Home Blog Page 281

Crisis- en herstelwet draagt bij aan duurzame groei

0

 

Het Havenschap Moerdijk, gemeente Moerdijk en provincie Noord-Brabant werken aan een duurzame groei van Moerdijk. Om dat mogelijk te maken, hebben deze drie partijen gezamenlijk het haven- en industrieterrein Moerdijk aangemeld als ontwikkelingsgebied binnen de Crisis- en herstelwet. Deze wet schept ruimte voor allerlei vernieuwende maatregelen en projecten die bijdragen aan een duurzame economische groei. Eind november werd bekend dat minister Schultz van Haegen het haven- en industrieterrein heeft opgenomen in de tiende tranche van de Crisis- en herstelwet.

In de Havenstrategie 2030 hebben Havenschap, provincie en gemeente de ambitie uitgesproken om Moerdijk te ontwikkelen tot meest duurzame haven- en industrieterrein bedrijf van Europa. Ook willen zij van Moerdijk het belangrijkste haven- en industriecomplex in de Vlaams Nederlandse Delta maken, als het gaat om duurzame logistiek, chemie en procesindustrie. Maar dat mag geen extra druk leggen op de leefbaarheid, de omgeving en de natuur. Uitgangspunt van de Havenstrategie is de balans tussen economische belangen, duurzaamheid en een veilige, leefbare regio. De Crisis- en herstelwet helpt daarbij.

Groeien binnen de bestaande geluidsnormen
Groeien – ruimte bieden aan extra bedrijvigheid – zónder dat er meer geluid wordt geproduceerd. Dat is één van de opdrachten waar het havenschap de komende jaren aan gaat werken. Het afgelopen jaar experimenteerde het havenschap met verhandelbare geluidsrechten. Bedrijven die stiller gaan werken, verdienen ‘noise credits’. Deze verkopen zij aan andere bedrijven, die dan meer ‘herrie’ mogen maken. Onder de streep blijft de geluidsproductie op het terrein gelijk.

Crisis- en Herstelwet helpt
De aanwijzing van Moerdijk als ontwikkelingsgebied binnen de Crisis- en herstelwet kan het succes van dergelijke initiatieven vergroten. “Het wordt mogelijk een juridisch kader te leggen onder initiatieven als deze”, zegt Sjef de Wijs, beleidsmedewerker geluid bij de Provincie Noord-Brabant. “Overheden krijgen daarmee nieuwe toetsingskaders in handen, die zij kunnen gebruiken bij vergunningverlening. Ze kunnen zo veel beter sturen op de geluidsproductie.”

Zonebeheerplan
“Ook het zonebeheerplan is zo’n voorbeeld. Zo’n plan heeft nu geen juridische geldigheid. Als het gebied de status heeft van ontwikkelingsgebied, heeft het dat straks wel. Provincie en gemeente kunnen dan heel precies bepalen waar je precies hoeveel geluid mag maken. Tot op de vierkante meter nauwkeurig. Nu geldt er één norm voor het hele gebied. Als een bedrijf aan de rand van het terrein veel ‘herrie’ maakt, is de maximaal toegestane geluidsproductie voor het hele gebied relatief snel opgesoupeerd. Dat betekent dat Moerdijk op slot zou gaan. Er zouden geen nieuwe bedrijven kunnen worden toegelaten, bestaande bedrijven zouden niet kunnen uitbreiden. Het uitgangspunt is immers: we gaan groeien bínnen de bestaande geluidsnormen. Met een zonebeheerplan kunnen we de beschikbare geluidsruimte maximaal en flexibel benutten. Zo kunnen we groeien, terwijl de geluidsoverlast niet toeneemt.”

Economie en natuur hand in hand
Ook nieuwe natuurprojecten kunnen baat hebben bij de Crisis- en herstelwet, zegt Roland-Jan Buijs. Buijs is als ecologisch adviseur betrokken bij Duurzame Verbindingen Moerdijk. “We gaan onderzoeken of we vernieuwende proefprojecten kunnen ontwikkelen die de omliggende natuurgebieden sterker maken en daarmee extra ruimte creëren voor economische groei. Denk aan bedrijven die samen vaststellen wat hun ontwikkelbehoefte is en hoeveel uitstoot van stikstof daarmee gepaard gaat. Zij zouden vooraf kunnen investeren in natuurwaarden. Zorgen voor een uitbreiding van de kwetsbare stroomdalgraslanden, bijvoorbeeld. Dat maakt de natuur sterker en robuuster. Ze kan dan een stootje hebben, als bedrijven in de toekomst besluiten uit te breiden. Zowel natuur als economie profiteren. Binnen de Crisis- en herstelwet wordt verkend op welke manier zulke initiatieven een juridische status kunnen krijgen. Haven- en industrieterrein Moerdijk kan zo duurzaam groeien.”

Besluitvorming
De ministerraad heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ingestemd met de tiende tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet. Haven- en industrieterrein Moerdijk is in dit voorstel één van de zes nieuwe ontwikkelingsgebieden. Het voorstel wordt naar de Tweede Kamer gestuurd voor reactie. Daarna volgt advisering door de Raad van State.

Logistiek Park Moerdijk van landelijk belang

0

 

Gedeputeerde Staten hebben het inpassings- en exploitatieplan voor Logistiek Park Moerdijk (LPM) vastgesteld. De verwachting is dat Provinciale Staten in februari 2015 hierover definitief besluiten. Bij een positief besluit van Provinciale Staten kan het Havenschap Moerdijk de ontwikkeling van het LPM ter hand nemen.

Belang LPM
Vanwege de gunstige locatie van het LPM ten opzichte van de havens van Rotterdam, Antwerpen en Moerdijk, zal dit logistiek park een zeer sterke bijdrage leveren aan de economische kracht van de regio West-Brabant en de provincie als geheel. Ook minister Schultz van Infrastructuur en Milieu haalde onlangs het belang van het LPM aan: “… de regio West-Brabant [is] door de aanwezigheid van de haven van Moerdijk een logistieke hotspot van Nederland. In dit geheel is de ontwikkeling van het LPM van landelijke betekenis.”

Groeiende vraag bedrijventerreinen
Voor bedrijventerreinen is tot en met 2020 ongeveer 940 hectare extra ruimte nodig in heel Brabant. Dit is een groei van 9% ten opzichte van het huidige ruimtegebruik. De groei vlakt daarna af en valt na 2030 terug. In 2040 is het ruimtegebruik weer op het niveau van 2020. De sectoren logistiek en groothandel vragen vooral in West-Brabant de komende jaren veel extra ruimte. Inzoomend op grootschalige logistiek is er nog ongeveer 50 hectare beschikbaar is in Midden- en West-Brabant, terwijl de ruimtevraag tot en met 2024 155 tot 185 hectare zal zijn.

MER-advies
De MER-commissie oordeelt dat het Milieueffectrapport voor het LPM onvolledig is en adviseert dat alsnog te herstellen. De provincie is voornemens om, zoals de MER-commissie adviseert, vóór het besluit van Provinciale Staten over het inpassingsplan de mitigerende afspraken met terreinbeheerders vast te leggen.

Governance
Gedeputeerde Staten zijn van mening dat na de vaststelling van de Havenstrategie de bestuurlijke inrichting van het Havenschap Moerdijk aanpassing behoeft. Het Havenschap staat voor grote opgaven die een versterking van het verdienvermogen en de financiële slagkracht en vermindering van de risico’s noodzakelijk maken. Daarom is een voorstel naar Provinciale Staten gestuurd om het Havenschap onder te brengen in een NV in combinatie met een gemeenschappelijke regeling. De huidige deelnemers blijven zo inhoudelijk en financieel nauw betrokken bij het Havenschap, maar bieden tegelijkertijd ruimte voor een verdere verzakelijking en professionalisering van de organisatie. De provincie volgt hiermee het voorbeeld van andere zeehavens in Nederland.

– Yves de Boer

exIT 2014; welkom 2015.

0

Traditiegetrouw staan we aan het einde van een jaar stil bij wat is geweest. Zijn doelstellingen behaald, wat ging er goed, wat kon beter en wat was een echte misser en moeten we nalaten?

Is er een volgende stap gemaakt in de IT-omgeving en konden projecten bevredigend worden afgesloten? Of is het toch allemaal wat minder goed gelopen?

Hoe het u vergaan is, ik weet het niet. Wij zijn in ieder geval in staat geweest om onze doelstellingen waar te kunnen maken. Primair daarin is dat wij onze klanten hebben kunnen ondersteunen om verder te komen; secundair dat wij aan onze organisatie hebben kunnen bouwen om een sterkere organisatie en portfolio neer te zetten.

Op beide aspecten kijken wij met een tevreden gevoel terug.

Maar belangrijker dan wat er was is wat er komen gaat. Is er iets reëels van te zeggen of is het echt een glazen bol waaruit we (navel)starend wat wijze woorden prevelen? Met alle risico’s van dien.

Wij denken dat er op het gebied van IT zeker iets zinnigs over 2015 te zeggen valt. ‘Nou, laat maar horen dan’. Wij verwachten dat cloud computing, ver-apping van software, mobile computing, big data en drones vaak in het nieuws zullen zijn.

‘Niets nieuws’ zult u zeggen en dat klopt eigenlijk ook wel. Maar wat ons verbaast is dat velen nog steeds niet door hebben hoe snel deze ontwikkelingen gaan en welke impact ze hebben.

We staan aan de vooravond dat de innovatie in IT bestaande business-modellen fundamenteel op zijn kop gaat zetten. Met dank aan snelle internetverbindingen is in een oogwenk talloze data binnen handbereik en kunnen analyses door systemen worden gemaakt die tot nu toe alleen maar aan vakinhoudelijke specialisten waren voorbehouden. Of neem de opkomst van drones en de integratie daarvan in het bedrijfsproces. Drones; zakelijk? Jazeker! Wat dacht u van een tuinbouwbedrijf dat in heel korte tijd zijn gewassen controleert? Of een gevelinspectie die afstand bestuurd kan worden gedaan? Voorbeelden te over.

Voorspellingen. Misschien goed om dit niet te groot te maken maar vooral stil te staan bij uw eigen business en wat innovatieve IT daarin kan doen. De techniek is er in veel gevallen al; aan u om dit toe te passen.

Eén van onze voorspellingen voor I4-YOU is dat wij succesvol worden met onze KONNEKTIT vergader-app. In januari wordt deze gelanceerd. Daarom: exIT 2014; welkom 2015; wij zien er naar uit.

Betekenisvolle feestdagen toegewenst!

– Peter de Graaf

De werkplek van morgen . . .

0

De werkplek van morgen gaat over een ICT-omgeving waarin flexibiliteit en mobiliteit vereisten zijn. Tegenwoordig praten we veel over ‘de cloud’, maar in veel gevallen blijft het nog erg zweverig. Wist u dat dit helemaal niet hoeft? Want het is er en ook u kunt, net als vele anderen, de werkplek van morgen NU gaan gebruiken!

Hoe wij dit zien? Eenvoudigweg door de werkplek een andere benadering én beleving te geven dan voorheen. Je vertrouwde bureau op kantoor komt (misschien) niet te vervallen maar krijgt wel een andere invulling. Met de technieken van nu is fysieke aanwezigheid op kantoor lang niet altijd noodzakelijk en het geeft de mogelijkheid om overal en op ieder moment je werk te kunnen doen. Op kantoor, thuis of bij uw klant.

Moderne en nieuwe technieken bieden dus nieuwe kansen en mogelijkheden die wij intussen massaal omarmen. De snelle acceptatie van smartphones, tablets en het nieuwe werken aan de kant van de gebruiker zijn daar de sprekende voorbeelden van. Aan de serverkant kunnen we dat realiseren middels virtualisatiesoftware, cloudoplossingen en online werkplekken.

De werkplek van morgen zal zich blijvend ontwikkelen, net als de wereld er omheen. Wilt u ICT optimaal inzetten om uw business te laten groeien? Dan is het belangrijk om vandaag al na te denken hoe u de werkplek van morgen kunt toepassen zodat u bent voorbereid op de toekomst.

Uiteraard denk ik graag met u mee!

– Jan Willemsen

Smart Industry

0

De eerste industriële revolutie begon zo rond 1750 toen de stoommachine zijn intrede deed. De tweede industriële revolutie startte rond 1860 toen staal veel sterker gemaakt kon worden, elektriciteit werd uitgevonden en de verbrandingsmotor het levenslicht zag. De derde industriële revolutie begon rond 1950, toen de elektronica opkwam. Hierdoor werd het mogelijk apparatuur te bouwen dat mensen gemakkelijker aan elkaar verbind. Denk hierbij aan de computer. Nu staan we aan de vooravond van industriële revolutie 4.0, ook wel genoemd ‘internet of things’, of Smart Industry. Hiermee bedoelen we dat steeds meer apparaten, fabrieken en productieprocessen met elkaar ‘praten’ via het internet. Dit maakt het mogelijk om verzamelde (real-time) data in het ene proces in te zetten ten behoeve van het andere proces. Dat dit nu in een stroomversnelling komt, wordt veroorzaakt doordat sensoren steeds kleiner, vernuftiger en goedkoper worden.

Voorbeeld: Bij een bakker staat een silo met meel. Als deze silo bijna leeg is, stuurt de silo een bericht naar de leverancier ‘vul mij a.u.b.’ In het verleden moest een medewerker dit organiseren. Doordat de silo dit nu automatisch doet, wordt mankracht bespaard, worden faalkansen verkleind en wordt er bespaard op voorraadkosten. Doordat het proces van de bakker bekend is in de silo, zal de voorraad in de silo niet te groot worden aangelegd. Faalkansen zijn bijna niet meer mogelijk, omdat het systeem niet kan ‘vergeten’ de meelsilo te vullen. Ook controleert de silo of het aangeleverde meel voldoet aan de vooraf opgegeven criteria, zodat het bakproces goed blijft verlopen en de voedselveiligheid niet in het geding komt. Door verdergaand te automatiseren, verkleint de bakker faalkansen en bespaart hij tijd en geld. Bovenstaande kan natuurlijk sterk uitgebreid worden in de keten. Denk aan een chip in de verpakking van het brood, waarin opgeslagen wordt wanneer het brood de winkel verlaat. Of aan de voorkant van de keten waarin men vastlegt in welke lijn het meel geproduceerd is, onder welke luchtvochtigheid en bij welke temperatuur. Als later blijkt dat er iets niet goed gegaan is, kan in de keten onderzocht worden wat de oorzaak geweest is. Met deze informatie kan de organisatie leren om in de toekomst deze fouten proberen te voorkomen. Zo wordt het productieproces kwalitatief beter en draagt het systeem bij aan een lerende organisatie.

Bij het verzamelen van deze ‘Big’ data is het belangrijk zorgvuldig met deze data om te gaan.

Machinebouw, elektrotechnische industrie, besturingstechniek en de IT-sector hebben nu al volop te maken met Smart Industry. Maar in de nabije toekomst krijgen ook de (afval)-watersector, energiesector, industriële dienstverlening en de logistieke sector hiermee te maken. Industrie 4.0 zal deze sectoren steeds meer via het internet aan elkaar verbinden. En ook binnen de consumentenmarkt zal er steeds meer data verzameld worden. Een voorbeeld hiervan is de slimme koelkast.

Als u met uw machines of processen gebruik wilt gaan maken van bovengenoemde is het vaak niet noodzakelijk een vast omlijnd plan te maken voor een gehele fabriek. Begin gewoon praktisch en klein met een paar sensoren en kijk wat de mogelijkheden zijn. Op basis van deze ervaring kunt u dan doorbouwen. Belangrijk hierbij is dat partijen in de keten waarin u zich bevindt samen willen werken. Alleen dat garandeert succes!

De Nederlandse overheid ondersteunt en stimuleert bovenstaande ontwikkeling om meer werkgelegenheid te creëren en te behouden in de maakindustrie en daarnaast aansluiting te behouden bij de internationale markt, zie http://pageflippublisher.nl/2014/raymakersontwerp/smartindustry/#4

– Arie Verhoeven

Afvalwater als grondstof

0

 

Het Waterschap Brabantse Delta zorgt voor sterke, veilige dijken en kades, zuivert rioolwater, regelt de hoogte van het water en beschermt de natuur. Het waterschap is op velerlei manieren betrokken bij het Havenschap Moerdijk. Hierover praten we met Theo Schots, lid van het Dagelijks Bestuur van waterschap Brabantse Delta en afvalwatertechnoloog Levien van Dixhoorn.

Partijen zoals de provincie Noord-Brabant, gemeente Moerdijk, Bedrijvenkring Industrieterrein Moerdijk, Rijkswaterstaat Zuid-Holland, het Havenschap Moerdijk en het waterschap Brabantse Delta zijn vertegenwoordigd in de stuurgroep Duurzame Verbindingen Moerdijk. Uit hoofde van zijn functie maakt Theo Schots deel uit van deze stuurgroep. “Ook het waterschap draagt op die manier bij aan een toonaangevend duurzaam haven- en industrieterrein Moerdijk,” zegt Schots.

Kerntaak
“Het transporteren en zuiveren van afvalwater vanaf het rioleringsstelsel is een kerntaak van ons op haven- en industrieterrein Moerdijk. Dit afvalwater komt uiteindelijk in de Westerschelde terecht via een 60 kilometer lange afvalwaterpersleiding die in 1972 werd aangelegd van Moerdijk naar de Westerschelde. Hierdoor werd het afvalwater niet langer geloosd in de lokale wateren maar op het open zeewater. De achterliggende gedachte hierbij was dat het afvalwater snel verdund zou worden in de Noordzee, mede door de getijdenwerking. En bovendien werd verondersteld dat de ecologische effecten in het zoute water minder groot zouden zijn dan in zoet water.” Toen echter de ‘wet verontreiniging oppervlaktewateren’ in 1970 in werking trad, veranderde er het één en ander. Aanleiding was de sterk toegenomen verontreiniging sinds 1900 van water, bodem en lucht door de groei van steden en industrieën. “Deze wet verbood het zonder vergunning lozen van mogelijk verontreinigd afvalwater in het oppervlaktewater,” vervolgt Schots. “Dat deed ons besluiten om een afvalwaterzuiveringinstallatie in het Zeeuwse plaatsje Rilland-Bath te bouwen, waarmee de ongezuiverde lozing op de Westerschelde tot een einde kwam.” Op deze afvalwaterzuiveringinstallatie zuivert het waterschap Brabantse Delta sindsdien het afvalwater van 35 dorpen en steden in West-Brabant. Het afvalwater wordt vervoerd met een hoeveelheid van maximaal 18,5 miljoen liter per uur en na het zuiveringsproces komt het gezuiverde water vijftien kilometer verderop terecht in de Westerschelde, nabij de Zeeuwse plaats Waarde. Bij het beginpunt heeft de afvalwaterpersleiding een diameter van 80 centimeter en bij de Westerschelde is de diameter 1.80 meter.”

Deltawerken
Afvalwatertechnoloog Levien van Dixhoorn: “De bedrijven op haven- en industrieterrein Moerdijk leveren naar verhouding een grote hoeveelheid afvalwater. Een aantal bedrijven heeft zelf zuiveringsinstallaties, maar ook dit voorgezuiverde water komt via de afvalwaterpersleiding in Bath terecht, waar het nogmaals een keer in een zuiveringsproces terecht komt. De aansluiting van haven- en industrieterrein Moerdijk op de afvalwaterpersleiding biedt met name kansen voor bedrijven die zout afvalwater lozen. Het waterschap wil in samenwerking met bedrijven onderzoeken waar het afvalwater het beste gezuiverd kan worden. Lokaal door het bedrijf of centraal door rioolwaterzuiveringsinstallatie Bath. Hierin streven wij naar duurzame kosteneffectieve oplossingen.”

Toekomstvisie
De activiteiten van het waterschap Brabantse Delta op het omvangrijke haven- en industrieterrein Moerdijk blijven niet alleen bij het verwerken van het afvalwater. Schots: “Wij verzorgen ook het onderhoud van een groot deel van de waterlopen op Moerdijk en ook het onderhoud van de rioolgemalen op het haven- en industrieterrein voeren wij uit in opdracht van het havenschap. De afvalwaterpersleiding is nu 40 jaar in gebruik. Voordat wij eventueel opnieuw fors zouden investeren om de afvalwaterpersleiding in stand te houden, wilden wij het systeem toetsen aan de eisen van deze tijd. Dit gebeurde in de studie ‘Toekomstvisie afvalwaterpersleiding Bath’. Tijdens de studie waren diverse partners betrokken waaronder het Havenschap Moerdijk en bedrijven. Het resultaat is dat wij nog voor 30 jaar de afvalwaterpersleiding in stand houden met aanvullende maatregelen in de pompstations en de leiding zelf. De leiding lag er dus nog uitstekend bij. Echter, bij uitbreiding van het haven- en industrieterrein Moerdijk is de huidige capaciteit van de afvalwaterpersleiding ontoereikend. De vraag rijst dan wat overheden en het bedrijfsleven kunnen doen om deze beperking tegen te gaan. Een oplossing zou zijn om het hemelwater en het afvalwater te scheiden: waarom zouden we schoon hemelwater transporteren en schoonmaken? De oplossing ligt zomaar niet voor de hand. Een gescheiden rioleringsstelsel verwezenlijken in een bebouwde kom of een bestaand industrieterrein vergt torenhoge investeringen.” Het waterschap onderzoekt hiervoor samen met gemeenten, Havenschap Moerdijk en bedrijven waar kansen liggen voor het scheiden van schone en vuile stromen en het ontwikkelen van duurzame industrieterreinen en woonwijken.

Innovatie
Het waterschap Brabantse Delta staat voor meer belangrijke uitdagingen. Levien van Dixhoorn: “Technologische ontwikkelingen leiden tot innovatie. Waterzuivering kost veel energie, maar kan ook energie opleveren. De waterschappen in Nederland hebben hiertoe samen het project ‘de energiefabriek’ opgestart. Wij geven hier invulling aan door steeds meer energie te halen uit zuiveringsslib. Het zuiveringsbeheer van ons waterschap voorziet momenteel voor 35% in eigen energie. Onze ambitie is te komen tot energie neutrale of zelfs energie producerende rioolwaterzuiveringsinstallaties. Hierin liggen ook kansen voor bedrijven op gebieden zoals fosfaatwinning en bioplastics. Voor fosfaat is Europa nu aangewezen op China en Marokko. Voor het terugwinnen van fosfaat uit zuiveringsslib werken wij met een aantal collega-waterschappen samen met Slibverwerking Noord-Brabant op Moerdijk. Dit is de grootste slibverwerker van Nederland. Zo is het ook mogelijk om in de toekomst bioplastics te produceren uit afvalwater. Dit verkeert nu nog in de ontwikkelfase en hierbij werken wij intensief samen met andere waterschappen, andere overheden, universiteiten én bedrijven. Langzamerhand worden zuiveringsinstallaties meer aangeduid als grondstoffenfabriek.”

Grondstof
Volgens Van Dixhoorn biedt afvalwater nog meer mogelijkheden. “Afvalwater bevat veel thermische energie. Neem het douchewater van huishoudens of simpelweg het rioolwater en afvalwater van bedrijven. Ik verwacht dat wij in de -nabije- toekomst hier warmte uit kunnen halen. Er loopt nu een aantal studies en proeven naar de economische haalbaarheid van al deze technologische innovaties. Die zien er veelbelovend uit voor ons, maar ook voor bedrijven. Om deze ontwikkelingen succesvol te maken is het van belang dat bedrijven participeren in demonstratieprojecten en samen met ons innovatieve ontwikkelingen verder brengen tot productieniveau. Alleen door samenwerking met partners is het mogelijk waarde te creëren uit afvalwater. Dit kan lokaal bij bedrijven of centraal op de rioolwaterzuiveringsinstallatie van het waterschap. Kortom, afvalwater wordt grondstof,” zo stelt Van Dixhoorn met enige nadruk vast.

Used 1: Gebruikt met de zekerheid van nieuw

0

 

Hogenbirk Bedrijfswagens, met vestigingen in Rotterdam en Dordrecht, is al decennia lang een begrip als pur-sang Mercedes-Benz bedrijfswagendealer. Onlangs heeft het bedrijf een nieuw product in de markt gezet: Used 1.

Directeur Robert Hogenbirk over het nieuwe initiatief. “Het komt erop neer dat we gebruikte Mercedes-Benz bestelwagens gaan verkopen met de zekerheden van een nieuw voertuig. Dit doen we overigens al jaren, maar met ingang van heden gaan we de aanpak voor gebruikte bestelwagens veranderen. We hebben hiervoor Michel Heijblom als nieuwe Used1-manager aangetrokken, hij gaat dit traject verder professionaliseren en uitbouwen. Wij zijn al de grootste in de regio met nieuwe Mercedes-Benz bestelwagens en wij willen ook de grootste in jong-gebruikte bestelwagens worden. Het mes snijdt dan aan twee kanten, want dat levert ook meer werk op voor onze monteurs en zo kan de werkplaats nog beter renderen. Het geheel op de klantwens afgestemde product wordt in de markt gezet onder de naam Used 1.” Dat de gebruikte bestelwagens zo goed als nieuw verkocht kunnen worden komt door de strenge ingangscontrole en grondige aanpak van onze technici om de ingenomen voertuigen weer als nieuw te kunnen verkopen. Klanten kunnen net zo goed vertrouwen op een Used 1 bestelwagen als op een nieuw voertuig én hij is op het juiste adres voor onderhoud en service. Alleen een dealer voert immers het onderhoud en service uit volgens de officiële Mercedes-Benz fabrieksvoorschriften. Zo blijft de Used 1 bestelwagen jarenlang in topconditie en blijven eventuele garanties van kracht.

Prima investering
Hogenbirk: “In de beleving van de klant rijdt een Used 1 bestelwagen als nieuw. Hij krijgt van ons een perfecte auto in handen. Zo is de aanschaf van een gebruikte bestelwagen zakelijk gezien een prima investering. De klant krijgt een jonge bestelwagen van maximaal vijf jaar oud en met een zeer acceptabele kilometerstand. Dat biedt zekerheid, wij kunnen de garantie geven dat de auto gewoon goed is. Veel van de Used 1 auto’s hebben wij zelf eerder nieuw verkocht en kennen daarom de historie van de auto goed. Ook dat is een voordeel. Daarnaast vullen we ons aanbod aan via jonge gebruikte Mercedes-Benz gebruikte bestelwagens van leasemaatschappijen, verhuurbedrijven en ook op de Duitse markt zijn wij hiervoor actief.”

Internet
Marketing manager Marc Nijhof: “Zowel bij nieuw als bij Used 1 is het oriëntatie- en aankooptraject wezenlijk veranderd. Een aantal jaren geleden was het bezoek aan onze showroom veel groter dan tegenwoordig. Een klant oriënteert zich nu eerst uitgebreid via internet. Dat is een belangrijk verkoopkanaal geworden. Bij gebruikt zelfs nog meer dan bij nieuw. Een perfecte presentatie is daarom belangrijk. Pas daarna komt hij naar de showroom om te kijken of het waar is wat wij over de auto vertellen. Wij verschaffen informatie met veel foto’s en straks ook filmpjes, zo dat de klant zich een goed beeld kan vormen van wat wij te bieden hebben. Het gaat om de details. Wij zijn altijd actueel en op vele sites te vinden. Herkenbaarheid creëren daar gaat het om. Je moet opvallen met wat je doet. Geïnteresseerden moeten bij het surfen over het net bij ons blijven hangen. Met vragen kunnen ze tot ’s avonds laat bij onze website-operators terecht.”

Uitgekiend aanbod
Robert Hogenbirk mikt vooral op klanten uit de regio want daar is immers ook de werkplaats mee gebaat. Dat is lastig te sturen via internet, klanten komen dan ook van heinde en verre. Geen probleem vindt Hogenbirk. “Hoe meer we verkopen, hoe beter. We verkopen nu zo’n 1.000 bestelwagens per jaar en streven ernaar om dit aantal via ons Used 1 label nog verder te verhogen. Dat kan, want we hebben een uitgekiend aanbod met de Citan, Vito en de Sprinter. Het draait allemaal om de klant, als die niet tevreden is, komt hij niet terug. Wij proberen daarom steeds stappen te zetten in noviteiten en in onze service. Daarbij stellen wij ons steevast de vraag of de klant zit te wachten op datgene wat we doen. En dat lukt ons aardig tot nu toe.”

Track Impressions Automotive incentives

0

Track Impressions, automotive incentives op maat, het bedrijf van Ferry Dierckxsens, gevestigd in Dordrecht, houdt zich uitsluitend bezig met volledig verzorgde, exclusieve incentives op wielen voor het bedrijfsleven.

Maatwerk en kwaliteit voor exclusieve groepen, daar draait het om bij Track Impressions bij het organiseren van een dergelijke incentive.

Een unieke beleving voor de opdrachtgever en zijn of haar gasten, waar bij alle organisatie tot in detail is geregeld. Rijden met exclusieve auto’s op de openbare weg of tijdens besloten evenementen op geselecteerde circuits. Een unieke beleving die wij met veel plezier organiseren voor bedrijven en hun relaties.

Business with pleasure, want niets verbindt sneller als het samen delen van een unieke ervaring. Track Impressions heeft vele mogelijkheden om een bijzonder bedrijfsevenement op wielen voor en met u samen te stellen. In de winter in Scandinavië, van voorjaar tot herfst besloten trackdays op Spa-Francorchamps, de Nürburgring, of in de Algarve. Track Impressions is officieel agent voor RSRSpa en RSR-Nürburg en biedt daarmee bijzondere mogelijkheden aan op twee legendarische circuits. Met name Spa-Francorchamps biedt uitstekende mogelijkheden om combinaties te maken met product- en perspresentaties, mede vanwege de contacten die Track Impressions heeft met verrassende locaties en uitstekende hotels en restaurants in de regio.

Hospitality voor u als ondernemer met uw bijzondere gasten tijdens bijvoorbeeld het legendarische Festival of Speed op Goodwood, of tijdens de Goodwood Revival Meeting is een andere zeer exclusieve beleving. Ook hier kan Track Impressions de organisatie voor u ter hand nemen, uiteraard inclusief reis en verblijf. In Groot-Brittanië kunnen wij overigens meer exclusieve incentives organiseren die wij conform uw wensen volledig verzorgen.

Voor 2016 zijn wij inmiddels bezig opnieuw een aantal bijzondere mogelijkheden samen te stellen. In de planning staan onder meer een tweedaagse tourrit met een historisch tintje, een weekend vol klassieke auto’s in Engeland, en hands-on actie op één van de grootste museumspoorlijnen in Groot-Brittanië.

Voor alles geldt, dat wij aan persoonlijke contacten een belangrijke waarde hechten. Wij gaan daarom graag met u als opdrachtgever in gesprek om uw wensen en ideeën te horen en daarna een passend voorstel aan te bieden. Iedere incentive is een unieke ervaring en wij benaderen dat graag op die manier.

Ten Raede Groep ook uw Payroll en HRM-partner!

0

Ten Raede Groep is in staat om ondernemers gedurende alle levensfasen van hun bedrijf te ontzorgen. Zij zet zich volledig in op het versterken van ondernemingen en het stimuleren van ondernemerschap. Dit doen zij met hun specialisaties op het gebied van financiën, belastingen, assurantiën en HRM.

“Ten Raede Groep heeft het MKB een breed dienstenpakket te bieden, waarmee wij uniek zijn in de regio,” vertelt Johan Versloot, Senior HRM adviseur. Ook op het gebied van HRM staat de financiële dienstverlener dus klaar voor het MKB. Senior adviseurs Hans Rook en Johan Versloot en partner Barry de Visser vertellen over Ten Raede Groep.

De vraagstukken die zich op HRM vlak voordoen, zijn complex en dynamisch. De ontwikkelingen door onder andere de toenemende wet- en regelgeving, denk hierbij bijvoorbeeld aan de nieuwe Wet werk en zekerheid, vragen veel van de ondernemer. Het inregelen van een degelijke ziekteverzuimverzekering, een arbodienst, het verzorgen van een personeels- en salarisadministratie, het opstellen van arbeidscontracten en secundaire arbeidsvoorwaarden, het inwinnen van P&O advies en het vergaren van juridische kennis, het zijn maar enkele voorbeelden waar elke ondernemer met personeel mee te maken heeft. In al deze zaken ontzorgen wij onze relaties. Ondernemers kunnen zich daardoor blijven focussen op ondernemen, zonder afleiding door zaken waar zij zich eigenlijk niet mee bezig willen houden.

Ondernemers zijn positiever over de economie en over de werkgelegenheid in hun bedrijf. Echter worstelt men veelvuldig met het aangaan van meer arbeidsrisico’s. Payrolling kan dan in veel gevallen uitkomst bieden. Ten Raede Groep biedt sinds kort ook hier ondersteuning voor. Rook: “We hadden al een detacheringstak. De laatste tijd komt ook payrolling steeds vaker voor. Door het ‘juridisch werkgeverschap’ over te nemen van ondernemers, nemen wij ook meteen hun werkgeverszorgen uit handen en behouden ondernemers hun volledige flexibiliteit. Als payrollbedrijf zijn wij voor onze opdrachtgevers vaak een HR-verlengstuk van hun organisatie.” Een groot misverstand is dat payrolling per definitie duurder is dan het direct in dienst nemen van personeel. Het uurloon van een personeelslid lijkt hoger via payrolling, maar denk eens aan de risico’s die worden uitgesloten indien het personeelslid ziek wordt of niet goed functioneert. “In een adviesgesprek kunnen wij met u sparren over de mogelijkheden en onmogelijkheden in uw specifieke situatie.”

De Visser: “Wij staan naast de ondernemer en zijn in staat om alles te overzien en daarop te anticiperen. Ten Raede Groep was al veelzijdig, maar door de recente ontwikkelingen op het gebied van payrolling zijn we nog meer allround geworden. Het is de grote kracht van Ten Raede Groep dat alle facetten van het vak worden beheerst. De afgelopen jaren hebben wij ons ontwikkeld tot een onafhankelijk full-service financieel dienstverlener met alle specialisaties op het gebied van geld, regel, risico en recht onder één dak. Meer partijen bij elkaar brengen en onze veelzijdige dienstverlening nog verder uitbouwen; daar gaat Ten Raede Groep voor.”

Smit Mode | Jaguar EVENT

0

Wie op dinsdagochtend 1 september in het winkelcentrum van Papendrecht aanwezig was, kon er niet omheen. Vijf fonkelnieuwe Jaguars stonden klaar voor de deur bij Smit Mode om die dag uitgebreid getest te worden. Tien ondernemers uit de regio, uitgenodigd door Drechtsteden BUSINESS, waren de gelukkigen.

Sponsoren van de dag waren Smit Mode en Jaguardealer RAC uit Rotterdam. Willem Smit en Dennis Swaneveld van Smit Mode ontvingen de gasten met een kop koffie en wat lekkers in de schitterende winkel aan de Veerpromenade 177 in Papendrecht. Zij vertelden kort wat Smit Mode kan betekenen voor de modebewuste man of vrouw. Daarmee was het officiële gedeelte van de dag afgesloten en kon uitgever Hendrik Jan van der Rhee van Drechtsteden BUSINESS de ondernemers vertellen in welke auto zij de eerste rit van de dag zouden gaan beleven. Buiten stonden een Jaguar XE 2.0 Pure 163, een Jaguar XE 2.0 R-Sport 240, een Jaguar XJ 3.0d Privilege Plus 275 XJ 3.0s/c 340 coupe, en de supersnelle Jaguars F-type 3.0s/ c 340 coupe en c 380 AWD convertible. Nadat de autos uitgebreid bewonderd waren en de instructies van salesmanager Jeroen Triel van RAC in ontvangst waren genomen was het eindelijk zover; de heren konden op pad.

Jaguar eerder bereikbaar dan gedacht
De eerste rit voerde naar de Nederlandse importeur van Jaguar in Beesd. Hier werd het allernieuwste model van Jaguar bewonderd; de Jaguar New XF. Een dynamische en luxueuze zakenauto die zich door het assertieve design onderscheidt van de massa. De nieuwe XF is leverbaar vanaf € 46.950,- of € 790/maand en 20% bijtelling. “Een Jaguar is eerder bereikbaar dan ik dacht,” aldus één van de aanwezigen. De volgende reis voerde het gezelschap naar Landgoed Bergvliet in Oosterhout. In de landelijke en rustgevende omgeving van de golfbaan krijg je de mogelijkheid om op informele wijze sport en ontspanning te combineren. De deelnemers werden ontvangen in het Koetshuis waar zij een voortreffelijke driegangen lunch voorgeschoteld kregen. Na afloop van de lunch volgde een presentatie van Marco van Dijnsen over de mogelijkheden. Want Landgoed Bergvliet is meer dan een golfbaan. Denk aan een lunch of borrel of een vergadering al dan niet in combinatie met een golfdag of clinic. En er is meer… vanaf volgend jaar verrijzen er ongeveer 200 recreatiebungalows en een welnesscenter in de directe omgeving van Bergvliet.

Verrassing
Na het aangename verblijf bij Landgoed Bergvliet mochten de deelnemers weer instappen om hun weg te vervolgen naar The Makers in Breda, een belangrijke leverancier van Smit Mode. En uiteraard ieder weer in een ander type Jaguar. Onderweg werd niet nagelaten het gas eens flink in te trappen. Aangekomen bij The Makers werd de groep hartelijk ontvangen door familie Van Gils; bekend van de maatpakken. In het prachtige voormalige schoolpand konden de bezoekers zich vergapen aan de mooiste maatpakken, veelzijdige stoffen en originele accessoires. En hier volgde misschien wel de grootste verrassing van de dag; de ondernemers mochten namens Smit Mode allemaal hun eigen maatcolbert samenstellen. Van de heren werden stuk voor stuk de maat genomen en zij gingen daarna aan de slag met het uitzoeken van de stof en de bijpassende binnenvoering en accessoires. Een cadeau van Smit Mode dat zeer op prijs werd gesteld door de genodigden.

Hoogtepunten
Na heel wat hoogtepunten zat de dag er bijna op. In de namiddag vertrok de groep naar de plek waar zij gestart was; de vestiging van Smit Mode in Papendrecht. Hier werd het Smit Mode | Jaguar EVENT afgesloten met heerlijke wijnen en hapjes met verrassende en unieke smaken, verzorgd door Italiaans Restaurant Il Mercato uit Papendrecht. En het valt te raden waar de meeste gesprekken over gingen; over topsnelheden, over rij- comfort, over de jaloerse blikken van andere weggebruikers, over maatcolberts en lekker eten. En tussendoor werd het uiteraard niet nagelaten om zaken met elkaar te doen. Zowel de deelnemers, sponsoren en organisatie kijken terug op een geweldige dag.

RAC
RAC/Jaguar Rotterdam staat tot op de dag van vandaag garant voor hoge, duurzame kwaliteit en een redelijke prijs. De kwaliteit ligt verankerd in de betrokkenheid van de deskundige en ervaren vakmensen die zich met het topmerk Jaguar bezighouden. Toewijding en vakmanschap waarborgen ruim 75 jaar een optimale dienstverlening, afgestemd op de wensen van de vele klanten, want het enthousiasme, de werkwijze en de filosofie maken van RAC klanten, trouwe klanten.

Smit Mode
Smit Mode is een familiebedrijf onder leiding van acht neven en nichten; dit is inmiddels de vijfde generatie modetalenten. Achttien filialen verdeeld over negen heren- en negen dameszaken verspreid in de Drechtsteden en omgeving. Stuk voor stuk mode- zaken waar ruim 150 modeadviseurs en stylistes je graag inspireren en adviseren.

Landgoed Bergvliet
In een landelijke, rustgevende omgeving krijg je de mogelijkheid om op informele wijze sport en ontspanning met elkaar te combineren. Je kunt bijvoorbeeld samen met je zakenrelaties een balletje slaan maar ook deelnemen aan een golfdag of golfclinic. En desgewenst afsluiten met een voortreffelijke lunch, uitgebreid diner of aangeklede borrel, want ook dat behoort allemaal tot de mogelijkheden bij Landgoed Bergvliet.

Il Mercato
De Italiaanse keuken staat bekend om het weglaten, haar eenvoud in gerechten en toch mensen verrassen met unieke smaken. De kunst bij Italiaans eten is de eerlijkheid en puurheid van producten optimaal terug te laten komen in gerechten, het concentreren op smaken en het verfijnen van gerechted door het gebruik van specerijen en kruiden.
De essentie van de Italiaanse keuken sluit naadloos aan bij Il Mercato te Papendrecht, en dat proef je!