Home Blog Page 335

Business Ontmoet Business in lommerrijke omgeving

0

Vrienden van Rijnmond Business troffen elkaar op dinsdag 11 september bij Lommerrijk aan de Straatweg 99 in Rotterdam voor een uitstekend verzorgde BOB borrel. BOB staat voor Business Ontmoet Business. Anders gezegd: ondernemers ontmoeten elkaar in een unieke ambiance om onder het genot van een drankje en een hapje in een ongedwongen sfeer met elkaar te kunnen praten over de zaken die hen bezighoudt. Dit keer waren de ‘Vrienden van Rijnmond Business’ te gast bij het fraai aan de Bergseplas gelegen Lommerrijk.

Na een Prosecco als welkomstdrankje te hebben ontvangen werden de gasten toegesproken door Rijnmond Business uitgever Kees van ’t Zelfde. Hij constateerde dat er weer veel nieuwe gezichten aanwezig waren en dat de ‘Vrienden van Rijnmond Business’ er steeds meer leden bij krijgt. Sterker, de groei neemt steeds sneller toe. Dat blijkt ook wel uit het groeiend aantal bezoekers van de BOB borrel. Er waren maar liefst ruim 130 ondernemers aanwezig. Na het welkomstwoord, een korte presentatie over Lommerrijk door directeur Monique Delfgaauw en de verloting van een door Lommerrijk aangeboden rondvaart met Prosecco en hapjes op een boot op de Bergseplas, een door Jewel Trend uit Ridderkerk aangeboden dames- of herenhorloge naar keuze, twee door Rijnmond Business aangeboden toegangsbewijzen voor een concert van Jan Smit in Ahoy inclusief hapjes en drankjes in de ABC Club van Ahoy, twee door Rotterdam Topsport aangeboden toegangsbewijzen in een VIP box voor het WK honkbal en een bedrijfsprofiel in Rijnmond Business, konden de bezoekers genieten van een heerlijk buffet eveneens aangeboden door Lommerrijk. De aanwezige ondernemers, zijn niet alleen lezer van dit blad maar tevens ‘Vriend van Rijnmond Business’, komen niet alleen uit Rotterdam, maar uit de hele regio. Dit maakt, samen met het feit dat de ondernemers uit vele verschillende branches en van diverse grootte van hun onderneming lid zijn deze ‘Vriendenclub’, ook zo bijzonder. Bij vertrek ontvingen alle bezoekers nog een goodybag met daarin ondermeer een lekker luchtje. Wilt u ook lid worden van de ‘Vrienden van Rijnmond Business? Stuur dan een mailtje naar kees@rijnmondbusiness.nl. Geef aan of u persoonlijk lid ( 95 euro per jaar!), of een bedrijfslidmaatschap (160 euro per jaar!) wenst. Met een bedrijfslidmaatschap mag u zelfs twee collega’s meenemen naar de BOB borrel. De volgende BOB borrel organiseert Rijnmond Business samen met MeerBusiness. We zijn dan te gast bij RTV Rijnmond. De volgende BOB borrel is op 9 oktober aanstaande van 17.30 tot 20.30 uur.

Wijzenbroek en Van der Valk: “Familiebedrijf runnen en adviseren vraagt extra kwaliteiten”

0

Aan het einde van het gesprek tussen Esther Wijzenbroek, Juriaan Maccow en Freek van der Valk in het gelijknamige hotel in Ridderkerk verontschuldigt de directeur/eigenaar van het complex zich bij zijn gasten van accountantskantoor Mazars en Pellicaan Advocaten. Zijn schoonmoeder en vrouw wachten in de auto voor het hotel op hem. Met een knipoog neemt Van der Valk in het sfeervolle restaurant afscheid met de opmerking: “In een familiebedrijf kun je die niet laten wachten. Dan krijg je het thuis ook te horen.” Wijzenbroek en Maccow glimlachen. Er is een geanimeerd gesprek gevoerd over de verschillen van het leiden van een onderneming en een familiebedrijf. De conclusie luidt. “Het runnen van een reguliere onderneming en een familiebedrijf lijkt misschien hetzelfde, maar er is een wereld van verschil,” aldus Wijzenbroek.

De Schiedamse wordt voor het gesprek vergezeld door advocaat Juriaan Maccow van Pellicaan Advocaten. Het kantoor huist in het kenmerkende pand van Mazars aan de oevers van de Maas, op de grens van Rotterdam en Capelle aan den IJssel. “Pellicaan heeft een strategische alliantie met Mazars en gesprekken als deze zijn een uitstekende manier om ons zakelijke netwerk te verbreden of te verdiepen..” Wijzenbroek en Van der Valk behoeven geen verdere introductie. Zij kennen elkaar als lid van de Raad van Advies van de Bep van Klaveren Memorial en de sponsorgroep van Rotterdam Topsport. Beiden zijn gezegend met een groot sporthart en een gevoel voor evenementen in de Maasstad. “Daar komen we elkaar ook met enige regelmaat tegen, waardoor er in zekere zin een relatie ontstaat. Je doet geen zaken met elkaar, maar er ontstaat wel een band. Dat is zeker geen voorwaarde om met elkaar of voor elkaar te gaan werken, maar het kan soms wel een basis vormen,” aldus Wijzenbroek. Van der Valk, die onlangs het vijfjarig bestaan van het hotel in Ridderkerk vierde, knikt instemmend. “Zaken doen heeft niet alleen met kille cijfers of alleen geld te maken. Ook met gevoel en vertrouwen.”

Mazars is een middelgroot accountantskantoor met tien vestigingen en familiebedrijf Van der Valk heeft bijna honderd hotels en restaurants met een toekan op het dak. “Je kunt ons concern zien als een soort franchiseformule met slechts een beperkt aantal voorwaarden. De belangrijkste daarvan is dat je familie moet zijn. De basisuitgangspunten voor samenwerking zijn vastgelegd. En uiteraard mag iedereen het met elkaar oneens zijn. Maar er is wel gezorgd dat er minder ruimte is voor discussies. Die kunnen binnen familiebedrijven nog wel eens beladen zijn, of op basis van emoties worden gevoerd.” Wijzenbroek onderkent dat aspect en voegt er aan toe dat zaken als advisering, opvolging of verkoop van een familiebedrijf een specialisatie is geworden. “Mazars heeft op dat vlak veel ervaring. Als adviseur weten wij dat er bij familiebedrijven vaak andere zaken spelen dan bij reguliere ondernemingen. De verhoudingen zijn complexer. Als accountant of fiscalist werk je in de regel niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de familie. En dat geeft vrijwel automatisch een andere band. Eén waar wij ons thuis bij voelen. Wij zetten namelijk graag dat stapje extra.”

Van der Valk, die onthult ooit ambitie te hebben gehad om architect te worden, voegt er aan toe dat familiebedrijven vaak meer oog hebben voor de lange termijn. “Bij beursgenoteerde bedrijven is de korte termijn vaak al lang. Daar wordt geredeneerd vanuit rendement voor de aandeelhouders op de korte termijn, terwijl bij Van der Valk historie en toekomst meer tellen. Daarentegen verandert er ook bij ons het nodige. Vroeger stond Van der Valk bekend als veel voor weinig. De focus verschuift echter steeds meer naar meer voor hetzelfde geld. En kwam je vroeger bijna automatisch in het bedrijf te werken, tegenwoordig ligt dat anders. Van mijn generatie is nog maar veertig procent in dienst bij Van der Valk. Mijn broer werkt in het hotel in Assen, maar mijn beide zussen vervullen geen functie binnen het familiebedrijf. En om heel eerlijk te zijn, ik werk in Ridderkerk samen met mijn vrouw. En die staat nu buiten op mij te wachten. En familiebedrijf of niet, je vrouw mag je niet laten wachten.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

Van underdog naar topspeler

1

Seamark Reefer Service werd 10 jaar geleden opgericht door twee monteurs, Jim Vodegel en John Zeegers. Met steun van P&O Nedlloyd fungeerde Seamark jarenlang als ‘logisch alternatief’ in de markt. Er werden grote stappen gemaakt, met een uitschieter in 2010. In dat jaar nam Kramer Group een participatie in Seamark. Het partnership heeft geleid tot nog meer professionaliteit, productiviteit, kennis, ervaring en innovatie.

Ted Holleman is één van de belangrijke schakels binnen het geheel. De voormalig Operationeel Directeur van Smith Holland maakte ruim twee jaar geleden de overstap naar de Kramer Group als Chief Commercial Officer (C.C.O) en trad tegelijkertijd toe tot de directie van Seamark. Door de kennis en kunde die hij door zijn jarenlange ervaring in logistieke en operationele managementfuncties in de scheepvaart heeft opgedaan, kan nog beter worden ingespeeld op de behoeften van de klant. Vodegel is blij met de ontwikkeling van Seamark, die in een enkel decennium hard is gegaan. “Ik werkte voorheen bij Grenco Reefer Services, maar op een gegeven moment zat ik er aan mijn plafond. Toen begon het te kriebelen om voor mezelf te beginnen. John Zeegers heb ik gepolst om aandeelhouder te worden en dat zag hij zitten. Dat was het begin van Seamark en ook van mijn ondernemerschap. Ik had geen koophuis en geen kinderen, dus in die zin was het risico relatief klein en ben ik er gewoon voor gegaan. Als ik zie tot wat een mooi bedrijf het is uitgegroeid, heb ik toentertijd zonder twijfel de juiste keuze gemaakt.” Volgens Vodegel snakten rederijen naar een keuzemogelijkheid binnen de reeferindustrie, die gedomineerd werd door Smith-Holland. Toch was het, zoals elk nieuw bedrijf, in het begin vechten voor een plek binnen de markt. “Onze strategie was er één van rennen en vliegen. ‘Hard, harder, hardst werken’ groeide uit tot het credo. Er was één klant, P&O Nedlloyd, die direct met ons mee wilde gaan en dat maakte de start wel iets gemakkelijker. Zo kwamen we als Seamark van lieverlee in contact met andere bedrijven en is het balletje gaan rollen.” De gunfactor is belangrijk, maar zonder goede dienstverlening en het nakomen van beloften weinig waard. Seamark presteerde zo goed, dat de verwachtingen meer dan waargemaakt werden. Dat leidde er onder meer toe dat Vodegel in 2005 in staat was om zijn oude werkgever, Grenco Reefer Services, op te kopen en te integreren binnen Seamark. “Ik verbaas me er soms over hoe snel het allemaal is gegaan. Na de overname van Grenco Reefer Service kwam er ook een afdeling Electronica (ESD) binnen het bedrijf. We begonnen met twee medewerkers en tegenwoordig bestaat de afdeling uit 12 man. Door de Electronica Afdeling, waar wij de printplaten uit de koelcontainers zelf konden repareren, waren wij in staat om nog kostefficiënter voor onze klanten te werken. En met de Research & Development-afdeling van de ESD konden wij nieuwe innovatieve producten ontwikkelen.” In 2010 werd Kramer Group aandeelhouder. Die krachtenbundeling betitelt Holleman als een win-win situatie. “Het levert beide partijen veel op, onder meer door het uitwisselen van kennis en visie. De participatie heeft voor Seamark ook geleid tot veel meer productiviteit. Elke keer als een reefercontainer wordt gebruikt voor een exportboeking, is het een vereiste dat deze vooraf wordt nagekeken. In 2009 werden nog 18.000 van zulke zogeheten Pre-Trip Inspecties op koelcontainers uitgevoerd, terwijl dat aantal in 2011 al was gestegen naar zo’n 45.000 PTI’s. We kunnen dus wel concluderen dat Seamark ‘booming’ is.”

Innovaties op verschillende fronten

Seamark heeft haar aantallen dus meer dan verdubbeld, maar wie denkt dat daar een enorme toename aan personeel mee samenhangt komt bedrogen uit. “We hebben vooral veel geïnvesteerd in IT,” legt Vodegel uit. “Alle monteurs werken nu bijvoorbeeld met tablets, waardoor we sneller en efficiënter kunnen werken. We willen ervoor zorgen om binnen deze dynamische branche altijd met onze tijd mee te gaan. Ik denk dat Rotterdam voorloper van de gehele wereld is. Wanneer je praat met de reefercontainerfabrikanten, is dat wat je hoort. Waar hier met tablets wordt gewerkt, gebeurt elders veel nog met pen en papier.” Als innovatief bedrijf beschikt Seamark onder meer over een intern opleidingsprogramma voor monteurs, waarbij een ‘ouwe rot in het vak’ zijn kennis overdraagt aan een nieuwe generatie en alle ontwikkelingen worden doorgenomen. In klantentrainingen wordt eveneens geïnvesteerd. Holleman: “Bij veel rederijen werken mensen die niet alles weten van techniek. Wij bieden ze de mogelijkheid tot een basistraining ‘reefer’, wat uiteindelijk zal leiden tot veel minder miscommunicatie. Want door de opgedane kennis, zullen we elkaar beter begrijpen. Dat komt het zaken doen natuurlijk alleen maar ten goede.” Seamark werkt voor bijna elke grote rederij in de Rotterdamse haven. Naast een exclusieve samenwerking op de locaties van Kramer Group is Seamark ook te vinden op depot MRS in de Waalhaven, Van Doorn Rotterdam, depot Cetem en Overbeek in de Botlek en het depot Van Doorn op de Maasvlakte. Ook werkt Seamark sinds november 2011 met de nieuwe entiteit Seamark Belgium BvBA in Antwerpen op depot Van Doorn. De samenwerking met Kramer Group heeft binnen Seamark gezorgd voor meer professionaliteit. Vodegel: “Dat merk je aan alle kanten. Het gaat er op de werkvloer een stuk gestroomlijnder aan toe. De medewerkers van Kramer Group hebben veel operationele knowhow en daar leren wij weer van. Het heeft echt een positieve impact op Seamark. Bij Kramer Group denkt bovendien iedereen groot; de sky is de limit. Bij Seamark waren we voorheen misschien een beetje te bescheiden, iets meer bravoure kon geen kwaad. Die omslag zijn we aan het maken. Andersom voegen wij ook iets toe aan Kramer Group.” Holleman vult aan: “Een pluspunt voor Seamark is ook dat Kramer Group zijn eigen werkterrein heeft, waar klanten bewust voor kiezen. Maar voor de bijbehorende reeferservice bestaan meerdere aanbieders. Seamark moet dus klanten voor zich winnen en daarom staat de servicegerichtheid er heel hoog in het vaandel. Het bedrijf moet zich immers om microniveau onderscheiden.” Naast een goede dienstverlening investeert Seamark ook veel in innovaties. In samenwerking met AM Solution worden vernieuwende producten uitgedacht. “Een voorbeeld hiervan is de USB Host Adapter, die inmiddels wereldwijd door reeferservicebedrijven wordt gebruikt. Deze multitool download alle data die opgeslagen is in de datarecorder van de koelcontainer (o.a. de temperatuur tijdens de reis) en geeft dat overzichtelijk weer. Ook het laden van nieuwe software en het opsporen van storingen behoort met de UHA tot de mogelijkheden. Het is in eerste instantie ontwikkeld om het voor monteurs in het veld allemaal gemakkelijker te maken. Zij liepen voorheen met laptops rond, die weleens vielen of in de regen achterbleven. Dat moest makkelijker. De leveranciers droegen oplossingen aan, maar wij bleven op zoek naar dé optimale tool. Dat is de USB Host Adapter geworden. Wij hebben het basisidee bedacht en AM Solution heeft het doorontwikkeld en marktvriendelijk gemaakt.” De twee bedrijven sloegen ook de handen ineen bij het ontwikkelen van een apparaat om veilig koudemiddel te kunnen testen in koelcontainers; de zogeheten Safety Test Unit. Veiligheid is immers onlosmakelijk verbonden met de reeferindustrie. Helaas gaat het nog weleens mis. “Vorig jaar is een aantal reefercontainers ontploft, waarbij doden vielen. Toen is uiteraard de oorzaak onderzocht. Die bleek te liggen bij een aantal reefers die in Vietnam zijn geweest. Daar hebben ze van verschillende soorten koudemiddel een mix gemaakt en dat heeft uiteindelijk geleid tot het vrijkomen van een explosief gas in de container,” legt Holleman uit. “Om zulke incidenten in de toekomst te voorkomen, hebben wij de STU ontwikkeld, een apparaat dat op een veilige manier een monster van koudemiddel kan veiligstellen. Met het prototype ging dat op een mechanische manier: een monteur moest in de weer met klepjes die open en dicht gingen, met het gevaar van ‘foutje, bedankt’ dat altijd op de loer lag. Na de aanpassingen door AM Solution R&D-afdeling gaat dit nu automatisch, waardoor het gehele proces veel veiliger is geworden.”

Vodegel en Holleman zien de toekomst van Seamark positief tegemoet. Vodegel spreekt de ambitie uit om de grootste te worden, terwijl Holleman met het bedrijf bij iedereen bekend wil staan als ‘de beste in de markt’. Qua dienstverlening zal Seamark zich nog meer gaan toeleggen op het monitoren van volle containers. Holleman: “Dat gebeurt nu professioneel nog maar door één partij in de Rotterdamse haven en die heeft een samenwerking met één terminal. Terwijl wij de ambitie hebben om een neutrale partij te vormen, die de samenwerking met verschillende terminals aangaat. Vaak gebeurt het monitoren van volle containers door havenpersoneel. Dat kunnen ze wel, maar ze kijken anders naar een reefercontainer dan een gespecialiseerde monteur. Specialisten hebben toch meer kennis, tijd en aandacht en dat is uiteindelijk onbetaalbaar. Voor Seamark wordt dat dus de volgende uitdaging. Wij staan nooit stil en blijven altijd op zoek naar het optimaal perfectioneren van ons dienstenaanbod.” En wellicht groeit Seamark daarmee wel uit tot de grootste én de beste.

Van der Valk Hotel Ridderkerk viert eerste lustrum

0

Op vrijdag 29 juni vierde Van der Valk Hotel Ridderkerk haar eerste lustrum. In vijf jaar tijd is het uniek gelegen en bijzonder fraaie hotel uitgegroeid tot een belangrijke ontmoetings- en overnachtingsplek voor zowel internationale als lokale gasten. Freek en Krystle van der Valk nodigden een groot aantal relaties uit om samen met hen dit lustrum te vieren en samen met hen te genieten van een heerlijke barbecue en een optreden van de Belgische zangeres Belle Perez. Het weer werkte gelukkig mee, zodat het feest in de fraai aangelegde tuin kon plaatsvinden. Op deze pagina een sfeerimpressie van het eerste lustrum.

Sociaal Ondernemerschap: hoe nu verder?

1

In het vorige nummer van dit magazine was er een rondetafel gesprek met het thema Sociaal Ondernemerschap. Als belangrijke bottle neck bij Sociaal Ondernemerschap kwam in dit gesprek naar voren dat de overheid teveel bezig is met geldstromen (het Ministerie van Geldstromen werd genoemd). Een ‘goed’ voorbeeld kwam van Gerard van Es die vertelde dat zijn project met criminele jongeren was stopgezet, omdat de baten bij Justitie kwamen en de lasten bij Sociale Zaken.

Dwight Krolis vertelde dat hij ondanks veel inspanning niets meer had gehoord van het URBACT programma voor innovatieve jeugdparticipatie.

In dit artikel wil ik ingaan op inspirerende initiatieven in Rijnmond passend in de wereldwijde domeinen die worden onderscheiden in de duurzame economie. Voorbeelden die laten zien dat er ondanks de bottle necks, kansen en mogelijkheden zijn.

Een aantal frontrunners staan beschreven in het boek gelanceerd in Rotterdam www.meneerdeleeuw.nl/burgermeesterboek

SAMEN zijn WIJ de overheid

Rob de Wijk gaf het in het vorige magazine al aan. Er moet een ander soort politicus opstaan die niet partij- ideologisch denkt, maar primair maatschappelijk handelt. Een politicus die het doorgeslagen individualisme weet te vertalen naar sociale cohesie. Die ons bevrijdt van de systemen waarin we gevangen zitten zoals het onderwijs. Er is een sterke instrumentalisering en functionalisering ontstaan, dus is minder tijd om basisvaardigheden bij te brengen. Alles is verwerkt in systemen. Basisonderwijs is beheren geworden.

Onderwijsmensen moeten weer de ruimte krijgen om met hart en ziel aan de vorming van de jeugd te werken en niet aan de hand van de normen die de bureaucratie hen oplegt. “Geef de professional zijn vak terug” was de slotconclusie van een rondetafelgesprek voor dit magazine enkele jaren geleden.

Samen de balans tussen hoofden en handen herstellen. In de ambachtseconomie gaan er veel met pensioen. Veel mensen leren alleen door te doen. Die vakmensen hebben we straks hard nodig.

Plannen maken om ruim 36.000 werklozen in Rotterdam waarvan ruim 4.500 jongeren aan de slag te krijgen.

Voorbeelden

Indieners van Stadsinitiatieven nemen de ruimte om samen met ambtenaren te werken aan vernieuwende vormen van publiek private samenwerking www.rotterdam.nl/stadsinitiatief

Samenwerken en corporaties vormen

Veel ondernemers zoeken naar nieuwe economische verdienmodellen. Er is behoefte aan een organisatievorm waarbij de expertise van de verschillende ondernemers wordt gebruikt als verkoopkracht in kleinschalige projecten. Op Blaak 16 te Rotterdam kunnen scholieren, studenten, ondernemers en ondernemende ambtenaren terecht om met elkaar samen te werken aan projecten www.one8i.nl/

Duurzame economie en ondernemen

Volgens Herman Wijffels, hoogleraar duurzaamheid en sociale verandering is het concept van de circulaire economie gericht op het effectiever omspringen met natuurlijke hulpbronnen om tot een duurzame samenleving te komen www.cradletocradle.nl

Concreet doen we dit bij www.rotterdamcirkelstad.nl

Nieuwe beroepen gaan ontstaan in de duurzame economie in 12 wereldwijde domeinen. Maar de overgang naar groenere economie kan wereldwijd 15 tot 60 miljoen extra banen creëren in de komende twintig jaar en tientallen miljoenen werknemers uit de armoede trekken www.groenenergie.nl

Na 22 juni van dit jaar zijn veel Rotterdammers mee gaan doen www.nudge.nl/live/verslag-van-de-dag

  1. Mobiliteit

Duurzaam Rotterdams vervoer www.rmc-rotterdam.nl

  1. Communicatie

Samenwerken en kennisdelen volgens het Seats to Meet concept www.irlmeetup.nl

Het Open Data initiatief levert een meer transparante overheid www.rotterdamopendata.org

Dit jaar wordt voor het vijfde jaar het Open Innovatie Festival (OIF) georganiseerd.  Het Rotterdamse thema is ‘Sociale Innovatie en Het Nieuwe Werken’ www.oif2012.nl/rotterdam

Een boek met de visie op de toekomst van Rotterdam is al jaren beschikbaar. www.rotterdam2040.nl

  1. Woonomgeving

De wijkwinkel van Rotterdam Zuid waar verbindingen tussen bewoners worden gelegd en betaalde klussen beschikbaar zijn www.vanwanten.nu

Burgerinitiatieven gewoon vanuit een zelforganisatievorm www.makersendoeners.nl/

  1. Financieel

Dit schoonmaakbedrijf biedt mensen perspectief door werk in hun wijk www.deschonezaak.nl

Rotterdam Art Adventure Food; De Nieuwe VVV van Rotterdam Zuid zorgt dat creatieve mensen ook brood op de plank krijgen www.raafrotterdam.nl

Jongeren helpen elkaar via hun netwerk aan een baan www.heezenadviesgroep.com

  1. Gezondheid

Preventieve gezondheidszorg op zijn Rotterdams  www.preventiefmedischcentrum.nl

Als werkgever samen met je werknemers iets doen voor anderen als vrijwilliger. Inspirerend Rotterdams voorbeeld www.workmate.nu

  1. Water

Bijzonder plein voor opvang regenwater. www.rotterdam.nl/bijzonder_infiltrerend_plein_geopend

  1. Voeding

Op de Marconistrip wordt groenten en fruit geproduceerd www.uitjeeigenstad.nl . Er zijn diverse andere initiatieven www.transitiontownrotterdam.nl

  1. Energie

Het Innovatiecentrum voor duurzaam wonen www.icdubo.nl

  1. Industrie (maakindustrie, techniek etc.)

Ondernemers bouwen samen een leegstand kantoor om tot bedrijfsverzamelgebouw met het eerste oogstbare dak in de Randstad www.schieblock.com

Mooi is de samenwerking met Roteb om SW ‘ers aan het werk te houden www.ferro-fix-nederland.nl

Ro@work is een mooi voorbeeld van publiek (Robedrijf) private (Randstad) samenwerking waarbij het Robedrijf de handjes levert en Randstad de mensen uitzendt www.robedrijf.nl

  1. Veiligheid

Studenten werken samen aan de veiligheid in de stad  www.rotterdam.nl/frontlijn

  1. Ontspanning

Jongeren gaan weer fietsen. De Ronde van Katendrecht is nieuw leven ingeblazen door Walhalla Festivals. www.theaterwalhalla.nl

  1. Onderwijs

Aandacht voor ICT onderwijs is cruciaal. Informatica wordt de taal en het gereedschap van de wetenschap in deze eeuw, die zal worden gedomineerd door medische en biologische thema’s. Alleen al in Rotterdam zijn er jaarlijks 3.000 nieuwe ICT banen.

Stichting Jong Ondernemen levert jaarlijks succesvolle ondernemers die nog studeren. Marin Licina is finalist voor 2012 www.cravattapelliano.com

Duurzame oplossingen worden samen met studenten gerealiseerd op www.rdmcampus.nl

Een stichting die over een jaar HET jongerenplatform voor Rotterdam wil zijn. Sport, muziek, dans als trigger voor kansen en opleidingen richting werk www.young-up.nl

Tenslotte

Kennis delen en samen blijven leren vanuit een inclusieve economie gedachte. Dat is de beweging. Waarin iedereen meedoet en alle kwaliteiten worden benut.

Onderwijs is daarin voor iedereen (van kind tot oudere) de kern om samen op weg te gaan om de huidige mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt op te lossen.

Rotterdam kent ruim 140.000 vrijwilligers en die capaciteit kunnen we gebruiken in het onderwijs.

Ik stel voor om snel de website Trots op Rotterdam te ontwikkelen. Alle inspirerende voorbeelden hier vermelden. Maar ook toekomstige banen in Rijnmond met perspectief.

Chris Noordam

 

Samen sterker in uitdagende tijden

0

De crisis beu? Ja natuurlijk. Maar de huidige economische situatie creëert ook kansen, dwingt tot anders denken en stimuleert creativiteit. Ook op het gebied van publiek-private samenwerking liggen er mogelijkheden in de regio Rijnmond. Mai Elmar, voormalig Chief Marketing Officer (CMO) van Rotterdam en huidige directeur van het ss Rotterdam en Cruiseport Rotterdam, peilde vier Rotterdamse ondernemers om te zien hoe zij samen een aanzet kunnen geven om een cultuurverandering in gang te zetten.

Mai Elmar, een verbinder pur sang, zocht daarin versterking bij Nathalie van Huët, directeur/eigenaar van tekstbureau en communicatie-advies/PR bureau Van Huët CC. Van Huët beschikt over een omvangrijk netwerk in het Rotterdamse in zowel de publieke als de private sector. Zij is een groot voorstander van het verbinden van kennis en ervaringen en die vertalen naar praktische plannen die slagen als mensen ze dragen.

Jacqueline Bakker, directeur/eigenaar van Werkend Nederland,  is specialist in het werven, behoud en duurzaam inzetten van uw medewerkers. Samen met haar team ontzorgt en versterkt zij hierdoor met name het bedrijfsleven in de Randstad. Bakker gaat op zoek naar die specifieke medewerker, die  naadloos aansluit op uw visie, cultuur en doelstellingen. En zorgt er voor dat deze medewerker op de juiste werkplek tot z’n recht komt en met plezier naar z’n werk blijft gaan. Continuïteit en werkplezier staan bij haar hoog in het vaandel. Kortom: (aandacht voor) de mens maakt het verschil.

Mark  van Rikxoort, eigenaar van full-service marketing- en communicatiebureau RED, is gespecialiseerd in outdoor branding. Van Rikxoort werkt intensief voor en met (deel) gemeenten en hij is er van overtuigd dat er kansen liggen door focusverbreding op het gebied van kennisdeling en het koppelen van projecten tussen overheden en het bedrijfsleven met alle voordelen van dien.

Kees van ’t Zelfde, directeur/uitgever van magazine Rijnmond Business completeert het rijtje ondernemers. Van ‘t Zelfde heeft uitgebreide ervaring in de reclame- en uitgeefwereld en een evenzo groot netwerk. Daarbij verbindt hij het Rotterdamse zakenleven al jarenlang middels dit magazine en de daarbij behorende Rijnmond Businessclub en bij de door hem georganiseerde BOB borrels.

De Publiek Private Dialoog 

Geboeid door de uitdaging om partijen te verbinden door de dialoog aan te gaan met andersdenkenden, besloten de vijf ondernemers het initiatief te nemen tot het organiseren van een serie inspirerende bijeenkomsten. Hiertoe wordt een

exclusief gezelschap uitgenodigd met als doel mensen en daarmee organisaties structureel in beweging krijgen.

De vijf ondernemers formuleren het als volgt: “Onze missie is om op commercieel verantwoorde en efficiënte wijze en met maatschappelijk betrokkenheid doelgericht samen te werken.  Dit samenwerken zal voor betrokkenen op een vernuftige en minimaal kostendekkende wijze worden gerealiseerd en zal leiden tot een breed gedragen, succesvol en duurzaam resultaat.”

De eerste bijeenkomst staat gepland op 2 oktober 2012. Een zestigtal Rotterdamse ondernemers, bestuurders en managers komt bijeen op het ss Rotterdam waar zij discussiëren in workshops, geleid door de initiatiefnemers, over enkele best practice cases die op ludieke wijze gepresenteerd worden. Uiteraard wordt de toon gezet door een boeiende spreker. Het is de bedoeling dat uitkomsten van de workshops waar mogelijk concreet worden geïmplementeerd. Het allereerste doel is om mensen uit te nodigen om de missie te onderschrijven, over te nemen en er naar te gaan handelen.

Rotterdams LEF

Een uitdaging? Jazeker! Maar de initiatiefnemers tonen Rotterdams LEF en zijn ervan overtuigd dat er een verschil gemaakt kan worden. Door overheid en bedrijfsleven samen te laten denken en praten over concrete veranderingen, te leren van elkaar en vervolgens te handelen, kunnen effectieve samenwerkingsverbanden gerealiseerd worden. Het implementeren van de praktische uitkomsten in de eigen organisatie kan een cultuurverandering bewerkstelligen. Een diversiteit aan specialismen bij elkaar brengen en de bereidheid om kennis te delen, garandeert succes op lange termijn.

De lat wordt hoog gelegd. Het mooiste is als we er met z’n allen in een soepele beweging ruim overheen springen.

Bent u ook geïnteresseerd in deelname aan deze exclusieve kleinschalige bijeenkomsten, neemt u dan contact op met

Regina Berkers, via email regina@ssrotterdam.nl

Uit alle aanmeldingen wordt een vijftal mensen gekozen en deze zullen een uitnodiging ontvangen voor de bijeenkomst. (Er wordt een blinde keuze verricht; over de uitkomst valt niet te twisten).

Rotary Ridderkerk De Waal organiseert golftoernooi voor Goed doel ‘Stichting Villa Joep’

0

Op 14 september 2012 zal Rotaryclub Ridderkerk-De Waal voor de 5e keer een prachtig Golftoernooi organiseren op Golfbaan ‘Oude Maas’ in Rhoon.

Een toernooi dat inmiddels door velen als het meest bijzondere en gezelligste golfevenement van het jaar wordt genoemd. Voorgaande jaren stond het toernooi steeds garant voor een zonnige septemberdag, een strakke organisatie, een informele sfeer en een goede opkomst met meer dan 100 golfers. Vorig jaar was de opbrengst van dit unieke golftoernooi maar liefst € 12.000,-. Dit bedrag werd volledig gedoneerd aan de Stichting Villa Joep.

Deelnemen

Zowel gevorderde als beginnende golfspelers kunnen deelnemen .

De opbrengst zal ook dit jaar ten goede komen aan de ‘Stichting Villa Joep’, voor onderzoek naar de bestrijding van Neuroblastoom Carcinoom bij kinderen.

Programma

11.00 uur welkom en inschrijving

11.40 uur uitreiken lunchpakketten

12.00 uur start toernooi Shotgun 18 holes

17.00 uur borrel

19.00 uur diner en prijsuitreiking

Inschrijvingen

– 1 greenfee : € 165,00

– Flight max.  4 personen : € 600,00

Sponsoring

Het is ook mogelijk het initiatief te sponsoren op hoofdsponsorschap of deelaspecten zoals baanbordjes, vlaggen of anderszins. De initiatiefnemers van Rotary Ridderkerk De Waal gaan graag in gesprek met u over de mogelijkheden. U kunt hiervoor per e-mail contact opnemen met Astrid van Eemsbergen. Het e-mailadres is: astridvaneemsbergen@kpnmail.nl

Prijzen

Er wordt een eerste, tweede en derde prijs uitgereikt aan zowel de mannelijke als vrouwelijke winnaars. Ook dit jaar zijn er bijzondere prijzen.

Tevens zijn er diverse activiteiten zoals versnaperingen in de baan, muzikaal optreden, loterij, veiling et cetera.

Voor algemene vragen, interesse in sponsoring of het inschrijven voor een Flight / Greenfee, kunt u zich tevens richten tot Rogier Mazurel, bereikbaar via het e-mailadres: mazurel@romaro.nl

Relatiedag Rijnmond Business 2012

0

Een hele middag actief in de Hollandse sneeuw. Het kan niet anders of dat levert veel hilariteit en gezelligheid op. Sneeuwattractiepark Skidôme in Rucphen nodigde relaties van Rijnmond BUSINESS uit voor een spectaculaire relatiedag. Met winterse lekkernijen en een diversiteit aan activiteiten. Een dag om niet snel te vergeten en die zeker voor herhaling vatbaar is!

Met dikke jassen en een vrolijk humeur verzamelt iedereen bij restaurant De Nederlandse Alp. De warme apfelstrüdel komt op tafel en het winterse gevoel krijgt vorm. Daarna maken de skiërs en snowboarders zich klaar voor een flink aantal afdalingen, de rest kleedt zich lekker warm voor op de tube of slee. “Als fanatiek boarder was ik natuurlijk enthousiast om aan deze dag deel te nemen. In een relaxte setting kennismaken met ondernemers uit de regio Rijnmond, een goed concept”, vertelt Nick van Zwieteren van Materieel Service Rotterdam uit Ridderkerk. Na afloop van alle inspanning stond de warme chocomel met slagroom klaar in de Sneeuwhut.

Glow in the dark

Minigolfen kennen we allemaal, maar de ervaring van GlowGolfen slaat alles. In een donkere ruimte vol Noordpoolsferen en blacklights, gaan vier teams op 18 holes de strijd met elkaar aan. Meteen een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Cees van der Hoek van Lagestee metselwerken, beaamt dat: “De relatiedag bood mij de mogelijkheid om op een ontspannen manier ondernemers en andere professionals te ontmoeten. Daar komen vaak waardevolle contacten uit voort”. André van der Linden van Den Otter Kantoorpartners vult aan: “Ik vond het een erg leuke dag. Actief zijn met elkaar schept een band en het is weer eens een heel andere manier van kennismaken’.

Uniek: karten op ijs

De pret kan niet op en de laatste activiteit staat op het programma: IceKarten. Overalls aan, helmen op en 8 minuten lang rijden en glijden. De kartbaan als winters wonderland, de deelnemers genieten zichtbaar.”Echt een ervaring, zo zouden meer bijeenkomsten moeten zijn! Ik weet zeker dat er goede contacten zijn ontstaan die dag “, lacht Rob Sierat van Rijnmond Payroll Service..

Voldaan en met rode wangen schuift tot slot iedereen aan voor een smakelijk buffet. Onverwacht worden er twee prijswinnaars bekend gemaakt. Rick Venema en Roy Weber zijn de gelukkigen. “Een fantastische dag! Over zaken is nauwelijks gesproken, maar met de band onderling zit het wel goed na zoveel pret”, zegt Hans van Zwieteren, eigenaar van Materieel Service Rotterdam, enthousiast.

Hoeksche Waard houdt het eenvoudig

0

Prof. Mr. John Knecht (Unilever/Biotex) schreef en onderschrijft nog steeds: “Men adverteert vaak veel te vroeg. Je moet pas met image-vormende reclame beginnen als je een redelijke bekendheid hebt. Direct verkopende reclame (product aanbieden) is iets anders.” Deze stelling bleek temeer houdbaar bij het MKB.  Via deze ingang bij Smit-Klassiek betreden marktwetenschapper Drs Andy Mosmans en marktkoopman Jan van Buuren op 6 september, om13.30 samen met u, het Symposium Mond-tot- Mond-Reclame. U bent uitgenodigd bij Smit-Klassiek. Buys Ballot straat 2a  3261 LA Oud-Beijerland.

Bob Wiggers is een voormalig  radioloog die tijdens zijn eerste werkzame leven van buiten naar binnen keek. En in zijn tweede van binnen naar buiten. Nu als bestuurslid van de vereniging Hoekschewaards Landschap HWL, met de portefeuille bezoekerscentra. Zoals  het Nationaal  Landschapscentrum in Numansdorp en Klein Profijt in Oud-Beijerland. Om alles wat in de Hoeksche Waard groeit, bloeit en leeft… onder de mensen, onder de ondernemers, vooral onder de jeugd te brengen. Beide bezoekerscentra ontvangen samen  jaarlijks 30.000 volwassenen, terwijl in klassikaal verband jaarlijks 10.000 scholieren voor natuuronderricht komen..

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Duurzaamheid:  Blue Peter haakt hierop in. Door u actie-campagnes voor een duurzaam imago aan te reiken. De  winwin kant van het verhaal is dat zij zich tegelijk tegenover hun afnemers en het publiek kunnen profileren. In dat licht gezien is niet alleen maatschappelijk ondernemen maar ook maatschappelijk werknemen van uitstralend belang. Het bedrijfs-imago  begint bij de eigen werknemers. Het MVO/Duurzaam-badge wordt een medaille met alleen maar goede kanten en keerzijden.  hun leven iets aan te laten overhouden. Het geheel staat onder auspiciën van Blue Peter Foundation en de Stichting Bevordering Duurzame Strategie & Bedrijfsvoering.

De leraren Janine Kats en René Groenewegen  houden zich bij voorkeur met een ander maar daarom niet minder moeilijk woord bezig… Eénvoud! “We kunnen het onze kinderen en hun ouders, niet eenvoudig genoeg uitleggen. Beginnen we nu vast voor onze touwpompen op eigen grond over na te denken. Vooral om de kinderen er voor de rest van hun leven iets aan over te laten houden.

De flexibele ondernemer

0

Het kan u de afgelopen jaren moeilijk zijn ontgaan. De Nederlandse ondernemer krijgt de beschikking over de flexibele BV. Na jaren van overdenkingen en aanpassingen staat de invoering hiervan gepland op 1 oktober 2012. Of deze nieuwe wetgeving – die in de plaats komt van het huidige BV recht – voor de individuele ondernemer nu een zegen is of juist gaat leiden tot kopzorgen; de invoering komt heel snel dichterbij. Het is voor ondernemers dus zaak om voorbereid te zijn.

Niet alleen wordt de BV flexibeler. De flexibele BV zelf doet ook een beroep op de flexibiliteit van de bestuurders van de BV. Ondernemers krijgen, naast hun opdracht om de onderneming zo goed en zo kwaad als het kan door de crisis te helpen, met de nieuwe wetgeving een grote verantwoordelijkheid in hun schoenen geschoven. In het grotere geheel bezien is dit geen vreemde gedachte. Immers, waar regels komen te vervallen en meer vrijheid ontstaat zal de ‘eigen verantwoordelijkheid’ van de ondernemer ervoor moeten zorgen dat alles goed blijft gaan.

Naast de bestaande wettelijke plichten om zijn taak als bestuurder behoorlijk te vervullen, denk aan het zorgen voor een voldoende adequate boekhouding en de verantwoordelijkheid voor een tijdige deponering van de jaarstukken, komt er met de flexibele BV ¬een aantal expliciete verantwoordelijkheden (voor ons juristen: mogelijke aansprakelijkheden) van de bestuurder bij.

Een van deze verantwoordelijkheden speelt op bij winstuitkeringen, waarbij van het bestuur door de wetgever een zekere helderziendheid wordt verwacht. Het bestuur is namelijk verplicht in te stemmen met een aandeelhoudersbesluit tot uitkering, tenzij het eigen vermogen van de BV kleiner is dan de wettelijke en statutaire reserves of de BV na de uitkering niet kan blijven voortgaan met het betalen van haar opeisbare schulden. U begrijpt dat dit tweede element een open norm bevat die ¬– onder meer door interpretatie van de toelichting van de wetgever door de rechtspraak – nader zal worden ingevuld. De vraag is natuurlijk hoe ver het bestuur in de toekomst kan (en dus moet) kijken. Hoewel vaak wordt gesproken over een periode van één jaar, moet door het bestuur ook worden gekeken naar inkomsten en uitgaven verder in de toekomst, zoals bijvoorbeeld lange termijn investeringen en/of een belastingteruggaaf. Het bestuur dient in beginsel steeds op basis van financiële maatstaven zoals liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit, te beslissen of aan bovenstaande test kan worden voldaan.

Met de flexibele BV wordt veel gevraagd van de capaciteiten van de bestuurder. Het kan dus zijn dat deze er dan ook goed aan doet zich steeds adequaat te laten voorlichten. In de woorden van de wetgever: “Om aan deze verantwoordelijkheid uitvoering te geven, ligt het in de rede dat men bij de samenstelling van het bestuur zorgt voor de aanwezigheid van voldoende financiële expertise of dat men bij de uitkeringen gebruik maakt van advisering door een financieel deskundige.” Ik kan mij goed voorstellen dat vooral dit laatste – het inwinnen van extern advies – in de praktijk een belangrijke rol gaat (of: blijft) spelen.

De wetgeving heeft wel onmiddellijke werking (vanaf 1 oktober), maar dat betekent niet dat alle huidige regelingen in de statuten van uw BV plotseling hun werking verliezen. Winstuitkeringen (ook over het boekjaar daaraan voorafgaand) dienen echter vanaf 1 oktober aan de hiervoor beschreven eisen te voldoen. Let dus niet alleen op de reikwijdte die de nieuwe wet u biedt, maar vooral ook op de reikwijdte van uw huidige statuten. Zoals vaker geldt voor de regelen der wet: zo lang u binnen de grenzen van de wet blijft, kunt u uw flexibele BV in principe zo indelen als u dat wilt.

Deze vrijheid, of zo u wil: “flexibiliteit”, biedt de wet u na 1 oktober.