Home Blog Page 210

Kleyn Trucks & Trailers: waarom nieuw kopen?

0

In het tradinghome van Kleyn Trucks in Vuren verbindt de receptioniste in allerlei talen binnenkomende telefoongesprekken door. Op datzelfde moment kijken er op de website 141 geïnteresseerde kopers naar het aanbod van gebruikte bedrijfsvoertuigen. Dat is te zien op één van de schermen die in de kamer van directeur Dave Nijssen hangen.

“Een tiental jaren geleden was het hier razend druk met klanten. Taxi’s stonden in kolonnes opgesteld voor het bedrijf,” zo begint Nijssen. “Er liepen Arabieren, Russen, Zuid-Amerikanen en Europeanen, je kwam hier alle nationaliteiten tegen. Tegenwoordig is het hier rustiger. Klanten bezoeken ons minder frequent, maar het aantal (internationale) kopers is er dankzij het internet niet minder om.” Kleyn Trucks koopt en verkoopt sinds 1919 gebruikte bedrijfsvoertuigen, de laatste jaren is dit aantal gegroeid naar 6.000 voertuigen per jaar. Het streven is 8.000 voertuigen in 2018. Dave Nijssen begon als verkoper bij het bedrijf en mag zich sinds 2006 directeur/eigenaar noemen.

Kleyn Trucks is koploper in de branche, mede dankzij het slimme gebruik van ICT en nieuwe media. Door de schermen heeft hij continu voeling met wat er gebeurt. “Ik beschik realtime over alle informatie die van belang is. Wij zijn een handelsorganisatie, alles gaat hier snel. Onze websites zijn onze visitekaartjes en tevens de belangrijkste verkoopkanalen met jaarlijks minimaal drie miljoen bezoekers. Verder zijn wij zeer actief op social media. Wij hebben continu zo’n 1.200 bedrijfsvoertuigen op voorraad. Wekelijks komen er 150 voertuigen binnen. Ons aanbod omvat alle Europese merken, bouwjaren en prijsklassen.”

Voor het inkopen en verkopen zijn acht inkopers en dertien verkopers druk in de weer. Verder zijn er in diverse landen lokale partners actief. Dave Nijssen: “Wij beschikken over een enorme database met (potentiële) klanten. Wij spreken letterlijk en figuurlijk hun taal. Sterker nog wij weten exact welk voertuig het best geschikt is. Dat verklaart mede ons succes.” De kracht schuilt vooral in de veelzijdigheid. Nijssen: “Klanten kunnen meer en meer bij ons terecht voor zeer jonge schone voertuigen. De klant weet altijd exact wat hij krijgt, onze voertuigen krijgen bij binnenkomst een uitgebreid testrapport (TÜV ).”

Die transparantie legt Kleyn geen windeieren, door deze manier van zaken keert het overgrote deel van de klanten regelmatig terug. “De laatste jaren zetten we veel meer in op de Nederlandse transporteurs en wat opvalt is dat we ook deze transporteurs steeds meer zien. Zij komen naar ons voor uitbreiding of vernieuwing van hun wagenpark. Naast dat we financiering verzorgen, steken we ook onze nek uit door, indien gewenst, een terugkoopverklaring af te geven. Daarom hebben klanten groot gelijk dat ze voor Kleyn, en dus voor een voertuig waarop de eerste afschrijving al heeft plaatsgevonden, kiezen,” zo besluit Nijssen lachend.

Helmink Communicatie Groep: meer dan alleen telecom

0

Van de winkel op de hoek tot volledige retailketens – ze laten hun communicatie allemaal over aan de Helmink Communicatie Groep. En daar blijft het niet bij: Micha Helmink en Job Bellekom bedenken ook steeds vaker oplossingen op het gebied van communicatie voor klanten met vestigingen over de Nederlandse grens.

Helmink staat bekend als een van de beste op het gebied van (tele)communicatie in de regio Rijnmond. Zelf is hij enorm nuchter onder deze verworvenheid. “Elk dorp heeft een slager en elke regio heeft zijn eigen telecombedrijf. We hebben onze mobiele telefonie tak geprobeerd landelijk uit te rollen, maar ik kan niet naar klanten in bijvoorbeeld Veendam, want ik spreek hun taal niet. Als een Rotterdams bedrijf 250 vestigingen in Nederland heeft en wil dat ik de communicatie verzorg van al die vestigingen, dan kan ik wel helpen. Dit scenario komt de laatste tijd steeds vaker voor, beschrijft Micha. “De crisis is nu voorbij, dus je ziet dat waar bedrijven de laatste jaren voornamelijk kosten probeerden te besparen, ze nu weer gaan investeren. Ze bedenken zich nu dat je nog wel honderd euro kan besparen, maar dat ten koste kan gaan van je kwaliteit. Want wat betekent het voor je bedrijf als je een dag niet bereikbaar bent? Daarom gaan de meeste grote bedrijven nu juist weer investeren in de techniek om hun positie in de markt te verbeteren. Door die ommekeer zijn onze klanten gaan groeien, ze openen steeds meer vestigingen op steeds meer plekken, ook buiten Nederland. Dus proberen wij hen daar ook te helpen met de communicatie. We kunnen wat wij doen makkelijk kopiëren naar andere landen buiten Nederland, alleen voor het leveren van de fysieke lijnen blijven we vaak afhankelijk van de lokale partijen daar. Van onze software en technische oplossingen maken onze klanten nu al gebruik in heel West Europa, het Midden Oosten, Noord Afrika en Amerika. Ook zijn we achter de schermen bezig met het ontwikkelen van nieuwe software. Dat doen we ook steeds vaker in het buitenland, want in Bratislava bijvoorbeeld, kost dat simpelweg de helft van wat het hier in Nederland zou kosten.”

Hoe klein of groot het bedrijf ook is, Helmink heeft altijd persoonlijk contact met ze, vertelt zijn partner Job Bellekom. “Dat is belangrijk om de business van onze (potentiële) klanten goed te kunnen begrijpen. Alleen dan zijn wij in staat om op zoek te gaan naar een technische oplossing die bijdraagt aan de wensen en eisen van de klant. In die oplossing is telefonie vaak een belangrijk onderdeel, maar we verkopen niet alleen telefonie, we bieden juist een totale communicatie oplossing. Zo kunnen we voor een kapsalon misschien niet veel verbeteren aan hun telefonie, maar we kunnen wel zorgen dat hun klanten tijdens het wachten gebruik kunnen maken van Wifi en bijvoorbeeld bepaalde acties op hun telefoon te zien krijgen. Of dat hun klanten herinnerd worden aan hun afspraak via een SMS. Die diversiteit van bedrijven en oplossingen maakt ons vak juist zo leuk. Met het ene bedrijf praat je over de technische infrastructuur en wat voor impact dat kan hebben op het bedrijf en met het andere over de verbeteringen voor de mensen die er dagelijks mee moeten werken en wat dat kan betekenen voor hen. Zo is het voor zakelijk dienstverleners belangrijk telefonisch goed bereikbaar te zijn en hun workflow te verbeteren, maar is het voor retailers juist belangrijk dat kassasystemen en pintransacties altijd moeten doorgaan. Deze twee doelgroepen vragen dus om een compleet andere technische infrastructuur. Veel bedrijven weten niet wat voor technische mogelijkheden er allemaal zijn en wat deze toe kunnen voegen aan hun bedrijf. Dat vertellen we als we eenmaal aan tafel zitten, of we nodigen ze uit bij ons op kantoor en laten de mogelijkheden werkend zien. Je koopt toch ook geen bankstel zonder er een keertje op te gaan zitten?”

Het succes van de communicatiegroep is volgens Helmink te danken aan passie, ontwikkeling en nuchterheid. “Wij hebben een ongelofelijke motivatie om iets toe te willen voegen aan het succes van onze klanten. We blijven elke dag verbeteren en innoveren, omdat we het steeds beter willen maken voor de klant. Dat alles doen we met Rotterdamse nuchterheid.”

Dit succes is niet altijd vanzelfsprekend geweest. “Toen ik twaalf jaar geleden begon, werd ik nog net niet uitgelachen. Ik vertelde dat (mobiele) ip telefonie de toekomst was. Dat al die apparaten waar we toen mee liepen – een bureautoestel, een Ipaq, een draadloze decttelefoon en een laptop – overbodig zouden worden. Pas toen de iPhone werd gelanceerd en niet veel later de iPad, gingen mensen mij begrijpen.” Toen ging het hard. Helmink Communicatie verkocht voornamelijk mobiele telefonie en data abonnementen; het was een van de eerste bedrijven die de levering van de toestellingen los zag van de abonnementen. Met de winst van de verkoop van de mobiele telefoons en abonnementen, kon het bedrijf investeren in nieuwe ontwikkelingen. Een van die nieuwe ontwikkelingen was Hosted Telefonie wat we nu – 7 jaar later – kennen als cloud telefonie. Bellekom legt uit. “Dan krijg je je volledige bedrijfstelefonie uit de cloud, oftewel  on demand communicatie waar je ook wilt. Je gebruikt dan geen traditionele telefooncentrale dus hoeft dan niet – zoals bij een telefooncentrale wel moet – vijf jaar vooruit te kijken als je het aanschaft. Je hoeft niet na te denken over een servicecontract of de vraag of je de centrale later uit wilt breiden. Cloud telefonie ontwikkelt zichzelf en elk kwartaal komen er nieuwe functies bij die je eraan toe kunt voegen of niet. Als je twee jaar na aanschaf bijvoorbeeld videotelefonie wilt hebben, is dat bij cloud telefonie alleen maar een kwestie van opschakelen. Je hoeft geen nieuwe investering te doen. Ook kun je gebruikersprofielen aanmaken, waardoor de ene medewerker traditioneel kan bellen en de andere in een videoconferentie kan zitten.”

Ondanks het succes van cloud telefonie, zitten de heren niet stil. Ze blijven door ontwikkelen. Enerzijds vanuit eigen behoefte, anderzijds vanuit de klantvraag. “Als we vastlopen met een klantvraag, kijken we wat er wereldwijd beschikbaar is en in de buurt komt van een oplossing. Dan gaan we dat product doortesten; we vragen aan de ontwikkelaars of het aangepast kan worden naar onze klantvraag. Dat gebeurt dan en vervolgens zetten we onze eigen naam erop en kunnen we het ook verkopen aan andere klanten. Zo zijn we nu bezig met een product dat kan voorkomen dat je als bedrijf lang niet bereikbaar bent en niet kunt werken als er een switch of verbinding uitvalt. Nu, als dat gebeurt, melden alle toestellen zich tegelijk bij de cloud centrale aan om alle instellingen weer terug te halen. Hier gaat een hoop bandbreedte mee gepaard waardoor de verbinding overbelast kan raken en niets meer werkt. In het slechtste geval duurt het een dag voordat alle toestellen weer gebruikt kunnen worden. We hebben nu een klein stuk hardware met software bedacht, waarmee je alle instellingen lokaal beschikbaar kunt stellen en binnen enkele minuten weer bereikbaar bent en verder kunt werken,” aldus Helmink.

Wat de toekomst gaat brengen, vindt Helmink lastig te zeggen.”We proberen ons niet gek te laten maken met de enorme toestroom van nieuwe technieken, maar kijken maandelijks wat de markt te bieden heeft en of dat iets kan toevoegen aan het proces van onze klanten.”

Grandcafé Burgerzaken in Ridderkerk opent haar deuren

0

Woensdagavond 16 maart vond de officiële opening plaats van het in het gemeentehuis gevestigde Grandcafé Burgerzaken. Allereerst sprak directeur/eigenaar Freek van der Valk de genodigden toe. Hij memoreerde de eerste gesprekken die op initiatief van de gemeente Ridderkerk plaatsvonden. “Na interne overwegingen en afwegingen hebben we besloten om deel te nemen aan de aanbesteding. En als we tot zo’n besluit komen, doen we dat niet alleen om het meedoen, maar om de aanbesteding ook te winnen. Hetgeen uiteindelijk ook is gelukt. Nadat wij de aanbesteding hadden gewonnen zijn we meteen met architecten Henk Bezemer en Frank van Oosten van MishMash om de tafel gaan zitten. Zij hebben zich goed ingeleefd in enerzijds onze wensen en anderzijds in de historie van Ridderkerk. Vervolgens hebben we samen met hen een afspraak gemaakt met Ludo Bolder van Stabilo Interieurbouw. Hij heeft de vertaalslag gemaakt van de ontwerpen van Frank en Henk en stond garant voor de interieurbouw. Wij zijn er trots op en hopen dat de Ridderkerks dat ook zijn,” zo besloot Freek van der Valk.

Vervolgens kreeg wethouder Henk Dokter het woord. Dokter zei, dat het even heeft geduurd voordat de gemeente en Freek van der Valk de overeenkomst konden tekenen over de exploitatie van het horecadeel en de zalen op de begane grond van het gemeentehuis. “We hebben Freek van der Valk leren kennen als iemand die waarmaakt wat hij zegt. Het gemeentebestuur is er zeer content mee dat Van der Valk het aandurft om hier iets moois te gaan neerzetten. Dit deel van het gemeentehuis moet een echt huis van de gemeente, een verenigingshuis worden. Daarvoor is nu een solide basis gelegd.”

Freek van der Valk stond niet meteen vooraan in de rij toen de gemeente in 2014 op zoek ging naar een nieuwe exploitant voor de horeca en de zalen. Sterker nog, de eerste ronde van die zoektocht liet hij geheel aan zich voorbijgaan. Uiteindelijk vonden de gemeente en het bedrijf Van der Valk elkaar in een concept dat beantwoordde aan het maatschappelijk doel dat de gemeente voor ogen stond, zonder al te veel afbreuk te doen aan een zakelijk verantwoorde exploitatie.

Freek van der Valk zag genoeg kansen. “Hij raapte de slaplantjes op die andere hadden weggegooid,” citeerde Henk Dokter een stokoude uitspraak uit de familiegeschiedenis van Van der Valk. Onder het motto ‘zoveel mogelijk voor en door Ridderkerkers’ kunnen maatschappelijke organisaties tegen zeer aantrekkelijke tarieven ruimte huren voor vergaderingen en activiteiten. Daarbij is Grandcafé Burgerzaken een absolute aanwinst voor de gemeente.

De kunst van kunst is geld verdienen

0

Braenworks, gericht op creatieve en zakelijke ontwikkeling, organiseerde eind februari in het WTC een bijeenkomst speciaal voor creatieve ondernemers met als titel De Kunst van Kunst is Geld Verdienen. Voor één ding krijgt Braenworks een tien met een griffel: het bereiken van multiculturele ondernemers. Deze bijeenkomst werd bezocht door veel niet Westerse allochtonen. Een deel van de ondernemers is werkzaam in de muziek, of iets dat gerelateerd is aan muziek, theatermakers, (tekst)schrijvers, maar ook ondernemers die zich op bijvoorbeeld op creatieve wijze op duurzaamheid storten.

Een heel belangrijk aspect van deze avond was dat de aanwezigen goed onder de neus werd geschoven dat creatievelingen ook ondernemers zijn! Ook creatieve activiteiten moeten genoeg opleveren om een inkomen te vergaren.

Een van de sprekers was Damaira Nicole Anijs, eigenaresse van DNA Community. Een groot deel van haar familie is actief binnen de muziek, maar zij is juridisch en fiscaal ingesteld. Ze merkte dat haar familie behoefte had aan advies en startte uiteindelijk DNA Community. Een van haar belangrijkste tips: kijk heel goed uit met het ondertekenen van hele slechte contracten! Daar blijkt de amusementswereld berucht om te zijn.

Igor List, jurist en gespecialiseerd in auteursrechten, wist de ongeveer 50 aanwezige ondernemers te boeien met een verhaal over bescherming van auteursrecht en de werkwijze van zijn voormalige werkgever Buma/Stemra. (De door de overheid aangewezen organisatie voor gebruikers en makers van muziek). Deze informatie is ook interessant voor buitenstaanders. Zo blijken veel muzikanten geld te laten liggen omdat ze hun werk niet zelf aanmelden bij Buma/Stemra.

De Kunst van Kunst is Geld Verdienen was ook een inspirerende avond waarop het bruiste van de (ondernemers)energie en waar een ondernemer kon netwerken. Een vervolg is in aantocht.

Igor List, jurist en eigenaar

Braenworks (foto Marten de Ruiter)

Maak van vernieuwing een vooruitgang!

0

Techniek; dit themanummer staat er vol mee. De ene technische/technologische ontwikkeling nog mooier en veelbelovender dan de andere. En het houdt maar niet op, sterker nog, het lijkt sneller te gaan dan ooit tevoren. ‘Maar alle vernieuwing is nog geen vooruitgang’. Zomaar een reactie die wij in contacten en tijdens door ons georganiseerde inspiratiesessies optekenden. Nota bene een opmerking van een IT-er, zelf(s) werkend bij een gerenommeerde IT-leverancier. Hij doelde op ontwikkelingen zoals Cloud, Big Data, 3D-printing en Internet of Things.  ‘Hypes’, beweerde hij stellig en daarmee was de discussie ten einde. Je zou er maar klant wezen ….

Wat wij zien is een 2-deling onder leveranciers in de markt. Zij die vasthouden aan hetgeen ze goed kennen, beheersen en zelf op de markt brengen en zij die doelgericht en weloverwogen zich bekwamen in de technologische vernieuwing die het IT-landschap doortrekt. Op de korte termijn vraagt het om te investeren en dat kost marge. Maar dat levert op de langere termijn meer op. Dáár geloven wij in en dat is ook de reden dat wij een behoorlijk deel van onze tijd daar in steken.

Maar genoeg over IT-leveranciers, ook u als klant moet alert zijn om niet de afslag te missen. Want als u blijft doen wat u deed, dan krijgt u wat u kreeg. Zeker de innovaties binnen IT vragen om de nodige veranderingsbereidheid. Inmiddels kunt u met een gerust hart gebruik maken van de Cloud, dus om daarvoor nog een eigen server aan te houden, geeft meer risico. Of denkt u nog steeds dat Cloud omgevingen onveilig zijn? Gartner heeft dat uitgezocht en geconstateerd dat geslaagde hacks allemaal eigen omgevingen betroffen. En – belangrijker nog – dat wanneer de data in de Cloud had gestaan, de hacks niet zouden zijn geslaagd!

Technologische ontwikkeling; te vaak wordt die discussie door techneuten gedomineerd en dat belemmert het denken vanuit de business. Maar uiteindelijk gaat het daar wel om en is de vraag steeds hoe u uw business kunt versterken. De Cloud ontwikkeling is er daar 1 van; andere interessante ontwikkelingen zijn de opkomst en het belang van Big Data, 3D-printing en Internet of Things. In de maakindustrie vindt 3D-printing al zijn weg en zien wij  zelfs 3D-factories ontstaan. Als het gaat om Big Data en Internet of Things blijft de aandacht daarvoor achter. Meer als bij andere ontwikkelingen bent u daar als business aan zet! Allereerst door te bedenken welke mogelijkheden er liggen en kansen dit biedt. Om vervolgens aan te geven welke meerwaarde daar voor u ligt. Juist die beoordeling blijft bij technisch ingestelde IT-ers achterwege. Maar gelukkig is er het vakgebied van business-consultancy dat daarin voorziet.

Al jaren zijn wij als business consultants actief om samen met onze klanten de vertaalslag te maken van IT Technologie naar de Business en omgekeerd. Daarbij gaat het altijd om een mix van ‘oud’ en nieuw en geeft het de nodige uitdagingen om er een succesvol traject van te maken. Maar niets doen is geen optie!  Onze bijdrage daaraan is om oplossingen te selecteren die het verschil maken. Inmiddels doen we er aan mee om zelf kant-en-klare oplossingen op de markt te brengen. Zodat een succesvolle implementatie gegarandeerd is.

In tegenstelling tot de eerder geciteerde IT-er zijn wij van mening dat de technologische innovaties die nu op u af komen zeker vooruitgang brengen. Ook in de manier waarop met data wordt omgegaan. Simpelweg omdat het niet meer over data maar over informatie gaat. Beveiligd, tijds- en plaatsonafhankelijk beschikbaar. Fijn toch zo’n Cloud!

 

 

Camerabeelden inbreker op Facebook: boete minimaal € 350.000,-?

0

U leest het goed. Vanaf 1 januari 2016 kan het op internet plaatsen van dergelijke beelden een dure aangelegenheid worden. De ‘Meldplicht datalekken en uitbreiding bestuurlijke boetebevoegdheid’ is per die datum namelijk in werking getreden. Voor de praktijk wijzigt de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) daarmee op twee belangrijke punten: (I) er komt een meldplicht voor datalekken en (II) op overtreding van verplichtingen uit de Wbp (bijvoorbeeld het plaatsen van dergelijke camerabeelden) zijn nu bestuurlijke boetes gesteld.

De meldplicht datalekken

Bij de Autoriteit Persoonsgegevens (het voormalige College Bescherming Persoonsgegevens) moet een melding worden gedaan na een datalek. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u een USB stick met klantgegevens of personeelsgegevens kwijtraakt, maar ook bij diefstal van een laptop, een inbraak door een hacker, een malwarebesmetting of een verlies van data door bijvoorbeeld brand. Als er bijzondere persoonsgegevens bij betrokken zijn, moet er vrijwel altijd melding worden gedaan. Bijzondere persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld: gegevens over godsdienst, gezondheid, ras, lidmaatschap vakvereniging, strafrechtelijke persoonsgegevens, gegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag, schulden, salarissen, betalingsgegevens, prestaties op school of werk of gebruikersnaam en/of wachtwoord. Als er sprake is van een datalek, dan moet dit binnen 72 uur gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (hierna: AP) en bij de betrokkene waar de persoonsgegevens betrekking op hebben. De kans bestaat dat de data niet door u gehost wordt, maar door uw ICT-dienstverlener. Zorg er in dat geval voor dat u een overeenkomst heeft met uw ICT-dienstverlener waarin deze garanties afgeeft over beveiliging en het doorgeven van incidenten. U blijft namelijk zelf verantwoordelijk voor de daar opgeslagen data.

Het opleggen van de bestuurlijke boete

Als niet voldaan wordt aan de verplichting om een datalek te melden, maar ook als niet voldaan wordt aan de andere eisen uit de Wbp, bestaat het risico op een bestuurlijke boete. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als gegevens te lang worden bewaard, de gegevens onvoldoende beveiligd zijn, er medische gegevens zijn opgeslagen zonder wettelijke basis of als gegevens buiten Europa worden opgeslagen zonder juiste waarborgen. Dit betreft slechts enkele voorbeelden. Voor het jaar 2016 zal de handhaving door de AP zich toespitsen op de beveiliging van persoonsgegevens, big data, medische gegevens, gegevens bij de overheid en persoonsgegevens in de arbeidsrelatie. Ten aanzien van die laatste gegevens merkt de AP op dat met name het gebruik van (intern) cameratoezicht en het vastleggen van medische gegevens van werknemers onderzocht zal worden. Als er een overtreding wordt geconstateerd, zal de AP in beginsel eerst een bindende aanwijzing geven alvorens een boete wordt opgelegd, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid.

Grove nalatigheid wordt in de wetsgeschiedenis uitgelegd als ‘grof, aanzienlijk onzorgvuldig, onachtzaam danwel onoordeelkundig handelen’. Vooral de laatste mogelijkheid biedt de mogelijkheid om relatief snel over te gaan tot boeteoplegging. Als iets fout is gegaan, zal wellicht snel kunnen worden gezegd dat er onoordeelkundig of onachtzaam is gehandeld. De vraag is hoe de AP hier in de praktijk mee om zal gaan.

Tot slot

Het voorbeeld waarmee ik begon is een overtreding van art. 16 Wbp. Dit is strafbaar gesteld in art. 66 lid 2 Wbp. In de Boetebeleidsregels valt dit onder categorie III. De basisboete is dan €506.000,- en kan naar gelang van schadebeperkende maatregelen of verwijtbaarheid variëren tussen minimaal €350.000,- en maximaal € 820.000,-. U bent gewaarschuwd!

 

Ziek van uw personeel?

0

Een van de grootste ergernissen van Nederlandse werkgevers is personeel dat zich te lichtvaardig ziek meldt. Denk aan de medewerker die ziek is na zijn functioneringsgesprek of nadat hij een avond de bloemetjes te veel heeft buitengezet. Werkgevers voelen zich vaak machteloos bij onterechte ziekmeldingen en vragen mij dan ook geregeld wat zij eraan kunnen doen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het lijkt een open deur, maar allereerst is het van belang om te zorgen voor een goede werksfeer. De meeste ziekmeldingen worden veroorzaakt, of verergerd, door pesten, conflicten of ontevredenheid met de inhoud van het werk. Probeer dergelijke situaties te voorkomen of zo snel mogelijk op te lossen.

Verder kan u lichtvaardige ziekmeldingen ontmoedigen door de regel in te voeren dat de werknemers de eerste twee ziektedagen geen recht op loondoorbetaling hebben. Een variant, met een wat positievere insteek, is het toekennen van extra vakantiedagen aan werknemers die een heel jaar niet ziek zijn geweest.

De melding, en daarna

Bij de ziekmelding doet u er goed aan om uw medewerker concreet te vragen hoe lang hij denkt dat het verzuim gaat duren en wat zijn medische beperkingen voor het werk zijn. Verder is het verstandig om de medewerker door de bedrijfsarts te laten onderzoeken, ook als u vermoedt dat er geen sprake is van ziekte. Als een conflict de reden voor de ziekmelding is, is er maar één remedie: het gesprek aangaan.

Als er geen sprake is van arbeidsongeschiktheid, en de werknemer zonder goede reden afwezig is geweest, dan kan u hem sommeren zijn werk direct te hervatten en hoeft u over de verzuimde dagen geen salaris te betalen. Als de werknemer wel ziek is dan bent u verplicht om zich in te spannen voor de re-integratie. Diezelfde plicht rust ook op de medewerker.

Niet werken, wel de marathon lopen?

Soms ontstaat bij werkgevers het gevoel dat de werknemer zich zieker voordoet dan hij is, omdat hij in zijn vrije tijd vol energie zijn huis verbouwt, marathons loopt of gaat snowboarden. In dergelijke gevallen is het raadzaam om de bedrijfsarts te vragen hoe die activiteiten zich verhouden tot de arbeidsongeschiktheid van deze medewerker. Het is mogelijk dat hij medisch gezien niet kan werken, maar wel bijvoorbeeld kan hardlopen.  Als echter blijkt dat de werknemer u om de tuin heeft geleid en in werkelijkheid niet arbeidsongeschikt is, of dat hij met die activiteiten zijn herstel dwarsboomt, dan kan dit een reden voor ontslag zijn. Met het deskundig oordeel van de bedrijfsarts heeft u een bewijsstuk in handen om dit te onderbouwen.

Advies inwinnen en actie ondernemen

Als arbeidsrechtadvocaat krijg ik vooral de kwesties voorgelegd waarin er problemen zijn met de ziekmelding, dus de bijzondere situaties. Negen van de tien keer is er daadwerkelijk sprake van ziekte en is de werkgever begripvol. Als zich echter de uitzondering bij u voordoet, en er is sprake van een onterechte ziekmelding, weet dan dat u arbeidsrechtelijk gezien niet met lege handen staat. Het is daarbij van belang advies in te winnen en doortastend te handelen.

 

Borgstelling door de directeur grootaandeelhouder van de eigen BV

0

Bij aanspraak afwaardering regresvordering aftrekbaar in box 1?

Borgstelling

Het komt nog al eens voor dat de aandeelhouder wordt gevraagd borg te staan voor schulden van zijn BV. Het is in de meeste financieringsaanvragen een standaardvraag van de bank. Mocht u besluiten tot een borgstelling dan zitten daar ook weer fiscale regels aan vast.

Fiscaal dienen de DGA en zijn BV’s namelijk zakelijk met elkaar te handelen. Kort gezegd, alsof zij onafhankelijke derden van elkaar zijn. Dit betekent dat voor een borgstelling door de DGA hij ook een vergoeding zal moeten ontvangen. Deze vergoeding -mits zakelijk dus- wordt dan belast in box 1 bij de DGA en is aftrekbaar bij de BV.

Regresvordering

Indien de DGA wordt aangesproken uit de borgstelling zal de DGA een bedrag betalen aan de schuldeiser. Hierdoor ontstaat voor de DGA een (regres)vordering op zijn BV voor hetzelfde bedrag. De BV is vaak niet in staat om af te lossen. Vraag is of de DGA de afwaardering van deze regresvordering in box 1 in aftrek kan brengen.

De Hoge Raad heeft eerder al bepaald dat voor deze vraag beslissend is of een (niet van de winst van de vennootschap afhankelijke) vergoeding kan worden bepaald waartegen een onafhankelijke derde bereid zou zijn geweest eenzelfde aansprakelijkheid te aanvaarden, onder overigens dezelfde voorwaarden en omstandigheden. Hiervan zal niet altijd sprake zijn. In een meer recente uitspraak heeft Hof Den Bosch geoordeeld dat de inspecteur aannemelijk heeft gemaakt dat een onafhankelijke derde ten tijde van de verstrekking van de geldlening  (welke de DGA aanging om ook de betaling aan de schuldeiser te kunnen doen) niet bereid zou zijn geweest onder dezelfde voorwaarden eenzelfde (debiteuren)risico te aanvaarden. Het hof heeft hierbij van doorslaggevende betekenis geacht de omstandigheid dat een door de DGA verstrekte tweede hypotheek mede strekte tot zekerheid voor al hetgeen de vennootschap nu of in de toekomst aan de bank schuldig is.

Het is dus zeer sterk afhankelijk van de concrete situatie of een afwaardering op de regresvordering in box 1 aftrekbaar is of niet. Al bij het verstrekken van de persoonlijke borgstelling zal nagedacht moeten worden over de voorwaarden (hoogte vergoeding e.d.) en omstandigheden waaronder deze borgstelling wordt afgegeven. Dan ben je er nog niet, ook bij het gefinancierd krijgen van de aansprakelijkstelling zal de fiscale zakelijkheid beoordelend moeten worden wil een afwaardering aftrekbaar zijn..

Overigens zou een afwaardering niet aftrekbaar zijn, dan kan bij een liquidatie van de BV dit bedrag wel in aftrek worden gebracht maar dan tegen een lager tarief, namelijk 25%.

Tip is dus om vóór het aangaan van de financiering door de BV de fiscaliteit rond de borgstelling van de DGA voor zijn BV gelijk wordt meegenomen. Het geeft u de mogelijkheid om vooraf ook de zakelijkheid te  kunnen beargumenteren en mogelijk ook mee te nemen in de onderhandelingen over de financieringsvoorwaarden.  Heeft u vragen over bovenstaande neemt u dan gerust contact op.

 

 

Business Challenge Rotterdam

1

Netwerken op top locatie, met top bedrijven en een top programma

Noteer voor u verder leest eerst alvast 16 juni 2016 in uw agenda. Om precies te zijn van 13.00 uur tot 20.00 uur.  Nu datum en tijd is genoteerd vertellen we u graag meer over Business Challenge Rotterdam 2016, de locatie, deelnemende bedrijven, de invulling van het programma, de organisatie en de mogelijkheid om ook deel te nemen aan dit unieke event.

Hoe vaak krijg je de mogelijkheid om op het veld van De Kuip, het mooiste voetbalstadion van  Nederland te staan, dit veld te betreden via de spelerstunnel waar de spelers van Feyenoord en de tegenstanders dit normaal gesproken doen? Zelden of nooit natuurlijk. Het is dan ook heel bijzonder dat Bas Lodder van Lodder Sfeermakers en Jan Dirk Stouten, onder meer verslaggever van RTV Rijnmond, er in 2015 in zijn geslaagd om onder de naam Business Challenge Rotterdam voor de eerste keer een netwerkevent op het mooiste en bekendste grasveld van Nederland te organiseren. Het werd een mooi event, met interessante sprekers en presentaties op bijzondere plekken van De Kuip, zoals de persruimte en de kleedkamer van Feyenoord.  En op het veld een tachtigtal bedrijven die zich presenteerden aan de bezoekers en aan elkaar. Voorwaar een goed resultaat, zeker gezien de tijdspanne waarbinnen de initiatiefnemers het event uit de grond hebben gestampt. Maar, zo beseften ze ook, dat Business Challenge Rotterdam enerzijds meer potentie heeft en anderzijds dat om een nog beter resultaat te bereiken en het programma inhoudelijk nog beter te maken, het verstandig zou zijn om de organisatie van het event uit te breiden. Gezien de goede contacten die beiden met Rijnmond BUSINESS uitgever Kees van ’t Zelfde hebben, en hij over een groot netwerk beschikt en tevens ervaring heeft met het organiseren van evenementen en bijeenkomsten, werd hij gevraagd om als mede-organisator  aan te sluiten bij Business Challenge Rotterdam. Kees van ’t Zelfde: “het organiseren van een ‘eigen’ event is altijd al een droom van mij geweest. Dit is een van de dingen die nog op mijn verlanglijstje stonden. Dat het een niet geheel eigen event is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Samen weet je nu eenmaal meer en bereik je meestal meer. Ofwel samenwerken en elkaar versterken, dat is mijn motto. En een event als Business Challenge Rotterdam samen organiseren met Bas Lodder en Jan Dirk Stouten is absoluut geen straf. Bas heeft inmiddels een enorme ervaring met het organiseren van beurzen en evenementen en heeft veel contacten, terwijl Jan Dirk eveneens over een groot netwerk beschikt en een enorme naamsbekendheid heeft in Rotterdam en omstreken, die hij heeft opgebouwd vanwege zijn rustige manier van verslaglegging van de doelpunten van Feyenoord, als verslaggever van RTV Rijnmond, maar ook als dagvoorzitter bij diverse evenementen, symposia et cetera.”  Bas Lodder: “En wat nu helemaal mooi is, is het feit dat ook Feyenoord volledig meewerkt aan het doen welslagen van dit event. Zij schrijven alle leden van de businessclub aan met het verzoek om eveneens deel te nemen aan dit unieke outdoor netwerkevent op 16 juni. Op dit moment (14 maart red.) hebben zich reeds ruim 90 bedrijven en organisaties aangemeld. Onze doelstelling is het veld te vullen met prachtige Pagoda tenten waarin zo’n 200 bedrijven en organisaties zich kunnen presenteren. Naast Lodder, Stouten en Van ’t Zelfde is inmiddels ook Jan Smit van Made in Rotterdam betrokken bij de organisatie. Het kwartet is er vast van overtuigd dat Business Challenge Rotterdam een succes wordt en daarom worden er inmiddels ook al plannen gesmeed voor een indoor variant in januari 2017. “Maar eerst de outdoor editie tot een succes maken, dat is onze eerste doelstelling”, aldus de enthousiaste Kees van ’t Zelfde.

Jan Dirk Stouten: “Naast een top locatie, een top organisatie hebben we straks op 16 juni ook een top programma. Allereerst hebben we een spectaculaire opening met Ivo Opstelten en andere prominenten, waarbij alle deelnemers en een groot aantal genodigden aanwezig zullen zijn.  Elk uur is er een interview op het podium boven de middenstip in het stadion en zullen er bijzondere wetenswaardigheden worden verteld. In de persruimte en in de kleedkamer van Feyenoord vinden er tijdens het gehele event masterclasses en presentaties plaats, die gegeven worden door deelnemende bedrijven en organisaties, maar eveneens door bekende sprekers en professionals op hun vakgebied.  Daarnaast hebben we nog een heel bijzonder moment tijdens het event. Iets waar we op dit moment nog niets over kwijt willen en kunnen, maar dit is echt bijzonder. Verder zal het de deelnemers en bezoekers aan niets ontbreken. Aan alles is gedacht. Lekker eten en drinken, goede (achtergrond) muziek, optredens van bekende artiesten en een heel mooi programma. Wij beloven de deelnemers en bezoekers een fantastisch event en dat het hen aan niets zal ontbreken.“  Kees van ’t Zelfde: “Deelnemen aan dit geweldige event, op voor velen misschien wel het mooiste plekje van de stad, kan als individueel bedrijf of organisatie, maar het kan natuurlijk ook met een Businessclub of  met branchegenoten. En dat alles in een fantastische ambiance van De Kuip, misschien wel aan vervanging toe maar nog steeds het mooiste stadion van Nederland,” zo besluit Kees van ’t Zelfde.

 

Bedrijfswagenklant centraal bij Mercedes-Benz ROGAM Van ProCenter

0

Sinds eind januari is Mercedes-Benz bedrijfswagendealer

ROGAM officieel gecertificeerd als Van ProCenter. Dit kwaliteitskeurmerk toont aan dat ROGAM alles in huis heeft én in het werk stelt om bedrijven mobiel te houden.

Het is geen toeval dat ROGAM dit prestigieuze certificaat heeft verkregen: een klantgerichte instelling zit bij alle medewerkers in het DNA-verankerd – al 60 jaar lang. Directeur Jan-Bas Veltman en Manager Sales & Aftersales Bestelwagens Arjan Winkelman gaan in op de achtergronden.

Arjan Winkelman is trots op het VanPro-certificaat, al helemaal omdat alle drie ROGAM-bedrijfswagenvestigingen; Bergschenhoek (sales- en service), Spaanse Polder (service) en Gouda (sales- en service) ermee zijn onderscheiden: “VanPro is hét Mercedes-Benz keurmerk voor bedrijfswagendealers. Om het te verkrijgen, dient een vestiging aan strenge eisen te voldoen. Bij al die eisen staat de klant centraal. Dat betekent onder meer dat bij al onze salesvestigingen het complete bestelwagenaanbod beschikbaar is, dat er speciale verkopers voor de zakelijke markt zijn en dat we alle expertise en apparatuur in huis hebben om onderhoudsbeurten en reparaties vlot en efficiënt uit te voeren. Dat is van groot belang: een bedrijfswagen die stil staat, kost een bedrijf geld. Daarom bieden we indien nodig ook passend vervangend vervoer aan. Bovendien hanteren we zeer ruime openingstijden. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld ook ’s avonds bij ons terecht. Zo kan het werk overdag gewoon doorgaan.”

Oorzaak en gevolg

Ook Directeur Jan-Bas Veltman is zeer ingenomen met het behalen van het VanPro-certificaat. Volgens hem is dit kwaliteitskeurmerk tekenend voor ROGAM: “Ons bedrijf is ruim 60 jaar geleden gestart als truckdealer. Zeker voor transporteurs geldt: stilstand kost geld – een lading verse of bederfelijke waar kan bijvoorbeeld waardeloos worden als zich onverhoopt pech voordoet. Vanaf de start van ROGAM is onze servicegedachte én – belofte daarom helder: we zijn zeven dagen per week, 24 uur per dag beschikbaar om onze klanten mobiel te houden. Die dienstverlenende en meedenkende instelling zit diep in het bedrijf verankerd, alle medewerkers handelen daarnaar en ze zijn tot in de puntjes getraind. Bovendien zijn alle systemen en processen hier ook op afgestemd. Het behalen van het VanPro-certificaat is dan bijna een logisch vervolg. Overigens is deze typische ROGAM-mentaliteit overal terug te vinden, ook klanten met een personenauto van Mercedes-Benz profiteren er van.”

Een teamprestatie

Het behalen van het VanPro-certificaat is volgens Veltman vóór alles een teamprestatie: “VanPro is ontwikkeld op basis van de wensen en eisen van klanten. Bij ROGAM onderhouden we sinds jaar en dag een intensieve dialoog met onze klanten, en daarmee was de aansluiting op het certificeringstraject direct perfect. Dit werd nog eens ondersteund door speciale trainingen en vooral door het enthousiasme van al onze medewerkers. Zij zetten zich al jarenlang intensief in voor elke klant en het certificeringstraject inspireerde en motiveerde daarbij nog eens extra. Het behalen van het certificaat is om te beginnen goed voor de klant, maar voor onze medewerkers is het ook een kroon op hun werk.”

Alles onder één dak

Klanten ervaren volgens Arjan Winkelman altijd échte aandacht altijd bij ROGAM: “ Als een bestelwagenklant de vestiging ROGAM Bergschenhoek of ROGAM Gouda binnenstapt, ziet hij direct het complete aanbod: van de compacte Citan via de praktische en ruime Vito tot en met de grote Sprinter. Samen met gespecialiseerde verkopers, die letterlijk weten wat klanten beweegt, kan de gewenste bestelwagen snel worden geconfigureerd. Daarbij worden bijvoorbeeld iPads ingezet zodat de klant direct zijn optimale bestelwagen voor zich ziet. Dat neemt niet weg dat de auto zelf slechts een onderdeel is van ROGAM’s compleet mobiliteitsconcept. ROGAM kan klanten ook volledig ontzorgen met het complete financiële traject en op het gebied van leasing en verzekeringen. Zelfs het onderhoud en eventuele reparaties zijn op voorhand te managen: voor een vast bedrag per maand komen ondernemers nooit voor onverwachte kosten te staan. En als het dan toch over onderhoud gaat: ROGAM is een meedenkende partner. Afspraken worden ingepland op basis van de wensen én de werkzaamheden van de klant. Ook het flexibel faciliteren van de structurele of tijdelijke mobiliteitsbehoefte (zowel particulier als bedrijfsmatig) behoort tot onze mogelijkheden door onze samenwerking met Autoverhuur Rijnmond. Vanuit Autoverhuur Rijnmond, gevestigd in Bergschenhoek, beschikken alle ROGAM vestigingen over een ruime vloot met personen- en bedrijfswagens. Deze vloot sluit vrijwel naadloos aan bij het gewenste wagenpark van onze klanten. Deze complete mobiliteit onder één dak en met een vaste aanspreekpersoon is er bij ROGAM overigens voor elke Mercedes-Benz: van personenwagen tot truck.”

Elke vorm van mobiliteit tot in detail ingevuld

In ruim 60 jaar is ROGAM uitgegroeid tot een complete mobiliteitsaanbieder in de Rotterdamse regio. Met zes vestigingen op goed bereikbare plekken ontzorgt ROGAM zowel personenwagen- bestelwagen- én truckklanten. Naast nieuwe voertuigen, heeft ROGAM uiteraard ook een breed aanbod kwalitatief hoogwaardige gebruikte modellen op voorraad. Dit ruime aanbod heeft zo zijn voordelen: particulieren én ondernemers kunnen desgewenst direct op weg/aan het werk. Om optimaal in te spelen op de specifieke eisen van transporteurs is ROGAM in 2015 gestart met de Truck en Trailer Groep Rijnmond (TTGR). Waarbij een samenwerking is aangegaan met Truck en Trailer Groep Nederland (TTGN). Hiermee heeft ROGAM het dienstenpakket aanzienlijk uitgebreid. Dat heeft voor transportbedrijven een belangrijk voordeel: voor verkoop, onderhoud en onderdelen van een trailer en bedrijfswagen kan men nu, heel efficiënt, op hetzelfde adres terecht – bij ROGAM dus. Dat heeft voor transportbedrijven een belangrijk voordeel: het onderhoud van een trailer kan nu, heel efficiënt, op hetzelfde adres plaatsvinden als dat van de truck zelf – bij ROGAM dus. ‘Alles onder één dak’ is dan ook geen loze kreet, het is de kern van de dienstverlening van ROGAM. Jan Bas Veltman: “Wij blijven bouwen aan de toekomst op basis van een solide fundament. De optimale, complete mobiliteitsoplossing voor onze klanten stond en staat altijd centraal. We zijn trots dat wij al 60 jaar het verschil maken met excellente service voor onze klanten.’’