Home Blog Page 344

Axoft Network Services werkt nog intensiever samen met KPN

0

Axoft Network Services is de gespecialiseerde platina business partner van KPN in Groot Rotterdam en de Drechtsteden, met kennis en gecertificeerde mensen op alle KPN diensten en producten. En dat is best uniek, want slechts zo’n 20 bedrijven in heel Nederland hebben deze status van KPN gekregen. Jan Pieter de Ruiter, directeur Axoft Network Services, heeft de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in optimalisering van de krachtenbundeling. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want Edwin Kuiper, Regiomanager Sales Zuid Nederland KPN Business Partner Organisatie en Sido Quarré, General Manager Zuid Nederland KPN, zijn zeer te spreken over het partnership.

Dat De Ruiter een verleden heeft bij KPN komt goed van pas. Immers, hij kent de telecomgigant door en door. “Ik ben onder andere verantwoordelijk geweest voor de sales van KPN Zakelijke Markt Business Partner Organisatie. Het ondernemersbloed kroop echter waar het niet gaan kon en uiteindelijk mede door de veranderende distributiestrategie van KPN, heb ik de sprong gewaagd en als eigenaar Axoft Network Services opgestart.” Axoft is een ICT- en telecomdienstverlener voor de zakelijke markt en bestaat naast Axoft Network Services uit Axoft IT. In 2010 is de keuze gemaakt om volledig voor een business partnership met KPN te gaan waardoor in 2011 het toppartnership met KPN is behaald en vanaf januari 2012 een platina business partner status. “We zijn in korte tijd doorgegroeid met Axoft Network Services en hebben nu op het KPN portfolio data en internetverbindingen, clouddiensten, vaste telefonie en mobiele telefonie de juiste specialisten in dienst. Het vliegwieleffect is in gang gezet en laat zich niet meer stoppen. De organisatie staat, we hebben een stevige basis. Samen met KPN versterken en promoten wij KPN portfolio bij de zakelijke klanten.” Iets wat Kuiper alleen maar kan beamen. “Sinds januari is onze samenwerking nog verder geïntensiveerd. Axoft Network Services is flexibel, heeft professioneel personeel met de benodigde kennis op het gebied van consultancy en advisering. Bovendien is het een enorme pré dat het dienstenpakket van Axoft Network Services zo breed is. Of het nu gaat om mobiele telefonie, vaste telefonie of data: alle expertise is in huis. Klanten zijn ontzettend gebaat bij zo’n allround aanbieder.”

Focus aanbrengen
Kuiper is van mening dat Axoft Network Services zich onderscheidt van anderen vanwege de enorme toewijding, passie en honderd procent inzet van de medewerkers. “En ze zijn op veel gebieden voorloper. KPN heeft zijn platina business partners gevraagd om zich niet op één productgroep te richten, maar een ruim portfolio op te zetten. Axoft Network Services is hier als één van de eersten mee aan de slag gegaan en speelt hiermee duidelijk in op de behoeften binnen de markt.” De Ruiter: “Ik geloof heel erg in focus aanbrengen. KPN verkoopt natuurlijk in de volle breedte business en het zijn vaak hele complexe vraagstukken die daaraan ten grondslag kunnen liggen bij de eindklant. Dus je moet de materie snappen en in de huid van de klant kunnen kruipen om tot de beste totaaloplossing te komen. Dat kunnen wij. Ook hecht ik veel waarde aan discipline. Afspraak is afspraak, altijd terugkoppelen naar de klant, zelfs als er niets te melden is en duidelijk communiceren: stuk voor stuk kernwaarden die wij hanteren. Sido en Edwin sturen mij leads, die binnen een etmaal worden opgevolgd. Vervolgens communiceren wij de voortgang netjes terug. KPN denkt en handelt op dezelfde manier, binnen de bedrijfsvoering van beide organisaties zie ik best veel overeenkomsten. Onze filosofie verschilt niet veel, daarom zitten wij op één lijn. Onze mindset is hetzelfde en dat laten we niet verslappen.” Kuiper vult aan: “Jan Pieter is ook veel aanwezig op ons kantoor. Het is geen samenwerking op afstand. We sparren met elkaar en zoeken elkaar op.”

Waardering
Het blijven vergaren van kennis en kunde is in de dynamische telecombranche van groot belang. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarom zijn er regelmatig trainingssessies voor het personeel, waardoor zij altijd up-to-date blijven en klanten te allen tijde van het beste advies kunnen voorzien. De Ruiter: “De wereld verandert snel, er gebeurt van alles en daarin moet je natuurlijk wel bijblijven. Wij worden door KPN gezien als specialisten. Op het moment dat wij worden ingeschakeld voor een KPN-vraagstuk verwacht KPN wel dat Axoft Network Services het antwoord heeft. Wij zijn het verplicht om op een goede, professionele manier met hun leads om te gaan.”

Dat KPN tevreden is over de krachtenbundeling, blijkt ook wel uit het feit dat Axoft Network Services onlangs de KPN Brand Customer Value Award in de wacht sleepte. Een teken van waardering, waar De Ruiter erg blij mee is. “De prijs geeft aan dat de toegevoegde waarde van Axoft Network Services voor de klant erg groot is. Daar doe je het uiteindelijk voor.” Door internet zijn klanten in staat al veel vooronderzoek te doen op het world wide web. Dat gebeurt dan ook regelmatig. “Toch schuilt er een klein gevaar in, want iedere lead is maatwerk. Axoft Network Services heeft dan de rol om als partner nuances aan te brengen en in elk specifieke geval de juiste oplossing aan te dragen,” legt Quarré uit. “De klant kritisch kunnen benaderen met gegronde argumenten is een dienstverlening die juist goed past in het huidige tijdsbeeld. Een brochuretekst oplepelen kan iedereen, maar daar creëer je geen toegevoegde waarde mee. Daarvoor moet je meer in je mars hebben.” De Ruiter benadrukt dat de gehele bedrijfsvoering tegenwoordig afhangt van een goede IT- en communicatie inrichting. “Hetgeen wat je aanschaft en waar je in investeert, dat moet je wel op de juiste manier doen. Wij brengen dat voor de klant in kaart. Het MKB ontzorgen wij op dat gebied, want ondernemers hebben meestal helemaal geen tijd en zin zich te verdiepen in de materie waarin wij gespecialiseerd zijn.”

KPN samenwerkingsprogramma Jewel
Quarré: “KPN wil zo dicht mogelijk op klanten zitten om goed advies te kunnen geven. We hebben zeer veel klanten in Nederland en één van de segmenten waarin wij geloven dat de groei zich het sterkste zal ontwikkelen, is het medium segment. We hebben vastgesteld om onze focus hierop te verhogen, maar dat betekent niet automatisch dat je die kunde zelf in huis hebt of moet halen. Onze ervaring is dat ondernemers graag met ondernemers sparren, omdat ze de snelheid en de kennis van de lokale markt bieden. Daarom heeft KPN het Jewel Programma opgezet met als doel om de synergie tussen de lokale marktbewerking voor de businessbranche en de vele klantcontacten te optimaliseren. Met het volume van de vele klanten en vele orders willen we graag dat nog steeds alles in één keer goed gaat. Toen zijn we kritisch gaan kijken naar samenwerkingsverbanden met mogelijke partnerorganisaties.” Axoft Network Services kwam glansrijk door de ballotagecommissie en werd dus één van de ongeveer 20 platina business partners van KPN in Nederland. De Ruiter: “We hebben voldoende slagkracht om in deze regio te opereren, een breed portfolio en gekwalificeerde, vakbekwame mensen in dienst die leads goed oppakken. Daarbij sluit onze filosofie aan bij die van KPN. De klant wil het contact met KPN houden, maar daarnaast is Axoft Network Services de business partner die vervolgens het specialistisch advies gaat geven.” Kuiper: “Dat samenspel richting de klant levert alleen maar winnaars op.”

Apollo Hotel Papendrecht: Vernieuwd en verbeterd

0

De uitstekende service is gebleven, maar verder doet het volledig vernieuwde Apollo Hotel Papendrecht weinig meer denken aan voorheen. En dat is precies de bedoeling, want innovatie en ontwikkeling zijn onlosmakelijk verbonden met de dynamische hotelbranche. En daarin loopt Apollo Hotel Papendrecht maar al te graag voorop. Volgens Femke Kanters, Sales Executive en Marco van der Aa, General Manager, zijn de faciliteiten voor de gasten ongeëvenaard. “Niets is te gek, ‘nee’ verkopen wij niet.”

In november 2010 startten de bouwwerkzaamheden en stukje bij beetje kreeg het nieuwe uiterlijk van Apollo Hotel Papendrecht steeds meer vorm. Er werd een volledig nieuwe vleugel gerealiseerd naast de oude locatie en de bestaande kamers ondergingen een flinke renovatie. “We hebben onze gasten nu veel meer te bieden. Ons restaurant is een stuk groter geworden, we beschikken over twaalf state-of-the art vergaderzalen voor kleine en grote gezelschappen en het aantal kamers en suites is gegroeid van 76 naar 87,” somt Van der Aa op. “We hebben de beschikking over een fantastisch pand, met een moderne en toch ook huiselijke sfeer. Want dat is waar het hotel voor staat. Onze patio met dakterras is daar een goed voorbeeld van. Het vormt een knusse, bijzondere locatie om bijvoorbeeld een bedrijfsbarbecue of bijeenkomst te houden. Eveneens is er een lobby-lounge met open haard, een ontvangstlobby met espressomachines en allerlei andere voorzieningen voor een warm onthaal van gasten en overal de beschikking over snel, draadloos internet. Bovendien beschikken wij over een eigen parkeergarage en is er daarnaast voldoende parkeercapaciteit in de buurt.” Het credo van de Apollo-groep luidt: ‘True Spirit of Local Hospitality’. “Niets is te gek, ‘nee’ verkopen wij niet. Ons hotel is ook onderscheidend door de mensen die er werken. Iedereen doet er alles aan om het de gasten naar de zin te maken. Een bed, badkamer en televisie heeft elk hotel te bieden, maar wij hechten daarnaast veel waarde aan een persoonlijke, warme benadering. Vanwege de kleinschaligheid leren we onze gasten echt kennen. Hier is niemand een nummer,” aldus Kanters. Van der Aa vult aan: “Er wordt op alle niveaus ook veel geïnvesteerd in personeelstrainingen. Dit varieert van gasttevredenheidstrainingen tot online wijncursussen. Op de werkvloer heerst een professionele, plezierige sfeer. Men heeft de kennis en kunde om gasten compleet te ontzorgen.”

Receptenboek
Ook voor de inwendige mens wordt gezorgd. Het restaurant Chef’s! Food & Drinks is een combinatie van beleving door middel van de open keuken en de gezellige bar tot culinair genieten in het sfeervolle restaurant met knusse lounge en open haard. Van der Aa: “Het restaurant werkt niet met een klassieke menukaart, maar met een receptenboek. Gasten lezen dus hoe een gerecht wordt klaargemaakt en hebben de mogelijkheid na het diner recepten mee te nemen om het thuis na te kunnen maken. En door de open keuken behoort een extra toelichting van de chef-kok indien gewenst natuurlijk ook tot de mogelijkheden. De interactie tussen de keukenbrigade en de gasten krijgt nog een extra dimensie doordat iedere gast zijn of haar succesrecept kan indienen. De beste recepten worden daadwerkelijk opgenomen in ons receptenboek. Het is toch ontzettend leuk wanneer jouw favoriete gerecht door al onze hotelgasten kan worden besteld?” Kanters en Van der Aa zijn ervan overtuigd dat het originele concept aanslaat. “Apollo Hotel Papendrecht is op dit gebied de voorloper. Wij draaien de pilot en als deze succesvol wordt geëvalueerd, zal het receptenboek ook in andere Apollo Hotels worden geïntroduceerd.”

Appartementen
Iets wat eveneens vrij uniek is, is het feit dat naast de nieuwbouw en renovatie van Apollo Hotel Papendrecht ook 30 appartementen worden gerealiseerd, waarvan er zes eigendom worden van het hotel. Van der Aa: “In deze regio zijn veel grote bedrijven gevestigd, die geregeld medewerkers uit het buitenland laten overkomen. Wij kunnen die gasten de keuze bieden of ze in het hotel willen verblijven of in een appartement. Verblijf in een appartement neemt de verplichting weg om elke avond uit eten te gaan en zorgt voor een nog huiselijker gevoel. Dat kan bij een verblijf van weken of maanden fijn zijn. De appartementen zijn ruim opgezet en van alle gemakken voorzien.” Naast de zakelijke markt richt Apollo Hotel Papendrecht zich ook steeds meer op de leisurebranche. “Papendrecht is niet de eerste plaats waar je aan denkt voor een weekendje weg, maar de omgeving heeft veel moois te bieden. Fietsen wint nog steeds aan populariteit en sportievelingen zitten zo in de Alblasserwaard. Kinderdijk en omgeving is hét Hollandse landschap bij uitstek en zeker de moeite van een fietstocht waard. De Biesbosch, de Dordste binnenstad en met de Waterbus naar Rotterdam zijn andere populaire trekpleisters die we de komende tijd meer onder de aandacht zullen brengen.” Maar eerst is het op 12 juni tijd voor de officiële opening. Kanters: “Dan vindt de lancering van de Apollo 8 plaats, tegelijkertijd met onze traditioneel drukbezochte haringparty. Voor veel ondernemers is dit inmiddels een bekend netwerkevenement. Burgemeester De Bruin, Daan van der Vorm van Vorm Bouw en de directie van Apollo Hotels & Resorts zullen de officiële openingshandeling verrichten. Op 16 juni is het vervolgens de beurt aan lokalen om een kijkje te nemen in het hotel. Ik hoop en verwacht dat iedereen onder de indruk is van het totaalplaatje. Daar mag Papendrecht best trots op zijn.”

‘Binnenvaartschip als testfaciliteit’

0

Op donderdag 21 juni 2012 presenteert de Proeftuin Maritieme Innovatie het project ‘ ‘Binnenvaartschip als testfaciliteit’. In opdracht van Stichting Steunfonds Bundung Vocational Trainings Institute hebben studententeams van Hogeschool Rotterdam en het Da Vinci College Dordrecht de afgelopen maanden gewerkt aan een ontwerp voor een schip dat de bereikbaarheid van het Coppename/Wayambo gebied in Suriname aanzienlijk verbeterd.

Intensieve samenwerking
Het schip werd ontworpen door interdisciplinaire studententeams, waarbij intensief is samengewerkt door de Hogeschool Rotterdam en het Da Vinci College die het project hebben opgezet. Workshops waren een essentieel onderdeel hiervan en werden ingezet voor kennis circulatie tussen onderwijs en bedrijfsleven. De studenten hebben zich bezig gehouden met probleemstellingen rond (on)mogelijkheden tot aanmeren, aandrijving, diepgang, inrichting voor verschillende doeleinden en onderhoud. Daarnaast hebben ze gekeken naar een productie- en financieringsplan. De Proeftuin Maritieme Innovatie is van plan om een IPC-aanvraag in te dienen namens een groep ondernemers die subsidie ontvangen om dit schip gezamenlijk te kunnen realiseren!

Proeftuin Maritieme Innovatie
De Proeftuin Maritieme Innovatie is geïnitieerd door Werkgevers Drechtsteden. Het programma stelt zich ten doel de innovatiekracht van MKB bedrijven in de regio Drechtsteden te bevorderen door innovatiekrachten te bundelen. Bij de Proeftuin Maritieme Innovatie zijn de volgende brancheorganisaties en onderwijsinstellingen aangesloten: EICB, Scheepsbouw Nederland, Werkgevers Drechtsteden, Hogeschool Rotterdam,

Da Vinci College, IN Holland Delft, Hogeschool voor de Zeevaart Rotterdam. Het projectmanagement van de Proeftuin Maritieme Innovatie wordt uitgevoerd door HME. De Proeftuin Maritieme Innovatie investeert in uw toekomst. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Meer informatie en inschrijven
Het resultaat van een half jaar brainstormen en ontwikkelen kunt u op 21 juni van 9.00-11.30 uur meebeleven. Voor meer informatie en inschrijven, kunt u contact opnemen met Annewieke Baank via T: (010) 444 43 33 of E: ab@hme.nl

WTH blijft duurzaam vooruit denken

0

Als het om duurzaamheid gaat, mag WTH gerust het predicaat ‘voorloper’ opgestempeld krijgen. De marktleider in vloer- en wandsystemen voor verwarmen en koelen voor zowel renovatie als nieuwbouw was al bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen voordat de term werd uitgevonden.

Binnen alle geledingen van het bedrijf is de duurzame factor doorgedrongen. Iets waar directeur Rob Heuperman best trots op is. “We blijven steeds opnieuw duurzame toepassingen voor een energiezuinig klimaat ontwikkelen. De projecten waaraan we ons verbinden zijn altijd duurzaam, maar ook is ons kantoor het op zes na energiezuinigste gebouw van Nederland. Dat kregen we onder meer voor elkaar door te werken met warmte-koude opslag in de grond, waardoor efficiënt met energie wordt omgesprongen. Bovendien beschikken we over zonnecollectoren op onze parkeerplaats en het dak en frequentiegestuurde verlichting in het gebouw. Op korte termijn willen we helemaal overstappen op LED-lampen. En dan gaan we ook nog eens drie windmolens plaatsen op het achterterrein.” Geconfronteerd met de talloze groene initiatieven mag het geen verrassing heten dat WTH onlangs een prestatie van formaat behaalde. Het bedrijf behaalde een half jaar geleden in één keer het hoogste niveau van de CO-2 prestatieladder. “Als eerste bedrijf in Nederland hebben we dit hoogste certificaat in één klap verdiend. Het geeft aan dat wij bewust handelen in onze bedrijfsvoering en bij de uitvoering van onze projecten. Criteria voor het behalen van het certificaat waren onder andere gescheiden aanleveren van afval, duurzaam inkopen, efficiënt gebruik maken van materialen en de beschikking hebben over een energiezuinig wagenpark. Op alle fronten scoorden wij goed.” Maar er kan altijd meer gedaan worden om de wereld goed achter te laten voor de volgende generatie. Daarom hebben twee van de drie directeuren van WTH, waaronder Heuperman, sinds kort een laadpaal voor hun deur staan. “En hier op de parkeerplaats is er ook één neergezet. Vanaf maart gaan we allebei elektrisch rijden.”

Heuperman juicht het alleen maar toe dat steeds meer bedrijven zich bewust worden van het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Ik denk dat de lezingen van Al Gore en de documentaire An Inconvenient Truth velen heeft wakker geschud.” Bij WTH stond het onderwerp echter al lang op de agenda. Het bedrijf blijft zich op alle fronten ontwikkelen. “Iets waar wij mee geconfronteerd worden, is dat het nieuwbouwvolume afneemt. Daarom zijn renovatieprojecten steeds belangrijker voor ons. Door de ontwikkeling van twaalf nieuwe systemen spelen we daarop in. Ook herbestemming van leegstaande kantoren komt steeds meer voor. Door steeds vooruit te blijven denken, zal WTH zich ook in de toekomst blijven onderscheiden.”

Vertaalbureau ‘De Drechtsteden’ spreekt uw taal

0

Bij internationaal zakendoen is correcte communicatie een sleutel tot succes. Vertaalbureau ‘De Drechtsteden’ weet er alles van. Het bedrijf, met vestigingen in Alblasserdam en Papendrecht, levert al tientallen jaren kwaliteitsvertalingen op maat.

“Ons ervaren team van vertalers draait nergens zijn hand voor om. Of het nu gaat om toeristische brochures, technische handleidingen, reclameteksten, websites, contracten of juridische documenten: in elke gewenste taal kunnen wij ze verzorgen,” legt Natasja Kanters uit. “Ook beëdigde vertalingen behoren tot het dienstenpakket.” De kracht van Vertaalbureau ‘De Drechtsteden’ schuilt volgens Wilfred Bal met name in de kleinschaligheid, in combinatie met een flink netwerk. “We ambiëren geen groot kantoor. Het voordeel van onze kleinschaligheid is dat we door de korte lijnen snel kunnen leveren. We hebben rechtstreeks en persoonlijk contact met onze vertalers en weten daardoor precies wie geschikt is voor welke klus.” Met de opdrachtgever wordt vooraf besproken wat de aard van de vertaling is en voor welke doelgroep deze is bedoeld. Natasja: “We bekijken altijd eerst de tekst en geven dan een prijs en een levertijd. Als er een terminologielijst beschikbaar is, gebruiken wij deze voor de vertaling. In andere gevallen bouwen we zelf een lijst op.” Het klantenbestand van Vertaalbureau ‘De Drechtsteden’ is zeer divers en de opdrachten zijn, zowel in aard als omvang, enorm verschillend. Juist deze diversiteit maakt dat het werk interessant en uitdagend blijft. Wilfred herinnert zich een opdracht waarbij een verpakkingstekst in liefst zestien talen vertaald moest worden. “Als zo’n opdracht tot een goed einde wordt gebracht, geeft dat veel voldoening.”

Benieuwd naar wat Vertaalbureau ‘De Drechtsteden’ voor u kan betekenen? Bel dan met Natasja Kanters in Alblasserdam (078) 691 66 91 of Wilfred Bal in Papendrecht (078) 644 01 68 of neem een kijkje op www.dedrechtsteden.nl

Bij de foto: Natasja Kanters (l) en Wilfred Bal.

Van Roosendaal trotse winnaar Ondernemersprijs Drechtstreek 2011

0

Het jaar begon goed voor Van Roosendaal. Het technisch uitzendbureau werd door de Kamer van Koophandel Rotterdam op 10 januari uitgeroepen tot beste onderneming van 2011 in de Drechtstreek. Directeur Bart van Roosendaal is trots op de erkenning en hoopt dat de prijs er aan bijdraagt dat de mistige sfeer die volgens velen aan de uitzendbranche kleeft, zal verdwijnen.

“In Nederland zijn 11.500 uitzendbureaus en daarvan werkt slecht 20 procent volgens de regels. Ik juich het alleen maar toe als onbetrouwbare uitzendbureaus harder worden aangepakt, want zij verpesten de markt en het imago van de gehele branche. De Tweede Kamer is nu druk doende een registratieplicht voor uitzendbureaus door te voeren. Dat is nodig, want er zijn bureaus die bijvoorbeeld geen of te weinig sociale premies afdragen, illegalen tewerkstellen of hun uitzendkrachten uitbuiten.” Dat het ook anders kan, bewijst Van Roosendaal al zes jaar. Al vanaf het prille begin maakt het bedrijf een forse groei door en alles gaat keurig volgens de regels. “We richten ons op het leveren van gekwalificeerd technisch personeel, met name in de metaalindustrie, maar we zijn ook actief binnen de markt van elektrotechniek.” Het onderscheidend vermogen van het technische uitzendbureau zit hem volgens Van Roosendaal met name in het leveren van kwaliteit en het begrijpen van zowel de klant als de opdrachtgever. “Veel uitzendbureaus willen vooral zoveel mogelijk winst maken. Ons hoofddoel is om zoveel mogelijk vakmensen in dienst te krijgen. Winst is daar slechts een positief gevolg van.” De gouden tijden zijn voor de uitzendbranche voorbij, opdrachtgevers zijn kritisch. “Maar dat is voor ons eigenlijk alleen maar fijn, want de goede uitzendbureaus hebben zo de mogelijkheid zich te onderscheiden.”

Ook voor de Kamer van Koophandel Rotterdam blonk Van Roosendaal uit. Een samenvatting uit het juryrapport: “De jury is onder de indruk van de sterke groei die het bedrijf in korte tijd heeft gerealiseerd. De ondernemer laat zien in control te zijn van de onderneming en beheerst de sterke groei. De jury is van mening dat de ondernemer zich onderscheidt door het aantrekken en behouden van vakbekwaam personeel in een markt waarin een grote krapte is. De ondernemer begrijpt wat er speelt bij deze mensen en wat zij belangrijk vinden aan een werkgever. De jury is overtuigd dat het bedrijf onder leiding van Bart van Roosendaal alles in huis heeft om door te groeien naar de top.” Van Roosendaal wil de stijgende lijn inderdaad voortzetten en nog groter worden. “Ik ben naast Van Roosendaal ook nog mededirecteur van de uitzendbureaus Nautic Jobs en Merwejobs. Ook deze ondernemingen groeien. Wellicht komen er op den duur vestigingen bij.” De oorkonde en trofee hebben in ieder geval een mooi plekje binnen het bedrijf gevonden en vormen een mooie stimulans om Van Roosendaal nog meer op de kaart te zetten.

Van eigenaar naar uitgever

1

Bij Drechtsteden BUSINESS vond recentelijk een wisseling van de wacht plaats. Bas den Otter verkocht na bijna tien jaar de titelrechten aan Hendrik Jan van der Rhee. Maar de voormalig eigenaar blijft als uitgever nauw betrokken bij het reilen en zeilen van het blad. Toch is het voor hem een vreemde gewaarwording om geen eindverantwoordelijke meer te zijn.

Een decennium lang stond hij aan het roer van Drechtsteden BUSINESS en die periode is voorbij gevlogen, vertelt Den Otter. “In 2002 kreeg ik het snode plan om voor mezelf te beginnen. Ik was al werkzaam in de communicatiebranche, maar in eigen beheer bladen maken trok me nog meer. Dus toen ik hoorde dat Drechtsteden BUSINESS te koop was, heb ik op mijn vijftigste de sprong gewaagd.” Heel lang hoefde hij daar niet over na te denken. “Mijn twee meiden waren de deur uit en mijn vrouw had haar winkel in Ridderkerk, dus ik kon er volledig voor gaan.” De eerste klant die hij binnenhaalde, was Fokker. “Dat moment vergeet ik nooit meer. Ik dacht: ‘het is me gelukt!’. Het zorgde voor euforie en een extra portie zelfvertrouwen.” En daarmee voor succes, want vanaf het begin lukte het om bladen te maken die rendabel waren. Het leukste aspect dat eigenaar zijn van Drechtsteden BUSINESS met zich meebracht, vond Den Otter de kennismaking met zoveel verschillende mensen en bedrijven in de regio. “Ik heb het altijd interessant gevonden om te horen wat hen beweegt en welke visie zij erop nahielden. De bevlogenheid waarmee zij vertelden, inspireerde mij ook weer.” Toch was het na tien jaar welletjes. Hendrik Jan van der Rhee, die met zijn HJ Media Groep al tijden Drechtsteden BUSINESS opmaakte en drukte, nam het over. Hij wil Drechtsteden BUSINESS nog breder bekend maken in de regio. Zo zullen er diverse events georganiseerd worden en krijgt de titel een multimediaal karakter. “Die transformatie begrijp ik wel. Als Hendrik Jan geen interesse zou hebben getoond in de titelrechten, was ik vol goede moed nog enkele jaren doorgegaan met Drechtsteden BUSINESS op print. Ik durf te stellen dat me dat ook gelukt was. Maar ik zie wel de meerwaarde van nieuwe media, alleen had ik zelf geen idee op welke manier ik het zou kunnen toepassen. Hendrik Jan wel, en ik ben ervan overtuigd dat hij succesvol zal zijn met zijn plannen. Het versterkt het blad en de merknaam zal groeien.” In zijn nieuwe rol als uitgever is het zijn taak om ervoor te zorgen dat Drechtsteden BUSINESS aantrekkelijk blijft voor de lezer. “De gedachte dat het magazine niet meer van mij is, is iets waar ik nog even aan moet wenen. Maar ik ben ook heel blij met de rol die ik nu heb. Immers, ik ben nog dagelijks met Drechtsteden BUSINESS bezig.”

Bas den Otter (r) en Hendrik Jan van der Rhee

Stout & Partners gaat zonder oprichter de toekomst in

0

Na bijna dertig jaar gaat de grondlegger van Stout & Partners genieten van zijn pensioen. Eind februari treedt hij terug uit de driekoppige directie, die dan nog zal bestaan uit Teo Vlot en Hug Plaisier.

De eenmanszaak die de heer Stout in 1982 begon, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een volwaardig, gecertificeerd, administratie- en belastingadviesbureau. “Het bedrijf kende een vliegende start. Na een jaar waren we reeds met zijn vieren. Ook zijn we de eerste tien jaar twee keer uit een pand gegroeid. Het mooie is dat dit vooral door mond-tot- mond reclame is gekomen,” aldus Stout. Gevraagd naar het geheim van het succes vallen termen als openheid, directe lijnen en net even iets meer kunnen toevoegen dan een ander. Plaisier: “We leveren structureel kwaliteit, tegen een scherpe prijs. Het MKB heeft vaak helemaal geen duur accountantskantoor nodig. Helaas is die bewustwording er nog niet altijd. Maar men kan voor een totaalpakket aan diensten gewoon bij Stout & Partners terecht.”

Met het naderende afscheid in zicht gaat Stout het contact met de klanten het meeste missen. “Ik vind het bijzonder dat er met zoveel klanten een vertrouwensrelatie is gekweekt. Ze vertrouwen ons, weten dat ze op ons kunnen bouwen en sommige bedrijven zijn door de jaren heen met ons meegegroeid.” Op 9 maart vindt zijn afscheidsreceptie plaats. Hij laat Stout & Partners, dat na zijn vertrek gewoon die naam blijft dragen, met een gerust hart achter. “Teo en Hug zijn al sinds 2003 partner en stukje bij beetje is alles overgedragen. Stout & Partners blijft in goede handen.”

Scholen en bedrijven geïnspireerd door leerlingen

0

Dertig bedrijven uit de regio Dordrecht hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging om op 26 januari j.l. de bijeenkomst Techniek bij te wonen. Leerparkscholen Stedelijk Dalton Lyceum, Insula College (vmbo) en het Da Vinci College (mbo) werken samen aan de ontwikkeling van de vakmanschapsroute Techniek: een doorlopende leerroute van vmbo tot en met mbo.

Everdien Wiersma, programma manager Servicepunt Leren, opende het programma en toonde zich verrast door de hoge opkomst. “Kennelijk is er ook bij het bedrijfsleven de behoefte om samen te werken met het onderwijs.” Docent Eric de Geus was eveneens verheugd over de opkomst. “De leerlingen moeten al vroeg een keuze maken, daarvoor moeten wij de mogelijkheden bieden. Dat betekent ook het bezoeken van bedrijven, zodat zij zich een beeld van de praktijk kunnen vormen.” Leerlingen in de onderbouw van het vmbo zijn zich in de eerste jaren nog aan het oriënteren. Ze stellen zichzelf de vragen ‘wie ben ik en wat wil ik’. Contacten met mensen uit het bedrijfsleven zijn voor hen van een niet onderschatte waarde. Bedrijven hebben de omgeving en de verhalen om de leerlingen te prikkelen tijdens hun ontdekkingstocht. Vaak onbewust kan een bedrijfsbezoek of een gesprek met een ‘echte ‘vakman/vrouw de leerling wakker maken voor techniek.

In de vakmanschapsroute worden leerlingen verder begeleid in hun keuze. Als de leerling een keuze heeft gemaakt kan hij/zij vanaf leerjaar 3 lessen volgen op het mbo. Marian Luyten, directeur Techniek vmbo Leerpark ziet in de praktijk al resultaten. “Bij de opleiding motorvoertuigen loopt de leerlijn al door. In leerjaar 3 hebben leerlingen les van mbo docenten van het Da Vinci College. Zo kunnen ze wennen aan de omgang en het onderwijs op het mbo. Als de leerling het traject verder goed verloopt kan de leerling op ongeveer 18-jarige leeftijd gekwalificeerd aan de slag op de arbeidsmarkt.

Samen verder
’Leerlingen inspireren’ bleek de prikkel voor de deelnemers aan de bijeenkomst. Enthousiast werden met elkaar de mogelijkheden verkend van gastlessen tot stages en alles wat daar tussen zit. Tijdens het plenaire gedeelte werden alle bevindingen met elkaar gedeeld. Een kritische noot was de valkuil van breed opleiden, terwijl een leerling al een keuze heeft gemaakt. Hij of zij wordt in een breed programma mogelijk niet genoeg uitgedaagd, wat direct zijn weerslag kan hebben op motivatie en werkhouding. De middag was boven verwachting en de oogst verrassend. Dit resultaat vasthouden is nu de uitdaging. Een suggestie is om aan te sluiten bij de Bedrijven Masterplan ZHZ of een ander verband omdat daar een basis ligt om de ideeën uit te werken. Wie weet komt er dus daadwerkelijk een vervolg op dit uitdagende initiatief.

Rabobank Ondernemerstafel

1

Maatschappelijk verantwoord ondernemen; wat is dat nou precies? De deelnemers aan de Rabobank Ondernemerstafel bleken daarover verschillende gedachten op na te houden. Maar wat ze gemeen hebben, is dat ze allemaal op hun manier een steentje bijdragen aan een betere wereld. Een gesprek tussen Claudine te Meij (Manager Grootzakelijke Relaties bij Rabobank Drechtsteden), Ben Meijering (voorzitter bestuur woningcorporatie Woonkracht10), Pieter Honing (franchisenemer Mc Donald’s Dordrecht-Centrum en McDonald’s Dordrecht-Noord), Anne Kleiberg (KAM-coördinator Aannemingsbedrijf Gebr. De Koning) en Piet van ’t Zelfde (senior kredietanalist bij Rabobank Drechtsteden).

Meijering: “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is één van de slechtste termen ooit. Het is namelijk volstrekt normaal dit te doen. Ondernemen moet altijd verantwoord zijn. Daarom vind ik maatschappelijk aansprakelijk ondernemen of maatschappelijk betrokken ondernemen een betere omschrijving.”

Te Meij: “MVO is een soort van containerbegrip, maar iedereen begrijpt op hoofdlijnen wel waar het over gaat. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen nemen we als organisatie de verantwoordelijkheid voor de effecten van onze bedrijfsactiviteiten op sociaal, ecologisch en economisch terrein. De Rabobank is daarnaast een coöperatie; samenwerking en verbondenheid zijn de rode draad door onze geschiedenis.”

Meijering: “Een woningcorporatie is een maatschappelijke organisatie. Wij zijn continu bezig met het welzijn van mensen. Het zou te bizar voor woorden zijn als wij niet maatschappelijk verantwoord zouden ondernemen. Om te beginnen verhuren we onze woningen ruim 25% onder de kostprijs om het wonen voor mensen met een kleine beurs betaalbaar te houden. Daarnaast proberen we onze verantwoordelijkheid in het werk op talloze manieren tot leven te brengen. Wij reserveren bijvoorbeeld € 3,5 miljoen per jaar om woningen te verduurzamen. We plaatsen alleen nog maar HR-ketels en zijn we bezig met warmtepompen en restwarmte. Bovendien werken we alleen nog maar met FSC-hout. Dat kopen we in bij de bron, zonder gebruik te maken van de tussenhandel. Zo weten we zeker dat we bijdragen aan een duurzame markt en verantwoord bosbeheer. Het sociale aspect verliezen we ook niet uit het oog. Taken als schoonmaak, bezorging van de post en restaurantfuncties besteden we uit aan arbeidsontwikkelingsbedrijf Drechtwerk.”

Kleiberg: “Ik merk dat veel van onze opdrachtgevers, waaronder ProRail, proberen om maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren. ProRail doet dit door middel van de CO2-prestatieladder. Een instrument waarbij bedrijven die de CO2-uitstoot inzichtelijk maken en aantoonbaar maatregelen treffen om deze uitstoot de verminderen, hiervoor waardering krijgen bij opdrachtverstrekking. Die stimulans heb je soms nodig om MVO concreter uit te voeren. Als ik aan het begrip denk, denk ik ook aan de menselijke factor. Gebr. De Koning is een bedrijf met veel materieel en personeel. De werknemers zijn het belangrijkste aspect. Dat zij zich gewaardeerd voelen, komt ook tot uiting in de dienstjaren die ze er bij ons op hebben zitten. Ook dat is duurzaamheid en betrokkenheid. Net als duurzaam inkopen van materialen, dat is een paar jaar geleden via de overheid flink in gang gezet.”

Honing: “Het is een trend. Ook de consument koopt steeds bewuster in. Ze kiezen nu voor beter hout, schonere auto’s en gaan bewust om met eten. Groene supermarkten doen goede zaken. Omdat de perceptie anders is, hebben wij besloten meer en meer aan de buitenwereld te tonen op welke manieren we maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Ik neem hierin veel eigen initiatief. Na een aanvraag bij de gemeente zijn er bij de McDrive extra vuilnisbakken geplaatst. Ook houden we op eigen initiatief de omgeving rondom onze restaurants schoon. Op landelijk niveau zijn er eveneens afspraken gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Zo gebruiken we friteuses die minder plantaardige olie verbruiken, zijn we al jaren geleden van foamverpakkingen overgestapt op kartonnen verpakkingen en zijn alle restaurants voorzien van groene energie en groen gas. Als we naar onze directe omgeving kijken, doen we daar graag wat voor terug. We zijn we al 30 jaar hoofdsponsor van het Ronald McDonald Kinderfonds. Vele franchisenemers zijn lokaal actief betrokken bij de huizen waar familie bij zieke kinderen kan verblijven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook een ketenverantwoordelijkheid. Bij McDonald’s kijken we bewust naar de balans tussen leveranciers, franchisenemers en McDonald’s Nederland. We geven consumenten graag een kijkje in de keten. Zo heeft McDonald’s laten zien waar de hamburgers, Franse frietjes en ijsproducten vandaan komen. We nemen consumenten mee naar de boerderij, de fabriek en het restaurant en laten hen hun eigen ervaringen vertellen. Zo betrekken we ze bij McDonald’s.”

Meijering: “Is de perceptie van de buitenwereld nog steeds een probleem voor jullie? Kijkt men met een vertekend beeld naar McDonald’s?”

Honing: “Ja, terwijl er niets mis is met ons eten. We besteden veel aandacht aan voedselkwaliteit en voedselveiligheid. Als mensen een zesgangendiner gaan eten bij sterrenrestaurant De Librije van Jonnie Boer zeurt niemand over de calorieën. Dan hebben ze zogenaamd een Bourgondische avond gehad. Terwijl een gemiddeld menu bij McDonald’s daar qua voedingswaarde echt een stuk onder zit. Instanties pakken vaak bedrijven als de onze aan. We zijn en blijven in hun ogen natuurlijk een hamburgerboer, maar de consument heeft de keuze. Wij verkopen ook salades, worteltjes, fruit en smoothies. Maar ik kan en wil mijn gasten niet dwingen om een keuze te maken. Wij bieden een gevarieerd assortiment aan, maar de consument kiest zelf.”

Meijering: “En terecht, dat is eigen verantwoordelijkheid. Trouwens: bij een casino kijken ze ook niet naar hoeveel iemand al heeft vergokt en of het nog wel verantwoord is. Dat is wel erg!”

Honing: “Ik geloof niet in overheidsregulering.”

De vraag rijst of maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid inwisselbare begrippen zijn. En is het voor veel bedrijven nog een vaag begrip of loze kreet?

Van ’t Zelfde: “Voor de Rabobank zeker niet. Ons landelijke ambitiestatement is om de koploper op het gebied van MVO te zijn. Dit geldt ook voor het Drechtstedengebied. Klanten die MVO nog niet zo hebben ontdekt, willen wij bewegen die stap te zetten. We hebben een voorsprong op onze concurrenten, doordat de Rabobank al lang met duurzaam en verantwoord ondernemen bezig is. Tien jaar geleden werd er nog lacherig gedaan over onze MVO-houding. Men associeerde het met geitenwollen sokken en met Greenpeace. Dat is nu wel anders.”

Meijering: “Wordt MVO bij Rabobank vooral vertaald als duurzaamheid?”

Te Meij: “Ja, onder andere. De Rabobank wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving op verschillende terreinen. MVO is daarmee verankerd in het hart van de onderneming. Als coöperatieve organisatie geven we ook een deel terug aan de maatschappij, bijvoorbeeld via sponsorschap en ondersteuning van sport-, cultuur- en onderwijsprojecten. We wegen goed af welke partijen we een zetje in de rug geven. Lokaal zijn we altijd al heel betrokken geweest. Maar dat is niet sec MVO.”

Meijering: “Ik denk juist van wel. Daarmee is Rabobank onderscheidend ten opzichte van andere banken. Bij jullie zit het in de genen.”

Te Meij: “Het duwtje in de goede richting geven is iets waar we veel aandacht aan besteden binnen de bank. Veel ondernemers vinden MVO een belangrijk onderwerp, maar soms weten ze niet precies wat ze er mee aan moeten. Daarin spelen wij dan een belangrijke rol. Op dit moment zijn we ook aan het onderzoeken of we verschillende organisaties gezamenlijk kunnen inzetten om meer gedragenheid te creëren voor het onderwerp MVO in de Drechtsteden.”

Honing: “Ik ben onder meer klant bij Rabobank geworden, omdat het de enige bank was die zei: ‘Weet je wel waar je aan begint?’. Ze drukten me met de neus op de feiten en lieten me nog meer nadenken over mijn plannen. Ook op het gebied van MVO. Ik ben er overigens van overtuigd dat het op de lange termijn bij steeds meer bedrijven in de genen gaat zitten om op de juiste manier met deze planeet om te gaan.”

Kleiberg: “Om MVO succesvol te laten zijn, vooral wat betreft duurzaamheid, is samenwerking in de keten essentieel. Wij hebben bijvoorbeeld samen met Dieseko en Volvo Penta een proef gedaan met een eco-aggregaat voor het aanbrengen van damwanden, zoiets krijg je als bedrijf alleen niet georganiseerd.”

Meijering: “Tot slot moet mij nog iets van het hart: zakelijke kredietverleningen zijn bijna tot het nulpunt gedaald. Terwijl we nu toch juist moeten blijven investeren? Daaraan bijdragen is volgens mij echt MVO.”

Te Meij: “Er wordt weleens vergeten dat Rabobank niet de gehele economie kan sturen. We bekijken elke propositie op zich. De laatste jaren hebben veel ondernemers het economische klimaat niet mee. Hier houden we rekening mee bij het verstrekken van financieringen. Natuurlijk kijken we ook vooruit, maar in veel branches overheerst de onzekerheid. Als coöperatie schieten wij ook niets op met veel ‘nee’ zeggen, maar we moeten verantwoord met gelden omgaan. De Rabobank is ten opzichte van het verstrekken van financieringen niet zoveel veranderd, maar de wereld om ons heen wel.”