Home Blog Page 287

Starten met een voorsprong

0

Een eigen bedrijf starten brengt veel beslissingen met zich mee. Het liefst wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag, maar doe dat wel zo doordacht mogelijk. Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde biedt veel handige hulpmiddelen en voordelen op zakelijke producten die u helpen bij het starten van uw onderneming. Zo kunt u starten met een voorsprong.

Startende ondernemers kunnen bij Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde terecht bij een team van deskundige adviseurs. Zij geven advies over bijvoorbeeld betalen en sparen, het afdekken van risico’s, financieren maar ook over het ondernemingsplan. ‘Bijna alle zaken kunnen we telefonisch en digitaal afhandelen, zoals het openen van een zakelijke rekening en het afsluiten van bedrijfsverzekeringen’, vertelt Robert Maurik, Manager Bedrijvenadvies bij Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde. ‘Toch is het starten van een eigen bedrijf een impactvol moment in je leven, vergelijkbaar met het behalen van een belangrijk diploma of de geboorte van je kinderen. Daarom is er ook altijd ruimte voor een persoonlijk gesprek. Dat laatste is sowieso noodzakelijk als de startende ondernemer een financieringsbehoefte heeft. Bij zo’n start komt vaak wel wat meer kijken.’

Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk, daarvan is Robert Maurik overtuigd. ‘Starters kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Ook als iemand nog níet is gestart, kan het nuttig zijn om alvast eens te sparren met een adviseur van onze bank. In die pre-startfase (maar ook daarna nog) is het online platform ikgastarten.nl ontzettend handig. Hierop staan veel nuttige tips en informatie om een snelle start te maken. Hoe schrijf je bijvoorbeeld een waterdicht en allesomvattend ondernemingsplan, welke rechtsvorm kies je, waar moet je rekening mee houden ten aanzien van marketing, verkoop of de inrichting van je administratie en wat zijn de laatste ontwikkelingen in jouw branche?’ Volgens Robert is een ondernemingsplan voor elke starter een aanrader. Zo’n plan fungeert als een soort van spoorboekje voor bijvoorbeeld de eerste twee jaar. Het helpt de ondernemer om zichzelf periodiek te spiegelen aan zijn bedrijfsdoelstellingen: verloopt het nog volgens plan? ‘Ondernemers moeten zichzelf sturen; er is geen baas die vertelt hoe iets moet of wat wanneer klaar moet zijn.’

Samen bereik je meer
Het klinkt mooi: starten met de Rabobank is starten met een voorsprong. Maar waaruit blijkt dat precies? ‘Enerzijds bieden we zakelijke startersvoordelen’, legt Robert uit. ‘Om er een paar te noemen: geen kosten voor het betalingsverkeer en Rabo Internet- en Mobielbankieren, korting op de zakelijke rekening, 20 procent korting op de aansprakelijkheidsverzekering en drie jaar lang korting op de arbeidsongeschiktheidsverzekering van Interpolis (bekijk de voorwaarden op rabobank.nl). Onze bank richt zich op langdurige relaties. Daarom zijn onze startersvoordelen vooral op de langere termijn gericht.’ Behalve met deze voordelen helpt de Rabobank starters ook op weg via tips, tools en handige sites. Zo helpt rabobankstartproof.nl bij het schrijven van een ondernemingsplan en vindt u op rabobank.nl/bedrijven een handig stappenplan. Het online platform ikgastarten.nl biedt nieuws, tools en informatie. Daarnaast is in de Rabo Kennis App onze sector- en landenkennis gebundeld met actuele informatie uit de markt. Ook geeft de online E-scan op
rabobank.nl/starten inzicht in uw kwaliteiten en verbeterpunten, zodat u sterker kunt starten. Robert Maurik benadrukt dat Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde ook ondernemers met elkaar in contact brengt. ‘Wij verbinden ondernemers graag met elkaar tijdens bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, waar onze bedrijvenadviseurs vaak aanwezig zijn. Dat doen wij vanuit ons coöperatieve gedachtegoed: samen bereik je meer dan alleen.’

Starter van het kwartaal
Gert-Jan Visser, sinds maart dit jaar eigenaar van Kaas en Zo in Barendrecht, onderschrijft de woorden van Robert Maurik. ‘Het kaasvak is mijn passie en met mijn eigen kaaswinkel is een droom uitgekomen. De Rabobank heeft mij uitstekend geadviseerd. Als er iets geregeld moest worden, hoefde ik daar nooit achteraan te zitten. Met alle hulpmiddelen en adviezen ben ik zonder twijfel gestart met een voorsprong.’ Gert-Jan is eerder dit jaar aangewezen als starter van het kwartaal, een eretitel waarmee Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde in 2014 viermaal per jaar een startende ondernemer in het zonnetje zet. Deze starter van het kwartaal, die wel bij Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde moet bankieren, dient als inspiratie voor anderen en krijgt via de bank in verschillende media een podium.

Pas op de plaats
Wat maakt een ondernemer succesvol? ‘Allereerst een goed idee en daarnaast heel veel doorzettingsvermogen en zelfdiscipline’, aldus Robert. ‘Een bepaalde eigenwijsheid ook, maar wel met de bereidheid om te luisteren. Gek genoeg kan enthousiasme een valkuil zijn. Enerzijds heb je dat als starter nodig. Maar door een te groot enthousiasme kun je verkeerde beslissingen nemen, bijvoorbeeld door te snel te willen groeien. Natuurlijk moet je vooruit denken, maar het is belangrijk om vermogen op te bouwen als buffer voor mogelijke tegenvallers.’ Zoals Rob de Ruijter, die na zijn vertrek bij de RET met Uitvaartverzorging Ridderkerk startte. ‘Ik ben tweeënhalf jaar geleden rustig begonnen en dat gaat nu zijn vruchten afwerpen. Onlangs heb ik bij Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde krediet gevraagd én gekregen om te investeren in mijn nieuwe bedrijfspand!’

Meer weten?
Kijk dan op rabobank.nl/rmij, stuur een e-mail naar bedrijven@rmij.rabobank.nl of bel (0180) 639 500 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur).

Rabobank
DM Desk

Schouten Zekerheid: Sparringpartner voor ondernemers

0

De zakelijke klant van aansprakelijkheid tot pensioen bedienen; dat is wat Schouten Zekerheid Makelaars in Assurantiën B.V. al 61 jaar doet. De in Rotterdam gevestigde onderneming bemiddelt als (beurs)makelaar in verzekeringen voor bedrijven, instellingen en branche- en beroepsorganisaties. De Schouten Toren naast de Van Brienenoordbrug als befaamde landmark en uitvalsbasis moet echter niet worden gezien als een ivoren toren. “Integendeel, wij staan met onze voeten in de klei. Onze platte organisatie stelt ons in staat snel en adequaat te handelen en klanten te ontzorgen,” legt Wilco de Haan, directeur Risico Management, uit.

Schouten Zekerheid werd in 1953 opgericht door Jaap Schouten. “Dankzij autonome groei en verschillende overnames is ons bedrijf vanaf eind jaren negentig uitgegroeid tot een organisatie met ruim honderd man in dienst,” vertelt algemeen directeur Rob van Os. “Ik denk dat onze no-nonsense benadering wordt gewaardeerd door klanten. What you see is what you get. Wij zijn altijd helder over onze dienstverlening.” Dat dienstenpakket is veelomvattend. Voor Schouten Zekerheid is dan ook een belangrijke taak weggelegd om klanten te helpen bij het verzekeren van risico’s, vindt De Haan. “Onze dienstverlening bestaat uit vijf concrete fases. Allereerst inventariseren we bij een klant welke koers deze wil varen. Waar wil hij heen? Wat zijn de belangrijkste doelstellingen en ambities? Wat beweegt iemand als ondernemer? Wat is zijn draagkracht? Op zulke vragen willen wij de antwoorden boven tafel krijgen. Dat is een intensief traject, maar om een goede partner te kunnen zijn is het voor Schouten Zekerheid van het allergrootste belang om onze klanten door en door te leren kennen.” Vervolgens breekt de fase aan van alle gegevens analyseren en verbindingen leggen. “Waar de één niet ieder risico wil afdekken, beseft een ander maar al te goed dat het voortbestaan van het bedrijf in het geding kan komen bij bepaalde schades of ongelukken. Wij adviseren en informeren over de risico’s en de best beschikbare producten om deze af te dekken.” Daarna is het zoeken naar de beste deal. “Dat is het hart van onze dienstverlening. Als onafhankelijke makelaar gaan we daar met onze partners naar op zoek. De beste deal kan hem zitten in de prijs, maar vaak ook in de voorwaarden. Wanneer we een bepaald product hebben ingekocht, leggen we altijd duidelijk uit wat het behelst. Er zijn maar weinig ondernemers ondernemer geworden omdat ze het zo leuk vinden een verzekeringspakket te beheren. Dat snappen we bij Schouten Zekerheid heel goed. Een ondernemer moet en wil ondernemen, zonder afgeleid te worden door verzekeringskwesties. Die ondervangen wij.” In de vierde fase, het begeleiden van schades, komt die servicegerichte houding ook naar voren. “Of het nu gaat om een schade aan een bedrijfswagen die tegen een paaltje is gereden of een tyfoonschade van 1 miljoen dollar van een tabaksplantage op de Filipijnen; wij staan naast de ondernemer en zijn pas tevreden als de best mogelijke oplossing is gevonden. Niemand wordt beter van een schade. Door onze jarenlange ervaring kunnen wij putten uit een groot netwerk aan partners. Partijen in contact brengen met bijvoorbeeld goede advocaten of experts op het gebied van brandpreventie is daarom voor ons een koud kunstje.”

Korte lijnen
Van Os: “Doorpakken zit in onze organisatie verweven. In alles wat we doen, staat de klant voorop. Ook degenen die verantwoordelijk zijn voor de directievoering hebben hun eigen klantportefeuille en staan middenin het werkveld.” De ondernemende en innovatieve aanpak van Schouten Zekerheid wordt door klanten gewaardeerd. “Net als in een huwelijk zijn er heus weleens ups & downs, maar door te communiceren houd je de relatie goed. Onze klanten, maar ook onze medewerkers, zijn over het algemeen heel loyaal. Dat is een mooi stukje waardering.” Het hebben van één vaste contactpersoon wordt door klanten ook prettig gevonden, merkt De Haan. “Zo blijven de lijnen kort en is altijd duidelijk wie het aanspreekpunt is.” Omdat ondernemers altijd in beweging zijn, is het voor Schouten Zekerheid als makelaar zaak om bij te blijven. “Uiteindelijk is het natuurlijk een haal- en brengplicht, maar wij wachten niet passief af totdat klanten een gesprek met ons aanvragen om koerswijzigingen te bespreken. Wij houden ook zelf de vinger aan de pols om te ondervangen of ondernemers te maken krijgen met andere risico’s. We vinden het belangrijk onze kennis te delen met onze klanten. Daarom organiseren wij periodiek bijeenkomsten, zoals ontbijtsessies, om klanten bij te praten over de actuele ontwikkelingen. Dit valt onder onze vijfde fase: actualiseren.” Van Os:

Samenwerking en elkaar informeren is heel belangrijk. Dan kunnen wij doen waar we goed in zijn en kan de klant zich concentreren op het ondernemerschap. We proberen het voor onze klanten ook zo eenvoudig mogelijk te houden. Zo hebben we bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijk, efficiënt en digitaal portaal gebouwd, waarin ondernemers aan het einde van het jaar, wanneer het hun uitkomt, zaken als loonsom, omzet en aantal medewerkers door kunnen geven. Ook kunnen wij klanten op ieder gewenst moment een overzicht van hun verzekeringsportefeuille sturen. Dat klinkt wellicht basaal, maar altijd up-to-date zijn is binnen ons dynamische vakgebied gewoon heel belangrijk.” Mede vanwege de snel veranderende wet- en regelgeving op verzekeringsgebied volgen de ontwikkelingen zich in rap tempo op. Van Os: “Onze branche is heel dynamisch en altijd in ontwikkeling. Op 1 januari 2014 is een nieuw wettelijk diplomastelsel ingevoerd binnen de assurantiesector. De overgangsperiode loopt echter officieel tot 1 januari 2016. Bij Schouten Zekerheid hebben medewerkers de nieuwe trainingsmodules voor inkomen al met succes afgerond en daarmee aan de nieuwe diploma-eisen voldaan. Ik vind dat we het aan onze stand verplicht zijn om ook op dit gebied voorloper te zijn. Klanten moeten immers blind op onze vakkennis kunnen vertrouwen. Dat is het allerbelangrijkste.

Schouten Zekerheid behoort al tot de tien grootste assurantietussenpersonen in Nederland en verder doorgroeien is zeker ook een ambitie. Maar een partner zijn en blijven voor onze klanten is het voornaamste doel.”

(C)Roel Dijkstra-Vlaardingen
Schouten verzekeringen Capelle ad Ijssel – Wilco de Haan, Rob van Os en een dame van Doornbos
(C)Roel Dijkstra-Vlaardingen
Schouten verzekeringen Capelle ad Ijssel –

Sfeervolle bijeenkomst Vrienden van Rijnmond BUSINESS bij Lommerrijk

0

Monique Delfgaauw, directeur van Lommerrijk, ontving op dinsdag 9 september allerhartelijkst de Vrienden van Rijnmond BUSINESS, die naar de Straatweg in Rotterdam waren gekomen voor het bijwonen van de BOB borrel.

‘Het is een mooie dag vandaag, eerst de Ladies Car Day, vervolgens een door DRV verzorgde masterclass over alle soorten van belastingen waarmee je als ondernemer te maken kan krijgen bij onroerend goed, en dan nu de BOB borrel. Alle drie de activiteiten werden hier vandaag georganiseerd door Rijnmond BUSINESS. Ik ben blij en vereerd u hier te mogen ontvangen en wij zullen er alles aan doen het u naar de zin te maken. Dat is waar we met het team van Lommerrijk voor staan’, zo begon de enthousiaste directeur van het fraai aan de plas gelegen Lommerrijk. ’Het enthousiasme van onze medewerkers heeft er ook voor gezorgd dat we onlangs de Internal Branding Jaarprijs hebben gewonnen’. Hier zijn we met z’n allen bijzonder trots op, zeker gezien het feit met wie we in de finale stonden. Super dat wij uiteindelijk als winnaar uit de bus zijn gekomen. Wij zullen er alles aan doen om het u en al onze huidige en toekomstige relaties en gasten, het naar de zin te maken. Ik wens u een fijne en succesvolle bijeenkomst’, zo besloot Monique Delfgaauw haar welkomstwoord.

Dat ze niets teveel had gezegd konden wij opmaken uit de positieve reacties van de bezoekers van deze achtste BOB borrel van 2014.

Ondernemers spraken met elkaar over de economische en politieke ontwikkelingen, maar ook over het onderling zaken doen. Een van de relaties merkte op dat De Vrienden van Rijnmond BUSINESS een laagdrempelige en interessante netwerkclub is, waarbij je snel met andere ondernemers in contact en tot zaken kan komen. Verder genoten ze van bijzondere hapjes en een heerlijk buffet. Rond 20.20 uur werd de BOB borrel afgesloten en keerden de bezoekers tevreden huiswaarts.

Bijtelling auto van de zaak blijft actueel

0

De autobelastingen blijven een onverminderd ‘populair’ onderwerp. Zo staan de accijnzen op benzine en diesel het laatste half jaar volop in de belangstelling. Daarnaast is de bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak een onderwerp dat ook regelmatig de media haalt. Niet vreemd, gezien het feit dat de overheid met de belastingen op auto’s jaarlijks circa 21 miljard euro aan opbrengsten genereert (inclusief motorfietsen en bestel- en vrachtauto’s).

BOVAG
De brancheorganisatie BOVAG gaf in het voorjaar haar visie op de toekomst van het Nederlandse systeem van autobelastingen. Concreet wil de BOVAG een structurele verlaging van de autobelastingen, afschaffing van de BPM en een level playing field voor ondernemers (iedereen dezelfde regels). Om zo’n level playing field te creëren, dient allereerst het systeem van de bijtelling te worden aangepast.

Autobrief
Het overheidsbeleid op het gebied van de bijtelling tot en met 2015 is vastgelegd in de “Autobrief I”. Begin 2014 zijn de gesprekken gestart om te komen tot “Autobrief II”. In deze brief zal het beleid 2016 tot en met 2019 worden bepaald. In dit beleid komen alle fiscale onderwerpen die met de auto te maken hebben aan de orde. U kunt denken aan BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling. Momenteel wordt door allerlei partijen druk gelobbyd om hun standpunten onder de aandacht te brengen.

Gestaffelde bijtelling
Over de inhoud van de nieuwe Autobrief wordt dus momenteel nog druk gespeculeerd. In de wandelgangen melden ‘ingewijden’ dat de huidige BPM-vrijstelling en het MRB-nihiltarief vanaf 2016 beperkt zullen worden tot de volledige elektrische auto. Voor wat betreft de BPM was dit al afgesproken in het najaarsakkoord van 2013. Daarnaast zijn er geruchten over een gestaffelde bijtelling. Dit betekent dat de differentiatie naar privégebruik mogelijk zijn herintrede maakt. De bijtelling wordt dan hoger bij meer privékilometers en lager bij minder privékilometers. Naar verwachting verschijnt de nieuwe Autobrief kort na Prinsjesdag.

Rittenregistratie
De invoering van een gestaffelde bijtelling zal het belang van een betrouwbare rittenregistratie nog verder vergroten. In 2013 zijn de eerste keurmerken uitgereikt aan systemen die voldoen aan de eisen van de Belastingdienst. Deze systemen verminderen de administratieve rompslomp, maar u blijft zelf verantwoordelijk voor het indrukken van de knop: privé of zakelijk. Daarnaast moet u ook aan kunnen tonen dat de rit een privé of zakelijk karakter had.

Bijtelling en boete
Bij gebruik van een elektronische rittenregistratie is een goede back-up van groot belang. Dit bleek onlangs weer in een recente zaak bij het Gerechtshof Den Haag. In deze zaak werd voor een rittenregistratie een smartphone gebruikt. Deze smartphone was defect geraakt en bij reparatie was het geheugen gewist. Belastingplichtige kon onder andere hierdoor niet voldoen aan de tegenbewijsregeling en kreeg een naheffing en voor elk jaar een boete van 25%.

Toekomst
Wat de nieuwe Autobrief ons brengt is vooralsnog onduidelijk, maar dat een deugdelijke rittenadministratie van groot belang is toont bovenstaande uitspraak eens te meer aan.

Wij houden de veranderende regelgeving op het gebied van de autobelastingen continu in de gaten, waarbij wij vooral oog hebben voor de praktische gevolgen van de veranderingen voor ondernemers. Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan gerust contact met ons op.

– Gerben Maarleveld

Business is Communication

1

Donderdag 6 november 2014 van 19:00-22:00 uur is er weer het Businessladiez netwerkevent voor de succesvolle vrouwelijke ondernemer/manager. Na het thema Mobiliteit en Milieu, Business is Art, Design your Life is nu het thema Business is Communication aan de beurt. Hoe communiceer je met je potentiele klant? Hoe presenteer je jezelf? En hoe laat je zien dat wat jij doet ook is wat de klant wil?

Om de deelnemers aan deze avond hierbij inspiratie te laten opdoen hebben we 2 topsprekers:

Pauline van Aken, Pauline is in het dagelijks leven presentator, spreker, auteur en bekend van televisie. Ze geeft seminars, trainingen en workshops in de media en bedrijfsleven. Ze wordt ook wel de presentatie goeroe van Nederland genoemd. En we hebben Nederlands topacteur en verhalen verteller, Peter Faber. Peter zal in een korte sessie iedereen aan het denken zetten met: Iedereen kan, velen willen, enkele durfen, durf te worden wie je bent! Acteren en ondernemen zijn werkwoorden en voor beiden moeten we in conditie zijn; Peter als acteur om zijn verhaal tot leven te brengen en de vrouwelijke ondernemer/manager om dag in dag uit haar plannen en ideeën in resultaten om te zetten.

Bennet Knepper, eigenaar van strategie en trainingsbureau Men4newmedia organiseert dit netwerkevent al weer voor de 4e keer. Samen met mede-organisator Helmink Communicatie Groep en Audi Centrum Rotterdam en vele Businesspartners is dit mooie en steeds groter groeiende event een vaste plek aan het veroveren in netwerkland. De combinatie van kleine hapjes, drankjes, wijnproeverij, koffie Barista, thee sommelier, maat/mantelpakken leverancier en een mooi aantal bedrijven die uitstekend passen bij het thema zorgen voor een steeds grotere opkomst. Informeel netwerken en iets voor elkaar betekenen zijn de belangrijkste ingrediënten van deze avond.

Om het niveau hoog te houden wordt er kritisch gekeken naar een goede verdeling van de verschillende branches en een juiste verdeling van groot, middel en kleinbedrijf. Het maximum aantal vrouwelijke gasten voor deze avond is 150. Meldt u nu aan op www.businessladiez.nl/aanmelden

Deze avond is mede tot stand gekomen dankzij de inzet van de volgende bedrijven, Men4newmedia, Helmink Communicatie Groep, Audi Centrum Rotterdam, Dare to design, CT-AV, AD, Wijnhaven wijnimport, van Halen events&supplies, MR.Tacq, Misura Sartoria, La Zia Maria, Mirjam Lens fotografie, B&P Accountants en advies

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

WK voetbal als vertrekpunt handelsmissie Rio 2016

0

ROTTERDAM – Het is de dag na de swingende 5-1 overwinning van het Nederlands elftal op Spanje tijdens het WK voetbal in Brazilië. Fred van Duijvenbode van Rotterdam Topsport en Mario van der List van Rabobank Rotterdam komen op het kantoor van de oranje bank in het centrum van de Maasstad werkelijk woorden tekort om hun waardering over het voetbal van Oranje, en in het bijzonder die van de Feyenoorders en oud-Feyenoorders te etaleren. Superlatieven vliegen over tafel om het gevoel bij de prestaties van de selectie van trainer Louis van Gaal te onderbouwen.

Termen als sambavoetbal en swingend worden graag gebruikt in de ruimte waar kort daarvoor nog een zakelijk gesprek is gevoerd. Aanleiding is een op hand zijnde samenwerking tussen Rabobank en Rotterdam Topsport voor het volgende grote evenement in Brazilië, de Olympische Spelen van 2016. Ogenschijnlijk nog heel ver weg, maar beide partijen willen haast maken met de introductie van hun plannen voor een bezoek aan Rio de Janeiro in 2016. Het grootste sportevenement ter wereld als podium voor een handelsmissie. “De ideale manier van netwerken. Zoals we feitelijk in deze stad het hele jaar al dicht bij huis doen. Sport combineren met het zakelijke aspect. Alleen is het nu niet in Ahoy, op de golfbaan, in een stadion, het Kralingse Bos of het Topsportcentrum, maar op twaalf uur vliegen van Rotterdam. Maar het principe blijft hetzelfde, nieuwe mensen ontmoeten, contacten leggen of ze juist versterken. Mede initiatiefnemer KvK Rotterdam stelt een aantal seminars samen over het zakendoen in- en met Brazilië. Op die manier stappen ondernemers goed voorbereid aan boord van de vlucht naar Rio,” aldus projectmanager Fred van Duijvenbode.

Mario van der List, manager marketing, communicatie & coöperatie van Rabobank, is gepokt en gemazeld in de wereld van het netwerken, heeft de avond voor de legendarische wedstrijd van het Nederlands elftal nog het WK hockey in Den Haag bezocht. Zijn organisatie trad daar op als hoofdsponsor. “Sport blijft een prachtig platform om zaken te doen. En de Olympische Spelen is de Champions League van de evenementen. Wij zijn twee jaar geleden met Rabobank met relaties naar Londen geweest en hebben daar weer versteld gestaan van de waarde van dit soort reizen. Engeland was weliswaar naast de deur, dus kozen we er voor om twee of drie dagen de typische Rabosporten als hockey, wielrennen en paardensport te beleven en te combineren met een zakelijk programma tijdens de Spelen. Een groot succes. De beleving, kracht en zakelijke dynamiek die van dergelijke werkbezoeken uitgaat, is echt enorm.

De reden dat Rotterdam Topsport, KvK en Rabobank Rotterdam het ontwikkelde plan snel willen uitrollen, is omdat ze de periode tot aan augustus 2016 willen benutten voor de zakelijke aanloop naar de handelsmissie naar Rio de Janeiro. “Bijvoorbeeld door het organiseren van meetings met ex-Olympiërs. Tijdens die bijeenkomsten willen we bedrijven informeren over de kansen en zakelijke potentie van Brazilië. Voor ondernemingen met een groot sporthart die al zaken doen in Zuid-Amerika of overwegen dat te gaan doen. We zoeken naar dwarsverbanden en witte raven. Voor bedrijven uit het Rotterdamse die internationaal zaken doen of willen gaan doen, maar ook voor Nederlandse bedrijven met specifieke kennis in de food & agri sector   liggen er grote kansen in Brazilië. Wij hebben als Rabobank kantoren in Brazilië dus mensen die daar de weg weten. Contacten kunnen voorbereiden en uitbouwen. Die kennis en know-how is een grote toegevoegde waarde boven alleen afreizen en pionieren,” aldus Van der List.

Netwerken in sportieve omgeving
Aan de andere kant van de tafel knikt Fred van Duijvenbode. “Niet alleen door de vliegende start van het Nederlands elftal in Brazilië lopen we over van de ideeën. Het programma van het project ROTTERDAM2RIO wordt deels mede ingevuld door de deelnemers. Het wordt dus een maatwerk project afgestemd op de behoefte van de deelnemers Op een Rotterdamse manier bouwen we aan een sterk en vooral uniek project. Daarnaast wordt de jaarlijkse Brazilian Network Day op 30 oktober in Rotterdam georganiseerd en komt er een officiële kick-off. We willen wensen en kansen inventariseren en natuurlijk spelen de kosten ook een rol. We denken dat de reis naar Rio 2016   voor een week tussen de 8 en 10 duizend euro gaat kosten. Dat is serieus geld en daarom werken we met Rabobank Rotterdam nu een plan uit voor een soort van spaarregeling. Het bruist, maar dat past allemaal bij de voorpret. Londen 2012 was al een prachtige ervaring, maar je hebt toch een beetje het gevoel dat je op een uur vliegen niet echt op reis bent. Dat is voor je gevoel toch om de hoek. Brazilië wordt een hele nieuwe ervaring. Nieuw land, met andere culturen, andere gebruiken en andere mensen. Succesvol zakendoen in combinatie met Topsport van het hoogste niveau. Wat wil je nog meer? Rotterdam goes Rio. Wij kunnen niet wachten.”

Zoals gezegd willen we dan ook zo snel mogelijk een bijeenkomst organiseren om te kijken of er voldoende belangstelling is voor dit plan. Het gaat ons niet zozeer om de aantallen. We willen een kwalitatief programma aanbieden wat de mooie emotie van sport combineert met goed zaken doen in een land met vele mogelijkheden. Indien je na het lezen van dit artikel net zo enthousiast bent als ons, klik dan even op onderstaande link voor meer informatie. Je kunt je hier ook alvast aanmelden voor de bijeenkomst.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport

 

Vernieuwbouwplan De Kuip nog voor zomer naar gemeenteraad

0

Op 11 juni jongstleden overhandigden Dick van Well en de drie ‘verkenners’, bestaande uit Wim van Sluis, Hans Vervat en Jos van der Vegt, het plan om de huidige Kuip te gaan vernieuwbouwen aan Rotterdams burgemeester Ahmed Aboutaleb en wethouder Adriaan Visser (D66, sport).

Van Well en de drie verkenners hebben het ambitieuze project namens Feyenoord aan Adriaan Visser, de nieuwe wethouder die onder meer sport in zijn portefeuille heeft, toegelicht. Wethouder Visser gaf aan de informatie uit het rapport nu zo snel mogelijk, maar in elk geval nog voor de zomer te willen delen met de gemeenteraad. Hij voegde er aan toe dat het een initiatief van Feyenoord is en blijft, maar dat ook de stad er een belangrijke rol in heeft. Als voorbeeld noemde hij bijvoorbeeld alleen al de ontwikkeling van de omgeving.

Feyenoord hoopt dan ook op financiële steun van de stad, in de vorm van een aandelenpakket van 35 miljoen euro. Hetgeen een heel ander verhaal is dan eerdere plannen rondom De Kuip. Maar de raad moet er nog wel een besluit over nemen. De wethouder voegde er nog aan toe dat het stadion geen aparte ontwikkeling wordt, maar dat ook de omgeving ervan moet meeprofiteren. Voor die 35 miljoen euro moet De Kuip een meerwaarde krijgen voor de gehele wijk Feijenoord. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid en sport. De gehele samenleving, maar met name de jeugd in dit deel van de stad Rotterdam moet er de revenuen van kunnen ondervinden.

Stappenplan
De eerste stap die nu gezet gaat worden is dat de plannen en dan met name de gewenste constructie qua aandelen voorgelegd wordt aan Brussel. De Europese Commissie zal vervolgens haar oordeel vellen of er sprake is van verboden staatssteun aan Feyenoord. Dit is nog voordat de gemeenteraad van Rotterdam een beslissing heeft genomen over de voorgestelde bijdrage. Daarnaast moet er een Milieu Effecten Rapportage (MER) worden gemaakt, alsmede een mobiliteitsplan. Tevens wil wethouder Visser, samen met Feyenoord, ter plekke spreken met bewoners, bedrijven/ondernemers, maar ook met sportclubs. Dit alles om te proeven of er voldoende draagvlak is op Zuid om de plannen daadwerkelijk te realiseren. Kortom de gemeente, maar zeker ook Feyenoord, gaat zorgvuldig te werk om tot een goed onderbouwd besluit te komen, welke tot realisatie van de vernieuwbouwde Kuip zal leiden. Een multifunctioneel stadion waar zo’n 70.000 toeschouwers in kunnen kan overigens voor de hele stad Rotterdam meer opleveren, dan alleen voor de wijk Feyenoord. De Kuip, en dus Rotterdam, mist nu belangrijke voetbalfinales (Champions league en Europa League), maar ook de mooie affiches van het Nederlands elftal en grote popconcerten. Met een ultra modern stadion komt De Kuip daar vast ook weer voor in aanmerking en dat betekent dan weer meer bezoekers aan de stad Rotterdam. Dat is goed voor de lokale economie.

Contracten
Feyenoord hoopt dat zowel de Europese Commissie als de gemeenteraad van Rotterdam positief zal besluiten en nog eind van dit jaar de contracten met bouwer BAM te kunnen ondertekenen. Met het uitgeven van aandelen hopen de plannenmakers zo’n 85 miljoen euro binnen te kunnen halen. Met de 35 miljoen van de stad Rotterdam erbij komt het daarbij op 120 miljoen euro, waarmee dan meteen het eigen vermogen is afgedekt. In totaal is er overigens 200 miljoen euro nodig en daarbij nog 15 miljoen euro voor het trainingscomplex. Terwijl de bouwrente zo’n 15 miljoen euro bedraagt en met rekening wil houden met 10 miljoen euro voor onvoorziene omstandigheden.

Als alles loopt zoals gehoopt dan zal de vernieuwbouwde Kuip medio 2018 worden opgeleverd.

Veiligheidskundige Anchada: “Hoge boetes als niet aan eisen wordt voldaan”

0

Bedrijven gaan steeds bewuster om met de veiligheidseisen bij het organiseren van een relatiedag, een congres, een opening of feest op het eigen terrein. Organisatiebureau Anchada Events uit Vlaardingen merkt dat als geen ander. Het bureau, met vaste klanten als Huntsman, EMO, Dupont, Aluchemie en Mammoet, is thuis in Rotterdamse havencomplex, het meest veeleisende gebied in Nederland. Installaties zijn hier vol-continu in bedrijf en er is een stringente regelgeving op het gebied van veiligheid en milieu.

Anchada is niet alleen het enige bureau in Nederland dat VCA 2 sterren gecertificeerd is, het heeft ook als enige een veiligheidskundige in dienst. Hard nodig want een evenement organiseren op het eigen terrein is een vak apart en niet zomaar toegestaan, omdat het geen geoutilleerde evenementenlocatie is.

Marc van Loon, veiligheidskundige bij Anchada zegt: “Bij de medewerkers van Anchada is er 24 uur per dag zeven dagen per week, sprake van “veiligheidsbewustzijn”. We brengen de veiligheidsrisico’s volledig in kaart en adviseren vervolgens onze opdrachtgever. Dat onderscheidt ons van andere bureaus.

Onderschat
“Keukens, stroom, tenten, water, koeling, toiletten; alles zal moeten worden aangeleverd en opgebouwd”, aldus Van Loon. Hij vervolgt: “De aanpassingen die nodig zijn, de benodigde vergunningen, de veiligheidseisen waaraan moet worden voldaan, en het werk dat dit alles kost, worden nogal eens onderschat.”

“Zo moet alles voldoen aan de Arbo-wet en de milieuwetgeving. En er moeten evenementenvergunningen worden aangevraagd bij provincie, brandweer en gemeente. Wordt er niet aan de eisen voldaan, dan riskeert het bedrijf hoge boetes”.

De voorbereiding van de festiviteiten alsmede de festiviteiten zelf, mogen echter niet ten koste gaan van de dagelijkse bedrijfsvoering. “Doordat wij zorgen voor ‘just in time’ logistiek en een efficiënte op- en afbouw, wordt dat voorkomen. Indien nodig doen we de op- en afbouw ’s nachts”, aldus Van Loon.

Hij vervolgt: “We laten niets aan het toeval over. Omdat geen evenement gelijk is maken we altijd een op maat geschreven VGM-plan (Veiligheid, Volksgezondheid en Milieu), een security- en safetyplan, een verkeers- en schoonmaakplan, opbouwdraaiboeken en maken we risico-inventarisaties.

Verder verzorgen we overzichtstekeningen, maar ook het opstellen of doorlichten van de noodplannen. Wij hebben korte lijnen met alle betrokken instanties zoals brandweer, gemeente, milieudienst, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en bouw- en woningtoezicht, waardoor we snel zaken kunnen regelen. We zijn nu bezig met openingsfestiviteiten van de nieuwe elektriciteitscentrales van E.ON en GDF/Suez op de Maasvlakte”.

Claimcultuur
“Deze bedrijven kiezen niet voor niets voor ons”, vervolgt Van Loon. “In de evenementenwereld is veiligheid namelijk een “hot issue”. De “claimcultuur”, die in de Verenigde Staten zo gewoon is, vindt hier steeds meer navolging. Wij kunnen niet voor honderd procent garanderen dat er niets gebeurd, maar wij maken een evenement zo veilig mogelijk en volgen alle procedures”.

Op de dag zelf controleert veiligheidskundige Van Loon alles nog eens extra, door middel van een last-minute-risico-analyse. Zijn de gasflessen bij de barbecue bijvoorbeeld goedgekeurd en de hekken en de brandblussers goed geplaatst?

Van Loon: “Dankzij een door onszelf ontwikkelde tool weet de opdrachtgever in geval van een calamiteit “real-time” wie erop het terrein is en ook waar”.

“Uiteindelijk is de klant verantwoordelijk voor alles wat er op zijn terrein gebeurd, maar door Anchada in te huren kan hij bij de instanties aantonen dat er alles aan is gedaan om een incident te voorkomen, doordat we VCA twee sterren gecertificeerd zijn en een eigen veiligheidskundige hebben”.

Smaak van de wethouder is niet leidend

0

Ronald Schneider (Leefbaar Rotterdam) is sinds kort de Rotterdamse wethouder Stedelijke Ontwikkeling en Integratie. In zijn periode als raadslid was hij al lid van een gemeenteraadscommissie die zich richt op stedelijke ontwikkeling, dus hij kent de lopende dossiers.

Ronald Schneider (1962) stond in 2006 op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar kwam niet in de raad. ‘Twee jaar later liep ik met mijn hond in het noorden van Frankrijk toen ik gebeld werd. Of ik gemeenteraadslid wilde worden, omdat er een Leefbaarraadslid vertrok. Dat leek me wel wat en ik besloot ja te zeggen om te onderzoeken of de politiek iets voor mij was. In 2012 werd Marco Pastors de superambtenaar voor Rotterdam Zuid en ik volgde hem op als fractievoorzitter. Ik was ook woordvoerder van het Kuipdossier. Leefbaar Rotterdam was tegenstander van die toenmalige garantstelling voor de lening om een nieuwe Kuip te realiseren.”

Schneider studeerde Economie aan de Erasmus Universiteit en was docent Hoger Onderwijs op de voormalige HES (Hogere Economische School). Daarna vestigde hij zich als zelfstandige op het gebied van SAP Consultancy.

Wethouder Schneider geeft aan dat iedere projectontwikkelaar met een goed idee voor de stad welwillend wordt ontvangen en met egards behandeld. “De smaak van de wethouder is niet leidend. Het is onze taak om ontwikkelaars te faciliteren, maar waar is behoefte aan? Dát is veel belangrijker en dat geldt voor alle partijen, ongeacht het plan. Ik ben wel voorstander van uitbreiding van de middeldure huurwoningen. Er zijn jonge woningzoekenden die vroeger net in aanmerking kwamen voor een hypotheek en nu net niet. Daarnaast wil ook een groeiende groep 55-plussers met midden en hogere inkomens graag huren omdat zij hun kapitaal willen vrijmaken voor andere uitgaven. Die kiezen voor middeldure huurwoningen, waardoor de vraag stijgt. Bovendien willen we hoger opgeleiden in Rotterdam vasthouden, dus er moet sprake zijn van het kunnen voortzetten van een wooncarrière in Rotterdam in plaats van een vlucht naar Barendrecht of Lansingerland. In het collegeprogramma, dat in het najaar 2014 verwacht wordt, zal daar dieper op ingegaan worden.”

Onlangs maakte Syntrus Achmea Real Estate & Finance bekend te willen investeren in enkele honderden huurwoningen voor de middeninkomens. Welke woningen dit zijn en waar ze staan of komen te staan is nog niet bekend, maar dat deze investering gedaan gaat worden is een feit. De intentieverklaring hiervoor is begin juni 2014 getekend.

Wethouder Schneider is niet alleen blij met deze investering in verband met de toename van middeldure huurwoningen, maar ook omdat dit een signaal is dat het vertrouwen van investeerders in de regio Rotterdam toeneemt. Meestal wordt er bij dit type investeringen voor Amsterdam gekozen. Nu viel Rotterdam in de prijzen. Schneider hoopt dat dit goede voorbeeld gevolgd gaat worden.

Overigens vindt hij als wethouder Integratie ondernemen en werken de beste manier om te integreren! Zo maak je echt kennis met de samenleving.

Ondernemers moeten ongehinderd kunnen ondernemen!

0

Adriaan Visser (D66) is de nieuwe Rotterdamse wethouder Financiën, Binnenstad, Cultuur en Sport. Hij heeft het wel eerst met zijn zoon en dochter besproken, twee tieners die hun vader minder zullen zien. Het wisselgeld: soms mee mogen naar sport- en cultuurevenementen.

Visser stort zich vol verve op zijn nieuwe rol als wethouder. Een zware portefeuille, waarbij ogenschijnlijke ontspanning toch inspanning is. “Als ik naar een sportwedstrijd ga kijken, dan wordt er om de wedstrijd heen gewerkt en vooral genetwerkt. Je komt er ontzettend veel mensen uit de sportwereld tegen en ik heb ook contact met hen. Vanochtend was de directeur van het NOC NSF nog hier op het stadhuis. Heel interessant. Mijn rol als wethouder Financiën is goed op de kas letten, maar ook of de belasting op de goede manier geïnd wordt. De dienstverlening moet op orde zijn.”

Visser heeft een gevarieerd CV. Hij zoekt graag het grensvlak op tussen publiek en privaat. Zo was hij van 2006 tot 2013 directielid van Stadsontwikkeling Rotterdam, later directeur van Platform 31, een kennisorganisatie op het terrein van stad en regio. In de jaren ’90 verrichte hij diverse onderzoeken bij het huidige PWC. Woorden die vaak centraal staan bij zijn functies, zijn iets ontwikkelen en het leggen van verbindingen. Zijn volledige CV staat op www.rotterdam.nl

Voor de duidelijkheid: bij zijn functie als wethouder Binnenstad krijgt Visser veel met ondernemers en horecaondernemers te maken, maar kwesties zoals later open mogen blijven of sluiting wegens overlast vallen onder burgemeester Aboutaleb omdat dit handhaving betreft. In ieder geval staat deze wethouder open voor initiatieven van anderen.

“De tijd dat de overheid veel geld had is voorbij, maar ook de tijd waarin alle plannen van deze kant kwamen. We moeten de creativiteit van de stad benutten, net als nieuwe investeerders. Vooral op het gebied van cultuur en sport hebben we dat hard nodig. Verbindingen leggen is belangrijker dan ooit. De rol van de overheid is qua financiën kleiner geworden. We moeten vooral faciliteren, zodat ondernemers kunnen doen wat ze moeten en willen doen: ondernemen. Ondernemers klagen, al dan niet terecht, over de vele regels. Daar kunnen wij als gemeente ook iets aan doen, zoals een beetje losser zijn wat betreft het terrassenbeleid. Kijk maar in de Witte de Withstraat. Ik ben trots op deze stad, laat dat helder zijn. Ik wil ook een aantrekkelijke binnenstad die bereikbaar is, en niet alleen per auto. Mensen moeten zich prettig voelen in de binnenstad.”

In het coalitieakkoord staat dat de Danceparade terug komt, wat niet iedereen echt op prijs stelt. Wethouder Visser ziet de voordelen, zoals dat jongeren op de stad afkomen en de stad laat zien dat ze dit kan organiseren. “Beheer, toezicht en een goede organisatie spelen hierbij een cruciale rol. Dus geen rotzooi, maar een Danceparade zonder geluid kan niet!”