Home Blog Page 23

Hoe kom je van een potentiële klant tot een renderende klant?

0

Wie is uw potentiële klant eigenlijk?

Ondernemers willen graag nieuwe klanten. Eigenlijk volstrekt logisch toch?! Maar is ‘iedereen’ ook per definitie de klant die bij u past? Lastige vraag. Verdiept u zich weleens in de klant? Bent u erop uit om een langdurige relatie met de klant op te bouwen? Of gaat het u even om een kortstondige deal? Maakt wel rusteloos, toch?! Serieuze bedrijven zoeken naar een bestendige kring van klanten. Investeren in de klant en zoeken naar het juiste aanbod. Hoe pakt u zo’n selectie aan en is het wel de moeite waard? Wel, ik kan u verzekeren, het is de moeite waard. Uit onderzoek blijkt dat investeren in de klantrelatie een lucratief rendement oplevert. Een klant is namelijk meer dan een inschrijving in de KvK. Wat weet u van uw potentiële klant? Bent u weleens spontaan bij hem of haar binnengelopen? Bent u in het weekend, wanneer het bedrijf gesloten is, langs het bedrijfspand gereden? Zomaar om eens de sfeer te proeven. Zouden wij samen iets kunnen? Wellicht kent u mensen uit de werkomgeving. Vraag hier en daar eens wat referenties. Wat zijn de specifieke kenmerken van het bedrijf? Kortom, kijk eens verder dan de naam. Wees gezond nieuwsgierig!

Welk aanbod past bij de nieuwe klant?

Via branche-informatie heeft u kennis vergaart over de sector waarin uw nieuwe klant opereert. Stel; het is een bedrijf dat zich in een ‘upgoing market’ beweegt. Dat vraagt dus om een andere benadering dan een onderneming die moet vechten tegen zware en moordende concurrentie en kampt met tegenvallende groeicijfers. Wel goed om dat te weten, toch?! Het voordeel is dat u dit allemaal weet zodat u het aanbod kunt afstemmen op de bewuste of onbewuste vraag van de klant. U kunt hierdoor een dialoog voeren met uw nieuw verworven klant. Wat is nodig? Hoe kunt u een bijdrage leveren aan succes? Hoe kunt u de slagingskans vergroten om samen een aantrekkelijk aanbod te creëren? Wie is de belangrijkste concurrent van de klant? Hoe kunt u -door de samenwerking in deze business to business relatie- zijn slagkracht vergroten? Hierbij is een inspirerende concurrentieanalyse van grote waarde. Hier komt direct al het eerste voordeel van deze benadering aan het licht. U gaat het samen met de klant doen. Er ligt een connectie onder de samenwerking. Als het goed is krijgt u op deze wijze de klant die u zocht. Het investeren waard!

Hoe gaat deze investering renderen?

Laat uw nieuwe klant direct kennismaken met uw medewerkers. Het is niet de klant van de directeur maar de klant van de organisatie. Niet alleen het puikje van uw medewerkers, maar de doorsnee van het personeel. Van de telefoniste en de boekhouder, tot de productiemedewerkers en de magazijnman. In elk stadium van de relatie moeten deze mensen weten waar het de klant om te doen is. Aandacht, betrokkenheid en communicatie, het ABC van de klantbetrokkenheid. U moet er voor zorgen dat ieder contact met de klant een plezierig moment is. Waar gaat het vaak verkeerd? De directie laat allerlei beloftes doorschemeren, niets is te veel, alles kan. Echter, de medewerkers weten van niets. “Ah, een klant, wat interessant”. Nee, deze klantrelatie gaat pas renderen wanneer iedereen in het bedrijf -van hoog tot laag- de klant centraal stelt. Dan ontstaat er een langdurige verbintenis. Dan mag er best weleens wat verkeerd gaan, echter de klantrelatie blijft. Het verschil tussen een monoloog en een dialoog is dat het niet gaat om de directeur, maar om de klant en de organisatie. In woord, geschrift, doen, denken en handelen. Van een ‘potential’ tot een ‘valuable customer relationship!

Boekrecensie | Mensen, het is lastig maar het kan…

0

Jan Terlouw is wetenschapper en politicus. Een promotor van het publieke belang. Duurzaam ondernemen, een leefbare aarde voor de jeugd en vertrouwen in de toekomst. In deze roerige tijd een hel-der geluid. We kennen Jan Terlouw natuurlijk ook van ‘het touwtje uit de brievenbus..’ Een pleidooi voor onderling vertrouwen. Is hij daarmee een dromerige idealist? Nee, dan doen we hem tekort. Het is een man met passie voor de natuur, optimisme en een zekere onvermoeibaarheid. Het boekje is prettig geschreven. Ontwapenend zijn de antwoorden die hij geeft aan de auteur van het boek. Op de vraag: ‘Waar heb je in je leven voor moeten vechten’, antwoordt hij: ‘Voor nauwelijks iets. Het is me allemaal in de schoot geworpen. Ik heb weinig te hoeven vechten, ik heb zoveel geluk gehad. Daarmee hoop ik dat ik genoeg weerstand heb opgebouwd als het geluk zich onverhoopt tegen me zou keren.’ Het getuigt van realisme en in-zicht. Een opbeurend boek voor in de luie leesstoel.

Mensen, het is lastig maar het kan…
Auteur: Marjolein Westerterp
Uitgever: ISVW Uitgevers
ISBN: 9789492538949
Aantal pagina’s: 185
Prijs: € 17,50

Boekrecensie | De Wim Hof Methode

0

U kent hem wellicht; de ICE Man. De man die zweert bij ijsbaden. Het is goed voor het lichaam, voor de geest en de spirit. Ik had er veel over gehoord. Na het lezen van het boek raak je in vertwijfeling. Is het echt? IJsbaden, koud douchen en je bloot stellen aan koud water blijken goed voor de mens te zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit geen fabeltje is. In ‘De Wim Hof Methode’ leer je hoe je kou, ademhaling en mindset kunt benutten om leiding te nemen over je geest en stofwisseling. Dat is bepaald geen sinecure. Maar er is meer. Het gaat verder dan een verbeterde gezondheid en meer effectieve prestaties. Het brengt je ook dichter bij je innerlijke kracht. In deze wereld van dreigende burn outs een verademing. Meer verbinding met jezelf beloofd Wim in zijn boek. Of dat ik hetgeen ik las al in de praktijk bracht? Helaas, nog niet aan toegekomen. Maar voor hen die het aandurven een boek om kennis van te nemen. Zeer lezenswaardig.

De Wim Hof Methode
Auteur: Wim Hof
Uitgever: Kosmos Uitgevers
ISBN: 9789021578415
Aantal pagina’s: 296
Prijs: € 20,99

E-Learning markt groeit met €1,1 miljard

0

Zes procent van alle Nederlanders wil binnen een jaar een online opleiding volgen. Hiermee komt het totale aantal Nederlanders dat online een opleiding heeft gevolgd op 4,3 miljoen. Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.600 Nederlanders.

Potentiële jaaromzet €1,1 miljard

Zes procent van de Nederlanders wil binnen nu en een jaar een online opleiding gaan volgen. Dit komt neer op ongeveer 850.000 Nederlanders. De gemiddelde prijs per opleiding is €1.290. Dit vertegenwoordigt een potentiële marktomzet van €1,1 miljard. Van de toekomstige gebruikers heeft 41% nog niet eerder een online opleiding gevolgd.

Voorkeur voor ICT

De meeste cursisten hebben een voorkeur voor het vakgebied ICT (19%). Hierbij moet men denken aan algemene computercursussen, informatica en diverse programmeertalen. ICT is vooral populair onder mannen en 18- tot 34-jarigen. Op enige afstand volgen taal (8%), psychologie (8%), zorg (5%) en administratie (4%).

Merendeel betaalt uit eigen zak

De helft (50%) van alle leskosten wordt door de consumenten zelf betaald. Iets meer dan twee vijfde (41%) is voor rekening van de werkgevers. De overheid draagt 3% bij aan de totale kosten. Zes procent wordt op een andere manier gefinancierd. Het aandeel dat de werkgever betaalt is hoger onder 18- tot 34-jarigen dan onder 35-plussers.

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

De resultaten in dit persbericht komen uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 4.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Inflatie stijgt naar 1,6 procent in januari

0

Consumentengoederen en -diensten waren in januari 1,6 procent duurder dan vorig jaar, meldt het CBS. In december was de inflatie nog 1,0 procent.

Prijsdaling elektriciteit januari 2020 uitgewerkt 

De prijsontwikkeling van elektriciteit had in januari een verhogend effect op de inflatie. Dat komt doordat het effect van een grote prijsdaling in januari 2020 nu is uitgewerkt. Elektriciteit was weliswaar 9,1 procent goedkoper dan vorig jaar, maar in december was dat nog bijna 40 procent. Net als in januari 2020 daalde de prijs van elektriciteit in januari 2021 vooral door een verhoging van de heffingskorting. Deze vermindering van de energiebelasting wordt op de elektriciteitsaansluiting uitgekeerd.

De prijsontwikkeling van gas drukte daarentegen de inflatie. Gas was 2,3 procent goedkoper dan een jaar eerder, in december was de prijs van gas nog 3,4 procent hoger dan in dezelfde maand het jaar daarvoor. De belasting op aardgas ging in januari omhoog, maar de leveringstarieven lagen een stuk lager dan in januari 2020 waardoor de totale prijs van gas toch lager was dan een jaar geleden.

Per saldo hadden de prijsontwikkelingen van elektriciteit en aardgas een verhogend effect op de inflatie. Op 19 februari publiceert het CBS meer informatie over de energierekening.

Wijziging van consumptiepatroon heeft invloed op inflatie in 2021

Door de coronacrisis is het uitgavenpatroon van consumenten sterk gewijzigd. In aansluiting op de richtlijnen van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, is het uitgavenpatroon van 2020 leidend voor de wegingen in het mandje van de consumentenprijsindex in 2021. Door de verandering in consumptie is het belang en het gewicht van sommige artikelgroepen toegenomen en van andere artikelgroepen (soms sterk) afgenomen. Zo hebben vliegtickets en pakketreizen een fors lagere weging in 2021. Deze wegingsverandering heeft invloed op de totale consumentenprijsindex en de daaruit berekende inflatie.

Vooral bij producten en diensten met grote prijsveranderingen, bijvoorbeeld door een sterk seizoenpatroon, kunnen veranderende wegingen een groot effect hebben. Voor vliegtickets en pakketreizen valt januari in het laagseizoen, waarin het prijsniveau ten opzichte van andere maanden in het jaar relatief laag is. De lagere wegingen zorgen in dit geval voor een opwaarts effect op de inflatie, de lagere prijs heeft nu namelijk minder effect dan vorig jaar. In een notitie wordt in detail uitgelegd op welke manier de wegingsveranderingen doorwerken op de inflatie.

Inflatie eurozone weer positief

Naast de consumentenprijsindex (CPI) berekent het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Consumentengoederen en –diensten in Nederland waren volgens de HICP in januari 1,6 procent duurder dan een jaar eerder, in december was dat nog 0,9 procent. De inflatie in de eurozone nam toe van -0,3 procent in december naar 0,9 procent in januari. Daarmee is de inflatie voor het eerst na juli 2020 weer positief.

De HICP wordt volgens de Europees geharmoniseerde methode berekend zodat deze kan worden vergeleken met andere lidstaten van de Europese Unie. De prijsindexcijfers voor de eurozone en de Europese Unie als geheel worden berekend uit de HICP’s van de afzonderlijke lidstaten. De Europese Centrale Bank (ECB) gebruikt deze cijfers voor het monetaire beleid.

De HICP houdt in tegenstelling tot de CPI geen rekening met de kosten van het wonen in de eigen woning. In de CPI worden deze kosten berekend aan de hand van de ontwikkeling van woninghuren.

Implicaties coronacrisis op de inflatie in januari

Door de overheidsmaatregelen waren sommige diensten niet of beperkt beschikbaar in januari, zoals vliegreizen en restaurants. Hierdoor zijn er voor een deel van deze diensten geen transacties geweest waarvan de prijzen gemeten konden worden. In aansluiting op de richtlijnen van Eurostat heeft het CBS per situatie gekozen voor de meest passende schattingsmethode. De artikelgroepen waarbinnen prijzen geschat moesten worden in verband met corona maken samen circa 7 procent uit van de consumptieve bestedingen. In een notitie worden alle keuzes toegelicht en in een maatwerktabel wordt aangegeven per artikelgroep of er een schatting is gemaakt.

Dashboard consumentenprijzen

Het dashboard consumentenprijzen toont de inflatie volgens de consumentenprijsindex (CPI) en voor een aantal groepen consumentengoederen en -diensten. Tevens worden de wegingsaandelen van groepen goederen en diensten in de berekening van de consumentenprijsindex getoond. Meer prijsindicatoren zijn te vinden in het prijzendashboard. Hierin staan ook andere indicatoren zoals de prijsindex bestaande koopwoningen en de in- en uitvoerprijzen van de industrie.

Bijna helft van de bedrijven gebruikt coronasteunmaatregel

0

In 2020 maakte 48 procent van de bedrijven met 2 of meer werkzame personen gebruik van een coronasteunmaatregel. Het merendeel had een steunmaatregel ter compensatie voor loonkosten, tegemoetkoming voor vaste lasten of uitstel van belastingbetaling. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers tot en met 31 december 2020 over steunmaatregelen voor bedrijven, gemaakt op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Ter ondersteuning van ondernemers tijdens de coronacrisis heeft de overheid financiële steunmaatregelen ingevoerd. Tot en met 31 december 2020 maakten bijna 198 duizend bedrijven met 2 of meer werkzame personen gebruik van een van de zestien regelingen. Het meest werd gebruikgemaakt van de NOW-regeling (28 procent), vervolgens van de TOGS/TVL-regeling (24 procent) en tot slot van uitstel van belastingbetaling (22 procent). Een deel van de bedrijven gebruikte een combinatie van deze regelingen. 

Ruim drie kwart van de bedrijven in Nederland heeft 1 werkzame persoon. Van deze bedrijven maakte 25 procent gebruik van de onderzochte steunmaatregelen. Speciaal voor deze bedrijven is er de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Over deze regeling zijn geen recentere cijfers dan mei 2020 beschikbaar. Vandaar dat bedrijven met 1 werkzame persoon verder buiten beschouwing worden gelaten in dit nieuwsbericht.

Meeste steun aangevraagd door horecabedrijven

De meeste bedrijven in de horeca ontvingen een tegemoetkoming vaste lasten (85 procent) en/of een vergoeding voor loonkosten (60 procent). Ook in de overige dienstverlening (zoals kappers en schoonheidssalons) en de cultuur, sport en recreatie gebruikten meer dan de helft van de bedrijven de vaste lasten regeling. In alle bedrijfstakken had minder dan de helft van de bedrijven uitstel van belastingbetaling gekregen. Van alle sectoren maakten bedrijven in de landbouw, bosbouw en visserij het minst gebruik van de drie veelgebruikte regelingen.

Meeste bedrijven met regeling voor loonkosten of vaste lasten uit eerste pakket

Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 werd een eerste steunpakket afgekondigd door de overheid. Daarin zaten onder andere regelingen voor loonkostenvergoeding (NOW-1) en tegemoetkoming voor vaste lasten (TOGS) voor de eerste aanvraagperiode. Later kwamen er aanvullende pakketten met vergelijkbare regelingen (met andere voorwaarden). 

Tijdens de eerste aanvraagperiode maakten de meeste bedrijven gebruik van de regeling voor loonkosten of vaste lasten. Bij de tweede aanvraagperiode waren er minder aanvragen voor loonkosten en vaste lasten door bedrijven ten opzichte van de eerste periode. In deze periode (ongeveer van juli tot en met oktober) waren er minder beperkende maatregelen. De economie groeide het derde kwartaal van 2020 met 7,8 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. In het tweede kwartaal van 2020 kromp de economie nog met 8,5 procent. Met meer beperkende maatregelen nam aan het eind van het jaar het gebruik van de loonkostenregeling weer wat toe. Wel bleef het gebruik van deze steunmaatregel een stuk lager dan in de eerste aanvraagperiode. Dat is ook het geval bij de vaste lasten regeling. Bij de TVL-Q4 is weliswaar de doelgroep vergroot, maar is er nog geen sprake van een eindbeeld, omdat deze tot 29 januari 2021 open stond. 

PASSIE, PLEZIER EN VOLHARDING

0

Waar worden mensen gelukkig van? Ik denk dat het vooral gaat om passie, plezier en voldoening. Een goed gevoel over werk, privéleven en een plezierige relatie met de mensen om je heen. Ondernemers met passie en enthousiasme. Zij weten het tij te keren en de situatie te beïnvloeden. Ben jij zo’n passievolle ondernemer? Dan ben jij in staat het verschil te maken!

Ondernemers die positief denken over de toekomst hebben een grotere kans hun doelstellingen te realiseren. Passie is van groot belang. Geloof in eigen kunnen. Ondernemers met een plan hebben ook vaak het ‘goede’ verhaal. Ze zijn volhardend, energiek en doen hun uiterste best de doelstellingen van hun onderneming te realiseren. Een verhaal waarin zij geloven zonder dromen achterna te jagen. Met zo’n opstelling is ook het mogelijk mensen mee te krijgen. Medewerkers, klanten en financiers. Enthousiasme is dus heel belangrijk. Positieve mensen die enthousiasme kunnen delen en overbrengen. Als jij -als ondernemer- jouw verhaal verteld gaan de toehoorders dan op het puntje van hun stoel zitten? Nee? Dan moet je daar in rap tempo voor gaan zorgen!

Geloven in eigen kunnen

Jouw enthousiasme en twinkeling in de ogen werken namelijk aanstekelijk. Klanten moeten jou sowieso aantrekkelijk vinden. Een beetje verliefd op je raken. Neem anderen dus mee in jouw enthousiasme en droom. Verwoord waarin jij gelooft. Voor sommigen ondernemers is het moeilijk om die passie over te dragen op anderen. Daardoor missen zij onnodig kansen. Geloof in eigen kunnen is noodzakelijk om succes te hebben. Creëer je eigen succes. Echt het kan! Wanneer jij dat voor elkaar krijgt geeft dat (zelf)vertrouwen. En dat is bij ondernemen van essentieel belang. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen van jouw omgeving. Vertrouwen is broos, je kunt het ook snel verspelen. Wees dus wel realistisch en verkoop geen praatjes. Daar prikt men snel doorheen.

Geen onnodige vragen stellen

Vertrouwen is afgaan op je eigen waarneming, jouw ondernemerskompas. Vertrouwen dat tegenslagen en teleurstellingen weet te overwinnen. Passie en enthousiasme gaan jouw vervolgens helpen! Stel jezelf niet allerlei onnodige vragen. Er zijn meer vragen te bedenken dan antwoorden te verzinnen! Het zaait vaak vertwijfeling en onzekerheid. Stel jezelf liever de ‘waarom’ vraag. Als jij deze voor jezelf kunt beantwoorden kan je het ook aan anderen uitleggen. Waarom is dat zo belangrijk? Ze gaan mee in jouw verhaal. Het is belangrijk dat ondernemers een buffer van standvastigheid en weerstand opbouwen voor de momenten waarop het tegenzit. Op de automatische piloot ‘tevreden’ ondernemen is een geweldige valkuil.

Blijven volharden

De tijd waarin wij leven is een tijd van tumultueuze veranderingen en veel onzekerheid. Daarom moet je over een mentale buffer beschikken. Vitaliteit, enthousiasme, creativiteit en samenwerking vormen zo’n buffer. Ondernemen met passie. Gaat alles vanzelf goed als je enthousiast bent? Nee! Natuurlijk komt er meer bij het ondernemen kijken. Maar het is wel belangrijk dat de grondhouding goed is. Als je alleen passie en enthousiasme hebt en de rest is een chaos dan is het uiteindelijke resultaat een puinhoop van jewelste. Je moet volharden. Ook de lastige dingen moet je executeren. Ondernemers die passie en plezier als basis voor het ondernemen omarmen zijn in staat anderen te inspireren en een buffer op te bouwen wanneer het even tegenzit!

2021 moet teleurstelling van coronajaar doen vergeten

0

Rotterdam Topsport

SportVibes kijkt uit naar jaar vol bijzondere evenementen

Evenementen bepalen voor een belangrijk deel de activiteiten van SportVibes. Het full-service sportmarketingbureau, al jaren Toppartner van Rotterdam Topsport, heeft echter nog twee pijlers: sportexploitatie en digitale media. “Gelukkig,” zegt Imre van Leeuwen. “Zoals bekend lag de evenementenbranche het afgelopen jaar door corona vrijwel stil, maar bij digitale media zien we juist veel groei.”

“2020 was niet goed. Ik was geneigd te zeggen dat ik er met mixed emotions op terugkijk. Maar eerlijk is eerlijk: het is gewoon een slecht jaar. Terwijl het vooraf ons beste en mooiste jaar ooit beloofde te worden”, zegt de ondernemer, samen met Hans-Willem Dicke en Frans Vleggeert eigenaar van SportVibes, met spijt in zijn stem. Dat moet 2021 dan maar worden: een jaar vol bijzondere evenementen. “Het was echt een rollercoaster”, vult Martin den Ouden aan, sales & accountmanager bij SportVibes. “Al die mooie dingen die niet door konden gaan: zoals de Formule 1 Dutch Grand Prix, waarvan we mede-initiatiefnemer en -organisator zijn, de Ronde van Spanje, waarvoor we in de projectorganisatie zaten voor de start in Utrecht en de etappes naar Den Bosch en Breda, heel mooie campagnes voor Gillette en Coca-Cola tijdens het EK Voetbal en de hardloopevenementen waar we bij betrokken zijn.” Martin den Ouden is, samen met zijn collega Tim Nome, vanaf 1 januari verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie binnen SportVibes. Dat verschaft de drie directeuren-eigenaren ruimte meer tijd te besteden aan strategische zaken, new business en partnerschappen. Plus een aantal grote projecten. Zo staat de komende tijd voor Imre van Leeuwen vooral in het teken van de Dutch Grand Prix.

DUTCH GRAND PRIX

Van Leeuwen: “Voor meerdere campagnes, en ook veel andere activiteiten, hebben we voor klanten alsnog een alternatieve oplossing kunnen bieden. Door een shift naar online vooral. Zo kunnen bedrijven alsnog communiceren met hun doelgroepen. Dat blijft toch nodig. Is misschien juist wel nóg belangrijker nu.” Zodoende wint de fusie van vier jaar geleden, toen SportVibes en Shivers hun krachten bundelden, nog meer aan betekenis. Van Leeuwen: “Met Shivers waren we heel sterk op evenementen gericht. Nu zijn we veel breder, met bijvoorbeeld de online-tak zodat we zelf communicatiespecialisten, online marketeers en designers in huis hebben. Die tak groeit in deze tijd extra snel. Maar daar maken we het niet doorgaan van de Grand Prix natuurlijk niet mee goed.”

Er gloort echter hoop, mede door de goede berichten over vaccins. Onlangs is ook de nieuwe datum voor het mega-event in Zand-voort bekend geworden: 5 september. Van Leeuwen: “Vier maanden later op de kalen-der… Dat geeft ons ook meer tijd. Bijvoorbeeld voor de effecten van het vaccin tegen corona. Dat vergroot de kans dat we alsnog feest kunnen vieren zoals we dat voor ogen hadden. Met 100.000 man publiek op de race-dag.” De Olympische Spelen in Tokyo en het EK Voetbal, deels in eigen land, worden andere hoogtepunten waarnaar Van Leeuwen en Den Ouden uitkijken voor 2021. “Zodat we alsnog de geplande campagnes kunnen doen.”

HARBOUR RUN

En dan is er ook nog de Harbour Run, de jaarlijkse obstacle run door het Rotterdamse havengebied. Het door SportVibes zelf georganiseerde event viel dit jaar ook ten prooi aan corona. “Dit jaar komt hij gewoon terug. Maar wel al in juni, in plaats van oktober. Omdat het in het najaar heel druk wordt met sportevenementen. De NN Marathon Rotterdam is bijvoorbeeld ook naar oktober gegaan. Dus hebben wij besloten de Harbour Run te vervroegen. Aangezien het een buitenevenement is, gaan we ervan uit dat het dan wel kan, al zijn vanwege corona misschien nog wat aanpassingen nodig.” De deelnemers kijken er net zo reikhalzend naar uit als de mensen van SportVibes. “We boden degenen die zich dit jaar hadden ingeschreven, de keuze om hun geld terug te krijgen of hun aanmelding te laten staan voor volgend jaar. Ruim 2.000 lopers kozen dat laatste. Dat beschouw ik als een enorm compliment. Het komende half jaar gaan we eraan trekken om er nog 4.000 deelnemers bij te krijgen.”

Zonder transport staat écht alles stil

0

Column Schouten Zekerheid | Daniel Dancewicz

Hoe passend ik het jaar 2020 ook probeer te omschrijven, ik kom altijd op een understatement uit. Het is daarom misschien ook wel beter om niet terug te kijken, maar juist vooruit naar de komende jaren.

Ik ontkom er echter niet aan om soms toch even stil te staan wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Veel sectoren hebben het onnoemelijk zwaar gehad en een groot aantal zijn nagenoeg volledig tot stilstand gekomen. De transportsector heeft hier wisselend last van gehad. Door stilvallende sectoren was er veel minder te vervoeren. Aan de andere kant moesten bedrijven soms alles op alles zetten om supermarkten extra te bevoorraden. Ook het transport van mondkapjes en medische producten vroegen om veel extra capaciteit.

“Zonder transport staat alles stil” is een bekende uitspraak en de sector is in 2020 wederom van onschatbare waarde gebleken. Zo waren de tekorten in supermarkten door hamsterende consumenten maar van korte duur. Verder was er door een wereldwijd tekort aan mondkapjes slechts een enkele ondernemer die hierin kon voorzien. De logistieke sector zorgde voor een razendsnel transport, soms zelfs door mondkapjes vanuit China te vervoeren in lege passagierstoestellen.

Ook de komende jaren zullen uitdagend blijven. Verschillende sectoren zullen nog veel last van de coronacrisis blijven ervaren. De logistieke bedrijven die opereren voor horeca, winkels en evenementen houden het daarom zwaar. Doordat wij allemaal minder op de weg zitten, is er minder vraag naar olie. Hier heeft met name de tankvaart veel last van.

Naast corona zijn er nog andere uitdagingen. Zo is er ook nog de Brexit. Bedrijven houden rekening met grote vertragingen aan de grens en houden daarom voorraden aan. Dat legt een grote druk op de supply chain. Verder zal er in de keten sprake zijn van hogere kosten door bijvoorbeeld grenscontroles en administratieve processen. Ook zal bij een ‘zachte’ Brexit de nodige schade ontstaan aan de Britse economie en dus de Nederlandse export. Brexit heeft hoe dan ook een impact op de logistieke sector.

Kijken we weer naar corona dan komen we snel bij de distributie van vaccins. Vervoersbedrijven zijn al druk met de voorbereidingen, bijvoorbeeld door te investeren in opleiding van personeel en het aanschaffen van extra koelcontainers. Hoe dan ook wordt het gekoelde transport van de vaccins een enorme uitdaging. Als er maar iets misgaat bederven de vaccins, waardoor het vaccinatieprogramma vertraging kan oplopen. Met een flinke financiële schade als gevolg.

Doordat we nu onze zinnen zetten op een grootschalige vaccinatie, kan de maatschappelijke voordeur hopelijk snel weer een beetje open. We zullen weer meer kunnen gaan winkelen en ook de horeca kan weer op ons rekenen. Als het daardoor ook meer aantrekt voor transportbedrijven, kunnen zij zich na corona ook weer richten op belangrijke lange termijn ontwikkelingen zoals digitalisering en verduurzaming.

Bent u het afgelopen jaar hard geraakt of heeft u juist een topjaar gehad? Ziet de komende periode er gunstig voor u uit of worden het zware tijden? Uw bedrijfssituatie is hoe dan ook veranderd en de bijbehorende risico’s dus ook. Zorg dat u uw risico’s goed in beeld blijft houden, inclusief de mogelijke oplossingen. Natuurlijk helpen wij daar graag bij. Het afgelopen jaar heeft ons geleerd dat dit ook prima op afstand kan. Dan houden we de wegen vrij en de files weg voor de chauffeurs die met belangrijk vervoer bezig zijn.

Communiceren en ondernemen in crisistijd

0

Heel veel ondernemers hebben het op dit moment slecht naar hun zin. Aan de ene kant kunnen ze niet doen wat zij gewend zijn te doen en aan de andere kant moeten zij allerlei bijzondere dingen  ondernemen om ‘gaande en staande’ te blijven. Door de stress en de onzekere omstandigheden kunnen ondernemersbesluiten in kwaliteit afnemen. Immers, door de aanhoudende uitzonderlijke omstandigheden is het niet bepaald een tijd om in alle rust en sereniteit alles goed te overdenken om zodoende ‘in business’ te blijven.

Waarom is rust in besluitvorming zo belangrijk?

In het oude Griekenland kende men de leer van de ‘Stoa’. ‘De stoïcijnen zagen negotium -zakendoen- als ontkenning van otium -rust, stilte en bezinning- hetgeen aangeeft dat beide eigenlijk niet samen gaan. Toch proberen veel ondernemers op dit moment, gegeven de omstandigheden, snel en -in hun ogen- rationeel te beslissen. Wat is de kwaliteit van deze besluiten? Voor de oude Grieken waren rust en bezinning de uitgangspunten van werken en handelen. Hoe zit dit bij u? Is momenteel niet vaak de omgekeerde weg -noodzakelijkerwijs- in zwang? Snel besluiten op hoop van zegen. Is er nog genoeg (zelf)reflectie? Naast de gezondheidscrisis is er een andere crisis aan de gang. De ontkenning dat het eigenlijk allemaal veel slechter gaat met het bedrijfsleven dan door deze en genen wordt aangenomen. De ontkenningsfase? Al die ad-hoc besluiten, het onderdrukken van de alertheid vanwege -door uitstel van belastingbetaling, opschorting van aflossingen en de ruime steunpakketten van de overheid- de gedachte dat het qua liquiditeitstekort best wel te doen is. Worden we straks wakker met een kater? Rustig nadenken over de postcorona periode is niet alleen zinvol maar ook strikt noodzakelijk. Rust is niet het sluitstuk van een stressvolle periode, maar het is het begin van alles. Bezinning en introspectie is van groot belang wanneer u zich wil voorbereiden op hetgeen gaat komen. Voordat de storm van ‘het nieuwe normaal’ losbarst dient de ondernemer zich in te stellen op de nieuwe economische orde.

Wat kan de winst zijn van deze crisisperiode?

Het gaat vooral om communiceren, verantwoordelijkheid en transparantie. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is consolidatie. Geen te sterke wissel trekken op de toekomst en leren van het verleden. Heel veel bedrijven hebben door de crisis averij opgelopen. Daar praten ondernemers niet graag over. Toch is het belangrijk, ook in deze dingen, transparant te zijn. De strategie van ‘underpromise en overdeliver’ is raadzaam. Voorzichtig manoeuvreren zonder angstig te zijn. Dat vraagt om leiderschap. Augustinus, de theoloog en filosoof uit de vierde eeuw, zei “Een groot leider is transparant”. Bent u dat? Openheid en eerlijkheid werkt heilzaam voor uzelf en uw omgeving. Een omgeving waar fouten gemaakt mogen worden, waar medewerkers het gevoel hebben gewaardeerd te worden. Betrek dus uw medewerkers in uw plannen tijdens en na de crisis. Geef perspectief. Neem hen serieus, luister naar elkaar en gaat niet mee in het permanent streven naar meer en beter. Alleen mensen die in vrijheid, ongebondenheid en onafhankelijk hun werk kunnen doen presteren optimaal. De nieuwe economische orde vraagt om verbreding. Begrippen als veiligheid, duurzaamheid, leren en ontwikkelen zijn het stevige fundament van een organisatie die streeft naar consolidatie. Een droom, een ideaal of een niet te realiseren wens? Ik denk het niet. Deze crisis heeft ons óók op dit terrein veel te zeggen. Het was onbewust hollen en vervolgens abrupt stilstaan. Het moet naar bewust ondernemen en gezamenlijke vooruitgang.