Home Blog Page 345

ZHE-INCASSO: Niet of traag betalende debiteuren?

0

Vroeg of laat krijgt elke ondernemer hiermee te maken. De liquiditeit van een onderneming wordt aangetast doordat de rekeningen te lang open blijven staan. Als een deel van de rekeningen helemaal niet wordt betaald, kan dat grote liquiditeitsgevolgen hebben voor een onderneming. Daarom is het geen overbodige luxe om een full-service incassobureau als partner te kiezen. ZHE-INCASSO, gevestigd te Strijen, kan u die service leveren en biedt op maat gemaakte resultaatgerichte oplossingen.

Het dienstenpakket van ZHE-INCASSO is breed. “Of het nu gaat om debiteurenbeheer, minnelijk incassotraject, gerechtelijke procedures, beslagleggingen, handelsrapporten, huur- en arbeidszaken of juridische adviezen: wij kunnen de ondernemer bijstaan,” aldus eigenaar H.F.G. Heuker of Hoek. “Wij wenden onze jarenlange ervaring en deskundigheid aan door de debiteur in de buitengerechtelijke fase tot betaling te sommeren, waarbij het factuurbedrag wordt vermeerderd met de vertragingsrente en incassokosten, die eveneens zoveel mogelijk op de debiteur wordt verhaald. Zonodig adviseren wij of het verantwoord is om de debiteur in rechte te dagvaarden, om na veroordeling tot betaling door de kantonrechter de betaling zo nodig middels beslaglegging door de deurwaarder af te dwingen. Natuurlijk beslist de opdrachtgever hier uiteindelijk over.”

Heuker of Hoek omschrijft ZHE-INCASSO als een snel handelend, no-nonsense incassokantoor die een grote mate van betrokkenheid met zijn opdrachtgevers heeft. “Bovendien onderscheiden we ons van anderen door hetzelfde te opereren als een advocatenkantoor. Wij behandelen de zaak van A tot Z zelf, als het gaat om het opstellen van een dagvaarding, als raadsman de opdrachtgever in rechte bij te staan of het aansturen van de deurwaarder bij een beslaglegging. Indien noodzakelijk legt mijn zoon als t.k.-gerechtsdeurwaarder het vonnis middels beslaglegging ten uitvoer. Voor de beste dienstverlening zijn de communicatielijnen altijd kort.”

MVO al ingeburgerd?

0

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dé term van de laatste jaren. Net alsof er in de tijd daarvoor slechts sprake was van onverantwoord ondernemen. Maar wat is MVO eigenlijk? Bij MVO neemt een bedrijf de verantwoordelijkheid voor de effecten van de bedrijfsactiviteiten op mens en milieu. Het bedrijf maakt bewuste keuzes om een balans te bereiken tussen People, Planet en Profit. Bedrijven kunnen zelfs nog een stapje verder gaan en zich richten op nieuwe marktkansen, groei en innovatie met winst voor mens, maatschappij en milieu. MVO wordt gezien als de standaard voor ondernemen in de 21ste eeuw. Uitgangspunten hierbij zijn dat MVO een integrale visie is op ondernemerschap, waarbij het bedrijf waarde creëert op economisch (Profit), ecologisch (Planet) en sociaal (People) gebied en dat MVO verankerd is in alle bedrijfsprocessen. Bij iedere bedrijfsbeslissing wordt een afweging gemaakt tussen de belangen van betrokken personen, bedrijven en organisaties. MVO is maatwerk. Voor iedere onderneming zien de MVO-activiteiten er anders uit. Dit hangt af van bedrijfsgrootte, sector, cultuur van de onderneming en bedrijfsstrategie. MVO is een proces en bepaald geen eindbestemming. De doelen die worden nagestreefd veranderen in de tijd en met elke bedrijfsbeslissing. Er wordt door de onderneming gezocht naar haalbare stappen om de maatschappelijke verantwoordelijkheid vorm te geven.

Waarom MVO als standaard?
Bedrijven die strategisch met MVO bezig zijn passen zich gemakkelijker aan de veranderende omgeving aan. Zij zijn minder afhankelijk van economische schommelingen. Want bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn aantoonbaar efficiënter en innovatiever. MVO levert tevens kostenbesparingen op. Bijvoorbeeld door het verminderen van afval, lagere energiekosten, een lager ziekteverzuim en een efficiëntere bedrijfsvoering. Bovendien zorgt MVO ervoor dat een bedrijf een aantrekkelijkere werkgever is en MVO verhoogt de arbeidsproductiviteit. Werknemers vinden het belangrijk dat zij trots kunnen zijn op het bedrijf waar zij werken. MVO loont, want er is steeds meer marktvraag naar MVO-bedrijven en producten. Ook de overheid koopt alleen nog in bij bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan minimale duurzaamheidseisen kunnen voldoen. En MVO is goed voor het imago van het bedrijf. Bedrijven die actief aan MVO doen hebben een streepje voor bij kredietverleners, subsidieverstrekkers en beleidsmakers. Het is dus verstandig om MVO-activiteiten te communiceren. Bovendien is MVO op de lange termijn noodzakelijk. We leven op aarde met steeds meer mensen die steeds meer grondstoffen nodig hebben. Een toenemend aantal grondstoffen wordt schaars. MVO biedt hiervoor oplossingen.

MVO kan een korte termijn noodzaak worden, wanneer de maatschappij niet langer accepteert dat een bedrijf zijn activiteiten uit blijft voeren. Zij kunnen dan niet langer rekenen op een license to operate. Dit is onder andere te merken aan consumentenboycots, acties van maatschappelijke organisaties of personeels-tekorten. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn minder kwetsbaar voor acties en boycots. Samenvattend kunnen we concluderen dat MVO inderdaad niet meer is weg te denken bij het huidige ondernemen.

Bron: MVO Nederland

Golf rondom Lissabon

0

Veel golfers denken bij golf in Portugal onmiddellijk aan de Algarve, de zuidelijke kuststrook van het land waar zon, zee en golf de bepalende factoren zijn. Inmiddels is Lissabon echter tot een aantrekkelijk alternatief als Portugese golfbestemming uitgegroeid met een aantal golfbanen dat nagenoeg vergelijkbaar is met dat aan de zuidkust.

Daarnaast is Lissabon natuurlijk een aantrekkelijke bestemming voor wie belangstelling heeft voor sightseeing, cultuur, historie of gezellig uitgaan en shoppen. Al met al een prima plaats voor echtparen waarbij de een zich volledig op het golf kan storten en de ander meer dan voldoende vertier in de stad vindt. De introductie van de TomTom heeft daarnaast de aantrekkelijkheid van deze regio voor golfers zeer vergroot omdat men vroeger vaak geruime tijd kwijt was om de golfbanen op te sporen terwijl men nu gegidst door de techniek regelrecht op zijn doel afrijdt. In de stad zelf komt de navigator goed van pas vanwege de nodige eenrichtingsstraten maar overigens kan men de auto daar beter mijden. De stad kent een prima metronet maar nog leuker is de oude stad met een trammetje te verkennen (en daar in een knus restaurant te genieten van verse bacalhau uit de oven, een goed glas vinho verde en een fado op de achtergrond. U merkt al: Ondergetekende is in gedachten al weer terug in de oude stad.) Terug naar het golf nu en ook daar valt het nodige te genieten.

Penha Longa
Ten oosten van Lissabon goed verscholen in de bossen treffen we het Penha Longa Hotel en Golf Resort. Het complex is gebouwd op de plaats van een klooster uit de 14e eeuw die in later tijden ook als buitenplaats voor de Portugese koninklijke familie heeft gediend. Het royale karakter is zeker nog terug te vinden in het vijfsterren hotel op dit complex. Het resort kent 27 holes waarvan we met onze groep journalisten de 18 holes van de Atlantic Course bespeelden. Deze baan is naar een ontwerp van Robert Trent Jones Jr naar het lijkt moeiteloos ingepast in de bosrijke heuvelachtige omgeving. Op enkele (hooggelegen) plaatsen heeft men een mooi zicht op de Atlantische Oceaan maar bij de tweede negen holes blijkt opeens dat de baan ook vlak naast het autocircuit van Estoril is gelegen. Van horen zeggen kan worden gemeld dat het hier bij wedstrijden op dit racebaan volstrekt met alle rust is gedaan. Deze golfbaan prijkt op diverse lijstjes van topbanen niet alleen in Portugal maar ook in Europa. Qua plaatje kan ik ook niet anders dan daarmee instemmen zeker in aanmerking genomen dat tussen de holes 5 en 6 nog een antiek aquaduct op het parcours is te vinden. Op het punt van speelplezier scoorde Penha Longa minder. De kleiachtige bodem was bij ons bezoek flink nat wat de baan zwaar maakte. Bovendien viel ons op dat de meeste greens op een verhoging liggen waarbij de vlag vaak maar gedeeltelijk zichtbaar is. Zeker voor beginnende spelers en hoge handicappers is dit een wel zeer pittige baan.

I: www.penhalonga.com/golf_e.html

Golf en Country Club Quinta do Peru
Ook ten zuiden van Lissabon bij de plaats Azeitão is de laatst door ons bezochte club gelegen. Het was of de mooiste club tot het laatst was bewaard. Alles bleek hier mooi en goed zonder schreeuwerig of exuberant te zijn. De entree is goed verzorgd maar in omvang bescheiden. Het clubhuis is ruim, degelijk en sfeervol. Later zou blijken dat ook de culinaire prestaties van het restaurant groots genoemd kunnen worden. Ook zonder een ronde golf zeker de moeite waard om hier voor een prima lunch aan te leggen. Tenslotte, niet onbelangrijk, de golfbaan. Een prachtige licht glooiende baan met ruime door bomen omzoomde fairways en snelle vaak lastig leesbare greens. Het gezelschap golfjournalisten waar ik mee optrok bestond uit zowel hoge als lage handicappers. Allen bleken (soms ondanks hun score) van deze baan te hebben genoten. Zonder uitzondering betraden ze na 18 holes het clubgebouw met een voldane glimlach. Toch nog één aanmerkinkje: Van de in totaal drie par-3-holes zijn er twee (de nummers 8 en 16) die zodanig over een waterhindernis gespeeld moeten worden dat de hogere handicappers hier wel de nodige moeite mee hebben en zeker de dames onder hen: De greens zijn nagenoeg buiten bereik! Jammer, maar dat is dan ook het enige. Toen we dit met het management van de baan bespraken bleek men er al mee bekend dus voor de toekomst: Wie weet?

I: www.golfquintadoperu.com

Heeft vitaliteitssparen de X-factor?

0

De regering treft maatregelen om ervoor te zorgen dat wij langer blijven werken. Daarom is in 2011 een nieuwe regeling geïntroduceerd: het vitaliteitspakket. Bij dit vitaliteitspakket worden nieuwe regelingen ingevoerd, zoals het vitaliteitssparen, maar sneuvelen er ook regelingen. Gaat het vitaliteitspakket brengen wat de overheid wil?

Vitaliteitssparen
In 2013 wordt het vitaliteitssparen ingevoerd. Deze spaarregeling dient als een vrij opneembare aanvulling op inkomen en is bruikbaar voor bijvoorbeeld het verlenen van zorg, deeltijdpensioen of scholing. Daarmee beoogt de regeling een betere balans tussen werken en vrije tijd.

Vitaliteitssparen is een regeling in de inkomstenbelasting en is daardoor toegankelijk voor zowel werknemers en ondernemers. Jaarlijks mag maximaal € 5.000 gestort worden op een vitaliteitsspaarrekening. De storting is fiscaal aftrekbaar in box 1. Er wordt pas belasting geheven op het moment dat er vanuit het tegoed wordt opgenomen. Het opgebouwde spaartegoed wordt overigens niet meegenomen als vermogen in box 3.

Op de vitaliteitsspaarrekening mag maximaal € 20.000 gespaard worden. Er gelden geen voorwaarden voor het opnemen vanuit het tegoed. Wel geldt er een beperking na het bereiken van de 62-jarige leeftijd: er mag dan maximaal € 10.000 per jaar van de vitaliteitsspaarrekening opgenomen worden.

Einde spaarloon en levensloop
Het is al uitgebreid in het nieuws geweest dat de spaarloon- en levensloopregeling plaats moeten maken voor het nieuwe vitaliteitssparen. Gebruikmaken van het spaarloon is vanaf 1 januari 2012 niet meer mogelijk. Voor de levensloopregeling is – in tegenstelling tot de spaarloonregeling – een uitgebreide overgangsregeling gemaakt.

Overgangsregeling levensloop
De levenslooprekening blijft open voor deelnemers aan de levensloopregeling die op 31 december 2011 een saldo van minimaal € 3.000 op hun levenslooprekening hadden staan. Dit betekent dat deze deelnemers onder nagenoeg dezelfde voorwaarden de regeling kunnen voortzetten. Zij bouwen alleen geen recht op levensloopkorting op.
Deelnemers met minder dan € 3.000 aan levenslooptegoed kunnen dit tegoed in 2012 of 2013 opnemen voor verlof. Bijstorten mogen ze niet meer.

Van levensloop- naar vitaliteitssparen
Alle deelnemers aan de levensloopregeling kunnen in 2013 hun levenslooptegoed zonder belastingheffing omzetten naar vitaliteitssparen. Deelnemers met een levenslooptegoed van minder dan € 3.000 die in 2013 dit tegoed niet omzetten naar vitaliteitssparen, worden op 31 december 2013 geconfronteerd met een verplichte belaste vrijval van hun levenslooptegoed.

Omzetten van levenslooptegoed in vitaliteitssparen na 2013 is mogelijk. Echter het saldo boven de € 20.000 wordt belast. Het is niet mogelijk om tegelijkertijd deel te nemen aan de levensloop regeling en vitaliteitssparen.

X-factor
In de loop van de jaren zijn er door de regering diverse regelingen bedacht en gesneuveld, denk aan het premiesparen, VUT of vroegpensioen. Het vitaliteitssparen lijkt een toegankelijke regeling, maar of zij succesvol wordt is mede afhankelijk van de levensverwachting van deze regeling. Hopelijk gaat zij langer dan één kabinet mee. Daarnaast moeten werknemers wellicht nog van het voordeel van langer werken overtuigd worden.

DRV heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

– Ad Verdoorn

We blijven investeren in contacten met ondernemers

0

“Een positief ondernemers- en vestigingsklimaat en samenwerking tussen ondernemers en gemeenten zijn belangrijk voor de vitaliteit en ontwikkeling van onze stad,“ stelt wethouder Economische Zaken Jasper Mos van de gemeente Dordrecht. “We doen er dan ook alles aan om dat te behouden en waar mogelijk te versterken. Bijvoorbeeld door te blijven investeren in contacten met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, zoals tijdens het Vastgoedoverleg Dordrecht. Verder spraken we afgelopen najaar met de uitreiking van de MVO-award onze waardering uit voor ondernemers die zich onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en fairtrade.“

“Dordrecht hecht aan fairtrade en maatschappelijk verantwoord ondernemen,” aldus wethouder Jasper Mos. “Met het voltallige college bezochten we onlangs de bedrijven ICS International en WTH om ons te laten informeren over hun activiteiten op het gebied van MVO en duurzaamheid. Om het bedrijfsleven te stimuleren, stelde Fairtrade Gemeente Dordrecht samen met de Rabobank Drechtsteden, Drukkerij Dekkers, Visual Music en Dordt Duurzaam de MVO-award in.”

Oog voor de toekomst
De jury nomineerde drie bedrijven: ICS International, AA Lease en Port-o-Let Services. Belangrijkste criteria voor nominatie zijn de mate waarin bedrijven economische, ecologische en sociale ontwikkelingen combineren en oog hebben voor toekomstige generaties. Na stemming door het publiek op www.dordtduurzaam.nl kwam ICS International als winnaar uit de bus. Het bedrijf nam de prijs in ontvangst in Duurzaamheidscentrum Weizigt tijdens de Fairtradeweek in het najaar van 2011.

Oesterzwammen
De jury oordeelde dat de winnaar zich niet alleen houdt aan levering van duurzame koffie, thee en chocolade. Het bedrijf steekt ook zijn nek uit voor verduurzaming van de eigen omgeving, gebruik van restwarmte en hergebruik van restproducten, zoals koffieresidu als voedingsbodem voor de teelt van oesterzwammen. Mos: “Ik hoop dat de waardering en publiciteit voor deze bedrijven andere ondernemingen stimuleert extra aandacht te besteden aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Bedrijven kunnen zich vanaf april weer aanmelden voor de MVO-award 2012.

Meer informatie is te vinden op
www.fairtradegemeentedordrecht.nl.

Samenwerking met de vastgoedmarkt
Een andere ontwikkeling is het Convenant Transformatie Leegstaande Kantoren. Mos: “Makelaars, ontwikkelaars, vastgoedeigenaren, beleggers en de gemeente hebben één gemeenschappelijke deler: vestigingslocatie Dordrecht. Daarom voeren we structureel overleg met vastgoedpartners over de ontwikkelingen op de vastgoedmarkt. Deze bijeenkomsten vinden plaats op locatie bij een bedrijf. Gemiddeld zijn dertig tot veertig vastgoedspecialisten aanwezig om mee te praten. Samenwerking en partnerschap staan daarbij centraal. We geven de marktpartijen de ruimte om onderwerpen aan te dragen voor dit overleg.”

Makelaar Ooms Drechtsteden en bouwbedrijf Van Wijnen West namen na de laatste vastgoedbijeenkomst in 2011 samen met de gemeente het initiatief tot een convenant, dat in maart 2011 mede werd ondertekend door onder andere Architectenbureau EGM en ontwikkelaar en eigenaar Fortress. Mos: “Doel van dit initiatief is de leegstand van kantoorgebouwen in de stad terug te brengen en leegstand in de toekomst te voorkomen. Dat doen we door vraag en aanbod bij elkaar te brengen.”

Centraal aanspreekpunt “De accountmanagers en acquisiteurs van de gemeente begeleiden bestaande en nieuwe bedrijven bij vestigingsvraagstukken. Zij zijn het centrale aanspreekpunt en zorgen ervoor dat ondernemersvragen door de juiste afdeling of specialist worden behandeld. Meestal gaat het dan over de complexere vraagstukken. Bedrijven worden aan de hand meegenomen. Ons doel is om het ondernemers op die manier zo makkelijk mogelijk te maken. Tegelijkertijd investeren we in onderlinge relaties en stimuleren we werkgelegenheid in de gemeente.”

Dordrecht
wethouder Harry Wagemakers bezoekt ICS koffiebranderij
15-9-2011
Foto : Rinie Boon

Vakmanschaproutes stemmen onderwijs beter af op de behoeften en wensen van het bedrijfsleven

0
Vakmanschaproutes stemmen onderwijs beter af

Het is niet uniek in Nederland, maar wel een opvallend initiatief in de Drechtsteden. Het Stedelijk Dalton Lyceum, het Insula College en het Da Vinci College hebben de handen ineengeslagen voor het ontwikkelen van vakmanschaproutes. “Wij willen bereiken dat de leerlingen op onderwijskundig gebied winst halen op inhoud, tijd en niveau. Maar er zijn meer voordelen,” zegt Marian Luyten.

De initiatiefnemers Marian Luyten, directeur van het Stedelijk Dalton Lyceum, Rien Helvert, directeur Insula College en Rob Gitz, domeinleider van het Da Vinci College besloten zo’n twee jaar geleden om de vakmanschaproutes ‘Techniek’ en ‘Consumptief’ gestalte te gaan geven. “Geen moeilijke procedures en processen, maar gewoon beginnen was ons motto,” zegt Rob Gitz. Sindsdien is er al veel van de grond gekomen. Een pluspunt daarbij is dat de betreffende scholen dicht bij elkaar zijn gevestigd zijn op het
Leerpark. “Er is intensief overleg,” vervolgt Marian Luyten. “Het doel van de vakmanschaproutes is om VMBO-leerlingen beter inzicht en kansen te bieden voor oriëntatie op hun vervolgopleiding en hun uiteindelijke beroepskeuze.” Dat is geen gemakkelijke opgave, zo constateert het drietal. De leerlingen komen vanuit het basisonderwijs in een totaal nieuwe omgeving en moeten op hun twaalfde of dertiende jaar al belangrijke keuzes maken voor wat betreft hun opleiding en beroepskeuze. De vakmanschaproutes moeten hen daarbij ondersteunen. Helvert: “Hoe beter wij het VMBO- en MBO-onderwijs op elkaar afstemmen, hoe beter dat uiteraard is voor de leerling. Zij kunnen dan als het ware naadloos overstappen naar de volgende fase in hun onderwijstraject. Daarbij vormt het bedrijfsleven eveneens een belangrijke factor. Zo zijn wij geïnteresseerd in nieuwe technieken en ontwikkelingen bij de regionale bedrijven om vervolgens te kijken of wij dat kunnen inpassen in onze onderwijsprogramma’s. Wij leiden immers leerlingen op die pas over vier jaar of later hun intrede doen op de arbeidsmarkt. Het is dus goed om actueel te blijven.”

Samenwerking
Oriëntatie is dus het toverwoord. Een feit is dat in de Drechtsteden de vergrijzing de komende jaren keihard toeslaat. Recessie of geen recessie, er zijn in de nabije toekomst veel arbeidsplaatsen in te vullen. Vooral de maakindustrie zit dan verlegen om goede vaklui. Luyten: “Ook daarvoor zoeken we samenwerking met het bedrijfsleven. Wij willen zoveel mogelijk bedrijven bezoeken en leerlingen laten zien wat werken in de praktijk inhoudt; wat doet een lasser nu precies? Het is onze taak om leerlingen af te leveren die klaar zijn voor de arbeidsmarkt.” De samenwerking tussen de scholen en bedrijven is overigens al behoorlijk van de grond gekomen. Praktijklokalen op het Leerpark worden regelmatig vanuit regionale bedrijven voorzien van lesmateriaal. Maar er komt meer kijken voor een leerling om zonder al te grote problemen over te stappen naar het MBO. Gitz: “Wij moeten voorkomen dat leerlingen op het MBO weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Zij moeten zonder problemen de draad weer kunnen oppakken. Vandaar dat wij aan de slag zijn gegaan en proberen dit op een simpele manier kunnen verwezenlijken. Zo groeien we steeds meer naar elkaar toe.” Een voorbeeld hiervan is dat vanuit het MBO de suggestie is aangedragen om in het VMBO meer tijd te besteden aan primaire beroepsvaardigheden zoals op tijd komen, zorg voor gereedschap en materialen en dergelijke. Daar hoeft het MBO dan weer veel minder tijd in te steken en is er meer tijd over voor de echte beroepsopleiding.

Uitval
De vakmanschaproutes moeten tevens de schooluitval reduceren. Helvert: “Door jonge leerlingen al snel te laten ontdekken wat ze echt leuk vinden, voorkom je uitval. Kiezen ze bijvoorbeeld voor techniek, dan willen wij het zo aantrekkelijk maken dat leerlingen er in door willen gaan. Dat lost een belangrijk probleem op. Hiermee wordt voorkomen dat leerlingen op het MBO nog veranderen van opleiding en het risico lopen om uit te vallen.”

Bijeenkomst 12 juni
Ze zijn goed op weg op het Leerpark. In de nabije toekomst komen er naast de huidige vakmanschaproutes ook routes voor andere opleidingen. Een belangrijk gegeven voor het regionale bedrijfsleven, dat blijkt geeft zeer geïnteresseerd te zijn in de ontwikkelingen van de vakmanschaproutes. In januari organiseerden de scholen hierover een bijeenkomst. De opkomst was tot verrassing van Marin Luyten boven verwachting. “Uit die bijeenkomst zijn zeer bruikbare ideeën gekomen en konden we al waardevolle contacten leggen. Op 12 juni is de volgende bijeenkomst met als streven naar een nog hechtere samenwerking. Het creëert enorme kansen voor ons, maar ook voor de bedrijven. Wij willen onderwijs bieden vanuit de werkelijkheid van de bedrijven, daar zijn de leerlingen en ook het bedrijfsleven het beste bij gebaat. Er is best nog veel te doen, maar de weg die we zijn ingeslagen motiveert en inspireert ontzettend.”

Hagero document- en IT-oplossingen

0
Hagero document en IT-oplossingen

Uw printkosten drastisch omlaag
Het is de core business van Hagero: het verzorgen van documentoplossingen met printers en programma’s en het ontzorgen van uw organisatie. Kwaliteit, continuïteit en effectiviteit leveren. Een continu proces van documenten verwerken zonder dat u daar omkijken naar heeft. Een niet onbelangrijk bijkomend voordeel van Hagero is dat juist door de beheersing van dat proces ook de printkosten optimaal worden beheerd, zodanig dat u bij Hagero de laagste prijs per afdruk betaalt.

Hoe Hagero ook voor u de laagste prijs per afdruk realiseert
Dat heeft alles te maken met realistisch omgaan met mogelijkheden en het inzichtelijk maken van wat de klant werkelijk afneemt. Nieuwe technieken maken printers betrouwbaarder, minder onderhoudsgevoelig en Hagero heeft zelf een systeem ontwikkeld waarbij het gebruik van elke printer nauwgezet in kaart wordt gebracht: HMS, Hagero Managed Service. Minder storingen, minder tonergebruik, precies weten wat de klant afneemt. Een optelsom die bij Hagero lagere kosten oplevert.

All in en vooral flexibele contracten
Naast de aanschaf van de machine werkt Hagero met all in contracten waarmee de prijs per print/afdruk wordt bepaald. In die prijs worden essentiële zaken als onderhoud en tonerverbruik verrekend. De moderne techniek helpt door printers te maken die vele minder storingsgevoelig zijn. Dus is minder onderhoud nodig. Daarnaast gaan toners steeds langer mee. Die kostenbesparing rekent Hagero door in de prijs die daarmee dus lager is.

Zodra schommelingen in het gebruik (ook bij minder gebruik!) van invloed zijn op de prijs per afdruk wordt dit verrekend en wordt het contract aangepast naar de werkelijk gemaakte kosten. De praktijk leert dat Hagero bij minder gebruik gewoon terugbetaalt. Over 2011 was dat bijna 90.000 euro!

Gedetailleerd inzicht in afname en tonerverbruik (dekking)
Van nog grotere waarde is het van te voren inzichtelijk maken van wat een printer daadwerkelijk print. Hagero meet als enige de hoeveelheid toner per afdruk, per vel A3 of A4 papier. Op afstand wordt, met HMS, elke afdruk geïnventariseerd en vooral het gebruik van de hoeveelheid toner minutieus in kaart gebracht. Hagero is in staat het gemiddelde tonerverbruik exact te bepalen en dat levert in vrijwel alle gevallen een besparing op. De gemiddelde tonerdekking per A4-tje is zo’n 7% kleur. Inderdaad, dat is een brief met een full colour logo en zwarte tekst, de meest gangbare print. Dat betekent veel minder tonerverbruik dan bij een 100% dekking. Die besparing projecteert Hagero ook nog eens op de toekomst, dus op de totale looptijd van het contract. Zo profiteren klanten direct van het voordeel dat Hagero hen biedt.

Wil u ook de laagste prijs voor uw afdrukken
Dan hoeft u bij Hagero slechts te voldoen aan drie voorwaarden: het gaat om nieuwere printers met moderne technieken (bouwjaar niet ouder dan 2010) die tenminste drie maanden worden gemonitord (gratis) met het Hagero HMS systeem en die worden onderhouden door de eigen onderhoudsspecialisten van Hagero. In dat geval garandeert Hagero u de laagste prijs per afdruk.

Hagero is landelijk bereikbaar
In de nationale markt van printoplossingen met zowel hardware als software (archiveringssystemen etc,) neemt Hagero een vooraanstaande positie in. Een positie die is verkregen door een ongekend snelle groei gestuurd vanuit een gedegen beleid. Als we Hans de Zeeuw, directeur en eigenaar aan het woord laten: “Dit hebben we zo gepland: een stevige basis leggen voor de organisatie en dan doorgroeien. Goede afspraken maken met merkfabrikanten als Konica Minolta en Ricoh en belangrijk worden voor hen betekent dat je net iets meer kunt doen. Dat beetje meer geef je regelrecht aan je klanten om hen direct meerwaarde bieden zowel in prijs als prestatie. En daar heb je een goede en landelijke bereikbare organisatie voor nodig. Doe hebben we opgebouwd door vestigingen te openen in Lelystad en Lemelerveld en vooral door de juiste mensen in dienst te nemen. Specialisten op elk terrein die weten waar het om draait. Zorgen dat wij onze klanten werk uit handen nemen, kwaliteit en betrouwbaarheid leveren en ze gewoon, met alle Rotterdamse nuchterheid in me, de laagste prijs te bieden!”

University College stap dichterbij

1
University College stap dichterbij

Het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht zet met het beschikbaar stellen van € 100.000,- een belangrijke stap in het vestigen van een University College in de historische binnenstad. Het college voelt zich daartoe aangemoedigd en ondersteund door het enthousiasme vanuit de samenleving en de support van onder meer Werkgevers Drechtsteden, onderzoeksinstituten en het onderwijsveld.

Om het University College de mogelijkheid te geven zelfstandig door te groeien heeft het college de gemeenteraad verzocht extra middelen ter beschikking te stellen. De Wereldwaag aan de Wijnstraat 237 in Dordrecht is het beoogde pand waarin het University College vanaf 2013 gaat starten. In een periode van vijf jaar wordt de bacheloropleiding op het gebied van water(bouw), maritiem en deltatechnologie ontwikkeld tot een instituut dat onderwijs verzorgt voor circa 600 studenten.

Kennisontwikkeling
Met de komst van een University College wil Bert van de Burgt, wethouder van Onderwijs en Arbeidsmarktbeleid, een bijdrage leveren aan de kennisontwikkeling die aansluit bij de vraag en de kwaliteitseisen van de arbeidsmarkt. “Investeren in de kennisontwikkeling heeft een stimulerende invloed op de werkgelegenheid. De regio wordt daardoor aantrekkelijk voor nieuwe bedrijven om zich te vestigen. Daarnaast motiveert het de bedrijven die al in de regio opereren hun vestiging uit te breiden of te investeren in Onderzoek en Ontwikkeling,” aldus de wethouder.

Versterking
Het University College versterkt de bestaande onderwijsketen in Dordrecht en de regio. Daarnaast levert het College excellente breed georiënteerde studenten af, die bagage hebben om moeiteloos door te kunnen stromen naar masterstudies die door universiteiten over de gehele wereld worden aangeboden.

Levendige binnenstad
De te verwachte toenemende stroom van studenten geeft ook een bijdrage aan de gewenste levendigheid van de historische binnenstad. De compacte (binnen)stad, die als campus gaat fungeren, biedt de studenten niet alleen sfeer en ambiance, maar bezorgt ze met de sportfaciliteiten en het gevarieerde kunst- en cultuuraanbod het nodige vertier en ontspanning. Daarnaast is de verwachting, dat ondernemers in vooral de horecabranche, de vruchten plukken van de aanwezigheid van een opleidingsinstituut, gelegen in het centrum van de historische binnenstad.

Perspectieven
Burgemeester en wethouders hebben vertrouwen in de toekomst en zien kansen. Provincie en Rijk hechten veel waarde aan het vergroten van de kennis als een belangrijk ingrediënt voor het stimuleren van de (regionale) economie. Het University College met een onderscheidend onderwijsaanbod op het gebied van water(bouw), maritiem en deltatechnologie beantwoordt aan dit doel en heeft al aansluiting gevonden bij de economische Provinciale- en Rijksprogramma’s van de Zuidvleugel en de Topsector Water.

Netwerk
Van belang is dat het University College samenwerkingsverbanden aangaat. Om te kunnen groeien naar een volwaardige (door het Rijk) erkende bacheloropleiding moet het College deel uitmaken van een netwerk waarin universiteiten, onderzoeksinstituten en het bedrijfsleven participeren. Behalve het streven een actieve rol te willen vervullen als schakel tussen onderwijs en arbeidsmarkt levert het onderwijsinstituut naar verwachting een bijdrage aan de versterking van de ‘ziel van de stad’.

Technasium brengt het bedrijfsleven en bèta-leerlingen vroeg met elkaar in contact

0
Technasium brengt het bedrijfsleven en bèta-leerlingen vroeg met elkaar in contact

Een formule voor beter bèta-onderwijs voor HAVO en VWO: dat is het technasium. Het Walburg College Zwijndrecht besloot vier jaar geleden als eerste school in het westen van ons land aan te sluiten bij dit landelijke initiatief. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, dat immers al enige tijd kampt met een tekort aan goed geschoold, hoogopgeleid technisch personeel. Middels het technasium komen kinderen al op jonge leeftijd in aanraking met het uitvoeren van onderzoeks- en ontwerpopdrachten voor bedrijven en kunnen zij met een stevige bètabasis beginnen aan hun vervolgopleiding.

Volgens technator Dick van Eekelen is het een pré dat leerlingen geen hypothetische vraagstukken oplossen in de les, maar problemen van echte bedrijven moeten verhelpen. “Het gaat niet alleen om technische cases. Zeker in de onderbouw is het technasium een mix van tekenen, maken, onderzoeken en creatief denken. Verpleeg- en verzorgingshuis Swinhove klopte bijvoorbeeld bij ons aan met een probleem over de interne bewegwijzering. Die was niet optimaal en onze leerlingen moesten daar een oplossing voor vinden.” Leerlingen die kiezen voor het technasium, brengen vijf uur per de week door in een speciale praktijkruimte, die van alle gemakken is voorzien. Solderen, technisch tekenen, figuurzagen, op de laptop aan een presentatie werken: het kan er allemaal! Met een team van klasgenoten werken zij steeds acht weken aan een onderzoeksproject, onder begeleiding van docenten en technatoren. Het hart van het technasium vormt het vak Onderzoek & Ontwerpen. De opleiding wordt in de examenklas afgesloten met een ‘meesterproef’. Dit is een lichte variant van afstudeerprojecten zoals ze ook op het HBO en de universiteit plaatsvinden.

De meerwaarde van het technasium is groot, denkt Van Eekelen. “Samenwerken, inventief denken, procesgericht werken en plannen en organiseren vormen enkele componenten die leerlingen door deelname aan het technasium snel verbeteren. Stuk voor stuk eigenschappen die ook binnen het bedrijfsleven van werknemers worden gevraagd. Technasium-leerlingen kennen een hoge mate van zelfstandigheid. Zelfs bij een scheikundepracticum merken docenten dat degenen met Onderzoek & Ontwerpen in hun pakket, veel voortvarender en sneller te werk gaan.” Van Eekelen merkt dat bedrijven vaak eerst overtuigd moeten worden om de krachten te bundelen met jonge leerlingen van de middelbare school. “Maar het biedt legio voordelen: onze leerlingen hebben bewust de keuze voor het technasium gemaakt en zijn gemotiveerd en bovendien redeneren kinderen vaak anders dan volwassenen. Dus een andersoortige oplossing voor een probleem van een bedrijf ligt voor de hand.” Organisaties als Dura Vermeer, IHC, Heerema, Waterschap Hollandse Delta, gemeentes en de Verkerk Groep gingen al naar volle tevredenheid de samenwerking met het Walburg College Zwijndrecht aan. “Geïnteresseerden krijgen eerst van een technator uitleg over het concept. Vervolgens gaan we gezamenlijk op zoek naar een probleemformulering en brengen alle leerlingen een bezoek aan het bedrijf om de sfeer te proeven en het vraagstuk onder ogen te zien. In acht weken tijd werken zij de cases vervolgens in groepjes uit. Hun bevindingen presenteren ze aan het einde van elk project op school aan een afgevaardigde van het desbetreffende bedrijf. Het is voor een organisatie een investering van ongeveer 40 uur per project. Als je daarmee voor gedreven bèta-leerlingen zorgt, lijkt mij dat gezien het gebrek aan capabel personeel een uitstekende toekomstinvestering.”

Omdat de technasiumafdeling van het Walburg College Zwijndrecht nu naar de eindexamenklassen doorgroeit, is men op zoek naar nieuwe bedrijven om mee samen te werken. Mocht uw bedrijf interesse hebben, dan kunt u contact opnemen met één van beide technatoren op het Walburg College via telefoonnummer (078) 620 56 56.

WerkBox: dé uitkomst voor de mobiele ondernemer van nu!

0
WerkBox de uitkomst voor de mobiele ondernemer van nu

Ricoh blijft altijd op zoek naar innovaties om werkprocessen te vereenvoudigen. De ontwikkeling van de WerkBox is hier een mooi voorbeeld van. De beschikking over een internetverbinding waar ook ter wereld is al voldoende om altijd de juiste documenten bij de hand te hebben. Volgens Rob Ter Meer, directeur van het Ricoh Document Center Sliedrecht, biedt deze tool ongekende mogelijkheden voor de mobiele ondernemer van nu.

WerkBox, meer doen in minder tijd!
“WerkBox is een digitaal platform voor ondernemers die meer willen met minder tijd. Via een multifunctional kan papieren bedrijfsinformatie worden ingescand en enkele seconden later zijn alle ingevoerde documenten gedigitaliseerd terug te vinden binnen de beveiligde omgeving van WerkBox. Organisaties kunnen zelf bepalen hoeveel licenties ze aanschaffen en welke medewerkers toegang krijgen tot welke mappen.” WerkBox is standaard opgesplitst in de hoofdcategorieën: facturen, post, klanten, projecten en medewerkers. Voor de meeste organisaties is dit afdoende, maar desgewenst zorgt Ricoh voor een versie op maat. In de portal zijn de lay-out en het bedrijfslogo bovendien gemakkelijk aan te passen.

WerkBox, lekker makkelijk!
Het gebruiksgemak van de WerkBox is groot. “Aan documenten die nieuw zijn ingescand hangt een label. Wel zo overzichtelijk. De WerkBox houdt ook bij welke medewerker als laatste een wijziging aan een document heeft toegebracht. En de archieffunctie maakt het mogelijk om na het invoeren van een zoekterm alles heel gemakkelijk terug te vinden.” In de huidige tijdsgeest vol smartphones, laptops, tablets, variabele werkplekken en onregelmatige werktijden biedt WerkBox uitkomst. De afhankelijkheid van de server van de zaak verdwijnt immers. “Met Werkbox heb je altijd je kantoor bij je. Op elk tijdstip en elke locatie kunnen medewerkers er vragen van klanten mee beantwoorden, digitale facturen doorsturen naar de juiste afdeling of met collega’s samenwerken aan een project. Of wat te denken van een accountant die onderweg naar een klant een document vergeet mee te nemen? Eenmaal aangekomen kan hij vanachter de pc de WerkBox openen en het ontbrekende stuk eenvoudig opzoeken. En op de computer van de klant blijven na afloop geen sporen achter, want de WerkBox is goed beveiligd.”

WerkBox, niet duur!
De reacties van bedrijven die met WerkBox werken zijn goed. “De investeringskosten zijn gering. Een eenvoudige multifunctional is al voldoende om gebruik te kunnen maken van de tool en een licentie per gebruiker kost slechts € 25,- per maand. De WerkBox biedt uitkomst voor elke branche. Het is geschikt voor het MKB, maar ook voor grotere organisaties die meerdere locaties hebben en geen goede, vaste verbinding hebben naar hun netwerk.”

WerkBox, wat voor u?
Nieuwsgierig geworden naar de vele toepassingen en voordelen van WerkBox? Bel dan voor meer informatie naar Rob Ter Meer via (0184) 43 30 88 of mail rob.ter.meer@ricoh.nl. Hij legt u graag de mogelijkheden van de Werkbox voor uw bedrijf persoonlijk uit.