Home Blog Page 291

Samen sterk op het Regioplein ZHZ tijdens de beurs Bouw Compleet

0

Toen Johan de Ruiter van Van Wijngaarden Groothandel vorig jaar rondliep op de beurs Bouw Compleet vond hij dat het evenement zijn naam te weinig eer aan deed. De drukte viel hem tegen, de regionale binding was ver te zoeken, de diversiteit van de exposanten kon stukken beter, net als het aantal doelgroepgerichte bezoekers. Daarom besloot hij contact op te nemen met de Evenementenhal in Gorinchem, waar de beurs jaarlijks wordt gehouden. Op zijn plannen om dit jaar tijdens de beurs een Regioplein ZHZ te organiseren waar ondernemers uit de buurt hun regionale krachten kunnen bundelen werd enthousiast gereageerd. En dus gaat dat er op 9, 10 en 11 september komen.

Het nieuwe initiatief komt uit de koker van De Ruiter en Lambert van Gameren van ZZP-News. Toen alle seinen op groen stonden, zijn zij hard aan de slag gegaan om diverse relevante partijen te enthousiasmeren en alle randvoorwaarden voor een geslaagd event te regelen. En dat is heel goed gelukt. “Het was vooraf onze doelstelling om minimaal 300 vierkante meter standoppervlak te reserveren voor exposanten uit de regio. Anders is het te kleinschalig en nietszeggend. Tijdens het benaderen van partijen en het uit de doeken doen van onze plannen bleek al snel dat de animo om mee te doen bij de meest uiteenlopende partijen erg groot was. Inmiddels is de inschrijftermijn gesloten en is duidelijk dat er op het Regioplein ZHZ straks 500 vierkante meter aan stands is gevuld met kwalitatief hoogstaande exposanten”, vertelt De Ruiter. Met ruim 40 deelnemers, van ZZP-er tot aan groot bedrijf, is netwerken mogelijk met de meest uiteenlopende organisaties binnen de bouwbranche. Van een betonboer tot aan een dakdekker en van een zonweringsbedrijf tot aan een groothandel in verpakkingsmaterialen; de variatie aan standhouders is groot. Want bouw of bouwgerelateerde bedrijven hebben immers ook een boekhouder, drukker, websitebouwer, verpakkingen, aanhangwagens, etcetera nodig. En dat is in deze omgeving allemaal voorhanden. Iedereen op het Regioplein ZHZ komt uit de regio of heeft tenminste binding met het gebied. “Ik ben er van overtuigd dat dit initiatief een boost geeft aan regionale samenwerking. Op deze manier willen we ook een steentje bijdragen aan de economische groei in de regio. Gelukkig zijn ondernemers zich steeds meer bewust geworden van het belang van regionaal samenwerken. Het is vaak heel waardevol om van elkaars diensten gebruik te maken. Ieder heeft immers zijn eigen talenten. Daar moeten we met elkaar van profiteren.”

Extra dimensie

Een punt van aandacht vond De Ruiter ook de reclame die voor Bouw Compleet werd gemaakt. “Op dat gebied viel wat ons betreft ook nog veel te winnen. Zeker tegenwoordig zijn de mogelijkheden om jezelf onder de aandacht te brengen eindeloos. Via mailings, social media en gerichte verspreiding van 60.000 flyers proberen wij het Regioplein ZHZ echt op de kaart te zetten en dat ook nog eens met 40 deelnemers tegelijk. Zo genereren we meer en kwalitatief betere bezoekers.” De Ruiter is er van overtuigd dat het Regio-plein ZHZ tot veel interessante kruisbestuivingen kan leiden. “We staan immers allemaal bij elkaar en lopen langs elkaars stand. Bedrijven nodigen natuurlijk ook hun eigen relaties uit en die komen weer eenvoudig in contact met andere standhouders of degenen die zij op hun beurt hebben uitgenodigd. Met de invoering van het Regioplein ZHZ is Bouw Compleet in één klap veel meer een echte business-to-business beurs geworden. Vorig jaar miste ik een paar dingen, daarom komen we nu met een duidelijke toegevoegde waarde. Zie het als een extra regionale toevoeging aan de Bouw Compleet Beurs. Van Wijngaarden Groothandel is vanaf de oprichting altijd heel erg gericht op de regio en heeft regionale samenwerking altijd opgezocht en gestimuleerd. Op de zaak organiseren wij regelmatig evenementen voor klanten uit de regio. De laatste keren kwamen daar wel 500 bezoekers op af. Voor ons een bevestiging hoe belangrijk het regionale aspect is.” Het Regioplein ZHZ is weer een stap verder. “Alle faciliteiten zijn bij de Evenementenhal prima in orde met hun unieke full service formule. En het Regioplein is daarbij een extra dimensie. Op deze manier kunnen we de duizenden bezoekers die op de beurs afkomen een waardevolle beursbeleving bieden. Drie dagen lang kunnen exposanten en bezoekers van 13.00 uur tot 21.00 uur kennis maken met noviteiten, ervaringen en visitekaartjes uitwisselen en bespreken wat zij mogelijk voor elkaar kunnen betekenen. Ik hoop dat er veel mooie, nieuwe samenwerkingen uit voortvloeien. Een voordeel is ook dat Bouw Compleet samenvalt met de Beton Vakdagen, die in het andere deel van de Evenementenhal worden gehouden. Bezoekers kunnen zo van de ene naar de andere beurs lopen en zullen dat ook doen omdat het verwant is. Mijn verwachtingen over het Regioplein ZHZ zijn hooggespannen. De voortekenen zijn in ieder geval goed. Na afloop van de beurs zullen wij zeker gaan evalueren en ik hoop dat het zo’n succes wordt dat we er een jaarlijkse traditie van kunnen maken. Daar is de regio op zakelijk gebied in ieder geval enorm mee gebaat. Daar ben ik van overtuigd.”

 

Gebruik de bijgesloten uitnodiging om u aan te melden voor gratis toegang.

En noteer het alvast in uw agenda!

Rabobank Drechtsteden trotse partner van de Alblasserdamse Haringparty 2014!

0

Ondernemers zoeken medio 2014 meer dan ooit de connectie en samenwerking met elkaar. Als klanten met elkaar communiceren en verbinding zoeken wil je daar als organisatie bij zijn, luisteren en proberen te helpen. Het blijft de ultieme uitdaging voor ieder marketing en communicatie team in het bedrijfsleven om er te zijn op het moment dat het er voor de klant toe doet.

Succesvolle ’techbedrijven’ als Google, Facebook, WhatsApp spelen in op de behoeftes van klanten en faciliteren in het verbinden en creëren van marktplaatsen. In essentie ondersteunen zij de onderlinge samenwerking en helpen de consument inkopen. Dezelfde motivatie van waaruit Raiffeissen ooit de configuratie van de coöperatie heeft ontworpen. De bancaire sector en dus ook Rabobank Drechtsteden zit in een fase dat zij haar organisatie aan het inrichten is naar de nieuwe tijd. Zoals bekend is dit voor klant en bank niet altijd een even makkelijke fase.

Op het gebied van verbinden en samenwerken werkt het team marketeers en communicatiespecialisten van Rabobank Drechtsteden hard. Een voorbeeld waarbij Rabobank Drechtsteden een bijdrage leverde aan het verbinden van ondernemers is de Alblasserdamse Haringparty. Tijdens de Haringparty werden oude filosofieën (netwerken) en nieuwe technieken (online) gecombineerd en is het zogenaamde HaringHub experiment ontstaan. Het doel van het experiment was dat de aanwezigen meer uit de Haringparty konden halen op het gebied van netwerken.

Voorafgaand aan de Haringparty werden deelnemers aan het HaringHub experiment uitgenodigd voor de #HaringHub groep op LinkedIn. Hier zijn ruim 200 deelnemers bij aangesloten. Discussies zijn gestart en nieuwe connecties zijn voorafgaand al online gemaakt. De deelnemers konden namelijk kijken wie uit de HaringHub een interessante business partner kan zijn.

Tijdens de Haringparty zelf waren alle deelnemers herkenbaar door middel van een hippe badge. Daarnaast was er een speciale HaringHub Area waar ook de mogelijkheid tot speeddaten was.

Achteraf gezien een geslaagd experiment, maar er is nog meer mogelijk op het gebied van netwerken en mensen aan elkaar verbinden! Voor volgend jaar weer een nieuwe uitdaging om voort te borduren op het HaringHub experiment.

Golfdag Kiwanis Club Dordrecht: 30.000 euro voor goede doelen

0

Kiwanis Club Dordrecht organiseerde op vrijdag 23 mei voor de 18e keer haar jaarlijkse Golfdag bij Crayestein Golf aan de Baanhoekweg. Goede doelen voor kinderen in de regio staan centraal, reden genoeg voor SEAT-dealer Ames Auto Casa om zich aan te melden als mede-hoofdsponsor. Andere hoofdsponsors waren Van Lanschot Bankiers, DRV Accountants en Adviseurs en Machinefabriek Rotterdam.

Jan Laurijssens van Kiwanis Dor-drecht: “Kiwanisclubs houden zich uitsluitend bezig met kinderen met beperkingen in welke vorm dan ook, zo ook Kiwanis Dordrecht en dat is uniek. Kiwanis Club Dordrecht is opgericht in 1987 en wij zijn een hechte en gezellige serviceclub met 32 leden.

Elke eerste en derde maandag van de maand komen wij bij elkaar. Met onze club ondernemen wij diverse activiteiten om via fundraising gelden bijeen te brengen om onze bovengenoemde doelen te verwezenlijken. Dit doen we onder andere door kerstpakketten in te pakken en het organiseren van een golftoernooi. Dit alles betekent dat wij per jaar ongeveer 25.000 euro aan goede doelen kunnen besteden. Het golftoernooi van dit jaar bracht maar liefst 30.000 euro op en dat is het hoogste wat we ooit bereikt hebben, juist in een moeilijke economische tijd een prachtig resultaat. Het bewijst dat het deelnemende bedrijfsleven hiermee haar maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft genomen en daar zijn wij trots op. Alles bij elkaar waren er zo’n 150 deelnemers en sponsors actief bij Crayestein Golf.”

Om het aantal deelnemers -en daarmee de opbrengst voor de goede doelen- zo hoog mogelijk te laten eindigen, stelde Ames Auto Casa een gloednieuwe SEAT Mii in het vooruitzicht; de hole in one prijs. Wethouder Rinette Reynvaan maakte een grote kans omdat zij deze hole in one in het verleden wel eens wist te slaan. Helaas wist zij dit keer, net als de andere deelnemers, de Mii niet te veroveren. De winnaar van het toernooi, Hugo van Mastrigt, won een andere door Ames Auto Casa in het voortuitzicht gestelde prijs; een dag rijden in een SEAT Leon met chauffeur.

De sponsors en de deelnemers aan de Kiwanis Golfdag wisten door hun deelname flinke bedragen in te zamelen. Een cheque van 3.800 euro ging naar de Kledingbank Dordrecht om te zorgen dat kinderen die het hard nodig hebben goede kleding kunnen dragen. De aanschaf van een digitaal schoolbord voor De Stroom in Dordrecht is verzekerd met een bedrag van 4.500 euro en met 5.000 euro kan het project ‘10 voor Toekomst’, van het Leger des Heils weer verder met het regelen van tien kinderkamers waardoor gezinnen zelfstandig kunnen blijven wonen en de kinderen weer perspectief krijgen geboden.

Ames Auto Casa wist de aandacht op zich te vestigen met het showen van de modellen Leon, Ibiza en Mii van het merk SEAT dat dit jaar dertig jaar bestaat in Nederland. Ook het promotiemateriaal en de prijzen voor het toernooi zal de deelnemers niet zijn ontgaan. Hoe gezellig, zonnig en geslaagd de dag ook was, het belangrijkste blijft de opbrengst voor de goede doelen. Dat vindt ook Antoon de Kamper, voorzitter van de Golfcommissie. Een woord van dank ging uit naar de organisatiecommissie die naast Antoon de Kamper, bestond uit: Barend Labee, Jan-Karel Hustinx, Martin Witt, Johan Kooij, Henk Tempelaar, Kees van der Waal en Gerard Keuzenkamp. Verder bedankte De Kamper de sponsors en deelnemers en keek vooruit naar de Kiwanis Golfdag van 2015.

Dit artikel is mogelijk gemaakt door DRV Accountants en Adviseurs.

Geslaagd VNG Jaarcongres in de Drechtsteden

0

Bestuurders uit de Drechtsteden en deelnemers blikken tevreden terug op een zeer geslaagd VNG Jaarcongres. Dinsdag 17 en woensdag 18 juni bezochten zo’n 2.600 burgemeesters, wethouders, gemeentesecretarissen, griffiers en gemeenteraadsleden uit heel Nederland het grootste congres voor de lokale overheid, dat ieder jaar op een andere locatie plaatsvindt. Dit jaar koos de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voor de Drechtsteden; vanwege de ligging en de unieke samenwerking tussen de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papen-drecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.

Drechtsteden voorbeeld verregaande samenwerking

De deelnemers werden ontvangen in Hendrik-Ido-Ambacht waar een fabriekshal was omgebouwd tot congreszaal. De zaal was tot op de laatste stoel bezet. Mevrouw Annemarie Jorritsma, voorzitter van de VNG, memoreerde in haar openingswoord dat het congres deze keer ‘heel goed’ bezocht werd. Zij haalde aan dat de Drechtsteden een mooi voorbeeld is van verregaande samenwerking, die al in 2006 startte. Wat deze samenwerking de inwoners van de Drechtsteden oplevert, werd duidelijk in het met film en zang omlijste openingswoord van Arno Brok, burgemeester van Dordrecht en voorzitter van het Drechtstedenbestuur. Hierin waren concrete voorbeelden verwerkt uit het dagelijks leven van een inwoner van de Drechtsteden. Bijvoorbeeld het openbaar vervoer, werken in de voor de Drechtsteden kenmerkende maritieme sector en de regionaal georganiseerde zorg en sociale voorzieningen.

Samenwerking en maritiem

’s Middags konden de deelnemers genieten van diverse parels die de Drechtsteden te bieden hebben, gepresenteerd in 18 excursies. Ook waren er 18 deelcongressen. De unieke samenwerking in de Drechtsteden was het onderwerp van het deelcongres dat door de Drechtsteden georganiseerd was. Met meer dan honderd inschrijvingen was dit veruit het best bezochte deelcongres.

De excursies voerden de bezoekers naar voorbeelden van de samenwerking in de Drechtsteden. Een samenwerking van niet alleen gemeenten onderling maar ook met bedrijfsleven, inwoners, onderwijs en andere maatschappelijke organisaties.

De maritieme sector, een tweede thema waarmee de Drechtsteden zich tijdens het congres profileren, stond eveneens op het excursieprogramma. Daarbij konden bezoekers onder meer op bezoek bij bedrijven als Oceanco, IHC, Boskalis, Heerema en de Zeehaven.

Ook belangrijke toeristische iconen zoals de molens van Kinderdijk, de Biesbosch en de historische binnenstad van Dordrecht werden heel goed bezocht. Alle bezoekers zijn naar de excursies vervoerd met bussen en – hoe kan het ook anders in de Drechtsteden- over water.

Deelnemers enthousiast

“Nu op excursie in Waterbus. Deze kwaliteit zou geweldig zijn voor de gemeente Velsen in het Noordzeekanaalgebied”, meldde wethouder recreatie en openbaar vervoer van de gemeente Velsen, Annette Baerveldt op Twitter. Andere deelnemers complimenteerden de inspirerende sprekers uit het ochtendprogramma en zeiden de inhoud van het programma erg goed te vinden. Vooral de excursie naar Fokker werd geroemd vanwege de mooie verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Borrel en diner aan het water

Na het inspirerende ochtend- en middagprogramma, was het aan het eind van de middag tijd voor netwerken. Het Groothoofd in Dordrecht was het decor van een netwerkborrel met uitzicht op het Drierivierenpunt. De horecaondernemers op het Groothoofd sloegen de handen ineen en maakten samen de borrel mogelijk. Daarna genoten de congresgangers van een varend diner langs de Drechtsteden. Ook dit werd verzorgd door een regionale cateraar. Op woensdag is het congres afgerond met een algemene ledenvergadering van de VNG. Alle betrokkenen kijken terug op een zeer geslaagd congres, waarbij de Drechtsteden op de kaart zijn gezet en op een fantastische manier aan bestuurlijk Nederland zijn gepresenteerd.

Elke dag vers fruit op het werk Streekfruit

0

Vers fruit past bij een gezonde levensstijl en is een goed alternatief voor een snack- of een snoepmoment op het werk. Medewerkers die veel fruit eten zijn fitter, hebben meer energie en zijn productiever. Niet voor niets kiezen daarom steeds meer bedrijven uit de regio voor fruit op het werk van Streekfruit. Het fruit komt direct van de teler uit de buurt en is op een eerlijke manier geteeld waardoor het fruit verser is en beter smaakt.

Bedenker van Streekfruit is Gijsbert van Randwijk. Als fruitteler van appels, kersen en peren doet hij er alles aan om mensen kennis te laten maken met vers fruit. Samen met accountmanager Miranda Guiljam vertelt hij wat de voordelen zijn van vers fruit op het werk.

Een gezond argument

Vers fruit past bij een gezonde levensstijl. Om die reden stimuleert de overheid al jaren om meer groente en fruit te eten. Bijvoorbeeld als lekker tussendoortje op de werkvloer. “Medewerkers die veel fruit eten zijn fitter, alerter, functioneren met meer plezier en het verhoogt hun motivatie”, begint Gijsbert enthousiast. Miranda vult hem aan. “Steeds meer werkgevers zijn niet alleen maar bezig met productiviteit maar ook met de gezondheid van de werknemer. Het is bewezen dat het ziekteverzuim afneemt en de productiviteit toeneemt als werknemers meer fruit eten, en dat is al bij één stuk fruit per dag.”

De besparing door een lager ziekteverzuim is voor veel bedrijven een gezond argument om voor Streekfruit te kiezen. Maar ook de verbetering van de werksfeer en het imago van een gezond bedrijf is werkgevers veel waard. Miranda: “Het bevorderen van gezondheidsbewustzijn wordt steeds meer gezien als één van de kerntaken van goed werkgeverschap. Streekfruit is een kleine investering die zich snel terugverdiend. Tussendoor is fruit daarom een prima keuze. Het werkfruit van Streekfruit wordt zorgvuldig geselecteerd op smaak, ras en seizoen, waardoor onze klanten elke keer weer verrast worden door de samenstelling van het pakket. Bovendien is het aanbieden van Streekfruit onbelast, waardoor het geen gevolgen heeft voor de BTW en Loonbelasting.”

Weten welk fruit je eet

Volgens Miranda en Gijsbert is werkfruit absoluut van deze tijd. Miranda: “Ga naar een verjaardagsfeestje, sla de krant open, kijk op social media of naar een tv-programma als Keuringsdienst Van Waarde. We kunnen er niet omheen: iedereen houdt zich bezig met bewust leven, en vooral met bewust eten. Mensen willen weten waar het eten vandaan komt, wat er in zit en hoe het gemaakt is.” In het kleine plaatsje Strijensas in de Hoeksche Waard ligt de Mariapolder afgelegen aan het Hollands Diep. Fruitteeltbedrijf Van Randwijk teelt hier met veel passie voor fruit en met respect en liefde voor de natuur. Gijsbert: “Het Hollandse fruit komt uit de directe omgeving en direct bij de teler vandaan. Behalve appels, pruimen, kersen, peren en aardbeien leveren we bijvoorbeeld ook bananen, mandarijnen, kiwi’s en sinaasappels. Wij vinden het belangrijk dat ook het tropisch fruit op een eerlijke manier wordt verbouwd, daarom kopen we deze fruitsoorten zoveel mogelijk fairtrade in. Dit wordt zeer gewaardeerd door onze klanten. Het sluit vaak aan bij hun bedrijfsvisie van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.” En er is meer, vertelt de gepassioneerde fruitteler. Het fruit wordt zo milieuvriendelijk mogelijk geteeld en komt tegemoet aan de eisen aangaande voedselveiligheid, duurzaamheid en kwaliteit, die in Europees verband aan bedrijven in de agrarische sector worden gesteld. Gijsbert: “Het fruit van Streekfruit is GlobalG.A.P. gecertificeerd waarbij bewust aandacht aan voedselveiligheid, personeelsbeleid, natuur en milieu wordt geschonken. Daarnaast zijn de fruitpakketten verpakt in duurzame kartonnen kisten, scheelt het een aantal schakels zoals veiling en groothandels. En verpakkingsmateriaal, zoals lege kisten, wordt mee teruggenomen om gerecycled te worden. We doen er alles aan om zo duurzaam en ecologisch mogelijk te werken.”

Liever verleid tot een stuk fruit

25 Jaar geleden kwam Gijsbert van Randwijk vanuit de Betuwe naar de Hoeksche Waard voor een eerlijke regioteelt. Hier werkt hij samen met vier andere telers uit de buurt aan kwaliteitsfruit en dat proef je! Inmiddels tref je dan ook steeds vaker het Streekfruit aan bij bedrijven in de buurt. Miranda legt uit hoe het werkt: “Streekfruit heeft een eenvoudige keuze in pakketten: Streekpakket A of Streekpakket B.” Het met zorg samengestelde pakket is al verkrijgbaar vanaf €19,50 en bevat ongeveer 35 tot 40 stuks fruit voor zo’n zeven medewerkers. “Bij veel van onze klanten is het fruit de hele dag verkrijgbaar. Klanten zetten het bijvoorbeeld neer bij koffiepunten, in de kantine of in de keuken. Tevens hebben we afnemers die het leuk vinden hun klanten te trakteren op vers fruit door het op de balie bij de receptie te zetten. Ze geven de bezoekers vers fruit mee voor onderweg of als ze even moeten wachten.” Gijsbert besluit: “De bekendheid van Streekfruit groeit in korte tijd. Het is grappig om te merken dat steeds vaker ook werknemers vragen om Streekfruit. Zij worden liever verleid tot een stuk fruit dan tot snoep of snacks.”

De cloud is dichterbij dan je denkt

0

Steeds meer bedrijven en instellingen ontdekken de voordelen van gecentraliseerde data ten opzichte van lokaal beheer van ICT. Toch bestaat er ook nog veel onwetendheid en angst als het gaat over de cloud, merken ze bij dataplace, het hypermoderne datacenter in Alblasserdam. Managing director Gerben van der Veen en accountmanager Marc van Erp halen graag de grootste misvattingen onderuit. “Bang zijn voor de cloud en twijfels hebben over de veiligheid is totaal onnodig.”

Aangezien de meeste datacenters gevestigd zijn in en rondom Amsterdam, is dataplace uniek voor deze regio. Van der Veen: “De cloud is dichterbij dan je denkt. Sterker nog; een stukje van die cloud is binnen de mooie regio van de Drechtsteden ècht binnen handbereik en letterlijk en figuurlijk om de hoek. Alle essentiële onderdelen van ons datacenter, zoals de snelle internetverbindingen, stroomvoorziening, koeling, brandpreventie en monitoringsystemen, zijn dubbel uitgevoerd. Dataplace voldoet aan de hoogste beveiligingseisen en is volgens de TIERIII norm gebouwd, waardoor er op jaarbasis een bedrijfszekerheid van 99,982 procent gegarandeerd wordt. Veiliger kan het niet.” Toch zetten verscheidene organisaties daar nog hun vraagtekens bij. Zij vinden het een eng idee om hun apparatuur buitenshuis onder te brengen. Van Erp: “Onterecht, want een betere beheerder kun je niet hebben. Bovendien hebben onze klanten 24 uur per dag toegang tot hun spullen. Bij dataplace is aan meer dan alles gedacht. Zo beschikken wij bijvoorbeeld over twee koelunits meer dan nodig is. Mocht er onverhoopt één kapot gaan, dat draait de boel gewoon door en ontstaat er geen actuele calamiteit. Risico’s als stroomuitval, geen internet, geen telefonie, brand en diefstal liggen hier ook niet op de loer. De beschikbaarheid van zulke zaken is geen vraag, maar een gegeven. Wel zo fijn, want het bedrijfsleven wordt steeds afhankelijker van ICT-apparatuur en de applicaties die daarop zijn ondergebracht.” Van der Veen merkt dat de tijd van pappen en nathouden als het aankomt op investeren in ICT bij veel bedrijven eindelijk voorbij is. “Gelukkig maar, want het inpandig beheren van servers brengt onnodig veel gevaren met zich mee, terwijl ICT als strategisch middel voor een hoop organisaties steeds belangrijker wordt. Zij gaan inmiddels veelvuldig met ons in gesprek. Het besef dat servers in een datacenter op de allerbeste en meest veilige plek staan komt er dan meestal wel. Een uitgebreide rondleiding door onze faciliteit bevestigt dit.”

Perceptie versus werkelijkheid

“Vanaf het allereerste idee is dataplace gebouwd als datacenter met het doel om 32.000 fysieke servers optimaal te kunnen huisvesten. Het werken vanaf een blanco palet bood direct vele voordelen. We konden het precies neerzetten zoals wij wilden,” aldus Van der Veen. “Dit levert de gebruikers nog steeds dagelijks veel voordelen op.” Toch kunnen organisaties nog sceptisch of onwetend zijn als het gaat om het gebruikmaken van diensten van een datacenter. Wat is er bijvoorbeeld waar van de perceptie dat een datacenter een walhalla is voor hackers? “Dat is zwaar overtrokken. Het is onzin dat er bij zulke narigheid als bron direct naar een datacenter wordt gewezen. In werkelijkheid is er namelijk helemaal geen verschil voor een hacker. Of serverapparatuur nu in een datacenter staat of op je eigen locatie; de virtuele verbinding naar de buitenwereld blijft qua veiligheid van groot belang. Het is iets wat je altijd goed moet regelen onafhankelijk van waar de apparatuur staat. Wij hebben diverse partners die onze klanten indien nodig kunnen ondersteunen om hun verbinding te beveiligen.” Oké, een datacenter is dan misschien wel veilig, maar zal vast ongelooflijk duur zijn. Ook die gedachte strookt niet met de realiteit. “Vanaf 49 euro per maand kun je bij dataplace al een enkele server plaatsen. Dat is inclusief stroomverbruik en dataverkeer en 365 dagen per jaar, 24 uur per dag kosteloze toegang. Voor zo’n klein bedrag staat een server in een professionele, veilige en betrouwbare omgeving, voorzien van alle nodige faciliteiten.”

Veiligheid

Dataplace is streng beveiligd en voldoet aan de hoogste beveiligingscertificeringen. Het datacenter beschikt over een ISO 27001 certificering voor informatiebeveiliging en de BORG 4-certificering voor fysieke beveiliging. Van Erp: “Uit onderzoek is onlangs gebleken dat diverse datacenters het niet zo nauw nemen met de buitenbeveiliging. Bij sommigen ontbreken hekken en is het voor iedereen mogelijk om het terrein op het lopen. Dat is hier in Alblasserdam ondenkbaar. Onze locatie is beveiligd door een hekwerk met powerfence.” In het pand zelf is een toegangspas in combinatie met een vingerafdruk nodig om toegang te krijgen tot de secure area en datavloeren binnen het datacenter. Zowel het terrein, het pand als de datavloeren worden met ruim 50 videocamera’s in de gaten gehouden. Het strikte veiligheidsbeleid vormt een onderscheidend vermogen van dataplace, net als de volledige keuzevrijheid die gebruikers ervaren voor wat betreft het glasvezelnetwerk. Van der Veen: “dataplace is volledig carrier neutraal. Wij werken nauw samen met bijvoorbeeld KPN, UPC Business, EuroFiber en Proserve, maar sinds kort ook met VitrumNet, die het regionale glasvezelnetwerk van Breedband Drechtsteden voor zakelijk gebruik exploiteert. Het glasvezelnetwerk van Breedband Drechtsteden spreidt zich uit van Barendrecht tot Leerdam en is enorm fijnmazig en kwalitatief uitstekend.”

Dataplace ontzorgt in (ICT)bedrijfszekerheid

Dataplace heeft de ambitie om binnen afzienbare tijd het grootste regionale datacenter van Nederland te zijn. Van der Veen: “We zijn al aardig op weg. Ik wil dat organisaties in de Drechtsteden en het Rijnmondgebied aan ons denken op het moment dat zij hebben besloten om hun servers niet langer inpandig onder te brengen. We profileren ons als verlengstuk voor klanten, die voor al hun vraagstukken bij ons terecht kunnen. Wij zien onszelf niet als een leverancier, maar als een partner. Ontzorging en voorlichting zijn binnen dataplace twee belangrijke speerpunten. Klanten moeten ons zien als extra filiaal, alleen dan zonder werknemers.” Die werknemers kunnen trouwens indien gewenst van dataplace ook hun tijdelijke kantoor maken, bijvoorbeeld wanneer er op de eigen werkplek calamiteiten zijn ontstaan. “Niet alleen in zulke gevallen, want dagelijks werken er klanten vanaf dataplace omdat ze de werkomgeving prettig vinden. Er is plek voor 30 mensen. Zie het als een extra service.” Dataplace rekent ICT-ondernemingen, zorginstellingen, MKB-bedrijven, (semi-)overheden en multinationals als Boskalis al tot haar tevreden klanten. Van der Veen: “Toen Boskalis besloot om al hun ICT-apparatuur te verhuizen naar dataplace, hebben wij het gehele traject in samenspraak met hun ICT-medewerkers uitvoerig doorgenomen. Op een zaterdagochtend is alle apparatuur bij Boskalis voor de deur in een verhuiswagen geladen en veilig naar Alblasserdam gebracht. Daar hebben we alles direct zonder problemen geplaatst, waardoor alles op zaterdagavond al lang en breed weer prima functioneerde. Aan het begin van de nieuwe werkweek ging alles binnen het bedrijf dus moeiteloos door, zonder vervelend oponthoud of downtime. Zo makkelijk gaat het.” Voor IT managers, beslissers en bedrijven die nader kennis willen maken met het datacenter organiseert dataplace open middagen. Van der Veen: “Voor velen is een datacenter als dataplace onbekend terrein. Via open middagen kunnen wij laten zien wat een datacenter is. Een rondleiding met uitleg resulteert achteraf altijd in positieve reacties. Bovendien neemt het veel angstgevoelens weg wanneer men met eigen ogen heeft gezien waar bedrijfsapparatuur nu eigenlijk kan komen te staan.” Op www.dataplace.eu kunnen geïnteresseerden terecht voor de exacte data en meer informatie over deze open middagen. Een individuele afspraak is natuurlijk ook mogelijk. “Daarvoor staan we altijd paraat, ook in dit geval dag en nacht als het gewenst is,” besluit van der Veen.

De Innovatie Award, initiatief van Drechtsteden BUSINESS en Werkgevers Drechtsteden!

0

Als voorzitter van de Werkgevers Drechtsteden ben ik bijzonder trots op het feit dat we samen met Drechtsteden BUSINESS de uitreiking van de Innovatie Award hebben mogen voorbereiden en uitvoeren.

Elders in dit blad  vindt u nog veel meer informatie omtrent de uitreiking van de Innovatie Award.

Drechtsteden BUSINESS en Werkgevers Drechtsteden zijn gezamenlijk initiatiefnemer. We hebben deze inspanning verricht omdat we tot onze spijt en teleurstelling hebben moeten constateren dat met de grote reorganisatie van de Kamer van Koophandel ook de jaarlijkse uitreiking van de Kamer van Koophandel-prijs dreigde te verdwijnen. Met name ook een teleurstelling omdat we bij voortduring voorzieningen uit onze stad en regio zien verdwijnen. Nu lijkt daarbij zo’n prijsuitreiking niet het allerbelangrijkste. Toch was het bij uitstek de gelegenheid om eminente bedrijven in onze regio op de kaart te zetten! En ook in het verleden bleek telkens weer dat we ook wat dat betreft, veel trotser zouden mogen zijn. Wat zijn er toch een mooie innovatieve bedrijven in de regio gevestigd. Bedrijven, groter en kleiner, die zelfs wereldmarktleider zijn. Ondernemingen met heel veel potentie dankzij omvangrijke inspanningen op het gebied van R&D. Zeker waar het de innovatieve, technologische maakindustrie betreft én gericht op de maritieme sector staan we ons mannetje!

De afgelopen tijd hebben we veel ondersteuning ondervonden voor ons initiatief. Velen zijn aangehaakt middels een bestuursfunctie, een lidmaatschap van de Raad van Advies of deel uitmakend van de jury. Ook hebben we volle medewerking gekregen van de Regio Drechtsteden en Postillion Hotel Dordrecht. Beiden hebben zich voor meerdere jaren aan het

evenement verbonden. Tevens hebben zich al diverse sponsoren gemeld. Ook reeds voor de komende jaren!

Elders in deze editie van Drechtsteden Business nog veel meer over de uitreiking van de Innovatie Award.

Teun Muller
Voorzitter Werkgevers Drechtsteden

Spoedeisende Hulp nodig? Bel even

0

Vroeger keken we op de Spoedeisende Hulp (SEH) niet zo nauw. Wie kwam, werd geholpen. Ook met kleiner letsel, of klachten die al een tijdje aan de gang waren. Die tijd is voorbij, omdat SEH dure, specialistische zorg is. De overheid en zorgverzekeraars verlangen – terecht – van ons dat wij ‘strenger aan de poort’ zijn.

De huisarts is nu strikt de toegangsdeur tot specialistische zorg. Daarom vragen wij patiënten om bij (niet-levensbedreigend) letsel of ziekte eerst de eigen huisarts of de huisartsenpost te raadplegen. Die beslist of een verwijzing naar de SEH nodig is.
Voor u als ondernemer is dat een lastige instructie. Toch kan het gebeuren dat een medewerker, onderaannemer of bezoeker medische hulp nodig heeft. Niet ernstig genoeg voor een ambulance, maar er moet wel snel iets gebeuren. De betrokkene woont misschien verder weg en kan niet langs de eigen huisarts.

Voordat u deze patiënt in de auto zet en met hem of haar naar het ziekenhuis rijdt, vragen wij u: bel ons voor overleg. Wij kunnen inschatten of een bezoek aan de SEH inderdaad nodig is. Dat bespaart de patiënt wellicht zijn eigen risico ziektekosten. Wij kunnen ook zeggen wáár u terecht kunt. Een wond hechten kan bijvoorbeeld ’s middags in Sliedrecht, terwijl we een mogelijk gebroken heup het liefst direct op Dordwijk willen zien.

Bellen mag naar de dienstdoend SEH-arts op nummer 078-6541080. Zo helpen we elkaar.

Petra Huijzer
bedrijfsleider SEH
Albert Schweitzer ziekenhuis

Hup…

0

Ik vraag allereerst een beetje begrip voor deze column… ik weet niet of het nodig is…maar toch… Ik schrijf deze column namelijk nadat ik net in de ongelofelijk gelukkige omstandigheid ben geweest dat ik, in het stadion in Brazilië, de bizarre overwinning van Nederland op Spanje heb mogen zien. En in die stemming zit ik dus nog. Als deze column uiteindelijk gepubliceerd wordt, kan ik geen inschatting maken waar u en ik qua WK stemming zitten. Ik hoop op het beste in ieder geval!

Maar goed… zoals ik overal een leermomentje uit probeer te halen… zo ook weer hier. Moet je je voorstellen… onderweg naar Schiphol word ik ongeveer drie keer gesneden, krijg ik twee keer een middelvinger en loopt iedereen te grommen en te snauwen op Schiphol (dat relaas had ik al een keer gedaan).

Nog geen twee dagen verder sta ik met diezelfde, voor mij onbekende ‘wezenlozen’ te zoenen, knuffelen en te hossen! We houden echt van elkaar!

Weer terug in Nederland merk je dat de stemming wat veranderd is… in combinatie met een regelmatig zonnetje is het helemaal niet ongezellig! Lees de volgende morgen het AD en dan blijkt dat de economie gewoon ook even een paar sprongetjes de goede richting op is gegaan. Gewoon… omdat we lol hebben en we weer in alles geloven. Blijft toch een wondere wereld. Prachtig maar wonderlijk.

En dan mijn leermoment… Hoe leuk kun je het leven maken als je het aanvliegt met een gevoel van overwinning in combinatie met een gulle lach? Ik heb mijzelf een nieuwe missie en doelstelling gegeven voor de aankomende tijd! Buiten dat ik u met mijn bedrijf ga voorzien van wetenschappelijk zeer verantwoorde oplossingen, die wij met gedegen expertise komen implementeren… wil ik bij iedere klant een enorme lach op zijn gezicht toveren! Door net even iets extra’s te doen, wat ze helemaal niet verwachten. Gewoon omdat het kan. En lol de aanjager is van het succes. Ik weet nog niet wat het gaat worden, maar ik laat een paar dozen pizza’s aanrukken en trek mijn beste mensen bij elkaar. En dan… wacht maar af.

Dus voor nu even… Hup Helmink!

Verkoop via internet: informeert u uw klanten volledig?

0

De verkoop van producten via internet heeft de laatste jaren een ware vlucht genomen. Veel ondernemingen hebben een webwinkel, waar klanten met een druk op de knop een bestelling kunnen plaatsen.

Op 13 juni 2014 is de toepasselijke wetgeving op enkele punten gewijzigd. Een aantal van deze wijzingen laat ik hieronder de revue passeren.

Prijstransparantie

Uw klanten moeten geïnformeerd worden over de prijs van het product, inclusief belastingen en vracht- leverings- of portokosten. Indien u deze kosten vooraf niet kunt berekenen, dan moet de klant op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid dat deze kosten in rekening gebracht kunnen worden.

Bedenktijd

Uw klanten hebben 14 dagen lang de mogelijkheid om hun bestelling retour te sturen en de overeenkomst te annuleren. U moet uw klanten hierover informeren. Ook over de wijze waarop zij u moeten informeren over de annulering van de overeenkomst. Verder verplicht de wet u uw klant een annulerings-formulier toe te zenden. Wanneer uw klanten niet volledig worden geïnformeerd, loopt u het risico dat een klant nog tot een jaar na de koop kan annuleren.

In het geval uw klant de overeenkomst binnen de bedenktijd geannuleerd heeft, dan moet u binnen 14 dagen het gehele ontvangen bedrag terugbetalen. Ook de eventueel in rekening gebrachte vracht- leverings- of portokosten dient u terug te betalen. Uw klant is natuurlijk wel verplicht om binnen 14 dagen na de annulering het product terug te zenden. De verzendkosten moet uw klant in beginsel zelf betalen. Uw klant kan pas terugbetaling van de prijs van u eisen, wanneer u het product heeft ontvangen of uw klant kan aantonen dat hij het product heeft teruggezonden.

Plaatsen van de bestelling

Het lijkt op het eerste gezicht zo simpel. De klant rond het bestelproces af en heeft een product bij u gekocht. Let hierbij wel op. De wet eist dat voordat de bestelling is afgerond het uw klant zonder enige twijfel en op goed leesbare wijze is duidelijk gemaakt dat hij een betalingsverplichting is aangegaan. Aan deze verplichting kunt u voldoen door op de knop waarmee de bestelling wordt afgerond staat te vermelden ‘bestelling met betalingsverplichting’. In het geval dat uw bestelproces op dit punt tekortschiet, loopt u het risico dat de overeenkomst door uw klant geannuleerd kan worden.

Hierboven zijn maar enkele punten vermeld waarop de wet is gewijzigd. Het is belangrijk dat uw bestelproces voldoet aan de eisten die de wet vanaf 13 juni daaraan stelt. Zo kunt u voorkomen dat u achteraf voor nare verrassingen komt te staan. Ik raad u dan ook aan om te controleren of uw bestelproces voldoet aan de nieuwe wettelijke vereisten en u juridisch goed te laten adviseren.

Linda van der Wijngaart