Home Blog Page 230

Goed voorbeeld doet volgen

0

Naast de verhoging van de AOW leeftijd en toename van beroepsziekten is de grote arbeidsdynamiek een belangrijke reden om aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid. Werkstress is beroepsziekte nummer 1. Eén op de zeven werknemers geeft aan last te hebben van burn-out klachten. Werkdruk is de belangrijkste reden in het werk voor het ontstaan van verzuim (35,8%). Stress uit zich vaak in lichamelijke klachten zoals: gewrichtsklachten, rugpijn, hoofdpijn en vermoeidheid. Door de gevolgen van stress zullen de productiviteit en nauwkeurigheid afnemen wat het bedrijf niet ten goede komt. We hebben het dan nog niet eens over wanneer medewerkers uitvallen door de gevolgen van stress. Dit zijn vaak langdurige trajecten waarbij de kosten behoorlijk kunnen oplopen; denk hierbij aan overwerk, toename werkdruk bij collega’s, eventuele vervanging, productieverlies, proceskosten etc. U leest het goed, proceskosten. Steeds meer medewerkers beroepen zich op hun rechten en dagen hun werkgever voor de rechter. Vaak met succesverhalen, omdat de werkgever geen gehoor gaf aan het voorkomen van beroepsziekten.

Meer en meer bedrijven zien het nut in van een Preventief
Medisch Onderzoek om zo de duurzame inzetbaarheid te stimuleren. Dit levert niet alleen een bijdrage aan de persoonlijke vitaliteit van de werkende op, maar leidt ook tot meer betrokkenheid en een hogere productiviteit. De kosten van een PMO wegen lang niet op tegen de verzuimkosten die stress en overige beroepsziekten met zich mee brengen. Het is zeker de investering waard. Geef als werkgever het goede voorbeeld en zorg ervoor dat u op het gebied van duurzame inzetbaarheid uw medewerkers en bedrijf gezond houdt. Ik kom graag eens bij u langs voor een vrijblijvend gesprek om onze manier van verzuimbeheersing met u te bespreken.

– Wesley Stok

Dienstverlening

0

Diensten verlenen aan de ander, wie doet het niet. Als wij berichtgeving moeten geloven zit Nederland er (te) vol mee en voegt het in essentie te weinig aan onze concurrentiepositie toe. Dat er dienstverleners zijn die weinig toevoegen, daar kan ik me wel in vinden; maar dat het weinigzeggend is voor onze concurrentiepositie, daarin toch zeker niet.

Dienstverlening; hulp of service bieden aan de ander, omdat die ander daar beter van wordt. Dit laatste heb ik zelf maar toegevoegd, want daar ontbreekt het nogal eens aan. Daarbij is het maar al te gemakkelijk om enkel naar de één of de ander te wijzen, alhoewel het zeker voorkomt dat dát klopt. Maar dat dienstverleners zo ver komen als een arts die vraagt ‘Wat denkt u er zelf van’ om vervolgens mee te knikken en te buigen met de wens van de vraagsteller ….

Helaas dreigt de door ons zeer toegejuichte transparantie er in uit te monden dat iedere vraagsteller zich de expertrol denkt te kunnen toe-eigenen. Echter voor een succesvolle dienstverlening is er meer nodig dan een ‘via-google-verkregen-wijsheid-dubbelklikken-en-klaar-benadering’. Nee, succesvolle dienstverlening vraagt om specialisten die met doortastendheid en tact het probleem in de kern raken, analyseren, aanpakken en oplossen.

Wat dat van organisaties vraagt? Veel! Want als dienstverlener wil en moet je in de huid kunnen kruipen van de ander. Bij die ander dan geen verborgen agenda’s, maar een open boek over wat er speelt. Lastig, want om de vuile was nu buiten te hangen…. Maar wel noodzaak, want alleen dan kom je echt verder. Met een mooi woord heet dat partnership. Dat is zeker niet eenzijdig en vraagt veel van dienstverleners. Want zonder echte expertise kom je nergens. En daarmee is de cirkel weer rond.

Duidelijk is dat het één niet zonder het ander kan. Want alleen dan zijn het niet alleen maar out-of-pocket expenses, maar is het een investering die meerwaarde geeft. Als I4-YOU zijn wij juist daar op uit.

– Peter de Graaf

Strategisch ondernemen

0

Onlangs kwam ik een tekst tegen in een onderzoeksresultaat van Windesheim die ik graag met u wil delen: “Hoe houd je een onderneming succesvol terwijl de markt continu verandert en het belang van maatschappelijke verantwoording groeit? Om zich te kunnen aanpassen, te kunnen blijven innoveren, maatschappelijk verantwoord te kunnen ondernemen èn om efficiënter te kunnen werken, gaan organisaties steeds vaker samenwerkingsverbanden aan. Het gaat dan om samenwerking met externe partners zoals afnemers, toeleveranciers en adviseurs, met name in het midden- en kleinbedrijf.”

Voor VMB is bovenstaande heel herkenbaar. Wij geloven hierin. Door intensief samen te werken ontstaan er interessante projecten en innovaties. Bewezen is ook dat bedrijven die innovaties doorvoeren blijven groeien.

Andere zaken die wij belangrijk vinden met betrekking tot strategisch ondernemen:

  • Visie hebben, focus aanbrengen, wat doen we wel, wat doen we niet
  • Welke projecten/diensten brengen we nu op de markt en welke volgend jaar?
  • Waar helpen we onze klanten mee?
  • Welke innovaties gaan we verder uitdiepen en besteden we onze tijd aan?
  • Hoe kunnen we onze dienstverlening zo inrichten dat we net een stapje meer doen voor onze klanten waarmee zij hun bedrijfsvoering beter in kaart hebben en zich daardoor kunnen richten op de corebusiness?
  • Slim automatiseren waardoor veel bespaard kan worden
  • Ketenintegratie stimuleren waardoor faalkansen verkleind worden
  • Iets toevoegen in de keten waardoor we bestaansrecht hebben

Duurzaam investeren
Toen wij twee jaar geleden een nieuw pand hebben neergezet is daar terdege rekening mee gehouden. Niet om aan de normen te voldoen, zoals vaak sociaal gewenst is. Nee, praktisch vanuit ons vak omdat we vinden dat we onze grondstoffen zo min mogelijk moeten aanspreken. Bovendien verlagen we er onze exploitatiekosten mee, waardoor we meer van onze gezonde winst kunnen investeren in de toekomst. In ons pand werken onze collega’s in een prettige en inspirerende werkomgeving en laten we aan klanten die op bezoek komen iets zien van de visie de we daarop ontwikkeld hebben.

Stategische projecten
Veel projecten die wij uitvoeren bij onze klanten zijn van strategische aard. Daar denken we graag in mee, vanuit de breedte van ons vak. Op deze manier leveren wij toegevoegde waarde. Omdat wij onder één dak over kennis beschikken van een totale besturingsoplossing tot en met IT-vraagstukken die machine- of proces-gerelateerd zijn, kunnen we onze klanten hiermee van dienst zijn. Wij onderscheiden ons hierin door niet alleen een papieren document op te leveren, maar ook de oplossing zelf! Bent u ook bezig met toekomstplannen en houdt u van een praktische benadering? Bel VMB: 088-681 00 00.

VMB Complete in control technology

– Arie Verhoeven

Orion Speciale Technieken EU BV

0

Bijzondere technieken onder één dak waar specialistische bouw- en infratechnieken samenkomen. Zo kan men Orion Speciale Technieken EU het beste typeren.

Deze bijzondere technieken bestaan onder andere uit: verwerken van gietasfalt op parkeerdaken, hellingbanen en bedrijfsvloeren; aanleggen en herstellen van vloeistofdichte voorzieningen; betonreparaties, scheuren injecteren en conserveren van betonconstructies. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd conform gecertificeerde methodieken, als: NEN-EN-ISO 9001:2008, VCA-Petrochemie en BRL 3201 en BRL 7700. Orion is voortdurend bezig nieuwe en innovatieve oplossingen te ontwikkelen om zo klantgerichte totaaloplossingen te kunnen bieden.

Vloeistofdichte voorzieningen
Soms vereist uw bedrijfsvoering bestrating en verhardingen die vloeistofdicht zijn. Dit tegen indringing van milieuverontreinigde stoffen en vloeistoffen. Orion Speciale Technieken EU BV heeft jarenlange ervaring opgebouwd met vloeistofdichte verhardingsconstructies, onder meer in de petrochemie. Door de jaren heen heeft Orion Speciale Technieken haar specialisme in vloeistofdichte voorzieningen doorontwikkeld.

Voorschriften
Om aan de eisen van het bevoegde gezag te kunnen voldoen, is het handig om te weten aan welke milieuvoorschriften u zich dient te houden.

Om een optimale invulling van de geldende voorschriften te kunnen geven, is samenspel tussen betrokken partijen, met u als centrale speler, onontbeerlijk.

Van den Boer: “Onze kennis en ervaring in de aanleg en onderhoud van bodembeschermende voorzieningen, en uw eigen expertise op uw vakgebied, staan borg voor een optimale invulling van de voor uw bedrijf geldende voorschriften.”

Gecertificeerde technieken
Orion Speciale Technieken handelt volledig volgens het BRL 7700 certificaat voor aanleg of herstel van vloeistofdichte voorzieningen zoals bij de aanleg van vloeistofdichte elementen of platen (Protocol 7701), vloeistofdichte betonvloeren (Protocol 7702), kunstharsgebonden beschermlagen (Protocol 7704) of het herstel van vloeistofdicht kitwerk (Protocol BRL 7711). Andere veelvoorkomende toepassingen zijn: herstelwerkzaamheden naar aanleiding van introductiekeuringen/jaarlijkse keuringen (VVV-Verklaring); leveren en plaatsen van vloeistofdichte opvangputten, lijngoten, olie-/benzineafscheiders en dergelijke; leveren en aanleggen vloeistofdichte bedrijfsriolering.

Indien u nadere toelichting wilt of een dergelijk probleem aan de hand heeft, neem dan gerust contact op met Orion.

A2B-online Container breidt service uit tot uniek concept vanuit Moerdijk naar de Humber

0

“Ja, het heeft inderdaad wel iets unieks”, reageert Algemeen Directeur en mede aandeelhouder Gerard de Groot. “Wij gaan onze klanten acht keer per week in beide richtingen vertrekken aanbieden vanuit Moerdijk naar Immingham. Er is geen enkele andere shortsea-operator die dit aanbiedt. Wij hebben ons altijd geconcentreerd op het verhogen van de frequentie in plaats van alleen maar naar extra (grotere) capaciteit te kijken. Frequentie en betrouwbaarheid zijn de essentiële elementen in de shortseamarkt. Het is mooi dat wij ons daarin onderscheiden en dat onze klanten daar ook op inspelen door steeds meer met ons te verschepen.”

Enthousiast vervolgt hij: “Wat wij in twee jaar hebben gepresteerd is best opmerkelijk. Het vijfde containerschip, een Sietas 151 type van 508 TEU, zal aan de vloot worden toegevoegd en zal worden gemanaged door Holwerda Shipping, de in Nederland gevestigde scheepvaartonderneming. Het schip de MS ‘A2B Future’ is het tweede schip dat wij in eigendom hebben. Eerder dit jaar hebben wij de MS ‘Expansa’ overgenomen, die op dat moment al bij ons in charter was.”

“Het besluit om de capaciteit te verhogen is een logisch gevolg van de treinverbinding tussen Milaan en Moerdijk die in september van start is gegaan,” vult André Mast, Commercieel Directeur A2B-online Container aan. “Daarnaast start een aantal andere projecten in oktober waarvan we een behoorlijke volume toename van verwachten.”

De intermodale link die door IFB (Inter Ferry Boats) de Belgische spooroperator, onderhouden wordt, heeft drie vertrekken en aankomsten per week. “Natuurlijk zijn we allemaal blij dat in samenwerking met een aantal van onze grootste klanten en IFB deze treinverbinding tot stand is gekomen.”

Luc Smits, de Algemeen Directeur van CCT Moerdijk, vult aan: “Wij hebben geïnvesteerd in kranen alsmede in additionele reach stackers om de snelle afhandeling te kunnen blijven waarborgen aan zowel de railzijde als ook aan de maritieme kant. Ook wij zijn net zo trots als A2B-online Container op wat wij tot dusver hebben bereikt. Het is mooi om te zien dat dit ook door hun klanten wordt bevestigd.”

Gerard de Groot vervolgt: “Dat klopt. Een aantal van onze klanten heeft inmiddels Moerdijk verkozen tot een van hun belangrijkste hubs of depotfuncties inclusief container reparaties.”

“Naast de verhoging van de frequentie op Immingham zullen wij ook de capaciteit op London Thamesport uitbreiden met zo’n 25%. Dit is natuurlijk zeer aanzienlijk en klanten hebben inmiddels ook deze haven ontdekt. London Thamesport (Hutchison) is goed georganiseerd en heeft een zeer snelle doorlooptijd op de terminal. Dit verbetert de productiviteit en efficiency waar wij allemaal naar op zoek zijn,” zegt De Groot ten slotte.

Manon Baartmans, commercieel manager bij het Havenschap Moerdijk, is eveneens blij met de uitbreiding: “We zijn overtuigd van de kansen die Moerdijk biedt als shortsea-haven met de uitstekende verbindingen vanuit en naar het achterland. A2B is de partner die dit waarmaakt en daarom ondersteunen we hen bij deze ontwikkeling. De uitbreiding van de shortsealines en het spoorvervoer draagt bij aan de groei die we willen realiseren in Moerdijk, zoals beschreven in onze Havenstrategie Moerdijk 2030.”

“Wij dempen de harde realiteit!”

0

Decennia geleden geïntroduceerd en niet meer weg te denken uit de vormgeving van het moderne kantoor. De open werkvloer met werkplekken. Kostenefficiënt, inspirerend en sociaal. Zo dachten we toen, zo denken velen nog steeds.

De eerste onderzoeken naar de efficiency van de medewerkers in deze open ruimten zijn ontluisterend. 30% van de concentratie gaat verloren door te veel omgevingsgeluid en na-galm. Voorbijlopende collega’s, geklets op de achtergrond maar vooral collega’s die telefoneren.

We praten met Peter Claassen. Samen Met Martijn Wansink één van de oprichters van Flex&CO.

“We kunnen met onze ogen dicht de moderne werkvloer uittekenen. Een harde vloerafwerking, harde wanden. Veel techniek zichtbaar, installaties, luchtbehandeling. Visueel aantrekkelijk. Maar door de slechte akoestiek van harde materialen wordt er 30% minder efficiënt gewerkt. Dit is onwaarschijnlijk veel. Zeker als je dat loslaat op grote aantallen medewerkers over een periode van een jaar! Het bracht ons in 2012 op het idee slimme, modulaire elementen en een lijn kantoormeubelen en akoestische oplossingen te ontwikkelen die geluid absorberen en er ook nog goed uitzien.”

“Na een van onze eerste afspraken begin 2012 zaten we in een restaurant in Eindhoven vol enthousiasme na te praten over hoe we zelf zouden gaan ontwerpen en
produceren. Hier werden onze plannen gehoord door de inmiddels gepensioneerde Harrie Leenders, trotse
producent van Nederlandse houtkachels. Hij kon het
gelukkig niet nalaten zich in ons gesprek te mengen. Voor ons een memorabel moment want Harrie leerde ons dat het heel goed mogelijk is om in Nederland kostentechnisch concurrerend te kunnen produceren. Op zijn advies hebben we in het productieproces de samenwerking gezocht met regionale leveranciers, specialisten. Bij deze regionale partijen kopen we nu ’tijdframes’ in. We hebben dus niet de druk van een productielijn die moet produceren.”

“Na een periode van ontwerpen en een zoektocht naar de geschikte ambachtspartijen, hebben we in verschillende kleine dorpjes rond het centraal gelegen Gorinchem de geschikte leveranciers gevonden. Onze producten worden echt letterlijk gemaakt ‘onderaan de dijk!’ Nederlandser kan haast niet. Voor de ontwikkeling van de geluidsabsorberende schuimen in onze producten werken we bijvoorbeeld nauw samen met Merford. Zij leveren volgens de eisen die we samen met hen hebben geformuleerd en hebben getest. Ook het duurzame aspect verliezen we niet uit het oog,” aldus Claassen. “Door regionaal te produceren hebben we nauwelijks transport en dus ook een forse reductie van uitstoot. Nog een leuk voorbeeld is de wolvilten bekleding die we gebruiken op basis van de ‘second nature’ filosofie, het vilt is gemaakt van PET-flessen.

Wat is jullie talent? “We doen alles net een beetje anders. Door de korte lijnen, door zelf te ontwerpen en te produceren kunnen we ook goed maatwerk produceren. Afwijkende maten, twee kleuren bekleding, andere kleur stiksel? Geen probleem! Nieuwe producten ontwerpen we bijna maandelijks, alles volgens de filosofie dat ze de akoestiek binnen gebouwen moeten verbeteren, een duo-functie moeten hebben en er –natuurlijk- goed uit zien. Mooi voorbeeld van een van onze laatste innovaties is een akoestisch plafondpaneel (zie foto) wat je boven een werkplek kunt hangen, met de nieuwste LED technologie erin verwerkt. Hierdoor combineren we akoestiekverbetering en verbeteren we de verlichting op de werkplek.” Inmiddels heeft Flex&CO door een goed samenspel met haar enthousiaste partners landelijke dekking. En mag het een aantal grote namen tot haar opdrachtgevers rekenen waaronder Hugo Boss, Allen & Overy,  Mammoet, VARA/BNN, FOX sports, Ericsson, VW PON, NS, Akzo Nobel, Lomans Installatiebedrijf en diverse banken. “Ook de locale ondernemers weten ons inmiddels te vinden, onlangs hebben wij onder andere aan het Regio Reisburo, La Cubanita en Tandartsenpraktijk Gildenwijk mooie producten mogen leveren.”

Leuk contrast overigens, Flex&CO zit zelf op de bovenste verdieping in een monumentaal pakhuis uit 1837 op de Appeldijk in Gorinchem. Veel licht, zware houten balken en een inspirerende ruimte. Niet op een groot onpersoonlijk industrieterrein. “Wij bouwen aan persoonlijke aandacht en relaties. Kom gerust een keer langs, schuif aan en ervaar het verschil.”

De collectie van Flex&CO staat op hun website www.flex-co.nl

TSL en Alrometall: Het perfecte koppel

0

TSL Leerdam heeft onlangs het eveneens Leerdamse metaalverwerkingsbedrijf Alrometall overgenomen. Beide bedrijven moeten elkaar gaan versterken.

Met de draai- en freesspecialisten van Alrometall wil TSL haar klanten nog beter van dienst zijn. Eigenaar Leo Verkerk ziet het helemaal voor zich: “Stel, bij één van de bedrijven waar onze monteurs werken, gaat iets kapot. Dan kunnen wij razendsnel schakelen en de materialen leveren om het bedrijf weer snel op gang te helpen.”

Alrometall is specialist op het gebied van onderdelen voor bijvoorbeeld aandrijvingen, fijnmechaniek en meetinstrumenten. Oftewel: componenten die broodnodig zijn bij bedrijven die een machinepark op gang moeten houden. En Verkerk weet als geen ander: “Als een bedrijf stilstaat, kost het geld.” Met het inschakelen van monteurs van TSL Leerdam, halen bedrijven op deze manier eigenlijk een soort extra achtervang in huis.

Overigens waren veel klanten van TSL Leerdam ook al klant bij Alrometall. De overname is voor hen een voordeel: ze hoeven nu niet tussen twee bedrijven te schakelen. Voor de overige klanten van Alrometall verandert er nagenoeg niets. Het metaalverwerkingsbedrijf krijgt hoogstens een TSL-sausje. Wat wil zeggen dat de nadruk nog meer komt te liggen op het afleveren van kwaliteitswerk en het ontzorgen van de klant.

Kwaliteit

Immers: TSL heeft op dat gebied een naam hoog te houden. Leo Verkerk heeft zo’n 65 monteurs onder de knop, waarvan er bijna vijftig in vaste dienst zijn. Het gaat om bijvoorbeeld hoofdmonteurs, projectleiders, gecertificeerde lassers en onderhoudsmonteurs. Stuk voor stuk gepokte en gemazelde mannen, die zichzelf kunnen redden in tal van bedrijfsmatige omgevingen. Of het nu gaat om de food- en verpakkingssector, de kippenindustrie of de machinebouw.

Verkerk gelooft in kwaliteit. Hij weet de schaarse goede monteurs aan zich te binden door ze net wat meer te bieden dan wat een concullega zou doen. Dus ze krijgen een auto ter beschikking en een goed salaris. TSL heeft hierdoor een loyale groep monteurs om zich verzameld die graag en hard werken. “Zuinig zijn op je personeel’, dat is al jarenlang mijn motto.”

Rondetafelgesprek: facility, management/dienstverlening

0

Koude acquisitiedagen, BIM bouwen en inspelen op een wereld die continu in beweging is Facility management is volgens de online encyclopedie de verzamelnaam voor het besturen en beheersen van ondersteunende activiteiten ten behoeve van het primaire proces van een organisatie.

“Het betreft ondersteunende activiteiten die zowel nodig zijn op het strategische niveau van de organisatie om haar doelstellingen te kunnen realiseren, als op het praktische niveau van de individuele werknemers.” Hans de Groot, bedrijfsmakelaar bij B/mak Bedrijfsmakelaars, Bas de Stigter, commercieel directeur van Kop ICT, Erwin de Vilder, notaris/estateplanner bij Notarispraktijk Interwaert en Bas Overdevest, relatiemanager Bouw & Real Estate bij ABN AMRO gaan tijdens een rondetafelgesprek in de Evenementenhal dieper in op het containerbegrip en vertellen op welke manieren hun eigen organisatie dienstverlenend is. De eerste vraag die de heren wordt voorgelegd is kort maar krachtig: Wanneer ben je een goede dienstverlener?

De Groot: “Op het moment dat je in staat bent een klant te ontzorgen. Ook onderscheidend vermogen is belangrijk. Wanneer iemand aanklopt met een specifieke vraag, is het belangrijk diegene vanuit je eigen expertise verder op weg te helpen. Wanneer een ondernemer bijvoorbeeld aangeeft dat hij na 20 jaar hard werken wil stoppen en naarstig van zijn bedrijfspand af wil, komen wij meteen in actie. Onlangs hebben wij het pand van een net afgezwaaide ondernemer nog verkocht aan een projectontwikkelaar. Tot volle tevredenheid van beide partijen. Dat geeft veel voldoening. B/mak hecht ook veel waarde aan goede samenwerkingen met banken, notariskantoren en andere partijen. Daar hebben onze klanten immers baat bij.”

Overdevest: “Als bank zijn wij ook steeds meer een makelaar voor financiële diensten geworden. Wij werken bij financieringsvragen steeds vaker samen met andere partijen. Denk aan participatiemaatschappijen, informal investors of soms zelfs crowdfunding. Het is niet het één of het ander, maar vaker een combinatie. ABN AMRO speelt hierop in door de blik steeds meer naar buiten te richten en zich verder te verdiepen in sectorkennis. Slimme samenwerkingen juichen wij toe.”

De Stigter: “Je moet klanten op en top kunnen helpen. Ik zie om mij heen dat veel beveiligingsbedrijven moeite hebben met nieuwe vormen van automatisering. De ontwikkelingen volgen elkaar op dat gebied in rap tempo op. Wij hebben daar echter geen moeite mee, omdat we vakmensen in huis hebben die continu een stapje vooruit lopen. Ons totaalpakket klopt. Wanneer wij bij een klant bijvoorbeeld in eerste instantie alleen een brandmelder komen installeren is de kans vrij groot dat er meer werk volgt wanneer zij horen over de overige facetten van ons dienstenpakket. Klanten vinden het gewoon prettig wanneer zij voor verschillende dingen zaken kunnen doen met één en dezelfde partij. Dat is overzichtelijk, zorgt voor korte lijnen en bespaart tijd.”

De Vilder: “Onze klanten moeten altijd het idee hebben dat ze echt iets aan onze dienstverlening gehad hebben. Van het wettelijke ‘moeten’ willen we een positieve ervaring maken. Samenwerkingen zijn vaak onmisbaar voor een optimaal resultaat. Daarom treden wij graag op als sparringpartner van de adviseurs van onze klanten.”

Hoe komen KOP, ABN AMRO, Notarispraktijk Interwaert en B/mak Bedrijfsmakelaars eigenlijk aan hun klanten?

Overdevest: “Wij organiseren bij ons op kantoor één keer per maand een koude acquisitiedag. Samen met collega’s maken we lijsten van interessante potentiële klanten die we willen benaderen. We sparren en oefenen op gesprekstechnieken. Vervolgens gaan we bellen en worden successen, maar ook missers gedeeld. Koude acquisitie is ontzettend moeilijk, maar hierdoor wel erg leuk. Partijen benaderen vanuit ons netwerk is en blijft het meest efficiënt in de zoektocht naar nieuwe klanten, maar uit koude acquisitie komen zeker ook afspraken.”

De Stigter: “Wij doen niet echt aan koude acquisitie. Al is er wel één medewerker die vrij actief speurt naar borden bij bedrijfspanden die aankondigen dat zich er een nieuw bedrijf gaat vestigen en vervolgens contact zoekt. Mond-tot-mondreclame levert ons echter de meeste nieuwe klanten op. Het is het klassieke olievlekverhaal. Wanneer er een busje van ons bedrijf in de straat geparkeerd staat om bij een particulier of bedrijf werkzaamheden te verrichten, belt geregeld de buurman aan om eens te informeren. Of we krijgen een telefoontje na afloop. ‘Jullie hebben bij mij in de buurt goed werk geleverd kreeg ik ter ore, dus ik wil ook eens komen praten.’ Dat gebeurt met enige regelmaat.”

Overdevest: “Binnen ABN AMRO vinden we het ook belangrijk om mensen uit ons eigen netwerk met elkaar in contact te brengen. Het verbinden van partijen is een belangrijke taak binnen onze dienstverlening. Als een klant bijvoorbeeld een pand wil kopen doen we meer dan alleen financieren. Vanuit ons netwerk kunnen wij ondersteunen bij de oriëntatie en helpen hem op weg.  Het aankopen van een pand doe je niet iedere dag, dus dat moet zorgvuldig en goed verlopen. Wij helpen daarbij.”

Gevraagd naar opvallende trends en ontwikkelingen binnen de eigen branche, laat Overdevest direct het begrip BIM bouwen vallen.

“De afkorting staat voor Building Information Modeling en heeft te maken met virtueel bouwen. Binnen een bouwproces werken zeer veel verschillende partijen samen om te komen tot het uiteindelijke resultaat. De grote hoeveelheid partijen, de enorme hoeveelheid gegevens van een project samen met de dynamiek van een bouwplaats maakt de kans op faalkosten groot. BIM zorgt hierbij voor structuur en overzicht. Alle relevante informatie gedurende het hele bouwproces wordt opgeslagen, gebruikt en beheerd in een 3d gebouwmodel. Alle partijen die bij het bouwproces betrokken zijn werken met dezelfde informatie en zien dus van elkaar wat er gebeurt. Men is daardoor samen verantwoordelijk voor het project en werkt daardoor beter samen. Dit komt ook de efficiency sterk ten goede. Daarnaast wordt alle informatie in BIM opgeslagen, daarmee is het ook heel goed bruikbaar voor het latere beheer en onderhoud van het gebouw. Is er na tien jaar een deur stuk? Met één muisklik weet je welke er besteld moet worden. Niets inmeten, geen faalkans en daarmee een snelle en efficiënte oplossing. BIM bouwen is nu nog erg op nieuwbouw geconcentreerd, maar ik voorzie dat het ook steeds meer bij verbouw gebruikt gaat worden.”

De Stigter: “Wij zijn voor onze datasystemen en onderhoud zeker bekend met vergelijkbare oplossingen als BIM. Vroeger had je een bestek, nu een digitale stuklijst. Voor ons werkt dat perfect, al jaren. Binnen ons eigen systeem zijn alle klantgegevens gedocumenteerd en gedigitaliseerd. Wanneer een klant ons bijvoorbeeld belt omdat iets na vijftien jaar aan vervanging toe is, zien wij in één oogopslag waar het om gaat en hoe de situatie is. Dat werkt effectief en zorgt voor klantenbinding. Zij waarderen het wanneer je als dienstverlener zo goed op de hoogte bent.”

Iets anders: hoe is het gesteld met de leegstand van kantoren en winkels in de regio?

De Groot: “In dit gebied is daarvan ook zeker sprake, daar kunnen we niet omheen. Toch is de situatie in Gorinchem op het gebied van de kantorenmarkt minder negatief dan de landelijke trend. Het is heel regio-afhankelijk. In sommige gemeenten staan kolossale en veelal oudere gebouwen van duizenden vierkante meters leeg, zonder zicht op verhuur. Daarvan is in Gorinchem veel minder sprake. De meeste kantoorpanden hebben nog goede aantrekkingskracht op potentiële huurders, of worden door de verhuurder juist nu gemoderniseerd. Zelfs oudere objecten kunnen, bijvoorbeeld door een lage m²-prijs of mogelijkheid tot huren zonder BTW, in de smaak vallen bij partijen die een no-nonsense kantoor willen huren. Er is voldoende keus en diversiteit voor zoekers op de markt. In de praktijk blijken echter vaak maar enkele objecten echt goed geschikt, zodat de keus onderaan de streep niet zo groot is als vooraf gedacht.”

Overdevest: “En hoe is het met de detailhandel qua leegstand in Gorinchem en omstreken?”

De Groot: “Ook daar hebben we inderdaad mee te maken. Het koopgedrag van consumenten is de laatste jaren ontzettend veranderd. Winkelen via internet groeit nog steeds. Fysieke winkels weten lang niet altijd hoe ze daarmee om moeten gaan. Dit geldt niet alleen voor retailketens, maar vooral voor kleine zelfstandige winkeliers. De oplossing is ook niet makkelijk voorhanden. Winkelgebieden in binnensteden zullen kleiner worden. Op dit moment worden in de zogenoemde uitloopstraten vaak woningen gerealiseerd in plaats van winkels. Gemeenten werken daar via het bestemmingsplan vaak op een positieve manier aan mee.”

Overdevest: “In de kwestie ‘leegstand’ vind ik wel dat we niet moeten doorslaan als het gaat om herontwikkeling. Veel kantoren staan op troosteloze en sfeerloze industrieterreinen. Dergelijke kantoren herontwikkelen naar bijvoorbeeld studentenhuisvesting of verzorgingshuis is dan mijns inziens niet mogelijk. Ik zeg gekscherend weleens: ‘ik zou mijn schoonmoeder er wel willen hebben, maar mijn moeder niet.”

De nabije toekomst zien alle aanwezigen bedrijfsmatig zonnig in. De Vilder is realistisch, wanneer hij uit de doeken doet wat er in de notariële branche allemaal is veranderd en hoe daarop in te spelen.

“De vaste tarieven in onze sector zijn in relatief korte tijd enorm teruggebracht als het gaat om standaard dienstverlening. Kantoren kunnen zich daar niet erg op onderscheiden, behalve met de prijs. Dat had een enorme neerwaartse prijsspiraal tot gevolg. Lange tijd was dat vanwege de grote volumes nog wel te overzien. Nu dat volume zo goed als verdampt is, moeten we binnen de sector op zoek naar manieren om ons te onderscheiden. Binnen Notarispraktijk Interwaert doen we dat onder meer door ons sterk te profileren via internet, waardoor we klanten uit het hele land mogen begroeten, en door veel bezig te zijn met estate-planning.”

Overdevest: “Een notaris is van huis uit niet direct een ondernemer. Een bevriende notaris heeft om die reden een commerciële bedrijfsleider in dienst genomen. Deze is het gezicht in de markt voor het kantoor en gaat onder andere alle relevante netwerken af. Dat bleek een hele goede zet.”

De Groot: “Ken je kwaliteiten, maar ook je beperkingen. Bij B/mak Bedrijfsmakelaars schromen we ook niet soms een andere partij te benaderen. We zijn redelijk stabiel door de crisis gekomen en merken dat het langzaam beter gaat.”

De Vilder: “Het werk ligt weer meer op straat. We moeten alleen wel de moeite doen om het op te rapen.”

De Stigter: “Onze ICT- en telecomtak is de afgelopen periode fors gegroeid. Het vinden van technische vakmensen blijft lastig. Daarom leiden we talenten ook intern op, via een BOL-traject. Op die manier leren ze wat nodig is binnen ons bedrijf en hopen wij dat ze na afronding van het traject niet de deur uitvliegen. Goed opgeleid technisch personeel vinden, scholen en behouden is van het grootste belang voor economische versterking van de regio.”

Regionaal Arbeidsmarkt: Platform wil kansen economie en werkgelegenheid benutten

0

De economie en de arbeidsmarkt zijn continu in beweging. Dat is in de regio Gorinchem niet anders. Sinds 2013 is de regio Gorinchem een autonome arbeidsmarktregio, één van de 35 in Nederland. De regio kent ongeveer 140.000 inwoners heeft een potentiële beroepsbevolking van circa 83.300 en biedt circa 54.060 voltijds banen.

De arbeidsmarkt regio Gorinchem bestaat uit de gemeenten Gorinchem, Leerdam, Molenwaard, Giessenlanden, Zederik, Lingewaal en Hardinxveld-Giessendam.

Aan tafel zijn wethouder Hans Freije, projectleider Rob Koolen en communicatieadviseur Maudy van Houwelingen van de gemeente Gorinchem aangeschoven.  Het gespreksonderwerp is het Regionale Arbeidsmarkt Platform, kortweg RAP, dat in maart jl. het levenslicht zag. Het RAP is een samenwerkingsverband tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Koolen: “Voor 2013 maakte de arbeidsmarktregio Gorinchem deel uit van de Drechtsteden. De regio streefde echter naar een zelfstandige status omdat het op die manier mogelijk is eigen arbeidsmarktbeleid te ontwikkelen dat aansluit bij de kenmerken van de bedrijvigheid en de beroepsbevolking in dit gebied.” Aan het verzoek van Gorinchem werd gehoor gegeven met nu als bijkomend voordeel dat er ook meer financiële middelen beschikbaar zijn om de ambities qua economie en werkgelegenheid gestalte te geven. Wethouder Freije over het RAP: “Het platform is breed opgezet met geëngageerde vertegenwoordigers van alle betrokken partijen. We kijken met elkaar hoe wij de economie kunnen stimuleren, zodat het inkomen en de werkgelegenheid in deze regio groeit. Welke bijdragen en inspanningen we daarvoor moeten plegen, verwoorden we in een regionale strategische agenda. De rol van de overheden, lees gemeenten, zal het verbinden, mobiliseren, ondersteunen van partijen zijn en daar regie op voeren. Het bedrijfsleven blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor het acteren op de arbeidsmarkt, maar daar spelen onderwijs en overheid ook weer een rol bij.” Over dat laatste merkt Rob Koolen op dat er in de regio, in de vorm van School & Bedrijf, al sprake is van een goede samenwerkingstraditie tussen het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Dit initiatief heeft als doel de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Voor School & Bedrijf vormen de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt het vertrekpunt. “Dat functioneert uitstekend,” zegt Koolen. “Onderwerpen zoals de problematiek rond stageplaatsen, maar ook het actief betrekken van het bedrijfsleven bij de inhoud van onderwijsprogramma’s staan op de agenda. De manifestatie Game On die jongeren enthousiast maakt voor de techniek, is één van de voorbeelden van de activiteiten van School & Bedrijf.”

Stuwende sectoren

De eerste bijeenkomst van het RAP vond plaats in maart van dit jaar. De eerste verkennende gesprekken c.q. bijeenkomsten zijn nog maar net achter de rug. Koolen: “We zijn volop in gesprek over de richting waar we heen willen en de ambitie die daar bij past. Zeg maar, de stip die we op de horizon willen plaatsen. Om die ambitie te kunnen onderbouwen, hebben we onderzocht hoe we er voor staan in termen van bruto regionaal product en wat de toegevoegde waarde in banen uitgedrukt is. Wat mij al direct opviel is dat het gaat om verbazingwekkend veel geld; we verdienen in deze regio momenteel ruim  4,5 miljard euro en onderzoek geeft aan dat dit zelfs kan oplopen naar ruim 6 miljard in 2025. Dat is geen prognose, maar een scenario en daarbij is gekeken naar de sectoren die de meeste potentie bieden, de zogenoemde ‘stuwende sectoren’. Dit zijn vooral de maritieme maakindustrie, water en deltatechnologie en de agrifood. De overige maakindustrie, logistiek en de bouw laten zich echter ook niet onbetuigd.” Wethouder Freije vult aan: “Er is hier sprake van een grote verscheidenheid aan bedrijvigheid. Opvallend is dat de agrifood ruim is vertegenwoordigd en waar de zuivelindustrie een prominente in rol speelt. Bij velen niet bekend, maar wij leveren hier zelfs de beste melk van Nederland. Ook in de maritieme maakindustrie zijn we uitstekend vertegenwoordigd. De vraag is; hoe kunnen we ervoor zorgen dat de stuwende sectoren meer armslag krijgen om meer groei te kunnen bewerkstelligen. Dat levert meer geld op voor de regio en zal een positieve werkgelegenheidsontwikkeling met zich mee brengen.” Het antwoord op die vraag is nog niet zo eenvoudig. Rob Koolen hierover: “We verwachten dat er in de toekomst ongeveer  5.700 extra vakkrachten nodig zijn. Het gaat hierbij om nieuwe banen die dankzij de economische groei gaan ontstaan. Het aantal voltijdbanen in 2025 schatten we op 59.750  indien we de potentie van de regio weten uit te nutten. De extra banen verwachten we dan vooral in de sectoren maritieme maakindustrie, water en deltatechnologie en logistiek. Het is bepaald geen gemakkelijke opgave om dat aantal vakkrachten daadwerkelijk te vinden, te boeien en te binden aan de regio.” Hans Freije benadrukt nog maar eens dat er nu al sprake is van een spanningsveld tussen vraag en aanbod voor wat betreft technische banen.”

Jeugdwerkloosheid

Arbeidsmarktbeleid is meer dan alleen zorgen voor een betere aansluiting tussen bedrijfsleven en onderwijs. Er staan nog veel mensen ‘langs de kant’ want de regio kent een participatiegraad van 67%. Dat is te laag en de opdracht is om dit snel bij te trekken. Ook dat is een behoorlijke opgave, erkent Koolen. “We zijn op tal van fronten actief om de arbeidsparticipatie te verhogen. Dit kan door mensen in te schakelen die deel uitmaken van de beroepsbevolking, maar nu geen baan hebben. Die groep varieert van vrouwen met jonge kinderen, vroeg gepensioneerden tot werklozen met en zonder uitkering. Daarnaast is het behoud van talentvolle arbeidskrachten belangrijk om de regio vitaal te houden. Hierbij gaat het zowel om het aan de regio binden van jongeren die buiten de eigen regio hoger onderwijs gaan volgen, als om hoog gekwalificeerde medewerkers die ook gemakkelijk elders werk kunnen vinden. Met de aanpak van de jeugdwerkloosheid hebben we de afgelopen jaren veel bereikt. Dit heeft geresulteerd in een daling van 570 naar 400 jonge werklozen. Overigens nog steeds teveel. De komende twee jaar gaan we nog eens 230 vooral kwetsbare jongeren aan een kwalificatie en werk helpen. Daarvoor krijgen we extra geld van de minister, dank zij onze positie van zelfstandige arbeidsmarktregio.”

Aantrekkelijk

Vaklieden zijn en blijven nodig. Meer zelfs dan het huidige aanbod. De instroom vanuit omliggende regio’s, maar ook vanuit het buitenland moet omhoog. Daarvoor moet ook de regio aantrekkelijk zijn. “Wonen, werken, recreëren”, dat moet prima in orde zijn,” zegt de wethouder hierover. “De regio heeft veel te bieden, maar veel mensen van buiten weten dit nog niet. We moeten onze aantrekkelijkheid beter voor het voetlicht brengen. Onbekend maakt immers onbemind. Een prettige woonwerkomgeving helpt werkgevers om medewerkers aan zich te binden. Goed voor de groei van de werkgelegenheid.”

WerkWaard

In het streven de RAP-ambities waar te maken is ook WerkWaard een belangrijke partner. WerkWaard is een in april van dit jaar gelanceerd  samenwerkingsverband tussen de Regionale Sociale Dienst en Kredietbank Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, de Avelingen Groep en het UWV. “WerkWaard is dè partner in de regio voor bedrijven die op zoek zijn naar oplossingen op personeelsgebied. Of het nu gaat om matching, meedenken over het herindelen van werkprocessen of advies over de invulling van sociaal werkgeverschap, WerkWaard ontzorgt werkgevers op deze gebieden,” zegt wethouder Freije. “Er zijn al vacatures bij bedrijven ingevuld en daardoor veel mensen aan werk gekomen via WerkWaard. Dat geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. Het vertrekpunt is: WerkWaard regelt wat een bedrijf nodig heeft op personeelsgebied. Simpel en het werkt uitstekend.”

Communicatie

Om alle ambities waar te maken is het nodig om aan de weg te timmeren. Te laten weten wie je bent en wat je te bieden hebt als Arbeidsmarktregio Gorinchem. Maudy van Houwelingen is binnen het RAP hiervoor mede verantwoordelijk en gaat samen met het RAP de regio nadrukkelijker op de kaart zetten. “Transparantie is van belang. Laten weten wat we doen en wat de vorderingen c.q. successen zijn. Het RAP is een breed platform, goede communicatie is essentieel, ook naar de buitenwacht. In ons streven naar sociaal economische groei organiseren we ontmoetingen tussen alle betrokken partijen om goede en inspirerende ideeën te verzamelen, die uit te wisselen en verder uit te werken. Dit gaan we dan ook doen tijdens de conferentie Koersen op Kansen op maandag 30 november. Samen met het regionale bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid.  Geïnteresseerden kunnen zich nu al aanmelden via onze website www.arbeidsmarktregiogorinchem.nl

Het lijkt nog wat vroeg om al conclusies te trekken, maar de eerste indruk is dat het RAP een serieuze rol gaat vervullen bij de groei van de economie en werkgelegenheid in de Arbeidsmarktregio Gorinchem. “We werken er hard aan en de betrokkenheid is groot om het tot een succes te maken. Dat is een waardevolle insteek en leidt meestal tot succes. Laten we ons daar op focussen,” zo besluit de enthousiaste wethouder.

Uw medewerkers zijn goud waard!

0

Hoewel ICT steeds meer van ons werk overneemt, blijft de menselijke factor van belang voor uw onderneming. De combinatie van ICT en mensen kan heel krachtig zijn. Daardoor blijft de samenleving steeds in beweging. Dit geldt dus ook voor uw onderneming. Elke beweging vraagt aanpassingsvermogen van u en uw medewerkers. En elke verandering roept weerstand op. Dit is een menselijke wetmatigheid. Weerstand kun je overigens ook positief zien. Het is een moment van nieuwe perspectieven. Ook een moment om weer keuzes te maken voor de toekomst en evaluatie van hetgeen geleerd is in het verleden.

Verandering vraagt veel van mensen. En juist op die momenten moet u als ondernemer uw medewerkers extra aandacht geven. Kunnen ze meekomen? Hebben ze nog de juiste vaardigheden en competenties? Moeten ze wellicht omscholen? Of moet toch afscheid worden genomen? Allemaal vragen die op u afkomen. Maar als uw medewerkers – ondanks alle veranderingen – gemotiveerd blijven, zijn ze goud waard!

Vindt u als ondernemer deze veranderingen lastig? Weet u niet welke stappen gezet moeten worden? Dan is het handig om met een specialist hierover te praten. Dat geldt ook voor de P&O’er die een sparringpartner zoekt of specialistische kennis wil inhuren. Als professionals verplaatsen wij ons in uw situatie en denken wij proactief en oplossingsgericht mee. Afhankelijk van de wensen van onze opdrachtgever begeleiden wij HRM-trajecten of voeren wij die samen met u uit.

Zodat uw medewerkers goud waard blijven!
Marcel Fierens AA