Home Blog Page 304

Werkwijze ZPITS bewezen waardevol voor organisaties

0

Met haar trainings- en scholingsinstituut ZPITS verbindt Zippora Porcelijn bedrijven en werknemers. De organisatie staat bekend om haar persoonlijke en vraaggerichte aanpak en het grote dienstaanbod. Interne bedrijfsopleidingen voor zittende medewerkers behoren hier ook toe, zowel individueel als in groepsverband.

Naast een vast aanbod, waaronder Bedrijfshulpverlening, Basisveiligheid VCA en VOL, levert ZPITS ook maatwerk cursussen en trainingen. In de lesstof wordt een directe koppeling gemaakt met het bedrijf. “Cursisten leren bij ZPITS om vanuit een breder perspectief naar de eigen organisatie te kijken. We gaan gericht in op speerpunten en situaties die binnen een bedrijf actueel zijn. Medewerkers kunnen vrijwel elk moment starten met een opleiding of training.” Dankzij de persoonlijke aanpak zijn de slagingspercentages hoog. Medewerkers krijgen les in kleine groepen en door persoonlijke aandacht, begeleiding, coaching en voortgangsgesprekken houdt ZPITS continu een vinger aan de pols. Vanwege de crisis zijn bedrijven in de positie om extra kritisch te zijn als het gaat om werknemers. “Er is veel keus, dus men verwacht vaak het schaap met de vijf poten te vinden. Aan de andere kant merk je dat werknemers loyaler zijn. Zekerheid gaat voor jobhoppen. Investeren in trouwe werknemers loont dus meer dan ooit voor bedrijven.” Interne opleidingen verzorgen voor bedrijven is één van de pijlers van ZPITS. “Dankzij onze expertise hebben wij al vele organisaties kunnen helpen bij het stroomlijnen en optimaliseren van hun bedrijfsvoering. Ons netwerk is bovendien groot, waardoor we ook als verbindende factor van waarde zijn. Onder meer Koning & Hartman en KPMG maken deel uit van ons klantbestand. Dat zulke grote namen tevreden zijn over onze werkwijze, is een mooi compliment.”

Het opleiden van mensen met een langere afstand tot de arbeidsmarkt is een voornaamste doel van ZPITS. Via omscholing en zij-instroom moeten zij hun plek en toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt weer verdienen. ZPITS is onder meer actief in de branches logistiek, asbest en zorg. Opleidingen als Deskundig Asbestverwijderaar, Logistiek Medewerker en Steigerbouwer behoren onder meer tot de portefeuille. “We krijgen aanmeldingen voor kandidaten vanuit de gemeente en zijn erg streng aan de poort. Motivatie en een eerlijk verhaal; dat is wat wij willen zien en horen. Alleen dan is er een basis voor verdere samenwerking. Eén op de tien aanmeldingen nemen wij op in ons traject. Daar gaan we vervolgens intensief mee aan de slag.” Van taaltraining voor laaggeletterden tot mbo-gekwalificeerde opleidingen met baangarantie; ZPITS heeft het te bieden. Door een zorgvuldige intake en een verplichte communicatietraining vergroot ZPITS de succesvolle terugkeer van cursisten op de arbeidsmarkt. Porcelijn benadrukt dat ZPITS geen reïntegratiebedrijf is. “Wij zijn als opleider op zoek naar vruchtbare samenwerkingen en werken alleen met partijen die aansluiten bij onze visie.” Van kandidaten wordt ook een stuk eigen verantwoordelijkheid verwacht. “Wij helpen ze op weg, maar het is niet de bedoeling dat cursisten de hele tijd achterover leunen. Ze moeten zelf initiatieven nemen. Dat is de enige manier om iets te bereiken op de arbeidsmarkt. Verder is het een kwestie van normale regels opvolgen. Een deadline is een deadline, een petje doe je af in het klaslokaal en je stapt niet in joggingpak de les binnen. Wanneer bedrijven op bezoek komen, moeten zij zich een representatief beeld kunnen vormen. ZPITS steekt alleen energie in mensen die er voor de volle 100 procent voor gaan. Zelf doen we het namelijk ook niet voor minder.”

Toen Porcelijn in 2010 met haar bedrijf startte, had ze nooit kunnen bevroeden dat ze inmiddels van Leeuwarden tot Middelburg actief is. “Onze aanpak slaat aan, is aantoonbaar succesvol en heeft zich als een olievlek verspreid. Er zijn al veel mooie samenwerkingsverbanden en kruisbestuivingen ontstaan, maar we zijn er nog lang niet. Zeker in de techniek- en metaalsector is er nog veel werk te verrichten. Wij hebben het MKB veel te bieden en zijn in staat om nog heel wat nuttige opleidingen te verzorgen. Zowel medewerkers als bedrijven maken daarmee een belangrijke, volgende stap. Het is van cruciaal belang om je te blijven ontwikkelen en niet stil te staan. Voor je het weet loop je een achterstand op. ZPITS laat cursisten hun talenten en kwaliteiten inzien en ontwikkelen. Dat leidt weer tot zelfvertrouwen en trots. Het is heel leuk om cursisten gedurende een traject te zien groeien. Door certificaten te halen, bereiken ze iets tastbaars. En als er iemand zakt voor een examen, kan diegene echt uit het lood geslagen zijn. ZPITS laat dan niet los, maar gaat een nog intensievere relatie aan. Zo lang wij het gevoel hebben dat cursisten in zichzelf willen investeren, heeft het zin om er vol voor te blijven gaan.”

Vele partijen hebben door de jaren heen geprofiteerd van de samenwerking met ZPITS. Nieuwe partners zijn altijd welkom. “In ons uitgebreide netwerk van bedrijven en non-profitinstellingen weten wij onze cursisten snel te plaatsen. Het zijn gemotiveerde en bekwame medewerkers, die weer volop meedraaien op de arbeidsmarkt.”  ZPITS hecht veel waarde aan persoonlijke begeleiding. “We besteden hierbij aandacht aan zowel beroepsmatige aspecten als sociale vaardigheden. Bij de samenstelling van de opleidingen letten we nauwkeurig op de behoeften vanuit de arbeidsmarkt. Ook luisteren we goed naar de persoonlijke wensen van de cursist. Verder blijkt de combinatie werken en leren van essentieel belang om te slagen.” Nieuwsgierig geworden naar wat ZPITS voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan een kijkje op www.zpits.nl of bel vrijblijvend 010 – 4372700 voor meer informatie.

Vriend van Rijnmond BUSINESS

0

Inmiddels bestaat de netwerkclub ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ ruim twee en een halfjaar. In die periode is het aantal leden gegroeid tot ruim tweehonderd en de groei zet door.  Volgens vele leden ook niet vreemd. ‘De lidmaatschapskosten zijn, zeker in verhouding tot andere business clubs, laag, er is altijd een interessante locatie en je ontmoet er ook altijd boeiende en interessante ondernemers.

Vanaf dit jaar is het nog interessanter om ‘Vriend van Rijnmond BUSINESS’ te zijn. Voorafgaand aan de BOB borrels organiseren we dit jaar ‘Masterclasses’, of een sportief of ander evenement, of bezoeken we een theatervoorstelling. En of dit alles nog niet genoeg is verschijnt er binnenkort het eerste ‘Vrienden voor Vrienden magazine’. Een uitgave voor en door de leden. In deze uitgave kunnen de leden zich aan elkaar voorstellen, middels een tekst van maximaal vijftig woorden, een foto van zichzelf, het bedrijfslogo en de naam- en adresgegevens. In de tekst kun je bijvoorbeeld een leuke aanbieding doen aan de andere ‘Vrienden’. En misschien is nog wel het allerleukste dat er geen kosten verbonden zijn aan deelname in dit magazine. Maar je moet natuurlijk wel eerst lid worden!

Je bent al persoonlijk vriend voor 125 euro per jaar en een bedrijfslidmaatschap is er voor 210 euro en dan mag je met twee personen namens het bedrijf alle BOB borrels en andere door ons georganiseerde bijeenkomsten bezoeken. Daarbij is het welkomstdrankje en het eten inbegrepen. Evenals een naamsvermelding op onze website en de uiting in het ‘Vrienden voor Vrienden magazine’. Kortom: je krijgt veel voor weinig!

Pluspunten van het lidmaatschap van de Vrienden van Rijnmond BUSINESS:

  • Je ontvangt 10 x per jaar Rijnmond BUSINESS
  • Je hebt gratis toegang tot de minimaal 8 BOB borrels per jaar
  • Je ontvangt een gratis welkomstdrankje*
  • Je ontvangt de hapjes en/of het eten gratis
  • Je ontvangt een gratis naamsvermelding op onze goed bezochte website
  • Je ontvangt een gratis Business vermelding in het speciale ‘Vrienden voor Vrienden magazine’ van 50 woorden, een foto van jezelf, het bedrijfslogo en de naam- en adresgegevens
  • Je ontvangt als eerste informatie over onze activiteiten en daardoor kun je je als eerste aanmelden voor deelname aan een ‘Rondetafelgesprek’, een autotestdag of een andere door ons georganiseerde activiteit
  • Je mag gratis naar de BOB Masterclasses voorafgaand aan de BOB borrels
  • Je mag gratis naar de BOB Barbecue begin juli
  • Je mag gratis naar het Rijnmond BUSINESS eindejaarsfeest*
  • Je ontmoet altijd interessante en boeiende ondernemers, bestuurders en managers uit het gehele Rijnmondgebied
  • Je maakt kennis met bijzondere (horeca)bedrijven en locaties in het Rijnmondgebied
  • Je hoeft het voor het geld niet te laten om ook ‘Vriend’ te worden
  • Je bent al persoonlijk vriend voor slechts 125 euro**
  • Je hebt al een bedrijfslidmaatschap voor slechts 210 euro**

* Tweede en eventueel volgende drankjes zijn voor eigen rekening
** Genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

Aanmelden kan via het contactformulier op onze website:
www.rijnmondbusiness.nl, of per mail naar kees@rijnmondbusiness.nl

Van der Spek Uitvaart en Glas Geschenken Gouda werken samen aan een tastbare herinnering

0

Informeren, inspireren en troosten. Het zijn deze drie woorden die centraal staan bij Van der Spek Uitvaart. Het Rotterdamse familiebedrijf bestaat al sinds 1888 en kenmerkt zich door een open en professionele uitvaartbegeleiding. Vooral dat ‘open’ is in de uitvaartbranche niet vanzelfsprekend, maar Van der Spek Uitvaart bewijst dat dit ook anders kan.

Martin van der Spek, commercieel verantwoordelijke bij Van der Spek Uitvaart, behoort samen met zijn broers Marcel en Kees tot de vijfde generatie die het familiebedrijf vertegenwoordigt. Al 125 jaar is Van der Spek Uitvaart een bekende naam in Rotterdam en omstreken. Inmiddels telt het bedrijf acht vestigingen in deze regio. “Er is in 125 jaar tijd veel veranderd, behalve onze instelling,” vertelt Martin. “Alles draait om persoonlijke aandacht. Met die instelling werkten ook de generaties voor ons en daar houden we sterk aan vast. Al onze uitvaarten zijn maatwerk, daarom luisteren we goed naar de wensen van de nabestaanden. Daar zijn we groot mee geworden, maar ook dankzij onze vooruitstrevende aanpak. We zijn weliswaar een oud bedrijf, maar er is nog steeds sprake van dynamiek. Wij hebben de drang om het anders te doen, beter. In het belang van de nabestaanden. Om dit te bereiken werken we ook samen met andere ondernemers.”

Samenwerken

Van der Spek Uitvaart werkt onder meer nauw samen met Glas Geschenken Gouda. Dit bedrijf is gespecialiseerd in glasgeschenken voor diverse gelegenheden. Het bedrijf vervaardigt bijvoorbeeld de jaarlijkse Rijnmond Business Influential Award. Naast awards en sculpturen ontwikkelt het bedrijf ook persoonlijke gedenkobjecten. Directeur Dennis Rauch vertelt: “Als ik een idee heb, dan peil ik dat eerst in mijn netwerk. Ik had het idee om van glasgeschenken een gedenkobject te maken, voorzien van een persoonlijke tekst of een foto van de overledene. Dat idee heb ik neergelegd bij Martin en zo ontstond een waardevolle samenwerking tussen onze twee familiebedrijven.”  “Ik was meteen enthousiast,” haakt Martin in. “Dit is zo’n uniek geschenk. Na afloop van de uitvaartplechtigheid overhandigt de uitvaartleider de familie een exemplaar. De reacties zijn positief en vooral ook dankbaar. Daar doe je het uiteindelijk voor.”

Duurzaam

Dennis legt uit dat de mogelijkheden van glas als gedenkobject zeer divers zijn: “Voordeel is dat bijna alle foto’s zijn te gebruiken. Ook een oude foto uit een fotoboek is geschikt als gravure. Het glas zelf kan in veel verschillende vormen worden geleverd, vierkant, rond, of bijvoorbeeld in de vorm van een theelichthouder. Daarnaast is er nog de keuze uit een 2D of 3D gravure. Vervaardiging geschiedt per stuk of in bescheiden oplages. Wij bieden voor ieder budget een passende mogelijkheid. Voordeel van glas is het feit dat het materiaal ongevoelig is voor licht en weersomstandigheden. Dit maakt de objecten bijzonder duurzaam en zowel geschikt voor binnen als buiten. We denken ook voortdurend na over nieuwe toepassingen. Hiervoor overleg ik nauw met Martin. Hij weet als geen ander waar nabestaanden behoefte aan hebben. Zo hebben we recent voor een familie het glasgeschenk verwerkt in het grafsteenmonument. Een 3D portret van de overledene in een glazen kubus. Dit geeft een heel bijzonder effect, de contouren van het gezicht zijn vanuit elke hoek te zien en het lijkt alsof de foto uit de steen komt. Voor de nabestaanden is dit een zeer waardevolle herinnering.”

Speciaal voor de uitvaartbranche is een bestelsysteem ontwikkeld. Dennis licht toe: “In geval van een overlijden moet alles binnen een paar dagen geregeld zijn. Het is belangrijk dat het gedenkglas voor de uitvaartplechtigheid gereed is. Via het bestelsysteem kunnen aanvragen snel worden afgehandeld. Uiteraard zonder in te leveren op kwaliteit. De gedenkobjecten worden met de grootste aandacht en precisie vervaardigd. Een andere ontwikkeling is de website www.uitvaartglas.nl. Hier krijgen nabestaanden inzicht in de mogelijkheden van glas als gedenkobject.  Levering vindt alleen plaats via aangemerkte partners, waaronder Van der Spek Uitvaart.”

Taboes doorbreken

De vooruitstrevende aanpak van Van der Spek Uitvaart wordt ook duidelijk na een bezoek aan het moderne uitvaartcentrum in Capelle aan den IJssel. De verschillende ontvangstruimtes zijn licht en overzichtelijk. De twee familiekamers zijn sfeervol ingericht en van alle comfort voorzien, inclusief bankstel, tafel, keuken, televisie en draadloos internet. Hier kunnen nabestaanden 24/7 met een eigen sleutel terecht om de overledene te bezoeken. Ook op het gebied van multimedia is alles aanwezig.

“Mensen inzicht geven in ons vak, informeren over wat we doen en wat er allemaal komt kijken bij een overlijden.” Het zijn de heldere woorden van Martin, die met zijn transparante instelling het taboe rondom overlijden wil doorbreken. “Bij Van der Spek denken we dat er veel behoefte is aan informatie over alle aspecten die met de laatste levensfase en het afscheid te maken hebben,” vertelt hij. “Wij willen het onderwerp bespreekbaar maken. Voorbeeld hiervan is het magazine dat wij twee keer per jaar uitgeven. Hierin geven we informatie over alles wat er komt kijken bij een overlijden. Niet alleen als het gaat om de uitvaart zelf, maar ook waar het administratieve en financiële aspecten betreft. We laten zien welke mogelijkheden er zijn en waar mensen rekening mee moeten houden. Ook de website hebben we recent aangepast. We geven nu veel meer informatie prijs. Wat we hiermee willen bereiken? We willen dat mensen goed nadenken over de keuzes die zij maken. Standaard koffie met cake is natuurlijk prima, maar is dat wat men echt wil? Inzicht geven in alle mogelijkheden helpt nabestaanden bij het maken van de juiste keuzes. Uiteindelijk is alles wat telt een mooie herinnering aan de overledene. Hier zetten we ons maximaal voor in en door de samenwerking met Dennis maken we dit ook tastbaar.”

Rotterdamse sportwereld steunt massaal de jubilerende Daniel den Hoed Kliniek

0

Het zal een vraag van veel wachtende automobilisten op de A16 van Rotterdam richting Breda, of uit de Maastunnel richting stad zijn geweest. Een levensgroot billboard met daarop een afbeelding van Feyenoord’s eyecatcher Graziano Pelle, getooid met een rode hoed. Voor de Kerst? Oud en nieuw, of om een andere redenen? Dat laatste. De meest geliefde Italiaan van de Maasstad en wijde omgeving fungeerde begin januari 2014 als eerste blikvanger voor het honderdjarig jubileum van de Daniel den Hoed. Een mijlpaal voor het oncologiecentrum van het Erasmus MC, waaraan de Rotterdamse sportwereld een opvallend grote bijdrage zal leveren.

Pelle fungeerde als eerste ambassadeur van het jubileumjaar dat met het benefietduel Feyenoord-Excelsior van start ging. In de komende maanden wordt de Italiaanse spits opgevolgd door bekende en minder bekende Rotterdammers als Anita Meyer, burgemeester Ahmed Aboutaleb, Dave von Raven,  Jon-Dahl Tomasson, Manon Melis, Soufiane Touzani, Linda De Filippi en de kappers van Schorem. Maar ook Willem den Hoed, zoon van naamgever Daniel den Hoed, Sjoerd Pleijsier en medici van het Erasmus MC. Stuk voor stuk gaan ze met de markante rode hoed op de foto. Het fluwelen hoofddeksel is het symbool voor het jubileum van het instituut dat in 1914 als Rotterdamsch RadioTherapeutisch Instituut het eerste bestralingstoestel in gebruik nam voor de toen nog relatief onbekende ziekte kanker. In 1940 werd de in Gouda geboren Daniel den Hoed directeur van het instituut dat hij gaandeweg wist uit te bouwen tot een gerenommeerde kliniek. In 1950 overleed de nestor van de Nederlands radiotherapie  aan zijn tweede hartaanval in korte tijd. De Noord-Amerikaanse Vereniging van Radiologen benoemde Den Hoed na zijn dood tot erelid en tien jaar later kreeg een nieuwe kliniek aan de Groene Hilledijk zijn naam toen het Rotterdams Radiotherapeutisch Instituut en de Rotterdamse stichting voor Reumabestrijding daar gezamenlijk het pand betrokken.

De Daniel den Hoed kliniek groeit in vijftig jaar tijd uit tot een internationaal vermaard en gerespecteerd multidisciplinair kankerinstituut, dat na het samengaan met het Academisch Ziekenhuis Rotterdam onderdeel vormt van het Erasmus MC. “Voor het jubileum willen we in totaal vier miljoen euro ophalen,” stelt dr. Leonore Tuijt ambitieus. Samen met Inge van Leerzem (ook verantwoordelijk voor de organisatie van de viering van het 150-jarig bestaan van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam) is zij verantwoordelijk voor de fondsenwerving. “Het is een ambitieus bedrag, maar daar werken we dagelijks snoeihard aan. Het is zeker in deze tijd veel geld, maar wel voor een goed doel. Kanker is nog steeds een ziekte waar in ons land een op de drie mensen mee te maken krijgt en 45.000 mensen per jaar aan overlijden (12 mensen per uur krijgen de diagnose kanker). De ambassadeurs met de rode hoed symboliseren dat een dwarsdoorsnede van de Rotterdamse bevolking in het kader van het jubileum de strijd met kanker aangaat.”

Daniel Dreamteams

De Rotterdamse sportwereld en Rotterdam Topsport dragen een opvallend grote steen bij aan het slagen van het jubileumjaar van de Daniel den Hoed Kliniek. 2014 begon met een benefietduel tussen Feyenoord en Excelsior in de Kuip en wordt gevolgd door een reeks van evenementen met als doel om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker. Zo heeft de Rotterdam Marathon 100 jaar Daniel den Hoed als enige goede doel geadopteerd en zal Rotterdam Topsport het jubileum het hele jaar ondersteunen. “Dat was intern eigenlijk geen vraag. Wij hebben als organisatie getracht het maximale te doen voor 150 jaar Sophia Kinderziekenhuis en gaan hetzelfde doen voor Daniel den Hoed. Het team van Rotterdam Topsport loopt samen enkele sportstadambassadeurs mee in de Business Estafette van de Rotterdam Marathon. Het is de bedoeling dat er 8 bijzondere Daniel Dream Teams binnen deze estafette gaan lopen met daarin niet alleen bekende sporters, maar ook acteurs, bekende Rotterdammers etc.. Het hoofddoel is persaandacht voor het goede doel. We lopen in herkenbare Daniel Dream Team loopshirts met achterop de tekst: Rotterdam Topsport maakt kanker kansloos!

Onder het publiek zal een sms actie gedaan worden waardoor tevens geld wordt opgehaald.

Wij zullen evenementen en ons netwerk van  sponsoren daar waar mogelijk bij het jubileum betrekken. Iedereen heeft in zijn of haar omgeving wel eens met deze vreselijke ziekte te maken gehad. Daarom kan deze steun feitelijk zonder woorden worden uitgelegd. Een blik van begrip is feitelijk al voldoende om te begrijpen waarom vier miljoen ophalen een noodzaak is. Daarom ook omarmt  Rotterdam Topsport dit goede doel met veel gevoel,” aldus Fred van Duijvenbode, projectmanager Rotterdam Topsport.

Tuijt knikt. “Wij gaan er echt alles aan doen om met elkaar dit enorme bedrag op te halen. Vier miljoen is voor alle duidelijkheid niet zo maar gekozen, maar gebaseerd op de aanschaf van nieuwe geavanceerde apparatuur voor kankeronderzoek. En we hopen dat we met de inzet van heel veel mensen dit  doel kunnen bereiken. Er komt een jubileumboek, een fietstocht met 5.000 deelnemers en een regionale campagne. We zijn druk bezig met een benefietdag, die hopelijk live op Omroep Zeeland, Omroep Brabant en RTV Rijnmond wordt uitgezonden. Wij zijn weliswaar een Rotterdams kankercentrum, maar met een veel groter verzorgingsgebied dan de regio Rijnmond. En de impact van het onderzoek dat wij hier doen is wereldwijd.  Daarom hopen wij dat deze regio de jubileumactie wil ondersteunen. Ga maar na, terwijl wij hier hebben gesproken, zijn er weer twaalf mensen die de diagnose kanker hebben gekregen.  De viering van het jubileum is geen feest maar een noodzaak.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport

Rotterdam is in trek!

0

Er is een groeiend aantal bedrijven dat zich in Rotterdam wil vestigen. Dat kwam naar voren tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het Rotterdam Investment Agency (RIA), dat is opgegaan in Rotterdam Partners. Een ding is duidelijk: Rotterdam is in trek!

Als bijvoorbeeld Japanse bedrijven zich willen gaan vestigen in Europa, dan is Londen vaak de aangewezen plaats om te beginnen. Voor Chinese bedrijven is dat tegenwoordig Nederland en vooral Rotterdam. In 2013 hebben 29 internationale bedrijven zich in Rotterdam gevestigd dankzij bemiddeling van het RIA. Het ging vooral om bedrijven die te maken hebben met de haven en actief zijn in de logistiek, handel en energiebranche. Mede dankzij de Serious Gaming branche kwamen er ook nieuwe bedrijven uit de creatieve en medische sector. (Serious Games zijn educatief van aard en bijvoorbeeld bestemd voor de brandweer, de medische sector of voor scholen. De sector Serious Gaming doet het zeer goed in Rotterdam).

Voorbeelden van de nieuwe bedrijven, die dankzij het RIA naar Rotterdam kwamen, zijn Turkish Airlines, BGI Tech Solutions en Global Offshore Services.

Het was het doel van dit college om tijdens de collegeperiode 2010-2014 honderd nieuwe bedrijven naar de stad te krijgen. Ondanks de crisis werden dat er 101. In deze periode investeerden internationale bedrijven maar liefst 500 miljoen in de stad, wat 6.000 banen heeft opgeleverd!

“Buitenlandse investeerders scheppen banen in Rotterdam, maar er ontstaat ook veel indirecte werkgelegenheid door hun afname van diensten en producten van bedrijven in de regio”, aldus wethouder Baljeu.

Bij het RIA hoort ook de Expatdesk. Wethouder Karakus meldt dat de Expatdesk vorig jaar ruim 673 aanvragen voor een verblijfsvergunning afhandelde en ook hielp bij het vinden van geschikte huisvesting. “De binnenstad is erg populair. Daarom is het prettig dat projecten zoals Calypso af zijn”, aldus Karakus,die zeer enthousiast is over de aanpak van het RIA. Tevreden bedrijven trekken immers andere bedrijven naar de stad.

Een van de bedrijven die door het RIA in 2013 naar Rotterdam werd gehaald is Hajok, een toeleveringsbedrijf van Unilever. “We wilden niet naar Amsterdam. Daar zitten al veel bedrijven zoals het onze. Unilever zit in Rotterdam en daarom zijn we hier gaan rondkijken”, vertelt Katharina Kreuzhagen, managing director. Ze woont sinds een paar maanden in Rotterdam en spreekt al heel behoorlijk Nederlands. Het komt er op neer dat er bij Hajok wordt bedacht wat het uiterlijk is van bijvoorbeeld het pakje Knorr dat in de winkel staat. Zij bepalen de looks van bepaalde merken van Unilever. Hajok bestaat al zestien jaar en het hoofdkantoor zit in Hamburg. Hun tweede vestiging huist dus in Rotterdam. “We zijn overal gaan kijken naar kantoorruimte. Het RIA nam ons mee naar de Van Nelle fabriek. Ik werd meteen verliefd op dat gebouw. Mensen reageren ook enthousiast als ze merken dat je daar je kantoor hebt.”

Uiteraard zijn ze blij met Unilever als klant, maar ze willen meer. Hun grote droom? Albert Heijn binnenslepen als klant!

Ras-Rotterdammer in Zeeuwse haven: Laat je zien!

0

Hij maakte carrière in de Rotterdamse haven bij Broekman Motorships en NileDutch voor hij ruim een jaar geleden de overstap maakte naar Zeeland. Bij Zeeland Seaports in Terneuzen is Jean Ruinard (49) commercieel manager containerisatie.  “Ik denk dat de positie van de Zeeuwse haven vergelijkbaar is of zelfs beter dan die van Rotterdam. Maar Zeeland laat het niet zo blijken.”

Jean Ruinard weet dat hij op het gebied van containerisatie missiewerk heeft te verrichten. “Toen ik hier net was begonnen, hoorde ik vaak: hé, hoe is het in Zeeland Vakantieland? Inmiddels vragen mensen me steeds vaker hoe het gaat in de haven.”

Als Ruinard de omliggende havens zoals Rotterdam en Antwerpen vergelijkt met zijn nieuwe werkgebied ziet hij vooral voordelen voor Zeeland. “Onze havens liggen direct aan zee. De ontsluiting naar het achterland is optimaal. Filevrije wegen, uitstekende water- en spoorontsluiting. Alles is aanwezig!” Tegelijkertijd merkte hij dat hij ook zelf als havenman pur sang vanuit Rotterdam nauwelijks op de hoogte was van wat er in Zeeland speelde. “Ik kende het van de kaart.”

Eenmaal aan de slag in Terneuzen sloot Ruinard zich aan bij de EFIP, de European Federation of Inland Ports. “Ik werd uitgenodigd voor een bijeenkomst in Wenen waar ik wat mocht vertellen over onze haven. Daar merkte ik dat onze haven niet tot nauwelijks bekend was onder de toehoorders. Dus wat heb ik gedaan? Ik heb ze hier allemaal uitgenodigd om het allemaal eens te laten zien. Rondvaart door de haven, dan krijg je toch reacties als: ‘Best wel groot hier, er gebeurt best veel’.”

Met een goederenstroom van 400.000 teu plus een achterland waar 2,3 miljoen teu wordt verstouwd kan Zeeland internationaal meespelen. “Er wordt hier keihard gewerkt. Ik zie dat, maar zeg met mijn Rotterdamse genen: laat dat zien aan de wereld! Wees wat brutaler!”

Vanzelfsprekend is Ruinard wijs genoeg om zijn collega’s niet te vertellen dat ze hun werk niet goed zouden doen. “Wat ik probeer, is zelf het goede voorbeeld te geven, in de hoop dat dat navolging vindt. Ik bezoek events en roer me tevens op de social media. Niet met een blabla-verhaal, maar met mijn eigen enthousiasme. Als ik daarmee mensen inspireer, bereik ik meer dan wanneer ik mensen de les lees. Dan gaan de hakken in het zand, wat ik ook logisch zou vinden.”

De 2,3 miljoen teu goederen uit het achterland vindt nu zijn weg richting Rotterdam of Antwerpen. “Het zou voor veel bedrijven sneller en goedkoper zijn om het transport via de Zeeuwse havens te laten lopen.” Rederijen, verladers en ontvangers  moeten elkaar gaan vinden. “We zullen echt niet zo groot als Rotterdam en Antwerpen worden. Dat ambiëren we ook niet. Maar met alle voordelen die onze haven biedt, moeten we een aardige stap vooruit kunnen maken.”

Prijswinnend Auto Wüst is zuinig op haar klanten

0

Bij Auto Wüst, met vestigingen in Oud-Beijerland, Hellevoetsluis en Dordrecht, is de klant nog echt koning. Dat die bewering klopt, blijkt wel uit het feit dat de Dordste vestiging onlangs werd uitgeroepen tot meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland. Het bedrijf kreeg de prestigieuze titel en de bijbehorende Klant Nr 1.-trofee omdat de servicegerichtheid en klantvriendelijkheid binnen het bedrijf ongeëvenaard hoog is.

Marcel Wüst, die samen met zijn broer George de dagelijkse leiding heeft, is enorm dankbaar voor de waardering die hij middels de award van de klanten heeft mogen ontvangen. “Zonder al onze enthousiaste medewerkers, toeleveranciers en klanten was dit niet gelukt. We hebben het met zijn allen gedaan.”

Hoog verwachtingspatroon blijven waarmaken

Wüst is vooral heel erg trots op iedereen die het succes mogelijk heeft gemaakt. “We beschikken over een gedreven team van medewerkers, in alle filialen. Niets is ze te veel, alles wordt er aan gedaan om het onze klanten naar de zin te maken. Naast het hoge servicelevel zijn onze medewerkers ook stuk voor stuk vakkundig en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Die combinatie is goud waard.” Auto Wüst werd in 1928 als universeel garagebedrijf opgericht door de opa van Marcel en George. In deze beginjaren van toenemende mobiliteit was het bedrijf, naast automobielen, gespecialiseerd in reparaties van alles wat met techniek te maken had, met name landbouwwerktuigen. In 1946 werd Auto Wüst Volkswagendealer, wat tot 1967 duurde. Hierna richtte Auto Wüst zich op occasions van alle merken. In deze tijd ontstond ook de passie voor Mercedes-Benz. Sinds 1981 is Auto Wüst Mercedes-Benz dealer voor de Hoekse Waard en sinds 2011 is het bedrijf ook gevestigd aan de Mijlweg 81 te Dordrecht. Op dat moment stonden George en Marcel Wüst al 2 jaar aan het roer van de organisatie. Zowel George als Marcel hebben alle bedrijfsonderdelen van jongs af aan doorlopen. George is sinds 1987 volwaardig in dienst en Marcel vanaf 1993. Door de jaren heen veranderde er veel in de autobranche, maar wat onveranderd is gebleven is dat Auto Wüst staat voor kwaliteit, passie, deskundigheid, betrokkenheid en klantvriendelijkheid. “Klanten kennen onze status en verwachten veel van ons. Wij moeten dat verwachtingspatroon iedere dag waarmaken. Een klein foutje kan al funest zijn en een deuk in ons goede imago slaan. Daarom streven wij naar perfectie. Natuurlijk gaat er soms ook iets niet helemaal naar wens, maar dan doen we er alles aan om het naar tevredenheid op te lossen. We zijn zuinig op onze klanten.”

Loyale en gepassioneerde klanten

De klanten van Auto Wüst kunnen volgens Wüst getypeerd worden als ‘enorm loyaal’. “Er zijn er bij die al 40 jaar gebruik maken van onze diensten. Dat is een heel groot compliment. Klanten weten dat ze op ons kunnen vertrouwen en dat wij ze op alle gebieden ontzorgen. Daarnaast beschikken wij met Mercedes-Benz natuurlijk over een topmerk, wat een brede doelgroep aanspreekt.” Dankzij de ruime keuze in modellijnen is er voor ieder wat wils. “Met Mercedes-Benz kun je alle kanten op. In 1981 voerden wij 3 modellen, tegenwoordig zijn dat er 20. Het merk spreekt daardoor voor velen nog meer tot de verbeelding. Steeds meer jonge mensen schaffen een Mercedes-Benz aan en het aantal dames dat voor het merk kiest, groeit ook. Het is mooi om te zien dat steeds meer mensen onze passie voor Mercedes-Benz delen.” Ook uit passie ontstaan is het Carel Wüst Automuseum aan de Mijlweg in Dordrecht, wat enkele jaren geleden door Marcel en George werd gerealiseerd. Het museum toont een privécollectie van ruim vijftig automobielen, die de gehele geschiedenis van de automobiel beslaat. Het museum is vrij toegankelijk voor het publiek. De veelzijdige privécollectie van het Carel Wüst Museum is in zestig jaar door de familie Wüst verzameld. “De tentoongestelde oldtimers en youngtimers zijn volledig in authentieke staat en bieden de bezoeker inzicht in de ontwikkeling van de automobiel sinds de tijd van paard en wagen”, aldus Wüst. De Patent Motorwagen van Carl Friedrich Benz uit 1885, de eerste automobiel ter wereld, is één van de grootse pronkstukken. Andere iconen uit het verleden zijn een Peugeot uit de jaren twintig en de auto van Kuifje in Afrika van het merk De Dion Bouton.

Ger Vos als ambassadeur

Met het uitdragen van de merkbeleving zit het dus wel goed. “Wat ons binnen Auto Wüst bindt, is de enorme passie die wij voor ons vak en voor Mercedes-Benz voelen. Het is één van de mooiste aspecten van ons vak om te zien dat hetzelfde enthousiasme ook bij onze klanten te bespeuren is. Uiteindelijk streven we niet alleen naar tevreden klanten, maar naar klanten die fan van ons zijn. Zij zijn namelijk echte ambassadeurs.” Degene die de rol van ambassadeur voor Auto Wüst sinds enige tijd op zich heeft genomen is societyzanger Ger Vos. Ger die onlangs zijn tweede grote en succesvol verlopen concert gaf in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam en mede oprichter is van de exclusieve Kennissenclub, een businessclub voor de top van het zakenleven, is een ware autoliefhebber.  Net als de andere regionale ambassadeur van Auto Wüst, autocoureur Meindert van Buuren, past ook de zanger goed bij de organisatie. “Ger is kwaliteitsbewust en al jaren een enthousiast liefhebber van Mercedes-Benz en Auto Wüst. Er is een match tot stand gekomen, omdat het gevoel goed is. Beide partijen hebben dezelfde visie en uitstraling en passen bij elkaar. Binnen ons verspreidingsgebied is hij een bekendheid en daarbuiten natuurlijk ook. Tijdens de introductie van de C-Klasse en GLA-Klasse zal Ger optredens verzorgen en op lokale evenementen geeft hij eveneens acte de presence. Hij combineert muziek met relatiemarketing.” Uiteraard vervoert hij zich van en naar de optredens in een fonkelnieuwe Mercedes-Benz, die onlangs aan hem werd uitgeleverd. “Auto Wüst ziet de toekomst zonnig in. Zo lang we zelf gepassioneerd blijven en de mensen om ons heen dat ook zijn, blijven we aan de top.”

Peter Goedvolk het meest invloedrijk in 2013

0

Volgens de lezers van zakenmagazine Rijnmond BUSINESS was Peter Goedvolk, oprichter en tot voor kort directievoorzitter en aandeelhouder van Argos Oil, het meest invloedrijk in 2013 in het Rijnmondgebied.

In de maanden oktober, november en december heeft de redactie van Rijnmond BUSINESS onderzoek gedaan onder de lezers van dit magazine, met als vraag wie er volgens hen het meest invloedrijk is in deze regio. De lezers zijn ondernemers, directeuren en managers in het bedrijfsleven, bij instellingen en overheidsinstellingen. Ook zijn de ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ tijdens de door ons georganiseerde BOB borrels bevraagd in dezelfde periode. De ondervraagden konden vijf namen vermelden op het vragenformulier. Uit dit representatieve onderzoek kwam een grote hoeveelheid aan namen naar voor. Een van de meest genoemde namen en ook weer heel vaak op nummer een was die van Rotterdams burgemeester Ahmed Aboutaleb. Hij was echter in 2012 reeds winnaar en volgens de door ons opgestelde regels kan iemand de Influential Award niet tweemaal achter elkaar winnen.

Overigens kwam de naam van Peter Goedvolk in z’n totaliteit het meest voor op de ingeleverde formulieren en kwam hij ook in absolute zin het vaakst het hoogst voor op de lijst. Dit resulteerde er dan ook toe dat Goedvolk werd uitgeroepen tot meest invloedrijk persoon van het Rijnmondgebied in 2013.

Tijdens de tweede dag van het netwerkevenement People’s Business, op donderdag 16 januari ontving Peter Goedvolk de Rijnmond BUSINESS Influential Award 2013 uit handen van de winnaar van 2012, burgemeester Ahmed Aboutaleb. Het was tijdens de door Jan Dirk Stouten gepresenteerde uitreiking druk, maar ook rumoerig. Dit weerhield de burgemeester er niet van om aandacht te vragen voor zijn verhaal. Hij roemde Peter Goedvolk vanwege zijn activiteiten, initiatieven en doorzettingsvermogen. Ook zei hij dat Peter Goedvolk zijn naam ook eer aan deed. ‘Want Peter is Goedvolk, je klopt niet snel tevergeefs bij hem aan’, aldus Aboutaleb. Hierna reikte hij de door Glasgeschenken Gouda ontworpen en vervaardigde sculptuur aan een trotse Peter Goedvolk, die ook nog eens een cadeaubon ontving van OGER voor een maatkostuum.

Top 5

  1. Peter Goedvolk eindigde in 2012 op plaats twee van meest invloedrijke personen in het Rijnmondgebied. In 2013 was hij volgens onze lezers de onbetwiste nummer een. Hij is oprichter van Argos Oil en was er de drijvende kracht achter het succes. Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar voor hem. Het was duidelijk geen koek en ei tussen Goedvolk en de andere aandeelhouders binnen Argos. Voor de lezers van Rijnmond BUSINESS was dit allerminst geen belemmering om Peter Goedvolk te kiezen als meest invloedrijk persoon!
  1. Jan Peter Balkenende, onze voormalig minister-president, stond vorig jaar als nummer drie reeds op het virtuele podium. Dit keer is hij weer een plaatsje gestegen en staat nu dus op twee. Wie weet zien we Hoogleraar Governance Institutions Internationalisation aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, volgend jaar wel op de hoogste trede, maar dan moet hij wel Feyenoords trainer Ronald Koeman van het lijf weten te houden.
  1. Ronald Koeman is de snelste stijger in de top tien van meeste invloedrijke personen over het afgelopen jaar. Hij stijgt namelijk van plaats nummer tien in 2012, naar een plaatsje op het podium in 2013. Wie weet wat er gebeurd als Feyenoord onverwacht toch nog op de tweede eindigt in de competitie, of zelfs nog wel landskampioen zou worden… Hij zou dan ook zomaar op plaats een van meest invloedrijke personen terecht kunnen komen.
  1. Hans Smits, tot eind 2013 president directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, leek in 2013 uit de top vijf weg te vallen. In 2012 zakte hij immers van plaats drie naar plaats vijf, maar juist in zijn laatste jaar dichten onze lezers hem weer meer invloed toe en zo eindigde Smits dit keer op plaats vier.
  1. Coen van Oostrom’s gestage opmars leek in 2012 tot stilstand te zijn gekomen. Evenals in 2011 eindigde hij in dat jaar als nummer zes. Maar zie hier, de trein komt weer in beweging en ondanks het feit dat Van Oostrom sinds begin mei van 2013 geen directievoorzitter meer is van OVG, waarvan hij overigens nog wel CEO is, en hij zijn pijlen vooral op de buitenlandse markt richt, is hij door onze lezers gewaardeerd met een vijfde plaats. Of het gereedkomen van De Rotterdam hier iets mee van doen heeft laat zich raden.

Hofplein Theater met Oliver Twist geweldig decor voor eerste BOB borrel van 2014

0

Vrijdagavond 10 januari, een week waarin veel nieuwjaarsrecepties werden gehouden en ook de Wieler Zesdaagse in Ahoy plaats had. Misschien niet zo´n avond waarop je veel bezoekers bij de eerste BOB borrel van het nieuwe jaar zou mogen verwachten. Niets bleek minder waar. Maar liefst 156 bezoekers telde deze avond, die plaatsvond in het Hofplein Theater in Rotterdam.

Na het welkomstwoord van Rijnmond BUSINESS uitgever Kees van ´t Zelfde, die nadat hij eerst iedereen een goed en gezond 2014 had gewenst en zijn toekomstbeeld met iets meer vertrouwen en een voorzichtig groeiende economie had geschetst, aangaf dat het dit jaar nog interessanter is om dit jaar ´Vriend van Rijnmond Business´ te zijn.  Allereerst vanwege de uitbreiding van activiteiten rondom de BOB borrels middels ´Masterclasses´, een sportief evenement en de afsluiting met een jaarfeest, maar ook vanwege het speciale ´Vrienden voor Vrienden´ magazine. En natuurlijk bedankte hij het Hofplein Theater voor de mogelijkheid om hier de BOB borrel te mogen organiseren, als ook Hans van der Linde van Van der Linde Catering voor het fantastische buffet, waar de bezoekers van konden genieten. Caroline Pietermaat, directeur van het Hofplein Theater bedankte Kees voor de samenwerking en vertelde over alles wat men doet bij het Hofplein Theater, de mogelijkheden die het te bieden heeft, bijvoorbeeld ook voor ondernemers en de programmering.  Na het buffet genoten de gasten van de mooie en aandoenlijke uitvoering van de theatervoorstelling Oliver Twist en de avond werd afgesloten met een aangeklede borrel in de foyer van het theater. Gezien de vele positieve reacties kunnen we concluderen dat de ´Vrienden´ het een mooie combinatie vonden en genoten hebben van de eerste BOB borrel van 2014.

Het CDA kiest voor het MKB!

0

De Rotterdamse wethouder Hugo de Jonge (Onderwijs, Jeugd en Gezin) is lijsttrekker voor het CDA. Geen eenvoudige taak in Rotterdam. Het CDA is niet zo groot met 3 van de 45 zetels, maar wat wil het CDA voor ondernemers?

Rotterdam samen sterker maken. Dat is wat het CDA wil. De partij legt duidelijk een link tussen onderwijs en het bedrijfsleven. “Rotterdam is een jonge stad die geen last heeft van vergrijzing. We beschikken over een geweldig potentieel van jonge mensen die aan de slag willen, en in Rotterdam zijn banen. Ik ben er trots op dat het deze bestuursperiode is gelukt om het aantal voortijdig schoolverlaters stevig terug te dringen. Goed voor de jongeren zelf en voor de werkgevers. Die zitten te wachten op goedopgeleide jongeren. Te vaak wordt er nog  gekozen voor opleidingen die weinig kans op werk bieden. En eerlijk is eerlijk, een goede opleiding kiezen is ook moeilijk. Ouders spelen een belangrijke rol bij de opleidingskeuze van hun kinderen. Daarom starten we eerder met beroepsoriëntatie en betrekken ouders en ondernemers hier nauw bij. Een mooi voorbeeld is dat alle Rotterdamse scholieren in groep 6 en 7, in samenwerking met Deltalinqs, tegenwoordig naar de haven gaan en daarover les krijgen. Zo kunnen ze zien wat de haven te bieden heeft. De wens van ouders om hun kind in een schoon beroep te zien mag niet betekenen dat werken in de techniek afvalt. Dat beeld bestaat helaas wel. Samen met ondernemend Rotterdam wil ik opleiden voor banen die bestaan.

Verder stelt De Jonge dat het afgelopen moet zijn met verdere lastenverzwaring voor het MKB. “Het VVD-PvdA kabinet heeft niets anders gedaan dan lasten verhogen. Dat valt niet meer uit te leggen.”

Ook wil hij een oplossing bedenken voor het verkrijgen van kredieten. “Landelijk gezien wordt slechts 30% van alle kredieten die het MKB aanvraagt verstrekt. Dat is veel te weinig, want in tijden van crisis moet je als ondernemer juist kunnen investeren. Daarom stelt het CDA voor om kredietunies te stimuleren, zodat bedrijven elkaar kunnen helpen door  tegen gunstige voorwaarden geld te lenen. Een ander voorstel van De Jonge is dat de gemeente Rotterdam bij gelijke geschiktheid een opdracht gunt aan een ondernemer uit de regio. Zo is het mogelijk om de eigen lokale economie te steunen.

“Het MKB zorgt voor 60% van de werkgelegenheid, of het nu om winkelketens of familiebedrijven gaat. De rem op economische ontwikkeling moet er af.”

De Jonge blijft een link leggen tussen onderwijs en bedrijfsleven. “Het gaat niet alleen maar slecht met de werkgelegenheid in Rotterdam. In de haven bijvoorbeeld komen, ook als gevolg van oudere werknemers die met pensioen gaan, een paar duizend banen beschikbaar. Wij kunnen het ons niet permitteren om de Rotterdamse jongeren zonder diploma, of met een verkeerd diploma, langs de kant te laten staan en die vacatures onvervuld te laten. Dat is slecht voor die jongeren, voor ondernemers en dus voor de stad. Dat moeten we niet willen!”