Home Blog Page 340

In de B.V.

0

Veel ondernemingen worden gedreven in de vorm van een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid ofwel ‘b.v.’.

Anders dan een eenmanszaak of v.o.f. (vennootschap onder firma) is een b.v. een rechtspersoon met een afgescheiden vermogen. Bestuurders en aandeelhouders zijn in beginsel niet aansprakelijk voor schulden van de b.v.

‘In beginsel’ dus niet altijd, omdat persoonlijk handelen of wanbeleid toch tot privé-aansprakelijkheid kan leiden. Daarnaast wil de bank vaak bij – met name startende ondernemingen – dat de directeur-grootaandeelhouder (DGA) zich hoofdelijk garant stelt of zelfs zekerheden geeft (hypotheek op de woning) voor leningen aan de b.v.

Vaak liggen ook fiscale motieven ten grondslag aan de oprichting van een b.v. Tot slot kan een b.v. beter in de markt liggen dan een eenmanszaak of v.o.f.

Het oprichten van een b.v. is in de loop der jaren een gemakkelijker en sneller proces geworden. De vroeger weleens met spanning afgewachte verklaring van geen bezwaar van het Ministerie van Justitie is op 1 juli 2011 afgeschaft. Met de invoering van de flex b.v. op 1 oktober 2012 worden ook het verplichte minimumkapitaal (nu nog euro 18.000) en de vereiste bankverklaring of accountantsverklaring als bewijs voor de volstorting afgeschaft. De gang naar de notaris blijft vereist, hoewel er ook plannen van het Ministerie van Economische Zaken zijn voor ‘een kleine b.v. met standaardstatuten’ dit vereiste te schrappen. Dit uit oogpunt van lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Als notaris juich ik het schrappen van verplichte notariële tussenkomst uiteraard niet toe. Ik heb maar al te vaak cliënten die mij, vaak uit kostenoverweging, hun zaak presenteerden als ‘standaard’, toch moeten wijzen op risico’s maar ook mogelijkheden waar ze zelf helemaal niet aan hadden gedacht. Naast het belang van de individuele ondernemer vraag ik mij ook sterk af of het rechtsverkeer is gebaat bij b.v.’s zonder notariële tussenkomst. De notaris moet er immers ook voor waken dat b.v.’s niet worden misbruikt voor malafide praktijken en dient zo ook het maatschappelijk belang. En ach, met de kosten voor de notaris als deskundig en onafhankelijk juridisch adviseur valt het echt wel mee. Zeker als je beseft dat het maken van de juiste keuzen en het behoeden voor gevaren ook veel kosten kan besparen.

Het advieswerk van een deskundig notaris wordt met de invoering van de flex b.v. op 1 oktober a.s. door de daarmee ingevoerde grotere aansprakelijkheid voor bestuurders van een b.v. en ruimere keuzemogelijkheden bij de inrichting van de b.v. ook belangrijker.

Graag vertel ik in een volgende column wat meer over de gevolgen van de flex b.v.-wet, ook voor bestaande b.v.’s.

– Tony Stivaktas

Extra waakzaamheid bij inlenen personeel!

0

Om fraude en illegaliteit in de uitzendbranche terug te dringen, moeten uitleners van personeel zich vanaf 1 juli 2012 verplicht registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK). Als u personeel inleent, moet u kunnen bewijzen dat het uitzendbureau waarvan u dat doet is geregistreerd. Wanneer u dit niet kunt riskeert u een boete.

Verplichte registratie
De Eerste Kamer heeft op 5 juni 2012 ingestemd met het ‘wetsvoorstel registratieplicht intermediairs die arbeidskrachten ter beschikking stellen’. Vanaf 1 juli 2012 moeten ondernemingen die zich bezighouden met het tegen een vergoeding beschikbaar stellen (uitlenen) van arbeidskrachten deze activiteit expliciet als doelomschrijving van hun onderneming inschrijven bij de KvK.

Boete
De onderneming die zich niet als uitlener registreert én de inlener die gebruik maakt van de diensten van een niet-geregistreerde uitlener, lopen het risico op een fikse boete. De boete is bij de eerste overtreding € 12.000 per werknemer, bij de tweede € 24.000 en bij de derde overtreding € 36.000.

Kopie van het uittreksel KvK
Het is dus van belang om als inlener te controleren of het uitzendbureau waarmee u werkt is geregistreerd bij de KvK. Als inlener dient u het uittreksel van de KvK te bewaren in uw administratie. Zo kunt u bewijzen dat het uitzendbureau waarvan u uitzendkrachten inleent voldoet aan de registratieplicht.

Stichting Normering Arbeid (SNA)
Naast de registratie bij de KvK, kunnen ondernemingen die werknemers ter beschikking stellen zich laten certificeren bij de Stichting Normering Arbeid (SNA). Dit is niet verplicht, maar de Belastingdienst en de Inspectie SZW krijgen wel de mogelijkheid om de namen van bureaus die een overtreding begaan, door te geven aan de SNA. De overheid probeert zo frauderende uitzendbureaus uit het register te houden en de kwaliteit van het SNA-certificaat te verbeteren. Voor de inlener is een SNAcertificaat van belang, omdat dat een van de voorwaarden is voor vrijwaring van inlenersaansprakelijkheid.

Vrijwaring inlenersaansprakelijkheid
Vanaf 1 juli 2012 kunt u, als inlener van personeel, worden vrijgesteld van de inlenersaansprakelijkheid. Met de vrijwaring kan een inlener van uitzendkrachten niet aansprakelijk worden gesteld voor betaling van achterstallige loonheffingen en omzetbelasting, indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

–         De uitzendonderneming is in bezit van het SNA-keurmerk.

–         De inlener stort 25% van de factuur (incl. btw) op de G-rekening van de                           uitzendonderneming. Bij verlegging van de omzetbelasting is dit 20%;

–         De administratie van de inlener is zodanig ingericht dat de gegevens met betrekking           tot de overeenkomst, de omvang van de aansprakelijkheid (manurenadministratie)             en de betalingen direct kunnen worden teruggevonden.

–         De inlener moet de identiteit van de werknemer kunnen aantonen en kunnen                     aantonen dat de werknemer over een geldige verblijfs- of tewerkstellingvergunning             beschikt.

Conclusie
Voorkom een fikse boete door werknemers in te lenen via een geregistreerd uitzendbureau en zorg ervoor gevrijwaard te worden van van inlenersaansprakelijkheid door gebruik te maken van een uitzendbureau met SNA-certificaat.

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

– Ad Verdoorn

A&P BV, Nedcoat Alblasserdam en Opnieuw & Co genomineerd MVO-award Drechtsteden

0

Fairtrade Gemeente Dordrecht organiseert dit jaar voor de tweede maal een MVO-award. De MVO-award is een prijs voor ondernemingen uit de Drechtsteden die succes hebben door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De achtkoppige jury heeft drie bedrijven genomineerd uit de lijst van 23 deelnemers.

De drie genomineerden zijn A&P BV, Nedcoat Alblasserdam en Opnieuw & Co. De juryleden, waar onder andere wethouder Harry Wagemakers van de Gemeente Dordrecht en directeur Rabobank Drechtsteden Hein de Koning zitting in nemen, waren erg onder de indruk tijdens de bedrijfsbezoeken. De juryleden vonden het dan ook leerzaam en inspirerend om te zien wat er allemaal in de Drechtsteden speelt op het gebied van MVO.

Uiteraard doen de bedrijven nog veel meer op het gebied van MVO. Tijdens de publiekstemming via Dordt Duurzaam (8 tot 29 oktober) en de uitreiking van de award op de Zakenbeurs Drechtsteden (1 november) wordt dit nog meer uitgelicht.

In 2011 was de winnaar ICS International BV. Naar aanleiding van het winnen van de MVO-award hebben zij een nog grotere drive met betrekking to MVO: “Om een voorbeeld te noemen: Momenteel werken we aan een nieuw energiebesparingsplan voor de periode 2013-2016. Ook zijn we nog steeds serieus aan de slag met het in 2010 vastgelegde plan van de koffiesector, waarbij het aandeel duurzaam geteelde koffie op de Nederlandse markt moet groeien van een kwart in 2008 naar driekwart in 2015.”

Dit hoopt de stichting Fairtrade Gemeente Dordrecht dan ook te stimuleren met deze award. “Het werkt aanstekelijk voor andere bedrijven in de regio. Uiteraard is onze focus fairtrade, maar ook in bredere zin willen we MVO op de kaart zetten. Fairtrade is een klein onderdeel van MVO, maar voor ieder bedrijf gemakkelijk te realiseren: Het fairtrade aanbod is groot, het is bij vele winkels, groothandels en bedrijven te koop, en zelfs de prijzen bij bijvoorbeeld fairtrade koffie en thee zijn marktconform.” Meer informatie over de MVO-award Drechtsteden en deelname aan de campagne, zie www.fairtradegemeentedordrecht.nl.

De MVO-award Drechtsteden 2012 wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht, Dordt Duurzaam, Visual Music, Lemniscaat Consultants & Engineers en het programma MVO Loont.

Bij Fidor staat aandacht voor de klant centraal

0

Vernieuwend, verfrissend en vooruitstrevend zijn enkele kernwoorden die typeren waar Fidor accountants & belastingadviseurs voor staat. Het voeren van administraties, het samenstellen van jaarrekeningen en het verzorgen van de fiscale aangiften behoort uiteraard allemaal tot de dienstverlening. Maar vanwege de hoge automatiseringsraad van de boekhoud- en administratieprocedures blijft er tijd over om de ondernemer adequaat te adviseren.

“We zijn een proactieve organisatie en denken graag mee met de klant. Dat is onze toegevoegde waarde. Bovendien maken we het niet moeilijker dan het is. Wij vermoeien niemand met onnodige vaktechnische updates of publicaties, maar vertalen de actualiteit naar persoonlijke situaties,” legt Gerben Buth uit. Samen met Ewout Verschoor en André Schipper vormt hij de driekoppige directie van Fidor. Het bedrijf werd een jaar geleden opgericht en betrok onlangs een nieuw kantoor aan de Verlengde Kerkweg in Ridderkerk. “Het leveren van maatwerk is één van onze belangrijke pijlers. We zijn er voor het MKB, maar ook voor ZZP’ers en starters. Voor die laatste groep hebben wij de actie ‘Start met ons mee’. Zij kunnen hierdoor 2 jaar lang met korting gebruik maken van onze dienstverlening,” legt Verschoor uit. “Daarnaast richten we ons op specifieke doelgroepen als de detailhandel, horeca, medici en groothandels die wij een specifieke totaaloplossing bieden. Ook wij zijn ondernemers, dus we spreken de taal van de klant. Gevraagd en ongevraagd meedenken in kansen op operationeel gebied doen wij automatisch. Dat wordt gewaardeerd. Klantkennis is voor ons erg belangrijk. We investeren dan ook veel tijd in het kaart brengen van de organisatie. Administratie en aangifte doen is een noodzakelijk kwaad, maar door die lijn door te treken naar een adviserende rol ontstaan er nauwere contacten met de ondernemer.” Die ondernemer weet ook prijstechnisch altijd waar hij aan toe is, want Fidor hanteert scherpe vaste prijzen voor standaard producten. Dat voorkomt verrassingen en is wel zo duidelijk. Naast vernieuwend, verfrissend en vooruitstrevend is Fidor ook duurzaam. Schipper: “We streven naar een paperless office en letten op ons energieverbruik. Natuurlijk gaat er tegenwoordig veel digitaal. Inkoopfacturen worden ingescand en gemaild. Door klanten zelf of door ons. Niet alle ondernemers zijn er klaar voor om vooruitstrevend te werken. Sommigen vinden het fijn om aan het einde van het jaar alle gegevens gebundeld in een boekje te ontvangen, terwijl anderen het liever via de mail ontvangen. Er is geen goed of fout, de klant krijgt waar hij zich lekker bij voelt. Fidor houdt het te allen tijde begrijpelijk en overzichtelijk voor de ondernemer. Naast onze adviesfunctie is dat onze grote kracht.”

Nieuwsgierig geworden naar wat Fidor accountants & belastingadviseurs voor u kan betekenen? Bel dan voor meer informatie naar 0180-74 60 16 of kijk op www.fidor.nl

Sjaak Lagerwerf: “De scheepvaartwereld heb ik van binnenuit leren kennen”

0

De Graaf en Plaisier accountants en belastingadviseurs heeft een uitgebreide expertise opgebouwd in de scheepvaartbranche. Dat heeft geresulteerd in een groeiende klantenkring. Partner mr. Sjaak Lagerwerf:,,Het is een specifieke wereld. Scheepvaartondernemers vinden het belangrijk dat je bekend bent met hun branche.”

Het Ridderkerkse accountantskantoor De Graaf en Plaisier bestaat al ruim dertig jaar. Begin jaren tachtig werd het opgericht door Toon de Graaf en Jan Plaisier, beide accountant. Sjaak Lagerwerf kwam in 1987 bij het bedrijf. Inmiddels is hij één van de drie partners. ,,In 2003 heb ik het kantoor samen met Piet Noteboom RA overgenomen. Vier jaar geleden kwam Jan Gouw RA, afkomstig van Ernst & Young, erbij.”

Het kantoor is gegroeid van 25 werknemers in 2003 tot bijna veertig nu. De Graaf en Plaisier heeft klanten in allerlei uiteenlopende branches, maar heeft drie speerpunten: scheepvaart, transport en logistiek en grafimedia. Accountancy en fiscaal advies vormen de corebusiness. ,,Vooral onze controlepraktijk is van oudsher groot. Er werken bij ons zes registeraccountants , wat heel veel is voor een kantoor van onze omvang. Ook hebben we de WTA-vergunning waarover de afgelopen jaren veel te doen is geweest en staan we onder toezicht van de AFM.” Het kantoor kan ook worden ingeschakeld voor salarisadministratie, HR-advisering en administratieve dienstverlening. ,,We doen behoorlijk veel op het gebied van salarisadministratie. Dat gaat veel verder dan het draaien van salarisstroken. We kunnen ook helpen bij arbeidscontracten, advies over ontslag en het begeleiden van loonbelastingcontroles.”

Fiscalist Sjaak Lagerwerf is binnen het kantoor de specialist in de scheepvaartbranche. ,,Mijn eerste baan was bij een administratiekantoor dat alleen binnenvaart deed. Daar heb ik heel veel kennis over de branche opgedaan. Toen ik bij De Graaf en Plaisier begon, was mijn eerste klant Mercurius Shipping. Destijds een bedrijf met een paar man in dienst, nu een internationaal opererende onderneming. Ik ben als het ware met ze meegegroeid. De scheepvaartwereld heb ik bij hen van binnenuit leren kennen. Ik zat in de beginjaren meer daar dan op mijn eigen kantoor.”

Een dynamische wereld vindt hij het. ,,Scheepvaartondernemers zijn altijd bezig met hun bedrijf, wat ze kunnen verbeteren, en of ze kunnen uitbreiden. Dat is uiteraard ingegeven door de hevige concurrentie. Tot een jaar of vier, vijf geleden kon het niet op. Er werden schepen in overvloed gebouwd. Toen sloeg de crisis toe. Nu blijven casco’s onafgebouwd in de haven liggen. De markt is overvoerd. Ondernemingen moeten nadenken wat ze anders kunnen doen.”

Voor veel kleinere ondernemers zijn het moeilijke tijden. ,,Het vrachtaanbod is sterk teruggelopen. Daardoor staan de tarieven onder druk. Samen met de hoge olieprijzen en het te grote aanbod van schepen zorgt dat voor problemen. Vooral ondernemers die een schip willen verkopen zitten in een lastig parket. Er is geen markt om te verkopen en mocht het toch lukken, dan kan een ondernemer geen vervolginvestering doen. Schippers moeten in feite gewoon doorvaren.

Om de scheepvaartbranche tegemoet te komen, is er een aantal fiscale regelingen ingevoerd. ,,Als crisismaatregel werd in 2009 de willekeurige (“versnelde”) afschrijving geïntroduceerd. Normaal wordt een nieuw schip in 25 jaar afgeschreven, nu mag dat in twee jaar. Hierdoor kon een verlies worden verrekend met winst uit eerdere jaren. Van belang daarbij was dat de juridische structuur zodanig was ingericht, dat je de mogelijkheden optimaal kon benutten.” Verder noemt Lagerwerf het aparte heffingsregime voor de zeevaart. ,,Dit is het tonnageregime. Je betaalt belasting naar verhouding tot de grootte van je schip. De overheid heeft deze maatregel geruime tijd geleden ingevoerd om de zeevaart te ondersteunen. Van belang is dat je die regeling goed beheerst om er optimaal gebruik van te kunnen maken. Want zodra je verlies gaat lijden, kan het aantrekkelijker zijn om weer onder het normale regime te komen.”

Gevraagd naar een actuele problematiek, wijst Lagerwerf op de fiscale aspecten bij bedrijfsbeëindiging. ,,Dat is momenteel een zorg voor veel zelfstandige schippers in de binnenvaart. Als eenmanszaak of VOF vallen ze onder de inkomstenbelasting. Het probleem ontstaat als ze willen stoppen. Hun pensioen bestaat uit de opgebouwde stille reserve in het schip. Maar als eenmanszaak of VOF betaal je daar heel veel belasting over. De oplossing hiervoor is om tijdig een BV op te richten. Dat is fiscaal veel aantrekkelijker. Maar daar moet je wel op tijd over na gaan denken, eigenlijk al als je begin vijftig bent. Want je bent te laat als je op het punt staat te verkopen. Ik zie dat er te weinig over wordt nagedacht. Zeker in deze tijd, schepen dalen in waarde en daardoor verdampen pensioenen.”

De Graaf en Plaisier kan ondernemers in de scheepvaartbranche adviseren over dit soort vraagstukken. Het kantoor werkt voor allerlei soorten scheepvaartondernemingen. ,,Binnenvaartbedrijven, bevrachtingskantoren, bunkerbedrijven, en toeleveringsbedrijven. Ook zelfstandige binnenvaartschippers kunnen bij ons terecht. In de zeevaart zijn we actief. Zo werken we bijvoorbeeld voor een grote relatie, die zeeschepen bouwt en exploiteert.” Onlangs stond De Graaf en Plaisier op de CSI beurs in Gorinchem. ,,We hebben daar als kantoor voor het eerst gestaan. Het is een andere manier om jezelf te presenteren en met klanten in contact te komen.” Zo blijft De Graaf en Plaisier werken aan het uitbreiden van haar netwerk en expertise. Om haar klanten in de scheepvaartbranche nog beter van dienst te kunnen zijn.

Rensen-Driessen veelomvattend scheepvaartbedrijf

0

Wie de ‘kapiteinskamer’ binnenkomt bij Rensen-Driessen Shipbuilding BV in Zwijndrecht voelt zich onmiddellijk op zijn gemak. Het straalt de sfeer uit van een huiskamer; stijlvolle meubels en kantoormeubilair, bloemen, fraaie schilderijen aan de wanden en veel accessoires die met ‘scheepvaart’ te maken hebben.

Toch is Rensen-Driessen Shipbuilding een dynamisch en modern bedrijf. De oorsprong ligt bij George Rensen die in 1980 startte met Rensen Shipbuilding BV. Wim Driessen kwam in 2003 als 26-jarige bij Rensen in dienst en mag zich sinds twee jaar directeur/eigenaar noemen van Rensen-Driessen Shipbuilding BV. “Ons bedrijf bestaat uit twaalf mensen met allemaal een binnenvaart- of scheepsbouwkundige achtergrond. Zonder overdrijven mogen we ons een ambitieuze en ondernemende club noemen, waar we nieuwe initiatieven durven op te pakken en waar het zeer regelmatig snel schakelen is.” Driessen is geboren en getogen in de binnenvaart. Zoals bijna alle schipperskinderen ging hij naar het schippersinternaat, vervolgens studeerde hij Economie in Rotterdam en daarna heeft hij twee jaar als consultant gewerkt. De scheepvaart bleef echter trekken en zodoende is hij na het behalen van zijn kapiteinspapieren twee jaar gaan varen. Gedurende die periode heeft hij de nodige praktijkervaring opgedaan. Nu is Driessen een gevestigde naam in de scheepvaartwereld. “Onze core-business is het ontwerpen, bouwen en leveren van alle denkbare type binnenvaart-, kustvaart- en estuaire schepen; van complexe gastankers, chemicalientankers, containerschepen, passagiersschepen tot aan offshore pontons. De schepen die door ons worden gebouwd, behoren tot de modernste binnenvaartschepen ter wereld. Het ontwerpen en ontwikkelen doen we in eigen huis, zo kunnen we de klant optimaal van dienst zijn door al zijn eisen en wensen in het ontwerp mee te nemen. Wij ontwerpen dus echt ‘tailormade’. Als we er uit zijn met de klant, gaat het ontwerp naar een klassebureau en als ook daar goedkeuring is verleend, selecteren wij in overleg met de klant welke scheepswerf het schip gaat bouwen. Daarbij is een aantal criteria van belang zoals bouwkwaliteit, bouwprijs, de levertijd en de afmetingen van het schip. In Nederland vindt nauwelijks nog nieuwbouw van deze schepen plaats, we bouwen veel casco’s in Tsjechië, Polen en Roemenië. Door onze orders te bundelen kunnen we beter onderhandelen bij de buitenlandse cascowerf hetgeen ook weer resulteert in een lagere inkoopprijs voor onze klanten. Vanaf de start tot en met het einde van de bouw houden wij nauwgezet de werkzaamheden in de gaten. Nadat het casco gereed is en door ons technisch is afgenomen transporteren wij het casco met behulp van een ponton of sleepboot via de rivier of via zee naar Nederland. De afbouw kan op een aantal plaatsen gebeuren. Wij werken veel samen met afbouwbedrijven in Dordrecht (Dolderman BV) en Papendrecht (Breko BV). Op dit moment is bijvoorbeeld aan de overkant van de rivier bij Dolderman in Dordrecht de nieuwbouwtanker ‘Anversa’ in afbouw.” Ongeveer dertig procent van zijn tijd is Driessen – veelal ook in gezelschap van een klant – op scheepswerven in het buitenland te vinden om te inspecteren hoe de bouw van een schip vordert en voor contractonderhandelingen. Dat het bedrijf succesvol is blijkt uit het feit dat er nu zo’n 500 binnenvaartschepen varen die door Rensen-Driessen Shipbuilding zijn gebouwd en het bedrijf ook in de huidige tijd beschikt over een gezonde orderportefeuille.

Zeevaart
Sinds enkele jaren richt Driessen zijn pijlen ook op de zeevaart. “Het zijn momenteel zware tijden in de zeevaart, en op (zeer) korte termijn is daar nauwelijks verbetering te verwachten. Op de wat langere termijn zal de zeevaart zich zeker herstellen, alleen al door het wegvallen van de verouderde schepen en de steeds scherpere milieueisen waaraan voldaan moet worden. Dat biedt nu mooie kansen en perspectieven en daarom willen wij jonge, moderne zeeschepen en nieuwbouw zeeschepen, gaan aankopen. Dat scheelt ongeveer de helft van de normale aanschafprijzen. Door nu goed en slim in te kopen, is een goed rendement op termijn zeer realistisch. Investeerders, die net als wij geloven in deze filosofie, kunnen natuurlijk alle gewenste informatie bij ons opvragen en bij ons aansluiten.”

CleanShipDesign
Rensen-Driessen Shipbuilding legt zich tegenwoordig ook meer en meer toe op het ontwerpen en bouwen van milieuvriendelijke schepen. “Ook wij gaan vanzelfsprekend mee met de ontwikkelingen, en willen hiermee zelfs vooroplopen. Het is onze doelstelling om schepen te ontwikkelen die bijdragen in de CO2/NOx/PM10 en SO2-reductie binnen de productieketen en daarnaast voldoen aan de moderne eisen van de scheepvaartondernemers en opdrachtgevers. Wij leveren maatwerk bij het bepalen van de beste toepassingen voor het vaargebied en afgestemd op het vaargedrag. Door CleanShipDesign integreren wij deze ‘groene’ en schone toepassingen op een slimme manier in het ontwerp van onze schepen. Denk hierbij aan de toegepaste materialen, de voortstuwing (gas (LNG), dual fuel, hybride en dieselelektrisch), maar ook aan het hergebruik van restwarmte en LED verlichting.” Driessen werkt met een aantal partners aan deze nieuwe modellen schepen. Onder andere met Caterpillar en Deen Shipping. Driessen verwacht dat het varen op LNG gas een vlucht gaat nemen als ook de toeleveranciers zoals bunkerstations (tankstations voor schepen) geëquipeerd zijn om LNG gas te distribueren naar de binnenvaartschepen.” De eerste vier schepen uitgerust met een V-POD en dieselelektrische aandrijving zijn nu in aanbouw bij Rensen-Driessen Shipbuilding. Het eerste LNG aangedreven schip vaart en nu is het zaak om deze techniek verder te verfijnen.

En dan zit de tijd voor het interview er op, Driessen moet snel naar de volgende afspraak. Eén ding zit hem echter nog behoorlijk dwars en dat wil hij toch nog even kwijt. “Ik vind het jammer dat de binnenvaart nog teveel als los zand aan elkaar hangt. Krachtenbundeling is hard nodig want alleen op die manier kan zij een vuist maken en kan het haar plaats in de keten opeisen. De binnenvaart heeft gewoon enorm veel potentie en is enorm flexibel. Er liggen daarom nog steeds kansen voor de binnenvaart. De binnenwateren, in combinatie met schone toepassingen en uitstootarme binnenschepen passen perfect bij een efficiënte bedrijfsvoering en een duurzame maatschappij.”

Faconed klaar voor de toekomst

0

Faconed betekent Facilitaire Ondersteuning en Dienstverlening en die vlag dekt volledig de lading van het bedrijf van Hans Scheers. De introductie van de nieuwe huisstijl is de start van een nieuwe fase van Faconed.

Ruim tien jaar is Hans Scheers actief in de ‘ontzorging’ van voornamelijk bedrijven. “Wij verzorgen de facilitaire ondersteuning en het onderhoud bij veel bedrijven en instellingen in de regio. Denk hierbij aan reparaties in of aan een bedrijfspand, renovaties, aanpassen van werkplekken enzovoort. Maar we schuwen ook het repareren van een lekkende kraan of een klemmende deur niet. Onze veelzijdigheid is een plezierige factor van onze werkzaamheden. We doen en kunnen veel, wat het werk afwisselend maakt. Ook voor onze opdrachtgevers is het interessant om ons in te schakelen, we zijn immers van vele markten thuis. Zo hebben we nog niet zo lang geleden een complete kantoorverhuizing uitgevoerd. Niet alleen de verhuizing, maar ook het installeren en aansluiten van alle apparatuur hebben wij verzorgd. De medewerkers van het bedrijf konden binnen een dag weer ongehinderd aan het werk. Die veelzijdigheid is een groot pluspunt van ons.”

Inmiddels heeft Scheers een aantal vaste medewerkers in dienst en waar nodig huurt hij expertise in. “Voor het installeren van bijvoorbeeld een brandalarminstallatie huren wij een hiervoor gecertificeerd bedrijf in.” Inmiddels staat Scheers op een tweesprong. Ondanks de economische tegenwind, groeit zijn bedrijf en is er volop werk voor handen. “Wij moeten de volgende stap gaan maken. Er komt steeds meer op mij af. Nu is het zo dat ik regelmatig met de jongens meewerk en daarnaast de bedrijfsvoering doe. Doordat veel bedrijven er voor kiezen om niet te investeren in nieuwbouw of een ander pand, neemt het werk voor ons alleen maar toe. Dat biedt kansen en daar willen wij graag op anticiperen. Er moeten dus maatregelen genomen worden, de nieuwe huisstijl is de eerste stap. Daarnaast gaan we de bedrijfsauto’s beletteren en komt er uniforme bedrijfskleding. Wij gaan meer laten zien wie we zijn en wat we doen. Daarnaast zal er ook in de bedrijfsvoering het een en ander gaan veranderen.”

De toekomst ziet er zonnig uit voor Faconed. De ambities liegen er niet om, maar Scheers ziet alles met vertrouwen tegemoet. “Wij werken al vele jaren voor een groot aantal vaste opdrachtgevers, waarmee de relatie en het onderlinge vertrouwen groot is. Wij zijn een uitstekende partner voor bedrijven die zich vooral met de kernactiviteiten willen bezighouden. Maar ook kunnen we voor extra handen zorgen als het om technisch facilitaire werkzaamheden gaat.”

Dwarshelling Scheepswerf Hoebée in gebruik

0

Zaterdag 2 juni jl. opende Scheepswerf Hoebée in Dordrecht hun nieuwe 150 meter lange dwarshelling. De bezoekers zagen hoe het op de helling slepen van de mts Vorstenbosch, het grootste binnenvaartschip ter wereld, het startsein vormde voor de ingebruikname van de innovatieve nieuwe scheepshelling. Wethouder Jasper Mos van de gemeente Dordrecht en Havenman van het Jaar 2011 Gerard Deen, prezen de broers Rinus en Wim Kooiman voor hun getoonde lef om in deze moeilijke economische tijden een dergelijke groots project te realiseren. “Wij zijn gelukkig met de inzet en het enthousiasme van onze mensen,” aldus Rinus Kooiman, die samen met broer Wim de directie voert over de Kooiman Groep waar Scheepswerf Hoebée deel van uitmaakt. “Zij moeten het nu gaan doen. Maandenlang is met elkaar hard gewerkt aan de renovatie van ons werfterrein in Dordrecht en aan de innovatieve dwarshelling die met een lengte van 150 meter plek biedt voor binnenvaartschepen met de grootste afmetingen. De helling heeft voldoende capaciteit om drie schepen tegelijkertijd te dragen. Op zeven hellingbanen staan veertien stikstof geveerde hellingwagens die met zeven lieren omhoog worden getrokken. De vering zorgt voor een gelijkmatige verdeling van het scheepsgewicht over de hellingwagens. De kans op beschadiging voor zowel de schepen als de hellingbaan is nu dus tot vrijwel nul gereduceerd.”

De bezoekers zagen tijdens de opening de 147 meter lange en 3300 ton in gewicht tellende mts Vorstenbosch gestaag dichterbij komen, tot deze imposante bunkertanker geheel gehellingd was. De droogzetting van dit grootste binnenvaartschip ter wereld betekende dat je er ook ‘gewoon’ onder kon kijken en van die mogelijkheid werd graag gebruik gemaakt. “Wanneer het schip op zijn plek staat,” vertelde Wim Kooiman, “wordt het met hydraulische stoppingen, waarop draagstoelen van een meter doorsnede zijn bevestigd, van de hellingwagens getild. De hellingwagens kunnen vervolgens worden gebruikt om een tweede of derde schip droog te zetten. We kunnen nu niet alleen de binnenschepen met een lengte van 125 meter of meer hellingen, maar ook zware werkschepen die vaak kort en breed zijn, droogzetten, zoals kraanschepen, duwboten en multicats. Het is een grote investering, maar we zijn nu klaar voor de toekomst.”

Scheepswerf Hoebée is onderdeel van de Kooiman Groep. De geschiedenis van de Kooiman Groep begint in 1884 en het familiebedrijf heeft sindsdien grote ontwikkelingen doorgemaakt. Deze hebben ertoe geleid dat een breed scala aan diensten verleend kan worden, variërend van nieuwbouw tot (grootscheepse) aanpassingen en reparaties. Met de nieuwe dwarshelling in Dordrecht, die ultramodern is toegerust om drie schepen tegelijkertijd te dragen, is het bedrijf klaar voor de toekomst. De Kooiman Groep beschikt tevens over een eigen ontwerpbureau, een eigen scheepsbouwafdeling, een machinefabriek en een eigen timmerafdeling. Ook zijn zij producent van de bekende ‘De Biesbosch’ anker- en koppellieren en leverancier van specifieke duwvaartcomponenten en is de Kooiman Groep leverancier van Van Eijk Haveninrichtingen.

Drechtsteden BUSINESS organiseert zakenbeurs

0

Na jaren zonder zakenbeurs in de Drechtsteden, is het dan weer zover. Zakenmagazine Drechtsteden BUSINESS organiseert op woensdag 31 oktober en donderdag 1 november in de Biesboschhal te Dordrecht een zakenbeurs.

Hendrik Jan van der Rhee van het organiserende Drechtsteden BUSINESS over het opvallende initiatief: “Wij vangen regelmatig signalen op dat er behoefte is aan een zakenbeurs in de regio. Het is natuurlijk een forse uitdaging, maar we pakken de handschoen met veel enthousiasme en optimisme op. Er zijn volop activiteiten in de vorm van allerlei netwerkbijeenkomsten, maar een groter evenement met workshops, bedrijfspresentaties en andere interessante en leuke programmaonderdelen zal zeker in een behoefte voorzien. Zaken doen is en blijft immers mensenwerk, waarbij persoonlijke contacten dus onontbeerlijk zijn.”

De locatie waar de zakenbeurs plaatsvindt roept in elk geval gevoelens op van noeste arbeid. Gekozen is voor de Biesboschhal, de voormalige machinefabriek leent zich uitstekend voor dit evenement. De deelnemers gaan ‘de vloer op om zaken te doen’, wat een mix teweegbrengt van netwerken tussen de vloerhouders onderling en vloerhouders met overige beursbezoekers. “Een uitdagend concept, het is letterlijk een beurs, waarbij persoonlijk contact in en open sfeer plaats vindt. De deelnemers worden volledig ontzorgd. De beursvloer wordt volgens een vast concept ingericht. Natuurlijk zorgen we er voor dat de ‘plekken’ van de deelnemende bedrijven, organisaties, overheid en instellingen opvallend herkenbaar zijn. Hierdoor onstaat een complete en op elkaar afgestemde uitstraling. We streven naar hoge toegevoegde waarde: presenteren, informeren, inspireren en motiveren. Samen op een prettige manier zakendoen.”

Mooie vloerplekken, zitjes, loungehoeken, hapjes, drankjes, presentaties, een goede mix van deelnemers en nog veel meer; dit alles moet er voor zorgen dat de eerste Drechtsteden BUSINESS | beurs een succes wordt. “De beurs moet meteen staan als een huis,” zegt Van der Rhee. “Onze doelstelling is om bedrijven, overheid, instellingen, scholen en organisaties enthousiast te maken voor deelname. Samen met de deelnemers en het comité van aanbeveling gaan we er dan voor zorgen dat er een spraakmakende beurs komt, waar ondernemend Drechtsteden voorlopig niet meer omheen kan. De Drechtsteden BUSINESS | zakenbeurs moet een vaste waarde worden in onze ondernemende regio.”

Deen Shipping: Voorloper op het gebied van groene binnenvaart

0

Innovatief en vasthoudend; zo kan rederijondernemer Gerard Deen het beste worden omschreven. De frontman van Deen Shipping stak zijn nek uit voor de ontwikkeling en realisatie van de groene binnenvaarttanker Argonon, het eerste binnenvaartschip ter wereld dat op aardgas (80%) en diesel (20%) vaart. Door hem veranderde de Europese regelgeving. Ook is Deen licentiehouder van de Y-shapehull, waarmee hij liet zien dat veiligheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en kostenbesparing hand in hand gaan. Niet zo verwonderlijk dus dat Deen eind vorig jaar werd uitgeroepen tot Havenman van het Jaar. Een blijk van waardering voor het Zwijndrechtste familiebedrijf.

Deen Shipping bestaat sinds 1980, tot 2000 opereerde het echter onder de naam Jegen & Deen. Samen met zijn schoonvader runde Deen tot de eeuwwisseling deze maatschap. Toen schoonpa 65 werd, stapte hij uit. Dat Deen zou gaan werken in de binnenvaartsector, lag erg voor de hand. Zijn ouders voeren met vracht en hij leerde zijn vrouw Monique kennen op het schippersinternaat. “Zij was natuurlijk een schippersdochter, zoals ik een schipperszoon was. Dus de vaart zat gewoon in onze genen. En die geven we door, want onze zoon gaf in 2008 aan dat hij ook verder wilde in het schippersvak. Hij werkt hier nu dus, net als onze dochter.” De vloot van de rederij groeide door de jaren heen van één naar zes tankers, waarvan vijf in eigendom. “Als mijn kinderen er niet mee door wilden, was die ontwikkeling er niet geweest. Ik zou niet in mijn eentje zes schepen willen exploiteren. Maar nu is het goed te behappen.” Uitleggen wat er nu zo mooi is aan het schippersvak, is voor Deen moeilijk uit te leggen. “Het is vooral een gevoel. Net als in ieder vrij beroep weet je nooit wat er morgen gebeurt. Dat spreekt mij aan. Saai wordt het nooit, elke dag is een verrassing. Ik heb wel een agenda, maar daar klopt meestal niks van. Een schip gaat altijd voor. Daar moet alles voor wijken. Als er een kapitein ziek is, vaar ik gerust weer zelf. Ik heb alle schepen ooit gebouwd, dus ik kan op allemaal probleemloos aan het roer.” Dat in de vakantie de telefoon ook rinkelt, beschouwt Deen niet als een last. “Een ander zou het wellicht een stressvol bestaan vinden, maar ik vind het heerlijk dat het altijd doorgaat. Wat dat betreft zijn wij net een boerenbedrijf.”

Mijlpalen
In de ruim 30 jaar dat Deen Shipping bestaat, zijn er verschillende mijlpalen geweest. Eén daarvan vormt de bouw van het eerste, nieuwe schip. “Dat was in 1992, de Alpheus. Om onze eigen ideeën voor het eerst tot uitvoering te brengen, was iets magisch. Al onze schepen hebben Griekse namen. Alpheus is de god van de rivier. Dat vonden we wel een toepasselijke naam voor ons eerste nieuwbouwschip. Voor mij neemt hij in de vloot nog steeds een speciaal plekje in.” In 2007 werd er een heel groot schip gebouwd, de Apollo. Daar zit een groot stuk innovatie in. “De Apollo was de eerste binnenvaarttanker met een botsbestendige Scheldehuid, de zogeheten Y-shape hull. Omdat deze ‘vangrail’ 2,5 keer meer weerstand biedt bij een dwarsscheepse aanvaring, mag een binnenvaarttanker met Scheldehuid evenredig grotere ladingtanks hebben.” De maximale afmeting van een ladingtank in een binnenvaarttanker is normaal 380.000 liter. Door de Y-shape hull konden de ladingtanks flink groter worden. “Met een ‘testaanvaring’ op het Hollands Diep toonden we aan dat de tanks bij een aanvaring niet lek raakten. Die innovatie heeft dus gezorgd voor meer veiligheid en het spaart geld uit.” Het meest recente bedenksel van Deen Shipping is het paradepaardje Argonon, het milieubewuste binnenvaartschip dat vaart op een mix van aardgas en diesel. “In de reglementen stond altijd voorgeschreven dat binnenvaartschepen louter op diesel mochten varen, in verband met de veiligheid. Maar voor lagere uitstoot van CO2, een bijna volledige eliminatie van fijnstof en gezien de prognose dat er nog maar 30 jaar olievoorraden zullen zijn en liefst 250 jaar aardgas, had ik in mijn hoofd zitten dat LNG (aardgas in vloeibare vorm) voor een schonere binnenvaart dé oplossing zou zijn. Om nog maar niet te spreken over de enorme kostenbesparing. En de perceptie dat alle aardgas onveilig is, klopte gewoon niet. LNG is vloeibaar gas en allesbehalve explosief.” Het kostte jaren en heel wat energie en geld voordat alle betrokken instanties overtuigd waren. “De ‘g’ van gas stond voor ‘gevaarlijk’ en het heeft 2,5 jaar geduurd om men het ongelijk te laten inzien. Maar ik ben trots dat het uiteindelijk gelukt is en dat de Europese regelgeving eindelijk is veranderd.” In 2016 worden de emissieregels aangescherpt, dus Deen denkt dat het varen op een combinatie van diesel en aardgas na de doorbraak met de Argonon een grote vlucht gaat nemen. “Dat Deen Shipping daarvoor de voorwaarden heeft gecreëerd, is iets waar we best een beetje trots op mogen zijn.” En dan verschijnt ineens een pluche Kermit de Kikker op tafel. Gevraagd naar de overeenkomsten tussen de Muppet en Deen Shipping moeten we het antwoord schuldig blijven. Het antwoord moet gezocht worden in de muzikale hoek. “Want het lijflied van Kermit had als titel: ‘It’s not easy being green’. Een zin waar wij ons goed mee konden identificeren. Maar de aanhouder wint, want al was het niet altijd makkelijk, we hebben het wel weer mooi voor elkaar gekregen om een groene revolutie te ontketenen.”