Home Blog Page 331

Het grote personeelsonderhoud

0

‘Ik wens u veel personeel toe’ is een oud gezegde. In de huidige tijd is ‘personeel’ voor veel ondernemers inderdaad een lastig onderdeel van hun bedrijfsvoering. Bij velen gaat de bezem er doorheen. Maar of dat voor de lange termijn wel zo handig gebeurt, mag je je hardop afvragen.

Wat mij opvalt is dat veel organisaties onvoldoende doordacht met het proces van inkrimpen omgaan. Er worden op gevoel mensen aangewezen die de zaak moeten verlaten. Daarna volgt het inzicht in de regelgeving en het prijskaartje en worden weer andere keuzes gemaakt. Helaas ook dan vaak de verkeerde.

Aantallen slecht uitgangspunt

In de meeste organisaties is niet het aantal personeelsleden het probleem dat aangepakt moet worden, maar juist de opbouw van het personeelsbestand. Want als die opbouw niet goed is, is de kostprijs te hoog en prijst de onderneming zich uit de markt. Een dure en emotionele reorganisatie op basis van regelgeving en kostenplaatje wordt dan weer opgevolgd door aanname of inzet van flexibel personeel. Welke waarde dat laatste toevoegt op langere termijn is de vraag, maar handig lijkt het wel; je kunt immers snel weer inkrimpen.

Gezonde opbouw

Juist als je uitgaat van een goed resultaat op langere termijn, is het belangrijk om voortdurend alert te zijn op de opbouw van het personeelsbestand. Vragen die u zich regelmatig kunt stellen zijn: Hoe zien mijn markt en mijn bedrijf er over een paar jaar uit? Welke kennis en vaardigheden hebben mijn mensen dan nodig? Heb ik nu mensen in dienst die dat straks hebben? Heb ik dan ook een goede mix tussen ervaren en jongere krachten? Een toekomst voorspellen kan niemand, maar een goede inschatting maken kunt u als ondernemer wel. Die inschatting past u aan als er zich veranderingen voordoen. Daarom vraagt de samenstelling van het personeelsbestand doorlopend uw aandacht.

Voortdurend actie ondernemen

Verschilt het huidige personeelsbestand van de toekomstige behoeften, breng dan de verschillen zo goed mogelijk in kaart. Op basis daarvan bepaalt u de trainings- en opleidingsbehoeften, uw werving en selectie en manieren om de mensen vast te houden die u straks hard nodig heeft. U krijgt dan ook in beeld welke uitstroom nodig is en kunt daar op tijd passende oplossingen voor bedenken. Zo beperkt en spreidt u de kosten.

Dynamiek markt vraagt flexibele schil

Wat gisteren nog ondenkbaar leek, is de realiteit van morgen. Werkgevers staan hierdoor voor een uitdaging om bij de inrichting van het personeelsbestand in te spelen op de dynamiek in de markt. Dat betekent dat u bij de inrichting van uw personeelsbestand een juiste balans moet zien te vinden tussen een vaste kern en een flexibele schil van goede mensen die u op tijdelijke basis snel kunt inzetten.

Net zoals auto’s, machines en ICT vraagt uw personeel voortdurend onderhoud. Doe dat periodiek en goed. U heeft het ten slotte over dat deel van uw bedrijfsvoering dat uw resultaat het meeste beïnvloedt!

p.s Wilt u klankborden of ondersteuning op het gebied van personeel, dan kunt u mij of een van onze HR adviseurs altijd bellen!

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

 

Tijdelijke verhuur van woningen

0

Het zal niemand ontgaan zijn dat de woningmarkt in een diepe crisis verkeert. Huizenprijzen dalen en huizen staan steeds langer te koop of worden helemaal niet verkocht. Wanneer een eigenaar wel al een nieuw huis heeft gekocht wordt hij geconfronteerd met dubbele woonlasten. Een manier om deze extra kosten te beperken is het verhuren van het te koop staande huis. Het is natuurlijk mogelijk om uw te koop staande woning enkel op basis van een huurovereenkomst te verhuren, maar het grote risico hierbij is dat de huurder zich beroept op huurbescherming op het moment dat de woning verkocht wordt en de woning weigert te verlaten. Dit is natuurlijk een onwenselijke situatie omdat de nieuwe eigenaar niet zit te wachten op een huurder. Hierop zou de koop gemakkelijk kunnen afketsen.

De Leegstandswet maakt het mogelijk om woningen te verhuren zonder dat de huurder huurbescherming geniet. Op basis van een vergunning, die bij de Gemeente kan worden aangevraagd, kan bepaalde woonruimte tijdelijk worden verhuurd. De vergunning kan worden aangevraagd voor een voor de verkoop bestemde woning die nog nooit bewoond is geweest, woonruimte die in de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan door de eigenaar bewoond werd, woonruimte die in de tien jaar voordat de woning leeg kwam te staan slechts drie jaar geheel of gedeeltelijk verhuurd is geweest en woonruimte in een voor sloop of renovatie bestemde huurwoning. Voor het verkrijgen van de vergunning om de woning te verhuren zijn er wel een aantal voorwaarden waaraan de huurovereenkomst moet voldoen. De huurprijs moet op basis van een wettelijke regeling worden vastgesteld. U kunt de huurprijs dus niet zelf bepalen. De huurovereenkomst moet worden aangegaan voor de duur van minimaal zes maanden en maximaal twee jaar en de opzegtermijn die voor de huurder geldt is maximaal één maand en voor de verhuurder minimaal drie maanden. Overigens is er wel een wetsvoorstel aanhangig met daarin een verruiming van de mogelijkheden, maar het is onduidelijk wanneer dit wetsvoorstel behandeld zal worden. Wanneer de woning wordt verhuurd met een leegstandsvergunning zal de huurder zich bij het einde van de huurovereenkomst niet kunnen beroepen op huurbescherming zodat de woning dan zonder problemen aan de nieuwe eigenaar overgedragen kan worden.

 

Transport en logistiek gaat ook in 2013 zwaar jaar tegemoet

0

De sector Transport en Logistiek bevindt zich nog steeds in zwaar weer. Hoewel de volumes in 2013 naar verwachting licht aantrekken, staan marges onverminderd onder druk. Als transportbedrijven het willen overleven, is investeren in klantrelaties een voorwaarde. Dit constateert ABN AMRO in de Transportmonitor, waarin zij de marktontwikkelingen in de tweede helft van 2012 tegen het licht houdt.

Omzetgroei blijft achter door dalende tarieven
De Nederlandse economie drijft op de exportgroei als resultaat van de aantrekkende wereldhandel. Deze groei biedt in 2013 vooralsnog voldoende tegenwicht aan een verdere krimp van binnenlandse bestedingen. De omzetgroei in de transportsector staat ook volgend jaar echter op een laag pitje. Bovendien staan de winstmarges door hogere brandstofprijzen, dalende tarieven en overcapaciteit sterk onder druk.

Aantal faillissementen stijgt
Door de enorme verliezen in 2009 is de buffer van transportbedrijven grotendeels weggevallen en is hun financiële weerbaarheid laag. Voor 2012 verwacht ABN AMRO dat de faillissementsgraad, ondanks een licht hogere omzet, hoger zal uitkomen dan in 2011. De zwaarste klappen vallen in het wegvervoer en in de binnenvaart.

Splitsing in deelmarkten
Er is sprake van een tweedeling tussen de door export gedreven deelmarkten die relatief goed presteren en sectoren die afhankelijk zijn van binnenlandse bestedingen. Aan de ene kant zullen de goederenstromen die zijn gerelateerd aan bijvoorbeeld retail of bouw in volumes krimpen. Goederenstromen die meer export gedreven zijn, laten een groei zien. Deze groei is echter onvoldoende om de overcapaciteit in sommige sectoren weg te nemen. Zo vertonen volumes in de binnenvaart in 2013 weliswaar een lichte groei, maar blijven de tarieven door overcapaciteit op een laag niveau.

Investeren in klantrelaties
“De transportsector heeft door lage volumes, een heftige concurrentie en tegenvallende resultaten inmiddels te maken met een nieuwe werkelijkheid. Ondernemers moeten zichzelf afvragen welke toegevoegde waarde zij opdrachtgevers kunnen bieden. Is logistiek een kostenpost of creëert het juist waarde in de bevoorradingsketen?,” aldus Bart Banning, Sector Banker Transport van ABN AMRO. “Transportbedrijven die hun marktpositie willen versterken, moeten niet enkel op eigen kracht opereren, maar juist nu samen optrekken met klanten om ervoor te zorgen dat hun marges op niveau blijven.”

Heeboss Beheer en Onderhoud verlengt de levensduur van uw investering

0

De landelijk opererende onderneming Heeboss is gespecialiseerd in het installeren, verhuren en onderhouden van klimaatbeheersingssystemen. Het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht kent twee disciplines: Klimaatbeheersing en Beheer en Onderhoud. Deze laatste discipline is in 2007 opgericht als aparte divisie vanwege het toenemende belang van professioneel onderhoud. Een team van tien vakmensen is dagelijks bezig met het leveren van maatoplossingen voor de meest uiteenlopende bedrijven.

In de huidige economische situatie, met weinig bouwwerkzaamheden en organisaties die op zoek zijn naar kostenbesparing, biedt de afdeling Beheer en Onderhoud uitkomst. “Wij staan garant voor bedrijfszekerheid en comfort. Bovendien ontzorgen wij klanten volledig. Het onderhouden en beheren van een bestaande installatie vergt andere capaciteiten dan het installeren van een nieuwe installatie. Voor Heeboss is het dus niet meer dan logisch dat die werkzaamheden door verschillende afdelingen, met ieder eigen gespecialiseerde technici, worden uitgevoerd,” legt algemeen directeur William Bosschaart uit. “Door middel van interne trainingen en bijeenkomsten bij leveranciers, blijven onze specialisten altijd up-to-date. Die investering betaalt zich uit naar de klant toe. Die kan namelijk altijd rekenen op ons vakmanschap. Ons team van onderhoudstechnici bestaat uit diverse specialisten, waarmee op basis van de installatie die onderhouden dient te worden vaste onderhoudsteams worden samengesteld,” vult marketing manager Joeri Giljam aan. “We zijn actief binnen een dynamische branche. Installaties worden steeds complexer, dus het kennisniveau kan niet achterblijven.” Of het nu gaat om een standaard airconditioner of om het meest geavanceerde klimaatbeheersingssysteem: Heeboss Beheer en Onderhoud beschikt over kennis van alle merken en typen van apparatuur. De beste oplossing voor iedere specifieke situatie is zo gegarandeerd.

Anders denken in klimaatoplossingen
Volgens Bosschaart is men binnen de meeste organisaties wel doordrongen van het belang van goed beheer en onderhoud van klimaatbeheersingssystemen. “De voordelen zijn dan ook groot. Het zorgt voor een langere levensduur van een investering, het rendement van de installatie gaat omhoog en de kans op storingen omlaag. Bovendien zorgt regelmatig onderhoud en beheer er ook voor dat de exploitatiekosten onder controle worden gehouden, het voorkomt immers kritische systeemstoringen met samenhangende hoge reparatiekosten.” Heeboss Beheer en Onderhoud wil een echte partner zijn voor haar klanten. Servicegerichtheid is dan ook één van de speerpunten. “Veel moderne systemen kunnen via een internetverbinding gemonitord worden, waarbij we op afstand storingen kunnen signaleren,” aldus Giljam. “Op afstand en op locatie zijn wij in staat snel tot een oplossing te komen. En bij calamiteiten kunnen we terugvallen op het verhuurassortiment in koeling en airconditioning van zusterbedrijf Recool. Te allen tijde kunnen we snel respons bieden en de klant verschillende opties bieden. De korte lijnen met Heeboss Klimaatbeheersing betekenen dat de beste oplossing altijd nabij is, ook als het gaat om een eventuele vervangingsvraag van verouderde systemen. ‘Anders denken in klimaatoplossingen’ is niet voor niets ons credo. Met onze service, vakkennis, ervaring en meedenkend vermogen maken we dat elke keer weer waar.”

Benieuwd naar wat Heeboss Beheer & Onderhoud voor u kan betekenen? Bel dan voor meer informatie naar (078) 699 00 10 of kijk op www.heeboss.nl

Geslaagde Drechtsteden BUSINESS | Beurs

0

Begin dit jaar vatte de directie en redactie van Drechtsteden BUSINESS het plan op om een zakenbeurs te organiseren. “Wij profileren ons niet voor niets als hét communicatieplatform van de regio,” zegt directeur Hendrik Jan van der Rhee. “En daartoe behoort ook een beurs die zich richt op onze doelgroepen: bedrijven, organisaties en overheden uit de regio en omgeving.”

Na veel voorbereidende gesprekken is in juni daadwerkelijk gestart met de organisatie. Uitgever Bas den Otter van Drechtsteden BUSINESS: “Als locatie hebben we voor de Biesboschhal gekozen. Scheepswerf De Biesbosch sloot haar poorten in 2000. Er zijn daar een kleine 900 schepen gebouwd. De hal roept dus gevoelens op van noeste arbeid en daarom hebben wij voor deze voormalige machinefabriek gekozen om de beurs te houden.” Al snel was er een comité van aanbeveling samengesteld met de leden Bert Blase, burgemeester van de gemeente Alblasserdam, Ad Boom, directeur van Rabobank Drechtsteden, Gerard Deen, directeur van Deen Shipping BV, Teun Muller als voorzitter van Werkgevers Drechtsteden en Theo Schut van de Kamer van Koophandel Rotterdam en Kring Drechtstreek. Hendrik Jan van der Rhee: “Het comité heeft ons, zeker in de beginfase, voorzien van raad en daad bij de aanpak van de organisatie.” De zakenbeurs moest anders dan anders zijn met een vernieuwend totaalconcept. Geen stands in alle soorten en maten, maar een eenduidig concept voor elke beursdeelnemer. Beursdeelnemers konden voor een tarief ‘ruimte’ reserveren inclusief opbouw, inrichting, catering en een artikel in het beursboek. De plannen werden enthousiast ontvangen bij ondernemend Drechtsteden, maar evenzeer was er sprake van de nodige sceptisch. ‘Laat het eerst maar even zien’ was een veelgehoorde opmerking. Bas den Otter: “Wij zijn echter full speed doorgegaan, want er was zeker sprake van de nodige animo om deel te nemen aan de beurs. Wij faciliteerden de beursdeelnemers in feite bij het organiseren van hun eigen netwerkbijeenkomst. Bij ondernemen en besturen draait het om persoonlijk contact en door het open karakter van de beurs konden alle deelnemers en bezoekers in een informele sfeer contacten leggen en zaken doen.”

Op 31 oktober en 1 november was het zover. De Biesboschhal in Dordrecht was ingericht als een sfeervolle beursvloer waar het thema ‘groei door netwerken’ volledig tot zijn recht kwam. Op beide dagen was er een interessant en evenzeer informeel programma met seminars, entertainment, de uitreiking van de MVO-award Fairtrade gemeente Dordrecht, modepresentaties door Smit Mode en dergelijke. Ondernemend en bestuurlijk Drechtsteden wist – zeker overdag – de Biesboschhal te vinden. Vanaf het moment dat de deuren open gingen, stroomden de bezoekers binnen. Op de eerste beursdag nam wethouder Jasper Mos van gemeente Dordrecht om kwart voor vijf de officiële openingshandeling voor zijn rekening. Hij roemde het initiatief en hij drukte met name de ondernemers op het hart toch vooral elkaar te versterken in de Drechtsteden. Hendrik Jan van der Rhee was tevreden over het verloop van de eerste dag: “Er zijn iets meer dan 600 bezoekers geweest, vooral ’s middags was het druk maar in de avond viel de belangstelling wel wat tegen. Maar al met al was het een prima beursdag.”

De tweede beursdag gaf hetzelfde beeld als de eerste dag. Vooral overdag was het druk. Op deze dag stond onder meer de uitreiking van de MVO-award Faritrade gemeente Dordrecht op het programma. A&P BV uit Zwijndrecht werd uitgeroepen tot de winnaar van de drie genomineerden: Nedcoat Alblasserdam, Opnieuw & Co. en A&P BV. De MVO-award is een prijs voor ondernemingen uit de Drechtsteden die succesvol zijn op maatschappelijk, ecologisch en economisch terrein. Andere programmaonderdelen waren verschillende seminars en bedrijfspresentaties die goed werden bezocht. Als prijs bij de quiz van het Nederlands Facilitair Inkoop en Advies Bureau werd elke beursdag een maatkostuum uitgereikt aan degene die het beste de quizvragen wist te beantwoorden. Bij VMB Besturingstechniek BV konden de bezoekers sjoelen tegen een robot. En dat was geen gemakkelijke opgave.

De presentatie tijdens de beurs was in handen van Ivo Franklin, een doorgewinterde moderator die op beide dagen het programma presenteerde en de beursdeelnemers in het zonnetje wist te zetten. De muzikale omlijsting was in handen van Three/Third, drie zussen uit Dordrecht die zowel vocaal als instrumentaal de beursbezoekers wisten te onderhouden. Ook harpiste Minou den Hals wist met haar uiteenlopende repertoire het publiek te boeien. En toen was de beurs bijna afgelopen, zo rond kwart over negen op de tweede beursdag was het druk rond het horecaplein. Met nog een kwartier te gaan viel echter het licht uit. Totale duisternis in de hal die niet meer zo snel te verhelpen was. Een bijzonder einde van een bijzondere beurs. “Wij zijn tevreden over wat er is neergezet. Wij gaan de komende weken zowel intern als met beursdeelnemers evalueren. Eén belangrijke beslissing is al genomen: volgend jaar komt er wat ons betreft een vervolg op de Drechtsteden BUSINESS beurs,” aldus Hendrik Jan van der Rhee.

Eerste ‘verdiengevel’ onthuld op Leerpark Dordrecht

0

Eindelijk kan er geld worden verdiend met gevels en daken door die te voorzien van panelen die 24 uur per dag kunnen draaien om energie op te wekken, lucht te zuiveren of gewoon reclame mee te maken. Het eerste voorbeeld van deze duurzame innovatie op een gevel werd donderdag 8 november geopend bij de Duurzaamheidsfabriek op Leerpark Dordrecht.

Het bedrijf Cablean uit Sliedrecht ontwikkelde deze nieuwe technologie die binnenkort ook wordt geïnstalleerd tegen een gevel van de Amsterdam ArenA. Op die manier wil het stadion naast verduurzaming ook meer inkomsten genereren. Wereldwijd lopen nog meer projecten, zegt oprichter Peter van Dommele van Cablean. Het zou gaan om onder meer stadions, bedrijfspanden en infrastructuurprojecten. Ook overheden tonen volgens interesse in dit systeem.

“Met deze gevelsystemen kun je elke oppervlakte rendabel maken door energie op te wekken, lucht te zuiveren, regenwater af te vangen en te bufferen, hittestress tegen te gaan, licht of zelfs voedsel te produceren en reclame te maken,” licht Van Dommele toe. “Er is in Nederland ongeveer 2,6 miljard vierkante meter bebouwd oppervlak die je op deze manier van waarde kunt voorzien. In de Duurzaamheidsfabriek te Dordrecht gaan we samen met industrie, kennisinstellingen en onderwijs meerdere toepassingen ontwikkelen.” Volgens Van Dommele duurt het in steden vijf tot zeven jaar om de investering terug te verdienen.

Rein Meester, directeur duurzaamheid van de gemeente Dordrecht en initiatiefnemer van de Duurzaamheidsfabriek, waar ook les wordt gegeven, is in zijn nopjes met de gevel. “Studenten in technische beroepen kunnen nieuwe prototypes helpen ontwerpen en bijdragen aan de transitie naar duurzame energie.” Lonend is de 4 D-gevel dus ook, betoogt Van Dommele. “Het is een letterlijk op meerdere fronten verdienend oppervlak. De gebruiker verdient aan zonnestroom, zuivert lucht, vangt regenwater af en draagt bij aan vermindering van het klimaatprobleem.” Daarnaast zijn er meer conventionele toepassingen. Reclameteksten brengen geld in het laatje en wie genoeg heeft van bijvoorbeeld de stalen façade van zijn kantoorpand, schaft een cassette aan waarin een vlak is gereserveerd voor met een print van fraai gekleurde baksteen. Desgewenst brengt Cablean het systeem aan op het dak, tegen hekwerken of op geluidsschermen langs snelwegen.

Een nieuwe formule in een nieuwe dynamische omgeving

0

 

Een sterk veranderde automarkt vraagt om een geheel vernieuwde aanpak, daar speelt Ames met haar nieuwe vestigingen in Zwijndrecht op in. Een Occasioncentrum van maar liefst 20.000m2, een ultramodern schadebedrijf, een Volkswagen Bedrijfswagencentrum met tientallen nieuwe en gebruikte bedrijfswagens, een eigen inbouw- en aanpassingsbedrijf en een geheel vernieuwde Ames dealervestiging en Service Only allemaal op één terrein. Ames is klaar voor de toekomst!

Leen de Koning, Niels ter Brake en Kees Peels vormen de directie van Ames, zij verwachten dat het nieuwe concept snel navolging zal krijgen in Nederland. “Dit concept is uniek! Door zes bedrijven te vestigen op één locatie, levert dat heel wat synergievoordelen op en dat is direct merkbaar voor de klant,” begint De Koning.

Kostenbesparing
Het‘alles-onder-één-dak concept’ biedt volgens Ter Brake veel perspectief. “Door zoveel mogelijk faciliteiten te delen op één terrein en samen te werken kunnen we kosten besparen. Uiteindelijk zullen die lagere kosten worden doorberekend aan onze klant en resulteren in een lagere prijs.” Hij geeft aan dat door de nieuwe opzet ook veel gebruiksvriendelijker en duurzamer gewerkt kan worden. “Door het delen van één bedrijfsingang vinden er veel minder autobewegingen plaats dan toen de vestigingen verspreid over de regio lagen.”

Een centrale functie op een uitstekende locatie
Met de schitterende nieuwbouw en een zichtlocatie langs de rijksweg A16 verwachten de heren een nog groter publiek aan te spreken. “De bedrijven hebben een centrale functie op een uitstekende locatie. We verwachten niet alleen klanten uit de directe regio aan te trekken maar uit een veel grotere omgeving,” aldus De Koning. Peels vult aan: “Bovendien is de nieuwe opzet heel overzichtelijk voor de bezoeker. Dankzij de samenwerking versterken de vestigingen elkaar waardoor er efficiënt gehandeld kan worden.” Hij voegt eraan toe dat het voor de klanten louter voordelen oplevert waarbij vooral de vernieuwingen op het gebied van bedrijfswagens opmerkelijk zijn. “De lijnen zijn nu korter zodat de klant maar één keer hoeft te winkelen. Als iemand komt voor een schadereparatie, kan dit direct gecombineerd worden met een servicebeurt en als iemand komt voor het inrichten van een bedrijfswagen, gaat het spuiten in bijvoorbeeld een andere kleur in één moeite door. Dit bespaart onze klant ook nog eens enorm veel tijd.”

Marktconformiteit
De heren zijn er van doordrongen dat de automarkt sterk aan het veranderen is. Met dit gegeven in het achterhoofd willen zij met de vestigingen in Zwijndrecht meer marktconformiteit bieden. De Koning legt uit: “Internet en internationalisatie van de autohandel bieden weer nieuwe kansen. Door de openheid van de markt wordt er steeds meer professionalisme verwacht en stellen klanten terecht steeds hogere eisen. Hier geven wij gehoor aan. We geven de klant meer keuze en kunnen sneller en goedkoper werken.” Ter Brake: “Wij kiezen ervoor om de klant en zijn auto op ouderwetse Ames-wijze met de grootste zorg te blijven omringen, maar dan wel vanuit een nieuwe formule in een nieuwe dynamische omgeving.”

20.000m2 gevuld met gebruikte auto’s
Dat het centrum neergezet is voor de toekomst wordt al snel duidelijk als je het Ames Occasioncentrum betreedt. Met een showroom van 20.000m2 gevuld met gebruikte auto’s is de ruimte om de auto’s te presenteren enorm toegenomen. Peels vertelt dat hierdoor ook de mogelijkheid om allerlei interessante formules te hanteren is ontstaan. Hij somt op: “Ex-leaseauto’s, dealerinruil, Duitse Jahreswagens, opgekochte partijen met bijna nieuwe auto’s tegen uiterst scherpe prijzen van alle merken. We bieden het allemaal. Daarnaast introduceren we het nieuwe buy & drive concept. Occasions waarbij jezelf bepaalt welke zekerheden je wilt kopen. Anders dan bijvoorbeeld op Marktplaats weet je bij ons exact wat je koopt.” Hierbij onderstreept hij dat de auto’s altijd afgeleverd worden met een volledig technisch keuringsrapport compleet gebaseerd op de normen die gehanteerd worden door de ANWB.

Meer specialisme
Door de schaalgrootte van de onderneming kan Ames haar klanten volop keuze bieden tegen een zeer scherpe prijs. “Wat veel mensen niet weten, is dat wij beschikken over een groot internationaal netwerk. We zijn altijd op zoek naar de beste prijzen in de markt. Doordat wij de juiste wegen weten te bewandelen, kunnen wij een nog groter voordeel bieden,” aldus De Koning. Enthousiast gaat hij verder: “En hebben we het niet in huis dan gaan we gewoon voor de klant op zoek.” Door deze schaalgrootte in combinatie met de krachtenbundeling van de onderlinge bedrijven in Zwijndrecht profiteert de klant nog meer. Ter Brake geeft een voorbeeld: “Met een centraal magazijn en meer specialisme onder één dak kunnen de juiste onderdelen precies op het goede moment afgeleverd worden. Dat geldt zowel voor de schadeonderdelen als voor de bedrijfswageninrichtingen.” Niels ter Brake knikt instemmend en zegt: “De gebouwen zijn zo ontworpen en ingericht dat we ze optimaal kunnen benutten. Mede dankzij de fijne samenwerking met Bouwbedrijf Slavenburg, Jacobs Architecten die de panden ontworpen heeft en KWS Zwijn-drecht voor het grondwerk. Bovendien zijn we ook de gemeente Zwijndrecht dank verschuldigd voor de begeleiding.”

Volkswagen Bedrijfswagens
Ames mag zich met een marktaandeel van 30% één van de grootse bedrijfswagendealers in Nederland noemen. Per jaar worden er bij Ames meer dan 1000 bedrijfswagen tot 3500 kg verkocht. Van de kleinere Caddy tot de Crafter Transporter en alles wat daar tussen ligt. “Voorheen werden de bedrijfswagens nog verkocht over de verschillende Ames-filialen. Nu kunnen onze klanten in Zwijndrecht terecht in één aparte vestiging. Bezoekers krijgen een overzichtelijk en duidelijk beeld van de bedrijfswagens van Volkswagen,” zegt Peels. Hij besluit: “En de medewerkers weten exact wat de regels en wetgevingen zijn. Denk hierbij aan subsidies, premies, fiscale bijtelling en rijtijdenbepaling. Ook alle kennis wordt hier gedeeld en daarvan profiteert de klant.”

Kwaliteitsimpuls Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West

0

 

Op maandag 29 oktober 2012 hebben de gemeente Dordrecht, Stichting Beveiliging Bedrijventerreinen Dordrecht, de Dordrechtse Ondernemers Vereniging, de Werkgevers Drechtsteden en de Kamer van Koophandel, een intentieovereenkomst gesloten met het doel de kwaliteit van de bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en Amstelwijck-West te verbeteren.

De bedrijfsterreinen zijn al jaren intensief in gebruik. Het gebruik is inmiddels gewijzigd en heeft in de loop van de tijd sporen nagelaten. Gemeente en bedrijfsleven hebben de handen ineen geslagen en een plan gemaakt om de terreinen een kwaliteitsimpuls te geven. In de eerste plaats worden de al bestaande schouwrondes geïntensiveerd en gekoppeld aan een schoonmaakactie van openbaar en privaat terrein.

In de tweede plaats wordt nagegaan welke investeringsplannen er liggen bij ondernemers en vastgoedeigenaren.

In het kader van de schoonmaakactie zal het gebied worden opgedeeld in vier kwadranten. Zowel de reguliere schouwrondes (KVO-B) (twee keer per jaar) als de schoonmaakactie (volgend jaar) zullen per kwadrant worden uitgevoerd. Per kwadrant zal onder de ondernemers een ‘ambassadeur’ worden gezocht. Aandacht zal worden gevraagd voor zowel openbaar groen (bijvoorbeeld rietkragen in sloten) en kwaliteit en onderhoud van private erfafscheidingen. De gemeente zal toezicht en handhaving (bijvoorbeeld zeecontainers) intensiveren.

De stuurgroep wil de structurele problemen van de ondernemers wegnemen door revitalisering en herstructurering van de bedrijventerreinen. Na een informatieavond voor de ondernemers in november zullen individuele gesprekken met de ondernemers volgen over knelpunten en wensen. Afhankelijk van de ‘opbrengst’ van de gesprekken zullen voorstellen worden gedaan voor herontwikkeling van een kavel, blok of deelgebied. Mogelijke initiatieven vinden slechts plaats op basis van vrijwilligheid en gaan uit van het bedrijfsleven zelf. De overheid zal slechts initiatieven faciliteren door aanpassingen in het openbaar gebied.

– Teun Muller
Voorzitter Werkgevers Drechtsteden

Van sketch af aan

1

 

Onze laatste columns stonden in het teken van personeelsmanagement. Dat is niet zo vreemd. Als organisatie in de dienstensector zijn wij zelf uiteraard ook hard bezig ons personeelsmanagement af te stemmen op de toekomstige behoeften van onze cliënten. Vanuit die eigen ervaring worden vaak de beste adviezen geboren. Daarnaast leren we uiteraardveel van onze cliënten en deze kennis delen we eveneens graag met andere ondernemers.

Vrijwel elke organisatie heeft te maken met een markt die snel verandert. Duurde het enkele jaren geleden nog jaren voordat nieuwe ontwikkelingen werden doorgevoerd, op dit moment staat binnen een half jaar de volgende ontwikkeling al weer op stapel. Neem daarbij in ogenschouw dat de economie niet meewerkt en een dilemma is geboren: moet u nu juist investeren in personeel, in automatisering of in beiden?

Bedenk daarbij in ieder geval dat op (korte) termijn een krapte op de arbeidsmarkt wordt verwacht. Investeren in goed personeel blijft dan ook een vereiste. Al eerder is aangegeven dat alleen een goed salaris daarbij niet meer voldoende is. Juist het kunnen waarmaken van ambities en persoonlijke ontwikkeling is doorslaggevend. Ook een prettige werksfeer wordt belangrijk gevonden. Van u als werkgever wordt dan ook verwacht dat u zich inleeft in de belevingswereld van uw ( jonge) werknemer.

Doordat de prijzen in vrijwel alle markten onder druk staan, kunt u eveneens niet voorbij gaan aan een verdere automatiseringslag en het efficiënter maken van uw processen. Doet u dat niet, dan mist u op termijn de slag met concurrenten die dat wel doen en met nieuw opkomende bedrijven. Maar het is wel een lastige keuze: uw resultaat staat onder druk en u moet investeren in nieuwe ontwikkelingen.

Om zo’n dilemma op te lossen kan het helpen om even een stap terug te doen en na te denken over de vraag: Hoe zou ik mijn bedrijf inrichten als ik helemaal opnieuw zou starten?

Door die vraag te beantwoorden krijgt u inzicht in de mensen die u nodig heeft voor de toekomst en de bedrijfsprocessen die beter ingericht kunnen worden. Gaat u actief aan de slag om de veranderingen door te voeren, dan kunt u een voorsprong nemen op uw concurrenten en gelijk opgaan met nieuwe opkomende bedrijven. Zelfs met een belangrijke voorsprong. U heeft immers al de contacten en de kennis van de markt. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat uw bedrijf een nieuwe fase ingaat met een verbeterde concurrentiepositie.

’Terug naar de tekentafel’ is overigens niet (alleen) bedoeld als advies voor als het even wat minder gaat. Het is altijd van belang om geregeld tijd te nemen voor reflectie: wat heeft u, waar wilt u naartoe en hoe wilt u dat doen, zonder u te laten belemmeren door de huidige stand van zaken. Betrek daarbij ook uw medewerkers: zij zien vast andere verbeterpunten. Zo lang mogelijk vasthouden aan wat u hebt, lijkt in elk geval géén goede keuze voor een rooskleurig toekomstscenario. Neem het voortouw, sta open voor nieuwe ontwikkelingen en ideeën, ook die van uw werknemers, is mijn advies.

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

– Martin Witt

Clear Channel Hillenaar Buitenreclame communiceert 24/7

0

Een hoge attentiewaarde, veel creatieve mogelijkheden, talloze locaties en relatief goedkoop; het zijn zomaar enkele voordelen van buitenreclame. Clear Channel Hillenaar is een grote speler op die markt. In zo’n 300 Nederlandse gemeenten verzorgen zij de reclame-uitingen in hun Abri’s, Reclamemasten en Billboards. Clear Channel Hillenaar staat voor kwaliteit met persoonlijke betrokkenheid. “Wij bieden niet alleen pakketten, alle panelen kunnen selectief worden ingekocht. Daarmee zijn we interessant voor iedereen; van multinationals tot aan kleine zelfstandigen,” legt Accountmanager Jessica Groeneveld uit.

In parkeergarages, op luchthavens, langs de snelweg of in drukbezochte winkelgebieden: Clear Channel Hillenaar is overal vertegenwoordigd. Ook in Zuid-Holland Zuid. “Het meest in het oog springend zijn dan waarschijnlijk het grote Reclamevak van 13 bij 7 meter langs de A20, tussen knooppunt Kleinpolderplein en de afslag Spaanse Polder, en de hoge Reclamemast met verlichte reclamevakken langs de A16, vlakbij de Van Brienenoordbrug en de afslag Centrum. Daar bereik je dagelijks ontzettend veel reizigers mee.” Ook in gemeenten als Alblasserdam, Papendrecht, Dordrecht en Sliedrecht biedt Clear Channel Hillenaar de meest uiteenlopende locaties aan om te adverteren. En dat is echt voor iedereen weggelegd. “Klanten kunnen zelf kiezen waar hun posters worden geplaatst. Er is geen minimum afname, wie enkele weken één Abri wil huren is bij ons ook aan het juiste adres. Onze kracht is het bieden van maatwerk. In samenspraak met de klant zoeken wij steeds opnieuw naar de meest efficiënte reclamecampagne. Wij houden niet van vluchtig contact, maar zetten in op een intensieve en langdurige samenwerking. Dat doen we onder meer door het organiseren van klantevents en door veel waarde te hechten aan aftersales. Wanneer een organisatie weinig respons lijkt te krijgen op een campagne, onderzoeken we waar dat aan ligt. Misschien adverteerde diegene net in de verkeerde week of niet op de perfecte locatie. In sommige gevallen bieden we de klant dan een gratis verlenging aan.”

Niet opdringerig, wel aanwezig
Veel vaker blijkt de inzet van buitenreclame een schot in de roos. Afgelopen kwartaal bleek uit het Buitenreclame Onderzoek dat de Abriformaten van Clear Channel Hillenaar het hoogste bereik en de hoogste contactfrequentie genereren. De onderzoeksresultaten benadrukken tevens de kracht en het onderscheidend vermogen van buitenreclame door het meten van het aantal oogcontacten naar deze reclame-uitingen. “Buitenreclame wordt niet als opdringerig ervaren, maar is toch zeer nadrukkelijk aanwezig.” Groeneveld merkt dat steeds meer organisaties de voordelen van out-of-home media onderkennen. “Zelfs zorginstellingen, behorend tot de wat conservatievere markt, maken er meer en meer gebruik van. Buitenreclame is bijvoorbeeld een heel efficiënt middel voor wervingscampagnes. Dat merken zij nu ook. Het leukste aspect van mijn werk is om te merken dat klanten echt iets aan hun campagne hebben gehad. Dat kan een makelaar zijn die dankzij de inzet van buitenreclame in korte tijd enkele appartementen verkoopt, maar ook een opticien die een leuke actie onder de aandacht heeft gebracht in onze Abri’s en daarna zijn klandizie flink ziet toenemen.” Clear Channel Hillenaar is als vooruitstrevend bedrijf ook nog altijd groeiende op de Nederlandse markt. In 2011 werden de buitenreclameobjecten van Brouwer&Partners overgenomen. Dat zorgde voor een instant toename van het portfolio. “Regionale selectiviteit is voor ons nog belangrijker geworden. We werken met acht nationale Accountmanagers en acht regionale Accountmanagers, die allen hun eigen werkgebied hebben. De kleinere gebieden rondom de grote steden zijn plekken waar wij hoog op inzetten.”

Scholen en universiteiten
Buitenreclame en buitengebieden vormen een belangrijke, grote pijler binnen de organisatie, maar er is meer. Als jongerenspecialist is Clear Channel Hillenaar namelijk ook een grote speler in de indoorbranche. “Op middelbare scholen, hogescholen en universiteiten bieden wij affichepanelen in verschillende formaten. Meestal hangen twee van onze panelen met binnenreclame naast een prikbord waarop de school haar roosters en toets-uitslagen publiceert. De boodschap wordt dus zeker gezien. Binnenreclame kan worden geoptimaliseerd met behulp van folderactiviteit en biedt veel creatieve mogelijkheden.

Spectaculars
Spectaculars doen het ook altijd goed. Dat zijn reclame-uitingen met een extraatje of een interactief karakter. War Child adverteerde bijvoorbeeld met een poster met daarop de tekst: ‘Ja, ik help mee de oorlog uit een kind te halen’. Daarnaast hingen waterdichte stiften, waarmee voorbijgangers hun handtekening konden zetten als steunbetuiging.” Binnen de dynamische branche van de buiten- en binnenreclame ziet Clear Channel Hillenaar nog voldoende uitdagingen en mogelijkheden. Eén van de wensen is om nog bekender te worden. “In de regio Haaglanden staat Clear Channel Hillenaar bijvoorbeeld echt op de kaart. De mindset om ons te bellen als het gaat om reclame-uitingen is in dat gebied al heel erg aanwezig. Dat willen we in de Drechtsteden ook bereiken!”

Nieuwsgierig naar wat Clear Channel Hillenaar voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Jessica Groeneveld via 06-19 15 05 80 of jessica@clearchannel.nl of neem een kijkje op www.clearchannel.nl