Overig

Wat kunt u doen tijdens de crisis?

92
Male hand placing a wooden cut circle with smiling face on it on yellow background. With copy space.

Passief afwachten of in actie komen? De concurrentie zit helaas niet stil. Dus dat vraagt om actie. Ziet u al nieuwe kansen? Heeft u alweer nieuwe gezichtspunten? Wat willen uw klanten?

In ieder geval is het noodzakelijk dat u met inspiratie en energie verder gaat met ondernemen. Bij ondernemen is er nooit honderd procent zekerheid op succes. U kunt echter wel alles doen om in een kansrijke positie te komen. Misschien iets nieuws opstarten of het ‘oude’ eens even flink opschudden. Nieuwe contacten leggen, uw netwerk bewerken en uitbreiden. In ieder geval nieuwe mogelijkheden verkennen. Dat geeft spirit en energie. Is dat allemaal echt nodig? Ja, ondernemen is denken aan de continuïteit, aan de toekomst. Het is nu de tijd om weer conditie op te bouwen, de weerstand op peil te brengen en klaar te zijn voor de volgende fase. Want na de crisis breekt ‘de toekomst’ aan. En die is gisteren begonnen. Groeien is noodzakelijk. Geloof in uw kansen. Kies wel de echte kansen uit. Niet met alles meegaan of zomaar iets doen. Maar doordacht groeien in kansrijke markten met goede producten en excellente diensten!

Sterk aan en werk aan uw conditie. U moet zich weerbaar opstellen. Weerstand is niet alleen nu maar ook in een periode van groei allerbelangrijkst. Inzicht in cijfers en volledig ‘in control’ zijn is dan heel noodzakelijk! Richt u nu vooral op uw bestaande klanten. Daar is wellicht het meest te halen. Verleen uitstekende service en waardeer uw klanten om hun klanttrouw. Geef korting of andere voordelen wanneer er grote bestellingen of opdrachten worden geplaatst. Klanten zijn net mensen. Zij voelen zich gewaardeerd door zo’n koninklijke behandeling. De klant is immers koning! Op dit moment zie ik bij verschillende ondernemers dat deze strategie werkt. Klanten in de watten leggen, ze koesteren en verrassen. Klanten zijn veeleisend. Klantvriendelijkheid is geen spelletje. Meedenken met de klant is je verdiepen in zijn of haar achtergrond, wensen, behoeften en interesses. Toon dus respect voor uw klant. Groeien na de crisis is dus vooral leren van het verleden. Niet te lang hetzelfde deuntje blijven spelen. Vernieuwen en innoveren. Zorgen dat u er straks klaar voor bent om te profiteren van het economisch herstel!

Kortom, u kunt tijdens de crisis van alles doen. Passief afwachten tot het beter wordt is echter het slechtste wat u kunt doen!