Home Blog Page 308

ABN AMRO strategisch partner voor ondernemers

0

Deze tijd wordt gekenmerkt door een grote dynamiek. Ook de bankenwereld is in beweging. Banken moeten zich voortdurend aanpassen en inspelen op de veranderende klantbehoeften.

Zo ook ABN AMRO, want in 2014 verandert er ook voor die bank in onze regio een aantal zaken. “ABN AMRO als strategisch partner voor ondernemers. Dat is ons streven,” zegt Wilco van Etten. Hoe beweegt ABN AMRO mee met de ontwikkelingen in de markt? We bespreken het met de nieuwe directie van ABN AMRO Rivierenland.

Het driemanschap Wilco van Etten, Adriaan Elenbaas en Niels Wepster gaat leiding geven aan de bank voor MKB-klanten in Gorinchem en Drechtsteden. Deze ervaren en gedreven bankiers staan voor de uitdagende taak een andere invulling te geven aan bankieren. Dat is nodig zegt Wilco van Etten. “Wij spelen in op de ontwikkelingen in de markt en de veranderende behoeften van onze klanten. Als bankier anno nu vervul je een andere rol dan een jaar of tien geleden.” Niels Wepster: “Natuurlijk blijft kredietverstrekking één van onze taken. Maar wij doen een ondernemer tekort als we het daarbij laten. Trouwens, de klant vraagt ook meer van ons.” Om daar goed op in te kunnen spelen, gaat ABN AMRO sectorgericht werken. Dit gebeurt op sommige terreinen al met bewezen succes, zoals bij ABN AMRO’s Agriteams en Fashiondesk.

“Klanten hebben meer en meer behoefte aan een strategische gesprekspartner,” zegt Adriaan Elenbaas. “Een logisch gevolg daarvan is dat onze relatiemanagers sectorgericht gaan werken. Wij onderscheiden daarbij vijftien sectoren, waarbij Industrie en Transport & Logistiek in onze regio de meest voorkomende zijn. Onze relatiemanagers gaan gericht werken voor een groep klanten in maximaal twee sectoren. Hierdoor kunnen zij zich daadwerkelijk verdiepen in de klant en de specifieke trends in de sector. We kiezen daarbij bewust voor de combinatie van geografische nabijheid en sectorkennis.”

Wilco van Etten: “Je kunt pretenderen dat je kennis hebt van de sector, maar je kunt pas echt tot in de haarvaten gaan met advies als je ook over ‘sectorkunde’ beschikt. Dat betekent veel sparren met ondernemers. Zij beschikken immers over specifieke marktkennis. Door het intensieve klantcontact kunnen we meer toegevoegde waarde leveren en worden we steeds meer een strategische partner. Bovendien leren we het netwerk van de sector kennen. We kunnen nieuwe kansen signaleren en klanten met elkaar in contact brengen. Dat is een win-win situatie.”

“De omslag van sectorkennis naar sectorkunde moet toegevoegde waarde brengen,” zegt Niels Wepster. “Om mee te kunnen denken met ondernemers is gedegen kennis van branches en bedrijven noodzakelijk. We investeren daar dan ook veel in en brengen deze kennis graag in de praktijk bij onze klanten. Ons multidisciplinaire team onderscheidt zich met maatwerkoplossingen. Elke relatie, van groot tot klein, kan rekenen op twee persoonlijke specialisten die uitstekend op de hoogte zijn van het reilen en zeilen in een specifiek bedrijf. Dat is de toegevoegde waarde van de bankier in de toekomst.”

Wilco van Etten vult aan: “Onze kantoren in Dordrecht en Gorinchem blijven weliswaar de ‘zakelijke vestigingen’, maar wij zullen meer en meer onze relaties gaan opzoeken. Daar is behoefte aan, zo blijkt uit de gesprekken die wij met ondernemers voeren. Zij vinden het belangrijk dat wij bij hen op het bedrijf komen en meemaken hoe het er in hun dagelijkse praktijk aan toe gaat.”

Voldoende bedrijvigheid
Vanwege de huidige economische omstandigheden blijft de kredietverlening in het algemeen wat achter. Daar is in het nieuwe ABN AMRO Rivierenland geen sprake van. “De bedrijvigheid en ook de investeringsbereidheid is hier groter dan in de rest van Nederland,” zegt Adriaan Elenbaas. “Dat zien wij, in vergelijking met andere vestigingen in het land, terug in ons kredietvolume. In het marktgebied Gorinchem, Werkendam en Leerdam hebben we van oudsher een fraaie positie opgebouwd, vooral in het middenbedrijf. Trekkers als Oceanco, Boskalis, Damen en IHC doen het goed en dat werkt door naar het MKB.”

Bredere rol van de bank
De dienstverlening van banken verandert. “Een financieringsvraag is niet meer alleen te realiseren met puur vreemd vermogen,” zegt Niels Wepster. “Zo wordt de financieringsbehoefte van ondernemingen steeds vaker voor een kleiner deel ingevuld door banken.

Natuurlijk blijven we financieren, maar doen dat ook naast een andere partij. Dat kan een investeerder zijn, een participatiemaatschappij of door crowdfunding. Wij voelen het als onze plicht zoveel als mogelijk de MKB-machine op gang te houden door kredieten te verlenen, maar dat doen we niet meer alleen op de traditionele wijze.” Adriaan Elenbaas vult aan: “Een ondernemer zal het niet vervelend vinden dat er naast een bank ook een andere partij aan boord is. Dat maakt de afhankelijkheid van de bank minder groot. En we moeten ook wel, want nieuwe regelgeving dwingt banken hun vermogenspositie te versterken. We willen het MKB blijven bedienen. Onze rol wordt veel breder. Je netwerk en je kennis ter beschikking stellen horen daar zeker bij. Daar is een ondernemer ook bij gebaat. Zo kunnen we ondernemers adviseren een Raad van Advies aan te stellen. Ook kunnen we ze adviseren over de organisatie van hun betalingsverkeer of hoe ze ervoor kunnen zorgen dat debiteuren sneller betalen. Een ondernemer is van nature iemand die de touwtjes in eigen hand wil houden. Hij gaat zich nu steeds meer realiseren dat het in deze snel veranderende maatschappij goed is om een adviseur, een serieus klankbord, naast zich te hebben. En daarin willen wij ons bewijzen.”

ABN AMRO is al nadrukkelijk bezig met de toekomst. Wilco van Etten: “Wij werken nu al met informal investors. Dit zijn vermogende dga’s die klant zijn bij ons en die graag hun kennis en ervaring willen delen met ondernemers. Nog los van de vraag of ze een aandeel in het bedrijf nemen. Voor elke zakelijke relatie, klein of groot, hebben we of zoeken we een oplossing. De klant heeft maar één aanspreekpunt. Dat is prettig en efficiënt.

Tevreden klanten zijn je beste reclame. Door in te spelen op de veranderende klantbehoeften hopen we het ambassadeurschap van ondernemers te verdienen en zo onze ambities in breder verband waar te maken.”

Even voorstellen:

Adriaan Elenbaas (47)
Adriaan is vanuit zijn positie verantwoordelijk voor omgeving Gorinchem, Leerdam en Land van Altena. Geboren en opgegroeid in West-Brabant en na zijn studie via het ABN AMRO traineeship in 1991 begonnen bij ABN AMRO West-Brabant. Via diverse kantoren en managementfuncties in 2008 gestart op kantoor ABN AMRO Gorinchem.

Wilco van Etten (41)
Wilco is ruim 18 jaar werkzaam bij ABN AMRO en heeft vele verschillende functies bekleed. Sinds 2012 is Wilco werkzaam in de Drechtsteden en is onder andere verantwoordelijk voor de sectoren Zakelijke dienstverlening, TMT en Bouw en Vastgoed. Hij is geboren en getogen in Strijen en woont nu in Barendrecht.

Niels Wepster (33)
Niels heeft ruim 10 jaar bancaire ervaring bij verschillende financiële instellingen, waarvan de laatste 7 jaar bij ABN AMRO en haar rechtsvoorgangers. Niels geeft onder andere leiding aan de sectoren Industrie, Transport & Logistiek en Retail. Hij is geboren en getogen Dordtenaar en ook al eerder in Dordrecht werkzaam geweest voor ABN AMRO.

ABN AMRO Rivierenland
Stationsweg 2 | Dordrecht
Postbus 31 | 3300 AA Dordrecht

Wilco van Etten: (06) 51 47 92 57
Adriaan Elenbaas: (06) 23 36 17 73
Niels Wepster: (06) 51 00 66 28

Stout & Partners: Al meer dan dertig jaar uw betrouwbare en proactieve partner

0

Betrokken met jarenlange ervaring. Al meer dan dertig jaar staat administratie- en belastingadviesbureau Stout & Partners uit Alblasserdam bekend als een betrouwbare, proactieve partner. Het vaste team van medewerkers staat voor u klaar om u te ondersteunen bij uw financiële, salaris- en fiscale administratie.

We worden hartelijk ontvangen door de eigenaren Teo Vlot en Hug Plaisier. De heren geven aan dat Stout & Partners een bedrijf is dat zich met meer bezighoudt dan alleen maar cijfertjes. Plaisier: “Wij willen net dat stapje verder gaan. Wij willen onze klanten ontzorgen, op een dusdanige manier meedenken dat de financiële aspecten van een bedrijf zo eenvoudig en lucratief mogelijk gemaakt kunnen worden.” Vlot vult aan: “Onze vaste cliënten bijvoorbeeld worden zo volledig mogelijk bediend door één van onze medewerkers. Elke vaste klant heeft een vast aanspreekpunt binnen ons kantoor met een goede kennis van het bedrijf.”

Deze efficiënte werkwijze van het gerenommeerde administratie- en belasting adviesbureau zorgt niet alleen voor korte lijnen, maar ook voor een gunstige prijsstelling. “We leveren kwaliteit tegen een scherpe prijs,” aldus Vlot. Hij vervolgt: “Het MKB heeft vaak helemaal geen duur accountantskantoor nodig. Helaas is die bewustwording er nog niet altijd.” Uit het gemêleerde cliëntenbestand blijkt dat velen al wel de weg naar Stout & Partners hebben gevonden. Plaisier: “De cliënten van ons kantoor zijn werkzaam in veel verschillende branches. En of het nu gaat om verwerken en controleren van de financiële administraties, het adviseren en begeleiden van startende ondernemers in de BV of juist uit de BV, bedrijfsovernames, het voeren van salarisadministraties of het samenstellen van jaarrekeningen, wij kunnen het verzorgen.”

In 1982 werd Stout & Partners opgericht door de heer Stout. Het eenmansbedrijfje maakte een vliegende start en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig, gecertificeerd administratie- en belastingadvies bureau met vijftien medewerkers. Twee jaar geleden is de heer Stout gaan genieten van zijn pensioen, maar zijn ideeën staan nog altijd hoog in het vaandel. Plaisier zegt hierover: “Voor de heer Stout waren betrokkenheid en persoonlijke aandacht belangrijke pijlers. En nog steeds willen wij als adviseur naast de ondernemer staan. Of dat nu gaat om detaillisten, starters, zzp-ers of ondernemers van een grotere onderneming.”

Vlot en Plaisier zijn al vanaf 2003 partners, door hun jarenlange ervaring en verschillende achtergronden, kunnen zij nog gemakkelijker adviseren op pijnpunten. Vlot besluit met een voorbeeld: “Steeds meer ondernemers gaven aan vooraf inzicht te willen hebben betreffende de kosten. Omdat al onze werkzaamheden worden uitgevoerd middels geautomatiseerde processen en omdat we naar keuze ook werken met vaste prijzen, kunnen wij voor verschillende diensten aangeven wat de kosten zijn. Klanten ervaren het als zeer plezierig dat ze niet achteraf voor onverwachte verassingen komen te staan.”

Ondernemers Drechtsteden weer bijgepraat op fiscaal ontbijtseminar 2013

0

 

In het geheel vernieuwde Postillion Hotel Dordrecht was er weer een flinke groep ondernemers bij elkaar gekomen om een heerlijk ontbijt te nuttigen en zich daarna te laten bijpraten op het inmiddels voor de zevende keer georganiseerde fiscaal ontbijtseminar.

Opening
Walter Borsje, partner bij EY Accountants, opent het ontbijtseminar. Hij kondigt de sprekers aan: Frans Kockx, werkzaam in de algemene fiscale adviespraktijk van EY en Jan-Bertram Rietveld, partner in de adviesgroep Human Capital van EY.

Actualiteiten vennootschapsbelasting
Frans Kockx gaat in zijn eindejaars-update in op een aantal aandachtspunten inzake de vennootschapsbelasting en voor directeuren grootaandeelhouder(s). Een belangrijke wijziging is dat de belastingrente omhoog gaat naar tenminste 8%. Dat betekent dat als een te lage schatting van de winst wordt opgegeven waardoor er later vennootschapsbelasting bijbetaald moet worden er 8% rente verschuldigd is. Het is dus belangrijk om een zo goed mogelijke raming van de winst op te geven. Het heeft echter ook geen zin om een te hoog bedrag aan schatting op te geven omdat bij teruggaven er pas rente wordt vergoed vanaf drie maanden na het indienen van de aangifte.

Frans attendeert de aanwezigen op de willekeurige afschrijving die voor het tweede halfjaar 2013 weer van toepassing is. Van investeringen in 2013 mag dan 50% in eens worden afgeschreven in 2013. Belangrijk is wel dat de investering betaald is in 2013. Het restant moet wel vanaf 2014 in de gewone termijnen worden afgeschreven. Een ander punt is om te proberen zo veel mogelijk compensabele verliezen te benutten voor deze (na negen jaar) verdampen.

Inzake fiscale eenheden wijst Frans erop dat het niet vanzelfsprekend mag zijn om alle vennootschappen in één fiscale eenheid te brengen. Met name het lagere tarief (20%) over de eerste € 200.000 winst kan een reden zijn om geen fiscale eenheid te wensen. In dat kader is nog wel van belang dat je om een fiscale eenheid te kunnen aanvragen 95% van de stemrechten in een BV moet hebben waarbij het met de flex BV niet vanzelfsprekend meer is dat als je 95% van de aandelen bezit je dan ook 95% van de stemrechten hebt.

Verder is het goed om naar mogelijke subsidieregelingen te kijken. Bij innovatie zijn er mogelijkheden voor WBSO die ook voorwaarde is als je van de innovatiebox (met een tarief van 5%) gebruik wilt maken.

Over dividend dat je als privéaandeelhouder uit een BV haalt, wordt normaal in box 2 25% inkomstenbelasting betaald. Dat tarief gaat in 2013 tijdelijk naar 22% (tot maximaal € 250.000 dividend per fiscale partner).

Een andere fiscale maatregel die interessant kan zijn betreft een vrijstelling voor schenkingen voor de eigen woning tot € 100.000. Deze hoeft overigens niet te worden beperkt tot alleen de kinderen.

Actualiteiten loonheffingen
Daarna krijgt Jan-Bertram Rietveld, partner bij de adviesgroep Human Capital van EY, het woord. Er zijn wijzigingen in de stamrechtvrijstelling. Vanaf 2014 is het niet langer mogelijk de stamrechtvrijstelling toe te passen. Vanaf 2014 kan de waarde van bepaalde stamrechten worden afgekocht waarbij in 2014 80% ervan wordt belast en dus 20% onbelast kan worden uitgekeerd.

Over 2012 was er sprake van een eenmalige crisisheffing van 16% voor inkomens boven de € 150.000. Deze regeling is nu weer éénmalig (?) verlengd. Het moet worden aangegeven in de loonaangifte van maart 2014. Omdat de heffing wel betrekking heeft op het jaar 2013 hoort deze wel al in de jaarrekening 2013 te worden gereserveerd. Net als afgelopen jaar wordt ook nu weer een stroom van bezwaarschriften verwacht.

Een andere belangrijke wijziging zit in de subsidieregelingen. De afdrachtsvermindering scholing is afgeschaft maar er komt wel een nieuwe subsidieregeling praktijkleren.

Uiteraard staat Jan-Bertram uitvoerig stil bij de werkkostenregeling. Veel werkgevers zijn nog niet over en de ingangsdatum is uitgesteld (staat nu op 1 januari 2015). Toch is het wel zaak om hier werk van te maken want voor het inventariseren van alle soorten van vergoedingen en het eventueel veranderen van arbeidsvoorwaarden moet tijd worden genomen. Het is ook belangrijk om goed in kaart te brengen wat in een kostenvergoeding wordt gestopt en wat op declaratiebasis wordt vergoed. Jan-Bertram wijst daarbij op het van belang zijnde werkplekcriterium (verstrekkingen op de werkplek zijn onbelast).

Jan-Bertram Rietveld geeft met veel praktische voorbeelden weer dat het met de uiterst gedetailleerde regelingen in de loonbelasting goed opletten is. Zeker nu de belastingdienst hun controles vaak insteekt door een steekproef te nemen en de uitkomsten door te trekken naar de hele administratie.

Afsluiting
Met zoveel actualiteiten vliegt de tijd om. Walter sluit tegen de klok van tien uur af met de bezoekers te bedanken voor hun komst en spreekt de verwachting uit dat we volgend jaar weer van de partij zijn. Ook dan is er vast weer veel nieuws te melden. Voor verdere informatie kunt u ook bij hem terecht: walter.borsje@nl.ey.com of (088) 407 85 41.

Hogenbirk Bedrijfswagens

0

“Wij sleutelen tot 22.00 uur!“ Vakmanschap, ondernemerschap en kwaliteit zijn binnen Hogenbirk Bedrijfswagens de belangrijkste pijlers. Klanten kunnen bovendien altijd rekenen op een excellente service. Niet voor niets werd de bedrijfswagendealer al verschillende malen uitgeroepen tot beste Mercedes-Benz dealer op het gebied van klanttevredenheid. “Wij gaan altijd voor het rapportcijfer 10.”

Al twintig jaar is Hogenbirk Bedrijfswagens actief als enige pur sang Mercedes-Benz bedrijfswagendealer van Nederland. De vestigingen in Rotterdam en Dordrecht liggen strategisch aan respectievelijk de A15 en A16. Joost van Bruggen, commercieel manager fleets en Thijs Bakker, commercieel manager bestel-wagens, zijn beiden al geruime tijd werkzaam binnen het bedrijf. En dat is geen toeval, want verloop onder zowel de medewerkers als de relaties van het bedrijf is er nauwelijks. “Dat geeft aan dat trouw en loyaliteit bij ons hoog in het vaandel staan. Voor klanten is het prettig dat zij door de jaren heen zaken doen met bekende gezichten. Zij kopen geen bedrijfswagen bij een Mercedes-Benz dealer, maar bij Joost bijvoorbeeld. Dat maakt het veel persoonlijker,” legt Bakker uit. Binnen de organisatie zijn de lijnen altijd kort. Van Bruggen: “Onze dienstverlening is zo goed omdat wij uitgaan van een platte organisatie. De basis klopt. Onze bedrijven zijn laagdrempelig en zowel kleine ondernemers als multinationals voelen zich bij ons thuis doordat we ons eerst afvragen waarmee zij echt geholpen zijn.” Uit onderzoek van Mercedes-Benz Nederland blijkt dat Hogenbirk Bedrijfswagens voor zowel verkoop als after sales wordt aanbevolen door bijna 90 procent van haar relaties. “We merken inderdaad dat mond-tot-mond reclame veel voorkomt. Regelmatig stappen er nieuwe klanten binnen die enthousiaste verhalen hebben gehoord van bestaande relaties. Dat is een groot compliment,” vindt Bakker.

Meedenken met ondernemers
Aan de top blijven is vaak moeilijker dan er te komen. Dat onderkennen ook Van Bruggen en Bakker. “We zijn actief in het topsegment, dus ondernemers mogen terecht veel van ons product- en dienstaanbod verwachten. Het is aan ons om dat keer op keer waar te maken,” aldus Van Bruggen. “Wie kiest voor Mercedes-Benz en Hogenbirk Bedrijfswagens als dealer, kiest voor zekerheid en topkwaliteit.” Om de beste te blijven, zijn service en oplossingsgericht denken elke dag van doorslaggevend belang. “Een bestelwagen of truck verkopen kan iedereen, daarin zit niet de moeilijkheid. Het gaat om de serviceorganisatie eromheen en de waarde die je daarmee toevoegt aan de business van de klant. Een bedrijfswagen neemt een belangrijke plek in binnen veel organisaties. Als die stil komt te staan, kan de klant zijn werk niet doen. Onze service is er op afgestemd om ondernemers altijd mobiel te houden. Hogenbirk Bedrijfswagens denkt mee met ondernemers. Zo zijn werkplaatsen en magazijnen tot 22.00 uur geopend, zodat klanten de flexibiliteit hebben om ook ’s avonds een servicebeurt te laten verrichten en overdag hun eigen werk kunnen uitvoeren. Bovendien biedt de unieke avondopenstelling de gelegenheid om de regionale files vaker te vermijden.”

Citan, Vito en Sprinter
Het bestelwagenaanbod bestaat uit de Citan, de Vito en de nieuwe Sprinter. Van Bruggen: “De Citan heeft in zeer korte tijd een marktaandeel van 10 procent weten te bemachtigen, dus dit type bestelwagen staat echt op de kaart. De compacte stadsbesteller kenmerkt zich door kwaliteit en rijdynamiek, een zeer hoog veiligheidsniveau en een laag brandstofverbruik. De Vito is in de klasse van de middelgrote bestelwagens het topproduct en verkrijgbaar in diverse motorvarianten met aantrekkelijke optiepakketten. De nieuwe Sprinter is het vlaggenschip van de bestelwagens. Net als de andere twee modellen is deze ook verkrijgbaar als Blue-Efficiency Edition. Deze uitvoeringen verrijken de standaarduitvoering met diverse luxe en brandstof besparende opties tegen een beperkte meerprijs.” Maar natuurlijk kan er ook gekozen worden voor Used1; een gebruikte Mercedes-Benz bestelwagen met de zekerheden van een nieuw voertuig. “Dit is bijvoorbeeld een interessante optie voor ondernemers die direct willen rijden of nóg niet in een nieuwe bedrijfswagen willen investeren. Met Used1 profiteren ze toch van het sterke Mercedes-Benz merk en de hoogwaardige dienstverlening van Hogenbirk Bedrijfswagens.

One-stop-shop
Hogenbirk Bedrijfswagens is een one-stop-shop, waar onze relaties met plezier blijven komen. Thijs Bakker: “Wij zijn er voor reparaties, advisering, verkoop, schadeherstel, after sales, garantie, mobiliteit, verzekeringen en meer. De klant heeft één aanspreekpunt en weet waar hij aan toe is. Dat is wel zo overzichtelijk. Alles draait om langdurige relaties met klanten.” Total Cost of Ownership is het belangrijkste thema in Business-to-Business verkoop, stelt Thijs Bakker. “Voorheen keken klanten vaak alleen naar de aanschafprijs, de wegenbelasting en de verzekeringspremie. Bij de rekensom van Total Cost of Ownership kijk je echter ook naar zaken als de kosten per kilometer, de afschrijving, eventuele financieringskosten en onderhoud en reparatie. Het is onze taak om per specifieke situatie aan klanten inzichtelijk te maken op welke wijze zij op termijn het goedkoopste uit zijn. Een klant wil weten wat hij de komende vijf of zes jaar kwijt is. De lange termijn is belangrijker dan de waan van de dag. Hogenbirk Bedrijfswagens zet niet voor niets in op langdurige klantrelaties. Dat is de basis voor ons succes.”

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen?
Kijk dan op www.hogenbirk-mb.nl/10redenen

Grote groei verwacht van biobased economy

0

Dit bleek uit de conferentie ‘Groene economie in de Delta’ die op 20 november jl. in Dordrecht is gehouden. Initiatiefnemer van de jaarconferentie was het Netwerk Vlaams-Nederlandse Delta (VN Delta).

De VN Delta is dé poort van Europa door haar internationale havens, krachtige petrochemische complexen en een uitgestrekt achterland met logistieke verbindingen. Het gebied is de thuisbasis van een opkomend cluster biobased economy, waarbinnen zo efficiënt mogelijk gebruik gemaakt wordt van de levende natuur voor de productie van voedingsmiddelen, grondstoffen en energiedragers. Door synergie te zoeken kan het verdienpotentieel van dit cluster worden versterkt.

De VN Delta heeft dus een uitstekende uitgangspositie om een voortrekkersrol te vervullen in de overgang naar een biobased economy. Onderzoekers verwachten een grote groei van toegevoegde waarde en werkgelegenheid in Nederland en Vlaanderen. Om de groeipotentie te benutten willen Nederlanders en Vlamingen de samenwerking op concrete thema’s intensiveren. Het gebied rond de mondingen van Rijn, Maas en Schelde is bij uitstek geschikt om zich te ontwikkelen tot een topgebied voor de biobased economy. De VN Delta heeft de infrastructuur om grote volumes biomassa aan te voeren, deels afkomstig van landbouwgebieden in de buurt. Het gebied beschikt verder over een hoogwaardige kennisinfrastructuur én over grootschalige industrie die de biomassa kan verwerken tot een nieuwe generatie plastics en kunststoffen, medicijnen, voedingssupplementen, (fijn)chemicaliën, natuurlijke bestrijdingsmiddelen en bouwmaterialen.

De VN Delta is niet alleen een gebied, maar ook een netwerkorganisatie, waarin drie Nederlandse provincies (Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland), drie Vlaamse provincies (West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen), kennisinstellingen en bedrijven samenwerken. De heer Palma Andrés, directeur bij de Europese Unie, reageerde positief op de grensoverschrijdende samenwerking. Brussel heeft voor de periode 2014-2020 € 70 miljard uitgetrokken voor onderzoek en innovatie. Een deel van dit geld is beschikbaar voor investeringen in biobased economy.

De werkgelegenheid bij bedrijven in de Vlaams-Nederlandse Delta die 100% biobased produceren is in de periode 2011-2012 gestegen met 80%. Het gaat om innovatieve MKB-bedrijven. De overgang naar een volledig duurzame (circulaire) economie zet door en neemt naar verwachting 20-30 jaar in beslag.

Maritime Delta Platform
Aansluitend op de jaarconferentie kwamen vertegenwoordigers uit de top van het bedrijfsleven, overheids- en onderwijsinstellingen samen in het Dordtse Stadhuis voor de tweede ontmoeting van het ‘Maritime Delta Platform’. Arno Brok, voorzitter van de Drechtsteden en bestuurlijk trekker voor de maritieme sector in de Zuidvleugel, heette de ongeveer veertig aanwezigen welkom. Besloten werd om gezamenlijk in te zetten op verder innovatie van de maritieme sector in de regio. Er werd concreet gesproken over financieringsmogelijkheden en de voortzetting van de samenwerking. Duidelijk werd dat er nog flink geïnvesteerd moet worden om de Maritieme Delta verder te ontwikkelen, waarbij ook het structurele tekort aan hoger opgeleid technisch personeel een aandachtspunt is. Voor de financiering van de ambities wordt niet alleen gekeken naar de Europese investeringsprogramma’s, maar ook naar impulsen vanuit het bedrijfsleven en het investeringsfonds van de nieuwe ROM-Zuidvleugel die in januari van start gaat.

De Drechtsteden maken deel uit van hét maritieme knooppunt van Nederland. De sector maritiem biedt landelijk werk aan ruim 190.000 mensen en is goed voor een jaaromzet van ruim 27 miljard euro. Een groot deel van deze omzet en werkgelegenheid wordt gerealiseerd in deze regio. Om de kracht van deze sector in de regio te behouden en verder uit te bouwen, hebben ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de Zuidvleugel het samenwerkingsverband ‘Maritime Delta’ opgestart. Maritime Delta werkt aan meer innovatie, voldoende talent en een sterk imago van de maritieme sector in de Zuidvleugel.

In het voorjaar van 2014 wordt een vervolggesprek gehouden om terug te blikken op de inspanningen die tot dan toe zijn gedaan en op mogelijke concrete resultaten op het gebied van samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers om de werkgelegenheid in de Maritieme Delta bevorderen.

Financieel management

1

 

Regelmatig spreken mijn medebestuursleden met leden over het verbeteren van het rendement van een onderneming. Vaak ligt het gebrekkig financieel management ten grondslag aan een matig rendement. Maar wat is dan financieel management?

Mijns inziens omvat financieel management zowel financieel beheer als financieel beleid van de financiële processen en stromen in een organisatie. De begrippen ‘financieel beleid’ en ‘financieel beheer’ worden helaas nog te vaak als synoniemen gebruikt.

Financieel beleid heeft betrekking op het uitzetten van een koers. Financiële keuzes worden gemaakt vanuit het besef dat ze aantoonbaar moeten bijdragen aan het verwezenlijken van de doelen van het bedrijf.

Financieel beleid is in dat opzicht afgeleid van of gekoppeld aan de primaire doelen van de instelling.

Dat alles betekent nog niet dat financieel beleid per definitie ondergeschikt is aan die doelen. Financieel beleid moet bijvoorbeeld ook bijdragen aan het gewaarborgd voortbestaan van de organisatie en kan vanuit dat perspectief ook de mogelijkheden en onmogelijkheden op andere beleidsterreinen beïnvloeden. Met andere woorden: het financiële beleid is van invloed op de beleidsruimte op andere terreinen.

Financieel beheer concentreert zich op het bewaken van de koers en bestaat uit acties en spelregels die moeten voorkomen dat de inzet van middelen aan focus verliest, vooraf gestelde grenzen overschrijdt, nieuwe risico’s veroorzaakt en bestaande risico’s onvoldoende bestrijdt of verspilling van middelen veroorzaakt.

Financieel management gaat verder dan financieel beheer en impliceertook een koppeling tussen het financiële beleid en het beleid omtrent het primaire proces van een organisatie. De koppeling dwingt tot een zorgvuldige afweging van prioriteiten. De vraag wat een organisatie voor haar klanten wil bereiken, is hierbij leidend. Zodra deze vraag beantwoord is, kunnen organisaties vanuit een visie op opbrengstgericht werken bepalen welke competenties en formatie nodig zijn, welke methoden het beste passen bij de doelstellingen en wat dat betekent voor de inzet en verdeling van financiële middelen. De ontwikkeling van integraal beleid is dus een wezenlijke voorwaarde voor het koppelen van beschikbare middelen aan inhoudelijke doelen van het primaire proces.

Gelukkig zijn veel ondernemers en bestuurders goed in staat tot het voeren van een integraal beleid met een meerjarig perspectief. Er zijn echter ook genoeg directies die op dit gebied nog steken laten vallen.

Directies zijn expliciet verantwoordelijk voor de kwaliteit en resultaten van de organisatie. Zij nemen hun verantwoordelijkheid en besteden bijvoorbeeld meer aandacht aan risicomanagement. Het beheersen van risico’s, in de breedste zin van het woord, leidt bij sommigen tot het uitgebreid verzamelen van data. Werken met cockpits, managementrapportages en uitgebreide kwaliteit-zorgsystemen betekent echter nog niet dat een directie ‘in control’ is.

Bij daadwerkelijke ‘control’ is er sprake van sturing op vooraf gestelde doelen. Die doelen kunnen betrekking hebben op alle terreinen: kwaliteitszorg, huisvesting, materiële middelen, personeel en – ook – financiën. Hierbij is het credo niet ‘meten is weten’, maar ‘willen weten is meten’. De indicatoren die voor directies relevant zijn, zeggen dus iets over doelen en doelenverwezenlijking. Financiële informatie heeft derhalve alleen maar echt waarde als die ook wat zegt over wat er met de middeleninzet werd beoogd en gerealiseerd. Ofwel: zinvolle financiële informatie helpt bij het sturen en draagt zo bij aan het ‘in control’ geraken.

– Teun Muller
Voorzitter Werkgevers Drechtsteden

Succesvoller zijn in 2014: het kan echt!

0

2013 was voor veel ondernemers een moeilijk jaar. Het herstel van de economie gaat tergend langzaam en in 2014 zullen opnieuw behoorlijk wat bedrijven in de problemen komen, al was het alleen maar om het feit dat de financiële reserves op zijn en banken niet staan te springen om te financieren.

Ik ben erg trots op onze relaties die ondanks of misschien wel dankzij de moeilijke economie in staat zijn geweest hun organisatie, hun teams maar ook zichzelf aan te passen aan de veranderde omstandigheden. Zij hebben bewezen dat je ook onder moeilijke omstandigheden succesvol kunt zijn.

Ook u kunt in 2014 uit de hoek raken waar de klappen (dreigen te) vallen. Uw collega-ondernemers die het hoofd bieden aan de economische malaise en tegen de stroom in groeien, doen een aantal dingen goed:

1)        Ze stellen een ambitie en laten zich weinig gelegen aan het marktsentiment. Door              de lat hoger te leggen gaan ze anders naar de markt en naar de eigen organisatie              kijken;

2)        Ze bedenken niet waarom het niet zou kunnen maar bedenken wat er nodig is de              ambitie te realiseren. Ze denken in mogelijkheden!

3)        Ze luisteren beter naar de klanten; wat zijn de echte behoeftes en hoe kunnen we              daar beter op in spelen dan we nu doen, en hoe zorgen we ervoor dat we                          geloofwaardig onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrent. Groeien in een              krimpende markt, ten koste van de concurrent, het kan!

4)        Ze hebben oog voor quick wins op het gebied van kosten en efficiency en                          verzilveren dat verbeterpotentieel. Het kan om groot geld gaan;

5)        Ze hebben een heel realistisch zelfbeeld, zijn zelfkritisch, zijn bereid moeilijke                    beslissingen te nemen en zijn in staat daar draagvlak voor te creëren, wat alles te              maken heeft met effectief leiderschap;

6)        Ze formuleren een heldere en gedragen strategie waaruit de samenhang tussen alle            aspecten van de bedrijfsvoering blijkt en creëren een managementdashboard                    waaruit ze de voortgang van de strategie kunnen opmaken en tijdig kunnen                      bijsturen;

7)        Bovenal beseft de succesvolle ondernemer dat hij/zij eerst moet veranderen                      voordat de organisatie kan veranderen. Ze begrijpen de valkuilen van hun eigen                leiderschapstijl in relatie tot de ambitie en de strategie, willen echt veranderen en              stellen zich kwetsbaar op.

Makkelijk is het niet, maar niets is onmogelijk. Durf te dromen, denk in mogelijkheden en pak door.

Wilt u eens van gedachten wisselen wat er meer uit uw bedrijf te halen is? Neem gerust contact met me op.

Ik wens u een gezond en zakelijk succesvol 2014 toe!

– Marcel Winkelman

Mogelijkheden schenking eigen woning tijdelijk verder verruimd

0

Alhoewel het Ministerie van Financiën onze broekriem stevig aanhaalt, zijn er gelukkig ook nog enkele fiscale lichtpuntjes. Eén daarvan is de mogelijkheid een belastingvrije schenking te doen inzake de eigen woning. Hierna zal ik verder ingaan op deze tijdelijke verruiming.

Met ingang van 1 oktober 2013 is het mogelijk tot aan een bedrag van € 100.000 belastingvrij te schenken. Deze vrijstelling bedroeg eerder € 51.407 zodat bijna sprake is van een verdubbeling van het vrijstellingsbedrag. Daarnaast is het niet langer noodzakelijk dat het gaat om een schenking van een ouder aan een kind. Elke schenking tussen twee natuurlijke personen kan nu kwalificeren voor een vrijstelling. Bijvoorbeeld een schenking aan een broer, een kleinkind of de buurman.

Belangrijkste voorwaarde is dat de schenking betrekking moet hebben op de eigen woning. Hiervoor wordt aangesloten bij het begrip ‘eigen woning’ uit de inkomstenbelasting. Huurwoningen zijn dus bijvoorbeeld uitgesloten. De schenking mag gebruikt worden voor de aankoop (of bouw) van een eigen woning of voor het verbeteren of onderhouden daarvan. Ook mag de schenking worden gebruikt voor het aflossen van de hypotheekschuld (mits de rente daarop aftrekbaar is geweest). Onder voorwaarden is het tevens mogelijk een schenking te doen ter aflossing van een zogenaamde restschuld.

Het is niet in alle gevallen zomaar mogelijk een deel van de hypotheekschuld af te lossen. In geval van een rentevaste periode kan de bank, afhankelijk van de leningsvoorwaarden, bijvoorbeeld een boete opleggen in geval van vervroegde aflossing. Verschillende banken hebben inmiddels aangegeven hiervan af te willen zien. Wanneer de hypotheekschuld verbonden is aan een spaarproduct, heeft een schenking die leidt tot een extra storting veelal tot gevolg dat u over dit spaarproduct moet afrekenen. Dit kan fiscaal nadelige consequenties hebben. Om te voorkomen dat u voor vervelende verrassingen komt te staan, adviseren wij u vooraf uw mogelijkheden in kaart te (laten) brengen.

Uiteraard is het ook mogelijk een kleiner bedrag dan € 100.000 te schenken. Ook acht ik het mogelijk de schenking te splitsen zodat tussen ouder en kind nog een beroep kan worden gedaan op de eenmalig verhoogde vrijstelling van bij benadering € 25.000. De schenking hoeft dan niet volledig te worden aangewend voor de eigen woning. Indien in het verleden reeds gebruik is gemaakt van de ‘oude’ vrijstellingen moeten deze bedragen wel in mindering worden gebracht.

Voor het doen van de schenking bent u niet verplicht langs de notaris te gaan. Wel adviseer ik de schenking schriftelijk vast te leggen middels een notariële of onderhandse akte. In een dergelijke akte/overeenkomst kunt u bijvoorbeeld een uitsluitingsclausule opnemen indien u wilt voorkomen dat uw schoonfamilie recht krijgt op de helft van het bedrag. Ook indien u de schenking niet schriftelijk vastlegt, bent u wel verplicht tijdig een aangifte schenkbelasting in te dienen. Middels deze aangifte doet u een beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling.

Tot slot geldt dat het gaat om een tijdelijke maatregel. Naar verwachting zal de mogelijkheid per 1 januari 2015 weer uit de wet verdwijnen en keren we weer terug naar de ‘oude’ en lagere vrijstellingsbedragen. Op dit moment heeft u gelukkig nog een heel (nieuw) jaar voor de boeg waarin u rustig een keuze kunt maken.

– Jan van Neerbos

Rijbewijs ingenomen? Klagen loont!

1

Het overkomt ons allemaal wel eens. Toch dat laatste drankje op de vrijdagmiddagborrel en met de auto naar huis en onderweg geconfronteerd worden met een controle. Of een werknemer die wordt geconfronteerd met een inname van het rijbewijs en die om die reden niet kan werken. Wat te doen?

Wanneer is geconstateerd dat je onder invloed van te veel alcohol1 een auto hebt bestuurd, kan dat nare gevolgen hebben. Het kan zomaar gebeuren dat je moet voorkomen bij de strafrechter.

Als door een blaastest wordt vastgesteld, dat je te veel alcohol hebt gedronken, kan de officier van justitie bepalen dat direct het rijbewijs voor een bepaalde tijd wordt ingenomen.

Je bent het rijbewijs dan voorlopig kwijt, totdat de rechtbank heeft bepaald welke straf wordt opgelegd voor het rijden onder invloed. De officier van justitie werkt met richtlijnen waarmee hij per zaak bekijkt hoelang het rijbewijs moet worden ingenomen.

Wanneer het rijbewijs wordt ingenomen door de officier van justitie is het mogelijk om daartegen te klagen bij de rechtbank. Dat moet met een zogenaamd ‘klaagschrift’. Op die manier wordt geprobeerd om zo snel mogelijk het rijbewijs weer terug te krijgen. De rechter zal beslissen dat het rijbewijs moet worden teruggeven als hij niet verwacht dat er een langdurige, onvoorwaardelijke rijontzegging zal volgen

De rechtbank zal bij zijn beslissing op het klaagschrift rekening houden met door de rechtbanken gehanteerde richtlijnen. Dit kan in het voordeel zijn van de verdachte. De richtlijnen van het Openbaar Ministerie 

1 Je adem mag niet meer dan 220 µg/l bevatten. µg/l staat voor microgram alcohol per liter uitgeademde lucht. Voor een beginnend bestuurder is dit 88 µg/l zijn namelijk vaak strenger dan die van de rechtbank, waardoor het rijbewijs sneller dan verwacht teruggeven kan worden.

Daarbij is het ook zo dat door de rechtbank rekening gehouden wordt met de persoonlijke omstandigheden, terwijl de officier van justitie hiermee geen rekening houdt. Het rijbewijs kan in sommige gevallen namelijk noodzakelijk zijn voor de uitoefening van werkzaamheden. Zeker in deze gevallen is het aan te bevelen om zo spoedig mogelijk met een advocaat een klaagschrift tegen de inname van het rijbewijs in te dienen.

Als de rechtbank vermoedt dat de rechter geen of een aanzienlijk kortere periode van inname van het rijbewijs zal opleggen, dan zal het rijbewijs worden geretourneerd. De kans hierop is groter indien het rijbewijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de werkzaamheden.

De ervaring leert dat een verdachte die tijdig aan de bel trekt het rijbewijs sneller terug krijgt. Het loont dus vaak de moeite om je tot een advocaat te wenden voor het indienen van een klaagschrift tegen de inhouding van het rijbewijs. Ook loont het de moeite om je bij de behandeling van de strafzaak te laten

bijstaan door een advocaat die precies weet wat moet worden aangevoerd om een onvoorwaardelijke rijontzegging te ontlopen.

– Annika Heida

Volledig op de hoogte van de laatste innovaties: Axoft Network Services BV uit Ridderkerk doorloopt KPN Business Partner Academy

0

Bedrijven maken steeds intensiever gebruik van telefonie, internet en IT. Denk aan integratie van spraak en data, werken in de cloud en de komst van het 4G-netwerk. Om de klant optimaal te blijven adviseren, volgden de medewerkers van Axoft Network Services BV uit Ridderkerk dit jaar een opleiding aan de Business Partner Academy van KPN.

De KPN Business Partner Academy verzorgt gespecialiseerde opleidingen gericht op de nieuwste telecomoplossingen van KPN. Bijvoorbeeld de mogelijkheden van beveiligde centrale dataopslag, mobiel werken op tablets en smartphones, en KPN ÉÉN als totaaloplossing voor communicatie. De opleidingen bestaan uit een combinatie van online leren en praktijktraining. Na afloop volgt een examen dat wordt afgenomen door een extern bureau.

Dankzij de behaalde diploma’s voldoet Axoft Network Services BV aan de gestelde certificeringsvoorwaarden voor zijn huidige status als Platina business partner van KPN. Dit betekent dat onze medewerkers volledig op de hoogte zijn van de laatste innovatieve oplossingen van KPN. Onze medewerkers zijn hierdoor in staat om klantbehoeftes door te vertalen naar de beste oplossing voor de klant, waarbij de kwaliteit van KPN gecombineerd wordt met onze expertise.

Realistische rollenspellen
Janneke Sinke, trainer van de KPN Business Partner Academy vertelt: “Na de uitgebreide online training en vaardigheidstraining komen de deelnemers nog een dag naar de opleidingslocatie om alle kennis naar de praktijk vertalen. In realistische rollenspellen en casussen werken we met de producten en diensten van KPN. Dit vormt een perfecte voorbereiding op de praktijk, waar in feite hetzelfde gebeurt.”

Vast, mobiel, data en ICT
De KPN Business Partner Academy speelt een belangrijke rol in de convergerende werelden van vast, mobiel, data en ICT-diensten, aldus René Schenk, directeur bij KPN: “Van oudsher werden die onderdelen los gezien, maar in de beleving van de klant gaan die zaken steeds meer in elkaar over. Onze klant wil een totaalaanbod. KPN past de dienstverlening aan en dit komt ook terug in de academy. Het gaat erom dat je een productcombinatie samenstelt die precies aansluit bij de wensen van onze klant.”

Om het jaar een update
Ook de komende jaren zal Axoft Network Services BV opleidingen blijven volgen aan de KPN Business Partner Academy. Elk diploma is persoonsgebonden en twee jaar geldig. Na die twee jaar is iedere deelnemer dus weer aan een update toe. Zo blijft Axoft Network Services BV voorop lopen in de huidige, snel veranderende markt.

Meer weten? Ga naar axoft.nl