Home Blog Page 341

Wie wil er geld hebben?

1

Daar zit u dan. Jarenlang heeft u hard gewerkt en een mooi bedrijf opgebouwd met goede klanten en een eigen (nagenoeg afbetaald) pand. Net als u wilt doorgroeien, zakken de banken in 2007 in elkaar en storten vervolgens de Grieken Europa in een crisis, waardoor iedereen elkaar een recessie aanpraat. Geen wonder dat 2011, met verlies moest worden afgesloten. Maar één verliesjaar betekent nog niet het einde. U bent tenslotte ondernemer!

Gemakkelijk is het echter niet, met slechter betalende klanten en nerveuze leveranciers. Regelmatig wordt het maximum van de kredietlijn bereikt. Deze maand was het helemaal spannend met de uitbetaling van de vakantiegelden. Vroeger belde u gewoon met uw accountantmanager van de bank voor een tijdelijk overstandje. Nu ging zijn ontkennende antwoord over Basel I, II en III. “Wat bazelt die man toch?” dacht u bij uzelf. Kort samengevat kon de bank niet helpen. Gelukkig werd het probleem van het vakantiegeld uiteindelijk opgelost. Maar hoe nu verder?

Klinkt bovenstaande u bekend in de oren? Ja, het is moeilijker om in deze tijd krediet te krijgen en natuurlijk spelen banken daarin een rol. Maar het is ook goed om in de spiegel te kijken. De tijd dat met één telefoontje een kredietlijn nagenoeg kon worden geregeld is echt voorbij. Was je vroeger een goede ondernemer als je uit de losse pols de financiele stand van zaken van je bedrijf kon toelichten, nu wordt dat gezien als een risico.

Kredietverleners willen meer dan ooit weten hoe een bedrijf er financieel voorstaat. Het aangewezen middel daarvoor lijkt de jaarrekening. Dat klinkt logisch uit de mond van een accountant maar het is niet waar. De jaarrekening is een afsluiting van een jaar én het begin van een nieuw jaar. Uit de jaarrekening zijn kengetallen te halen die een rapportcijfer over de onderneming geven. Hiermee kan de basis worden gevormd voor de prognose voor het nieuwe jaar. Deze prognose geeft aan wat er zal worden verdiend, hoeveel geld er nodig is en wat er met de kengetallen gebeurt.

Een prognose is minder vrijblijvend dan het klinkt. Maandelijks of per kwartaal kunt u aan de hand van de administratie toetsen wat er van de prognose is uitgekomen. U bent beter in staat in te schatten wanneer de liquiditeit onder druk staat en wanneer er wellicht overschotten zijn. Zo kunt u eerder ingrijpen in kosten en overleg voeren over geldverstrekking met de bank en met leveranciers. Dan blijkt dat met goed onderbouwde managementinformatie de bank ook veel meer kan doen.

Is managementinformatie iets van accountants? Nee, natuurlijk niet. Hoe meer u zelf doet, hoe beter. Wel kunnen wij u in fases ondersteunen om de informatie betrouwbaarder te maken en net even de accenten op de juiste plaats te leggen. Graag wisselen wij daarover met u van gedachten. Maar voor we dat gaan doen heb ik nog een tip voor u: Vraag niet alleen krediet aan als u het nodig hebt, doe dit al als uw cijfers daar goed voor zijn. Want een vooruitziende ondernemer telt voor twee!

– P.A.J. van Vuren

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

Anders betalen

0

Betalen, we doen het contant, via de pin, met behulp van acceptgiro’s of via internetbankieren. Slechts zelden denken we na over wat hier allemaal achter zit. We hebben immers al jarenlang hetzelfde rekeningnummer en wees eerlijk, aan het nieuwe pinnen zijn de meeste mensen ook weer snel gewend.

Toch gaat er binnenkort het een en ander veranderen. Als onderdeel van verdere integratie van het Europese betalingsverkeer, krijgt u naast cijfers nu ook letters in uw bankrekeningnummer. Voor particulieren nog te overzien, maar zakelijk komt er wel wat bij kijken. Uw administratieve software dient om te kunnen gaan met de nieuwe internationale, 18 karakters lange, bankrekeningnummers.

Het nieuwe betalingssysteem zal op meerdere plekken binnen uw organisatie gevolgen hebben. Niet alleen in uw administratie (bijvoorbeeld software, loonstroken en facturen), maar denk bijvoorbeeld ook aan uw briefpapier, website en email-handtekening. Ook de communicatiemiddelen als briefpapier, websites en nieuwsbrieven zullen moeten worden aangepast.

En incasseert u bedragen bij uw klanten, dan zijn er ook forse wijzigingen als het gaat om akkoord op uw incasso-opdracht. Al met al niet alleen maar veranderingen die uw bank wel doorvoert, maar er is ook voor u als ondernemer werk aan de winkel.

De overgangsdatum is pas 1 februari 2014. Er lijkt dus nog meer dan voldoende tijd. Echter nu geen actie ondernemen, al is het alleen maar oriënterend, kan betekenen dat u voor verrassingen komt te staan. Dus wilt u met een gerust hart uw betalingen blijven doen en ontvangen, dan is het zeker de moeite waard om daarvoor eens bij elkaar te komen. Al is het maar om een beter beeld te krijgen van wat er voor u moet gebeuren.

Neem contact op met mijn collega Jan Klop om te kijken wat de komende veranderingen voor u betekenen en welke actie nodig is. Zo blijft u met een gerust hart zaken doen en betalen.

– Jan Mudde

Bedrijfsbeëindiging in de binnenvaart

1

Ondernemers krijgen bij het beëindigen van hun bedrijf te maken met vragen zoals: ‘Kunnen schuldeisers zich direct op mij verhalen?’ ‘Wat moet ik doen als mijn kind de zaak wil overnemen?’ Of: ‘Wat gebeurt er als ik geen opvolger kan vinden en ik mijn onderneming moet staken?’

Het gewicht dat een ondernemer aan deze vragen toekent, is bepalend voor de rechtsvorm die wordt gekozen: Blijft uw onderneming een eenmanszaak of is een BV een beter idee? In dit artikel gaan wij in op de rechtsvorm waarin de onderneming gedreven wordt en dan vooral op de fiscale aspecten van twee belangrijke rechtsvormen: de eenmanszaak en de BV. De rechtsvorm is ook fiscaal zeer relevant. Het bepaalt de tarieven en geeft regelingen voor de grondslag, de winst waarover uiteindelijk belasting wordt geheven.

Verschillen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
Een BV betaalt nooit meer dan 25% vennootschapsbelasting over haar winst. Bij een eenmanszaak kan het tarief oplopen tot 52% inkomstenbelasting. Ondanks dit grote tariefverschil kan een ondernemer er toch goed aan doen een eenmanszaak te drijven. Enerzijds komt dat door de berekening van de grondslag: een eenmanszaak kent allerlei aftrekposten die de fiscale winst aanzienlijk kunnen verlagen. Een BV kent veel van deze regelingen niet. Anderzijds heeft de DGA van een BV te maken met de gebruikelijk-loonregeling, en is er dividend- en inkomstenbelasting verschuldigd bij winstuitkering.

Uit bovenstaande berekeningen blijkt dat het voor Erik voordeliger is om zijn onderneming in een eenmanszaak te drijven, met de volgende kanttekeningen. In dit voorbeeld ontvangt Erik een loon van € 50.000. In de praktijk kan dit gebruikelijk loon ook lager liggen, maar het zal zelden lager dan € 42.000 zijn.

Bovendien is Erik niet verplicht om zijn resterende winst jaarlijks als dividend uit te keren. In het geval dat geen uitkering plaatsvindt, scheelt dat € 10.000 aan belasting. Per saldo is dan de BV als rechtsvorm fiscaal voordeliger.

Veranderen van rechtsvorm
Omdat de winsten van zijn onderneming nooit meer dan € 100.000 bedroegen, was het voordeliger voor Erik om zijn onderneming in een eenmanszaak te drijven. Erik is inmiddels zestig jaar, en wil, mede door allerlei lichamelijke ongemakken, zijn eenmanszaak staken. Dit heeft ook fiscaal gezien grote gevolgen: er moet door Erik worden afgerekend over de stille en fiscale reserves die aanwezig zijn in zijn onderneming.

Eriks schip heeft een handelswaarde van € 3.000.000. In de afgelopen jaren hebben afschrijvingen plaatsgevonden, waardoor het schip voor € 1.000.000 op de balans staat. Stel dat Erik geen winst behaalt in het stakingsjaar en geen fiscale of andere stille reserves heeft. Bij staking van de onderneming ontstaat dan een winst van € 2.000.000. Aangezien Erik een eenmanszaak heeft, moet hij hierover circa € 905.000 inkomstenbelasting betalen!

In het voorbeeld van Erik had De Graaf + Plaisier ervoor kunnen zorgen dat te betalen belasting aanzienlijk was verminderd door op tijd de eenmanszaak om te zetten in een BV. Hoe hoger de winst, hoe voordeliger het wordt om dit te doen, is de algemene regel.

Hoewel bij zo’n omzetting in principe ook al afgerekend moet worden, mag dit afrekenmoment worden uitgesteld. Hieraan zijn wel eisen verbonden zoals het voortzettingscriterium. Kort gezegd betekent dit dat de onderneming binnen de BV niet binnen drie jaar na omzetting mag worden gestaakt. Als dit wel gebeurt, dan moet alsnog de inkomstenbelastingclaim worden voldaan.

Oog voor toekomst
Had Erik op zijn zestigste willen stoppen, dan was het verstandiger geweest om minstens drie jaar eerder zijn onderneming om te zetten. Als Erik na die drie jaar zijn BV had opgeheven, had hij daarmee minimaal € 40.000 belasting bespaard. Hij was dan € 490.000 vennootschapsbelasting en circa € 375.000 inkomstenbelasting verschuldigd geweest.

Erik had er ook voor kunnen kiezen om na drie jaar alleen het schip met de stille reserve te verkopen en de BV in stand te houden. In dat geval hoefde hij slechts de vennootschapsbelasting af te dragen. De winst na aftrek van belasting ad € 1.510.000 had hij in de BV kunnen houden en hij had de ontvangen rente als dividend aan zichzelf kunnen uitkeren. Alle dividenduitkeringen zijn uiteraard wel voor 25% belast in de inkomstenbelasting.

Naast het fiscale voordeel kent een BV ook een praktisch voordeel. Stel dat Erik zijn onderneming aan zijn zoons had willen verkopen. Dan is de verkoop van aandelen een veel eenvoudiger traject dan de verkoop van een onderneming in de vorm van een eenmanszaak.

De uitkomst van bovenstaand voorbeeld betekent niet dat een BV altijd het voordeligst is. Het illustreert vooral het belang van een goede planning. Iedere ondernemer heeft immers zijn eigen balansverhoudingen, en nog belangrijker: zijn eigen wensen. Uw zorg is uw wensen op tijd kenbaar te maken. Onze zorg is aan uw wensen te voldoen. En dat fiscaal zo voordelig mogelijk!

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door De Graaf + Plaisier accountants en belastingadviseurs

Arie van Tienhoven: “Wat de klant wil, dat doen wij”

0

Autobedrijf Arie van Tienhoven in Sliedrecht is een goede bekende in de regio. Een bedrijf met een mooie geschiedenis en een hoopvolle toekomst. Als SEAT-dealer een begrip, daarnaast actief op nog veel meer gebieden. “Wij onderscheiden ons in de markt door onze serviceverlening,” aldus Arie van Tienhoven. En dat zijn geen loze woorden.

Eerst de geschiedenis in een notendop. Arie van Tienhoven: “Ik ben in 1973 begonnen met mijn eigen autobedrijf in Gorinchem. In 1977 zijn we verhuisd naar Hardinxveld-Giessendam. Daar hebben we in 1985 het dealerschap van SEAT verkregen.” In 2000 verhuisde Autobedrijf Arie van Tienhoven naar het fraaie twee verdiepingen tellende pand aan de rotonde van het Noord Oost Kwadrant in Sliedrecht. In de volksmond de ‘autorotonde’ genoemd; weer eens wat anders dan een autoboulevard.

SEAT
Het hoofdmerk SEAT heeft de zakelijke rijder een heel scala aan auto’s te bieden. De benjamin van het gezelschap, de pas geïntroduceerde Mii, eist de hoofdrol op. Deze volle neef van Volkswagen up! en Skoda Citigo is dankzij de SEAT-saus zondermeer de vrolijkste van de drie geworden. Dat aansprekende uiterlijk heeft al veel positieve reacties opgeleverd. Opvallend is verder dat de stationversie Ibiza ST het enorm goed doet. Een ruime station met 14% bijtelling (ook na 1 juli!) is er door zakelijk rijder uitgepikt als een auto die de meeste waar voor het geldt biedt. Ook de Leon en Altea blazen hun partijtje mee, dat doen ze nog wat harder als ze vanaf 1 juli leverbaar zijn met een nieuwe diesel in de 20% klasse. Vanaf de Ibiza tot en met de Exeo en Alhambra zijn Business Editions leverbaar; dat betekent een meer luxe uitrusting tegen dezelfde prijs.

Zakelijk = Particulier
Wat opvalt bij dit autobedrijf is de nuchtere aanpak. Arie van Tienhoven: “Het is heel eenvoudig; wat de klant wil, dat doen wij. Achter elke zakelijke rijder schuilt een particulier. En omgekeerd. Mobiliteit is voor iedereen belangrijk, daarom gaan we ver met onze serviceverlening. Voor de zakelijke rijder hebben we alle leasemogelijkheden via AVANT Lease. Verder hebben we voor zakelijke rijders tal van jonge occasions en ook huurauto’s beschikbaar via AVANT Rent a Car. Wij regelen alles als het gaat om mobiliteit.”

Ontwapenend
Autobedrijf Arie van Tienhoven levert dan ook elk gewenst ander merk nieuw. Degenen die dat doen zijn de klanten die gewoonweg kiezen voor de serviceverlening die zich in de afgelopen 39 jaar wel heeft bewezen. Veel particulieren, maar ook bedrijven met klinkende namen als Klimaat Service Holland, Bakker Electro Sliedrecht en N. Kraaijeveld, mag Arie van Tienhoven daartoe rekenen. Iedereen binnen het bedrijf, van de receptie tot en met de werkplaats, is gericht op die serviceverlening. Bij dit autobedrijf is dit principe op een ontwapenende manier de normaalste zaak van de wereld.

Samenwerking leidt tot versterking maritiem Drechtsteden

0

De Drechtsteden en de maritieme sector zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze regio vormt na Rotterdam en Amsterdam het derde maritieme knooppunt van Nederland, met zo’n 850 bedrijven en 8000 werknemers. Burgemeester Antoin Scholten van Zwijndrecht, in het Drechtstedenbestuur verantwoordelijk voor de portefeuille economie en Gido ten Dolle, directeur ruimtelijk-economische strategie & arbeidsmarktbeleid Dordrecht, over samenwerking, opleiding, versterking en kansen en mogelijkheden binnen de branche.

De samenwerking tussen de Drechtsteden op maritiem gebied omschrijft Scholten als ‘steeds intensiever’. “Dat komt mede doordat het Ministerie van Economische Zaken dat promoot. Zij hebben in Nederland topsectoren aangewezen, die de economie het beste kunnen versterken en stimuleren. De maritieme sector is zo’n topsector die van grote waarde is voor de Nederlandse economie. Niet elk bedrijf heeft last van de economische crisis. De provincie inventariseert op verzoek van het Ministerie welke dingen ontbreken of voor verbetering vatbaar zijn binnen de maritieme branche in Zuid-Holland. Wanneer dit wordt onderkend, kan men er actie op ondernemen. Dat zie je in de Drechtsteden al veelvuldig gebeuren. Men zoekt elkaar ook op. Die samenwerking leidt tot versterking.” Binnen de innovatieve branche dragen initiatieven als Proeftuin Maritieme Innovatie en een Maritieme Campus daar aan bij. Ten Dolle: “De Proeftuin Maritieme Innovatie heeft als doelstelling de economische positie van bedrijven die werkzaam zijn binnen het maritieme cluster te versterken middels innovatieve projecten. Zij zijn al aardig op weg. Bovendien brengen zij het bedrijfsleven en het onderwijs dichter bij elkaar. Dat is hard nodig ook, want het nijpende tekort aan bekwaam, technisch personeel moet snel worden teruggedrongen. Dat is ook waar de Maritieme Campus op inzet. Het is geen fysieke campus, maar een netwerk van alle scholen en opleidingsbedrijven uit de regio Drechtsteden, Rijnmond en Gorinchem. In dit netwerk komen innovatievragen, technologische ontwikkelingen, opleidingen, jongeren en beroepen bij elkaar. Zie het als een knooppunt, waar scholen en bedrijven middels een ICT-netwerk met elkaar in verbinding staan en waar innovaties aan opleidingseisen worden gekoppeld.” Volgens Ten Dolle zijn er twee belangrijke verbeterpunten te benoemen als het gaat om hoe het onderwijs en het bedrijfsleven op elkaar aansluiten. “Enerzijds innoveert de sector erg hard, dus het opleidingsniveau gaat snel omhoog. Met als gevolg dat wanneer leerlingen van school komen, hun opgedane kennis niet altijd meer overeenkomt met hoe het er inmiddels in de praktijk aan toegaat.” Het tweede aandachtspunt is dat het vakgebied onder jongeren niet als erg aantrekkelijk te boek staat. “Werken met water, dijken bouwen en schepen ontwikkelen zijn geen zaken die jongeren over het algemeen lijken te enthousiasmeren. Terwijl het een prachtig vakgebied is met voldoende baangarantie, waarin bovendien een goede boterham te verdienen valt. De perceptie is alleen totaal anders. We werken er met elkaar hard aan om dat imago te verbeteren.”

Een ander initiatief is University College, wat de gemeente Dordrecht initieert en faciliteert. “Dit richt zich op academisch niveau. Je ziet nu dat vanuit bestaande academische opleidingen, zoals op de TU Delft, er onvoldoende uitstroom is om te voldoen aan de roep vanuit de markt om hoogopgeleid personeel in het watervak. Daarom willen we vanuit onze regio een verbindende, brede bacheloropleiding op poten zetten, met als thema ‘water’. Hierbij wordt eveneens het bedrijfsleven betrokken, om tot een evenwichtig leeraanbod te komen, dat aansluit op de praktijk. Studenten die deze brede basisopleiding hebben doorlopen, kunnen beter doorstromen naar een vervolgopleiding bij de bestaande universiteiten en uiteindelijk naar het werkveld. Het is de ambitie om in de historische binnenstad van Dordrecht een University College neer te zetten dat plaats biedt aan 600 tot 700 studenten.” Een andere vorm van innovatie is Ecoshape, een onderzoeksinstelling die in 2008 van start ging, op initiatief van de baggerbedrijven Koninklijke Boskalis Westminster en Van Oord Dredging and Marine Contractors, en bestaat naast de twee baggerbedrijven uit een brede vertegenwoordiging van de Nederlandse waterbouwsector. “Ecoshape verenigt 20 partijen, die met elkaar onderzoeken hoe ingrepen in de natuur in harmonie en samenhang kunnen plaatsvinden. Zij doen veel vanuit het onderzoeksterrein en willen ook de kennis ontsluiten voor onderwijs en gemeenten, zodat iedereen ervan kan leren en profiteren. Wederom een voorbeeld van een geslaagde krachtenbundeling.”

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een begrip dat ook is doorgedrongen tot de maritieme branche. Scholten: “Het project ‘De Schone Motor’ heeft als doel de bestaande binnenvaartvloot beter te laten presteren wat betreft de CO2-uitstoot, stikstofoxiden en roet. Daarin zijn sowieso grote sprongen gemaakt. Het Zwijndrechtse Deen Shipping heeft veel energie gestoken in de ontwikkeling en realisatie van de groene binnenvaarttanker Argonon, het eerste binnenvaartschip ter wereld dat op LNG (80%) en diesel (20%) vaart. Naast een lagere uitstoot van CO2 en bijna volledige eliminatie van fijnstof, levert het ook een enorme kostenbesparing op. Aardgas is immers een stuk voordeliger dan gasolie. En bovendien net zo veilig. Steeds meer ondernemingen volgen het voorbeeld van Deen Shipping. Dat is een hele positieve ontwikkeling.” Bovendien roemt Scholten de innovatiedrang van bedrijven in deze regio. “Sjef van Dooremalen, voormalig directeur van IHC, vertelde mij eens een mooie anekdote toen ik hem vroeg of hij zich geen zorgen maakte over het namaken van zijn schepen in landen als China. Hij zei: ‘Op het moment dat ze daar een schip helemaal uit elkaar hebben gehaald en in staat zijn om het na te maken, hebben wij alweer een veel nieuwer schip ontwikkeld.’ Dat is de kracht van Nederland en dat vindt ook voor een groot deel plaats in de Drechtsteden. Dat is iets om te koesteren.”

Alles moet over hetzelfde touwtje, terwijl de gebruiker niet aan snelheid wil inboeten

0

ICT staat voor Informatie en Communicatie Technologie. Het containerbegrip neemt een belangrijke plek in op de werkvloer. Organisaties gaan flexibeler werken en worden meer en meer afhankelijk van een goede, betrouwbare infrastructuur. Gerben van der Veen, Managing Director proserve en Dataplace, Jan Pieter de Ruiter, directeur Axoft Network Services en Arie van’t Verlaat, algemeen directeur Aspect | ICT hebben ieder op hun eigen manier met de materie te maken. Ze gingen in gesprek over glasvezel, bandbreedte, Het Nieuwe Werken en de wensen van de gebruikers.

Dataplace in Alblasserdam vormde het decor voor het rondetafelgesprek. Het enige carrier neutrale datacenter van Zuid-Holland biedt bedrijven de mogelijkheid hun datacenter- en/of ICT omgeving te laten outsourcen, waardoor de beschikbaarheid en continuïteit is gewaarborgd. De vijf pijlers van Dataplace vormen het gegarandeerd elektrisch en koelvermogen, optimale koeling, noodstroominstallatie, beveiliging en brandpreventie met gasblussing. Van der Veen, De Ruiter en Van’t Verlaat kenden elkaar nog niet persoonlijk, maar elkaars ondernemingen wel. Axoft is een ICT- en telecomdienstverlener voor de zakelijke markt en bestaat uit Axoft Network Services BV en Axoft IT BV. Het in Hardinxveld-Giessendam gevestigde Aspect | ICT bestaat als aparte divisie ruim een jaar. Sinds april 2011 wordt de naam Aspect | ICT gebruikt voor alle ICT-diensten. De Giessen Kantoorefficiency blijft de vertrouwde naam voor kantoorbenodigdheden, waar ook pc’s, laptops, tablets en de inrichting van werkplekken onder vallen.

Infrastructuur
Van’t Verlaat: “Aspect | ICT heeft het contact met de eindgebruikers, de verbindingen komen bij Axoft vandaan en Dataplace zorgt voor de veilige opslag en de verbindingen. We dragen dus allemaal ons steentje bij binnen de ICT-sector.”

Van der Veen: “Wij beginnen steeds meer een ‘marktplaats’ te worden. We leveren zelf geen IT, maar hebben er natuurlijk wel veel mee te maken. We zijn te vergelijken met een groothandel. Het meel en de melk is er, maar we maken er geen brood van.”

De Ruiter: “We richten ons allemaal op een ander stuk dienstverlening. Axoft Network Services is gespecialiseerd platina business partner van KPN in Groot Rotterdam en de Drechtsteden. KPN heeft de laatste vier, vijf jaar ontzettend veel geïnvesteerd in het aanleggen van glasvezel op bedrijventerreinen. Logisch, want glasvezel genereert enorme snelheden bij up- en downloaden van data-informatie. Dat is wat de ondernemer wil; snelheid. Toch zie je een verschuiving voor wat betreft de aanleg van glasvezel. Waar het voorheen in hoog tempo werd aangelegd, kijkt KPN nu kritischer naar nieuwe bedrijventerreinen. Door middel van vraagbundeling wordt er eventueel geïnventariseerd.”

Van der Veen: “Het begint vaak met een relatie die zegt: ‘ik wil glas’. Als de buren het dan ook willen, kunnen de kosten worden gedeeld. Iedereen is vrij om een bedrijventerrein te ontginnen en glasvezel aan te leggen. Dat is niet voorbehouden aan één aanbieder. Behalve op het Mediapark in Hilversum, Schiphol en op het Nieuwland Parc in Alblasserdam. Op laatstgenoemde locatie is een exclusieve aanbieder, die door een kromme constructie het alleenrecht heeft.”

De Ruiter: “Wanneer een bedrijf zich ergens wil vestigen, wordt steeds vaker eerst gekeken hoe het gesteld is met de infrastructuur op het terrein. Dat moet in orde zijn. Zo niet, dan kijkt men verder. Er is verhuurders veel aangelegen om de infrastructuur in de bedrijfspanden aan de snelheidsnormen te laten voldoen die de klant wenst. Is dit niet zo, dan trekken ze geen nieuwe klanten aan en lopen ze het risico dat bestaande klanten vertrekken.”

Achttien apparaten op één netwerk
Van’t Verlaat: “Binnen de zakelijke markt groeit, misschien onbewust, de ICT-behoefte aan alle kanten. De wereldwijde informatiestromen worden steeds meer multimediaal en organisaties willen flexibel kunnen werken. De vraag naar sneller breedband neemt toe. Toch is het goed om kritisch te blijven kijken naar gebruik, niet alleen zakelijk maar ook thuis. Om een particulier voorbeeld te noemen: Pasgeleden klaagde iemand dat zijn internettoegang zo traag was. Wat bleek? Er waren achttien apparaten aangesloten op zijn draadloze netwerk! In een wereld waarin zo’n beetje ieder gezinslid een tablet of laptop heeft, gaat het natuurlijk hard. Het is onze taak om het voor de eindgebruiker overzichtelijk en werkbaar te houden.”

Van der Veen: “De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op: HD-bellen, Skype, You Tube HD en ga zo maar door. Dat moet wel allemaal over hetzelfde touwtje, terwijl de gebruiker niet aan snelheid wil inboeten.”

De Ruiter: “Ik vind dat bedrijven best kritisch mogen kijken naar hun bandbreedte. Wat heb je nou echt nodig? De gemiddelde PC-gebruiker heeft wellicht minder kb per seconde nodig dan gedacht. Een manager mag best de toegang tot You Tube-filmpjes blokkeren op de zaak. De impact van het bekijken van video’s is op de totale lijn immers relatief groot.”

Van’t Verlaat: “Zoiets onschuldigs als internetradio kan een lijn al helemaal blokkeren. Het Nieuwe Werken maakt dat werknemers het normaal vinden dat ze op gezette tijden even op internet kijken. Maar ook in de gemiddelde nieuwsbrief staan regelmatig links naar filmpjes. Of iemand bekijkt een handleiding via You Tube. Dan is het serieus en werkgerelateerd en sluipt het er onbewust in.”

Van der Veen: “Het Nieuwe Werken houdt voor mij in dat werknemers op afstand en tijdsonafhankelijk bij hun spullen kunnen. Het vergroot ook het plezier van werknemers. Als iemand met kinderen om 15.30 uur wil stoppen met werken en ’s avonds zijn offertes afmaakt, is dat wat mij betreft prima.”

Van’t Verlaat: “Door Het Nieuwe Werken zie je ook een veelvoud aan apparatuur ontstaan, die als gemene deler toegang tot internet hebben.”

De Ruiter: “Als leidinggevende was Het Nieuwe Werken voor mij in het begin best spannend. Ineens zag ik mijn personeel een stuk minder. Dat was even wennen en is ook een vertrouwenskwestie. Medewerkers moeten op een combinatie van kwaliteits- en kwantiteits doelstellingen afgerekend worden en natuurlijk veel minder op aanwezigheid.”

Van’t Verlaat: “Bij grote organisaties als KPN zijn flexibele werkplekken al vrij gewoon. Dan werken veel mensen vanuit huis. Maar binnen de wat kleinere organisaties blijft het kantoor dienen als een ontmoetingsplaats. Dus werknemers komen nog wel, alleen niet meer dagelijks van 8.00 uur tot 17.00 uur. Wie ’s morgens de eerste twee uur thuis wil werken om de files te ontlopen, staat daarin dan vrij. Al bepaalt elke gebruiker individueel of hij of zij Het Nieuwe Werken adopteert. Sommigen past het simpelweg niet. Die zweren bij orde en regelmaat en gaan elke dag stipt op tijd naar huis. En daar is ook niets mis mee.”

Van der Veen: “Het is per individu anders, maar ik denk dat er thuis over het algemeen meer werk wordt verzet. Je wordt niet afgeleid, de telefoon gaat niet en je blijft niet plakken bij de koffieautomaat. Maar sommige werknemers zijn gehecht aan een vaste werkplek op kantoor, met een foto van het gezin op hun bureau. Het is maar goed dat die verschillen er zijn. Niet iedereen kan thuiswerken, de deur van het kantoor moet tenslotte wel elke ochtend open.”

De Ruiter: “Ik zie in de ICT-branche louter kansen en geen bedreigingen. De bandbreedte zal toenemen en tevens zal een nieuwe generatie de eerste stappen gaan zetten op de arbeidsmarkt. Dat is de generatie van de iPad, Twitter en Facebook. Zij zijn gewend aan een bepaalde vorm van communiceren middels deze vormen van nieuwe media en bandbreedte is belangrijk om dit allemaal soepel te laten functioneren.”

Van’t Verlaat: Ik ben nieuwsgierig naar welke impact dat zal hebben. Social media mag dan ‘booming’ zijn, sociale contacten blijven volgens mij van ongekend groot belang. Toch verandert er wel wat. Onlangs was ik met mijn veertienjarige zoon op het verjaardagsfeestje van zijn neefje. Met een groep vrienden waren ze stuk voor stuk de hele avond met hun mobieltje in de weer. Gepraat werd er amper. Maar aan het einde van de avond vonden ze het allemaal een geslaagd feestje. Die jongens en meiden zijn wel onze collega’s van de toekomst. Zij kunnen onze generatie veel leren, maar dat geldt ook andersom. Een fysieke ontmoeting is en blijft belangrijk en kan niet op tegen 1000 tweets en sms’jes.”

Van der Veen: “Net als Jan Pieter zie ik ook alleen maar kansen. De vijver is groot en er zullen meer vissen bijkomen dan dat er gevangen worden. Daar is plek voor. Bovendien valt er nog een hoop te winnen. Veel bedrijven werken nog op traditionele wijze, bijvoorbeeld met back-ups op tapes. Totaal niet handig, maar wel vertrouwd. Toch zullen ze op een gegeven moment overstag moeten om met hun tijd mee te gaan.”

 

Voorstander van meer kruisbestuiving tussen bedrijven

0

We hebben te maken met een sterk veranderende arbeidsmarkt, waarbij reorganisaties, versoepeling van ontslagrecht, steeds meer tijdelijke dienstverbanden en de verhoging van de AOW-leeftijd enkele actuele thema’s zijn. Volgens Zippora Porcelijn, directeur ZPITS, is samenwerking  in de huidige tijdsgeest daarom nog belangrijker. Net als het blijven aanbieden van specifieke trainingen en MBO-gekwalificeerde opleidingen met een landelijk erkend diploma. “Wij willen dat werknemers, en daardoor ook bedrijven, zich ontwikkelen met het oog op de korte én lange termijn.”

ZPITS heeft bedrijven veel te bieden. Het zorgt voor lesprogramma’s op maat en gaat in op speerpunten en situaties die in uw bedrijf spelen. Dat vergroot de praktische waarde van de opleiding voor elk bedrijf. Medewerkers kunnen vrijwel elke maand starten met een opleiding of training bij ZPITS. De persoonlijke aanpak leidt tot hoge slagingspercentages. Medewerkers krijgen les in kleine groepen. Door persoonlijke aandacht, begeleiding, coaching en voortgangsgesprekken houdt ZPITS continu een vinger aan de pols. Een bedrijf ontvangt elke twee tot drie weken een rapportage per cursist. “Wat opvalt binnen het MKB, is dat er meer kruisbestuiving tussen bedrijven plaatsvindt. En dat is met de huidige economische situatie ook hard nodig. Daarnaast blijft het investeren in eigen personeel van grote waarde. Werknemers stappen tegenwoordig niet zo snel meer voor een paar euro extra over naar een ander bedrijf, maar kiezen steeds vaker voor zekerheid. Die loyaliteit betekent dat bedrijven nog meer op hun werknemers kunnen bouwen en hierin investeren dus loont.” Helaas zijn steeds meer bedrijven genoodzaakt personeel te ontslaan, maar dat biedt ook weer nieuwe kansen. “Organisaties als TNT en KPN zetten veel mensen op straat. Voor die groep is een omscholingstraject een mooie kans om de toekomst positief tegemoet te treden binnen een nieuw werkveld. Dat is spannend en onzeker, maar des te groter is de voldoening als het lukt.”

ZPITS staat bekend om haar maatwerktrajecten en verzorgt de meest uiteenlopende bedrijfstrainingen. Porcelijn voorziet dat er binnen afzienbare tijd steeds meer aandacht is voor competentie ontwikkeling binnen bedrijven. “De vertaalslag tussen competenties van medewerkers en de realisatie van ondernemingsdoelstellingen zal steeds meer worden gemaakt. Daar spelen we onder meer op in door het opstellen van competentiepaspoorten voor cursisten. Ook de onderkant van het bedrijfsleven is hierbij gebaat. De bezuinigingen gaan de SW-bedrijven hard treffen. Voor medewerkers die buiten de boot vallen, is het van belang te weten wat hun vaardigheden zijn als zij op zoek moeten naar een nieuwe baan. Maar dat geldt voor iedereen, op elk niveau.” Porcelijn heeft genoeg praktijkervaring opgedaan om feilloos te weten hoe het wel en niet moet. “Ik heb er dan ook vertrouwen in dat ZPITS voor bedrijven nog veel nuttige opleidingen kan verzorgen. Binnen veel organisaties is het goed om iemand van buitenaf met een frisse blik naar de structuur te laten kijken. Dat voorkomt tunnelvisie en bevordert de capaciteiten van het personeel. Veel valt of staat met de juiste communicatie. Toon ook eens een blijk van waardering ten opzichte van werknemers. Wanneer zij zich gewaardeerd voelen, heeft een bedrijf daar alleen maar profijt van.”

Van der Burg advocaat & mediator biedt ondernemers maatwerk

0

Monique van der Burg is oprichtster van Van der Burg advocaat & mediator en sinds 1991 advocaat. Zij is gespecialiseerd in personen- en familierecht en arbeidsrecht. Onder personen- en familierecht vallen uiteraard echtscheidingen, maar ook alimentatiezaken, omgangsregelingen en bijvoorbeeld het opstellen van een ouderschapsplan.

De meeste echtscheidingen en alimentatiezaken die Monique behandelt, hebben betrekking op ondernemers. “Dit zijn vaak complexe zaken. Ik zie het als een uitdaging om hierbij een optimaal resultaat te behalen. Het contact met ondernemers ervaar ik als inspirerend; het zijn vaak sterke persoonlijkheden, die gewend zijn hun eigen leven te sturen.”

Hoewel de wet de echtscheiding van een ondernemer gelijk behandelt als die van ieder ander, is deze toch anders. “De echtscheiding van de directeur-grootaandeelhouder en van de zelfstandige ondernemer zijn veel complexer en vragen om maatwerk.” Niet alleen is maatwerk noodzakelijk om te komen tot een verdeling van de gemeenschap van goederen of de afwikkeling van de huwelijkse voorwaarden, maar ook om te komen tot vaststelling van alimentatie. “ Voor de verdeling of verrekening zal bijvoorbeeld niet alleen moeten worden berekend wat de waarde van de onderneming is, maar ook wat er met de onderneming moet gebeuren. Is er een pensioenvoorziening in eigen beheer opgebouwd, dan zal ook hiervoor een regeling moeten worden getroffen.”

Alimentatie-mogelijkheden

Daarnaast speelt de onderneming een grote rol bij het vaststellen van de alimentatiemogelijkheden. “Voor het bepalen van de hoogte van de alimentatie, zal immers niet alleen moeten worden gekeken naar het salaris of inkomen dat de ondernemer maandelijks ontvangt, maar ook naar het inkomen dat niet uit de onderneming wordt gehaald, maar in de onderneming blijft. Ook deze reserveringen kunnen worden betrokken bij het vaststellen van de hoogte van de alimentatie.”

Kwalitatief hoog juridisch niveau

Om u zo goed mogelijk te kunnen bijstaan, volgde en volgt Monique vele opleidingen op het gebied van ondernemers en echtscheiding, maar ook educatie toegespitst op onderhandelen en mediation. Ze is lid van de vFAS, dit is dé vereniging van familierechtspecialisten. Daarnaast is zij NMI registermediator en lid van de VRAA, de vereniging van arbeidsrechtspecialisten. Door de kleinschaligheid van het kantoor en de hoge mate van specialisatie is het kantoor in staat op een kwalitatief hoog juridisch niveau, persoonlijke dienstverlening te bieden. Een snelle en accurate service hoort daar uiteraard bij. Van der Burg advocaat & mediator is gevestigd op de derde verdieping van een kantoorpand aan de Gieterijstraat 125 in Ridderkerk. Voor bezoekers is er voldoende, gratis parkeergelegenheid.

Mocht u meer informatie wensen, dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met Monique via telefoonnummer 0180- 499 445 of per mail naar info@vanderburgadvocaat.nl Meer informatie is ook te vinden op de website www.vanderburgadvocaat.nl

 

Spetterende (her)opening Nic Visser Kantoorwereld

0

Op een van de eerste fraaie dagen van dit jaar verrichte wethouder economische zaken van Capelle aan den IJssel, Eric Faassen, onder grote belangstelling de openingshandeling van de vernieuwde Nic Visser Kantoorwereld. In de afgelopen maanden is directeur/eigenaar Gert Stubbe bijzonder druk geweest met de restyling van de zaak.

Niet alleen een fraai ingerichte meubelshowroom zag het daglicht, maar ook werden de postbussen van TNT Post/PostNL verplaatst naar een aparte ruimte bij Nic Visser Kantoorwereld. Middels deze verplaatsing heeft Gert Stubbe zowel TNT Post/PostNL als collega ondernemers in Capelle aan den IJssel van een probleem verlost. De postdienst wilde immers af van de locatie met de postbussen en dat betekende meteen een probleem voor Capelse ondernemers. Gert Stubbe zag, zoals het een echte ondernemer betaamd, echter meteen een kans. “Natuurlijk het kost mij ruimte opperde hij, maar aan de andere kant biedt het ook meteen weer kansen. Nu komen collega ondernemers ’s morgens bij mij in de winkel om hun post uit de postbus op te halen. Voor hen is het dan ook gemakkelijk om meteen producten waarvan de voorraad bij hen op is of op dreigt te raken bij ons te kopen. Bovendien zien ze fysiek dagelijks onze producten en aanbiedingen. En hebben ze behoefte aan nieuw kantoormeubilair dan is het slechts een trap op en kunnen ze zich bij ons orienteren. En wij kunnen ze natuurlijk meteen advies geven.” Na de openingstoespraak van wethouder Faassen was het de beurt aan zangeres Justine Pelmelay. Zij zorgde voor een muzikale omlijsting tijdens het openingsfeest, waar de genodigden eveneens konden genieten van een hapje en een drankje. Wilt u eens een kijkje nemen bij Nic Visser Kantoorwereld?

U bent van harte welkom aan de Bermweg 224 – 226 te Capelle aan den IJssel. T: (010) 4505202. I: www.visser.nl

Spectaculaire opening Now

1

Op een normale dinsdagavond is het redelijk rustig aan de Bergse Dorpsstraat in Rotterdam – Hillegersberg en kun je er ook voldoende parkeerruimte vinden. Zo niet op dinsdagavond 15 mei. Het was er een drukte van belang. Vooral rond nummer 53a. Bijna driehonderd genodigden probeerden er een parkeerplaats te vinden. Uiteindelijk is het iedereen gelukt en was het ‘gezellig druk’ in de zojuist door Gaay van der Linde geopende Moodstore NOW.

De naam is gevallen. NOW.  Een initiatief van Gaay van der Linde die, samen met haar man Robert een niet onbekende ondernemer in Rotterdam en omgeving, op het idee kwam om een op hoog niveau opererende Moodstore te beginnen.

Zodra je de winkel binnen komt straalt het kwaliteit uit, maar niet alleen dat. Het is er bijzonder sfeervol en je vindt er een breed scala aan producten. Zo tref je er fashion, jewelry, bags, home fragnances, pottery, maar ook alles voor livings, badkamers, lounge outside, vloeren, slaapkamers, muurbekleding, (open) haarden, buiten haarden, zwembaden en deuren.

Gaay gaat niet alleen producten adviseren en verkopen, maar start binnenkort ook met proeverijen, fashion events en wordkshops.

De bijna driehonderd aanwezigen tijdens de opening kregen niet alleen een voorproefje van hetgeen NOW MOODSTORE te bieden heeft, maar konden evenzeer genieten van overheerlijke hapjes, bijzondere drankjes, oesters en een optreden van de bekende Spaanse en met name op Ibiza bekende zanger Paco Fernandez en zijn band. Of, zoals op de uitnodiging stond: featuring Ibiza numero uno: Paco Fernandez en band.  De zanger maakte er een waar spektakel van. Het duurde dan ook niet lang tot er werd gedanst.

NOW: de Moodstore van Nederland met een eigenzinnige mix van fashion, living en giving. NOW: zinneprikkelend en inspirerend.

Bent u op zoek naar iets bijzonders voor binnen of buiten, of qua kleding, tassen, horloges of meer, brengt u dan gerust eens een bezoek aan Moodstore NOW, Bergse Dorpsstraat 53a, Rotterdam.

T: (010) 4184233. I: www.nowinstyle.nl