Home Blog Page 288

Ondernemers Krystle en Freek van der Valk blikken terug op al weer zeven jaar Van der Valk Hotel Ridderkerk

0

Altijd alert blijven
“Onze wens was destijds om een vrolijk, enthousiast bedrijf neer te zetten waar mensen blij van worden. Met bijzonder, een tikkie gedurfd, maar warm kleurgebruik, mooie vormgeving, een goede sfeer, met een frisse en energieke uitstraling en waarbij aan alles gedacht is zodat een breed publiek zich hier thuis zou voelen. En dat is denk ik gelukt,” begint Freek van der Valk zijn antwoord op de vraag of er in zeven jaar tijd veel veranderd is in de bedrijfsvoering.

“Als familiebedrijf kijken we in onze toekomstplanning niet van jaar tot jaar, maar onze visie op bedrijfsvoering gaat over de komende generaties. Je ziet bij familiebedrijven veelal geen wisselingen in het management waardoor je basis stabiel is en je kernwaarden te allen tijde behouden blijven. Je kunt beter een band opbouwen met je bedrijf denk ik, ook omdat je je bemoeit met het stofje van de banken tot aan het kiezen van leveranciers. Bedrijven die met ons samenwerken weten dat de afspraken die we nu met ze hebben er over dertig jaar nog liggen. Ze hebben dan hooguit te maken met onze kinderen. We waken er uiteraard wel voor dat we niet vastgeroest raken door onder meer externe adviseurs te raadplegen, want anders loop je het gevaar dat je jezelf nog gaat geloven ook,” lacht Freek.

Echtgenote Krystle van der Valk, op het moment van het interview met Rijnmond Business bijna 9 maanden in blijde verwachting van het tweede Hotel Ridderkerk-Van der Valkje, richt zich binnen de organisatie volledig op de marketing en sales: “Ik verwacht niet lang weg te zijn na de bevalling en met je laptop en je smartphone kun je alles sowieso goed blijven volgen. Dat gaat bij ons ook zo als we met vakantie zijn. Het werk gaat altijd door, maar dat vinden we prima. Dit is ons tweede thuis. We hebben een geweldig team en onze gasten zijn zo divers, er is altijd reuring in het hotel. We maken hier regelmatig mee dat oma in een zaal haar tachtigste verjaardag viert en in de zaal ernaast een conferentie van een multinational aan de gang is. Dat maakt ons werk ook zo leuk.”

Dynamische sfeer
Als je om je heen kijkt in de lobby van Hotel Ridderkerk op deze doordeweekse ochtend, dan voel je een dynamische sfeer. Een heer alleen leest de krant aan de enorme leestafel, een dame heeft haar laptop omringd door paperassen voor haar neus terwijl ze zichtbaar geniet van een cappuccino. Ruim een uur later schuift haar afspraak aan en lunchen ze samen. Overal zitten groepjes mensen in gesprek. We zien ook mensen die doorverwezen worden naar de zalen en boardrooms op de eerste verdieping waar besloten bijeenkomsten plaatshebben. Het verloopt soepel en iedereen verdwijnt naar zijn plekje in het grote, lichte pand. “Behalve ontmoeten, vergaderen, feesten, eten en drinken en overnachten, kun je hier ook trouwen,” vertelt Krystle. “Momenteel zijn we vergevorderd met de wederopbouw van de boerderij, een rijksmonument hier voor de deur. Daar kun je straks met een besloten gezelschap terecht voor conferenties, workshops, diners, borrels, noem maar op. Er komt ook een eigen tuin bij met een groot terras. Het wordt een juweel. Je moet je voorstellen dat je daar dan kan trouwen, je receptie houden, met je eigen gezelschap op het terras barbecueën en dan weer binnen een feest geven bijvoorbeeld. Ook het terras van het restaurant wordt verder uitgebreid.”

Tijd voor innovatie maken
Het is Freek die zich vooral met de nieuwe ontwikkelingen bezig houdt. “Ik heb alle facetten van het bedrijf leren kennen, heb overal gewerkt, van de spoelkeuken tot in de bediening. Als het druk is, op de avonden en in het weekeinde, dan sta ik vaak op de werkvloer. Je ziet dan wat er gebeurt, hebt contact met de gasten. Op rustiger momenten maak ik bewust tijd voor nieuwe ontwikkelingen zoals de boerderij. Dat kan omdat ik geen afdeling leid waar mensen altijd bezig zijn met het hier en nu. Ik heb dus die afstand en ruimte en mijn handen vrij om me met innovatie bezig te houden en dat is hard nodig. De tijden zijn enorm veranderd. Het lijkt alsof in tien jaar de hele wereld op zijn kop is gegaan en ook op elk gebied wat je maar kan verzinnen. Techniek, medewerkers, regelgeving, noem maar op en wij hebben met alles te maken. Zowel intern als bij onze gasten zie je de focus op de veranderingen die gaande zijn. We hebben hier productlanceringen van de meest innovatieve producten en bij wijze van spreken tegelijkertijd vergaderingen van bedrijven die zich afvragen hoe het nu verder moet in de toekomst.

Wij mogen concluderen dat het concept dat we zeven jaar geleden hebben neergezet goed werkt, ook in de economisch mindere tijden waarin mensen beter nadenken over waar ze hun geld aan uit geven. Wij merken dat onze gasten het prettig vinden om te vertoeven in een positieve omgeving waarin ze goed gefaciliteerd worden. Ze weten ons goed te vinden en daar zijn we trots op. We werken met veel enthousiasme en energie in een bedrijf dat zeven jaar na de opening nog geheel up to date is. We ontvangen internationale gasten, zeker de helft komt uit het buitenland, maar in het restaurant en in de zalen komen bovendien veel gasten uit de regio en ook uit heel Nederland. De begane grond is levendig, je ziet er een grote diversiteit aan mensen, dat wilden we graag, dynamiek, energie. Een verdieping hoger tussen de zalen is het rustiger en nog een verdieping hoger heerst de rust die nodig is in het hotelgedeelte. En dat was precies wat we voor ogen hadden met het ontwerp van het hotel. Je kunt de dingen naast elkaar doen, zonder dat het elkaar beïnvloedt.”

Lokale partner
“Wat mooi is aan de manier waarop ons concern is opgebouwd, is dat we alle voordelen hebben van een grote keten, maar toch heel duidelijk een zelfstandig bedrijf zijn,” legt Freek uit, “Je kunt het Van der Valk concern eigenlijk nog het beste zien als een franchiseformule voor familieleden. Het merk is in handen van de familie en je hebt een licentie nodig om een Van der Valk hotel te beginnen, maar daarna heb je alle vrijheid. Anders dan bij veel andere franchiseformules zijn wij niet gebonden aan huisstijlboeken of andere bemoeienis van hogerhand. Natuurlijk wordt er op sommige gebieden wel samengewerkt, maar dat is altijd vrijwillig. Inkoop is bijvoorbeeld zo’n gebied waarop veel wordt samengewerkt. Soms haken we aan bij de landelijke inkoopsamenwerkingen, maar vaak kiezen we toch voor lokale leveranciers. Wij geloven er echt in dat het goed is om met lokale partners te werken. Zo’n lokale samenwerking is vaak veel hechter en duurzamer. Dat is denk ik ook onze kracht, doordat onze wortels hier liggen en ook onze toekomst, zijn wij voor veel bedrijven uit deze regio een stabiele en betrouwbare partner voor de lange termijn.”

De jonge ondernemers zijn dubbel klaar voor de toekomst, want het familiebedrijf is inmiddels uitgebreid met een wolk van een zoon. Van harte gefeliciteerd!

Ondernemers genieten volop tijdens door ProMobility georganiseerde BMW Experience Day

0

Vrijdag 23 mei 2014 organiseerde ProMobility in samenwerking met BMW dealers F. Breeman uit Rotterdam en Van Poelgeest uit Heemstede een BMW Experience voor haar relaties.

Vanuit beide vestigingen reden teams van twee personen afwisselend in 10 verschillende BMW’s in 10 etappes van Rotterdam en Heemstede naar Vreeland. Van de energiezuinige elektrische i3 tot aan de benzineslurpende maar o zo stoere M6 Gran Coupé, van de leuke Mini Cooper S tot de sportieve tweezitter Z4. Pitsstop was Restaurant De Nederlanden in Vreeland aan de Vecht, waar beide groepen relaties gezamenlijk een heerlijke lunch nuttigden.

Met Rijnmond BUSINESS volgden wij de experienceday van Rotterdam naar Vreeland v.v. De ondernemers die vanuit het Rijnmondgebied deelnamen aan deze unieke dag werden ’s morgens vroeg met koffie en koek ontvangen bij BMW dealer F. Breeman aan de Driemanssteeweg in Rotterdam-Zuid. Na het welkomstwoord van Marc Noyens van ProMobility en Aart Jan Witvliet, vestigingsdirecteur van F. Breeman, was er allereerst een fotomoment. Het gehele gezelschap werd gefotografeerd tussen de opgestelde en glimmende BMW’s. Toen was het tijd voor de indeling van de teams, waarna de dag echt kon beginnen. Rit 1 ging van F. Breeman naar het Van der Valk Hotel in Ridderkerk, vandaar naar de Schaardijk (onder de Van Brienenoordbrug), vervolgens via de N 210, de N 207 naar Welkoop in Haastrecht. Vandaaruit naar Koffiehuis ’t Hemeltje langs de N228, toen naar AC Restaurant De Meern en via parkeerterrein De Snellerpoort en Wilnis naar restaurant De Nederlanden in Vreeland (Utrecht). Hier vond een bijzondere ontmoeting plaats met relaties van ProMobility Heemstede. Zij waren met evenzovele BMW’s maan dan van autodealer Poelgeest via een soortgelijke route eveneens naar Vreeland gereden. Zo stonden er maar liefst 20 fraaie BMW’s te blinken in een heerlijk voorjaarszonnetje op de parkeerplaats van het uitstekende restaurant De Nederlanden. Na de lunch ging het via een andere en vooraf uitgestippelde route weer richting Rotterdam.

Uiteindelijk waren er in totaal 20 stops en zo hebben de 20 deelnemers allemaal in alle 10 de BMW’s kunnen rijden.

De dag werd geëvalueerd en afgesloten met een hapje en een drankje bij F. Breeman. Gezien de enthousiaste reacties van de deelnemers kunnen de organisatoren Marc Noyens (ProMobility, regio Rijnmond) en zijn collega Dick Dekker (regio Zaanstreek)terugkijken op een bijzonder geslaagde BMW experiendeday!

NTC biedt operators en leasemaatschappijen totale ontzorging

0

Bijna 25 jaar geleden begon NTC met reparaties en het additioneel reinigen van tankcontainers in de Rotterdamse haven. Sinds vorig jaar is er op de locatie in de Botlek een eigen reinigingsstation in gebruik genomen, waardoor er geen derde partijen meer in het spel zijn en klanten kunnen profiteren van een one stop shop-concept. Algemeen directeur Eric van Halewijn legt uit waar NTC voor staat en wat operators en leasemaatschappijen op het gebied van dienstverlening allemaal kunnen verwachten.

Op de locaties in Rotterdam en Moerdijk zijn ruim 60 werknemers dagelijks volop actief om reparaties kundig, professioneel en snel uit te voeren. Van tankinspecties en periodieke keuringen tot aan het vervangen van koel- en verwarmingssystemen en frame- en ketelreparaties; het dienstenpakket is groot. Per maand worden er tussen de 800 en 1000 tanks onder handen genomen. “Door de jaren heen heeft NTC wel bewezen een betrouwbare en veelzijdige partner te zijn,” legt Van Halewijn uit. “We zijn doodgewoon, maar daarom misschien ook speciaal. Sommige mensen gaan naar hun werk omdat ze moeten werken, maar ik durf te stellen dat alle medewerkers van NTC vooral gedreven worden door passie voor hun vak. Je moet over een bepaalde mentaliteit beschikken om hier te kunnen werken. De mouwen opstropen en goede service verlenen. Ontzorging is een van onze speerpunten. Klanten kunnen altijd op ons rekenen en dat weten ze inmiddels ook.” In 2011 raakte NTC haar depot in Pernis kwijt vanwege een overname. Met de nieuwe eigenaar verschilde NTC te veel van inzicht, dus werd een verhuizing naar de Botlek gerealiseerd. In eerste instantie een domper, maar uiteindelijk bood het weer nieuwe kansen en werden bedrijfsbreed de schouders eronder gezet. “In de Botlek hadden we een terrein van 50.000 vierkante meter, dat toentertijd gebruikt werd voor de opslag van onze reefers en droge boxen. Dat onderdeel verhuisden we naar elders, waardoor we de ruimte in de Botlek volledig konden activeren voor tankcontainers.” In 2012 werd begonnen met de bouw van het reinigingsstation, dat met 14 reinigingsposities direct behoort tot één van de grootste van Europa. “Het reinigingsstation, met onderscheid tussen banen voor food en chemie, is nu een goed jaar in gebruik en het loopt vrij aardig. De vrijkomende dampen worden afgezogen en door het gebruik van een gaswasser zijn er geen emissies. We voeren per dag nu tussen de 121201420140 en 150 reinigingen uit maar die capaciteit kan verdubbeld worden, die ruimte is er gewoon. Het is voor klanten vooral ook prettig dat de lijnen nu nog korter zijn, omdat er geen derde partijen meer worden ingeschakeld. De efficiency is er ook zeker op vooruit gegaan. We hebben nu alles zelf in de hand en kunnen het doen zoals wij het willen. NTC kan onafhankelijk opereren en de doorstroom is snel zonder inlevering op kwaliteit. ‘Dedicated 2 quality’ is niet voor niets ons motto.”

Directheid en snelheid
De tankserviceprovider vindt het zeer belangrijk dat chauffeurs zich binnen het bedrijf prettig voelen. “Tijdens de reiniging zijn tankchauffeurs van harte welkom in een comfortabele voorziening, waar ze kunnen douchen en iets te eten en te drinken kunnen halen. De chauffeurs zien wij ook als onze klanten, zij moeten hier graag komen en goede service krijgen.” Het ontzorgen van operators en leasemaatschappijen is door de jaren heen steeds belangrijker geworden, merkt Van Halewijn. “In de logistiek zijn de cijfers nog altijd niet al te best en de marges worden ieder jaar weer minder, dus moeten wij nog creatiever zijn als het gaat om klantenbinding. Ons one stop shop-concept is daar een voorbeeld van, maar ook onze directheid en snelheid in het gehele proces. Iedere dag dat een tankcontainer stilstaat is een dag te veel. Wanneer je als operator 30.000 tanks hebt en ze staan gemiddeld twintig dagen per jaar stil, dan praat je over heel veel geld. NTC richt zich daarom op een hoog werktempo en heldere communicatie naar de klanten toe.” Vanwege de uitstekende contacten binnen de industrie beschikt NTC altijd over een ruime voorraad gebruikte en nieuwe tankcontainers die wereldwijd in- en verkocht worden. Het geeft aan dat het dienstenpakket zeer compleet is. NTC gaat de toekomst met een positief gevoel tegemoet, maar sluit haar ogen ook niet voor sommige minder prettige ontwikkelingen. “We zien wel een verschuiving van chemie. In het Rotterdamse komt er weinig tot niets bij. Een deel van de productie gaat naar de Verenigde Staten en in het Midden-Oosten is de chemische industrie ook aan het groeien. Ik denk niet dat het verbruik ineens zal verdubbelen in de wereld, dus die verschuivingen zullen best een impact hebben hier in Europa. Nederland is in onze branche nog steeds een duur land. De prijzen per vierkante meter grond liggen erg hoog in vergelijking met andere landen en energie is natuurlijk een grote kostenpost voor ons. Die bedragen liegen er ook niet om. Het ondernemersklimaat is in Nederland aan het vertroebelen en sommige investeerders lopen dan dus weg. Ik vind dat er van bovenaf ook best wat meer mag gebeuren om onze economie weer vlot te trekken en ervoor te zorgen dat we ook met de chemie in de kopgroep kunnen blijven, want ondernemen zit toch in onze genen”

SONY DSC

Netwerken tijdens gezellige en goed bezochte haringparty’s

0

Ze waren er weer. Zoals elk jaar in juni organiseerden verschillende horecagelegenheden, organisaties, bedrijven en verenigingen een haringparty. En men trof het wat betreft het weer, maar zeker ook wat betreft de haringen. Want wat zijn ze mals en lekker vet. Wij van Rijnmond BUSINESS bezochten de haringparty’s bij RVVH in Ridderkerk, KOTUG bij de Cruise Terminal, Kaat Mossel, Old Dutch en van Flevum en MKB Nederland afdeling Rotterdam.

Bij alle party’s was het goed druk, gezellig en werd er veel over werk en het WK voetbal gesproken.

RVVH
Ruim driehonderd relaties van sponsors Jansen Netwerknotarissen, De Koning advocaten, Flynth accountants en adviseurs en ABN AMRO bezochten de traditionele haringparty bij RVVH, waar Vishandel Van Wijnen voor de haringen zorgde en La Maremma voor pastagerechten en Pizza, terwijl het geluid werd verzorgd door CT-AV.

KOTUG
Ook dit jaar organiseerde KOTUG haar haringparty weer bij de Cruiseterminal in Rotterdam. Zoals te doen gebruikelijk ook hier weer veel bekende ondernemers en (voormalig) bestuurders en politici.

Kaat Mossel
Bij Kaat Mossel aan de Admiraliteitskade hadden Ron en Marie-Claire Hirt hun relaties weer uitgenodigd om de immers gezellige haringparty voor en in hun etablissement te laten genieten van de heerlijke zilte haring en van de muzikale omlijsting die dit jaar verzorgd werd door Mark Canto.

Flevum, MKB Nederland en Gemeente Rotterdam
Op vrijdag besloten wij onze haringparty tour in en om Rotterdam in het Euromastpark bij de door MKB Nederland afdeling Rotterdam, in samenwerking met Flevum Netwerk Forum en de Gemeente Rotterdam georganiseerde haringparty. Ook hier weer mooi weer, veel bezoekers, waaronder wethouders en gemeenteraadsleden, en veel heerlijke haring. De nieuwe voorzitter van MKB afdeling Rotterdam, Henk van der Beek presenteerde zich aan de aanwezigen.

Jan Kuipers en Hans de Koning ondernemers van het jaar

0

ZZP’er Jan Kuipers en topondernemer Hans de Koning zijn Capelse ondernemers van het jaar. Zij ontvingen woensdagavond deze prijs uit handen van burgemeester Frank Koen. Dit gebeurde in het Isala Theater tijdens een speciale Thematerbijeenkomst. De Ondernemer van het Jaar is een jaar lang ambassadeur voor het Capelse bedrijfsleven.

Presenteren
De prijs voor de beste ondernemer stond dit jaar in het teken van de  ZZP’er. Net als vorig jaar selecteerde de jury vijf kandidaten, die zich op de finaleavond mochten presenteren op de planken van het Isala Theater. Daarna wees de jury de winnaar van de Capelse ondernemersprijs voor succesvolle zzp-ers aan. Het werd Jan Kuipers met zijn beveiligingsbedrijf  Q-vario.

Oevreprijs
De Oeuvreprijs voor Capelse topondernemers ging naar Hans de Koning van Automobielbedrijf De Koning – Audi/VW. De gedachte achter deze Oevreprijs is dat Capelle een groot aantal bedrijven kent dat al generatie op generatie bestaat en naast werkgelegenheid ook op andere wijzen een bijdrage levert aan de samenleving. Deze prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt door burgemeester Frank Koen.

Waardering
De Capelse ondernemersprijzen, een initiatief van de gemeente, werden voor de vierde keer uitgereikt. Het college onderstreept hiermee zijn waardering voor Capelse ondernemers en wil inspirerend ondernemerschap extra onder de aandacht brengen. De jury werd geleid door prof. dr. Roy Thurik van de Erasmus Universiteit. De prijs bestaat uit een bronzen kunstwerk van de hand van kunstenaar Frans van Straaten uit Capelle aan den IJssel. Alles over de over Capelse Ondernemer van het Jaarprijs, waaronder presentatiefilmpjes van de kandidaten, staat op www.covhj.nl.

Het Rode Kruis zoekt verdere aansluiting bij bedrijfsleven

0

Sinds begin dit jaar werkt het Nederlandse Rode Kruis (NRK) volgens een nieuwe koers. Eén van de uitgangspunten is een betere positionering van het NRK in Nederland. Wat doet het Rode Kruis precies en wat wil het bereiken? Cees Werff, voorzitter van Rode Kruis Rotterdam-Rijnmond, geeft ons een kijkje achter de schermen en vertelt ons wat het Rode Kruis voor bedrijven kan betekenen en vice versa.

De nieuwe strategie van het Rode Kruis heeft onder meer geresulteerd in een nieuwe organisatiestructuur. Ruim 330 afzonderlijke afdelingen zijn sinds januari 2014 georganiseerd in 25 landelijke districten. Werff licht toe: “De indeling van de districten komt overeen met de indeling van de Veiligheidsregio’s. Op deze manier kan het Rode Kruis maximale ondersteuning bieden, wanneer er een ramp of calamiteit plaatsvindt. Verder richten we ons voortaan op drie strategische doelen: noodhulp, zelfredzaamheid en respect en hulpbereidheid. Lag de nadruk in het verleden onder andere op ‘sociale hulpverlening’, nu stimuleert het Rode Kruis individuen en gemeenschappen om zelf actief bij te dragen aan het verbeteren van hun situatie. Bijvoorbeeld door het geven van EHBO-lessen.”

Imago boost
“Verder hebben we de ambitie om het Rode Kruis in Nederland nog beter op de kaart te zetten,” vervolgt Werff. “Het Rode Kruis is een sterk merk, maar ons imago kan wel een boost gebruiken. Vooral bedrijven zijn nog onvoldoende bekend met onze activiteiten. Onze nieuwe doelstellingen moeten meer duidelijkheid geven. Onder meer op het gebied van zelfredzaamheid zoeken we aansluiting bij het bedrijfsleven. Eén van de ideeën in dit kader is het benaderen van bedrijven, waarvan de medewerkers zich veel in openbare ruimten bevinden. Denk aan vuilnismannen, buschauffeurs en pakketbezorgers. Acute hulpverlening draait om de juiste persoon op de juiste plaats. Bedrijven kunnen zich aan ons binden door een financiële bijdrage. In ruil hiervoor bieden wij de medewerkers bijvoorbeeld een EHBO-opleiding. Op deze manier versterken we de zelfredzaamheid in de regio en door als Rode Kruis zelf iets terug te geven aan het bedrijfsleven vergroten we onze zichtbaarheid. Het is slechts één van de voorbeelden van de samenwerking tussen het Rode Kruis en het bedrijfsleven. We bieden maatwerk partnerprogramma’s, afgestemd op de wensen en behoeften van bedrijven. Overigens draait het hierbij niet alleen om financiële bijdragen. Kennisdeling, materiaalverhuur, onderdak of sponsoring van noodhulppakketten; bedrijven kunnen via het Rode Kruis op talloze manieren een bijdrage leveren aan de maatschappij. Uiteindelijk draait het erom dat we elkaar en onze omgeving versterken.”

In de regio
In de regio is het Rode Kruis vooral actief tijdens evenementen, zoals de Rotterdam Marathon, het Zomercarnaval en de Parade Rotterdam, maar ook tijdens calamiteiten zetten de vrijwilligers van het Rode Kruis zich in. “Van het verlenen van eerste hulp tot het begeleiden van ouderen van wie de woning is afgebrand, onze werkzaamheden zijn zeer divers,” besluit Werff.

Fanclub van de haven kiest voor “beheerste” groei

0

“Havenvereniging heeft na 75 jaar nog altijd toekomst”

Gerard van Nus (Wambersie), J.L.C. Dijkers (R. Mees & Zoonen), mr. Willemse Cornelder (Hudig & Veder), Pleyte (Leen Smit) Steensma (Thomsen) en ir. C.E.M. Kuijper (Algemeen vrachtkantoor). Het zijn namen die de meesten nu, weinig tot niets zeggen. Toch vormden zij het eerste bestuur van de Havenvereniging Rotterdam, dat officieel op 30 januari 1939 werd opgericht.

Een club die de haven bekender en toegankelijk wilde maken voor iedere Rotterdammer. Dat gebeurde door bezoeken te brengen aan bedrijven en door het organiseren van lezingen door prominenten uit het bedrijfsleven. Een formule die nog steeds wordt gehanteerd. De eerste lezing werd gehouden door toenmalig voorzitter Engelbrecht van de Kamer van Koophandel. En burgemeester Oud sprak in het voorjaar van 1939 uit: “Ik ben lid van de Havenvereniging, want ik ben Rotterdammer!”

Kort na de oprichting brak de Tweede Wereldoorlog uit. Het bestuur van de inmiddels ruim 1700 leden tellende club, slaagde er in de bezetter buiten de deur te houden en in de beslotenheid van de vereniging werd al druk gefilosofeerd hoe de zwaar gehavende haven na de oorlog verder moest. Kort na de bevrijding op 8 mei 1945 werd, een mede door de Havenvereniging georganiseerde bijeenkomst op het stadhuis, ingeleid en bijgewoond door burgemeester Oud en voorzitter Van Mandele van de Kamer van Koophandel. Een periode van groei brak aan, ook voor de Havenverenging. Het ledental steeg tot ruim 4000 leden eind jaren veertig.

In 2014 zijn dat er zo’n 2200. Een aantal dat de laatste jaren, mede dankzij de oprichting van de Jong Havenvereniging, die inmiddels ruim 500 leden telt, gestaag stijgt. Jan Bert Schutrops de huidige voorzitter zegt daarover: “We kiezen bewust voor beheerste groei, omdat de activiteiten die we organiseren, en dat zijn er inmiddels zo’n dertig per jaar, wel door vrijwilligers van de grond moeten worden getild”.

De eerste jubileum-activiteit van de Havenvereniging dit jaar, was een groot jubileumfeest, op 30 januari 2014 in de Rotterdam Cruise Terminal. De leden en de voormalige havenwethouders Harbers en Baljeu, werden vergast op een Captains Dinner, en optredens van de Tunes van Harry Jan Bus en de Hermes House Band. De sfeer was uitbundig, maar het hoofddoel, was natuurlijk het ontmoeten van oude bekenden en het maken van nieuwe contacten. Want vanaf het begin is de Havenvereniging ook een netwerkclub. Eén ding bond alle aanwezigen; de liefde voor de haven.

Zestig jaar lid zijn van de Havenvereniging is een ultiem voorbeeld van trouw, maar voor de 89-jarige Gerard Hegge, de normaalste zaak van de wereld. Hij vertelt: ”Mijn vader Jan Hegge was één van de mannen die vanaf het begin bij de vereniging was betrokken. In die tijd was hij burgemeester van Overschie en eigenaar van de gelijknamige scheepswerf. We bouwden veel schepen voor de offshore, ondermeer voor Shell. We hadden zo’n tachtig man in dienst. Zelf studeerde ik in Delft als scheepsbouwkundig ingenieur en heb ik het bedrijf overgenomen. Ik heb in die 60 jaar ongelooflijk veel hoogtepunten meegemaakt. Ik probeer ook nu nog bij zoveel mogelijk activiteiten aanwezig te zijn. Het houdt me scherp en de contacten met oude bekenden en al die nieuwe leden zijn heel waardevol. Ik ben ook havenadviseur van burgemeester Aboutaleb en hem wil ik binnenkort echt de haven laten zien”.

Meer kwaliteit
Schutrops: “Het unieke van de vereniging is dat er geen drempels zijn. Iedereen die zich verbonden voelt met de haven kan voor 25 euro lid worden. En de leden moeten een bijdrage betalen voor iedere excursie waar ze aan deelnemen. Dankzij de Jong Havenvereniging is het een mooie mix tussen jong en oud geworden. Sinds een jaar of twee is er een nieuw bestuur dat zich niet richt op méér activiteiten, maar op kwalitatief betere activiteiten”.

Gerrit Peekstok, oprichter en voormalig voorzitter van de Jong Havenvereniging is trots op de erkenning. “Ik had bij de oprichting in 2008 niet verwacht dat de club zo snel zou groeien. Je merkt dat jong en oud prima samengaan. De jonge leden willen graag weten hoe het vroeger was in de haven en de ouderen hebben de kennis om dat te vertellen. Bovendien zijn de ouderen heel erg geïnteresseerd in hoe het er nu aan toe gaat. De opkomst bij de excursies zijn daar een bewijs van. Eigenlijk mag je tot je 35ste lid zijn van de Jong Havenvereniging, maar er zijn veel leden, die dat ook na die leeftijd willen blijven. Dat heeft zich nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Het meest ideale zou zijn als jong en oud volledig in de Havenvereniging integreren. En het normaal wordt dat, zodra je in de haven werkt, je lid wordt”.

Ex-havenwethouder Harbers (VVD) is het daar roerend mee eens. Hij noemt de Havenvereniging uniek: “In de tijd dat ik havenwethouder was, ben ik in heel veel havens geweest, maar geen enkele haven heeft zo’n grote fanclub”. Jeanette Baljeu (VVD), tot voor kort havenwethouder zegt: “Het is prachtig. De Havenvereniging heeft leden uit alle geledingen van de maatschappij. Heel erg Rotterdams”.

Boottocht
In juni zagen veel oud-bestuursleden van de Havenverenging elkaar terug tijdens een lunchvaartocht op de Nieuwe Maze, het directieschip van het Havenbedrijf Rotterdam, dat altijd een nauwe band had en heeft met de Havenvereniging. Logisch vindt Rudolph van der Graaf, Director Executive Relations & Protocol van het Havenbedrijf.

“We zouden wel gek zijn om een club die zo vóór de haven is niet te steunen! Dat doen we onder meer bij de Dag van de Haven in het Nieuwe Luxor. Daar maakt onze ceo dan traditiegetrouw de voorlopige havencijfers bekend. En die bijeenkomst is, nadat de traditionele Oudejaarsbijeenkomst in het stadhuis vanwege de enorme belangstelling, op last van de brandweer niet meer door kon gaan, uitgegroeid tot een fantastische middag. De zaal zit de laatste jaren altijd vol”.

Peter Goedvolk, voormalig eigenaar van Argos Oil en oud-Havenman van het Jaar, was van 2007 tot en met 2012 voorzitter. Hij zegt: “Toen ik werd gevraagd, hield ik het in eerste instantie af, omdat ik het te druk had. Maar ik heb met laten overhalen, omdat ik vond dat ik het een beetje verplicht was. Ik volgde Zeger van Asch van Wijck op en ik heb er nooit spijt van gehad. Gedurende mijn periode zat de verjonging nog in de embryonale fase. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er in eerste instantie geen voorstander van was omdat ik bang was dat je dan ook een senioren- en een damesclub zou krijgen. Ten onrechte want het is een succes gebleken. Wat ik het huidige bestuur zou willen aanraden is meer veertigers en vijftigers bij de vereniging te betrekken, dat zijn mensen die inmiddels succesvol zijn en een uitgebreid netwerk bezitten”.

In 1989 werd onder voorzitterschap van Tjeerd Schipper, oud-topman van onder meer ABN AMRO en momenteel bij die bank adviseur, het 50-jarig jubileum gevierd. Een jaar waar hij met plezier op terugkijkt. Schipper: “Het was geweldig. De bereidwilligheid binnen ons netwerk om de Havenvereniging financieel te steunen, was groot. We brachten een jubileumboekje uit, we introduceerden een Maritime Cadeau Card voor onze leden, we schonken de stad een “Leugenbank”, het jubileumconcert met de Marinierskapel, werd bijgewoond door Prinses Margriet en haar man mr. Pieter van Vollenhoven er was een Havendebat en een amateurschilders-concours”. Schipper ziet beaamt dat de Havenvereniging nog altijd in een behoefte voorziet. “Ook na 75 jaar heeft deze club beslist toekomst, doordat de belangstelling voor de haven blijft. Rotterdammers zijn er nog steeds trots op en mensen uit andere delen van het land, die de haven bezoeken, kijken hun ogen uit en vinden het fantastisch. Dat merkte ik bijvoorbeeld tijdens de Wereldhavendagen, waar ik geregeld mensen tijdens excursies heb rondgeleid”, aldus Schipper.

Het jubileum wordt het hele jaar gevierd. Bestaande activiteiten zoals de Rotterdam Port Party, de barbecue en de Dag van de Haven krijgen een extra feestelijk tintje. Het Havenontbijt werd dit jaar voor het eerst georganiseerd. En deze jubileumactiviteit lijkt een blijvertje te worden, want de opkomst was groot. En na de zomer staat een jubileumcongres op het programma, dat in het teken staat van innovatie.

Wybe Zijlstra, lid van lustrumfeest-comité zegt daarover: “Vanaf het begin hebben we ons ten doel gesteld om met de festiviteiten zoveel mogelijk leden te bereiken. Het mocht beslist geen feest worden voor de “happy few”. Uiteraard waren er meer plannen dan het budget en de mogelijkheden toelieten. Zo is het plan om een historische route aan de stad te schenken door gebrek aan menskracht afgevallen. Maar ondanks de beperkingen heb ik tot nu toe voornamelijk positieve reacties ontvangen. Daar ben ik uiteraard erg blij mee”.

Expats: ook terugkeren valt niet mee!

0

Op initiatief van The American International School of Rotterdam (AISR) werd begin juni Experience Rotterdam georganiseerd. Dit was een bijeenkomst bij Golfcenter Seve in Rotterdam, waarbij bedrijven en specialisten aanwezig waren die iets voor expats kunnen betekenen.

Experience Rotterdam, georganiseerd door Miss Publicity, mag zich gerust druk bezocht noemen. Scholen, huisvesting, cultuur, een nieuwe baan vinden en zelfs kinderopvang. Colette Skaff is general manager van Funtazia, de kinderopvang van de AISR. “Kinderen die nog te klein zijn voor onze school, kunnen bij onze kinderopvang terecht. Ons programma vormt een goede voorbereiding voor onderwijs op een internationale school als de onze. Ouders hoeven geen kinderen bij ons op school te hebben zitten om van onze kinderopvang gebruik te mogen maken.”

Sheila Gazaleh-Weevers, een Engelse expat die hier al 40 jaar woont, schreef de gids Here’s Holland. “In dit boek worden alle Nederlandse provincies beschreven, maar ook alle instellingen, plus alles over het Nederlandse eten, de gewoonten en de cultuur”, vertelt ze trots.

Het boek voorziet duidelijk in een behoefte, want dit is de 9de editie en er zijn al 60.000 exemplaren van verkocht.

Volgens Bettine van der Heijden is het zelfs een leuk boek voor Nederlanders. “Mijn man en ik hebben acht jaar in Maleisië gewoond. Toen we weer terugkwamen, moesten we echt even wennen. We zijn meer wereldburgers geworden en hebben een verruimde blik gekregen. Als echtgenote van een expat kreeg ik geen werkvergunning. Ik heb wel allerlei vrijwilligerswerk gedaan, zoals trainingen geven voor Outpost, een afdeling binnen Shell. Daar heb ik nu profijt van. Ik help expat die terugkomen met settelen, maar ik geef bijvoorbeeld ook cultuurtrainingen over de do’s en don’ts in Maleisië en Singapore.”

Bettine van der Heijden bevestigt dat expats hoofdzakelijk met expats omgaan, net als Catherine Jassie. Ze weet waar ze over praat, want ze is al dertig jaar expat. Is Nederland tegenwoordig wat beter op expats ingesteld? “Ik zie zeer zeker verbetering. Wat ik vervelend vind, is dat er altijd voor ons gedacht wordt in plaats van dat er aan ons gevraagd wordt wat we willen. Dat gaat de laatste tijd iets beter. Het is ook niet altijd duidelijk waar je als expat terecht kunt.”

In ieder geval bij de Expatdesk. Die viel altijd onder het RIA (Rotterdam Investment Agency), dat sinds dit jaar is opgegaan in Rotterdam Partners. De Expatdesk is tegenwoordig gevestigd aan de Coolsingel 95. Er zijn veel bedrijven die zich voor expats inzetten, zoals makelaar Kolpa. (www.kolpa.nl)

100“Twintig jaar geleden hebben wij een speciale afdeling opgezet voor expats. Wij hebben allerlei soorten rental services voor deze doelgroep en anno 2014 zijn we één van de marktleiders op dit gebied”, vertelt Martijn de Bruijn van Kolpa.

Andere aanwezige bedrijven en organisaties waren onder andere Hilton, Undutchables (www.undutchables.nl) en OAR, Overseas Americans Remember (OARinNl@yahoo.com). (Het gezamenlijk vieren van Amerikaanse feestdagen op Nederlandse bodem).

De haven: een wereld aan mogelijkheden

0

In de haven blijkt bij uitstek dat Rotterdam een wereldstad is. In het eerste kwartaal van dit jaar alleen al werd 109 miljoen ton aan goederen in de haven overgeslagen, waarmee het niveau volgens het Havenbedrijf stabiel bleef ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Goederen afkomstig van wereldwijd verspreide plaatsen en bestemd voor het Europese achterland dan wel andere overzeese bestemmingen. De haven biedt daarmee kansen voor de (internationale) handel, allerhande dienstverleners (waaronder ondergetekende) en bedrijfsactiviteiten, maar brengt ook evenzoveel risico’s met zich die immers vaak inherent zijn aan kansen.

Voor de betrokkenen is de haven een steeds veranderende jungle van eenvoudige tot zeer complexe en veelal juridisch interessante en uitdagende vraagstukken. Deze jungle wordt afwisselend vormgegeven door – bijvoorbeeld – de nationale wetgeving van het land waaruit de goederen afkomstig zijn, van het land waar de goederen zich van tijd tot tijd bevinden en/of van het land waar de goederen zijn ontvangen. Ook de keuze van contractspartijen voor andere wet- en regelgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Dit staat overigens nog los van de vraag welke rechter (van welk land en/of arrondissement – of is gekozen voor arbitrage?) bevoegd is om over bepaalde geschillen te beslissen.

De antwoorden op de hierboven genoemde vragen hebben verstrekkende gevolgen voor handelsrelaties en voor de wijze waarop eventuele geschillen kunnen worden opgelost. Het verdient dan ook de voorkeur om, als dat mogelijk is, een eventuele keuze voor de toepasselijke wet- en regelgeving en een aanwijzing van een bevoegde rechter duidelijk vast te leggen in de contractuele afspraken.

Hetzelfde geldt vanzelfsprekend voor afspraken over hoe partijen zullen omgaan met risico’s die samenhangen met voorzienbare en niet-voorzienbare omstandigheden, zoals garantieclaims van afnemers of fiscale naheffingen. Als partijen vooraf duidelijk hebben vastgelegd hoe met de verwezenlijking van bepaalde risico’s zal worden omgegaan en hoe de (negatieve) financiële gevolgen daarvan onderling worden gedragen, dan kan dat een langdurende discussie op dat punt voorkomen.

Het vastleggen van afspraken hoeft overigens niet automatisch te leiden tot lange onderhandelingen en dito contracten; veel afspraken kunnen worden vastgelegd en aangevuld in algemene voorwaarden. Het gebruik van algemene voorwaarden komt de snelheid en het gemak waarmee zaken kunnen worden afgehandeld ten goede, wat essentieel is in de haven. Van belang is dat die voorwaarden adequaat door partijen op hun contractuele relatie van toepassing zijn verklaard. De algemene voorwaarden waarnaar wordt verwezen moeten bovendien zijn gedeponeerd bij de KvK of rechtbank en voldoende aan de contractspartij ter beschikking zijn gesteld.

Mocht het ondanks de goede voorbereidingen onverhoopt toch komen tot een geschil, dan is het in praktische zin handig als een beroep kan worden gedaan op een verrekenbare positie of (zakelijke) zekerheidsrechten, zoals een eigendomsvoorbehoud, retentierecht of gevestigde rechten van pand of hypotheek (waarop het Nederlands recht van toepassing is, als de goederen zich in Nederland bevinden).

De haven biedt, met andere woorden, een zee aan mogelijkheden en kansen. Om die mogelijkheden optimaal te kunnen benutten zullen ook de daarmee samenhangende juridische vragen en risico’s moeten worden afgekaart. Met behulp van een advocaat die boven op de zaak zit kunnen die vragen en risico’s worden omgebogen in winstgevende vooruitzichten.

– Youri Tonino

Zakelijke motivatie

0

Bijna iedere ondernemer heeft weleens een dag waarop de motivatie iets minder is. Gewoon even geen zin. Dat kan gebeuren, maar wat doe je in zo’n geval? Inspiratie zoeken. Dat doe ik bij BNI, Business Network International, waar we niet alleen netwerken en elkaar zakelijke opdrachten genereren, maar ook elkaar helpen en inspireren. Over motivatie heb ik de volgende tips:

1) Minimaliseer contact met ‘negatieve’ mensen.

Je kent ze vast wel: Mensen die altijd iets te zeuren hebben. Want in hun ogen is iets nooit goed genoeg. Het is misschien niet altijd mogelijk, maar probeer deze mensen zoveel mogelijk te vermijden. Ze kosten veel energie.

2) Verstevig de banden met mensen die veel energie geven.

Deze mensen ken je ook wel: mensen die je laten lachen, maar ook met je praten of je helpen als je er even niet uitkomt. Het zijn vaak mensen waar je iets van leert. Zoek ze op, praat gezellig bij en bezoek bijvoorbeeld samen een netwerkbijeenkomst.

3) Lees over of kijk naar positieve dingen.

Lees een boek of magazine waar je vrolijk van wordt. Of kijk naar een inspirerend programma waar je energie van krijgt. Alles is goed, zolang het maar positieve energie geeft.

4) Maak een prioriteitenlijst.

Op de prioriteitenlijst noteer je wat je wilt en wat je moet doen. Dat geeft overzicht en maakt keuzes maken gemakkelijker.

5) Stap voor stap.

Pak het lijstje dat je hebt gecreëerd en kies elke dag enkele items om uit te voeren. Stap voor stap. Zo wordt de prioriteitenlijst iedere dag korter. Je zult verstelt staan hoeveel energie je daarvan krijgt.

6) Omgeef jezelf in een groep met inspirerende mensen.

Bij BNI, de meest succesvolle zakelijke netwerkorganisatie ter wereld, is er iedere dag een ontbijtbijeenkomst waar ondernemers bijeenkomen om de dag geïnspireerd te starten. Ze genereren zakelijke opdrachten – en dus meer omzet – voor elkaar, ondersteunen en vertrouwen elkaar. En dat geeft positieve energie. Wil je ook een bijeenkomst bijwonen? Neem gerust contact met me op, dan nodig ik je uit voor een van onze 17 netwerkgroepen in de regio Rotterdam.

Heb je nog andere tips? Laat het ons weten via de contactgegevens op deze pagina.

– Ton Dekker