Home Blog Page 78

Rabobank staat midden in samenleving

1
Hoge gebouwen

De financiële wereld is in transitie. Niet alleen door digitalisering maar bijvoorbeeld ook door de verandering naar een purpose economie. Vernieuwing is noodzakelijk. We spreken Angelique Suijkerbuijk, directeur vermogensmanagement voor de Rabobank Kring Zuid-Holland en Ronald van Raaij, directeur bedrijven bij Rabobank Rotterdam over ontwikkelingen bij de Rabobank en haar rol in de zakelijke en maatschappelijke samenleving.

Van Raaij vertelt als eerste meer over de transitie van de financiële wereld. “Vernieuwing is niet alleen noodzakelijk vanwege concurrentie maar ook omdat klanten zich anders gaan gedragen. De mate waarin onze klanten iets als complex ervaren neemt af. Zo zijn klanten ten aanzien van kleine zakelijke financieringen beter voorbereid dan in het verleden en veel dienstverlening kan tegenwoordig in de app. Veel service achtige handelingen lopen sowieso niet meer face to face. Het gaat tegenwoordig zoveel sneller en gemakkelijker. Tegelijkertijd is er een enorme behoefte aan kennis en advies op het gebied van complexe onderwerpen, bijvoorbeeld op het gebied van vermogensbeheer.” Een andere beweging in de financiële wereld is volgens Van Raaij de verandering naar een purpose economie. “Zingeving, zoals duurzaamheid of maatschappelijk betrokkenheid, achter de dienstverlening wordt steeds belangrijker.”

Organisatiestructuur

Gepassioneerd vertelt Van Raaij verder: “Als bank is het nood-zakelijk om de dienstverlening aan te passen op de beweging die door de samenleving wordt gemaakt, zowel zakelijk als maatschappelijk. Suijkerbuijk knikt instemmend en zegt: “Onze relaties werken steeds meer digitaal en door het aanbieden van specialisme is het mogelijk om je als bank te onderscheiden. Dit vraagt echter wel om een schaalvergroting.” De huidige organisatiestructuur van de Rabobank, waarbij alle mid- en back-office activiteiten regionaal zijn georganiseerd, is volgens Van Raaij een perfecte match tussen het in huis hebben van hoogwaardige specialismes en het gebiedsgebonden werken. De Rabobank heeft volgens hem hierdoor optimale inzet van kennis en kunde van sectorspecialisten en tegelijkertijd blijft de lokale geaardheid en betrokkenheid van de bank in tact.

FIRST

Niet alleen heeft de Rabobank een nieuwe organisatiestructuur. Ook is Rabobank Rotterdam onlangs verhuisd van het kantoor op de Blaak naar het gebouw FIRST aan het Weena. Suijkerbuijk vertelt enthousiast: “Het nieuwe pand is uitermate geschikt om elkaar te ontmoeten. We noemen het ook wel onze ontmoetingsplek. Door de open structuur worden medewerkers hier ook toe uitgenodigd. Er is zoveel specialisme bij elkaar gebracht waarbij ontmoeten en kennisdeling cruciaal is. Daarnaast vol-doet het pand aan duurzaamheidscriteria. Het is een eigentijdse flexibele werkomgeving die naadloos aansluit bij de waarden van onze bank. ” FIRST ligt volgens Van Raaij verder op een strategische locatie, midden in het ‘kloppend zakelijk hart’. “Hier komt alles samen. Het is een innovatieve broedplaats en kent een grote variëteit aan bedrijven. Van groot en gevestigd tot kleinschalig en start-up. Daarnaast is er ruimte voor wonen in de buurt, recreëren daar waar het kan en ultieme bereikbaarheid door de aanwezigheid van openbaar vervoer. Wij zijn daar nu onderdeel van.”

Maatschappelijke impact

Niet alleen is een optimale dienstverlening van be-lang voor de Rabobank maar ook maatschappelijke betrokkenheid. Suijkerbuijk legt dit uit: “Wij zijn meer dan een financiële instelling gezien de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij nemen. Ook hier in Rotterdam. Onze maatschappelijke visie is om welzijn en welvaart toe te voegen” Van Raaij ver-volgt: “Wij zijn een bank en moeten het met onze klanten heel goed doen. Tegelijkertijd kunnen wij, maar ook samen met onze klanten, een positieve bijdrage leveren aan verschillende thema’s zoals duurzaamheid of zelfredzaamheid. Dit kan natuurlijk door met onze klanten de goede dingen te bespreken. Zo werken wij samen met Energieke Regio. Wij stimuleren zakelijke klanten om hun vastgoed te verduurzamen en dragen bij aan een duurzaamheidsscan zodat grote verbruiksposten alsook mogelijke aanpassingen zichtbaar worden. Daarnaast ontwikkelen wij zelf ook programma’s en worden we door de samenleving gevraagd om een bijdrage te leveren aan verschillende initiatieven. Hiervoor is er ook het Rabobank Rotterdam Fonds.”

Circulair ondernemen

Rabobank heeft volgens Van Raaij circulair ondernemen ook hoog in het vaandel. “Circulair onder-nemen zorgt ervoor dat een product of materiaal zo lang mogelijk zijn waarde behoudt. Dit vraagt om over de grens van het eigen bedrijf heen te kijken en samen te werken. Om dit te faciliteren organiseren wij mede CIRCO Track. Dit is een initiatief van CIRCO, de gemeente Rotterdam, Blue-City en Rabobank om op sectorniveau grote en middelgrote partijen, bijvoorbeeld uit de bouw, bij elkaar te brengen en uit te dagen om na te denken over hun circulaire model. Een ander voorbeeld is volgens Suijkerbuijk de Circulair Ondernemen Challenge. “Het doel van de Circulair Ondernemen Challenge is om per regio en bedrijf de circulaire kansen in beeld te brengen zodat ondernemers met elkaar nieuwe ideeën en oplossingen bedenken. Er zijn mooie voorbeelden waarbij de ene ondernemer iets over heeft wat een andere ondernemer goed kan gebruiken.”

Money meets impact ideas

Een ander mooi voorbeeld voor het tot stand brengen van verbinding is volgens Suijkerbuijk ‘money meets ideas’. “We brengen vermogende ondernemers of particuliere relaties bij elkaar en verbinden ze aan startende ondernemers die bijzondere ideeën hebben met maatschappelijke impact. Het is dan belangrijk om investeerders te zoeken die bereid zijn om niet per se het rendement voorop te plaatsen maar juist geloven in de maatschappelijke impact en het sociale rendement.” Het kennen en vinden van de juiste stakeholders is dan van belang volgens Van Raaij.

Ontwikkelingen 2020

Het is ons duidelijk dat de Rabobank voortdurend investeert in optimale dienstverlening en haar maatschappelijke rol in de lokale samenleving. Ook in 2020 staan er nieuwe ontwikkelingen op stapel. Suijkerbuijk vertelt dat Rabobank volgend jaar als eerste ‘mandaat beleggen’ gaat doorvoeren. “Mandaat beleggen houdt in dat wij niet meer zelf onze fondsen inrichten maar dit uitbesteden aan een ‘tussenpersoon’. Hierdoor kunnen wij nog meer invloed uitoefenen op ESG-criteria. Criteria op het gebied van environment, social en governance, ook wel niet financiële factoren genoemd. Op deze manier kunnen wij ons steentje bijdragen aan veel meer duurzame fondsen. Het belang van duurzaamheid voor bedrijven is zo groot omdat de waarde en continuïteit dan veel meer gewaarborgd is.” besluit Suijkerbuijk.

Op de valreep nog een belasting voordeel benutten in 2019?

1
Jacob

Werkgevers Drechtsteden

Met de komst van de decembermaand, nadert het einde van 2019 nu echt met rasse schreden. Voor de één een periode waarin nog even fl ink moet worden aangepoot, terwijl de ander al bezig is met de voorbereidingen voor het komende jaar. Maar bovenal voor ons ondernemers ook hét moment om te kijken waar mogelijk dit jaar nog een belastingvoordeel te behalen valt.

Zorg bijvoorbeeld dat u de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR) optimaal benut. Heeft u nog vrije ruimte over? Dan kunt u bijvoorbeeld een belastingvrije bonus toekennen aan uw personeel.

Ook een uitdeling aan uzelf in de vorm van dividend is mogelijk nog interessant in 2019. Het belastingtarief van box 2 stijgt met ingang van 2020 van 25% naar 26,25%. Vanaf 2021 geldt een verdere verhoging naar 26,9%.

Hier staat tegenover dat de tarieven in de vennootschapsbelasting de komende jaren gaan dalen. Het tarief voor de eerste € 200.000 winst bedraagt in 2019 19% en daalt in 2020 en 2021 naar respectievelijk 16,5% en 15%. Het tarief voor het deel van de winst dat boven de € 200.000 uitstijgt, is in 2019 en 2020 belast tegen 25%, maar daalt in 2021 naar 21,7%. Het kan dan aantrekkelijk zijn om de winst te verlagen door bijvoorbeeld een ge-plande investering naar voren te halen of een voorziening voor toekomstige kosten te vormen.

Overweegt u net als veel Nederlanders om elektrisch te gaan rijden? Dan doet u er goed aan om dit nog in 2019 te doen. Vanaf 2020 gaat de 4% bijtelling voor elektrische auto’s namelijk omhoog naar 8%. Bovendien geldt deze 8% bijtelling slechts voor de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde in plaats van de eerste € 50.000, zoals nu nog het geval is. Over het bedrag daarboven betaalt u 22%.

Een laatste tip voor een gegarandeerde gezellige kerst: schenk eens een bedrag aan uw (klein)kinderen. Er zijn diverse belastingvrije mogelijkheden. Zo kunt u in 2019 uw kinderen belastingvrij € 5.428 schenken en uw kleinkinderen of derden € 2.173.

Dit zijn slechts enkele praktijkvoorbeelden, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Verdiep u eens in de tips van uw accountant of adviseur en benut de fiscale voordelen optimaal!

Gemeente Papendrecht ondertekent het Schone Lucht Akkoord

0
SLA ondertekening

Maandag 13 januari jl. ondertekende wethouder Janssen, namens de gemeente Papendrecht, het Schone Lucht Akkoord (SLA). Met dit akkoord streven gemeenten, provincies en de rijksoverheid naar 50% schonere lucht in 2030 ten opzichte van 2016. Minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) sloot het akkoord maandag in Utrecht met 9 provincies en ruim 35 gemeenten, waaronder dus Papendrecht.

Wat betekent het Schone Lucht Akkoord?
Het Schone Lucht Akkoord moet ertoe leiden dat mensen langer en gezonder en met meer kwaliteit leven. De luchtkwaliteit is in Nederland sinds de jaren 90 enorm verbeterd. Toch overlijden in Nederland jaarlijks nog 11.000 mensen vroegtijdig door ongezonde lucht. Er is dus nog veel gezondheidswinst te boeken.

Concreet gaat het Schone Lucht Akkoord om een vermindering van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden door wegverkeer, mobiele werktuigen, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Rijk, gemeenten en provincies die meedoen verplichten zich jaarlijks de voortgang te laten zien. Het Schone Lucht Akkoord werd voor de zomer aangekondigd en bouwt verder op bestaand beleid, zoals het klimaatakkoord en de stikstofaanpak. Het kent een aantal nieuwe maatregelen.

Voor het Schone Lucht Akkoord heeft het Rijk €50 miljoen uitgetrokken. Per gemeente of provincie is of komt er een aanvullend uitvoeringsplan met in totaal tientallen miljoenen aan investeringen.

Wat betekent het SLA voor Papendrecht?
Ook in de gemeente Papendrecht is de lucht de afgelopen jaren aanzienlijk schoner geworden. Dit betekent niet dat de lucht al schoon genoeg is.
In een nog op te stellen plan komen de maatregelen te staan die de gemeente Papendrecht gaat nemen. ‘We denken hierbij vooral aan maatregelen die meerdere doelen dienen.’, aldus wethouder Arno Janssen. ‘Bijvoorbeeld aanschaf van gemeentelijke voertuigen en apparaten met minder emissie, wanneer deze aan vervanging toe zijn, maar ook aan stimulering van gebruik van de fiets en het OV in plaats van de auto. Hiermee levert ook de gemeente Papendrecht haar bijdrage aan 50% schonere lucht in 2030 ten opzichte van 2016.

Nieuwe website N3werkzaamheden

0
Brug rijksweg

De nieuwe website N3werkzaamheden.nl is live gegaan over alle werkzaamheden op en rond de N3 bij Dordrecht. Op dit moment ligt de focus vooral op de renovatie van de Wantijbrug in de N3. Dagelijks gaan hier zo’n 68.000 voertuigen overheen. Vanaf 19 januari a.s. 19.00 uur kan dit niet meer. Dan gaat de Wantijbrug tot en met 3 april 10 weken dicht voor het meeste verkeer vanwege de renovatie. Fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en hulpdiensten mogen nog wel over de brug. Kijk voor alle informatie over te verwachten hinder en alternatieven op N3werkzaamheden.nl.

Meld uw bedrijf aan voor de Innovation Award ZHZ 2020

0
Innovation Award 2019

Op woensdag 27 mei 2020 is het weer zover. Inmiddels voor de zevende maal wordt op deze datum de Innovation Award ZHZ uitgereikt. Een feest voor allen die de regio Zuid Holland-Zuid en innovatie een warm hart toedragen. Het gaat er ieder jaar weer spannend aan toe.

Innovatie is de levensader van een onderneming. Immers, alles is in verandering, het moet steeds beter en eff ectiever. Bedrijven die innovatie hoog op de agenda hebben staan doen het significant beter. Daarom staat deze prestigieuze award ook zo in de belangstelling van overheid en bedrijfsleven. Wie gaat in 2020 met de eer strijken? U wellicht? Meld u aan! De prijsuitreiking zal plaatsvinden op een sfeervolle locatie in Dordrecht. Het belooft een mooie happening te worden met veel netwerk mogelijkheden en volop contactmomenten.

De Innovation Award ZHZ is eigenlijk niet meer weg te denken uit de regio ZHZ. Ieder jaar is het weer een regionale happening die precies aansluit op de bedrijvigheid die dit werkgebied zo typeert. Technische bedrijven die ware hoogstandjes bereiken met nieuwe vindingen en dienstverlenende ondernemers die nieuwe concepten weten te bedenken en succesvol op de markt introduceren. Samenwerkingsverbanden die inzetten op vernieuwing en innovatie. Het bruist in de regio. Er zijn in de regio ZHZ veel nieuwe initiatieven ondernomen. De jury is dan ook niet bang of er voldoende aanmeldingen van kandidaten zullen zijn voor de Innovatio Award ZHZ 2020. Er is talent in overvloed. U kunt zich vanaf heden aanmelden op de website van Innovation Award ZHZ 2020: www.innovationawardzhz. nl. U kunt ons ook attenderen op kandidaten. Het gaat om technologische en niet-technologische innovaties. Criteria zijn o.a. het ontwikkelen van nieuwe producten, de sterke verbetering van bestaande producten of diensten- en innovatieve processen waarmee producten of diensten worden voortgebracht. Niet technologische innovatie betreft vernieuwing van organisaties, succesvolle samenwerking tussen organisaties, waarbij vernieuwing en verbetering is bereikt. Ga eens na of u wellicht in aanmerking komt voor deze Innovation Award ZHZ. Zo ja, meld u snel aan!

De kracht van samen

1
Harry Eskes Elda PR

CJBD

Als je hoort over je bedrijf – hopelijk dat je het hoort! – dat de service ‘crap is’ en de mensen in je bedrijf alleen op de klok letten en niet op de klant (en de klantvriendelijkheid), dan mag je zeggen dat er iets aan de hand is. Daarbij kan het gaan over de kleinste dingen. Raar maar waar. En herkent jouw klant je service niet, dan…

Zó wil je het niet

Een situatie waarin je als ondernemer zomaar verzeild kunt raken: intern lopen zaken niet naar wens, klanten reageren (daardoor) negatief op het bedrijf, de resultaten blijven achter; terwijl je juist een stap voorwaarts wilt maken en ook je uitstraling wilt verbeteren!

Probleem ligt vaak breder

Tijd voor actie! En wel actie op meerdere terreinen, want dit probleem is niet specifiek voorbehouden aan één afdeling. Soms mag dat zo lijken, dat een oorzaak een geïsoleerd probleem is. Veelal is het een stuk complexer om de boel op de rails te houden.

Pak centraal aan

Een aanpak mag complex lijken, de oplossing kan eenvoudig zijn. Regel je vanuit één centraal punt, met één centrale boodschap, de aansturing en de in te zetten middelen, dan gaat niet onnodig energie verloren en kun je het overzicht vasthouden.

Natuurlijk, een dergelijk probleem tackelen vergt denk-en afstemwerk. Samen met de partij of partijen die je inschakelt, is dat het startpunt van werken aan de oplossing en opheffen van de oorzaak van het probleem.

De kracht van samen

Begin november was er een workshop-carrousel op het brede gebied van (her)ontwikkelen van communicatie. Leden van Contact Jonge Bedrijven Drechtsteden die in verschillende disciplines van dit werkveld hun bedrijf hebben, lieten zien hoe de kracht, kansen en veelzijdigheid van een netwerk en van samenwerking kunnen zijn (www.cjbd.nl/evenementen).

Zullen we dat verrekenen?

1
Roeland Berger

Ondernemers kunnen vroeg of laat te maken krijgen met failliete debiteuren. In een recente uitspraak heeft de Hoge Raad de mogelijkheid van verrekening van vorderingen na faillissement uitgebreid.

Als uitgangspunt geldt op grond van de wet dat verrekening alleen mogelijk is indien partijen (de schuldenaar en de schuldeiser) over en weer iets van elkaar te vorderen hebben. Deze wettelijke regeling is van regelend recht. Dit betekent dat partijen (buiten faillissement) andere afspraken kunnen maken en bijvoorbeeld de bevoegdheid tot verrekening helemaal kunnen uitsluiten of juist uitbreiden en daar zelfs andere partijen in kunnen betrekken.

Een voorbeeld daarvan is ‘concernverrekening’ (of: ‘kruislingse verrekening’). Concernverrekening speelt in het volgende voorbeeld. Partij A heeft een vordering op partij B en partij C heeft een vordering op partij D. Volgens de wet bestaat in deze situatie geen mogelijkheid tot verrekening, omdat A en C niet over en weer elkaars schuldeisers zijn. Partijen kunnen echter ‘simpelweg’ overeenkomen dat de vordering van A op B wordt verrekend met de vordering van C op D. Met die verrekening is de kous echter nog niet af, omdat A zonder dat daar een vergoeding tegenover stond een schuld van D heeft voldaan. Dat dient nog gecorrigeerd te worden door betaling van D aan A (eventueel door middel van een nieuwe verrekening).

Kruislingse verrekening wordt met name toegepast indien A en D enerzijds en B en C anderzijds tot hetzelfde concern behoren of indien alle partijen tot hetzelfde concern behoren. Door op regelmatige basis te verrekenen worden geldstromen beperkt. De betrokken partijen kunnen deze afspraak tot kruislingse verrekening bij de start van de samenwerking maken en vervolgens blijven toepassen.

De vraag die tot voor kort nog niet definitief beantwoord was, is de vraag of een dergelijke verrekeningsafspraak ook stand houdt na faillissement. Stel: in het bovenstaande voorbeeld gaan B en C failliet. Kan A haar vordering op B met een beroep op de vóór faillissement gemaakte verrekeningsafspraak nog verrekenen met de vordering van C op D?

De Hoge Raad oordeelde onlangs van wel. De voorafgaand aan het faillissement gemaakte verrekeningsafspraak blijft gewoon gelden en A kan dus alsnog haar vordering op het failliete B ‘verhalen’ (door verrekening met de vordering van C op D).

De bovenbedoelde uitspraak van de Hoge Raad van 15 november 2019 is te vinden op www.rechtspraak.nl met als vindplaats ECLI:NL:HR:2019:1789. Bij vragen omtrent verrekening, binnen en buiten faillis-sement, kunt u uiteraard ook contact opnemen met Van den Herik & Verhulst Advocaten.

Leerwerkplaatsen:onderwijs buiten de muren van het klaslokaal

1
Frans bij column Albeda

Een student moet tegenwoordig naast beroepsvaardigheden ook kennis hebben van vaardigheden zoals ondernemerschap, flexibel zijn en goed kunnen communiceren. Daar vraagt de maatschappij om, maar ook het werkveld. In de visie op onderwijs van Albeda stellen wij dat het leren van een vak en het verkrijgen van de juiste vaardigheden in de context van het beroep moet plaatsvinden.

Om dit te realiseren hebben we leerwerkplaatsen geïntroduceerd. Dit zijn plekken binnen of buiten de school waar studenten, docenten en medewerkers uit een bedrijf/instelling resultaten boeken en daarvan leren. Dat gaat verder dan de reguliere stages en laat de muren van het klaslokaal vervagen.

De ethiek van het beroep en de regels die gelden op de leerwerkplaats worden ingezet om normbesef, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van de student te ontwikkelen in relatie tot collega’s, het bedrijf en de gemeenschap. Dat is winst voor iedereen.

Een voorbeeld van een leerwerkplaats in de school is Albeda@Work: een uitzendbureau van Randstad en het Albeda. De samenwerking is ontstaan uit de ambitie om een leerwerkplaats op te zetten voor de economische opleidingen, die goed aansluit op de Rotterdamse arbeidsmarkt. Het is een uitzendbureau voor en door studenten samen met mensen van Randstad die zich bezighouden met het werven van studenten voor een vakantiebaantje en het leggen van contacten met bedrijven om opdrachten binnen te halen. De studenten voeren van A tot Z het uitzendwerk uit op het gebied van acquisitie, matching, contractbeheer en financiële afwikkeling.

Kijken we buiten de school dan is de leerwerkplaats op de Wilhelminapier, gevestigd in het Nieuwe Luxor Theater, een mooi voorbeeld. Samen met het bedrijfsleven – Cruise Port Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, Port of Rotterdam en Luxor Theater Rotterdam is deze leerwerkplaats opgezet voor bedrijven, bewoners en bezoekers van de Wilhelminapier. Door studenten van het Travel & Leisure College en het College Economie & Ondernemen worden verschillende activiteiten georganiseerd. Zoals het verzorgen van presentaties aan cruisepassagiers/ toeristen over de stad Rotterdam in verschillende talen.

Mooie voorbeelden van samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en instellingen.

Een vertrouwde naam in Ridderkerk

1
Bakker

BAKKER accountants & adviseurs is al bijna 60 jaar een vertrouwde naam in Ridderkerk. En ook daarbuiten, want inmiddels bedienen wij met onze vestigingen Rotterdam en Breda ook vele ondernemingen in Groot Rijnmond en Noord Brabant.

De afgelopen jaren is onze dienstverlening fl ink uitgebreid. Met een team van 40 professionals staan wij klaar om ondernemers op administratief gebied te ontzorgen zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn: ondernemen. Naast reguliere accountancy en fiscale dienstverlening bieden wij enkele producten waarmee wij u nog succesvoller kunnen maken. Zoals real time dashboards van voor u belangrijke financiële parameters op uw smart device, onze rendementsscan, waarmee u kunt zien of uw resultaten verder verbeterd kunnen worden of uw persoonlijke financiële planning. Onze slogan is dan ook: Samen werken aan Succes! Graag laten wij u kennis maken met enkele gezichten van BAKKER accountants & adviseurs.

Kelly Loeve-de Geus (op de foto rechts)

Inmiddels werk ik 12 jaar bij BAKKER accountants & adviseurs. Ik ben begonnen als assistent-accountant en inmiddels als AA accountant verantwoordelijk voor mijn eigen cliëntenportefeuille. Vanwege mijn bedrijfskundige achtergrond kan ik mij goed inleven in de dagelijkse vraagstukken van mijn cliënten en treedt dan ook geregeld op als sparring partner. De accountancy is op zich een zakelijke branche en daarom vind ik het prettig om (daar waar het kan natuurlijk) het sociale aspect aan toe te voegen. Bij BAKKER wordt in een informele en laagdrempelige sfeer gewerkt aan uw succes!

Priya Mangrey (op de foto links)

Na 7 jaar voor een ‘Big Five’ kantoor te hebben gewerkt heb ik, 11 jaar geleden, de overstap gemaakt naar BAKKER accountants & adviseurs. Ook ik adviseer als AA accountant zelfstandig mijn cliënten. Ondanks de roerige tijden is het verloop onder onze cliënten en staf zeer laag. Onze laagdrempelige cultuur, korte communicatielijnen en hands-on mentaliteit dra-gen hier ongetwijfeld aan bij. Een van de leukste aspecten van mijn werk vind ik het persoonlijke contact. Ik ben trots op de toe-gevoegde waarde die wij met ons team dagelijks leveren!

Groeien in het mkb

1
Portetfoto 2 mensen

Als ondernemer wil je het maximale halen uit jezelf en je onderneming. Zodat je je bedrijf kunt laten groeien en inspelen op de snel veranderende wereld. De financieel adviseurs van de Rabobank helpen je graag bij het regelen van je financiële zaken, zo kun jij je volledig richten op je bedrijf.

Rabobank IJsselmonde-Drechtsteden

We gaan in gesprek met Ronald Moerings en Christiaan den Hartog, beide accountmanager MKB bij de Rabobank. Ronald vertelt: ‘een aantal jaren geleden was ik zelf ondernemer. Vanuit mijn ervaringen en mijn financiele kennis ga ik graag in gesprek met ondernemers. Ik weet hoe het voelt om ondernemer te zijn, ik weet welke vragen bij ze leven en dat ervaar ik als zeer positief in mijn gesprekken’, aldus Moerings. Christiaan is direct na zijn opleiding commerciele economie met ondernemers gaan wer-ken. ‘Al snel merkte ik dat mijn passie ligt bij het ondernemers vooruit helpen. Het adviseren en meedenken met de vraagstukken vind ik nog steeds erg leuk om te doen. Het bouwen aan een langdurige duurzame klantrelatie waardoor je écht weet wat er speelt bij een ondernemer. Hierdoor kan ik als adviseur proactief inspelen op de behoeften van de ondernemer om een goed advies te geven’.

Onderwerp van gesprek is ‘van idee naar investeringsplan’, duurzaam ondernemen en de maatschappelijke betrokkenheid van de Rabobank.

Van idee naar investeringsplan

Als ondernemer weet je zelf het best hoe je jouw bedrijf gaat vernieuwen. Welke route je ook kiest, de weg naar een succesvol investeringsplan is verrassend vaak hetzelfde. Je werkt eerst toe naar een goed doordacht investeringsplan, inclusief cijfers die je verhaal ondersteunen. Dit plan biedt houvast bij elke beslissing die je neemt. In het plan komen de volgende vier punten terug:

1. Wat ga je concreet doen? Leg uit waarom je met een investering, in bijvoorbeeld een bedrijfspand of inventaris, de volgende stap zet met jouw bedrijf.

2. Welk bedrag heb je nodig? Maak een realistische inschatting van het bedrag dat je nodig hebt. Bepaal ook hoeveel je zelf inlegt. Bestaat je plan uit meerdere onderdelen? Werk het budget dan per onderdeel uit.

3. Wat gaat het opleveren? Door je plan door te rekenen, kom je later niet voor verrassingen te staan. Met je prognoses bewijs je dat je goed over alle scenario’s hebt nagedacht.

4. Hoe zet je de puntjes op de i? Tip van Ronald en Christiaan: betrek je partner, accountant of boekhouder bij het proces. Zo’n frisse blik leidt vaak tot een scherper plan én vergroot de kans dat je aanvraag succesvol is.

Heb je een investeringsplan en wil je in een vroeg stadium weten wat je mogelijkheden zijn? We staan voor je klaar voor een snelle indicatie van de haalbaarheid, tips over het aanvraag proces en inzicht in de verschillende financieringsvormen.

Dit zijn je financieringsmogelijkheden

Een zakelijke lening is al lang niet meer de enige manier om je, vernieuwende, plannen te realiseren. Steeds meer ondernemers plukken de vruchten van lease, crowdfunding en investeringsfondsen. Door al die nieuwe vormen is voor veel ondernemers door de bomen het bos niet meer te zien. Wij helpen je graag bij de zoektocht naar de juiste financiering. Welke oplossing het best past, hangt af van je plan. Zo is de Innovatielening speciaal voor ondernemers met vernieuwende plannen. En Rabo Lease is een uitkomst als je wilt investeren in bedrijfsmiddelen zoals machines of zonnepanelen.

Duurzaam ondernemen

Een ander belangrijk thema waar elke ondernemer mee te maken krijgt is duurzaamheid. Productiekosten verlagen en of minder grondstoffen gebruiken zijn hier voorbeelden van. Met financiële diensten en toegang tot kennis en netwerken ondersteunt de Rabobank je op het gebied van duurzaam ondernemen.

Moerings: ‘duurzaamheid en duurzame groei komen altijd terug in de gesprekken met ondernemers. Dat gaat verder dan de ‘quick wins’ zoals een subsidie voor zonnepanelen. We gaan dan in gesprek over duurzame groei en mogelijke veranderingen op bijvoorbeeld het gebied van verpakkingen. Ook sociale aspecten komen aan bod zoals het aanbieden van stageplekken. Duurzaamheid is van essentieel belang, niet alleen nu maar zeker in de toekomst’. Den Hartog vertelt: ‘we willen een aanvraag voor een financiering, bijvoorbeeld voor de aanschaf van zonnepanelen, dat bijdraagt aan duurzaamheidsdoelstellingen belonen. Dit doen wij door het bieden van een rentekorting. Hiermee laten wij zien dat voor ons duurzaamheid een belangrijk thema is’.

Maatschappelijk betrokken

Het investeren in de samenleving is één van de pijlers van de bank. Moerings vertelt: ’wij doen meer dan alleen geldelijke bijdragen, wij onder-steunen verschillende maatschappelijke activiteiten door met medewerkers ook zelf actief deel te nemen’. Een goed voorbeeld zegt Den Hartog is het evenement ‘Beursvloer’ in de regio. ‘Diverse maatschappelijke organisaties be-schikken niet altijd over voldoende middelen, menskracht, expertise en netwerk om hun doelen te verwezenlijken. Tijdens de ‘Beurs-vloer komen lokale bedrijven en maatschappelijke organisaties met gesloten beurs samen. Tijdens het evenement in Zwijndrecht heb ik overigens de rol van ‘hoekman’ vervuld om vraag en aanbod samen te brengen’.

Verbinding en groei met miniMaster

De Rabobank organiseert regelmatig de Rabo miniMasters. In dit programma komen diverse ondernemers uit verschillende sectoren bij elkaar om op een leuke manier onderwerpen te bespreken die van belang zijn voor ondernemers. Moerings vertelt enthousiast: ‘het zijn onderwerpen die bij iedere onderneming spelen, ongeacht in welke branche zij werkzaam zijn. We bespreken bijvoorbeeld strategische of personele uitdagingen. Na de miniMaster is onze ervaring dat ondernemers contact blijven houden en hebben wij een verbinding teweeg gebracht. Dat vind ik zelf erg mooi’.