Home Blog Page 338

Goed ondernemerschap en alimentatie

0

Dat zijn twee woorden die u misschien niet graag in die combinatie wilt zien. Het kan namelijk zo zijn dat door goed ondernemerschap en een goed lopende onderneming, de alimentatie hoger wordt, omdat het inkomen voor een directeur-grootaandeelhouder (DGA) toeneemt door een winstuitkering. Kan er wel worden gezegd dat een winstuitkering MOET worden uitgekeerd? Het antwoord is: niet altijd.

Winstuitkering, reserves of geen van beide

Gangbaar in de rechtspraak is dat een DGA ervoor moet zorgen dat zijn onderneming administratief op orde is en dat aan alle (wettelijke) voorschriften wordt voldaan. Als het goed gaat en er wordt (meer) winst gemaakt, kunnen er grofweg twee dingen met de winst gebeuren. De winst wordt uitgekeerd of de winst wordt in de onderneming gehouden en aan de algemene reserves toegevoegd. Uit het oogpunt van goed ondernemerschap zal een keuze moeten worden gemaakt, zeker gezien het feit dat de DGA vaak een relatief laag vast salaris ontvangt. De keuze die wordt gemaakt kan grote gevolgen hebben voor de hoogte van de te betalen alimentatie. Als de winst aan de algemene reserves wordt toegevoegd, kan het erop lijken dat het inkomen opzettelijk laag is gehouden. De rechtbank zou kunnen oordelen dat een deel van de winst uit de reserves kan worden gehaald moet worden uitgekeerd. Of dat nu feitelijk wel of niet gebeurt, de rechtbank kan er rekening mee houden bij het vaststellen van de hoogte van de te betalen alimentatie. Is dat altijd zo en hoe zit dat in deze tijd van economische crisis?

Goed ondernemerschap in tijden van crisis

Het uitgangspunt is dat de rechtbank terughoudend moet zijn en niet zomaar de jaarstukken van een onderneming kan wijzigen, door te stellen dat de reserves als inkomen of winstuitkering moeten worden uitgekeerd, waardoor de alimentatie wordt verhoogd. Er zijn namelijk vele partijen die op de juistheid van de jaarstukken afgaan. Het is aan de DGA om te oordelen en te bepalen waarvoor hij het positief resultaat in de onderneming aanwendt, zolang dit redelijk is en in het belang van de onderneming. Indien een positief resultaat wordt toegevoegd aan de reserves om eventuele klappen te kunnen opvangen of om investeringen te doen, is sprake van een redelijke bestemming die ook in overeenstemming is met goed ondernemerschap in deze tijd van crisis. Daarbij kan van belang zijn dat de opbouw van de reserves zowel tijdens als na het huwelijk heeft plaatsgevonden. De rechtbank kan dan minder snel van oordeel zijn dat de DGA na het huwelijk met opzet inkomen in de onderneming houdt en daarmee de alimentatie negatief beïnvloedt. Vanuit de reserves hoeft geen winstuitkering te worden betaald en de ondernemer heeft gehandeld naar goed ondernemerschap!

In geval van een verminderd of negatief resultaat door de economische crisis, bestaan er mogelijkheden om de huidige alimentatie aan te passen. Er dient te worden onderbouwd dat de crisis de oorzaak is van het teruglopende resultaat. Door gewijzigde omstandigheden kan de alimentatie die is overeengekomen of die de rechtbank heeft opgelegd te hoog zijn, waardoor de DGA niet aan de verplichting kan worden gehouden om die hoge alimentatie te blijven betalen. In dat geval is een analyse van de reserves van belang en dient de vraag te worden beantwoord of de reserves als winstuitkering worden uitgekeerd, of dat de alimentatie kan worden aangepast. Ook hier speelt goed ondernemerschap een grote rol.

Aanpassen alimentatie?

Het is dus niet altijd het geval dat bij een hogere winst in de onderneming ook meer alimentatie moet worden betaald. Het hangt ervan af wat er met de winst gebeurt en wat er in het verleden mee is gebeurd, ook als het resultaat afneemt in tijden van crisis. Laat u als ondernemer daarom goed voorlichten als u afspraken wilt maken over de alimentatie of als er redenen zijn om door de economische crisis de alimentatie te laten aanpassen.

 

Ook in topconditie?

0

Het zal u niet zijn ontgaan, het is deze zomer ‘sport’ wat de klok slaat. Nederland laat zien wat het op het gebied van topsport in huis heeft. En wij volgen de sporters op de voet….

Natuurlijk vraagt het de nodige inspanningen en voorbereiding van onze sporters. En toegegeven, het zijn geen verkeerde hobbies waarvan ze hun beroep hebben mogen maken. Maar hoe krijgen ze het toch voor elkaar om bij herhaling topprestaties te leveren ?

Onze sporters houden de fysieke én mentale conditie dusdanig op peil, dat ze kunnen ‘pieken’ als het er op aankomt. Doorgaans bereik je dat niet door af en toe te trainen. Dit vergt in ieder geval een sterke drive, de juiste mentaliteit en een ijzeren discipline. Zo blijft ‘Nederlands trots’ in topvorm.

Uiteindelijk gaat het om scoren, bereiken van de finish; dé overwinning. Het doel bereikt!

Even genieten en weer in vorm komen voor die volgende kans….

Eigenlijk is de weg er naar toe minstens zo interessant. Iedere keer weer een leertraject met uitdagingen. Er vooral voor willen gaan en geen kans onbenut laten. Dan moet je wel zeker van je zaak zijn en weten wat je in huis hebt. De nodige toewijding, vertrouwen en focus mogen hierbij niet ontbreken.

Is logisch denkt u. Maar is dit even logisch voor de medewerkers in úw bedrijf? Lijkt een wereld van verschil, maar is dat zeker niet. Want waar staat uw bedrijf als de toewijding,

het (zelf)vertrouwen en de focus

ontbreekt? Of gewoonweg niet leeft bij uw mensen?

Blijft u zich dan voortdurend kopzorgen maken of die verantwoordelijkheden wel worden genomen? Of niet worden gezien. Zijn de (buiten)kansen voor uw bedrijf al gegrepen? Of inmiddels gemist. Knap vervelend….

Werken is dan ook topsport. Zijn uw medewerkers wel in vorm om te ‘scoren’ ? Met de juiste instelling en (werk)conditie worden kansen gepakt en verantwoordelijkheden genomen. De overwinning binnen handbereik. Daarom houden wij uw bedrijf in topconditie.

Houdt uw medewerkers in topvorm, dan bereikt u resultaat.

Wilt u meer weten? www.werkend-nederland.nl / in-topconditie

Het team van Werkend Nederland wenst u een plezierige en sportieve zomer!

 

Koop van aandelen en de geldleningsovereenkomst

0

Veel aandelentransacties worden als volgt gestructureerd. Verkoper wenst de door haar gehouden aandelen in een vennootschap te vervreemden. De koper bedingt van de verkoper een geldlening om de koopsom van de aandelen te financieren. De contractsdocumentatie kan twee overeenkomsten omvatten: de koopovereenkomst en de geldleningsovereenkomst. Ook komt het voor dat lening- en koop in één contractsdocument worden neergelegd. Mag de koper haar renteverplichtingen uit hoofde van de geldleningsovereenkomst opschorten indien zij van mening is dat verkoper haar verplichtingen uit de koopovereenkomst schendt? Deze veel voorkomende praktijkvraag was onderwerp van een arrest van de Hoge Raad (3 februari 2012, LJN BU4907). De koopovereenkomst bevatte een balansgarantie en een aanpassingsclausule op basis waarvan koper van mening was dat de koopprijs van de aandelen naar beneden diende te worden bijgesteld. In afwachting van de bijstelling schortte koper haar renteverplichtingen uit hoofde van de lening op. Verkoper sommeerde koper de termijnen te voldoen en ontbond uiteindelijk de overeenkomst. Klaarblijkelijk was de ontbindingsbevoegdheid niet uitgesloten. Het hof was van oordeel dat de verkoper in haar recht stond. De aandelen waren immers verkocht en geleverd zodat de koper hier het genot van had. Het enkele feit dat partijen het niet eens waren over een aanpassing van de koopsom ( opgenomen in de koopovereenkomst) maakte niet dat koper niet aan haar verplichtingen uit hoofde van een andere overeenkomst – de geldlening – hoefde te voldoen.

De Hoge Raad deelde deze mening niet en casseerde het arrest van het hof. Koper had gesteld dat sprake was van samenhangende overeenkomsten en dat de balansgarantie en aanpassingsclausule er toe leiden dat de koopsom naar beneden dient te worden bijgesteld waarbij verkoper schadeplichtig is. Volgens koper vormde de koopovereenkomst en de leningsovereenkomst één geheel – althans een zodanige samenhang behorende tot één transactie, de aandelentransactie. Er was voor een separate vastlegging geopteerd om de geldlening niet aan derden kenbaar te maken. De Hoge Raad was op basis van deze stellingen van oordeel dat sprake was van een zodanige samenhang dat koper gerechtigd was haar verplichtingen uit hoofde van de leningsovereenkomst op te schorten en spreekt zich dan ook – op basis van de voorgelegde casus – uit voor een samenhang. Het feit dat voor de aanpassing van de koopprijs een specifieke procedure is voorgeschreven – en de aanpassing van de koopprijs dus nog niet vaststaat – doet volgens de Hoge Raad niets af aan het opschortingsrecht. Dit komt voor risico van de koper. Wat betekent deze uitspraak voor u in de praktijk? Er zijn mogelijkheden om in contracten en onderhandelingen de risico’s van deze uitspraak zowel voor koper als voor verkoper te minimaliseren / uit te sluiten. Wees dan ook bewust van deze uitspraak en de gevolgen hiervan.

Meten is weten

0

Of ik een goede vermogensbeheerder wist. Aan vermogensbeheerders geen gebrek. Op mijn vraag hoeveel rendement hij dan nodig had, moest hij mij het antwoord schuldig blijven. Een vraag die de meeste cliënten niet kunnen beantwoorden omdat ze er nog nooit goed over hebben nagedacht. Vaak hebben ze wel een idee wat beleggingen kunnen opleveren en is dat reden te switchen naar risicovollere beleggingen als obligaties en aandelen.

Welke wensen en doelen streef je na en welke inkomsten en vermogenspotjes staan daartoe tot je beschikking? Vaak kun je op pensioendatum met minder inkomen toe dan nu het geval is. De kinderen zijn de deur uit, de hypotheek is grotendeels afgelost en het belastingtarief is vanaf leeftijd 65 lager. Met potjes als kapitaalverzekeringen, lijfrentes en belegd vermogen in box 3 en box 2 kun je het inkomen verder aanvullen. Bij deze cliënt bleek bij een rendement van 2 % gecorrigeerd voor inflatie de wensen en doelstellingen haalbaar. Hij zou daarna zelfs nog een substantieel vermogen overhouden. Wil je met deze wetenschap dan nog steeds meer risico nemen met het vermogen? Daarnaast houden cliënten doorgaans rekening met het rekenkundig rendement terwijl het meetkundig rendement de realiteit is. Dit kan ik het beste illustreren aan de hand van onderstaande tabel, waarbij belegger A bij een rekenkundig rendement en belegger B bij een meetkundig rendement hetzelfde rendement behalen maar vanwege sterke fluctuaties op verschillende eindkapitalen uitkomen.

 

Belegger A            Belegger B            Belegger A            Belegger B

7 %            – 10 %            € 1.070            €   900

7 %            24 %            € 1.145            € 1.116

7 %            – 10 %            € 1.225            € 1.004

7 %            24 %            € 1.311            € 1.245

7 %            – 10 %            € 1.403            € 1.121

7 %            24 %            € 1.501            € 1.390

7 %               7 %            7 %            5,64 %

 

Andere oorzaken, die het rendement drukken zijn de fees van de fondsmanagers, de transactiekosten en de kickbacks (provisies), die banken ontvangen als zij bepaalde fondsen verkopen (de laatste zullen binnenkort verboden zijn). Daarbij blijken de risico’s van beleggingen vaak hoger dan de fondsen op het eerste gezicht doen vermoeden. Zo worden bij indextrackers bijvoorbeeld in plaats van aandelen uit een index te kopen risicovolle derivatencontracten afgesloten. Dit opgeteld bij de eerder genoemde kosten die het rendement drukken, maken dat het meetkundig rendement wellicht nog lager uitpakt.

Met een klassieke buy and hold effectenportefeuille, zoals wij die vroeger kenden, wist je tenminste waar je in belegde. Dat waren de Olies, Aholds en Unilevers etc. Aandelen die bij de huidige koersen een mooi dividendrendement kennen. Bij een buy and hold strategie worden de beleggingen voor een langere periode aangehouden (al dan niet afgedekt met opties). Uiteraard moet het vermogen dan wel voldoende omvang hebben om een goede spreiding te kunnen waarborgen. Voor de kleinere vermogens zijn indextrackers – mits zuivere – een goed alternatief.

En mijn cliënt? Die heeft vanwege het renterisico zijn geld over spaarrekeningen met verschillende looptijden gespreid. Klinkt wellicht saai. Maar hij slaapt in ieder geval lekker en heeft geen zorgen over zijn vermogen.

Voor vragen, reacties of advies naar aanleiding van dit onderwerp kunt u een e-mail sturen aan info@finetuning.nl ter attentie van Iris Brik.

Tonnageregime of niet? Einde aan discussie kwalificatie vergoeding voor werving participanten?

0

In de praktijk vindt er steeds meer discussie plaats met de belastingdienst over of een werkzaamheid (en dus het daarmee behaalde resultaat) nu onder het tonnageregime valt of niet. We zien deze discussie ook geruime tijd op Europees niveau. Soms komen we er niet uit met de belastingdienst. Een procedure kan dan het gevolg zijn.

Uitspraak Hoge Raad 15 juni 2012

Op vrijdag 15 juni jongstleden heeft de Hoge Raad beslist dat het tonnageregime niet van toepassing is op vergoedingen die worden ontvangen ter zake van het werven van investeerders in scheepvaart-CV’s.

Achtergrondinformatie

Op basis van het tonnageregime kunnen belastingplichtigen kiezen voor een forfaitaire bepaling van hun winst uit zeescheepvaart op basis van het nettotonnage van de schepen. Het begrip ‘winst uit zeescheepvaart’ omvat het internationale verkeer over zee, het vervoer ten behoeve van de exploratie en exploitatie van natuurlijke rijkdommen, sleep- en hulpverleningswerkzaamheden aan schepen, alsmede de activiteiten die direct met de exploitatie van zeeschepen samenhangen. Wordt voor het tonnageregime gekozen, dan geldt dat regime in de plaats van de normale regels voor de winstbepaling. Voor resultaten die niet zien op bovenstaande activiteiten geldt het normale regime. Er gelden nog specifieke voorwaarden om voor dit regime in aanmerking te kunnen komen.

 

In casu gaat het vooral om de betekenis van de termen ‘winst behaald met de exploitatie van een schip’ en ‘werkzaamheden die direct samenhangen met de exploitatie van een schip’.

Casus

Belanghebbende is de moedermaatschappij van een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting. Één van haar gevoegde dochtermaatschappijen verzorgt de werving van participanten voor scheepvaart-CV’s. Gedurende de exploitatie van de zeeschepen verricht de dochter ook werkzaamheden zoals het beantwoorden van vragen van de participanten, overleg met de rederijen, het bijwonen van participantenvergaderingen etc. Ter zake van deze werkzaamheden ontvangt de dochter vergoedingen.

Belanghebbende heeft geopteerd voor toepassing van het tonnageregime. Haar fiscale winst uit zeescheepvaart wordt derhalve bepaald op basis van dit regime. In geschil is of de genoemde vergoedingen onder de tonnagebelasting vallen. De rechtbank Haarlem en het Gerechtshof Amsterdam oordeelden dat de tonnageregeling niet geldt voor de ontvangen vergoedingen. De Hoge Raad komt tot eenzelfde conclusie.

De Hoge Raad oordeelt dat de ter zake van de werkzaamheden ontvangen vergoedingen geen betrekking hebben op werkzaamheden die de exploitatie van het schip betreffen. Het bijeenbrengen van kapitaal kan niet als exploitatie van het schip worden aangemerkt. Voor deze exploitatie dient wel kapitaal bijeen te worden gebracht, maar deze werkzaamheden hangen niet zo nauw samen met de exploitatie van een schip dat de ter zake van deze werkzaamheden ontvangen vergoedingen onder de toepassing van de tonnageregeling vallen.

Gevolgen voor de praktijk

Steeds weer zal men dienen te toetsen of de werkzaamheden van de onderneming nu onder het tonnageregime vallen of niet. Dit geldt niet alleen voor de opbrengstenkant, maar natuurlijk ook voor de kostenkant. Ons inziens kan bovenstaande uitspraak in combinatie met andere minder recente jurisprudentie leiden tot meer kostenaftrek dan in het verleden haalbaar werd geacht.

 

Blue Peter en MKB als Groeikeurmerk

0

Sponsor is een vijandig begrip, vindt Blue Peter. Begunstiging mede ter wille van eigen sier in maatschappelijke betrokkenheid, past de ondernemer beter. Grote nationals en multi’s doen niet anders en dat is goed. Blue Peter vindt het terecht wanneer je als MKB-er een touwpomp schenkt om 50 mensenlevens te redden en je het incorporeert in je MVO en Duurzame Betrokkenheid.

In het MKB waar men er ook zo over denkt heerst echter het probleem dat men in de marketing-communicatie (mc) met een dergelijke uitstraling nog niet zo adequaat de weg weet. Punt is dat Blue Peter in zijn hoofddoel, het creëren van WATERBEWUSTZIJN, in feite een mc-organisatie is en daarbij ook kan helpen. Ondersteunen vooral.

De kunst tegenover doneren is een mc-reward te stellen. Voor het MKB daarbij de jaarlijkse donaties láág te houden, om er een veelvoud aan exposure voor terug te kunnen bieden. We praten dan in de Rijnmond over een jaarlijkse begunstiging voor Blue Peter van €250 – €1000, met een reward vanuit de mc-specialisten.

Het Recognition Badge MVO/Duurzaam door Blue Peter tegen voornoemde donaties af te geven is aanleiding een Memorandum Of Understanding aan te gaan met een zojuist opgerichte stichting, die een MVO Groeikeurmerk nastreeft. Die Stichting heet voluit: Stichting Bevordering Duurzame Strategie & Bedrijfsvoering. Speciaal op het MKB gericht.

Voor die stichting gaan Jac Tomas en Ruud Guillaume, beiden van huis uit bedrijfskundig adviseur het MVO/Duurzaam badge voor bedrijven inhoud geven, waartoe sowieso Blue Peter & Rijnmond Business reeds zorgdragen. Creativiteit, tekst + ontwerpbijdragen worden door Blue Peter om niet verzorgd. Immers: Blue Peter ontvangt reeds geld van die bedrijven voor haar charitatieve doelstelling.Touwpompen vooral.

Bijzonder geslaagde BOB borrel / barbecue bij Hotel Van der Valk in Ridderkerk

0

Dinsdag 19 juni organiseerde Rijnmond BUSINESS, samen de collega’s van Drechtsteden BUSINESS en Hotel Van der Valk in Ridderkerk, als afsluiting van het voorjaar een gezamenlijke BOB borrel / Barbecue.

Zo’n 185 ondernemers en ‘Vrienden van Business’ hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging om deze bijzondere bijeenkomst bij te wonen. Het was dan ook bijzonder druk en buitengewoon gezellig in de tuin van het fraaie hotel. De heer Freek van der Valk had, samen met zijn medewerkers, alles tot in de puntjes verzorgd. De barbecue was meer dan voortreffelijk en bijzonder gevarieerd; heerlijke voorgerechten, vis, vlees, salades, fruitspiesjes, bijzondere ijsjes, drankjes en andere heerlijkheden. De gasten konden genieten van een heerlijke Prosecco als welkomstdrankje, maar ook van een heerlijk glas rum aangeboden door De Rotterdam Investment Group. Terwijl Schmidt Zeevis voor mooi opgemaakte schalen met Oesters had gezorgd. Tijdens de BOB borrel werd er nog een horloge, aangeboden door Jewel Trend uit de Ridderhof in Ridderkerk verloot en een bedrijfsprofiel in Rijnmond BUSINESS en Drechtsteden BUSINESS. Winnares van het dameshorloge is Alied Fijen van Exsin uit Schiedam en winnaar van het bedrijfsprofiel is Hans van Zwieteren van Materieel Service Rotterdam uit Ridderkerk. Na afloop ontving elke bezoeker bovendien een goed gevulde goody bag, alsmede een tasje van Perfect Assitants met daarin een door hen uitgegeven boekje waarin directeuren en hun PA aangeven wat zij voor elkaar betekenen. Het heerlijke weer en de grote opkomst van ondernemers maakte de sfeer compleet. Het was dan ook een bijzonder geslaagde netwerkwerkbijeenkomst van misschien wel de gezelligste netwerk en vriendenclub van de regio. De volgende BOB borrel is op dinsdag 11 september aanstaande. Noteert u deze datum alvast in uw agenda. Bent u nog geen ‘Vriend van Rijnmond BUSINESS? Voor 95 euro bent u reeds persoonlijk ‘Vriend’ en voor 160 euro heeft u een bedrijfslidmaatschap. Hiermee kunt u alle acht BOB borrels die wij jaarlijks organiseren bezoeken.

Vergaderen in Dordrecht krijgt nieuwe impuls na lancering website

0

Dordrecht kent veel bijzondere vergaderlocaties, meestal met een historisch karakter en altijd sfeervol en gastvrij. Omdat nog lang niet iedereen op de hoogte is van de mogelijkheden die de stad qua vergadermogelijkheden te bieden heeft, is de website ‘Vergaderen in Dordrecht’ gelanceerd. In één oogopslag is voortaan een overzicht te zien van locaties en faciliteiten.

Dordrecht heeft een vergaderhistorie die ver terug gaat. Het bekendste voorbeeld is de Eerste Vrije Statenvergadering. Daar werd in Het Hof van Dordrecht op 19 juli 1572 het fundament voor de Staat der Nederlanden gelegd. Nu, 440 jaar later, is Nederland nog steeds een vergaderland. Ook in deze regio worden heel wat bijeenkomsten ingepland. Het initiatief om te komen tot een bundeling van het vergaderaanbod in Dordrecht is genomen door Dordrecht Marketing. Gerben Baaij, directeur Dordrecht Marketing: “In Dordrecht hebben we de beschikking over veel bijzondere vergaderlocaties met een eigen signatuur, veelal op unieke locaties. De horeca biedt het bedrijfsleven prachtige ruimten aan. In zo’n omgeving word je in de regel creatiever dan tijdens een vergadering op kantoor. Ook de opstelling van een zaal speelt een belangrijke rol.” Baaij schat in dat hij de helft van zijn werkzame week bezig is met vergaderen. “Dat is dan ongeveer 30 uur in de week. Al valt het niet altijd sec onder de definitie ‘vergaderen’, maar schurft het daar dan wel tegenaan. Laat ik het erop houden dat ik veel overleg voer.”

Samenwerkende ondernemers
Baaij juicht het toe dat de vergaderlocaties door de lancering van de website intensiever samenwerken. Art & Dining, De Lachende Gans, Hotel De Watertoren, Tapasbar Miro en Hotel Bellevue zijn enkele deelnemers. Volgens Baaij kunnen participerende partijen elkaar sterker maken. “Stel: een aanbieder krijgt een belletje van iemand die twee keer 40 vergaderplekken nodig heeft. Wanneer je zelf maar over één zaal voor 40 man beschikt, kun je zo iemand voor de andere zaal gemakkelijk doorverwijzen naar een collega. Veel locaties liggen op loopafstand van elkaar. Goede ondernemers helpen elkaar in zulke situaties.” Joost van Hout, manager van Hotel ARA, is blij met het initiatief. “ARA ligt in niemandsland. We zijn gelegen op een prachtige locatie, middenin recreatiegebied De Oude Maas. Dat weet alleen nog niet iedereen. Wij kunnen een ander soort vergadering faciliteren. Waar je in Rotterdam tussen de hoogbouw zit, zit je hier heerlijk aan het water. Dat lijkt mij een enorme meerwaarde.” Iets waar Jaap de Bloeme van hotel De Watertoren het mee eens is. “Ook bij ons kun je in een ongedwongen sfeer vergaderen, heel relaxed. Je kijkt zo tegen de koeien aan. Momenteel faciliteren wij ongeveer eens per twee weken een vergadering. Dat moet veel meer worden. De website biedt alleen maar voordelen. Ik heb ruimte voor maximaal 15 personen. Wanneer grotere groepen bij mij aankloppen, kan ik ze gemakkelijk doorsturen. Het is geven en nemen. Ik ben ervan overtuigd dat dit initiatief goed is voor alle aanbieders van vergaderlocaties.”

Onbekend maakt onbemind
Petra Venekamp, coördinator actieprogramma horeca Dordrecht, is verheugd over de lancering van de website. “Op de grote, landelijke vergaderwebsites was Dordrecht amper vertegenwoordigd. Het aanbod is er wel, maar men wist het daarom vaak niet te vinden. Ook in Dordrecht wist men van elkaar vaak niet eens dat men bestond. Dat zijn natuurlijk gemiste kansen. Door de krachtenbundeling treden de deelnemende aanbieders nu als één blok de zakelijke markt tegemoet. Ondernemers kunnen per vergadering bekijken aan wat voor type ruimte behoefte is en welke faciliteiten daarvoor nodig zijn. Op de website staat dit allemaal heel duidelijk beschreven. Vervolgens is het heel makkelijk om een boeking te doen.” Er is voor ieder wat wils: van knusse ruimten in monumentale panden in de binnenstad tot aan grotere partijen die veel vierkante meters willen afhuren bij een hotel aan de rand van de snelweg. Aan Jasper Mos, wethouder Economische Zaken, Grondbedrijf, Cultuur, Verkeer en Vervoer, was de eer om de website ‘Vergaderen in Dordrecht’ met een druk op de knop te lanceren. Hij kaart nog een ander belangrijk aspect aan. “Voor zakelijke toeristen kan een vergadering in Dordrecht een eerste kennismaking met (een deel van) de stad zijn. Bij een goede ervaring zullen zij eerder geneigd zijn om privé ook nog eens terug te komen voor museumbezoek, een evenement, het pakken van een terrasje of om te winkelen. Dat is voor de Dordtse economie natuurlijk alleen maar goed.” Mos berekent dat hij op weekbasis zo’n 25 uur vergadert. “De omgeving doet er dan zeker toe. Het stadskantoor ademt een hele andere sfeer dan bijvoorbeeld Villa Augustus. Soms is het fijn om tijdens een overleg even het hoofd leeg te maken door een rondje door de tuin te lopen. Maar in andere gevallen voldoet het stadskantoor uitstekend.” Mos is van mening dat de nieuwe website de vindbaarheid van Dordtse vergaderlocaties vergemakkelijkt. “Onbekend maakt onbemind, dus daarom is deze eerste stap van groot belang. Wanneer iemand nu een vergaderruimte in de gemeente zoekt, hoeft diegene niet allerlei sites af te struinen en te blijven scrollen op zoek naar het gewenste resultaat. De nieuwe website brengt direct een hele lijst met Dordtse aanbieders in kaart.”

Tony Stivaktas benoemd tot notaris

0

De notarispraktijk van mr. C. (Cees) van Dongen in Ridderkerk is met ingang van 1 juli jl. voortgezet door mr. Tony (A.I.) Stivaktas. Per die datum is bij Koninklijk Besluit Tony Stivaktas benoemd tot notaris en is aan Cees van Dongen eervol ontslag verleend.

Het kantoor blijft ‘Notariskantoor Van Dongen’ heten en zo de naam dragen van de oprichter, een geboren en getogen Ridderkerker. Het kantoor is in de loop van het 22-jarig bestaan voor veel Ridderkerkers en mensen uit de omgeving een begrip geworden. Ook Tony Stivaktas (42), die voor zijn benoeming al dertien jaar als kandidaat-notaris aan het kantoor verbonden was, is voor velen geen onbekende. Hoewel hij zelf met zijn echtgenote en dochtertje van twee jaar in Poortugaal woont, is hij zich de afgelopen jaren helemaal thuis gaan voelen op het kantoor in Ridderkerk. “Er heerst een Rotterdamse no-nonsens mentaliteit, maar tegelijkertijd is het ook nog echt een dorp, waar men elkaar kent.”

Tony heeft een bijzondere belangstelling en ervaring op het gebied van het ondernemingsrecht: oprichting van rechtspersonen, bedrijfs-/aandelenoverdrachten, herstructureringen, juridische fusies en splitsingen. Hierbij worden niet alleen cliënten uit Ridderkerk, maar ook van (soms ver) daarbuiten bediend. Tony verzorgt geregeld zaken waarbij internationale partijen betrokken zijn. Communiceren in het Engels, snel kunnen schakelen, inlevingsvermogen en overtuigingskracht zijn hierbij van belang.

Naast het ondernemingsrecht heeft Tony ook een warme belangstelling voor het familierecht. Hij heeft een luisterend oor voor iedere cliënt en levert graag maatwerk, toegesneden op de individuele situatie van de cliënt.

Ook voor de ondernemer is dit van groot belang. Menig ondernemer zal zich het volgende weleens hebben afgevraagd.

–         Is het privévermogen voldoende gewaarborgd tegen zakelijke schuldeisers?

–         Wat zijn de gevolgen bij een eventuele echtscheiding?

–         Wat zijn de mogelijkheden om de onderneming en het overige vermogen op een                 fiscaal zo gunstig mogelijke wijze op partner/kinderen (of eventueel anderen) over             te laten gaan?

–         Kunnen mijn erfgenamen het bedrijf runnen of moet ik regelingen treffen opdat                 anderen in de dagelijkse leiding kunnen voorzien?

Tony wil de laagdrempelige uitstraling en persoonlijke aandacht voor iedere cliënt die het kantoor in de afgelopen jaren hebben gekenmerkt behouden en tegelijkertijd met snelle en doeltreffende dienstverlening op maat service voor de ondernemer en de particuliere cliënt leveren.

In dit nummer en komende nummers van Drechtsteden BUSINESS schrijft Tony een column over een onderwerp dat ondernemers aangaat.

Stelling marketing & communicatie

1

Nog niet zo lang geleden was het medialandschap voor adverteerders helder en overzichtelijk: krant, tijdschrift, tv en/of radio. De tijden zijn echter veranderd. Papier is eeuwenlang het domein voor reclameboodschappen geweest, nu wordt uit alle hoeken en gaten digitale en social media ingezet om doelgroepen te bereiken.

Onze stelling is: Digitale media versus papieren media is een ongelijke strijd. Wij vroegen een aantal communicatieprofessionals uit onze regio te reageren op deze stelling.

Ruben van Putten | ProBizniz
Beide soorten media kunnen elkaar goed aanvullen en waar mogelijk versterken, mits effectief ingezet. Het voordeel van digitale online media is dat de drempel lager is en iedereen deze in kan zetten. Het bereik binnen de gewenste doelgroep is groter door de sociale interactie waarbij de resultaten ook eenvoudig meetbaar zijn. Echter, als men op bijvoorbeeld een beurs staat, kan een flyer of brochure een welkome aanvulling zijn op digitale boodschappen. In bepaalde situaties is digitale media een vluchtig medium ten opzichte van de tastbare gedrukte media. Een combinatie van beide vormen is dan ook goed toepasbaar in de praktijk, uitgaande van een degelijk marketingplan waarbij het verwachte effect op de te bereiken doelgroep goed in kaart is gebracht.

Gerben Baaij | Dordrecht Marketing
Bij het ontstaan van nieuwe vormen van communicatie gebeuren steevast twee dingen: ze worden gebruikt voor reclame en deskundigen voorspellen dat ze alle voorgaande media zullen vervangen. De radio zou de krant vervangen, de TV de bioscoop. Internet zou alle oude media wegvagen. De werkelijkheid is anders. De krant, de TV, de bioscoop, de radio: ze bestaan allemaal nog. En ondanks e-mail wordt er nog steeds post bezorgd. Wel wordt het medialandschap doorlopend meer divers. Sociale media (en internet) bieden nieuwe mogelijkheden en kansen. De rol van papieren media verandert daardoor, maar die blijven soms geschikter qua attentiewaarde, bereik of boodschappen voor specifieke of juist brede doelgroepen.

Onno Houtman | kumQuat
Het is niet voor niets dat het slecht gaat in de grafische branche, drukkerijen zijn uitgedund, dus dat voorspelt niet veel goeds. Wij zien dat als bureau wel aankomen en moeten we inspelen op de wensen van deze tijd, dus ook wij kunnen op twee sporen verder. Anders zouden we het eenvoudig niet meer redden. Verleden jaar produceerden wij nog een jaarverslag in gedrukte vorm, dit jaar is hij on-line gemaakt. Opent weer nieuwe perspectieven. Daarentegen, kijk toch eens hoeveel tijdschriften er in de winkels liggen en er lijken steeds meer te komen. Er is toch altijd behoefte aan een mooi stukje drukwerk. Volgens mij gaat het niet verloren. Heerlijk bladeren door een vers gedrukt magazine. Support your local printer!

Toby Fortuin | De Zaak Fortuin
Dat er een verschuiving plaatsvindt, is duidelijk. Maar in plaats van een strijd kunnen die twee media elkaar ook aanvullen. Inmiddels zijn we in het stadium aangekomen dat internet volwassen is geworden, maar waarin tevens is gebleken dat de papieren media nog lang niet afgeschreven zijn. De rol ervan in de complete communicatiemix is echter wel bescheidener geworden. Door de komst van alle nieuwe media zullen drukwerk en magazines effectiever ingezet moeten worden. Het schieten met hagel is voorbij. Meer creativiteit is een vereiste, maak gebruik van de steeds uitgebreidere mogelijkheden die drukwerk biedt. En daarnaast zijn er veelbelovende technieken zoals gepersonaliseerd drukwerk, die weer nieuwe kansen bieden.