Home Blog Page 284

Shivers plaatst HarbourRun definitief op Rotterdamse sportkalender

0

ROTTERDAM – Zijn Shivers is er in de Maasstad door een donatie van een anonieme sponsor in geslaagd om de Wednesday Nightskate financieel overeind te houden, of het volgende evenement domineert de agenda van directeur Imre van Leeuwen al weer.

De organisatie van de tweede editie van de HabourRun trekt op 12 oktober naar verwachting meer dan 3.500 deelnemers naar het Rotterdamse havengebied. Daarmee heeft de zogenaamde obstaclerun snel een vaste plaats op de sportkalender verworven. “De start met 2700 deelnemers was al opvallend, dus de groei van het aantal deelnemers  is niet helemaal onverwacht. Mond-op-mond reclame doet veel goed en je ziet overal in de wereld het deelnemersveld van special loopevenementen als de Mud-, Night-, Colour- en Electric run groeien.”

Van Leeuwen noemt de HarbourRun een belevenis. Een  die verder gaat dan alleen van A over een afstand naar B lopen. “Voor deze groep lopers is er op de kalender ook meer dan voldoende aanbod. Evenementen als de HarbourRun gaan minder uit van het reguliere hardlopen en meer van het meemaken. Daar doe je niet aan mee voor een persoonlijk record, maar in ons geval voor de  locatie in combinatie met sfeer en gezelligheid. De HarbourRun is uniek, omdat het  havengebied, waar de deelnemers normaal niet kunnen komen, voor die ene dag wordt opengesteld. Met dank aan veel grote bedrijven die hun medewerking verlenen. En bovendien vaak ook nog eens met een bedrijventeam deelnemen.”  Na een slok van zijn koffie vervolgt Van Leeuwen: “Loopevenementen worden vaak door tweetallen bezocht, maar bij de HarbourRun gaat het meer om groepen. Van clubs, bedrijven of sportscholen. Je kunt elkaar hulp goed gebruiken om de verschillende hindernissen soepel te nemen. Deze HarbourRun heeft een hoge funfactor die voor plezier en goede herinneringen zorgt. Compleet met een T-shirt, persoonlijke tijdregistratie en eigen video van de start en finish van de deelnemers. Voor de bedrijventeams eventueel aangekleed met lunch vooraf of borrel na afloop.”

Gezien het aantal mensen dat voor de tweede editie inmiddels op de deelnemerslijst staat, is Shivers samen met partner WSM van Dimitri Bonthuis erin geslaagd om het evenement een vaste plaats op de Rotterdamse sportkalender te bezorgen. “Daar zijn we best een beetje trots op, want dit is veel meer dan alleen een start en finishdoek ophangen en de route met vrijwilligers afzetten. Dat is ook een stevige klus, maar bij de HarbourRun moeten we echt een parcours opbouwen. Dat betekent als hindernissen opstellen, containers verplaatsen en diverse vergunningen aanvragen. Hier komt echt veel bij kijken. Maar goed, daar zijn we ook voor. Het is een uniek evenement dat in mijn visie ook alleen maar in Rotterdam kan slagen. In de stad heeft men een echte binding met de haven. Dat ligt in Amsterdam, Vlissingen en Delfszijl anders denk ik,” aldus Van Leeuwen.

Shivers, ook bekend van de organisatie van de jaarlijkse Sport Awards Rotterdam Rijnmond in het Nieuwe Luxortheater, is bovendien druk bezig met tal van andere activiteiten. Hun beachtvolleybalcircuit is de afgelopen maanden weer een succes geweest, terwijl de eerste besprekingen en ontwikkelingen voor het EK volleybal voor dames in 2015 in ons land al lopen. Het Nederlands Dames Volleybal team presteert dit seizoen erg goed en hebben zich zelfs in de prestigieuze  World Grand Prix geplaatst in de Final 4. In september 2015 worden de (halve) finales gespeeld in sportpaleis Ahoy, wat zou het geweldig zijn als ze daar voor volle oranje tribunes kunnen spelen. Peter Blangé  is aangesteld als toernooidirecteur en de communicatie rondom het team wordt stevig uitgebreid met nieuwe media en PR. Op deze manier proberen we niet alleen het toernooi te promoten, maar ook het team, de speelsters, maar zeker ook de sport.

Voor meer informatie:
www.shivers.nu
www.harbourrun.nl
www.wednesdaynightskate.nl

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport

Missie: promoten Rotterdamse economie

0

Sinds begin dit jaar zijn het RIA (Rotterdam Investment Agency), Rotterdam Marketing en de EDBR samengevoegd in Rotterdam Partners. Directeur Fred van Beuningen kan tevreden terugkijken op de eerste periode waarin Rotterdam Partners een feit is.

Een goede stap die getuigt van visie. Zo betitelt Fred van Beuningen het ontstaan van Rotterdam Partners. Door de drie activiteiten bij elkaar te plaatsen kan de gemeenschappelijkheid goed benut worden, plus dat de gemeentelijke diensten nu een zelfstandige stichting zijn met een Raad van Toezicht. Hij is aangesteld als bruggenbouwer, dus onder zijn leiding werd eerst de vraag beantwoord wat hen eigenlijk bond. Dat was vrij snel gevonden, namelijk het promoten van de Rotterdamse economie.

De geboren Rotterdammer Fred van Beuningen heeft een internationaal georiënteerde loopbaan achter de rug met veel managementervaring bij ondernemingen zoals Shell, dus hij kent de taal van het bedrijfsleven. Zijn vorige functie was het werken aan duurzaamheidstrategie en marketing bij AkzoNobel. Hij is onder andere lid van het Investment Committee International Clean-tech Fund. (Een internationaal investeringsfonds, gericht op schone technologie.

Het college heeft bepaald op welke sectoren de aandacht gevestigd moet zijn bij de bedrijven die naar Rotterdam gelokt worden. Toevallig is clean tech daar één van, samen met medisch, food en havenindustrieel complex (vooral zakelijke dienstverlening). “Tenzij we enorme kansen zien bij een andere sector!” belooft Van Beuningen vol overtuiging. Hij heeft vertrouwen in Rotterdam als stad. “Een dynamische stad met een can do mentaliteit, en waar ‘afspraak is afspraak’ geldt.”

Rotterdam Partners is een nieuwe organisatie, maar het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. De succesvolle werkwijze van het RIA wordt in ere gehouden. “Current investment development blijft een van onze hoofdtaken. Het goed onderhouden van bestaande relaties is ook van belang in verband met uitbreiding van bedrijven. Uiteraard blijft het onze taak om zowel bedrijven vast te houden als aan te trekken. Dit jaar is een overgangsjaar en we hebben geen target, maar tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Als we een target hadden gehad dat vergelijkbaar was met voorheen, dan zouden we dit halen.”

Rotterdam Partners heeft vier afdelingen: Tourism Board, Convention Bureau, International Trade and Investment (voormalig RIA) en Rotterdam Info, dienstverlening voor toeristen, bezoekers en bewoners, inclusief expats. De Expatdesk is tegenwoordig gevestigd in het pand van Rotterdam Info aan de Coolsingel, vlakbij de Coolse Poort en het metrostation. (Trappen op). Hier is Rotterdam Partners ook gevestigd.

Wat Van Beuningen niet ambieert, is het maken van rapporten en er niets mee doen. Hij wil resultaten. Acquireren van internationale ondernemingen, het ontwikkelen van relaties met gevestigde bedrijven en het bevorderen van handelsbetrekkingen. Vraag en aanbod met betrekking tot Rotterdam bij elkaar brengen, het scheppen van gunstige voorwaarden voor marktpartijen en het informeren en adviseren van doelgroepen en marktpartijen vanuit de onafhankelijke rol en brede kennis van Rotterdam.

www.rotterdampartners.nl

Met trots over de Van Brienenoordbrug

0

Een leven zonder Romaro kan Rogier Mazurel zich nauwelijks voorstellen. Zijn vader richtte het schoonmaakbedrijf in 1984 op, toen hij 11 jaar was. Ook mijn moeder ging al snel meewerken in het bedrijf. “Thuis ging het vaak over de zaak. Het ging dan over alle facetten van het ondernemerschap, waar leuke, maar ook moeilijke en verdrietige dingen bij horen. Ik heb van jongs af aan meegekregen hoe zwaar het runnen van een eigen bedrijf is. Dat hoorde erbij, maar dat ik ooit directeur-eigenaar zou worden lag niet in de planning.”

Toch nam Rogier in 2007 Romaro over van zijn vader. “Het werd al vroeg duidelijk dat ik een commerciële jongen was. Na de middelbare school volgde voor mij dan ook middenstandsonderwijs. Rondom mijn studie werkte ik naast activiteiten in de detailhandel ook voor de lol en het avontuur aan de Spaanse kust. Op een gegeven moment kom je op een kruispunt in je leven waarin je realiseert dat het allemaal wel serieuzer moet worden. Op dat moment deed mijn vader een beroep op me. De zaken gingen goed, hij had het druk en kon wel een helpende hand gebruiken. Ik vond  het een mooie kans om aan te grijpen.” Dat was echter totaal niet met de intentie om uiteindelijk het bedrijf over te nemen. “Ik ben onderaan begonnen en heb op operationeel gebied alle functies doorlopen. Vervolgens ben ik commercieel met succes aan de weg gaan timmeren. Mijn oudere broer, die later uit het bedrijf is gestapt, was meer administratief verantwoordelijk onder andere voor het bedrijfsbureau. Toen hij vertrok, moest ik uit nood zijn bedrijfsbureautaken overnemen. Dat was een pittige tijd, met heel veel overuren. Niet erg, want ik leerde gigantisch veel en kon zaken beter laten aansluiten op de praktijk.”

Ondanks zijn complete overgave voor Romaro was de afspraak nog steeds dat het bedrijf verkocht zou worden en niet over zou gaan van vader op zoon. “Maar toen het zover was en mijn pa in verregaande onderhandelingen was met een geïnteresseerde partij, voelde het uiteindelijk niet goed. We hadden beiden het idee dat ik alleen maar getolereerd werd en niet serieus genomen.” De deal ketste mijn vader af, tot vreugde van Rogier. “Tijdens de onderhandelingen liep ik met de ziel onder mijn arm rond. Ik realiseerde me dat ik helemaal niet wilde dat het bedrijf in vreemde handen kwam. Toen ik over de Van Brienenoordbrug naar huis reed, werd ik emotioneel. ‘Al die gebouwen aan de skyline ga ik, en niemand anders, ooit in beheer hebben’, dacht ik. Ongemerkt had ik inmiddels veel meer ondernemersgevoel voor Romaro dan gedacht.” Dat realiseerden zijn ouders zich ook en uiteindelijk kwam dan toch concreet de vraag of hij open stond voor overname. Het antwoord liet zich eenvoudig raden. “In de jaren voordat ik Romaro overnam, hebben mijn vader en ik deze zorgvuldig vormgegeven. Ik heb de opvolgersacademie gevolgd bij opleidingsinstituut de Baak in Driebergen; een unieke opleiding die aansloot op mijn situatie. Hierdoor kon ik ook in de keuken van andere opvolgers kijken. Toen in 2007 de overdracht plaatsvond, was alles ingericht zoals ik het wilde. Ik had een realistisch beeld van hoe het zou zijn, kan ik 7 jaar later met zekerheid zeggen. Niets gaat vanzelf en je valt op je gezicht. Dat is niet erg, want als je op de juiste manier opstaat word je er alleen maar sterker van. De dag nadat ik bij de notaris alles tekende, las ik in de krant dat we op een flinke recessie afkoersten. Mijn vader zei toen: ‘Ook in tijden van crisis kun je geld verdienen.’ Dat is gebleken, want Rogier heeft naast autonome groei zelf verschillende overnames gerealiseerd en de omzet is nu ruim 14 miljoen euro, met meer dan 500 medewerkers. Wanneer ik nu de Van Brienenoordbrug over rij, voel ik een enorme trots. Mijn vader heeft iets moois neergezet en mij veel geleerd, maar ook de ruimte gegeven om mezelf te ontwikkelen. Ik geef daar met al onze gepassioneerde medewerkers nu een vervolg aan. En niet onbelangrijk; de familiebanden zijn altijd goed gebleven. Dat alles is mij veel waard.”

All in the family: Familiebedrijven geanalyseerd in masterclass

0

Op dinsdag 1 juli organiseerde Rotterdams LEF de masterclass All in The family – de kracht van familiebedrijven en wat elke ondernemer hier van kan leren-

Voorafgaand aan de jaarlijkse Rijnmond Business BOB barbecue bij Van der Valk Hotel Ridderkerk bezochten zo’n 80 ondernemers deze bijeenkomst met Rob en Freek van der Valk als ‘hoofdact’.

Mede-initiatiefnemer van Rotterdams LEF, Mai Elmar, leidde de masterclass in met het schetsen van een kader. Aan de hand van voorbeelden stelde Elmar (Directeur van Cruise Port Rotterdam en Management Partnership International) onder meer of je met het starten van een eigen bedrijf ook meteen een familiebedrijf gestart bent.

Moderator Nathalie van Huët (Van Huët Communicatie, Public Relations en Public Affairs) leidde de masterclass en interviewde vader en zoon Van der Valk over het succesvolle hotel-restaurant & zalen in Ridderkerk. Hierbij aan bod kwamen (aangetrouwde) familie participatie, de aandacht voor innovatie, hun keuzes voor regionale leveranciers en de voordelen en valkuilen van de organisatiestructuur. Tot groot plezier van de toehoorders waren Rob en Freek van der Valk bijzonder openhartig en het kijkje in de keuken bij het bekende familiebedrijf leverde dan ook volop kennis en inspiratie op. Ook Wout van der Goot, zelfstandig adviseur op het terrein van bedrijfsopvolging en –overdracht, werd geïnterviewd. Specialist Van der Goot ging dieper in op de -meestal om emotionele redenen- complexe overdracht van familiebedrijven en hij concludeerde dat familiebedrijven met recht ankerpunten in de Nederlandse economie genoemd mogen worden.

De interviews werden gevolgd door drie korte presentaties met elk een andere invalshoek.

Samuel Schampers, adviseur bij DRV Corporate Finance, toonde in een helder betoog de financiële aspecten bij familiebedrijven. Roderick Rischen, advocaat en partner bij Rischen en Nijhuis advocaten liet in een ludieke presentatie, waarbij zijn eigen familie als voorbeeld gesteld werd, zien ‘hoe recht recht is in een familiebedrijf: “In onze familie was mijn vader de zakelijk directeur en mijn moeder nam HRM voor haar rekening.” En tot slot gaf Catharina Bieringa, regiomanager bij VNO-NCW Rotterdam en zelf ‘opgegroeid’ in een familiebedrijf, de facts en figures van de vertegenwoordiging van familiebedrijven bij VNO-NCW. Tevens aan de orde kwam de groeiende aanwezigheid en rol van de vrouwelijke ondernemer daarbij”. Na de pauze verschenen alle sprekers en geïnterviewden nogmaals op het podium en ontstond een levendige paneldiscussie met veel vragen uit de zaal.

Ondernemer uitgever Kees van ’t Zelfde sloot de masterclass af, waarna het gezelschap verplaatste naar het met zon overgoten tuinterras van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Hier genoten uiteindelijk ruim 250 ondernemers, bestuurders en managers uit groot Rotterdam -volop netwerkend- van een uitgebreide culinaire barbecue. Een succesvolle start van de zomer!

Familiebedrijf Cleve & Zonen draait op volle toeren

0

Toen de 71-jarige Gerard van Pelt in 1975 bij Cleve & Zonen begon, was het een klein expediteursbedrijf met weinig perspectief. De beslissing om een containergroupagedienst op te zetten veranderde alles. Door die gouden greep en het harde werk van alle betrokkenen groeide Cleve & Zonen uit tot een groot, allround familiebedrijf. Wereldwijd worden er ruim 700 bestemmingen bediend.

De logistiek dienstverlener bestaat al 80 jaar. De organisatie onderhoudt tegenwoordig meer dan 170 groupagediensten per week, zowel import als export. Een groot contrast met de beginjaren van Gerard. “Het was een tijd van lobbyen en pionieren. Het duurde drie weken voordat de eerste container die ik had vol was en de telefoon ging maar een paar keer per dag.” Maar de ambitie, werkethiek en visie van Gerard wierpen al snel hun vruchten af. De kleine drive-in woning voldeed al snel niet meer als kantoor en een verhuizing naar een ruimer pand volgde. “Mijn vrouw Thea, die als salarisadministrateur werkzaam is binnen het bedrijf, heeft mij altijd onvoorwaardelijk gesteund en had er begrip voor dat werkweken van 100 uur voor mij geen uitzondering waren. Samen hebben wij twee dochters. Het was een gewoonte om iedere avond om 18.00 uur te eten. Als ik er dan nog niet was, werd de tafel voor drie personen gedekt. Van de vijf avonden miste ik er gemiddeld drie. Dat heeft ze mij nooit verweten. Sterker nog; ze zorgde ervoor dat ik die ruimte had.”

Typmachine en tekenpapier

Dochters Samantha en Mireille hebben al vroege herinneringen aan Cleve. “We gingen regelmatig mee naar kantoor. Meestal mochten we wel even bij iemand op de typemachine typen en we kregen ook altijd tekenpapier mee. Na vijven deden mijn zus en ik ook vaak tikkertje, want als kind zijnde vonden wij het kantoor aan de Van Weerden Poelmanweg enorm groot. We konden flink rondrennen,” vertelt Mireille. “Later verdienden we een zakcentje met klusjes als het vouwen van afvaartlijsten en postcodes van documenten op volgorde leggen.” Een rol in het familiebedrijf zag zij direct zitten. “Ik heb ook een hele gerichte opleiding gevolgd: eerst Jan Backx en daarna HBO Logistiek en Economie. Daarna ben ik meteen bij Cleve gestart en nooit meer weggegaan.” Voor Samantha lag dat anders. “Ik wilde juist per se niet in het bedrijf werken. Het schrikte mij best wel af hoe ontzettend hard mijn vader altijd werkte. Het liet hem nooit los. Als we op vakantie waren in eigen land, reed hij regelmatig even terug naar kantoor om van alles te regelen. In Spanje is hij ook eens een keer van het strand geplukt, omdat de telefoon maar voor hem bleef gaan in het appartement waar wij verbleven. Van een mobiele telefoon had in die tijd natuurlijk nog niemand gehoord. Toen die op de markt kwamen, was mijn vader wel meteen één van de eerste gebruikers. Een autotelefoon heette dat toen nog.” Na een rechtenstudie en een carrière in de uitzendbranche, werd de aversie tegen een baan bij Cleve uiteindelijk toch minder. “Ik kon een half jaar onbetaald verlof opnemen en besloot in die periode bij het familiebedrijf te gaan werken. De PZ-afdeling was gezien mijn achtergrond een goede plek om te beginnen. Ik ging al snel anders tegen het familiebedrijf aankijken. We zitten niet continu op elkaars lip en het geeft wel een kick om in mijn functie echt dingen voor elkaar te krijgen. Ik ben hier helemaal op mijn plek.”

iPad naast het bed

Tot vreugde van Gerard, die altijd al de wens had om naast zijn vrouw ook zijn beide dochters in het bedrijf te hebben. Werkweken van 100 uur behoren voor hem inmiddels tot het verleden, maar hij is nog altijd zeer betrokken. “Ik werk directeurstijden en ben vaak pas om 10.30 uur op de zaak. Maar dan heb ik daarvoor thuis wel vast al mijn mails behandeld. De iPad is nooit uit en ligt ’s avonds naast mijn bed. Rond middernacht ben ik gerust nog met werkgerelateerde zaken bezig. Omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik een controlfreak ben. Dat geef ik ruiterlijk toe. Ik heb alle vertrouwen in de volgende generatie, maar zo lang mijn gezondheid het toelaat laat ik Cleve niet los.”

Eén Rotterdamse wethouder Economie

0

In het vorige college was de wethouderspost Economie nogal versnipperd, maar in het nieuwe college is Maarten Struijvenberg (Leefbaar Rotterdam) wethouder Werkgelegenheid en Economie. Geen nieuw speelveld voor hem.

Struijvenberg (Rotterdam, 1974) werkte van 2002 tot 2006 als bestuursassistent van wethouder Wim van Sluis. Hij had diverse functies, was de afgelopen vier jaar gemeenteraadslid voor Leefbaar Rotterdam en behaalde in 2013 de titel Rotterdams politicus van het jaar.

In hoeverre is Wim van Sluis zijn voorbeeld? “Zijn deur stond altijd open. Hij bedacht niet hoe het moest, maar hij liet de goede ideeën naar zich toe komen. Samen met ondernemers bekeek hij waar behoefte aan was, want de rol van de overheid was dienstbaar zijn. Daar ben ik het mee eens. De economie, dat zijn werknemers en werkgevers. Zo wil ik het gaan doen.”

Er zal geen sprake zijn van een enorme breuk in het beleid ten opzichte van de vorige bestuursperiode, maar er komen een aantal aandachtspunten zoals lastenverlaging en aanpak van de leegstand van winkelruimte. ‘De lastenverlaging voor ondernemers is nodig omdat er geld verdiend moet kunnen worden. Daar kan ik kort over zijn. Verder willen we voorkomen dat winkelend publiek iedere keer lege, verwaarloosde winkelruimten passeert met alleen een briefje ‘Te huur’ op de ruit.”

Kort na het verschijnen van het coalitieakkoord klonk er de nodige kritiek op het feit dat er veel aandacht was voor het centrum, maar minder voor de wijken. Daaruit ontstond de vraag of deze inspanning voor het opvullen van etalages bestemd was voor het centrum of voor de hele stad.

“Het centrum is belangrijk, maar de buitenwijken en gebieden net zo goed. Het geldt dus voor de hele stad. Neem bijvoorbeeld Hoek van Holland. Ver van het centrum, maar het heeft heel veel potentie.”

Als gevolg van de crisis noemen sommige economen dit een verloren decennium noemen. ”Nee, dat vind ik niet en ik ben op zoek naar ondernemers die het hier ook niet mee eens zijn”, reageert wethouder Struijvenberg strijdbaar. “Ondernemers die nú durven te ondernemen, zijn dubbel zoveel waard! Er is nog veel te doen, maar de laatste drie kwartalen gaat het weer een beetje de goede kant op. We voeren helaas niet de beste lijstjes aan in het Rijnmondgebied. Dit kan beter, ook omdat er niet opgeleid moet worden voor een diploma, maar voor werk. Ik spreek jongeren die schrikken van de beperkte mogelijkheden die hun diploma op de arbeidsmarkt biedt. Dat hadden ze liever eerder geweten.”

Tot slot wil de nieuwe wethouder graag wijzen op het WSPR, het Werkgeversservicepunt Rotterdam. Als werkgevers aangeven personeel te zoeken, dan doet de gemeente een greep in de collectie werkzoekenden om te zien of er iemand tussen zit die hier prima bij zou passen. Uiteraard heeft de werkgever de eindbeslissing. “Het gaat om zowel tijdelijk, parttime als fulltime personeel”, aldus de wethouder.

www.wsprijnmond.nl

De Kreek Transport een hecht familiebedrijf

0

Het is 1932 als Bas de Kreek besluit om een bodedienst te beginnen. Hij schafte een auto aan waarmee hij van alle soorten goederen voor zowel winkeliers, bedrijven, maar ook voor particulieren vervoerde. Bas de Kreek woonde destijds in de Majubastraat in Bolnes en de werkzaamheden werden vanuit het woonhuis opgestart.

Pas in 2002 werd er een bedrijfspand betrokken aan de Pottenbakkerstraat op het bedrijventerrein Donkersloot in Ridderkerk. Tot die tijd werd het bedrijf letterlijk gerund aan de keukentafel. ‘Ja al die tijd was het kantoor aan huis’, aldus Stefan de Kreek die nu samen met zijn broer Edwin de leiding heeft over het familiebedrijf. Stefan de Kreek: ‘Vanwege de groei die we doormaakten werd het tijd om met de zaak te verhuizen. Twaalf jaar hebben we kantoor gehad aan de Pottenbakkerstraat, maar we groeiden er in deze periode ook weer uit ons jasje. Sinds medio juni van dit jaar zitten we nu in het voormalige pand van bouwbedrijf Van Splunder aan de Scheepmakerstraat, zo’n tweehonderd meter van onze vorige locatie. We hebben dit pand flink verbouwd en naar onze wensen aangepast. Dit hebben we niet gedaan omdat we zelf zo graag in een mooi en ruim pand willen zitten, maar gewoon omdat het noodzakelijk is om onze bedrijfsvoering nog beter te kunnen uitvoeren en volledig naar de wensen van onze klanten. Onze service kunnen we nu nog verder uitbreiden omdat we hier beschikken over nieuwe en grotere loodsen. Hierdoor kunnen we nog meer goederen opslaan voor onze klanten. Dit kan voor korte of langere perioden. Ook beschikken we hier over een groot buitenterrein waar al onze vrachtwagens kunnen staan en waar vervolgens nog ruimte is voor verdere groei. Daarnaast hebben we onlangs een nieuwe tien tons heftruck aangeschaft, waarmee we wagens snel kunnen laden en lossen en tevens grote en zware ladingen eenvoudig kunnen verplaatsen. Hierdoor kunnen we onze bestaande, maar ook nieuwe klanten, snel en adequaat bedienen.’

Een echt, maar ook hecht familiebedrijf

De Kreek Transport is een echt, maar ook hecht familiebedrijf. Jan, de vader van Edwin en Stefan, nam samen met zijn broer Kees het bedrijf over van hun vader Bas die dus de oprichter was van De Kreek Transport. Stefan: ‘wij zijn de derde generatie, maar de vierde generatie zit er aan te komen. De zoon van Edwin werkt inmiddels, als chauffeur, ook in het bedrijf. Edwin is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de planning. Hij volgt alle wagens op een groot scherm, weet dus exact waar ze zijn, heeft contact met de chauffeurs en met de klanten. Zelf doe ik de overige zaken zoals het beheer van de opslag en personeelszaken.’ Edwin pakt een kop koffie in de kantine/ontvangstruimte, terwijl hij middels de headset telefonisch een chauffeur de volgende transportopdracht doorgeeft. ‘Ja het werk gaat continue door vervolgt Stefan. Het is voor ons net als voor onze chauffeurs, we weten wel hoe laat we beginnen, maar niet hoe laat we klaar zijn. De vracht moet opgehaald en afgeleverd worden volgens de wensen van de klant, waar, wanneer en op welk tijdstip dat dan ook is. We gaan ver, heel ver in onze dienstverlening. En als we eens een chauffeur tekort komen of er kan een chauffeur door omstandigheden niet tijdig ergens zijn, dan stapt of Edwin of ik gewoon op een vrachtauto.’ Om het familieverhaal compleet te maken. Een tante van de huidige eigenaren Edwin en Stefan is verantwoordelijk voor de administratie en de vrouw van Edwin doet de facturatie. Stefan: ‘we zijn een echt, maar ook hecht familiebedrijf. We helpen elkaar altijd.’

Toekomst

De Kreek Transport is in tachtig jaar tijd uitgegroeid van een bodedienst tot een modern transportbedrijf dat gespecialiseerd is in het vervoer van stukgoederen voor de scheepvaart, petrochemie en industrie. Stefan de Kreek geeft aan dat ze natuurlijk willen blijven groeien, iets dat ondanks de economische situatie, ook in de achterliggende jaren is gelukt. ‘Maar we hebben geen expansiedrift. We beschikken nu over een modern en ruim pand en zijn voorbereid voor de toekomst. De groei moet gestaag gaan, zodat we al onze bestaande en nieuwe klanten de komende decennia optimaal kunnen blijven bedienen.’

Verkoop via je netwerk. Niet aan je netwerk.

0

Kans op meer business is de reden waarom succesvolle verkoopprofessionals en klein-,  midden- en groot bedrijven hun kostbare tijd investeren in netwerkactiviteiten.

Ik illustreer dit graag met de volgende quote: “Ik heb liever één procent resultaat door de inspanning van honderd mensen dan honderd procent resultaat vanuit mijn eigen inspanning”.  De vraag is vervolgens: word je meer aanbevolen naarmate je jezelf meer promoot? Als je dit denkt, dan moet ik je helaas teleurstellen. Jezelf promoten is namelijk niet de meest effectieve manier om aanbevolen te worden. Alleen maar over jezelf praten is niet genoeg. Wat je beter kunt doen, is mensen leren hoe ze jou het beste kunnen aanbevelen in hun netwerk. Maar hoe doe je dat?

Je kunt denken dat mensen goed naar je luisteren wanneer je uitgebreid uitlegt wat je business is. Vervolgens verwacht je dat ze jou aanbevelen wanneer zij iemand tegenkomen die jouw product of dienst nodig heeft. Jammer genoeg werkt dit in de praktijk niet altijd op deze manier. Je moet mensen langs het pad begeleiden en aangeven wat je doet, wat je zoekt en hoe ze je kunnen aanbevelen.

Op iedere minuut van de dag zijn aanbevelingen aanwezig, maar wanneer wij (en onze relaties / ambassadeurs)  niet getraind zijn om ze te herkennen, dan vallen ze niet op.

Tijdens netwerken gaat het in de kern om ‘’verkopen via je netwerk, niet aan je netwerk’’. Het opbouwen van relaties is hiervoor van groot belang. Zo ontstaat vertrouwen en geloofwaardigheid. Pas daarna kun je vragen of deze persoon je bij één van zijn of haar relaties zou willen aanbevelen. Maar verwacht niet dat je netwerk direct bij jou gaat kopen. Als ze dit doen, is dat geweldig en eigenlijk een bonus. Vergeet niet dat netwerken meer gaat over de ‘landbouw’ dan over de ‘jacht’. Het kost tijd om relaties te cultiveren. Maar met een goede oprechte inspanning is de ‘oogst’ voor een mensenleven.

Bij BNI, de grootste zakelijke netwerkorganisatie ter wereld, leren we onze leden hoe ze relaties kunnen opbouwen. Maar ook hoe ze zichzelf het beste kunnen presenteren, zodat de kans op meer business (en dus meer aanbevelingen) groter wordt. Wil je ook ervaren hoe deze manier van netwerken werkt? Kom gerust eens op bezoek bij een van onze 17 netwerkgroepen in de regio Rotterdam.

Ontwijk de valkuilen bij overdracht van het familiebedrijf

0

Het overdragen van het bedrijf is veelal een ingrijpende stap. Dit is het geval bij verkoop van de onderneming aan een externe derde. Maar dit geldt des te meer wanneer het gaat om een familiebedrijf dat al meerdere generaties een belangrijke plaats inneemt in het leven van de ondernemer en zijn familie.

De overdracht van een familiebedrijf is dan ook een traject dat nogal eens met de nodige emoties en spanningen gepaard gaat. In deze column enkele tips om dit traject op een zorgvuldige en prettige wijze te realiseren.

De eerste aanbeveling is om ruim de tijd te nemen voor een bedrijfsoverdracht. De overdragende generatie zal na een gedegen afweging moeten wennen aan het besluit afscheid te gaan nemen van de onderneming. Aan de andere kant zullen ook de opvolgers een goed doordacht antwoord moeten geven op de vraag of zij de ambitie én de capaciteiten hebben om de onderneming voort te zetten. Een externe toets in de vorm van bijvoorbeeld een assessment kan hierbij een goed hulpmiddel zijn.

Hiernaast kan een herstructurering vanuit juridisch of fiscaal oogpunt wenselijk of zelfs noodzakelijk zijn. Denk hierbij aan het uitkeren van dividend, het apart zetten van onroerend goed of het opschonen van rekening-courantverhoudingen. Een dergelijk traject kan drie tot zes jaar vergen vanwege termijnen in de fiscale wetgeving.

De overdragende partij en de opvolger zijn niet de enige betrokkenen bij een bedrijfsoverdacht. Ook de partner van de overdragende partij en eventuele overige kinderen zijn belangrijke belanghebbenden. Met het familiebedrijf gaat immers een belangrijk stuk van het familiekapitaal over naar een volgende generatie. Het laten uitvoeren van een waardering door een onafhankelijke deskundige geeft inzicht in de waarde van de onderneming. Het bespreken van deze waardering in familieverband geeft betrokkenheid van en duidelijkheid aan ieder familielid. Een stap die achteraf ‘scheve gezichten’ kan voorkomen. Hiernaast speelt een waardering een belangrijke rol bij de vaststelling van het schenkingsrecht wanneer (een deel van) de onderneming aan kinderen wordt geschonken. De Belastingdienst is kritisch op de prijsvorming in situaties waarbij sprake is van een bedrijfsoverdracht binnen de familiesfeer.

De kracht van een familiebedrijf is veelal dat sprake is van zeer korte lijnen. Beslissingen kunnen dan ook per direct aan de keukentafel worden genomen. In het kader van een opvolgingsvraagstuk is het echter niet alleen raadzaam wat meer tijd te nemen, maar ook om gemaakte afspraken duidelijk vast te leggen. Denk hierbij niet alleen aan de prijs en de overnamedatum, maar bijvoorbeeld ook aan de termijn van terugbetaling van een eventuele financiering door de overdragende partij. Een heldere overeenkomst voorkomt onduidelijkheid in de toekomst en draagt dus bij aan het vermijden van geschillen.

Tot slot: zoals blijkt uit bovenstaande is een bedrijfsoverdracht een complex traject. Tijdens dit proces passeren allerlei vraagstukken van economische, fiscale en juridische aard de revue. Reden om u te laten ondersteunen door een specialist op dit gebied. Een zo mogelijk nog belangrijkere reden om externe begeleiding te zoeken, is echter dat een adviseur los staat van de emoties die gepaard gaan met een dergelijke ingrijpende stap. De adviseurs van DRV Corporate Finance beheersen niet alleen de techniek, maar hebben ook aandacht voor de emotionele kant van de zaak. Dit maakt het mogelijk u goed te begeleiden bij het bouwen aan een mooie toekomst voor uw bedrijf en uw kinderen!

Ondernemen in familieverband: valkuilen, tips en trucs

0

Familiebedrijven vormen een essentiële basis voor de Nederlandse economie, maar kennen wel bijzondere vraagstukken. Deze vraagstukken liggen op de scheidslijn van familie en bedrijf. Conflicten binnen familiebedrijven zijn één van de belangrijkste oorzaken dat familiebedrijven het niet overleven. Dit kan voorkomen worden door goede communicatie en duidelijke afspraken. In het onderhavige artikel wordt ingegaan op een aantal juridische tips voor familiebedrijven.

Certificering

Continuïteit van de onderneming en bedrijfsopvolging wordt vaak gestructureerd via certificering van aandelen. De zeggenschap die aan aandelen is verbonden wordt dan gescheiden van de economische rechten. De zeggenschap kan alsdan worden uitgevoerd door familieleden, maar ook door derden die mogelijk meer kennis en kunde hebben ter zake.

Financiële afspraken

Binnen een familiebedrijf kunnen verschillende gedachten bestaan over de financiële horizon van de onderneming. Waar bepaalde familieleden graag vermogen uit de onderneming willen halen, zullen anderen er de voorkeur aan geven om in de onderneming te investeren. Het is daarom verstandig om duidelijke afspraken te maken over hoe om te gaan met eventuele winsten en hoe het dividendbeleid vorm te geven. Deze afspraken kunnen bijvoorbeeld worden vastgelegd in een aandeelhoudersovereenkomst.

Operationele gang van zaken

Ook met betrekking tot de operationele gang van zaken liggen er binnen een familiebedrijf eerder risico’s op de loer dan bij een reguliere onderneming. Een familiebedrijf is immers eerder geneigd om bepaalde functies aan familieleden toe te delen. Het is daarom verstandig om ook op operationeel vlak duidelijke afspraken te maken. Deze afspraken kunnen eveneens worden vastgelegd in een aandeelhoudersovereenkomst.

Duidelijke afspraken

Het belang van duidelijke afspraken is hiervoor al genoemd. Deze kunnen worden vastgelegd in een aandeelhoudersovereenkomst of in een familiestatuut. In een dergelijke overeenkomst kunnen afspraken worden vastgelegd over zeggenschap, taakverdeling, toezicht en eigendomsverhouding, maar ook over overdracht en doelstelling op de (middel)lange termijn. Door de afspraken duidelijk op papier te zetten worden de verwachtingen van alle betrokkenen op elkaar afgestemd.

Vererving

Binnen een familiebedrijf is het verstandig om vooraf goed na te denken over de structuur die het meest wenselijk is om de continuïteit van de onderneming te waarborgen, bij voorkeur voordat het hoofd van de familie overlijdt of door ziekte uitvalt. Het is daarom raadzaam om reeds vooraf bovenstaande zaken binnen de familie te bespreken en de daarover te maken afspraken vast te leggen.

Tot slot

Bovenstaande is slechts een korte – niet uitputtende – inleiding in de verschillende mogelijkheden die er vanuit juridisch perspectief zijn voor familiebedrijven. Voor een uitgebreider advies, dat meer toegespitst is op de specifieke situatie van uw onderneming, kunt u uiteraard contact met mij opnemen of met één van mijn collega’s.