Overig

Van der Spek Uitvaart en Glas Geschenken Gouda werken samen aan een tastbare herinnering

555

Informeren, inspireren en troosten. Het zijn deze drie woorden die centraal staan bij Van der Spek Uitvaart. Het Rotterdamse familiebedrijf bestaat al sinds 1888 en kenmerkt zich door een open en professionele uitvaartbegeleiding. Vooral dat ‘open’ is in de uitvaartbranche niet vanzelfsprekend, maar Van der Spek Uitvaart bewijst dat dit ook anders kan.

Martin van der Spek, commercieel verantwoordelijke bij Van der Spek Uitvaart, behoort samen met zijn broers Marcel en Kees tot de vijfde generatie die het familiebedrijf vertegenwoordigt. Al 125 jaar is Van der Spek Uitvaart een bekende naam in Rotterdam en omstreken. Inmiddels telt het bedrijf acht vestigingen in deze regio. “Er is in 125 jaar tijd veel veranderd, behalve onze instelling,” vertelt Martin. “Alles draait om persoonlijke aandacht. Met die instelling werkten ook de generaties voor ons en daar houden we sterk aan vast. Al onze uitvaarten zijn maatwerk, daarom luisteren we goed naar de wensen van de nabestaanden. Daar zijn we groot mee geworden, maar ook dankzij onze vooruitstrevende aanpak. We zijn weliswaar een oud bedrijf, maar er is nog steeds sprake van dynamiek. Wij hebben de drang om het anders te doen, beter. In het belang van de nabestaanden. Om dit te bereiken werken we ook samen met andere ondernemers.”

Samenwerken

Van der Spek Uitvaart werkt onder meer nauw samen met Glas Geschenken Gouda. Dit bedrijf is gespecialiseerd in glasgeschenken voor diverse gelegenheden. Het bedrijf vervaardigt bijvoorbeeld de jaarlijkse Rijnmond Business Influential Award. Naast awards en sculpturen ontwikkelt het bedrijf ook persoonlijke gedenkobjecten. Directeur Dennis Rauch vertelt: “Als ik een idee heb, dan peil ik dat eerst in mijn netwerk. Ik had het idee om van glasgeschenken een gedenkobject te maken, voorzien van een persoonlijke tekst of een foto van de overledene. Dat idee heb ik neergelegd bij Martin en zo ontstond een waardevolle samenwerking tussen onze twee familiebedrijven.”  “Ik was meteen enthousiast,” haakt Martin in. “Dit is zo’n uniek geschenk. Na afloop van de uitvaartplechtigheid overhandigt de uitvaartleider de familie een exemplaar. De reacties zijn positief en vooral ook dankbaar. Daar doe je het uiteindelijk voor.”

Duurzaam

Dennis legt uit dat de mogelijkheden van glas als gedenkobject zeer divers zijn: “Voordeel is dat bijna alle foto’s zijn te gebruiken. Ook een oude foto uit een fotoboek is geschikt als gravure. Het glas zelf kan in veel verschillende vormen worden geleverd, vierkant, rond, of bijvoorbeeld in de vorm van een theelichthouder. Daarnaast is er nog de keuze uit een 2D of 3D gravure. Vervaardiging geschiedt per stuk of in bescheiden oplages. Wij bieden voor ieder budget een passende mogelijkheid. Voordeel van glas is het feit dat het materiaal ongevoelig is voor licht en weersomstandigheden. Dit maakt de objecten bijzonder duurzaam en zowel geschikt voor binnen als buiten. We denken ook voortdurend na over nieuwe toepassingen. Hiervoor overleg ik nauw met Martin. Hij weet als geen ander waar nabestaanden behoefte aan hebben. Zo hebben we recent voor een familie het glasgeschenk verwerkt in het grafsteenmonument. Een 3D portret van de overledene in een glazen kubus. Dit geeft een heel bijzonder effect, de contouren van het gezicht zijn vanuit elke hoek te zien en het lijkt alsof de foto uit de steen komt. Voor de nabestaanden is dit een zeer waardevolle herinnering.”

Speciaal voor de uitvaartbranche is een bestelsysteem ontwikkeld. Dennis licht toe: “In geval van een overlijden moet alles binnen een paar dagen geregeld zijn. Het is belangrijk dat het gedenkglas voor de uitvaartplechtigheid gereed is. Via het bestelsysteem kunnen aanvragen snel worden afgehandeld. Uiteraard zonder in te leveren op kwaliteit. De gedenkobjecten worden met de grootste aandacht en precisie vervaardigd. Een andere ontwikkeling is de website www.uitvaartglas.nl. Hier krijgen nabestaanden inzicht in de mogelijkheden van glas als gedenkobject.  Levering vindt alleen plaats via aangemerkte partners, waaronder Van der Spek Uitvaart.”

Taboes doorbreken

De vooruitstrevende aanpak van Van der Spek Uitvaart wordt ook duidelijk na een bezoek aan het moderne uitvaartcentrum in Capelle aan den IJssel. De verschillende ontvangstruimtes zijn licht en overzichtelijk. De twee familiekamers zijn sfeervol ingericht en van alle comfort voorzien, inclusief bankstel, tafel, keuken, televisie en draadloos internet. Hier kunnen nabestaanden 24/7 met een eigen sleutel terecht om de overledene te bezoeken. Ook op het gebied van multimedia is alles aanwezig.

“Mensen inzicht geven in ons vak, informeren over wat we doen en wat er allemaal komt kijken bij een overlijden.” Het zijn de heldere woorden van Martin, die met zijn transparante instelling het taboe rondom overlijden wil doorbreken. “Bij Van der Spek denken we dat er veel behoefte is aan informatie over alle aspecten die met de laatste levensfase en het afscheid te maken hebben,” vertelt hij. “Wij willen het onderwerp bespreekbaar maken. Voorbeeld hiervan is het magazine dat wij twee keer per jaar uitgeven. Hierin geven we informatie over alles wat er komt kijken bij een overlijden. Niet alleen als het gaat om de uitvaart zelf, maar ook waar het administratieve en financiële aspecten betreft. We laten zien welke mogelijkheden er zijn en waar mensen rekening mee moeten houden. Ook de website hebben we recent aangepast. We geven nu veel meer informatie prijs. Wat we hiermee willen bereiken? We willen dat mensen goed nadenken over de keuzes die zij maken. Standaard koffie met cake is natuurlijk prima, maar is dat wat men echt wil? Inzicht geven in alle mogelijkheden helpt nabestaanden bij het maken van de juiste keuzes. Uiteindelijk is alles wat telt een mooie herinnering aan de overledene. Hier zetten we ons maximaal voor in en door de samenwerking met Dennis maken we dit ook tastbaar.”