Home Blog Page 339

Signpower investeert in toekomst

0

Signpower is een begrip in de regio als het om ‘signing’ gaat. Zes jaar geleden startte Peter van Wingerden zijn bedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. Met nul klanten en nul opdrachten, maar door hard werken en de durf om nieuwe zaken op te pakken is er nu sprake van een bloeiend bedrijf.

Van Wingerden heeft opnieuw zijn nek uitgestoken, de nieuwste aanwinst is een vlakbedprinter, een forse investering die het bedrijf nieuwe mogelijkheden biedt. “Wij zijn bij uitstek een signing bedrijf. Reclame van A tot Z is onze slogan en dat doen we op veel manieren zoals (auto)belettering, gevelreclame, bouwborden, vlaggen, kleding of wat dan ook. Op alles waar letters, cijfers, logo’s of wat dan ook op moet komen, kunnen wij uitvoeren. Met de nieuwe vlakbedprinter maken we een grote stap voorwaarts. Het is een printer waarmee we oppervlakten van 2,5 bij 1,25 meter in een keer kunnen bedrukken. Het materiaal waarop de print moet komen maakt niet uit. Van glas tot roestvrijstaal en van hout tot doek, veel is mogelijk en het resultaat is prachtig.” De vlakbedprinter, waarvoor een aparte ruimte binnen Signpower is gebouwd, kan materiaal tot 5 cm dikte bedrukken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een deur in één keer van een mooie print te voorzien. “Met de nieuwe printer zijn we snel en flexibel. Materiaal, grote of kleine formaten en kleine of hoge oplagen, het maakt niet uit. Ik voorzie veel kansen op zowel de particuliere als de zakelijke markt.”

Veel opdrachten komen bij Signpower binnen via diverse websites met verschillende producten. Zo is de website www.foopla.nl al actief en vooral particulieren maken gebruik van deze site. Om de zakelijke markt te bewerken heeft Signpower in samenwerking met het Sliedrechtse bedrijf Acceleratic een speciale ‘bordensite’ ontwikkeld: www.magneetplaatgroothandel.nl is er voor de zakelijke markt waarbij bedrijven zelf hun magneetplaten en borden kunnen samenstellen. “Alles is via een simpel ontwerpprogramma te volgen. Tekst, kleur, lettergrootte, de klant kan het maken zoals hij het wil en hij ziet meteen het resultaat en wat de kosten zijn. Wij zorgen – of eigenlijk de machine zorgt voor een perfect resultaat.”

De overige zakelijke markt wordt door Peter van Wingerden eigenhandig aangepakt. “Bouwborden, routeborden, fotowanden, je kunt het zo gek niet bedenken of wij kunnen er met de nieuwe vlakbedprinter een professionele en kwalitatief hoogstaande print van maken. Je ziet tegenwoordig steeds meer foto’s, logo’s etc. van gigaformaat niet alleen binnen, maar ook aan de buitengevels van bedrijven. Nu kan het nog beter, mooier en groter en daar wil ik de zakelijke markt graag van overtuigen.”

Rutte & Zn. unieke vergaderlocatie

1

De meeste inwoners van Dordrecht kennen distillateurs en likeurstokers Rutte & Zn. wel. Wat zij niet weten, is dat er achter de historische gevel van de winkel aan de Vriesestraat een dynamisch bedrijf schuil gaat.

Rutte & Zn. was vijf generaties lang een familiebedrijf. Vorig jaar is Rutte in andere handen overgegaan. Koninklijke De Kuyper uit Schiedam werd de nieuwe eigenaar, een overname waar directeur Myriam Hendrickx Van Rutte en Zn. blij mee is. “Dit biedt ons meer armslag. Wij kunnen ons nu meer op andere activiteiten gaan richten.” Rutte en Zn. is niet alleen de gezellige winkel en de Proefkamer aan de Vriesestraat, het bedrijf levert al jaren topproducten aan het topsegment in Nederland. Zo vindt u de Dordtse dranken onder meer bij Gall & Gall, Makro, Sligro, Hanos, Mitra en honderden zelfstandige slijterijen. En u kunt tegenwoordig ook Rutte jenevers en likeuren bij alle Van der Valk hotels bestellen. De likeuren en jenevers vinden hun oorsprong in Dordrecht. Alles wat vanuit de winkel en het proeflokaal aan de Vriesestraat zijn weg naar de klant vindt, is handwerk en wordt met uiterste zorg gemaakt. Voormalig levensmiddelentechnoloog Hendrickx: “Wij zijn een bekende naam in ‘slijtersland’ en hebben een reputatie hoog te houden. Uniek aan ons bedrijf is dat we een lokale thuismarkt hebben waar we met collega-ondernemers leuke producten samenstellen zoals relatiegeschenken.”

Op dit moment oriënteert Rutte & Zn. zich op de toekomst. “De zakelijke markt is een belangrijk speerpunt. We hebben een unieke, originele en historische locatie en er is óók nog wat te doen, proeven en beleven! Als bezoekers bij ons over de drempel stappen, is het alsof ze teruggaan in de tijd. De winkel en de distilleerderij zijn nog in originele staat. Boven de distilleerderij, in de vroegere woonkamer van Simon Rutte, is nu de sfeervolle Proefkamer gevestigd.” De distilleerketels van Rutte zijn nog in gebruik. Terwijl u zit te vergaderen, wordt er beneden gewerkt en hebt u kans dat net op dat moment de meest prachtige distillaten uit de ketels druppelen. “Wij nodigen het bedrijfsleven graag uit om voor een dag hun werkomgeving te verplaatsen naar ons, te vergaderen in de authentieke ruimte en af te sluiten met een heerlijk glas Rutte tijdens de proeverij met uitleg en rondleiding.”

Typisch Hollands, typisch Dordts
Rutte manifesteert zich nadrukkelijker met relatiegeschenken. “Iets typisch van deze omgeving is leuker om te geven dan een standaard fles wijn. We kunnen de pakketten op maat maken: jenever of likeur, wel of niet in combinatie met kaas of bonbons, een culinair pakket met recepten of Dordtse koffie met een Dordtse koffiemok en Abdijlikeur. We kunnen zelfs een etiket voor een bedrijf laten maken waardoor een ‘eigen’ product gecreëerd wordt,” aldus Hendrickx.

Ricoh Document Center bundelt de krachten en blijft ontwikkelen

0

Ricoh Document Center Sliedrecht gaat per 1 oktober samen met Ricoh Document Center Rotterdam. Dat resulteert in Ricoh Document Center Zuid-Holland. De vertrouwde dienstverlening en persoonlijke aandacht blijft gewoon bestaan en door de krachtenbundeling wordt de klant in de toekomst zelfs nog beter bediend. Dat is de overtuiging van Rob Ter Meer, directeur van Ricoh Document Center in Sliedrecht en Jorg Gorisse, directeur van Ricoh Document Center Rotterdam.

Volgens Gorisse biedt het samengaan alleen maar voordelen. “We zullen nog actiever worden en ons hard blijven maken voor het realiseren van efficiëntere workflows binnen organisaties. Het is een belangrijke missie om nieuwe klanten te laten kennismaken met onze producten en (totaal)oplossingen en te overtuigen van de voordelen. Dus wellicht ontvangt u eerdaags een belletje van ons.” De uitvalsbasis voor Ricoh Document Center Zuid-Holland wordt de huidige vestiging in Sliedrecht, aan de Leeghwaterstraat. “We werken hier momenteel met zeven mensen en dat worden er in de nieuwe situatie dertien. We hebben voldoende ruimte voor die verdubbeling in capaciteit. Bovendien zijn onze buitendienstmedewerkers bijna altijd onderweg om klanten en prospects te informeren en adviseren.”

ICT-inrichting en Werkbox
Ter Meer bespeurt dat Het Nieuwe Werken snel aan terrein wint, al ligt er vaak wel een aanleiding zoals een verhuizing of reorganisatie ten grondslag aan de verandering. Hierop inspelend breidde Ricoh Document Center onlangs het dienstenpakket uit. “We zijn nu ook in staat om een complete ICT-inrichting te leveren, van het netwerk tot aan de pc’s. Op deze manier ontzorgen we de klant helemaal. Die spreekt met ons door hoe hij zijn complete werkplek voor ogen heeft en vervolgens creëren wij het totaalplaatje. Wel zo overzichtelijk.” De Werkbox, die in het voorjaar werd geïntroduceerd, sluit ook naadloos aan op Het Nieuwe Werken. WerkBox is een digitaal platform voor ondernemers die meer willen met minder tijd. De beschikking over een internetverbinding waar ook ter wereld is al voldoende om altijd de juiste documenten bij de hand te hebben.

“Via een multifunctional kan papieren bedrijfsinformatie worden ingescand en enkele seconden later zijn alle ingevoerde documenten gedigitaliseerd terug te vinden binnen de beveiligde omgeving van WerkBox. Organisaties kunnen zelf bepalen hoeveel licenties ze aanschaffen en welke medewerkers toegang krijgen tot welke mappen.” Het gebruiksgemak van de WerkBox is groot. “Aan documenten die nieuw zijn ingescand hangt een label. De WerkBox houdt ook bij welke medewerker als laatste een wijziging aan een document heeft toegebracht. En de archieffunctie maakt het mogelijk om na het invoeren van een zoekterm alles heel gemakkelijk terug te vinden.” In de huidige tijdsgeest vol smartphones, laptops, tablets, variabele werkplekken en onregelmatige werktijden biedt WerkBox uitkomst. “De afhankelijkheid van de server van de zaak verdwijnt immers. Met Werkbox heb je altijd je kantoor bij je.”

Nieuwsgierig geworden naar wat Ricoh voor u kan betekenen? Neem dan voor meer informatie contact op met Rob Ter Meer via (0184) 43 30 88 of rob.ter.meer@ricoh.nl

IJskarten in de zomer!

0

Relatiedag Drechtsteden BUSINESS 2012
Een hele middag actief in de Hollandse sneeuw. Het kan niet anders of dat levert veel hilariteit en gezelligheid op. Sneeuwattractiepark Skidôme in Rucphen nodigde relaties van Drechtsteden BUSINESS uit voor een spectaculaire relatiedag. Met winterse lekkernijen en een diversiteit aan activiteiten. Een dag om niet snel te vergeten en die zeker voor herhaling vatbaar is!

Met dikke jassen en een goed humeur verzamelt iedereen bij café-restaurant De Nederlandse Alp. De warme apfelstüdel komt op tafel en het winterse gevoel krijgt vorm. Daarna maken de skiërs en snowboarders zich klaar voor een flink aantal afdalingen, de rest kleedt zich lekker warm voor op de tube of slee. “Als fanatiek boarder was ik natuurlijk enthousiast om aan deze dag deel te nemen. In een relaxte setting kennismaken met ondernemers uit de Drechtsteden, een goed concept,” vertelt Stefan Sturtz van ANP Pers Support. Na afloop van alle inspanning stond de warme chocomel met slagroom klaar in café-restaurant De Sneeuwhut.

Glow in the dark
Minigolfen kennen we allemaal, maar de ervaring van GlowGolfen slaat alles. In een donkere ruimte vol Noordpoolsferen en blacklights, gaan de teams op 18 holes de strijd met elkaar aan. Meteen een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen. Lourens Pahud de Mortanges, directeur van Steen Selectie, beaamt dat: “Deze relatiedag bood mij de mogelijkheid om op een ontspannen manier ondernemers en andere professionals te ontmoeten. Daar komen vaak waardevolle contacten uit voort.” Michel van Zessen van ProBizniz, vult aan: “Ik vond het een erg leuke dag. Actief zijn met elkaar schept een band en het is weer eens een heel andere manier van kennismaken.”

Uniek: karten op ijs
De laatste activiteit maakte van de mannen weer jongens. IceKarten stond op het programma, met karts glijden en rijden op het ijs. Vooral de automannen van Mulder Automotive, Wim van Marion en Rob Antonisse hadden het naar hun zin. Maar ook Mike van der Steen van De Persgroep AD en Steven Koopmans van Expand Online waren enthousiast na afloop. “Echt een ervaring! Ik weet zeker dat er goede contacten zijn ontstaan vandaag,” lacht Steven. Tot slot schuift iedereen aan voor een smakelijk buffet. Onverwacht worden er twee prijswinnaars bekend gemaakt. Stefan Sturtz (ANP Pers Support) is winnaar bij het IceKarten en Michel van Zessen (ProBiziniz) was de beste bij het GlowGolfen. Na het buffet neemt gastheer en accountmanager Bart van Rijnsbergen van Drechtsteden BUSINESS de dag nog even kort door: “Een fantastische dag. Over zaken is nauwelijks gesproken, maar we hebben elkaar wel goed leren kennen. Wie weet wat hier uit voortvloeit. En wat ik ook nog wil opmerken is dat de catering en vooral het buffet prima was verzorgd.”

Overheid en ondernemers werken aan vernieuwen bedrijventerrein

0

Oosteind moet na facelift weer helemaal up-to-date zijn
Ondernemers op bedrijventerrein Oosteind in Papendrecht en overheden werken aan vernieuwing van het terrein. Met succes. Inmiddels is de gebiedsontsluitende Ketelweg aangepakt en wordt in samenwerking met de ondernemers gewerkt aan de kwaliteitsverbetering van de toegangswegen; Op deze manier blijft het bestaande bedrijventerrein Oosteind up-to-date en is het klaar voor een gezonde, bedrijvige en duurzame toekomst.

De aanpak betaalt zich uit: Oosteind is met een zesde plaats in de top-10 geëindigd bij de awardverkiezing voor ‘Beste Bedrijventerrein van Nederland’ in de categorie economie. Wethouder Richard Korteland vertelt wat er allemaal is gebeurd in het gebied. “De visie van de gemeente op economische ontwikkeling van Papendrecht,” stelt wethouder Richard Korteland, “bestaat er uit dat we ondernemers maximaal de ruimte geven om te doen waar ze goed in zijn. En dat is: ondernemen. Als gemeente denken we mee en zorgen we voor randvoorwaarden en ondersteuning. Startende ondernemers kunnen bijvoorbeeld rekenen op ondersteuning die we samen met de Kamer van Koophandel, ondernemers en oud-ondernemers geven in het mentorproject ‘Startende ondernemers’. En bedrijven kunnen met vragen en verzoeken altijd terecht bij de accountmanager van de gemeente.”

Formaat
“Door de ruimte die we bedrijven bieden, door samenwerking tussen overheid en bedrijven en door creativiteit wist Papendrecht de afgelopen jaren ondanks de economische omstandigheden meerdere opvallende projecten te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan winkelcentrum De Meent en renovatie van theater De Willem. Inmiddels wordt gewerkt aan een nieuw sportcentrum (sporthal + binnen- en buitenzwembad). Daarnaast wordt op bedrijventerrein Oosteind een prestatie van formaat geleverd.” Oosteind heeft hoge ogen gegooid bij de verkiezing tot het ‘Beste Bedrijventerrein van Nederland’. In de verkiezing, georganiseerd door vakblad Bedrijventerrein, gaat een vakkundige jury in de categorieën ‘Economie’, ‘Onderscheidend Vermogen’ en ‘Sociaal’ op zoek naar de meest gewaardeerde werklocaties van Nederland. Uit een longlist van 65 bedrijventerreinen is Oosteind in de categorie ‘Economie’ als zesde geëindigd.

Uitstraling
Korteland: “Daarom benoemden de gemeente, provincie en Belangenvereniging Oosteind in 2002 enkele uitgangspunten. Dat waren duurzaam ruimtegebruik, bedrijventerreinmanagement, bereikbaarheid, een goede uitstraling van de openbare ruimte en optimaal gebruik van de havens. En men ging aan de slag. Bedrijven zelf gingen werken aan de kwaliteit en uitstraling van hun eigen perceel en bedrijfspand en realiseerden onder meer nieuwe bedrijfshallen, kades en kantoren. Businesspark Oosteind is daarvan een mooi voorbeeld. Het park biedt alweer enkele jaren representatieve bedrijfsverzamelgebouwen, met flexibele indelingsmogelijkheden en hypermoderne ventilatie-, isolatie- en koelsystemen in een groene omgeving. Het heeft echt uitstraling.”

Schakel tussen haven en Europa
“Daarnaast is gewerkt aan optimaal gebruik van havens en kades. De rivieroever en de kades blijven overigens openbaar om iedereen de kans te geven te genieten van de rivier, de schepen en de bedrijvigheid op het water. Dat maakt het gebied levendig. Verder is de Ketelweg opgeknapt, waardoor het Oosteind goed bereikbaar is vanuit alle bedrijfs- en industriecentra in de Randstad en westelijk Brabant. Met de oostelijk aansluiting op de A15 is de bereikbaarheid nog verder verbeterd. Een bus- en een waterbushalte in de nabijheid zorgen voor directe verbindingen met Sliedrecht, Zwijndrecht en Dordrecht en vandaar met Rotterdam. Zo functioneren het Oosteind en Papendrecht als schakel tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland. We hebben in de gemeente nauwelijks te maken met leegstand van winkels en bedrijfsruimten, het woonklimaat is aantrekkelijk, met relatief lage woonlasten en een hoog voorzieningenniveau. Dat willen we graag zo houden. Daarbij moeten jongeren in Papendrecht of de regio werk en huisvesting kunnen vinden.”

Gezonde toekomst
“Om dat te realiseren, om de gemeente en haar inwoners een gezonde toekomst te bieden, is en blijft samenwerking zo belangrijk. De samenwerking op bedrijventerrein Oosteind kan daarbij als een van de inspirerende voorbeelden dienen. Ik wil de Ondernemers Vereniging Papendrecht en Belangenvereniging Oosteind graag complimenteren met hun inspanningen en met de bereikte resultaten. Daarnaast wordt de revitalisering van Oosteind mede mogelijk gemaakt door subsidies van de provincie Zuid-Holland. Op deze wijze willen we op economisch gebied de komende jaren verder samenwerken aan economische ontwikkeling, werkgelegenheid, onderwijs en duurzaamheid. Op het gebied van onderwijs willen we bijvoorbeeld bedrijfsscholen naar Papendrecht halen, om ondernemers aan goed opgeleide vakmensen te helpen en onze kennispositie in de sectoren water en logistiek te versterken. Duurzaamheid vertalen we naar zo concreet mogelijke maatregelen. Een voorbeeld is de milieubarometer die de gemeente alle ondernemers aanbiedt. Dit instrument brengt per bedrijf de milieuscore in beeld en geeft aanknopingspunten voor verbeteringen. Op die manier willen we nu en in de toekomst de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven vorm blijven geven en samen blijven werken aan de beste resultaten voor iedereen die in Papendrecht woont en werkt.”

Overal. Altijd. Alles. Hetzelfde.

0

Windows 8

Aspect | ICT biedt ICT-diensten, advies en hulp bij ingebruikname en benutting van uw automatisering. Binnen deze dynamische branche volgen de ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Vanaf 26 oktober valt er nog meer te kiezen, want dan is Windows 8 beschikbaar. Kees Meerkerk, Teamleider Techniek, en Arie van ’t Verlaat, Algemeen Directeur, leggen uit welke voordelen dit nieuwe besturingssysteem genereert.

Microsoft noemt de ingebruikname van Windows 8 ‘het grootste vernieuwingsproces sinds de introductie van Windows 95’. Die bewering durft Van ‘t Verlaat niet te staven, maar hij erkent dat Windows 8 voor klanten het gemak vergroot. “Het bijzondere van het nieuwe besturingssysteem is dat een applicatie er op de pc, laptop, telefoon en tablet precies hetzelfde uitziet en overal op werkt. Er worden steeds meer bedrijfsgerichte applicaties ontwikkeld, dus ook voor organisaties is dit in een goede zaak. Monteurs die op hun telefoon of tablet hun werkbon invoeren of uren verantwoorden, krijgen overal dezelfde app te zien. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor zorgmedewerkers die digitaal een patiëntendossier bij willen werken.” Het uiterlijk van Windows 8 heeft ook een metamorfose ondergaan. Het is meer dan zomaar een upgrade. Meerkerk: “De startknop komt te vervallen en tegels vormen de snelkoppeling. De bediening wordt overal hetzelfde op, het apparaat doet er niet meer toe.” ‘Overal.Altijd.Alles.Hetzelfde’, luidt dan ook het credo dat hoort bij de introductie van Windows 8 waarbij deze nieuwe Windows versie een belangrijk onderdeel is van de platvormvisie van Aspect | ICT. Andere vernieuwde onderdelen die aansluiten bij dit gedachtegoed zijn onder andere: Windows Server 2012, Windows Phone 8 en Azure. Het benutten van deze combinaties zorgt voor een hogere productiviteit van medewerkers. Daarnaast zorgt deze uniformiteit voor een goed beheersbaar geheel wat tot kostenbesparing leidt. Tot slot zijn de beveiliging van gegevens en privacy belangrijke aspecten die worden gewaarborgd.

Om haar klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, test Aspect | ICT het nieuwe systeem al volop. De bevindingen zijn positief. “We zijn ons eigen testpanel. Alle programma’s draaien op het nieuwe systeem. De overeenkomstigheid is een verademing. Een probleem zoals een Excel-bestand fatsoenlijk op een iPad te zetten, komt met Windows 8 niet voor. Klanten hoeven straks minder na te denken, het gemak en de efficiency nemen toe. Microsoft heeft de focus gelegd op de voorkant, op wat gebruikers zien. Het uiterlijk is anders en beter, maar de motor is hetzelfde,” legt Van ’t Verlaat uit. Windows 8 is geschikt voor touchscreen en Microsoft ontwikkelde daarom ook een tablet: de Microsoft Surface. Deze wordt eveneens op 26 oktober gelanceerd en beschikt over een 10 inch scherm. De Microsoft Surface heeft bovendien een ingebouwde stand en biedt als extra een cover waar een toetsenbord en trackpad zitten ingebouwd, waardoor je bij het typen de ervaring van een volwaardige laptop hebt. Meerkerk: “Naar de tablet zijn we ook nieuwsgierig. We hopen hem eind oktober in handen te hebben.”

Nieuwsgierig geworden naar Windows 8? Aspect | ICT is een van de deelnemers aan de Drechtsteden BUSINESS | BEURS 2012, die op 31 oktober en 1 november plaatsvindt in de Biesboschhal in Dor-drecht. “Hier gaan we graag met bezoekers en bedrijven in gesprek over ICT-diensten. Tevens verzorgen wij een workshop over de aanstaande introductie van Windows 8 en de kracht van het Microsoft platform. Natuurlijk hopen wij dat bedrijven na een eerste kennismaking met Windows 8 net zo enthousiast zijn als wij.”

NexTecH financiert meer dan u denkt

0

NexTecH wil een actieve bijdrage leveren aan de technologische en innovatieve ontwikkeling in de regio. Het stimuleren van kennisontwikkeling en het bevorderen van de instroom en het behoud van technisch hoger opgeleiden in Zuid-Holland Zuid vormen enkele belangrijke speerpunten. Om haar doel te bereiken, stelt NexTecH financiële middelen beschikbaar aan techno-bedrijven en hun medewerkers, startende techno-ondernemers en studentondernemers. Dit bedrag kan per jaar oplopen tot 10.000 euro per bedrijf.

Een aanvraag doen kost niet al te veel tijd en loont dus zeker de moeite. Toch merkt Barbara Keuzenkamp, eigenaresse van organisatiebureau Barbara Keuzenkamp Company Support, dat er geld blijft liggen. Ze geeft toe dat aanvragen kritisch worden behandeld, maar benadrukt ook dat het fonds voor de meest uiteenlopende gevallen voor een financiële injectie kan zorgen. Er wordt gewerkt met een jaarlijks budget van 100.000 euro. Keuzenkamp: “Er zijn enkele voorwaarden waar bedrijven aan moeten voldoen. Zo moet de organisatie gevestigd zijn in de regio, de aanvraag aansluiten op de doelstellingen van NexTecH, het scholings- of onderzoeksprogramma raakvlakken hebben met de vakgebieden technologie, ICT en/of bedrijfskunde en het bedrijf moet bereid zijn tot een cofinanciering ter grootte van het aangevraagde bedrag. Bovendien moet het gericht zijn op hoger opgeleid personeel (HBO en WO). Ook een technische MBO’er die een HBO opleiding wil gaan volgen, kan bij NexTecH terecht.” Volgens Keuzenkamp kunnen bedrijven veel vaker aankloppen bij NexTecH dan zij denken. “Stel; je hebt een techneut in huis die je wil laten doorstromen naar een directeursfunctie waarvoor managementvaardigheden vereist zijn. De bijbehorende scholing kunnen wij dan meefinancieren. Dat gebeurt steeds per opleidingsjaar. Want ook al is de opleiding niet technisch, het draait om een techneut. Dus de link is toch aanwezig. Bovendien: niet geschoten is altijd mis. Ik wil ondernemers op het hart drukken om het geld niet te laten liggen. Een aanvraag is zo ingediend en leidt niet tot het invullen van stapels papierwerk. Mij even bellen en daarna eventueel het aanvraagformulier op de website van NexTecH invullen is afdoende om het proces in werking te stellen.”

Kansen en mogelijkheden
NexTecH werd in 1918 opgericht door de familie Stoop van de Dordtsche Petroleum Maatschappij, onder de naam Industriefonds. In 2011 is deze naam veranderd in NexTecH. “Daartoe is besloten omdat ‘Industriefonds’ de verkeerde associatie wekte. Bij het woord ‘fonds’ dachten veel mensen dat we geld wilden halen, terwijl we het juist komen brengen.” Robert Boset, algemeen directeur van Mampaey en bestuurslid van NexTecH, heeft goede ervaringen met NexTecH. “Het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers is een belangrijke doelstelling van Mampaey. Door de financiële impuls van NexTecH kunnen wij dit mede realiseren.” Boset merkt dat het imago van technische beroepen vaak niet strookt met de werkelijkheid. “Techneuten zijn echte vaklieden. Het baanaanbod is groot en het meeste werk wordt heel goed betaald. In onze sector betalen we zelfs 26 procent boven de tarieven die zijn vastgelegd in de CAO. Binnen het Drechtstedengebied zie ik nog veel groeipotentie. Van oudsher is dit de regio van de maakindustrie. Initiatieven als Proeftuin Maritieme Innovatie, University College en de Duurzaamheidsfabriek zullen veel voor de regio gaan betekenen.” Vanaf oktober vormt de Duurzaamheidsfabriek ook de nieuwe uitvalsbasis van NexTecH. Het is een plek waar ondernemers en technisch talent samenkomen. En dat komt goed uit, want NexTecH is er ook voor de starter. Keuzenkamp: “De animo van de startende ondernemers blijft echter nog wat achter. En dat is zonde, want we helpen starters met een realistisch ondernemersplan, die onvoldoende beschikbare financiële middelen hebben om de uitwerking mogelijk te maken, graag op weg. Voor starters van een technisch bedrijf die zijn afgestudeerd aan een hogeschool of universiteit of studentondernemers die nagenoeg zijn afgestudeerd kunnen wij een start- of durfkapitaal verstrekken. Daarbij geldt dan de afspraak dat in het geval dat een product of idee succesvol is, terugbetaling plaatsvindt van het verstrekte bedrag met een toeslag van 30 procent. Op deze manier houden we het vermogen van NexTecH op peil en kunnen ook andere ondernemers profiteren van de startersbudgetten. Investeren wij in iets dat niet succesvol blijkt, dan hoeven wij dat bedrag niet terug.” Maar natuurlijk hoopt NexTecH op zoveel mogelijk succesverhalen. Boset: “NexTecH vergroot zowel de kansen en mogelijkheden van bedrijven als die van pas afgestudeerden in technische beroepen. In het kader van kennisontwikkeling en de positie van de Drechtsteden op technisch vlak betekent dit ontzettend veel.”

Denkt u in aanmerking te komen voor een NexTecH budget? Bel dan naar (078) 639 00 20 of 06-28 87 69 56. In dit eerste contact wordt besproken of uw aanvraag kansrijk is. Heeft het verzoek goede mogelijkheden om gehonoreerd te worden, dan onderbouwt u uw aanvraag via het aanvraagformulier op de website www.nextech-innovatie.nl. NexTech bepaalt vervolgens voor welk bedrag u in aanraking komt.

Meer dan alleen visitekaartjes uitwisselen

0

Hij looft nieuwe initiatieven en daarom antwoordde Theo Schut met een volmondig ‘ja’ op de vraag om deel uit de maken van het Comité van Aanbeveling voor de eerste editie van de Drechtsteden BUSINESS | Beurs 2012. De voorzitter van Kring Drechtstreek KvK en plaatsvervangend preses van de KvK Rotterdam heeft heldere ideeën over de invulling van de zakenbeurs, die op 31 oktober en 1 november plaatsvindt in de Biesboschhal.

“Het wordt geen business-to-consumer beurs, maar een echte business-to-business beurs. Het is puur gericht op ondernemers uit de regio en het op informele wijze leggen van contacten. Deelnemers reserveren ruimte, inclusief inrichting, catering en een artikel in het beursboek, dat kort na het evenement zal verschijnen. Ik ben van menig dat focus bij het opzetten van een beurs belangrijk is. Zeker bij een nieuw initiatief is het belangrijk om vast te houden aan de gekozen filosofie. Verkoop gerust ‘nee’ wanneer een organisatie belangstelling heeft, maar niet in het straatje van het beursconcept past. Daar dwing je uiteindelijk alleen maar respect mee af.” Schut denkt dat het geen kwaad kan om middels de zakenbeurs ook het onderlinge contact tussen bedrijven uit de regio extra te stimuleren. “Maar daar is het op zich al goed mee gesteld. De zakenborrels van de KvK worden drukbezocht en tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Ondernemersprijs Drechtsteden zit de zaal ook altijd helemaal vol. Dus de betrokkenheid is al groot, maar ik ben aanhanger van de Maoïstische theorie om zoveel mogelijk bloempjes te laten bloeien,” lacht Schut. “De nieuwe zakenbeurs kan weer voor een extra dimensie zorgen. We lossen de crisis er niet direct mee op, maar kunnen wel samen de schouders eronder zetten.” Schut vindt dat het succes van de beurs voor een groot deel afhangt van de deelnemers. “Ik wil hen op het hart drukken om goed na te denken op welke manier zij zich willen presenteren. Neem daar de tijd voor. Dat geldt eveneens voor het uitnodigen van eigen relaties. Doe dat niet de dag van tevoren.” De Biesboschhal vormt het decor. Over die locatie is Schut zeer te spreken. “Het is de voormalige machinefabriek van scheepswerf de Biesbosch en ten onrechte nog niet zo bekend als evenementenlocatie. De parkeergelegenheid is uitstekend en de uitstraling van de hal sluit goed aan op het beursconcept. Dat zal bijdragen aan het creëren van de juiste ambiance.” Op de vraag wanneer de Drechtsteden BUSINESS | Beurs 2012 geslaagd is, hoeft Schut niet lang na te denken. “Als de beursdeelnemers na afloop tevreden terugkijken, is het wat mij betreft gelukt. Bezoekersaantallen zijn van veel minder groot belang. Ik zie liever dat deelnemers en bezoekers echt de tijd hebben om met elkaar van gedachten te wisselen, dan dat het bomvol is en het alleen een kwestie is van folders verzamelen en visitekaartjes uitwisselen.”

www.zakenbeursdrechtsteden.nl

Dordrecht wint twee belangrijke marketingprijzen

0

Het eerste weekend van juni was een topweekend voor het team van Dordrecht Marketing. Binnen vier dagen won Dordrecht twee belangrijke prijzen. De stad werd Evenementenstad 2012 en won vervolgens ook de Nationale Citymarketing Trofee. Directeur Gerben Baaij is trots, al vindt hij het succes niet onterecht. “Zonder onbescheiden te willen zijn, Dordrecht is gewoon erg ver op het gebied van citymarketing.”

Dordrecht heeft zichzelf de afgelopen jaren goed op de kaart gezet. Als evenementenstad, maar ook als stad waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Dor-drecht won begin juni twee prestigieuze marketingprijzen. Gerben Baaij beseft dat dit succes moeilijk valt te overtreffen. “Twee prijzen binnen vier dagen, dat gaat ons waarschijnlijk niet nog een keer lukken!”

Voor de titel Evenementenstad van het jaar waren tien steden genomineerd. Van de vijf die overbleven bleek Dordrecht de beste te zijn. Baaij: “We hebben Eindhoven, Gouda, Utrecht en Rotterdam achter ons gelaten. Het is natuurlijk best lekker een paar van die echte evenementensteden voor te blijven. Ik zie de prijs als een stuk erkenning uit de wereld van evenementensteden. Wat ik ook aardig vond is dat de andere genomineerden ons de prijs ook echt gunnen.”

Ruim tien jaar timmert Dordrecht aan de weg als evenementenstad. Baaij: “Dordrecht zag evenementen aanvankelijk als een manier om op de kaart te komen en mensen te trekken. We waren één van de eersten met een apart evenementenbureau. Destijds was er veel minder concurrentie. Nu investeren steeds meer steden in evenementen. Dat maakt mij extra trots dat wij nu opnieuw (red. Dordrecht won ook in 2003) deze onderscheiding hebben gekregen.”

Typerend voor Dordtse evenementen is dat zij stevig in de stad zijn geworteld en passen bij het karakter van de stad. Het was voor de jury één van de doorslaggevende aspecten. Baaij: “Wij zetten vooral in op evenementen die voortkomen uit de stad, en waar veel vrijwilligers bij zijn betrokken. Denk aan de Boekenmarkt, de Kerstmarkt en Dordt in Stoom. Evenementen die moeilijk te organiseren zijn op een andere plek. We hebben weinig gekochte evenementen.” Het beleid is ook consequent volgens Baaij. “Dat klinkt simpel, maar is het niet. Wij blijven als stad aan onze strategie vasthouden, waarbij we ondersteund worden door de gemeente. Landelijk wordt er behoorlijk in marketingbudgetten gesneden, maar ons College is dat niet van plan. Zij vinden evenementen en marketing belangrijk voor de stad.”

De Citymarketing Trofee bestrijkt een veel breder gebied dan alleen evenementen. Het gaat hier over marketing in brede zin, de positionering van de stad, wonen, werken, cultuur en toerisme. Baaij: “Als ik de kern van citymarketing moet beschrijven zeg ik: het gaat om het creëren van samenhang en samenwerking. We proberen samenhang te creëren tussen alle gebieden. Want alleen samen kun je echt iets bereiken. Om een voorbeeld te geven: Dordrecht heeft ten opzichte van andere steden best een aardig budget voor campagnes en activiteiten. Maar als je dat vergelijkt met het communicatiebudget van Albert Heijn, hebben wij een halve week van hun budget. Terwijl we wel de ambitie hebben om net zo bekend te worden! Dan moet je dus de samenwerking gaan zoeken. Zo hebben we een nieuwe woonmarketingcampagne opgezet waarbij we naast ons eigen budget bijdrages hebben verzameld van projectontwikkelaars, banken, woningcorporaties en Bureau Drechtsteden. Samen hebben we € 75.000 bij elkaar gebracht. Op diezelfde manier doen we dat voor cultuur. Hetzelfde verhaal, dezelfde toon, dezelfde boodschap. Dat is de kracht van ons citymarketingbeleid.”

Het positioneren van het merk Dordrecht als toeristische bestemming is ook een belangrijk werkgebied van Dordrecht Marketing. Baaij: “Vóór 2000 was Dordrecht daar weinig actief mee bezig, terwijl het een stad is met een enorme potentie. En nog steeds valt er veel te winnen op dit gebied. De gemiddelde Nederlander wist misschien nog net dat Dordrecht een oude stad is waar je langs rijdt op weg naar Zuid-Frankrijk, maar niet veel meer dan dat. Daar is al de nodige verandering in gebracht, maar er valt nog steeds veel te winnen op dit gebied. Evenementen en cultuur spelen hierin een belangrijke rol. Daarmee lokken we toeristen hierheen en dan hopen we op herhaalbezoek. Die aanpak blijkt te werken. Tussen 2007 en 2010 is het gemiddeld aantal stedenbezoekers in Nederland met 6% afgenomen en het aantal bezoeken met 12%, terwijl in Dordrecht het aantal bezoekers met 25% is toegenomen en het aantal bezoeken met 35%.”

Dordrecht Marketing is zeer content met de twee mooie prijzen. “Ik had van tevoren niet durven zeggen dat we zouden winnen, maar vond het wel terecht dat we tot de genomineerden hoorden,” vindt Baaij. “Zonder arrogant te willen zijn, durf ik te stellen dat wij verder zijn dan veel anderen op het gebied van citymarketing. Wij passen het niet alleen zelf toe, maar kijken ook hoe we het vakgebied verder kunnen brengen in Nederland. Regelmatig ontvangen we hier delegaties van gemeenten om hen te vertellen over onze aanpak. We doen het goed en we doen het als stad met veel partijen samen, daar ben ik best trots op.”

Da Vinci College: Kwaliteit lever je samen

0

Het Da Vinci College zet de komende jaren hoog in op het verder intensiveren van de samenwerking met het bedrijfsleven. Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt is juist nu belangrijker dan ooit. Optimaal leren in de praktijk en nauwe contacten van onderwijs met bedrijven en organisaties zijn middelen om de innovatiekracht en werkgelegenheid in deze regio te bevorderen.

Peter Vrancken is sinds begin september de nieuwe voorzitter van het college van bestuur. Hij volgt Max Hoefeijzers op. Vrancken werkte zeven jaar met hem samen als lid van het college van bestuur en heeft sinds kort het voorzittersstokje overgenomen. Door zijn aanstelling is de continuïteit van de missie en van het Da Vinci beleid dat hij samen met Hoefeijzers ontwikkelde, gewaarborgd. ”De komende jaren zal het accent meer komen te liggen op consolidatie en verdieping: De kwaliteit van de uitvoering van ons onderwijs staat centraal.”

Spilfunctie
Het Da Vinci College heeft binnen de regio een spilfunctie op het gebied van beroepsgericht onderwijs op middelbaar niveau. Het is cruciaal dat onderwijs en bedrijven met elkaar samenwerken om ervoor te zorgen dat er voldoende goede medewerkers en stagiaires worden opgeleid. Als Vrancken terugkijkt op de afgelopen zeven jaar, valt hem op hoeveel progressie het Da Vinci College heeft geboekt. “We hebben heel veel gerealiseerd. Er is een onderwijspraktijk neergezet waarbij beroepen centraal staan. De beroepspraktijk is naar binnen gekomen en dat betekent ook dat onze docenten de verbinding met buiten hebben gezocht en uit hun ‘comfortzone’ voor de klas zijn gehaald. We verbeteren de kwaliteit door open te staan voor suggesties en voor opbouwende kritiek van de bedrijven en instellingen met wie wij deze regio succesvol willen maken. Maar we zijn er nog niet,” realiseert Vrancken zich. “Zo zijn we bezig met een brandingtraject, deels om ons imago te toetsen. Verschillende bedrijven hebben hun visie over het Da Vinci College met ons gedeeld. Interessante punten waren dat velen van mening zijn dat het niet aan de top gebeurt, maar op de werkvloer en dat daar het onderwijs op afgestemd moet zijn. Ook het aanbrengen van focus en samenwerking wordt belangrijk gevonden, net als goede communicatie. Docenten zijn meer gewend om met studenten te communiceren dan met het bedrijfsleven. Daarin gaan we ze helpen. Op den duur komt dat de driehoeksrelatie tussen leraar, student en bedrijfsleven alleen maar ten goede. Ook gaan we frequenter met het bedrijfsleven in overleg over onze kwaliteit en ons aanbod. Het bedrijfsleven is zeer tevreden over onze contractactiviteiten. Dat moet ook de norm worden voor het reguliere onderwijs.”

Het Da Vinci College presenteert zich als hét ROC van de regio. “We hebben de ambitie om niet alleen te vinden dat wij van de regio zijn, maar dat de regio ook vindt dat wij van hen zijn. Het moet een vanzelfsprekendheid worden dat alle partijen in de regio bij ons aankloppen als het gaat over opleidings- en arbeidsmarktvraagstukken.”

De arbeidsmarkt is aan grote veranderingen onderhevig. Dat heeft niet alleen zijn weerslag op het bedrijfsleven, maar ook op het opleidingencentrum. Vrancken: “In het belang van de regionale economie en de welvaart in dit gebied is het nog belangrijker om het overleg en de aansluiting met het werkveld te optimaliseren. Wij zetten in op competentiegericht en praktijkgericht leren, zodat afgestudeerden qua opleiding en vaardigheden de arbeidsmarkt goed voorbereid betreden.”

Contacten
In de contacten met het bedrijfsleven zijn volgens Vrancken goede stappen gezet, maar het kan altijd beter. “We kunnen en moeten nog natuurlijker met elkaar verbonden worden, niet alleen als er tekorten zijn of als er iets aan de hand is. De Duurzaamheidsfabriek is hét voorbeeld van de juiste krachtenbundeling. Het is onze ambitie dat de Duurzaamheidsfabriek uiteindelijk niet alleen capabel technisch personeel voor deze regio opleidt, maar ook een landelijke uitstraling krijgt. Er zijn gelukkig meer goede voorbeelden van een succesvolle en innovatieve samenwerking zoals met Van Pelt op het gebied van uiterlijke verzorging, met Innovam in de automotive sector en met Kinderopvang Nederland. Het kan.”

De afgelopen jaren heeft het Da Vinci College vooral ingezet op doorlopende leerlijnen en het neerzetten van een moderne onderwijsomgeving door middel van de realisatie van het Leerpark. Daar gaat het opleidingencentrum mee door. “Aan de onderkant van het onderwijs, dus niveau 1 en 2, is veel geïnvesteerd. Daarin zijn we succesvol geweest, ook in vergelijking tot andere ROC’s. Het percentage schoolverlaters is bij ons de afgelopen jaren met 30% omlaag gegaan. 94% van de afgestudeerden vindt een baan in de sector waarin hij of zij is opgeleid. Dat is fors meer dan landelijk. We leiden dus echt op voor de arbeidsmarkt. In veel opzichten gaan we op de ingeslagen weg door. Verder concentreren we ons meer en meer op de bovenkant van het onderwijs, niveau 4, omdat daar op de arbeidsmarkt de meeste behoefte aan is. Eén van onze speerpunten de komende jaren is dan ook om niveau 4 sterker te profileren en neer te zetten als een aantrekkelijk alternatief tegenover het HAVO. Vanuit het MBO kun je immers ook doorstromen naar het HBO, maar mocht dat te hoog gegrepen zijn, dan leveren we de arbeidsmarkt wel direct capabele vakmensen.”

Bijscholing van leraren is een belangrijke kern van later succes. “Pedagogiek en didactiek krijgen de komende tijd nog meer aandacht. Dat hoort bij de kwaliteitsslag die we maken. De kwaliteit van het onderwijs, samen een infrastructuur uitwerken en realiseren en menskracht uitwisselen vormen belangrijke pijlers voor betere samenwerking. Het bedrijfsleven heeft ons nodig en andersom. Daarvan is iedereen al wel doordrongen.

Nu gaan we nog op zoek naar de juiste balans, zodat de regio Drechtsteden zich op zijn sterkst kan profileren.”