Home Blog Page 285

Bent u ook in ademnood?

0

Volgens het  Adviescollege toetsing regeldruk (Actal) is de regeldruk voor ondernemers verminderd maar ervaren ondernemers dit niet zo. Vreemd is dat niet: of je nu onder een steen ligt van 1,5 ton, of onder een steen van 1 ton, in beide gevallen kun je niet ademen!

Actal adviseert de regering om de regel¬druk voor bedrijven en burgers te verminderen. In het regeerakkoord geeft het kabinet aan de regeldruk merkbaar te willen verminderen door het beleid, inclusief uitvoering en toezicht, aan te laten sluiten op de ‘levende’ werkelijkheid. Dit lukt alleen als ‘regelgevers’ zich voortdurend realiseren wat het beleid precies voor burgers, bedrijven en professionals betekent. Het kabinet lijkt nu alleen gericht op een kwantitatieve vermindering. In de internationale regeldruk benchmark van de Wereldbank staat Nederland op de 28e plaats, nam Australië en Korea. We winnen het maar nipt van Rwanda en Chili.

Het zou niet eerlijk zijn de schuld bij uitsluitend de ambtenaren te leggen. De schuld ligt voornamelijk bij de politici die willen ‘scoren’, maar ook de staatssecretaris van Financiën weet er wel weg mee…..!

Een prachtig staaltje van excessieve regeldruk dat ik tegenkwam in het Sportbesluit wil ik u niet onthouden. Het gaat over goederen of diensten die onder het verlaagd btw-tarief van 6% vallen:

In het algemeen is yoga geen vorm van sportbeoefening. Yoga is een combinatie van beweging, rek-, ademhaling- en ontspanningsoefeningen, gericht op de bevordering van het evenwicht tussen lichaam en geest. Yoga vereist een lichamelijke en geestelijke inspanning. Het meest kenmerkende element van yoga is echter niet de actieve inspanning van lichaam en geest. Het is een vorm van lichaamsbeweging en geestelijke inspanning […]. De zogenaamde meditatieve yoga (zoals raja, bhaktii, inana, karma of tantra yoga) valt dan ook niet onder de post. [….] vormen van yoga, zoals hathayoga en ivengar yoga , die hoofdzakelijk fysiek van aard zijn en die erop gericht zijn om door het trainen van vaardigheid en kracht een goede conditie te ontwikkelen zijn wel onder de post te rangschikken.

Nederland op zijn smalst. Wij betalen dus ambtenaren om deze onzin uit te zoeken en op papier te zetten. De oorzaak ligt in een overschot aan beleidsambtenaren. Als er minder van deze ambtenaren zouden zijn, had ook niemand tijd deze onzin op papier te zetten. De politiek heeft de mond vol van vermindering van de regeldruk, maar in de uitvoering falen de politici ieder keer.

De oplossing? Misschien helpt het als ondernemers politici bewuster maken van het effect van al die overbodige regels. Dus als u, toevallig, een politicus spreekt, vraag hem wat hij heeft gedaan ter vermindering van de regeldruk. Wie weet dringt het signaal door tot in Den Haag!

Het familiebedrijf als fundament onder de “participatiesamenleving”

0

Een economische entiteit als de oplossing voor onze sociale vraagstukken. Meermalen wordt ik voor gek versleten wanneer ik dergelijke statements maak. Nu zal die constatering gek ongetwijfeld kloppen, maar niet door mijn visie op de sociale impact van familiebedrijven. En natuurlijk geld het niet voor alle bedrijven. Maar de meeste familiebedrijven hebben duidelijk door dat winst maken en menselijkheid geen tegengestelde krachten zijn, maar elkaar versterkende krachten. Zeker op lange termijn. Pak nu eens een directeur van zo’n bedrijf. En laten we voor het gemak een goedlopend familiebedrijf in gedachten nemen. Wanneer zo’n persoon asociaal gedrag gaat vertonen naar zijn eigen personeel is dit binnen no time in de omzet en winstontwikkeling te merken. Sociaal gedrag resulteert in waardeontwikkeling. Sociaal gedrag heeft overigens niets te maken met alle problemen maar met de mantel der liefde bedekken. Nee, het is meer zoals Jim Collins dat ooit eens heeft beschreven in zijn boek “Good to Great” streng maar rechtvaardig, maar ook zonder het eigen ego op de voorgrond te willen stellen. Dienstbaar leiderschap heet dat. Daarbij komt ook nog eens dat sociaal gedrag op de lange termijn besmettelijk is. Ik zou wel eens een onderzoek willen zien waarin het personeel van een goedlopend familiebedrijf wordt onderzocht op hoe zij zich gedragen in de maatschappij. Ik ben benieuwd hoeveel vrijwilligerswerk op de voetbalclub, en hoeveel hulp in de buurt en sociale controle er automatisch komt vanuit deze groep mensen. En hoeveel geld we op termijn dus minder hoeven uit te geven aan politie, stadswacht, zorg, onderhoud et cetera wanneer wij de ontwikkeling van familiebedrijven meer als ambitie zouden hebben.

Bedrijfsoverdracht: wacht niet te lang!

0

Staat u al lang aan het roer van uw onderneming ? Werkt de volgende talentvolle generatie in uw onderneming. Dan is het tijd om stappen te ondernemen. Stappen die over het algemeen om tijd en aandacht vragen. Een bedrijfsoverdracht is niet in een achternamiddag geregeld; het proces vraagt  overleg, planning en (fiscaal-) advies. De overheid faciliteert gelukkig (nog) dergelijke processen. Een korte verkenning.

Bedrijfsopvolgingsregeling: iets voor u?

Als u de aandelen van uw B.V. wilt overdragen aan een volgende generatie dan bent u in principe 25% inkomstenbelasting verschuldigd over de meerwaarde op die aandelen. In de situatie dat de aandelen worden geschonken of vererven is tevens (veelal 20%) schenk- of erfbelasting verschuldigd. Al met al een dure aangelegenheid die een bedrijfsopvolging flink kan bemoeilijken. Om die reden heeft de wetgever bepaald dat geen inkomstenbelasting verschuldigd is als aandelen worden geschonken cq. vererven in het kader van een bedrijfsoverdracht. Oftewel, als de B.V. een onderneming drijft, kan de inkomstenbelastingclaim op de aandelen worden doorgeschoven. Voor de schenk- en erfbelasting gelden in dat geval interessante vrijstellingen (€ 1.045.611 geheel vrij en het meerdere daarboven is voor 83% vrijgesteld). Het is daarom de moeite waard om hier serieus over na te denken.

Onderneming

Om van de bedrijfsopvolgingsregeling gebruik te kunnen maken wordt als voorwaarde gesteld dat de B.V. een actieve onderneming drijft. Aandelen in een beleggingsvennootschap kunnen dus niet fiscaal gunstig vererven of worden geschonken. Onlangs echter heeft het Gerechtshof in Den Haag beslist dat bij een schenking of vererving van aandelen in een vastgoedvennootschap wél een beroep kan worden gedaan op de faciliteiten. Concreet betekent dit dat niet hoeft te worden afgerekend in de inkomstenbelasting en dat ook voor de erf- en schenkbelasting een vrijstelling geldt. Dit is een interessante ontwikkeling waar u mogelijk uw voordeel mee kunt doen.

Trek uw plan

Veelal begint een ondernemer te laat aan overdracht. Wij willen u helpen hier eerder aan te denken, (fiscale) mogelijkheden met u te bespreken, plannen te maken en uit te voeren !

Wat denkt u van het volgende vergezicht: Niet alleen fiscaal gefaciliteerd overdragen maar ook durven om uit de dagelijkse operatie te stappen en als een helikopterpiloot de volgende generatie een stap verder helpen. Dat is goed voor u, voor uw opvolgers en ook voor de onderneming.

Visser & Visser organiseert in het najaar de bedrijfsopvolgingsweken, waarbij we in diverse bijeenkomsten meer informatie verschaffen over dit onderwerp.

Houd onze website in de gaten!
www.visser-visser.nl

Uw bedrijf zowel zakelijk als emotioneel verstandig overdragen aan uw kind(eren)

0

Op 15 maart 1970 startte Gerard zijn eigen bedrijf binnen de textielverzorging voor de horeca. Na 44 jaren van hard maar tevreden werken wil Gerard het bedrijf overdragen aan zijn zoon Paul. Paul werkt al sinds een aantal jaren in het bedrijf van zijn vader en kijkt ernaar uit om het bedrijf voort te zetten.

Na een aantal maanden is het zover; Paul is formeel eigenaar geworden van het bedrijf en vader Gerard blijft als aandeelhouder betrokken. In de daaropvolgende maanden blijkt dat Paul en Gerard andere gedachten hebben over de toekomst van het bedrijf en over het doen van investeringen. Ten aanzien van dit soort zaken zijn er alleen mondelinge afspraken gemaakt tussen Paul en Gerard; er staat weinig tot niets op papier. Naarmate de tijd vordert ontstaat er meer en meer onenigheid tussen Paul en Gerard; een advocaat moet uiteindelijk tussen beiden komen.

Denkt u dat Gerard en Paul op dezelfde wijze (slechts) mondelinge afspraken zouden hebben gemaakt indien de opvolger binnen het bedrijf een willekeurige derde was? Ik denk het niet.

Soms lijkt een bedrijfsoverdracht binnen de familiesfeer gemakkelijk en vanzelfsprekend; je kent elkaar goed, vertrouwd elkaar en gunt elkaar veel. Gevaar hiervan is echter dat men ‘de zakelijkheid’ van een bedrijfsoverdracht uit het oog verliest.

Bij het maken van de benodigde fiscale, juridische en financiële afspraken worden dan ook soms de bijzondere verhoudingen vergeten bij de overdracht van een bedrijf binnen de familiesfeer.

Er is vaak een verstrengeling tussen familie en bedrijf. Dat heeft voordelen: alle betrokkenen hebben hart voor de zaak. Maar de opvolging kan erdoor bemoeilijkt worden. Men wordt geconfronteerd met morele dilemma’s. Het familiebelang en het bedrijfsbelang kunnen nog wel eens door elkaar heen lopen.

Probeer daarom een aantal, eigenlijk hele simpele zaken, toe te passen tijdens een bedrijfsopvolging.

Begin bijvoorbeeld op tijd met het praten over een eventuele bedrijfsopvolging met uw kind(eren). Brainstorm en discussieer met uw kind(eren) over de toekomst van het bedrijf, neem de tijd om te wennen aan de toekomstige situatie en kom tot weloverwogen keuzes met elkaar. Kernpunt hierbij: hoe kijken jullie naar de familiebelangen en naar de bedrijfsbelangen in onderlinge verhouding?

Spreek over de verschillende mogelijkheden binnen de mate van uw (blijvende) betrokkenheid. Misschien is het wenselijk om het bedrijf bijvoorbeeld in twee etappes over te dragen aan uw kind(eren). Of blijft u als adviseur betrokken binnen het bedrijf, of misschien wel, net als Gerard, als aandeelhouder.

Gemaakte afspraken vastleggen blijft van belang; of uw kind(eren) nu opvolger zijn of een derde. Tevens dienen de afspraken ook “zakelijk” te zijn. De belastingdienst bekijkt bijvoorbeeld bedrijfsopvolging binnen families altijd kritisch en beoordeelt of er wel daadwerkelijk sprake is van “zakelijke voorwaarden”.

Een goede, open voorbereiding en schriftelijke vastlegging lijken van groot belang. Hulpmiddelen zoals de Toolkit Bedrijfsopvolging, stappenplannen en het BedrijfsOpvolgingsPlan (BOP) zijn hierbij nuttig en bieden houvast bij het te doorlopen bedrijfsopvolgingstraject.

Heeft u vragen/opmerkingen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact op met BVJA.

Van exclusief schilderij tot balpen

1

ViveleDon en Kleijn Gifts & Goods leveren alles op het gebied van luxe- en relatiegeschenken. Bijna tien jaar geleden startte Leon van Vive zijn bedrijf met het vervaardigen en leveren van Art en Design geschenken. Met ViveleDon bouwde Van Vive een uitstekende naam op in geschenkenland. “Ik voel mij als een vis in het water in deze branche. Steeds op zoek naar nieuwe en exclusieve geschenken.” En sinds vorig jaar kan ViveleDon echt alles leveren op het gebied van relatiegeschenken.

Toen nam Van Vive namelijk ook het Papendrechtse relatiegeschenkenhuis Kleijn Gifts & Goods over. Dit bedrijf is al jaren een begrip in de regio op het gebied van promotieartikelen, textiel en kerstpakketten. Hierdoor kan ViveleDon nu het gehele spectrum van relatie-geschenken aanbieden. Van Vive is een duizendpoot en gepokt en gemazeld in zijn vakgebied. Door zijn jarenlange ervaring heeft hij een enorm netwerk opgebouwd en kan men bij hem terecht voor een eenmalig exclusief op maat gemaakt geschenk tot regelmatige leveringen van duizenden stuks promotiemateriaal. “Het leuke is dat wij landelijke multinationals tot onze opdrachtgevers mogen rekenen, terwijl wij tegenwoordig ook de zzp-er van promotiemateriaal kunnen voorzien.”

Onderscheidend

Van Vive onderscheidt zich met zijn exclusieve assortiment. “Dat is de basis van ViveleDon. Wij werken al jarenlang met zo’n 60 kunstenaars, designers en vormgevers. Hierdoor staan wij borg voor geschenken met karakter en afgestemd op degene voor wie het geschenk bestemd is. Zo leveren wij schilderijen, awards, sculpturen, glaskunst en andere kunst-objecten voor bijzondere gelegenheden. Onze contacten met de productie-bedrijven zijn uitstekend en wij kunnen unieke geschenken maken in alle materialen.” Van Vive wil uiteraard zijn goede naam bestendigen en werkt daarom samen met bedrijven zoals Schoonhoven Keramiek, Schott Zwiesel en Glasatelier Van Tetterode te Amsterdam.

Elk budget

Om trendsetter te blijven op het gebied van exclusieve geschenken bezoekt Van Vive regelmatig beurzen over de gehele wereld. “Het is van belang om steeds nieuwe dingen te ontdekken. Daarnaast ontwikkelen wij zelf, en vaak in samenwerking met onze leveranciers, nieuwe geschenken. Het gaat er bij ViveleDon om dat wij geschenken of kunstobjecten leveren waar de identiteit van de gever duidelijk vanaf straalt en waar de ontvanger zich geheel in kan vinden. Vandaar ook dat wij het gehele traject begeleiden, van de eerste schets tot en met de aflevering.” Voor elk budget heeft ViveleDon een verrassend geschenk binnen handbereik. Er is een uitgebreid assortiment met traditionele geschenken zoals stropdassen, paraplu’s, pennen, leren gebruiksvoorwerpen en nog heel veel meer. “Maar we willen ook graag onze toegepaste kunst onder de aandacht brengen. Voorwerpen van keramiek bijvoorbeeld, een schaal, een vaas of iets dergelijks met een eigen kenmerk. Dagelijks te gebruiken en toch kunstzinnig. Maar ook een persoonlijk exclusief schilderij is mogelijk. Mijn oproep is dan ook: daag ons uit om samen met u creatief te zijn en laat ons met u mee denken bij het vinden van een passend geschenk. Vanzelfsprekend geheel vrijblijvend,” zo besluit Van Vive.

Samen bouwen aan de Zwijndrechtse economie

0

De uitstekende bereikbaarheid, zowel over de weg (A15 en A16), het water en het spoor, maakt Zwijndrecht tot een goede vestigingslocatie voor bedrijven. Het is een groene gemeente, uniek gelegen langs de Oude Maas, net buiten de Randstad.

Zwijndrecht heeft zich ontwikkeld tot de thuishaven voor de binnenvaart in de regio Drechtsteden, een belangrijk maritiem knooppunt in Nederland. Ondernemers dragen bij aan de ontwikkeling van de gemeente Zwijndrecht en zorgen voor dynamiek in de regio. De gemeente zet dan ook in op een goede dienstverlening en bouwt samen met de ondernemers aan een sterke economie.

Eerder dit jaar is het startsein gegeven voor de uitvoering van het Economisch Programma. Een nauwe samenwerking en afstemming met het bedrijfsleven was daarbij een voorwaarde. De mening van het bedrijfsleven is belangrijk: een ondernemer weet als geen ander wat er nodig is om goed te kunnen ondernemen. Het programma is dan ook in co-creatie met het bedrijfsleven van Zwijndrecht opgesteld.

Onder leiding van een kernteam van vertegenwoordigers van verschillende ondernemersverenigingen en belangenorganisaties is een drietal bijeenkomsten georganiseerd. Ondernemers en vertegenwoordigers uit het onderwijs en de politiek hebben elkaar ontmoet en standpunten uitgewisseld. Uiteindelijk is gezamenlijk vastgesteld wat belangrijk is voor de toekomst van de lokale economie en welke activiteiten daarbij horen.

Breed gedragen programma

“Met het Economisch Programma heeft de gemeente Zwijndrecht de afgelopen periode uitvoering gegeven aan de ambitie het bedrijfsleven betere kansen te bieden om zich goed te ontwikkelen. En het bedrijfsleven als klant zo optimaal mogelijk te bedienen. De gemeente heeft geluisterd naar wat het bedrijfsleven ervaart en die signalen vertaald naar beleid en concrete activiteiten. Dit heeft geleid tot een gezamenlijk, breed gedragen programma voor de economische toekomst van Zwijndrecht,” aldus wethouder Robert Kreukniet (Economie).

“De komende drie jaar richten we ons op 58 activiteiten rond een vijftal thema’s:

  1. Vestigingsklimaat, bereikbaarheid en voorzieningen
  2. Onderwijs en arbeidsmarkt
  3. Communicatie en PR
  4. Dienstverlening en samenwerking bedrijfsleven
  5. Binnenvaart en maritiem.

Enkele voorbeelden van activiteiten zijn:

  • Revitalisering van bedrijventerreinen Groote Lindt en Develpoort.
  • Stimuleren, faciliteren en ondersteunen van Bedrijven Investeringszone, keurmerk veilig ondernemen en parkmanagement.
  • Aanbestedingsbeleid benutten voor lokaal en regionaal bedrijfsleven.

Elk thema heeft een ‘trekkersduo’: een bestuurder van de gemeente voor de uitvoering én een ondernemer uit het kernteam ter ondersteuning. Zij vormen samen het boegbeeld bij bijeenkomsten en evenementen. Zo benadrukken we de samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven.”

Meer weten?
www.zwijndrecht.nl/ondernemen

Regioplein Zuid-Holland Zuid tijdens Bouw Compleet

0

Op 9, 10 en 11 September 2014 vindt in de Evenementenhal Gorinchem de vakbeurs Bouw Compleet plaats. Tijdens deze vakbeurs is er een regioplein gevormd waar ruim 40 voornamelijk regionale ZZP-ers zich presenteren.

Het regioplein is een initiatief van Johan de Ruiter van Van Wijngaarden Groothandel in Sliedrecht en Lambert van Gameren van ZZP-News. Johan de Ruiter licht toe hoe het regioplein tot stand is gekomen. “Wij zien steeds vaker dat regionale ZZP-ers elkaar opzoeken en van elkaars diensten gebruik maken. Bij grotere bedrijven was en is dat vaak al gebruikelijk. Kijk maar naar een scheepswerf, waar veel andere bedrijven voor werken. Of een aannemer die met onderaannemers en inleners aan het werk is. Vaak leveren bedrijven kwaliteiten die ook prima aansluiten bij andere doelgroepen. Denk aan een watersnijbedrijf dat normaal in de metaalbewerkingsindustrie opereert, maar ok prima stenen, kunststof of zelfs hout voor andere bedrijven kan snijden.”

De Ruiter broedde al langer op een plannetje waarmee regionale bedrijven zich meer kunnen  laten gelden. “Wij hebben nu samen met andere bedrijven in de bouwbranche uit regio Zuid-Holland Zuid de handen ineen geslagen. Wij geloven sterk in regionaal samenwerken voor ZZP-ers. Onze slogan tijdens het werven voor deelnemers voor het regioplein was dan ook: ‘Zeg niet te snel nee, maar doe gewoon mee aan het Regioplein-ZHZ tijdens de beurs Bouw Compleet. Ga de uitdaging aan, want krachten bundelen maakt sterk!’ En het resultaat mag er zijn. Wij hebben bijna 500 m2 standruimte gevuld met verschillende bedrijven uit de bouwbranche. Dat geeft de vakbeurs Bouw Compleet een extra toegevoegde waarde en is het voor u als bezoeker daarom dus extra interessant om deze beurs te komen bezoeken.”

Meer informatie is te vinden op de website www.regioplein-zhz.nl en ok diverse mediapartners zoals Drechtsteden BUSINESS (www.drechtstedenbusiness.nl), ZZP- News (www.zzp-news.nl) en Sliedrecht Vandaag (www.sliedrechtvandaag.nl) ondersteunen dit initiatief.

Regioplein tijdens Bouw Compleet

De vakbeurs Bouw Compleet is dé relatie- en netwerkbeurs in de bouw. Bent u een aannemer, onderaannemer, werkvoorbereider, uitvoerder, calculator, architect, vertegenwoordiger, werkzaam bij een woningbouwvereniging, werkzaam bij de gemeente of op een andere manier bouwspecialist, dan zien wij u graag op het Regioplein tijdens Bouw Compleet Gorinchem!

Ondernemer met de ondernemers

0

Veel kunst aan de muur, een prachtige en stijlvolle inrichting en als paradepaardje een zeer professioneel geoutilleerde presentatieruimte. Zo ziet het onlangs in gebruik genomen nieuwe kantoordeel van Verstegen accountants en belastingadviseurs er uit. Al sinds 1979 is het accountantskantoor aan de Noordendijk in Dordrecht gevestigd. Aanvankelijk werden delen van het kantoorpand verhuurd, maar gestage groei maakt het noodzakelijk dat bijna het gehele pand nodig is om de eigen organisatie te huisvesten.

De directieleden Rien Paans, Jan van Neerbos en Edzo van den Berg tonen met de nodige trots het nieuwe deel van het pand. Paans: “Wij hadden deze ruimte hard nodig voor onszelf en dat was tevens een mooi moment om de zaak eens grondig op te laten knappen. Werkelijk alles is gestript en in ruim een half jaar verbouwd tot een eigentijds kantoor.” Met de 125 medewerkers zit het pand nu bijna vol. De historie van Verstegen accountants en belastingadviseurs begon in 1972. In januari van dat jaar startte Ger Verstegen met vier medewerkers zijn eigen accountantskantoor. In 1979 verhuist het kantoor naar een, toen, gloednieuw kantorencomplex aan de Noordendijk.

Twee bedrijven

Inmiddels mag Verstegen accountants en belastingadviseurs zich een middelgroot kantoor noemen met vestigingen in

Dordrecht en Assen. Daarnaast is er een samenwerkingsverband met G&O Verstegen Registeraccountants in Gorinchem. Het kantoor richt zich voornamelijk op het midden- en kleinbedrijf, overheid en non-profit organisaties. “Wij vormen eigenlijk twee bedrijven in één,” zo schetst Edzo van den Berg de bedrijfsactiviteiten van Verstegen. “Ruim de helft van onze collega’s houdt zich bezig met het MKB. Dat varieert van de bakker op de hoek tot internationaal opererende bedrijven. De anderen richten zich vooral op gemeenten en organisaties zoals zorg-instellingen, kerken, woningcorporaties, etc.” Met name in deze markten moet Verstegen opboksen tegen de Big Four (EY, Deloitte, KPMG en pwc, red.), maar dat gaat de Dordtse accountants goed af.

Speelvelden

“Het bedrijfsleven en non-profit organisaties zijn totaal verschillende speelvelden. Vandaar ook onze interne splitsing in specialismen,” zegt Paans. “Bij non-profit organisaties zie je vaak langere beslistrajecten en een brede verantwoording aan de buitenwereld. Een directeur/aandeelhouder kan sneller schakelen en hoeft bij wijze van spreken slechts verantwoording af te leggen aan zijn of haar partner.” In het MKB heeft Verstegen al decennia lang een bekende naam. In de non-profit tak maakt het kantoor eveneens snel naam en faam. Vooral bij zorginstellingen heeft Verstegen een uitstekende reputatie. Van Neerbos: “Dat is mede een gevolg vanuit ons verleden. Twaalf jaar geleden hebben wij een strategische keuze gemaakt om ons marktgebied uit te breiden naar non-profitorganisaties, met als basis onze aanpak in het MKB; betrokken, ambachtelijk en korte lijnen. Door de overname van een accountantskantoor dat gespecialiseerd was in de zorgsector, hebben wij veel kennis en expertise in huis gehaald. In de zorgsector hebben wij nu een flink marktaandeel en daar zijn wij ontzettend trots op. Vooral de laatste jaren is ons aandeel in deze sector flink gegroeid.”

Efficiencyslag

De afgelopen jaren heeft ook de accountancy te maken gehad met krimpende markten. Verstegen heeft de omzet met de nodige inspanningen op peil weten te houden. Sterker nog, er is alweer enige tijd sprake van groei. Hierbij speelt

efficiency, waarbij maximaal is ingezet op  automatisering en ontzorging van klanten, een hoofdrol. Van den Berg: “In Exact hebben wij een strategische partner gevonden. Online administratie wordt steeds populairder. De klant hoeft slechts zijn post in te scannen en zijn administratie wordt bijgewerkt. De klant kan altijd en overal inloggen en informatie opvragen.” Andere groei-initiatieven zijn het oprichten van een trustkantoor en het uitbreiden van de internationale activiteiten.

Dutch Trust Agency

Onlangs is Dutch Trust Agency opgericht als een onafhankelijk trustkantoor met vestigingen in Amsterdam, Dordrecht en Assen. Een trustkantoor houdt zich bezig met het besturen van vennootschappen. Jan van Neerbos heeft Dutch Trust Agency onder zijn hoede. “Er zijn slechts zo’n 180 trustkantoren in Nederland, waarvan meer dan de helft in Amsterdam is gevestigd. Hier in de regio zijn wij uniek, mede omdat wij ook accountancy en fiscale diensten kunnen aanbieden.” Aan de trusts hangen veelal werkzaamheden met een internationaal karakter vast. Niet voor niets maakt Verstegen deel uit van het MGI-netwerk, een internationale krachtenbundeling van onafhankelijke ondernemingen op gebied van accountancy en fiscaliteit en actief in zo’n 85 landen. Over de landsgrenzen opereren is een belangrijke groeifactor binnen Verstegen. “Een belangrijk deel van ons klantenbestand bestaat uit familiebedrijven die internationaal opereren. Samen met de trustactiviteiten zijn onze internationale werkzaamheden tot een omvangrijk deel van ons dienstenpakket uitgegroeid. Bedrijven doen voor hun zaken over de landsgrenzen steeds meer een beroep op ons,” zegt Paans. Opvallend is dat steeds meer vermogende ondernemers hun holding laten registreren bij de Trust. Zij vinden het uit privacy en veiligheidsoogpunt niet plezierig als hun holding geregistreerd staat op hun privé-adres.

Breed scala

Verstegen accountants en belastingadviseurs profileert zich als ondernemer met de ondernemers. Het kantoor kenmerkt zich door korte lijnen, stabiele adviesteams die uit hoog opgeleide specialisten bestaan en een breed scala aan dienstverlening. Van Neerbos: “Wij genieten veel vertrouwen van onze klanten.  Niet onbelangrijk in de accountancy. Wij doen er veel aan om dit vertrouwen en om onze expertise dagelijks te bewijzen. Wij anticiperen snel en kennen geen strikte scheiding tussen de accountants en fiscalisten. Iedereen loopt hier bij elkaar binnen. Onze medewerkers waarderen dit en het maakt het leuk en interessant om hier te werken. Wij zijn breed georiënteerd en kunnen klanten op allerlei manieren begeleiden en van dienst zijn.”

Verstegen lijkt een goed bewaard geheim in Dordrecht. Paans glimlachend: “Wij zijn groter en doen meer dan menigeen van ons kantoor verwacht. Wij zijn een moderne en transparante organisatie die haar klanten veel te bieden heeft.” De ambities van de Dordtse accountants en belastingadviseurs reiken ver, zo is wel duidelijk. Ze zullen zich aan de Noordendijk de komende jaren dan ook niet snel vervelen.

Meer deals en sneller groeien met salesforce.com

0

Het ervaren softwareontwikkelingsbedrijf KT-Vision heeft in Hendrik-Ido-Ambacht onlangs een Salesforce Expertisecentrum geopend. Met de applicaties van salesforce.com heeft iedere gebruiker altijd en overal inzicht in de bedrijfsgegevens.

Initiatiefnemer Wim van der Giessen van het Salesforce Expertisecentrum vertelt dat het een zoektocht was naar het beste pakket om op een snelle en betrouwbare manier gebruiksvriendelijke software te ontwikkelen. “Een paar jaar geleden bouwde ik één identieke applicatie op verschillende platforms. Elk platform heeft zijn eigen voordelen, maar het platform van salesforce.com stak er met kop en schouders boven uit. Een eenvoudige keuze dus om met dit pakket verder te gaan. Het grote voordeel van dit platform is dat je altijd en overal inzicht hebt in de meest actuele gegevens van je bedrijf. Of het nu gaat om klantgegevens, om het aantal verkochte producten of om afspraken, iedereen kan wereldwijd via het web of met de mobiele app zijn gegevens bijwerken die vervolgens voor de hele organisatie direct beschikbaar zijn.”

Salesforce.com biedt applicaties aan via het internet. Deze applicaties zijn ook toegankelijk via een app voor tablet en mobiel. Hierdoor is er altijd en overal inzicht in alle gegevens. Ook hoeft de applicatie niet op pc’s geïnstalleerd te worden en hoeven er geen eigen servers aangeschaft te worden. “Klanten zijn het bestaansrecht van iedere onderneming,” zo geeft Wim van der Giessen aan. “De klant van vandaag stelt hoge eisen en wil snel en juist worden geïnformeerd over de voortgang. Voor veel organisaties vormt dit een uitdaging. Verkopers beheren ieder hun eigen klantdata die daardoor niet inzichtelijk is voor collega’s. Vergaderingen gaan voornamelijk over wat de stand van zaken is, in plaats van welke verbeteringen kunnen worden uitgevoerd. Het ontbreekt dus vaak aan het meten van prestaties en resultaten. Salesforce.com biedt een platform waar op een eenvoudige manier alle data voor de juiste personen toegankelijk is. Ik geloof dat een accuraat verkoopproces het verschil kan maken tussen wel of niet succesvol zijn.” Het onlangs geopende Salesforce Expertisecentrum helpt bedrijven en instellingen bij de implementatie van de applicaties van salesforce.com. Een belangrijk onderdeel hiervan is het opleiden van beheerders en gebruikers. Daarnaast realiseren zij uitbreidingen en integraties om de applicaties van salesforce.com goed te kunnen toepassen in iedere organisatie en omgeving.

Laat kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met het bedrijfsleven

0

De leerling van nu is de werknemer van de toekomst. Als het bedrijfsleven vroegtijdig in jongeren investeert, zal zij daar later optimaal van kunnen profiteren.

Overheid en onderwijsinstellingen zien steeds meer in dat het van groot belang is om onderwijs en het bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Want om het onderwijs op het bedrijfsleven aan te laten sluiten, is een goede samenwerking tussen scholen en ondernemers onontbeerlijk. Maar ook bedrijven hebben een rol in het verbeteren van het onderwijs. Zo kunnen zij stageplaatsen aanbieden om zo een soort garantie te creëren om over voldoende gekwalificeerd personeel in de toekomst te beschikken.

Agnes Klaren, André van Ballegooijen, Hillebrand Beärda, Marijke Honing, Erwin Boer, Peter Vrancken en Frans van Weert praten in het opleidingscentrum van McDonald’s in Dordrecht Centrum over dit onderwerp.

Zuigkracht

Een goed voorbeeld van een constructieve verbinding tussen opleiding en het bedrijfsleven is het opleidingscentrum van Bakker Sliedrecht. André van Ballegooijen is hoofd van dit opleidingscentrum waar theorie wordt afgewisseld met de praktijk. “Een aantal jaren geleden hebben wij een opleidingscentrum opgezet om jongeren klaar te stomen voor een carrière bij Bakker Sliedrecht. In onze bedrijfsschool verzorgen wij voor gediplomeerde VMBO-leerlingen de opleiding tot monteur.” Agnes Klaren is onder andere manager Leerhuis bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. Ook het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft opleiding en onderwijs hoog in het vaandel staan. “Wij vinden het belangrijk om werkelijk fysiek op de vloer les te geven. Momenteel hebben wij ongeveer 100 dokters en 80 verpleegkundigen in opleiding.” Als Onderwijscoördinator op CSG De Lage Waard juicht Hillebrand Beärda deze vorm van samenwerking toe. “In de veertig jaar dat ik aan het onderwijs verbonden ben, heb ik altijd als doel gehad om onderwijs, organisaties en ondernemers aan elkaar te koppelen.” Hij is er voorstander van dat leerlingen al op zeer jonge leeftijd in aanraking komen met de arbeidsmarkt. Eigenlijk al vanaf de basisschool. Hij vertelt waarom: “Jaren geleden zag ik een jongetje op een Havenfestival vol overgave proberen om met een kraan een spijker in een smal buisje te krijgen. Hij was op dat moment de kraandrijver van de toekomst. Ik vind het spijtig dat kinderen tegenwoordig weinig mogelijkheden hebben om al op jonge leeftijd kennis te maken met een vak. Wij scholen, maar ook de bedrijven en de overheid zijn er verantwoordelijk voor om die zuigkracht eerder in te zetten. Op jonge leeftijd willen kinderen zich nog spiegelen aan volwassenen.” Relatieregisseur  van Konekto Frans van Weert haakt hierop in: “Als je mensen een schip wilt laten bouwen, moet je ze niet alleen touwen en hout geven maar ook de liefde voor de zee bijbrengen. Als je een passie kunt aanwakkeren voor een bepaalde sector of vak komt de rest vanzelf wel. We zien dat het onderwijs verandert. In plaats van het enkel en alleen overdragen van kennis, draait het steeds meer om het aanleren van vaardigheden. Dat betekent dat de praktijk steeds belangrijker wordt en daar is een duurzame samenwerking tussen opleiders en ondernemers voor nodig.”

Opleidingstraject

Peter Vrancken – voorzitter college van bestuur Da Vinci College – benadrukt nog eens dat er alleen sprake kan zijn van goed onderwijs als dit in samenwerking plaatsvindt. Een mooi voorbeeld hiervan is de Duurzaamheidsfabriek. Bedrijven hebben hier met een deel van hun activiteiten intrek genomen om samen met onderwijsinstellingen en kennisinstituten onderwijs in praktijksituaties te geven aan nieuwe generaties technici. “Door met veel bedrijven samen te werken, benader je veel eerder de wensen en behoeften van zowel de leerlingen als de bedrijven.” Agnes Klaren vertelt dat ook het Albert Schweitzer ziekenhuis meer en meer toe wil naar een verbinding met andere, aanpalende instellingen. “Stagiaires kunnen zo niet alleen een kijkje in de keuken van het ziekenhuis nemen, maar ook bij verpleeg- en zorgtehuizen. Het opdoen van ervaring is een traject, je werkt naar iets toe door verschillende stapjes te nemen.” Peter Vrancken geeft aan dat de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven meer moet inhouden dan het aanbieden van stageplekken of apparatuur beschikbaar stellen. Het bedrijfsleven moet invloed kunnen hebben op het curriculum, maar het is ook de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven om breder op te leiden dan alleen voor de vraag van vandaag. Als Account Adviseur van Baanbrekend Drechtsteden weet Erwin Boer als geen ander dat een opleidingstraject in samenwerking met bedrijven vaak noodzakelijk is om werkzoekende jongeren aan een baan te helpen. “Er is een groep jongeren dat een stukje netwerk mist om een passende baan te vinden. Wij helpen kandidaten die een bijstandsuitkering ontvangen van de Sociale Dienst Drechtsteden, of op het punt staan deze aan te vragen, bij het vinden van werk. Baanbrekend Drechtsteden bemiddelt regelmatig kandidaten naar werk via een opleiding, training of begeleiding op de werkvloer. Zo vergroten zij hun kansen op de arbeidsmarkt.”

Voldoende stage- en leerwerkplekken

De deelnemers aan het rondetafelgesprek zijn het roerend met elkaar eens; om leerlingen zo goed mogelijk klaar te stomen voor een baan, moeten zij al op jonge leeftijd kennis maken met meerdere soorten arbeidsplaatsen. De vraag is of er wel voldoende stage- en leerwerkplekken in de regio beschikbaar zijn om aan de vraag te voldoen? Frans van Weert vindt van wel. “Alleen,” zo zegt hij, “zijn er vaak te weinig connecties om alle plekken te vinden. Wij ondersteunen in dit proces door in gesprek te gaan met bedrijven, eigenlijk vinden we dan altijd wel iets passends. Het bedrijfsleven is zeker bereid om  mee te werken, echter ondernemers willen niet te veel gedoe.” Marijke Honing – eigenaresse McDonald’s Dordrecht-Centrum en Dordrecht Noord – beaamt dit. “Om ons bedrijf als stageplaats aan te bieden is niet altijd even eenvoudig. Je moet in contact komen met de juiste scholen en hun stage-coördinatoren. Niet elke ondernemer heeft zin om daar zelf achteraan te gaan.” Peter Vrancken geeft aan dat er grote verschillen zijn tussen sectoren voor wat betreft de beschikbaarheid van stageplekken. “We werken met ruim 3400 bedrijven samen en in sommige sectorenzijn er wel degelijk tekorten aan stagemogelijkheden voor onze studenten. Bijvoorbeeld in de zorg is het voor sommige jongeren lastig om een plek te krijgen.” Agnes Klaren kan dit wel verklaren. “Om zorginstellingen financieel gezond en toekomstbestendig te maken, zijn er veel banen geschrapt die er ook niet meer zo snel bij zullen komen. Minder arbeidsplaatsen betekent ook minder ruimte voor personeel in opleiding. Daarnaast krijgen we meer te maken met complexere situaties. Zo is de opnameduur van patiënten korter en worden patiënten steeds zieker. Onze medewerkers moeten hierdoor op een hoger niveau kunnen werken, waardoor er steeds minder plaats is voor personeel in opleiding van een lager niveau.” Een ander probleem is volgens Peter Vrancken dat er bedrijven zijn die aangeven liever niet met allochtonen te willen samenwerken. “Voor deze groep jongeren is het lastiger om een plek te vinden.” André van Ballegooijen herkent dit niet. “Dit speelt bij ons absoluut geen rol, toch merk ik wel dat onze stageplekken vooral door autochtone jongeren opgevuld worden. De allochtone jeugd belt wel, maar vaak vlak voordat de stage begint, wanneer alle plaatsen al vergeven zijn.” Ook Hillebrand Beärda krijgt hier niet veel mee te maken. “Het lukt ons eigenlijk altijd wel om voor alle leerlingen een stageplek te vinden.” Marijke Honing die onder ander een plek biedt aan stagiaires van CSG De Lage Waard snapt dit wel. “Op deze school is het zo geregeld dat bedrijven vooraf kunnen aangeven hoeveel stageplekken zij beschikbaar hebben en in wat voor vakgebieden. De school maakt zelf een voorselectie en kijkt welke leerling het beste bij welke stageplek past.”

Participatiewet

Een ander heikel punt is de nieuwe Participatiewet die naar verwachting op 1 januari 2015 in werking treedt. Met de Participatiewet wil de overheid meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk krijgen. Werkgevers hebben met de overheid afgesproken extra banen te scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking zoals Wajongers. Geven werkgevers niet genoeg banen vrij, dan dwingt de overheid deze af met een quotum. Circa 80 procent van de werkgevers heeft al aangegeven geen werk te hebben voor deze groep. Ook Agnes Klaren ziet hierin een grote uitdaging. “Het Albert Schweitzer ziekenhuis voelt zich maatschappelijk verplicht om hieraan te voldoen. Het is alleen niet heel eenvoudig voor ons om de juiste plek te vinden voor mensen met een arbeidsbeperking.” Peter Vrancken vult haar aan. “Wij hebben maar een beperkt aantal functies waar je deze groep mensen echt goed kunt inzetten, je kunt ze niet voor de klas zetten. Ik begrijp dat het nodig is, maar het wordt er voor bedrijven en organisaties niet eenvoudiger op, zeker niet in concurrentie met de afgestudeerden op de lagere niveaus van het MBO.” Erwin Boer ondervindt dagelijks dat de vraag van het niveau hoger ligt dan het aanbod. Maar zijn ervaring leert dat er vaker naar competenties en talenten gekeken moet worden dan alleen maar naar opleidingen. “Werkgevers zeggen al snel; ik hoef niet iemand die ingeschreven staat bij de Sociale Dienst. Toch is het zaak om verder te kijken en deze mensen een kans te geven. Kijk goed naar iemands arbeidsverleden. Een man die bij ons ingeschreven stond als timmerman, bleek een heel binnenschip vertimmerd te hebben. Zo’n persoon kan enorm waardevol zijn voor een scheepsbouwbedrijf.” Voor André van Ballegooijen is hiermee het cirkeltje rond. Hij zegt: “Als er al bij jongeren een passie voor een vak ontstaat, zullen ze veel eerder een baan vinden.” Hillebrand Beärda vindt het dan ook zaak om jongeren zo vroeg mogelijk in aanraking met het bedrijfsleven te laten komen. “We hebben onder andere met Konekto de verantwoordelijkheid genomen om kinderen via de onderwijsroute het bedrijfsleven binnen te brengen. Bedrijven kunnen op die manier kennis maken met hun mogelijk toekomstige medewerkers en daarnaast is de kans dat er bij kinderen al op jonge leeftijd liefde voor een vak of sector ontstaat vele malen groter.”