinig leven en sparen. Daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Na deze stropIk moest ik dus iets anders gaan doen. en Dick Dekker van Pouw wilde iets anders gaan doen en samen a. Aan de keukentafel hebben Dick en ikwe het plan bedacht en ook uitgewerkt om te gaan starten met een leasebedrijf. Op 1 mei 2006 zaten we bij notaris Wilco Blok aan tafel en was ProMobility geboren. Bij de start hadden we nog een derde compagnon, namelijk Zuid West Lease in Goes. Maar er ontstonden enkele haarscheurtjes en iIn mei 2010 hebben we afscheid van elkaar genomen om de volgende stap van ProMobility te kunnen nemen. Vervolgens zijn Dick en ik gingen samen met een investeringsmaatschappij uit Amsterdam verder gegaan. Om een volgende stap te kunnen maken en door te kunnen groeien hebben we gezocht naar een investeerder. Die hebben we gevonden en vanaf dat moment is ProMobility uitgebouwd. We hebben maandelijks contact met de investeerder, maar hij laat echt alles aan ons over. Dat geeft een goed gevoel.

Twee vestigingen

Na het beantwoorden van een telefoontje en het inschenken van een tweede kop koffie vervolgt Marc Noyons zijn verhaal. ‘We hebben twee vestigingen. Hadden we overigens meteen al. Dick Dekker zit samen met collega Jeffrey Noom, die verantwoordelijk is voor relatiebeheer en sales, in onze vestiging in Wormerveer (Zaanstad) en wij zitten hier met vijf medewerkers in Geervliet. Van hieruit verzorgen we de volledige back-office en administratie voor beide vestigingen. Richard Vos en ik zijn verantwoordelijk voor relatiebeheer en sales in onze regio. Ondanks dat we twee vestigingen hebben, zijn we echt één bedrijf. ‘

Passie

Op mijn vraag wat zijn passie is en wat zijn drijfveren zijn, antwoord Marc: ‘mijn passie is om een bedrijf op te zetten dat financieel gezond is met een eigen visie op zakendoen.’

De leasemarkt lijkt verzadigd, toch groeit ProMobility gestaag. Niet té hard, maar precies zoals gewenst. ‘Gedegen en en zo blijven we ook prima solide,’ aldus Marc. ‘We houden van ons vak en van ondernemen. We zijn betrokken en betrouwbaar. In ons DNA staan de volgende kernwaarden: goed voor medewerkers, goed voor klanten, goed voor leveranciers en goed voor de omgeving. Kortom: goed voor elkaar! Als een van de eerste bedrijven op Voorne Putten is in 2013 een We hebben een MVO certificaat uitgereikt. Daarnaast en zijn wij grondlegger van Voorne-Putten looptLoopt!, . Eeen wandeltocht over Voorne-Putten voor een goed doel, namelijk de strijd tegen borstkanker.’om geld in te zamelen ten bate van borstkankeronderzoek. Kortom: Goed voor Elkaar! En dat is dan ook logischerwijs onze pay-off geworden.

ProMobility is, een betrouwbare partner

‘We zijn een betrouwbare partner die de zorgen van uw wagenpark uit handen neemt. Nee we zijn niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste! De klant is er bij ons van verzekerd dat hij een faire prijs betaalt. Geen verrassingen. Ook niet achteraf. Wij snappen heus wel dat een auto waar 100.000 kilometer op de teller staat wel eens een krasje kan hebben opgelopen.

We willen groot worden door klein te blijven. Persoonlijke aandacht blijft hiervoor onze belangrijkste reden. Op dit moment hebben we zo’n 730 auto’s rijden. Ons streven is om er eind 2017 zo’n 1.000 te hebben. We leveren alle merken en werken samen met diverse autobedrijven. De klant bepaalt met welke autodealer.

Onze primaire doelgroep is het lokale MKB. Een band opbouwen met ondernemers in de regio. Er met elkaar en voor elkaar zijn op Voorne-Putten.’

 

De visie van ProMobility

Om haar ambitieuze groeidoelstellingen te realiseren, hanteert ProMobility een heldere en aansprekende visie:

‘ProMobility wil de meest aansprekende leasemaatschappij van de regio zijn. We willen niet de goedkoopste zijn, maar wel de beste.

De wereld om ons heen wordt steeds onpersoonlijker. De MKB ondernemer hunkert naar aandacht, waardeert persoonlijk contact en betrokkenheid en is niet meer gewend om service te ervaren.

Met een uitmuntende, overstijgende service, oprechte persoonlijke betrokkenheid en transparantie in de geleverde dienstverlening onderscheidt ProMobility zich meer en meer ten opzichte van haar concurrenten en zal daardoor haar positie op de lokale autoleasemarkt de komende jaren verstevigen.’

Waarom moeten ondernemers kiezen voor ProMobility?

Op deze laatste vraag antwoord Marc Noyons: ‘om onze openheid, eerlijkheid, transparantie en vanwege het persoonlijk contact. We zijn geen prijsvechter, maar tijdens en na de afgesproken looptijd van 4 of 5 jaar, kom je bij ons ook niet voor verrassingen te staan. En… we zijn ook gewoon een leuk bedrijf met aardige mensen.’ Dat laatste kan ik inmiddels beamen.