Overig

Van der Mark Logisch in Logistiek: Het rijdende visitekaartje van de klant

735

Het is duidelijk dat Van der Mark Transport een familiebedrijf is. Op veel plekken in het kantoor op het industrieterrein De Bosschen in Oud-Beijerland vind je er foto’s die de historie van het transportbedrijf weergeven. Van het huis waar het in 1910 begon tot en met de allerlaatste aanwinst van het wagenpark. Simon van der Mark (46) is de vierde generatie, hij nam in 2000 het roer over van een bloeiend transportbedrijf.

“Wij zijn een oerdegelijk Beijerlands bedrijf,” zo steekt de directeur-eigenaar van wal. “Mijn vader, opa en overgrootvader hebben een mooi bedrijf opgebouwd. Het resultaat is dat we nu een logistieke totaalspecialist zijn. Wij verzorgen regionale en (inter)nationale transporten. En dat doen we met hart en ziel. Tachtig procent van onze omzet halen wij uit de Hoeksche Waard. Zo rijden we onder meer voor Van Oord PortionPack, Medeco, Jimmy’s en Mars, die zitten hier bijna allemaal om de hoek. Eén van onze specialiteiten is groupage vervoer; vaste lijndiensten in eigen beheer.” Voor Van Oordt PortionPack bijvoorbeeld, één van de grootste producenten van portieverpakkingen in Europa, verzorgt Van der Mark de opslag en de dagelijkse distributie in Nederland én een deel van de export. Maar ook voor Medeco, leverancier van disposables in de gezondheidszorg, is Van der Mark dagelijks op pad. “Wij leveren de disposables van Medeco tot zelfs op de afdeling af bij alle ziekenhuizen en verzorgingshuizen in Nederland. Dat is trouwens onze toegevoegde waarde bij alles wat we doen. Wij zijn het rijdende visitekaartje van onze klanten.”

De spil van alle activiteiten van Van der Mark Transport vormt het logistieke centrum van 10.000 vierkante meter. Daarin zijn alle warehousingdiensten ondergebracht, voorzien van een geavanceerd barcodescanning- en palletlocatiesysteem om de opslagcapaciteit van 15.000 pallets goed te managen. Het bedrijf beschikt over 35 tautliners (opleggers waarvan de zijkanten over de gehele lengte geopend kunnen worden, red.), citytrailers en koelwagens. Stuk voor stuk voorzien van hightech communicatiemiddelen en boordcomputers. Bij het bedrijf werken 58 mensen, die op één na, allemaal uit de Hoeksche Waard komen. “Goed personeel is een groot goed, want het zijn uiteindelijk de medewerkers die het moeten doen. Afspraak is afspraak bij ons. Dat betekent dat ik mijn chauffeurs moet kunnen vertrouwen. Dagelijks rijden wij naar zo’n 250 afleveradressen in Nederland, maar ook internationaal naar Frankrijk, Spanje en Italie. En of het nu gaat om één pallet, twintig rolcontainers, of om een trucklading vol, wij leveren af daar waar de klant het wenst. Dat betekent dat het bij ons gaat om meer dan een truck besturen. Omdat we kleinere orders kunnen combineren lukt het ons om interessante groupagetarieven te hanteren.” Daar zit tevens een groot misverstand, is de veronderstelling van Simon van der Mark. “Men denkt dat je bij ons alleen maar terecht kunt voor complete vrachtwagenladingen. Niets is minder waar, ook het vervoeren van één pallet is bij ons in goede handen. Wij verzorgen de opslag en behandeling van goederen in de ruimste zin van het woord. Van één pallet tot een gehele productvoorraad. Niets is te groot of te klein voor ons.”

Van der Mark Transport beheert volledige goederenstromen, vanaf het moment van productie tot aan aflevering bij de ontvanger. Zelfs vanaf vóór het productieproces. “Voor Jimmy Products BV, fabrikant van Jimmy’s Popcorn leveren wij de grondstoffen af bij de fabriek in Oud-Beijerland. Na het productieproces verzorgen wij de levering van popcorn aan alle bioscopen in Nederland.” zegt Van der Mark. Voor een andere klant, Medeco, rijdt Van der Mark Transport met vrachtwagens in de huisstijl van de opdrachtgever. De kracht van Van der Mark schuilt in de persoonlijke relatie met zijn klanten is de vaste overtuiging van de directeur. “Ik kijk het liefst iemand in de ogen. Een relatie opbouwen en onderhouden kost tijd, maar is ontzettend belangrijk. Er gaat nooit een offerte per e-mail de deur uit, ik wil een offerte graag persoonlijk toelichten. Als ik dat per e-mail doe, kom ik nooit verder dan een specifiek antwoord op een specifieke vraag. Als ik met iemand aan tafel zit en we praten over een prijs voor A, haal ik misschien wel B of C binnen. Dat kan alleen in een persoonlijk gesprek. Het liefst ontvang ik potentiële opdrachtgevers hier in ons hoofdkantoor. Ik wil graag laten zien wie we zijn, wat we doen en hoe we het doen. Wij zijn niet de allergoedkoopste, maar we zijn wel goed. En goedkoop is meestal duurkoop. Wij zijn een logistieke dienstverlener die net iets verder gaat. Een sterk punt is dat wij niet leveren tot aan de drempel, maar tot achter de drempel zeg ik altijd maar.”