Home Blog Page 293

Neelie Kroes terug op studieplek

0

Op donderdag 15 mei was De Theaterschool van Hofplein Rotterdam het decor van een bijzonder evenement waarbij oud-minister van Financiën prof. dr. Johan Witteveen (92) alsnog het afscheidscollege gaf dat hij eigenlijk in 1963 had willen geven. Aansluitend volgde  de feestelijke boekpresentatie van ‘Neelie – brave meisjes schrijven zelden geschiedenis’ Eurocommissaris Neelie Kroes, een van de bekendste alumni van de Erasmus School of Economics, staat centraal in dit boek van auteur Alies Pegtel.

Het was voor de leerlingen en studenten van Hofplein  een bijzondere ervaring om – voor sommigen zelfs tussen de eindexamens door – de talloze aanwezige hoogwaardigheidsbekleders te ontmoeten in ‘hun huis’. Onder de genodigden bevonden zich o.a. de minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem, Ruud Lubbers (minister van staat), Klaas Knot (president De Nederlandsche Bank) en Laura van Geest (directeur Centraal Planbureau).

Het evenement maakte deel uit van de viering van het honderdjarig bestaan van de Erasmus School of Economics en de Erasmus Universiteit Rotterdam en vond plaats in De Theaterschool van Hofplein Rotterdam. In het gebouw was vroeger de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH) gevestigd , de rechtsvoorganger van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het gebouw aan de Pieter de Hoochweg 222 is tegenwoordig  bekend als creatieve ontmoetingsplaats voor kinderen en jongeren. In het monumentale pand  zijn naast meerdere theaterzalen ook verschillende kunstopleidingen gevestigd, waaronder De Theaterhavo/vwo, De MBO Theaterschool en de hbo opleiding De Acteerschool Rotterdam. Kroes heeft zelf vele studie-uren in het gebouw in Rotterdam West doorgebracht.

Impact

In het academisch jaar 2013-2014 viert de Erasmus Universiteit met een uitgebreid en divers programma haar Centennial Celebrations met het thema ‘Impact’. Impact op de wetenschap, op de samenleving en op individuen. Een thema dat ook nauw aansluit bij de kernwaarden van Hofplein Rotterdam. Inmiddels is dan ook een  nauwe samenwerking ontstaan tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam en Hofplein Rotterdam, waarbij het delen van kennisontwikkeling, creativiteit en talent centraal staat.

Lodder Sfeermakers brengt sfeer in nieuwe pand bij Unity’99

0

ROTTERDAM – Vanuit de lounge met uitzicht op de hal van Unity’99 in de Rotterdamse wijk Zevenkamp straalt de trots van het gezicht van Wil van Daalen. Zijn zoon Patrick is beneden bezig met een groep jeugdige autisten, die op een specifieke manier karateles krijgen van de voormalige nationaal kampioen.  De hal is prachtig ingedeeld en alles lijkt voor vader en zoon Van Daalen op deze nieuwe locatie bij elkaar te komen. “Dit hadden we in ons hoofd en het is precies zo geworden. Natuurlijk dit alles bij elkaar heeft tien jaar geduurd, maar het realiseren van sommige dromen duurt nu eenmaal iets langer dan andere,” aldus Patrick van Daalen glimlachend na afloop van zijn les. “De droom is uitgekomen, dat is het belangrijkste. Het realiseren van doelen of prestaties begint vaak met dromen.” Wil van Daalen neemt het gesprek weer over. “En zie wat er van is gekomen. Wees nou eerlijk.”

Wil van Daalen zou het liefst rondleidingen verzorgen in het pand op het bedrijventerrein pal naast de A20 tussen Gouda en Rotterdam. De man die karate eet, drinkt en ademt laat in de kleedkamer de douches zien alsof de doos van Pandora zich zojuist voor hem heeft geopend. Vol trots loopt hij langs de muurschildering in de hal en de wand met alle sponsoren. “We worden hier serieus genomen. De hal heeft ons als Unity’99 ook in zakelijk opzicht naar een ander niveau getild.” Via de trap naar boven, legt Van Daalen bij de lounge uit dat het woord kantine verboden is. “We wilden in dit pand een sfeer creëren en dat lijkt mij aardig gelukt. Dus geen recht-toe-recht-aan kantine met tafels en stoelen. Maar een soort huiskamer met banken en tafel en krukken van steigerhout. We wilden sfeer en daarom ook geen bar waar drank en eten wordt verkocht. Mensen moeten hier graag komen en zich prettig voelen. Mag ik zeggen dat we daar in geslaagd zijn?”

Van Daalen zegt het op een manier dat hij geen tegenspraak duldt. Maar zijn inschatting is de juiste. De lounge wordt bevolkt door ouders en kinderen in afwachting van het einde van de les of het begin van de volgende. De meubelen zijn door bemiddeling van Rotterdam Topsport geleverd door Lodder Sfeermakers.  “Onze naam zegt het feitelijk al,” lacht Bas Lodder bescheiden. “Wij zijn in de loop der jaren van bloemen, planten en tuinen feitelijk steeds meer opgeschoven naar de aankleding van beurzen en evenementen. We hebben inmiddels dus wel gevoel wat we met een ruimte kunnen. Wij zijn geen binnenhuisarchitecten, maar voelen wel aan hoe we sfeer in een ruimte kunnen brengen. Dat doen we bijvoorbeeld bij het ABN Amro World Tennis Tournament en op eigen evenementen als de Autosalon in Ahoy Rotterdam. Toen Wil van Daalen bij ons kwam of we iets voor hem konden doen, zijn we gelijk gaan schakelen. Natuurlijk is deze lounge in oppervlakte niet te vergelijken met een beurs of een evenement. Maar dat betekent niet dat we er anders in zitten. Sterker nog, ik heb geen verstand van karate en judo, maar heb wel  gevoel bij wat Van Daalen en Van Daalen doen. Eigenlijk keer twee, want hun beide echtgenotes zijn er ook bij betrokken. Dit is geen dertien in een dozijn vereniging, maar een familiebedrijf en dat merk je aan de sfeer die er heerst. Ik ben blij dat wij als Lodder Sfeermakers daar iets aan toe hebben kunnen voegen.”

Patrick en Wil van Daalen knikken instemmend. “Ik weet nog dat Patrick noodgedwongen moest stoppen met karate als wedstrijdsport door een blessure aan zijn hiel en enkel. Carrière over en uit en het noodgedwongen begin van een nieuw leven. Wat volgde waren twaalf ambachten en dertien ongelukken. Totdat hij zei dat hij zijn kennis over karate over wilde  dragen. Hij begon met acht leerlingen in sporthal Zevenkamp en nu tien jaar later hebben we een eigen hal met 650 leerlingen. We wilden graag in deze wijk blijven waar alles is begonnen en zijn geholpen door Perry Gerrese, de vader van Nick Gerrese. Die kwam met dit pand en vervolgens is alles in een stroomversnelling geraakt. En wat je ziet is dat iedereen je opeens anders bekijkt,” aldus Wil van Daalen. Zijn zoon voegt zich tussen twee trainingen door weer even bij het gesprek. “Unity’99 is geen club meer in een achterafzaaltje, maar een vereniging met karate voor topsporters, breedtesporters en zelfs autisten. Buiten onze succesvolle karate-afdeling hebben we inmiddels een veel breder lesaanbod, waarmee we een zeer belangrijke maatschappelijke rol invullen. We bieden onder andere de gevestigde sporten als judo en jiu jitsu maar met name de projecten als Ladies Empowered en  Pestkop Proof zijn een groot succes. Wij zijn één van de eerste in Rotterdam die het in Amerika reeds bekende Crossfit  aanbieden en daarmee een nieuwe doelgroep bereiken.

Unity’99 werkt samen met Rotterdam Sportsupport, buurtwerk, Rotterdam Topsport en het Oranjefonds. “We zijn actief in de wijken Alexander en IJsselmonde en hebben sponsoren als de Rabobank en nog een tiental andere bedrijven. Op de vraag of het goed gaat, kan ik alleen maar zeggen dat er heel hard wordt gewerkt en soms misschien wel eens te hard. Maar wie klaagt daar nu over als zijn droom uitkomt.”

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport

Kom op 1 juli naar de BOB Barbecue bij Van der Valk Hotel Ridderkerk

0

Evenals de afgelopen twee jaar organiseren wij dit jaar de BOB Barbecue voor de ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ bij Van der Valk Hotel Ridderkerk. Ditmaal is deze unieke bijeenkomst gepland op dinsdag 1 juli. Aanvangstijd is 16.00 uur!

Voorafgaand is er vanaf 14.00 uur een door Rijnmond BUSINESS, in samenwerking met Rotterdams LEF, georganiseerde Masterclass over familiebedrijven en bedrijfsoverdracht.

Vrienden van Rijnmond BUSINESS en genodigden door Rotterdams LEF hebben gratis toegang tot zowel de Masterclass als de BOB Barbecue. Bent u nog geen ‘Vriend van Rijnmond BUSINESS’ kijk dan op onze website: www.rijnmondbusiness.nl hoe u zich kunt aanmelden. U bent al ‘persoonlijk Vriend’ voor een bedrag van 125 euro per jaar en u heeft een ‘bedrijfslidmaatschap’, waarbij u met twee personen de BOB bijeenkomsten mag bezoeken, voor slechts 210 euro per jaar. Meld u dus snel aan als ‘Vriend van Rijnmond BUSINESS’, misschien wel de gezelligste en meest interessante vrienden businessclub van het Rijnmondgebied en u mag meteen de BOB BBQ bezoeken op 1 juli.

Als lid van de Vrienden van Rijnmond BUSINESS geniet u van vele voordelen. Allereerst natuurlijk van het interessante netwerk bestaande uit ondernemers, directeuren en managers in het bedrijfsleven, maar ook bij instellingen en overheidsinstellingen. De  bijeenkomsten zijn altijd op een andere en unieke locatie in Rotterdam of directe omgeving. U ontvangt bij elke BOB borrel een gratis welkomstdrankje en ook de hapjes en het eten zijn bij het lidmaatschap inbegrepen. Maar er zijn meer voordelen. Zo houden we u als eerste op de hoogte van onze activiteiten en bijeenkomsten. U krijgt voorrang bij deelname aan een van onze activiteiten. U ontvangt automatisch korting op onze advertentietarieven bij zowel Rijnmond BUSINESS als bij Business&MORE. U ontvangt Rijnmond BUSINESS tien keer per jaar en u kunt zich presenteren in het speciale exclusieve ‘Vrienden voor Vrienden’ magazine. Dit alles is bij het lidmaatschap inbegrepen. Alleen de BTW komt nog bij de genoemde bedragen. Vrienden van Rijnmond BUSINESS: in een ongedwongen sfeer collega ondernemers ontmoeten, met elkaar netwerken en wellicht komt het tot samenwerken.

Hieronder treft u een overzicht aan van de BOB bijeenkomsten die we dit jaar nog gaan organiseren. Wilt u ook profiteren van al deze voordelen? Meld u dan snel aan als ‘Vriend van Rijnmond BUSINESS’. Dit kan via kees@rijnmondbusiness.nl. Kijk op onze website wie u al voor zijn gegaan:
www.rijnmondbusiness.nl

BOB borrels 2e helft 2014

Dinsdag 1 juli: Masterclass Familiebedrijven en bedrijfsoverdracht (ism Rotterdams LEF) + Barbecue + BOB borrel. Masterclass, Barbecue en BOB borrel vinden plaats bij Van der Valk Hotel Ridderkerk.

Dinsdag 9 september: Ladies Car day + Masterclass belastingen + BOB borrel.Ladies Car day, Masterclass en BOB borrel vinden plaats bij Lommerijk.

Dinsdag 7 oktober: Masterclass Utiliteitsbouw + BOB borrel. Masterclass en BOB borrel vinden plaats bij Unica Installatietechniek in Rotterdam.

Dinsdag 4 november: Masterclass Kantoor- en Projectinrichting + BOB borrel. Masterclass en BOB borrel vinden plaats bij Van der Linde Interieur in Bleiswijk.

Dinsdag 11 november: Extra BOB borrel, i.s.m. Inpiratiebijeenkomst Rabobank Voorne-Putten Rozenburg in het nieuwe theater De Stoep in Spijkenisse.

Dinsdag 2 december: Vrienden van Rijnmond BUSINESS BOB eindejaarsfeest.

Golfcenter SeVe in Rotterdam bijzondere locatie voor mooie BOB borrel

0

Na bijeenkomsten bij Hofplein Rotterdam, Podium O950 en Het Kasteel van Rhoon organiseerde Rijnmond BUSINESS alweer de vierde Business ontmoet Business (BOB borrel) bijeenkomst van dit jaar. Ook nu werden de ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ getrakteerd op een unieke locatie. Ditmaal was Golfcenter SeVe (vh. Golfcentrum Rotterdam) in Rotterdam gastheer. De gasten werden ontvangen in de fraaie serre van het golfcenter, waar men een goed uitzicht heeft op de baan waar de afslag wordt geoefend. Na het welkomstwoord door Rijnmond BUSINESS uitgever Kees van ’t Zelfde, kreeg Caroline Nagtegaal, kandidaat voor het Europees Parlement namens de VVD (5e op de lijst) het woord om haar kandidatuur toe te lichten. Stem vijf voor een Rotterdams wijf besloot zij haar inleiding. Vervolgens konden de bezoekers genieten van heerlijke en royaal geserveerde gerechten en hapjes. En als zij het wilden konden ze over het werk en over alledaagse zaken praten. Uit de vele positieve reacties kunnen we opmaken dat het, mede dankzij de medewerking van SeVe, een nuttige en geslaagde bijeenkomst is geweest.

De volgende bijeenkomst staat gepland op dinsdag 1 juli aanstaande. Dan is er van 16.00 uur tot 19.00 uur een BOB BBQ bij Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vrienden van Rijnmond BUSINESS kunnen zich voor deze bijeenkomst aanmelden bij kees@rijnmondbusiness.nl

Feyenoord kiest voor vernieuwbouwde Kuip FFC

0

De Stichting Feyenoord moet zich de komende zes maanden volledig inzetten op het uitwerken van het plan van het consortium FFC tot een definitief ontwerp voor een vernieuwbouwde Kuip. Dat is het advies van de Verkenners na vier maanden van intensief onderzoek en het vergelijken van de diverse mogelijkheden om te komen tot een solide, toekomstbestendige huisvesting van Feyenoord.

De door de Verkenners Wim van Sluis, Jos van der Vegt en Hans Vervat gepresenteerde eindconclusie betekent dat het ontwerp van Red de Kuip dus niet de voorkeur geniet en na een nek-aan-nekrace als laatste alternatief afvalt. In een eerder stadium waren reeds zo’n tien andere ontwerpen voor een nieuwe huisvesting door de Verkenners als ‘niet de allerbeste optie’ betiteld.

Realisatie van het plan van FFC, dat bestaat uit BAM, AM en Siemens, wordt door de Verkenners om meerdere redenen als het meest kansrijk geacht en nadere uitwerking hiervan verdient volgens hen daarom vanaf nu alle inzet en aandacht. Het advies van Van Sluis, Van der Vegt en Vervat wordt overgenomen door de Stichting Feyenoord (vertegenwoordigers van BVO Feyenoord, Stadion Feijenoord N.V., Sportclub Feyenoord en Supporters).

De Verkenners gaven tijdens de presentatie van hun eindadvies complimenten aan zowel de plannenmakers van FFC als die van Red de Kuip. Voor beide plannen geldt volgens hen dat ze haalbaar zijn, fraai ogen, en Feyenoord echt goed verder kunnen helpen.

Totale kosten worden geraamd op zo’n 200 miljoen euro. Daarnaast worden met FFC de plannen voor de nieuw te bouwen trainingsaccommodaties ten bedrage van 16 miljoen euro nader uitgewerkt.

FFC levert aanzienlijk meer nieuwgebouwde vierkante meters, zodat het plan beter exploiteerbaar lijkt dan dat van Red de Kuip. Daarnaast is er bij de Verkenners twijfel blijven bestaan inzake de steilheid van de derde ring die onderdeel uitmaakt van het plan van Red de Kuip. Uit presentaties is daarnaast gebleken dat FFC technisch beter is uitgewerkt en dat FFC veel meer ervaring heeft met het bouwen van stadions. Het vernieuwbouwplan FFC gaat uit van een ‘state of the art’ stadion met circa 70.000 zitplaatsen, circa 90 business units, circa 6.300 business seats met alle moderne voorzieningen voor tijdens de wedstrijden en biedt vele gebruikersmogelijkheden ook op niet wedstrijddagen. Daarnaast geeft het vernieuwbouwstadion de beste mogelijkheden voor Feyenoord om op topniveau in Nederland te komen en te blijven, door een aanzienlijke verhoging van het spelersbudget.  Tevens kan het grootste stadion van Nederland een grote maatschappelijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de Sportcampus, de stadiondriehoek en een belangrijke impuls worden voor de verdere ontwikkeling van Rotterdam Zuid.

Dick van Well sprak namens de Stichting Feyenoord dank en waardering uit voor het vele werk van de Verkenners, alsmede van alle partijen die de afgelopen maanden grote betrokkenheid bij de toekomst van Feyenoord hebben getoond door met plannen en ideeen te komen. Van der Well: ‘De komende zes maanden zal er hard gewerkt moeten worden om het plan van FFC verder te vervolmaken en om partijen te benaderen die ons kunnen en moeten helpen bij de realisatie van dit voor Feyenoord en Rotterdam cruciale project. Opdat wij naar ik hoop en aanneem, daarna snel kunnen melden dat we als club, stad en marktpartijen samen definitief aan de slag gaan met de vernieuwbouw van de geliefde Kuip.’

DB Telecom eerste Excellence partner KPN in regio Haaglanden

0

Vast, mobiel, data en ICT-diensten: veel bedrijven zoeken één totaalleverancier en dan het liefst met snelle en persoonlijke service. DB Telecom biedt als eerste ‘KPN Excellence partner’ in regio Haaglanden advies, aankoop, levering, facturatie, installatie én service van het KPN-dienstenportfolio. Voordeel voor de klant: een volledige dienstverlening bij één vast aanspreekpunt.

Bedrijven maken steeds intensiever gebruik van telefonie, internet en ICT. Denk aan de integratie van spraak en data, werken in de cloud en de komst van 4G. Voor veel bedrijven is één aanspreekpunt voor alle vragen daarbij van belang. KPN introduceert om die reden onder de naam ‘Excellence’ een servicegerichte en persoonlijke distributiestrategie. De klant hoeft niet langer te schakelen tussen verschillende ICT- en Telecom leveranciers, maar kan terecht bij één Excellence gecertificeerde partner in de regio: DB Telecom. Medewerkers van DB Telecom zijn volledig op de hoogte van de laatste innovatieve oplossingen van KPN en zijn in staat om klantbehoeftes door te vertalen naar een passende oplossing, waarmee klanten sneller, efficiënter en goedkoper kunnen werken.

Dienstverlening van A tot Z

Dennis Beekhuizen, Algemeen Directeur bij DB Telecom, “Tegenwoordig integreren de werelden van vaste en mobiele telefonie, vast en mobiel internet en ICT steeds verder. Van oudsher werden die onderdelen los gezien, maar steeds meer klanten combineren deze oplossingen en hebben daardoor behoefte aan één aanspreekpunt. Als totaalleverancier hebben we alle oplossingen onder één dak en was het Excellence programma een logische stap. Om hier toe te komen zijn onder andere onze medewerkers nog verder opgeleid, worden bestaande processen op dit programma ingericht en hebben wij naast het advies en de verkoop nu ook de levering, installatie, facturatie en service in eigen beheer. Hierdoor maken we ons speerpunt ‘één aanspreekpunt’ nog meer waar.” Klanten krijgen voortaan een Engineer van DB Telecom over de vloer en kunnen voor alle vragen vanaf het begin van het traject tot en met de nazorg terecht bij DB Telecom. Dit zal zorgen voor nog strakkere en duidelijkere lijnen in de communicatie met klanten.

Meer informatie?

Benieuwd wat de laatste oplossingen van KPN, zoals bijvoorbeeld KPN ÉÉN, voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met DB Telecom voor een vrijblijvend adviesgesprek via telefoonnummer 0174-316060 of per e-mail via info@dbtelecom.nl.

Waardevol

0

Soms krijg je inzichten door zaken om te draaien. Ik zal het uitleggen. Iemand vroeg mij laatst: ‘Welke mensen zijn voor jou van forse waarde geweest voor je carrière?’ Ik mocht daar over nadenken. Er waren een aantal personen die mij direct te binnen schoten. Zonder namen te noemen, zijn dit mensen die allemaal weten wat het belang van verbinden is.

  • Wat deden deze mensen dat zo belangrijk was? Iets heel waardevols.
  • Zij gaven mij persoonlijke contacten uit hun netwerk in de vorm van zakelijke relaties met steun.
  • Ze waren er op het moment dat ik vragen had en even een duwtje in de rug kon gebruiken.
  • Als je weet hoe zoiets voelt, kun je je voorstellen hoe het voor anderen voelt als je dat duwtje in de rug komt geven. Zo kan ik op mijn beurt met kleine dingen ook het leven van een ander veranderen. Maar ook jij kan voor een ander het verschil maken.

Binnen BNI, de grootste zakelijke netwerkorganisatie ter wereld, leren wij onze leden om zich af te vragen: ‘Hoe kan ik het verschil maken voor mijn collega-ondernemers?’ en ‘Welke ervaring kan ik delen om anderen te helpen?’ Zo bieden we bij BNI diverse rollen aan onze leden aan, om andere leden terzijde te staan. Leden kunnen voor enkele maanden onder andere trainingscoördinator, mentor, ambassadeur, gastheer/gastvrouw of zelfs directeur worden van een van onze netwerkgroepen in de regio Rotterdam. Alles in het teken om elkaar te ondersteunen, advies te geven en ervaringen op te doen.

Het resultaat: elke BNI bijeenkomst is een ervaring.
Een wekelijks samenzijn om de dag geïnspireerd te starten.
Elkaar leren kennen en vertrouwen.
Elkaar helpen en ondersteunen.
Want iedereen wil een goed gevoel. Kom jij het ook ervaren?
Voor een kennismaking met BNI Rotterdam kun je mij contacten.

 

Wet beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (Wet BeZaVa)

0

Sinds 1 januari 2014 is de Wet BeZaVa van kracht. Werkgevers krijgen hierdoor te maken met nieuwe individuele/gedifferentieerde werkgeverspremies voor de Ziektewet (ZW) en WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). Dit kan belangrijke financiële consequenties hebben voor bedrijven die te maken hebben met werknemers die ziek uit dienst treden.

Werkgevers betalen een gedifferentieerde WGA-premie, afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Deze premie heeft betrekking op (ex-)werknemers die de WGA instromen en op de eerste ziektedag een vast dienstverband hadden, ook wel de ‘WGA-vast premie’ genoemd. Sinds 1 januari 2014 worden werkgevers ook geconfronteerd met de ‘WGA-flex premie’. Deze gedifferentieerde premie geldt onder meer voor werknemers zonder vast contract, die destijds vanuit dat niet-vaste contract ziek uit dienst zijn gegaan en zijn doorgestroomd naar de WGA. Voorheen werden deze lasten gefinancierd vanuit een sectorpremie, maar nu worden deze lasten ook (deels) individueel bepaald. Voor de bepaling van deze premie wordt gekeken naar werknemers die vanaf 1 januari 2010 bij de werkgever ziek uit dienst zijn gegaan en na 104 weken ziekte uiteindelijk de WGA zijn ingestroomd.

Ook ten aanzien van de ZW is het nodige veranderd. Voor deze uitkering komen zieke werknemers zonder werkgever in aanmerking, bijvoorbeeld werknemers met een tijdelijk dienstverband die ziek uit dienst zijn gegaan (of binnen vier weken na uitdiensttreding ziek zijn geworden). Het kan ook gaan om werknemers met een contract voor onbepaalde tijd die ziek uit dienst zijn gegaan (of binnen vier weken na datum uitdiensttreding ziek zijn geworden). Ook hier wordt voor werkgevers nu, in plaats van een sectorpremie, een gedifferentieerde premie bepaald. Voor de bepaling van deze premie wordt gekeken naar werknemers die vanaf 1 januari 2012 bij de werkgever ziek uit dienst zijn gegaan.

De hoogte van de premie is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Indien de loonsom van het bedrijf groter is dan € 3.700.000,– (‘100+ werkgevers’), wordt de ZW- en WGA-premie volledig gedifferentieerd. Indien sprake is van een loonsom tussen € 370.000,– en € 3.700.000,– (‘10-100 werkgevers’), wordt de ZW- en WGA-premie deels gedifferentieerd en deels sectoraal bepaald. Voor kleine werkgevers (loonsom van minder dan € 370.000,– per jaar, ‘10- werkgevers’) blijft de premie voor ZW en WGA sectoraal. Kortom: voor bedrijven met meer dan 10 werknemers kan er mogelijk sprake zijn van forse premiestijgingen.

Het is van belang om vanaf 2010 de ziektegeschiedenis van ex-werknemers na te gaan en de overzichten van het UWV te controleren. Indien de informatie van het UWV niet correct is, kan eventueel bezwaar worden gemaakt. Daarnaast kan worden overwogen om de arbeidsovereenkomst van een werknemer die ziek uit dienst dreigt te gaan, maar binnen afzienbare tijd weer zou kunnen herstellen, toch voor een korte periode te verlengen, om zo een verhoging van premies te voorkomen. Ook kan worden afgesproken dat werknemers, bij ziekte bij einde dienstverband of binnen vier weken na einde dienstverband, verplicht zijn dit te melden en moeten meewerken aan begeleidingsmaatregelen. Bij het sluiten van een beëindigingsovereenkomst zou bovendien kunnen worden afgesproken dat een eventuele beëindigingsvergoeding, afhankelijk is van het niet ziek zijn en/of worden binnen vier weken na datum einde dienstverband. Tot slot zou men kunnen onderzoeken of het aantrekkelijk is om eigenrisicodrager te worden voor de ZW.

Maatschappelijk Verantwoord Ontwikkelen

0

 Waarom investeren in iets wat niet direct iets oplevert?

“Waarom zou ik mijn medewerker die opleiding laten volgen? Weet je wel wat dat kost? En wat levert het op?” Het zijn vragen die ik met regelmaat voorbij hoor komen als ik met ondernemers praat. Vragen die lastig te beantwoorden zijn wanneer de komende kwartaalcijfers duidelijker in het vizier liggen dan de resultaten op langere termijn. Het is niet chique om vragen met vragen te beantwoorden, maar ik doe het toch. Hoe ziet u de rol van uw organisatie in de maatschappij? Onderneemt u maatschappelijk verantwoord? Bent u zich niet alleen bewust van welvaart, maar ook van welzijn? Investeert u met oog op het milieu? Het zijn onderwerpen die vaak niet direct iets opleveren voor uw portemonnee, maar wel een investering vormen voor de toekomst.

Rendement opleiding is niet altijd tastbaar, maar wel aantrekkelijk

Nu weer even terug naar die opleidingsvragen. Sommige opleidingen leveren inderdaad niet direct iets tastbaars op voor uw portemonnee. Toch geven zij aantrekkelijke rendementen. De tevredenheid van uw medewerkers groeit, waardoor uw personeel productiever is en zich meer betrokken voelt. Dat leidt tot meer tevreden klanten. Bovendien is bewezen dat werkgevers die investeren in opleiding, een significant lager ziektepercentage en personeelsverloop ervaren. Als we kijken naar de (middel)lange termijn, dan zorgt ontwikkeling van uw medewerkers ervoor dat uw aantrekkelijkheid als werkgever groeit. Bij uw volgende vacature kunt wellicht ineens kiezen uit meerdere topkandidaten. De inzetbaarheid van uw medewerkers groeit, waardoor u meer kennis en kunde in huis hebt die u in de toekomst niet elders hoeft te zoeken. U genereert een positief en sociaal imago wat meer klanten kan opleveren, u draagt bij aan het professionele netwerk van uw medewerkers, investeert in het Nederlandse ontwikkelingsklimaat…de mogelijkheden zijn eindeloos. Maatschappelijk verantwoord ontwikkelen dus.

Knuffeltermen?

Het blijven veelal potentiële positieve effecten voor de (middel)lange termijn. Nu kost het inderdaad investering in tijd en in geld. Harde onkosten die u gemakkelijk en duidelijk op papier kunt zetten. De argumenten voor investering in opleidingen omvatten veelal  zachte ‘knuffeltermen’ als cultuur, tevredenheid, populariteit, bedrijfsidentiteit, verbinding, strategisch personeelsbeleid, lerende organisatie, ontwikkelingsgerichtheid en bovenal: goed werkgeverschap. Wellicht niet direct iets waar uw resultaatgerichte hart sneller van gaat kloppen.

Hoeveel risico’s durft u te nemen?

De cruciale vraag is: hoeveel risico’s durft u te nemen? Durft u het risico te nemen dat u uw ontwikkelingsinvestering niet direct terugziet in extra bedrijfsresultaat? Het risico dat u pas over enkele jaren kunt concluderen dat er sprake is van niet specifiek te verklaren stijgingen van uw inkomsten of gedaalde kosten. Het risico op lager ziekteverzuim, lagere uitstroom, hogere productiviteit, hogere aantrekkelijkheid, hogere klanttevredenheid. Het risico dat u bij reorganisatie geen hoge transitievergoeding hoeft te betalen, omdat iemand zelf direct al een andere baan heeft gevonden. Het risico dat achteraf blijkt dat u de juiste beslissingen heeft genomen. Dat u het natuurlijke talent bezit om een geweldige, ontwikkelingsgerichte manager met visie te zijn. Durft u nu iets te doen waar op de lange termijn iedereen iets aan heeft?

Mooi weer

0

Normaal bespreek ik in deze column ontwikkelingen in het belasting- of pensioenrecht. Deze keer valt daar weinig  te melden dat voor de MKB ondernemer relevant is. Voorlopig moeten we rekening houden met de verplichte invoering van de werkkosten rekening op 1 januari 2015, ondanks tegenstand van elke organisatie die er een uitspraak over kan doen. Het is een administratief gedrocht waar alleen het grootbedrijf mee kan werken. Ondanks alle kritiek vindt Dan Haag gezichtsbehoud belangrijker dan metterdaad het MKB steunen,  ook al heeft Den Haag hier de mond van vol.

Dan maar over de economie. Hier is vast goed nieuws te vinden. Voor de economie verwachten we een (kleine) groei en het consumenten vertrouwen neemt toe. Een groei van de economie leidt normaal tot meer werkgelegenheid en toename van consumentenvertrouwen, beide blijven echter uit.

Dat de consument, ondanks het toegenomen vertrouwen, niet meer uitgeeft is logisch. Het inkomen van de Nederlander is sinds 2008 met 6% verminderd. Als je geen geld hebt, kun je het ook niet uitgeven…

De werkgelegenheid  wordt beïnvloed door de latere pensioendatum en offshoring (productie naar het buitenland brengen). Er wordt veel gesproken over bedrijven die productie terug naar Nederland halen (re-shoring), maar per saldo verdwijnt er meer werk dan er terug komt.

Daarnaast zit er nog zoveel ongebruikte capaciteit bij de bedrijven, dat een toename van de activiteit niet meteen leidt tot aanname van extra personeel of investeringen.

Wil de economie echte voortgang maken, dan moet er meer geld in de zakken van de burger komen. Ik heb een voorstel; laten we Provinciale Staten afschaffen. Het is een extra bestuurslaag die niets toevoegt, alleen honderden gedeputeerden en duizenden ambtenaren aan het werk houdt.  Het is een overblijfsel van een andere wereld.  Het plan provincies  samen te voegen gaat niet ver genoeg, afschaffen is het devies!

De werkeloosheid zal even oplopen, maar de kosten van de provincies bestaan uit meer dan alleen salarissen (denk aan de aankoop en verbouwing van het provinciehuis Utrecht van 80mln).

Heb ik dan geen enkel bemoedigend woord voor het MKB? Jazeker, ik voorspel een mooie zomer en voor het MKB, en zeker voor de Horeca  keren de kansen.

Let op mijn woorden…..