Home Blog Page 181

Klasse restaurant aan de Waal

0

Ross Lovell kookt de sterren van de hemel. Ridderkerk heeft er een klasse restaurant bij sinds Ross Lovell zich vestigde in het historische pand van het voormalige Wapen van Rijsoord aan de Waal.

Chef-kok Gerrit van den Berg kookt er de sterren van de hemel. Dat deed hij al bij Solo in Gorinchem, maar die sloot de deuren door een noodlottig ongeluk van de eigenaar. Sinds 2 jaar bewijst Gerrit zijn liefde voor het vak in zijn eigen restaurant samen met levenspartner en sommelier Isabella Wildtham. Ze koken op topniveau met eerlijke en pure ingrediënten maar voor betaalbare prijzen. Het driegangen weekmenu is € 30 en een lunch van brood met tonijnsalade, gerookte zalm of carpaccio met truffel crème kan al vanaf 5 euro. “Wij willen geen chique zaak met hoge drempels, maar juist dat iedereen zich welkom voelt”, vertelt Isabella. Het is ongeëvenaard genieten in het knusse en smaakvol ingerichte restaurant.

Het stel organiseert allerlei activiteiten. Zo houden zij wijn/spijzen-avonden en kun je ’s zomers genieten van amuses en champagne in een sloepje op de Waal en daarna aanleggen voor het diner op het terras. Op 28 oktober was het CELEBRATION TIME! Want toen bestond Ross Lovell precies twee jaar en dat vierden zij grandioos met bubbels, walking dinner en live entertainment van ‘Beware of the Piano’s’.

Reserveren?
Bel 0180-420 996, mail info@rosslovell.nl of bezoek rosslovell.nl.
Reserveer tijdig.

Keurmerk Leegstandbeheer biedt zekerheid

1

Het Keurmerk Leegstandbeheer heeft sinds 1 juli 2016 een nieuwe voorzitter. Het is een bekende uit de regio: Hamit Karakus, de Rotterdamse oud-wethouder Wonen en Vastgoed. Hij waarschuwt pandeigenaren die leegstaand bezit laten beheren: “Je blijft verantwoordelijk, juridisch en moreel.”

Zowel Karakus als Gerlof Roubos, secretaris van het Keurmerk Leegstandbeheer, zijn heel enthousiast over deze landelijke organisatie. Het keurmerk is ontstaan in 2010, naar aanleiding van de invoering van de Wet Kraken en Leegstand. “Die bestaat uit twee elementen. Kraken werd verboden en eigenaren van onroerend goed moesten iets gaan doen aan leegstand van hun bezit”, legt Roubos uit. “In die tijd hoefden leegstandbeheerders zich nergens aan te houden. Ze konden rekenen wat ze wilden aan anti-kraakbewoners, want die waren totaal rechteloos. Leegstandbeheerders mochten desnoods twee dagen opzegtermijn geven en ter controle binnentreden wanneer ze wilden. Er zijn gevallen bekend van mensen die tijdens het douchen ineens merkten dat de leegstandbeheerder kwam controleren.”

Dit is natuurlijk ontoelaatbaar. Tijdens zijn wethouderschap kreeg Karakus e-mails van anti-kraakbewoners waar ronduit schrijnende gevallen tussen zaten. “Alleen waren er geen middelen om hen te helpen. Ik heb die signalen wel doorgespeeld aan ‘Den Haag’. Door het keurmerk zijn er nu wél kaders waarbinnen professioneel leegstandbeheer plaats moet vinden.”

Wat betekent het Keurmerk Leegstandbeheer concreet voor een eigenaar van een leeg kantoorpand dat hij wil verhuren? Een zakelijke relatie aangaan met een leegstandbeheerder die is aangesloten bij het Keurmerk Leegstandbeheer betekent dat het een bonafide beheerder is. De veiligheid van het pand moet in acht genomen worden, er is regelmatige controle zonder binnentreding, de anti-kraak bewoners hebben 28 dagen opzegtermijn en er is sprake van een maximum bedrag dat de tijdelijke bewoners moeten betalen. Dit is 165 euro per persoon voor onderhoud aan binnen- en buitenruimte en 235 euro inclusief nutsvoorzieningen. Bij een geschil dat niet kan worden opgelost, doet de Centrale Klachtencommissie van het Keurmerk Leegstandbeheer een bindende uitspraak. “Wij nemen elke klacht serieus, maar hoor- en wederhoor levert regelmatig verrassende resultaten op,” vertellen Karakus en Roubos grinnikend.

Ongeveer 80% van het leegstandbeheer vindt inmiddels plaats door leegstandbeheerders die zijn aangesloten bij het keurmerk. Woningcorporaties nog niet, hoewel ze vaak zelf aan leegstandbeheer doen. Roubos betreurt het dat sommige pandeigenaren toch liever in zee gaan met een leegstandbeheerder die niet aan regels gebonden is. “Als het fout loopt en de tijdelijke bewoners naar de media stappen, dan wordt de naam van de eigenaar ook genoemd. Vergeet niet dat dit tot imagoschade leidt”, waarschuwt Roubos.

Karakus werd twee jaar geleden, na zijn wethouderschap, directeur van Platform 31 in Den Haag. Hij kon zijn capaciteiten als bruggenbouwer meteen benutten, want van vier verschillende organisaties moest er één gemaakt worden. “Leuk om ze allemaal bij elkaar te brengen. Bovendien moest ik de orderportefeuille gevuld krijgen. Hier komt alles bijeen: maatschappelijke vraagstukken, wetenschappelijke onderzoeken en dat alles met veel verschillende partners, zowel ministeries als het bedrijfsleven. Iedereen is welkom!”

Ger Visser over de nieuwe rol van accountants:

0

‘Ondernemer presteert beter met sparringpartner aan zijn zijde’

Wilt u beter presteren met uw onderneming? Dan zult u regelmatig uw koers moeten bijsturen. Waarop kunt u eigenlijk sturen en wanneer precies?

Adviseur en accountant Ger Visser van Visser & Visser in Barendrecht helpt ondernemers dagelijks met de juiste keuzes maken. Dat levert hen geld en strategisch voordeel op.

“We zijn het beste advieskantoor in de regio.” Ger Visser zegt het zonder blikken of blozen. Wie zijn kantoor in Barendrecht kent weet dat de medeoprichter van Visser & Visser geen onzin verkoopt. Cijfers tonen bovendien aan dat klanten van Visser & Visser de dienstverlening van het accountants- en advieskantoor met een 8,2 waarderen (onderzoek mei 2016). “Daar zijn we trots op en moeten we dagelijks onze uiterste best voor doen, maar met ons team en innovatieve diensten halen we het beste in elkaar naar boven. Daar profiteren onze klanten van.”

Cruciale informatie

Wat is er zo bijzonder aan de dienstverlening van Visser & Visser? “We kijken constant kritisch naar ons eigen handelen en investeren in de nieuwste tools voor accountancy.” Ger Visser doelt onder meer op het online dashboard. “Een bedrijf sturen vraagt om inzicht. Dat is precies wat wij onze klanten bieden. Wij maken cruciale cijfers en trends inzichtelijk. Dat doen we met een online dashboard. Ondernemers krijgen zo alle gewenste stuurinformatie op één plek gepresenteerd. Deze informatie is overal en altijd beschikbaar. Ideaal voor wie snel en
efficiënt wil beschikken over een overzichtelijke managementrapportage; niet alleen interne cijfers, maar ook gelinkt aan de branche.”

Cijfers interpreteren

Veel ondernemers vinden het lastig om cijfers juist te interpreteren. Dat is volgens Ger Visser begrijpelijk. “Branches, markten en verdienmodellen veranderen in een rap tempo. Wat ooit slim was om te doen, hoeft dat nu niet meer te zijn. Elke branche is bovendien anders en elke ondernemer heeft eigen doelen en wensen. Kortom, een bedrijf goed sturen op basis van managementinformatie vraagt om een deskundig advies op maat. Dat is precies wat wij doen; het instrument van ‘meten is weten’ gebruiken om het verdienmodel van de ondernemer te spiegelen ”

Nieuwe rol accountant

Waar een accountant vroeger veelal achteraf in beeld kwam (jaarrekening of belastingaangiften) is deze rol inmiddels duidelijk veranderd. “Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk sneller over cijfers te beschikken, waardoor accountants veel meer op de gewenste adviserende stoel zijn gaan zitten. We staan ondernemers bij en helpen hen actuele cijfers juist te interpreteren. Het hele jaar door. Waar staat de onderneming nu en over 5 jaar. Kernwoorden hierbij zijn: vertrouwen en empathie. Je klant aanvoelen en af en toe ook impertinente vragen durven stellen. Dát is helder en uitdagend spiegelen. Je moet altijd eerlijk zijn. Een ondernemer heeft niks aan meepraters. Je bent als accountant zijn sparringpartner. Om het beste resultaat en strategisch voordeel te kunnen realiseren, zul je constant scherp moeten zijn. Wij trainen onze adviseurs hier op.”

Expertise en bevlogenheid

Het beste advies- en accountantskantoor zijn, betekent volgens Ger Visser gebruik maken van de expertise in huis en samen het beste resultaat nastreven. “De uitdagingen bij onze klanten bespreken onze adviseurs/accountants met hun collega’s. We hebben alle specialismen in huis om de ondernemers goed bij staan. Samen vinden we de beste oplossing en nemen we de verantwoordelijkheid voor onze adviezen. Ik ben er trots op hoe ons team met passie en betrokkenheid dagelijks het verschil maakt voor vele ondernemers.”

Een mooie lift als visitekaartje

0

Jarenlang was een liftinterieur van ondergeschikt belang. Modu-Lift brengt hier nu verandering in: gewoon of saai is niet langer meer de norm. “Wij brengen een nieuwe standaard.” Gebruikers en vastgoedeigenaren omarmen Modu-Lift. En terecht, een mooie lift is immers een uitstekend visitekaartje.

De kracht zit in het innovatieve en hoogwaardige uitwisselbare kliksysteem dat het jonge bedrijf zelf heeft ontwikkeld. Duurzaamheid staat hierbij voorop. Betekende schade voorheen vooral slopen en lange stilstand, bij Modu-Lift behoort dit voorgoed tot het verleden.

Totaalleverancier

“Met ons unieke kliksysteem zijn alle onderdelen afzonderlijk van elkaar en zeer snel te vervangen”, verklaart Rick Klop van Modu-Lift. Hij vervolgt: “De mogelijkheden om het interieur naar eigen wens in te richten zijn bovendien legio. Wij hebben een uitgebreid leveringsprogramma voor wand-, plafond- en vloerafwerking samengesteld. Als totaalleverancier van liftinterieurs willen wij een bepaalde beleving overbrengen.” Om het de klant gemakkelijk te maken, komt binnenkort een app beschikbaar. “Hiermee kan men zelf een liftinterieur samenstellen, tot aan een eigen digi-print toe. In het laatste geval is bijna alles mogelijk”, aldus Klop.

Pure ambacht

Opvallend is dat het productieproces in eigen huis plaatsvindt. Een rondleiding leert dat de werkwijze bij Modu-Lift pure ambacht is. Mooi om te zien. Specialisten hanteren hun eigen deskundigheid op elk specifiek onderdeel van het proces. “Samen met ons team maken we telkens weer een unieke en tevens efficiënte lift voor de opdrachtgever.”

Beperkt aanbod

Liftinterieurs waren lange tijd van ondergeschikt belang en klanten namen genoegen met het beperkte aanbod. Modu-Lift wil dit patroon doorbreken en ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. De ambities liegen er dan ook niet om. Ligt de focus nu nog op Nederland en de Benelux, binnen twee jaar wil men de Europese markt veroveren. Het innovatieve Modu-Lift systeem lijkt een soort garantie om deze ambitie te kunnen waarmaken.

Enthousiast

Aan de doelgroep zal het voorlopig niet liggen: vastgoedeigenaren en gebruikers reageren enthousiast en zien veel potentie in Modu-Lift. In de verdere toekomst wil het bedrijf zelfs toe naar een handelwijze van afleveren waarbij de montage door derden kan worden uitgevoerd. Dit zou uitstekend passen bij de internationale ambities van het bedrijf, want of die klant nu in Polen of Frankrijk gehuisvest is, maakt dan niet meer uit. Klop besluit: “Modu-Lift is een solide systeem dat er straks klaar voor is te worden uitgebouwd.”

CT-AV biedt betaalbare oplossingen op het gebied van geluid, beeld en licht

0

Carlo Teunisse, eigenaar van installatie- en verhuurbedrijf CT-AV, gelooft heilig in de kracht van een goed audiovisueel plan. Enthousiast vertelt hij op het kantoor op bedrijvenpark Gadering te Hoogvliet over het full service pakket dat deze audiovisuele inrichter haar klanten biedt.

Met name het onderdeel geluid is een discipline waar voor ondernemers nog veel in kwaliteit is te winnen. “Vaak denken gebruikers dat het simpelweg ophangen van aantal luidsprekers een bevredigend resultaat zal geven, maar er komt veel meer bij kijken. Als beroepsdeformant kijk ik in een ruimte toch onmiddellijk hoe het geluidsysteem is uitgevoerd. Benieuwd welke componenten zijn gebruikt, de spreiding en het klankbeeld, maar ook waarom de installateur heeft besloten zijn plan op deze wijze uit te voeren. Helaas concludeer je al te vaak dat er helemaal niets is bedacht, maar dat er op willekeurig vrije plaatsen in de ruimte maar wat is opgehangen. En dat is jammer, vindt Teunisse. “Een degelijk en wetenschappelijk onderbouwd geluidsplan zorgt ervoor dat rekening houdend met budgetten, er vaak een beter bedieningsgemak en efficiëntere keuze in componenten en bekabeling wordt gemaakt. Tevens is mogelijk middels simulaties resultaten al kenbaar te maken, voordat een systeem fysiek wordt geïnstalleerd. In sommige gevallen kunnen zelfs met de bestaande installatie al betere prestaties worden behaald.” Dat goede geluid is volgens Teunisse erg belangrijk. “In een winkel of restaurant draait het steeds meer om beleving. De geluidsinstallatie is daarom een belangrijk instrument. Voor ondernemers van een dergelijk bedrijf is het belangrijk om te weten wat de wensen van hun doelgroep zijn. De consument staat misschien niet direct stil bij de muziek in de winkel, maar het gehoor is net als reuk en smaak een zintuig, en dit zorgt onbewust voor prikkels. En dat is toch wat ondernemers willen bereiken, dat ze hun klanten weten te prikkelen.”

Als professioneel installatiebedrijf levert CT-AV niet alleen geluidsystemen voor bedrijven, maar verzorgt ook alles wat met beeld en licht te maken heeft. Van beeldprojectoren voor vergaderzalen, kantoren tot en met complete boardrooms. “Wij leveren op dit gebied een totaalpakket, vanaf de planning tot en met de installatie. Ons sterke punt is altijd te streven naar een systeem met een gebruiksvriendelijke bediening en een hoge efficiëntie en bedrijfszekerheid.”CT-AV is een compact bedrijf met korte lijnen. “Service naar de klant toe is onze kracht. Wij willen het traject van A tot Z voor ze verzorgen, op een transparante en makkelijke manier.” De ontwikkelingen in de audiovisuele markt gaan snel, wat het voor ondernemers soms moeilijk maakt om de juiste oplossing te kiezen. CT-AV helpt daarbij.”Er zijn steeds nieuwe trends en onze klanten stellen steeds hogere eisen. Toch weten ze niet altijd waar ze voor moeten kiezen. Ze wensen een hogere standaard in beeld- of geluidskwaliteit en duurzaamheid, maar tegelijkertijd ook een beperking in aanschaf- en exploitatiekosten. Wij houden de ontwikkelingen in de markt nauwlettend in de gaten en spelen zoveel mogelijk in op hun wensen. Door onze kennis en ervaring kunnen wij uitstekend adviseren over mogelijkheden en te bewandelen trajecten.”

De symbiose tussen social media en innovatie in de praktijk

0

Onze wereld wordt geleid door een nieuwe samenhang tussen mobiele technologie, verbondenheid via netwerken, data én datagestuurde resultaten. Tijdens Social Media Week Rotterdam zie je dit in alle aspecten terug – van de inhoud tot de
organisatie.

Organisator Maarten Reijgersberg van RauwCC heeft per 1 juli namelijk een nieuwe businesspartner. Hij ging een gelijkwaardig partnership aan met de Rotterdamse ondernemer en investeerder Jeroen Soeterbroek, tevens directeur van digital agency Connect Holland. Reijgersberg stelt hem graag meteen voor als strategisch partner van Social Media Week Rotterdam.

Connecten, communiceren en consumeren

Daar waar RauwCC thuis is in social media, marketingcommunicatie en het creëren van content is Connect Holland specialist in de bouw en ontwikkeling van
innovatieve digitale platforms, websites en apps. Twee vakgebieden die direct in elkaars verlengde liggen en een meerwaarde vormen voor Social Media Week. Precies daar waar social media en innovatie elkaar raken én
versterken. Dat de twee bedrijven een strategisch partnership aangegaan zijn voor het event is dan ook geen toeval.

Ons dagelijks leven bewijst dat, want het gaat maar door: technologische innovaties die onze maatschappij eigenlijk niet zo goed kan bijbenen. Dagelijks komen er nieuwe apps, cloud-technologieën, updates en upgrades, en revolutionaire platforms die bestaande markten op zijn kop zetten. Veel daarvan beïnvloedt in samenhang en onopgemerkt – als een onzichtbare hand – de technologie die we gebruiken en uiteindelijk de keuzes die we maken. Ons koopgedrag, hoe we communiceren en met wie we contact zoeken.

Datagestuurde resultaten

Omdat we als mensheid steeds efficiënter, dynamischer en gevarieerder worden, hebben we de verantwoordelijkheid het huidige en toekomstige potentieel van deze verborgen krachten om ons heen te begrijpen.

Zo stelt Toby Daniels, oprichter en directeur van het internationale platform van Social Media Week. Ook in Rotterdam, de Beneluxversie van de grootste social-

media- en innovatiebijeenkomst ter wereld, komen deze waarden aan bod. Sterker nog, het partnership van Reijgersberg en Soeterbroek wijst in de praktijk uit dat de organiserende partijen elkaar nu al vinden én samenwerken volgens die nieuwe samenhang.

Technologie en welvaart

Het wereldwijde thema van Social Media Week, dat
tegelijkertijd met Rotterdam in Santiago (Chili) en
Chicago (VS) wordt georganiseerd, laat zich in het Nederlands het best vertalen als: De onzichtbare hand; verborgen krachten van technologie (en hoe we die in ons voordeel kunnen inzetten).

De basis is het gedachtegoed van de 18e eeuwse Schotse econoom Adam Smith. Zijn idee was dat een onzichtbare hand in het economische systeem ervoor zorgt dat er een zo groot mogelijke welvaart voor iedereen tot stand komt. Met zo min mogelijk bemoeienis van buitenaf. Of dat ook voor het technologische systeem geldt, kon Smith destijds niet voorzien – interessant is het wel, het zelfregulerende effect van een markt waar iedereen eigenbelang nastreeft, en daarmee tegelijkertijd collectief welvaart weet te creëren. Stof tot nadenken!

Elke stad kent daarnaast zo zijn eigen, lokale thema’s. Sprekers en side-events geven tijdens Social Media Week Rotterdam invulling aan: hoe zorg je voor balans tussen verschillende belangen, hoe creëer je impact voor je merk, hoe zorg je voor intellectueel leiderschap, hoe omarm je millennials en hoe houd je technologie bij.

Ambitieuze groeistrategie

Reijgersbergs RauwCC organiseert dit jaar alweer de derde editie van Social Media Week Rotterdam. Hij haalde het event vanuit New York naar Nederland met een exclusieve licentie voor de Benelux. Zo’n evenement groeit en evolueert jaarlijks, waardoor zijn bedrijf een verhoudingsgewijs onevenredig grote naamsbekendheid geniet. Reijgersberg zag dat ook graag in de omzetcijfers terug: “We deden het goed, we zaten alleen te lang in een veilige haven. En aangezien goed de vijand is van beter, vond ik het hoog tijd om die haven te verlaten.”

Daarom koos hij er voor zijn partnership met de Belgische Cronos Group te verruilen voor eentje met een lokale aandeelhouder. Hiermee lanceert RauwCC, als het aan Reijgersberg ligt, een ambitieuze groeistrategie.

Strategisch partnership

“Maarten en ik leerden elkaar kennen via een gezamenlijk bedrijfsnetwerk, we hadden al snel een klik”, legt Soeterbroek uit. “We zijn beide eerlijke, gevoelige ondernemers die het voordeel inzien van een lokaal georganiseerde bundeling van krachten. En ik was altijd al gecharmeerd van de benaderbaarheid en de Rotterdamse mentaliteit van RauwCC.” Behalve overeenkomstig zijn de kersverse zakenpartners op sommige vlakken juist tegengesteld aan elkaar; daar waar Reijgersberg vooral inventief en creatief is, is Soeterbroek meer bedrijfsmatig en organisatorisch ingesteld. Waar de een soms impulsief handelt, doet de ander dat juist bedachtzaam.

“Door die tegenstellingen zijn we enorm complementair”, kwam Reijgersberg al snel achter. “Niet alleen als persoon, maar ook in de dienstverlening van onze bedrijven voelen en vullen we elkaar perfect aan.”

De Design Sprint van Google

Soeterbroek houdt van vernieuwen en van bouwen. “Met RauwCC bouwen we verder aan een mooi bedrijf, met klanten die er graag komen en écht geholpen worden. Want je moet altijd denken aan het einddoel van de opdrachtgever.”

Zoals RauwCC expert is binnen zijn vakgebied, is
Connect Holland expert in procesbegeleiding bij de digitale transformatie van bedrijven. “Om tot de beste oplossing te kunnen komen voor de vaak complexe vragen van onze klanten, moeten we eerst diepgaande kennis hebben van wat daar speelt. Dat is een intensief proces waarbij de klant vaak meerdere dagen per week bij ons intern
meewerkt en -denkt. Soms wekenlang.” Via de scrummethode bouwt Connect Holland internetplatforms voor uiteenlopende klanten als
Facilicom, Randstad, Santos Bikes en Rijkswaterstaat. Bij de digitale transformatie van die opdrachtgevers zet Soeterbroeks digital agency sinds kort de Design Sprint van Google Ventures in. Deze vernieuwende werkwijze – in enkele dagen van schets naar werkend prototype – organiseren ze in hun eigen inspiratieruimte Connext Lab.

Strategische meesterzet

Twee Rotterdamse rasondernemers, verbonden via een zelfde netwerk, werkzaam in complementaire vakgebieden met bedrijven die letterlijk bij elkaar om de hoek liggen. Het kan bijna geen
toeval zijn dat die elkaar zouden vinden.
Soeterbroek: “Een aandeel als businesspartner in RauwCC sloot precies aan op mijn persoonlijke ambities en de versnelling die ik zie bij het combineren van technologie en creativiteit. En data is het nieuwe goud, want echte revoluties ontstaan bij een mix van technologie, creativiteit én data. Denk aan Uber en Airbnb. Dus ik sluit verdere partnerships niet uit.”

Vooralsnog vinden Reijgersberg en Soeterbroek hun partnership ‘strategisch gezien een meesterzet’. Connect Holland en RauwCC werken daarin nu al met succes nauw samen en de keuze om ook tijdens Social Media Week Rotterdam de handen ineen te slaan was dus ook een heel logische.

Nationale en internationale sprekers

Wat je daarvan merkt als je Social Media Week Rotterdam bezoekt? Er is maar één manier om daar achter te komen. Er zelf naar toe gaan.

Het programma van Social Media Week is inmiddels gevuld. Verwacht per dag gemiddeld vijftien sessies met minstens twintig inspirerende,
nationale en internationale sprekers van bijvoorbeeld VIVA, Verenigde Naties, NOC*NSF, NAVO, KLM en PostNL. Ze delen met plezier hun
succesverhalen, maar schamen zich ook niet te vertellen wat er minder goed ging – want juist daaruit vallen lessen te leren.

Dit jaar speelt Social Media Week Rotterdam zich af bij LantarenVenster, op twee podia. Op het hoofdpodium zijn vrijwel alle sessies in het Engels, of via hoofdtelefoons vertaald naar het Engels als ze toch in het Nederlands zijn. Op podium twee is de voertaal doorgaans Nederlands. En, er zijn nog tickets te koop.

Het scheelde maar een haartje

0

The devil is in the details. Dat zit ‘m in dat smetteloze overhemd onder uw pak, die perfecte wijn bij uw gerecht, maar zeker ook in sommige details bij een schade. En deze kunnen ervoor zorgen dat een situatie compleet anders uitpakt dan verwacht.

Eén van onze relaties, eigenaar van een kapsalon, kreeg een onaangename verrassing toen hij ’s ochtends zijn salon betrad: een flinke waterschade. Direct belde hij met ons zodat wij hem verder bij de schade konden begeleiden. We schakelden een expert in om de oorzaak en de omvang van de schade in kaart te brengen. De oorzaak was gelegen in een verstopping van het riool, net buiten het gebouw. De omvang van de schade werd vastgesteld op zo’n € 9.000,- waarbij de kosten voornamelijk zaten in het vervangen van de vloer. En daar kwam de devil.

De expert rapporteerde namelijk dat de vloer vast verlijmd was.  En – hier een klein stukje verzekeringstechniek – een vast verlijmde vloer valt onder de opstal, een zwevend gelegde vloer valt onder de inventaris. Helaas voor onze relatie was de opstal onderverzekerd, waardoor ruim € 3.500,- van de schade niet vergoed zou worden.

Zulke zaken zijn natuurlijk nooit leuk om te melden, dus met een vervelend gevoel belden we onze relatie. Voor onze relatie sloeg dit bericht in als een bom. Schade niet gedekt en bovendien was de vloer nog niet eens droog. Relatie meldde namelijk terloops dat hij “net in de hoek nog even de vloer had opgetild, en dat de groene ondervloer nog helemaal nat was.” Na die uitspraak gingen bij ons de alarmbellen af. Want dat zou betekenen dat de vloer níet verlijmd was. We verzochten de expert nogmaals te kijken naar de schade en toen kwam aan het licht dat de vloer inderdaad niet verlijmd was.

Gevolg: de schade viel onder de dekking van de inventarisverzekering, daar was geen onderverzekering en onze relatie kreeg een volledige uitkering van de schade. Het telefoontje dat dan volgt is een stuk leuker om te voeren, kan ik u vertellen. Onze relatie was overmand door emoties en vertelde met trillende stem dat hij “nu gelukkig toch met vakantie kan”. Dat zijn de momenten dat je trots bent omdat je echt iets waardevols hebt kunnen betekenen.

Wat u van deze case kunt leren? Dat de kleinste details een enorme impact kunnen hebben. Een terloopse opmerking kan het verschil maken tussen vakantie en geen vakantie. Of tussen een strakke en een scheve coup. Ik kan u namelijk verzekeren dat onze relatie na het goede nieuws met een veel vastere hand stond te knippen.

Heeft u een schade waarbij u twijfelt of uw huidige tussenpersoon, uw verzekeraar of diens expert alles wel tot in de kleinste (dode) puntjes uitzoeken? Dan nodig ik u van harte uit in de Schouten Toren om samen naar uw dossier te kijken. En om zeker te weten dat ik voldoende tijd voor u heb, maken we vooraf een afspraak. Dat werkt bij de kapper vaak ook het best.

Einde opbouw pensioen in eigen beheer per 1 januari 2017

0

Met Prinsjesdag is het al langer aangekondigde wetsvoorstel voor afschaffing van het pensioen in eigen beheer eindelijk gepubliceerd.

Huidige systeem leidt tot dividendklem

Al eerder heb ik geschreven dat onder het huidige systeem veel dga’s geen dividend kunnen uitkeren, omdat de commerciële waarde van het pensioen fors hoger ligt dan de fiscale waarde welke vaak in de jaarrekening is opgenomen.

Nieuwe systeem

Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, biedt het een aantal mogelijkheden: het pensioen afkopen in de jaren 2017, 2018 of 2019, de fiscale waarde van het pensioen om te zetten in een zgn Oudedagsvoorziening (OVD). Indien men niet tot afkoop of omzetting overgaat dan zal het pensioen in eigen beheer worden bevroren (opbouw kan niet verder plaatsvinden) en deze waarde zal dan steeds op de balans terecht komen. Indien men dan de fiscale waarde hanteert voor de jaarrekening dan blijft men dus met de vervelende dividendklem zitten.

Afkoop van het pensioen

De mogelijkheid wordt geboden om het pensioen af te kopen tegen de fiscale waarde. In de jaren 2017, 2018 en 2019 wordt ook een voordeel gegeven, namelijk dat niet 100% van de afkoopwaarde belast is, maar dat een aftrek op die waarde mag worden toegepast van 34,5%, 25% en respectievelijk 19% van de fiscale waarde van de pensioenvoorziening per 31 december 2015. Een afkoop in 2017 is dan te prefereren.

Omzetting naar OVD

Een andere mogelijkheid is het omzetten van de fiscale waarde van de pensioenvoorziening in een OVD. Deze wordt dan nog jaarlijks opgerent tegen de (lagere) marktwaarde. Bij het bereiken van de AOW-leeftijd dient dan een lijfrente te worden aangekocht van tenminste 20 jaar. Indien men zeg 2 jaar eerder met pensioen gaat dan wordt het 22 jaar.

Bevriezen huidige pensioenvoorziening

Deze mogelijkheid bestaat ook. De opbouw wordt dan gestopt en de dividendklem zal in veel gevallen blijven bestaan.

Box 3, verhoging fictief rendement

Vanaf 2017 wordt het vermogen boven de € 75.000 (na vrijstelling) hoger belast dan de huidige box 3 heffing. Vermogen tussen de €75.000 en €975.000 wordt geacht een rendement op te leveren van 4,7%. Boven de €975.000 is dit 5,5%. Dit rendement wordt dan tegen 30% inkomstenbelasting belast. Bij de berekening of afkoop van het pensioen dient hier ook rekening mee te worden gehouden. Overigens bestaan er wel mogelijkheden om box 3 vermogen te verminderen.

Hoe kom je tot een keuze?

  • Zuiver fiscaal is het te berekenen welke keuze het meest voordelig is. Er spelen echter zeker ook niet fiscale omstandigheden mee. Ik noem er een aantal.
  • Toestemming partner, deze is nodig wil men gaan afkopen of omzetten. Het kan namelijk zijn dat de partner een eventueel nabestaandenpensioen prijsgeeft.
  • Liquide middelen BV; het kan zijn dat de BV geen voldoende liquide middelen heeft om in ieder geval de loonbelasting over de afkoop te kunnen afdragen.
  • Directe bestedingsbehoefte in privé;

Wenselijk is het om zich te beraden over de totale oude dag positie en de keuze voor het pensioen in eigen beheer hierin mee te nemen.

Vastgoed, kans & risico

0

De economie lijkt weer kracht te winnen. Dit is met name zichtbaar op de vastgoedmarkt. Verschillende rapportages van banken geven aan dat waarden stijgen en investeringen toenemen. Ook de extreem lage rente is hierbij een factor. Wie vooral op de korte termijn let, zou kunnen concluderen dat het een mooi moment is om te investeren in vastgoed of te gaan bouwen.

Los van het hierboven geschetste economische herstel en de aantrekkende vastgoedmarkt blijft voorzichtigheid geboden. De vastgoedmarkt blijft immers kampen met veel leegstand waarvoor geen oplossing in zicht is. Dat geldt niet alleen voor kantoren en winkels, maar ook voor bijvoorbeeld verzorgingstehuizen, buurthuizen, kerken, scholen, showrooms, agrarische gebouwen en bedrijfspanden. In totaal is minstens 40 miljoen m² ongebruikt1. Kort en goed, terwijl de markt enerzijds aantrekt, is anderzijds een groeiende kloof tussen goed scorend vastgoed en de rest van de markt zichtbaar.

Wanneer men wil investeren in vastgoed is het dus goed zaak om van tevoren een goede inschatting te maken van de markt en hoe het betreffende vastgoed zich tot de markt en de ontwikkelingen daarop verhoudt. Bij het afdekken van de risico’s is goed juridisch advies dan van wezenlijk belang.

Hierbij kan enerzijds gedacht worden aan contracten met de gebruikers en/of huurders van het vastgoed en de mogelijkheden om deze contracten voor een langere tijd aan te gaan, anderzijds dient ook te worden gedacht aan de financieringsconstructies en de in dat kader met de financiers te sluiten financieringsovereenkomsten en de daaraan gekoppelde zekerheidsconstructies.

Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de huurpenningen. Voor een financier kan het interessant zijn om de huurpenningen aan zichzelf gecedeerd te krijgen of hierop een pandrecht te vestigen. Voor een partij die als verhuurder optreedt, is het van belang om te weten wie zijn huurder is en om ter zake de inning van de huurpenningen additionele zekerheden te krijgen, zoals een garantie of een borgtocht.

Voor juridisch deskundig advies op maat op het gebied van vastgoed dan wel zekerheden kunt u terecht bij de specialisten van Van den Herik & Verhulst Advocaten te Rotterdam.

De Doorzetter

0

Hij heeft een vrouw en twee kinderen en woont in Iran. Hij is christen en verdient de kost in zijn eigen auto als taxichauffeur. Het leven is niet makkelijk als christen in een moslimland, maar ze redden het. Tot op die ene dag… Hij komt thuis en zijn vrouw en kinderen liggen dood in de kamer. Vermoord. In blinde paniek vlucht hij weg. Waar naar toe? Hij weet het niet. Via allerlei omwegen komt hij uiteindelijk in Nederland terecht. Zijn identiteitspapieren heeft hij verbrand. Hij kan nooit meer terug naar Iran. Hij weet het zeker: ‘Ik word dan ook vermoord’. Zijn landgenoten in Nederland helpen hem. Hij mag bij ze slapen en eten. Soms werkt hij en verdient hij een beetje geld. Hij rouwt om zijn gezin.

Er gaan 12 jaren voorbij. Zijn netwerk is hem steeds blijven helpen. Dan geeft de Nederlandse regering een Generaal Pardon aan illegalen die aan bepaalde voorwaarden voldoen. De Doorzetter krijgt het Generaal Pardon. Dit houdt voor hem in dat hij na 12 jaar eindelijk legaal is in Nederland. Nu moet hij een woning aangeboden krijgen, mag hij een uitkering aanvragen en moet hij een inburgeringscursus volgen. De cursus loopt voorspoedig. Hij heeft een traject van 18 maanden gekregen en gaat drie keer in de week naar school. Hij heeft echter nog steeds geen woning, geen uitkering, niets. Hij slaapt nog steeds bij vrienden. De inburgeringsdocent begrijpt er niets van en gaat met hem naar de IND. De Doorzetter is erg bang voor de IND, want 12 jaar lang heeft hij die instantie ontweken. De docent stelt hem gerust. Men komt tot een vervelende ontdekking: er blijkt een fout gemaakt te zijn bij het GBA. In zijn elektronisch dossier staat een vinkje verkeerd: ‘naar buitenland vertrokken’ staat aangevinkt. Daardoor is hij onzichtbaar geworden voor de instanties. Daardoor krijgt hij geen huis en geen uitkering. De docent probeert de ambtenaar van de IND er van te overtuigen dat de Doorzetter voor hem staat. Het wordt erkend dat hij niet in het buitenland is, maar het vinkje kan niet zomaar veranderd worden.

Een jaar na zijn generaal pardon leeft hij nog steeds op straat en heeft hij nog geen basisinkomen. De docent wordt razend en spant een rechtszaak aan tegen de gemeente namens de Doorzetter. Tijdens de rechtszaak blijkt dat alle instanties op de hoogte zijn van de fout, maar dat niemand de fout wil corrigeren. De bestuursrechter spreekt bij zijn uitspraak van onbehoorlijk bestuur en geeft de Doorzetter gelijk. Met terugwerkende kracht heeft hij recht op een woning, woninginrichtingskosten en een uitkering. De Doorzetter is blij. Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen… Het duurt nog 3 maanden voordat hij een (sloop) woning krijgt toegewezen en het duurt dan nog een half jaar voordat hij geld krijgt voor inrichting en zijn uitkering. Met terugwerkende kracht. Gelukkig bleef zijn netwerk hem steunen.

14 Jaar na zijn vlucht is de Doorzetter legaal in Nederland. Hij heeft zijn inburgeringsexamen met glans gehaald, heeft werk als taxichauffeur en hij heeft een nieuwe liefde. Hij ziet er keurig uit en spreekt goed Nederlands Zijn doorzetten is beloond. Toch, als hij een brief van een instantie krijgt, wordt hij altijd weer bang. Hij gaat dan nog steeds naar zijn oude docent die hem geruststelt: ’Nee hoor, je hoeft nooit meer terug naar Iran.’