Home Blog Page 301

Nieuwe digitale tool voor bestuurders

0

Volgens Wikipedia is de definitie van automatisering: ‘de vervanging van menselijke arbeid door machines, computers of computerprogramma’s’. Digitale hulpmiddelen en tools veraangenamen ons dagelijks leven. Privé, maar zeker ook zakelijk.

“Leuker kunnen we het niet maken”

Dit veraangenamen is zeker noodzakelijk, aangezien onze overheid er momenteel veel aan doet om haar kreet “leuker kunnen we het niet maken” waar te maken. De laatste jaren stort de overheid behoorlijk wat wetswijzigingen over ons uit. Denk aan onder andere het nieuwe bv recht met als onderdeel de dividenduitkeringstoets, invoering van de werkkostenregeling, afschaffing

levensloopregeling, tariefsverhoging van de btw, voorgenomen bundeling van kindregelingen, verhoging aow leeftijd en pensioenleeftijd en wijzigingen in arbeidsrecht door het wetsvoorstel Werk en Zekerheid.

Deze wetswijzigingen hebben vaak direct financiële consequenties en brengen ook administratieve lasten met zich mee. Hoe kunt u, als ondernemer, deze financiële consequenties in kaart brengen en hoe incorporeert u de nieuwe regelgeving in uw administratieve procedures? Hierbij komt de kennis van uw accountant en uw belastingadviseur goed van pas. Uw adviseur weet exact welke middelen hij moet inzetten om u te ondersteunen bij het invoeren van nieuwe wet- en regelgeving en voor u inzichtelijk te maken wat de bestaande en toekomstige wet- en regelgeving aan kansen biedt.

Tools

DRV heeft voor ondernemers verschillende software en speciale rekenmiddelen beschikbaar die helpen bij het het maken van de juiste bedrijfsmatige, maar ook strategische beslissingen. Zo hebben we een prognosetool om u beter inzicht te geven in uw toekomstige resultaat- en liquiditeitsontwikkeling, quick scans, een rekenmodel om de financiële gevolgen van de invoering van de werkkostenregeling in kaart te brengen en een dividenduitkeringstoets. Dit is nog maar een klein deel van ons grote assortiment aan tools en mogelijkheden.

Nieuw: de dividenduitkeringstoets

Voor bestuurders van bv’s hebben we een nieuwe tool ontwikkeld die ondersteunt bij het invoeren van nieuwe wetgeving. Sinds 1 oktober 2012 is het bv recht aangepast. Een van de wijzigingen ten opzichte van het oude recht, is dat een bestuurder sneller hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld op het moment dat de bestuurder een dividenduitkering aan de aandeelhouders heeft goedgekeurd, waardoor de uitbetaling van opeisbare schulden aan overige crediteuren in gevaar wordt gebracht. Er is in de praktijk daarom een dividenduitkeringstoets geïntroduceerd. Met deze toets kan de bestuurder bewijzen dat hij op het moment van de uitkering alle bij hem bekende gegevens heeft gebruikt om te bepalen of de uitkering aan de aandeelhouders gedaan kon worden. De bestuurder beperkt door het uitvoeren van een uitkeringstoets zijn hoofdelijke aansprakelijkheid. Vaak wordt aan ons gevraagd om voor of samen met de bestuurder de uitkeringstoets te doen. Het uitvoeren van deze toets hebben wij nu volledig geautomatiseerd. Vanuit de software worden de uitkomsten panklaar in een rapportage weergegeven en beperkt de bestuurder zijn aansprakelijkheid. Een administratieve lastenverzwaring, die door middel van software eenvoudiger wordt gemaakt.

Ook hier geldt: leuker kunnen we het niet maken. Maar wel makkelijker. Mocht u ook gebruik willen maken van de door ons ontwikkelde dividenduitkeringstoets, kijk dan eens op www.dividenduitkering.nl.

Automatisering in de accountancy

0

U heeft de radioreclames van de afgelopen tijd vast wel gehoord, zoals ‘Houd u administratie bij in de cloud’ of ‘Nooit meer gedoe met parkeerbonnetjes dankzij onze nieuwe tankpas’. Dankzij slimme technieken vindt op dit moment op grote schaal een snelle automatisering plaats.

Deze automatisering biedt volop kansen, maar ook risico’s. Zo staat de accountancy branche op het punt een groot deel van haar administratieve dienstverlening te verliezen aan ‘slimme software’. Zijn er over vijf of tien jaar überhaupt nog mensen nodig voor het voeren van een administratie?

Softwareleveranciers proberen natuurlijk ook voet aan de grond te krijgen bij het ondernemen in de cloud. Binnen ons kantoor werken wij veel met Exact Online, omdat dit voor onze klanten een gebruiksvriendelijk pakket is. Zo kan men bijvoorbeeld bij bepaalde banken een automatische koppeling tot stand brengen, welke koppeling ervoor zorgt dat de bankafschriften automatisch ingelezen en geboekt worden. Ook kan de klant betalen en incasseren via dit pakket, zodat écht inzicht kan ontstaan in de administratie. Doordat het hele pakket via internet te bereiken is, kan de administratie in beginsel vanaf elke plek worden gevoerd. Uiteraard blijft het ook mogelijk voor de klant om gebruik te maken van andere administratiesoftware.

Administratiesoftware is als één van de eerste pakketten online gegaan, maar er zijn meer ontwikkelingen gaande. Een daarvan is het zogenaamde ‘Scannen & Herkennen’. Daarbij levert de klant een stapel facturen aan die wij vervolgens scannen. De software leest vervolgens de facturen uit en koppelt deze aan een debiteur of crediteur. Tot slot maakt de software een boekingsvoorstel die, na akkoord van de boekhouder, door Exact Online (of eventueel een ander pakket) wordt geboekt.

Moeten accountantskantoren nu bang worden van het automatiseringstempo? Wij denken van niet. De automatisering biedt namelijk ook volop kansen. Doordat wij met deze nieuwe technieken in veel gevallen minder tijd kwijt zijn met de administratieve dienstverlening, hebben wij meer tijd om de klant te adviseren en te helpen bij het ondernemen.

Zo verwachten wij dat proactieve advisering steeds belangrijker gaat worden. Er zijn nog tal van andere mogelijkheden om voor ondernemers van toegevoegde waarde te zijn, bijvoorbeeld op het gebied van HRM. Op dit moment loopt de accountant of administrateur vaak letterlijk achter de feiten aan. De ‘accountant 2.0’ zal zijn blik echter meer en meer op de toekomst richten.

Bij onze klanten bestaat veel belangstelling voor onze ontwikkelingen op het gebied van de automatisering. Zo melden verschillende klanten zich vrijwillig aan voor bepaalde ‘pilots’.  Wij zijn op dit moment bezig met het invoeren van ‘Scannen & Herkennen’ bij de klant ter plaatse, zodat deze zijn facturen niet eerst naar ons hoeft te sturen. Daarmee verwachten we weer de volgende stap te kunnen zetten.

Wij blijven de ontwikkelingen in onze branche op de voet volgen en bepalen voor iedere technologie afzonderlijk of wij deze van voldoende toegevoegde waarde vinden voor onze klanten. We moeten immers niet vergeten dat ICT-storingen één van de grootste frustraties op de werkvloer zijn. Derhalve geldt zeker op het gebied van automatisering dat ‘kwaliteit voor kwantiteit’ gaat.

Risico’s bestaan altijd

0

Vliegen is de veiligste manier van reizen. Dat betekent echter niet dat de reis altijd voorspoedig verloopt. Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdween begin maart van de radar, met veel onduidelijkheid en speculaties over het lot van de Boeing 777 tot gevolg. Pas enkele weken na de verdwijning werd op een persconferentie medegedeeld dat er brokstukken waren gevonden en dat geen van de 239 passagiers het incident overleefde. Het tragische ongeval kan leiden tot schrik, maar waarschijnlijk stapt u deze zomer gewoon weer in het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. En waarom ook niet? Zowel in uw privéleven als in het bedrijfsleven bestaan er nu eenmaal risico’s, want 100 procent veiligheid is nooit te garanderen. Niet in de lucht, maar ook niet in een datacenter. Is outhousing daarom eng? Ik kan die vraag met een duidelijk ‘nee’ beantwoorden. Het uitpanding plaatsen van servers is stukken veiliger dan iedere andere manier.

In ons datacenter zijn alle voorwaarden gecreëerd om ervoor te zorgen dat uw kostbare data niets overkomt. Ik kan daarom 99,99999 procent veiligheid garanderen, maar nooit de volle 100 procent. Op het moment dat ik in een vliegtuig stap, ga ik er vanuit dat het vervoersmiddel veilig aankomt op locatie. En als dat vertrouwen er bijvoorbeeld vanwege vliegangst wellicht niet is, blijft het toch een kwestie van overgave en vertrouwen op de piloot en overige bemanning, op de strenge controles op luchthavens, op de geavanceerde technologische apparatuur aan boord en vooral op de feiten. De kans op een fataal vliegongeluk is één op 1,6 miljoen. Met zo’n percentage is er geen enkele reden om de angst te laten regeren. Ik denk ook niet iedere dag dat ik de loterij win. Die kans is ook miniem. Het vliegtuig van Malaysia Airlines was ineens kwijt, maar men doet er alles aan om de crashsite te vinden. Data kan ook niet zomaar verdwijnen. Wij doen er alles aan om risico’s uit te sluiten en incidenten te voorkomen. Een volledig redundante infrastructuur, 24 uur per dag beveiliging en specialistische dienstverlening dragen daar aan bij. Op ons kunt u vertrouwen. Er waren lange tijd geruchten dat de laatste woorden van de co-piloot op vlucht MH370 ‘allright, goodnight’ waren. Ik verzeker u dat klanten van Dataplace met een gerust hart kunnen slapen. Zorgen maken over outhousing van servers is echt onnodig. Bij ons zijn uw spullen in de best mogelijke handen.

Gerben van der Veen
directeur/eigenaar van dataplace. Het grootste regionale datacenter van Zuid-Holland.

Broodje IT bij Dataplace

0

Op 13 maart jl. was er een Broodje-IT lunchbijeenkomst die plaatsvond in het ultramoderne datacenter van Dataplace te Alblasserdam. Zo’n 25 ondernemers waren op deze bijeenkomst afgekomen om na het genot van een heerlijke lunch te horen over het onderwerp van deze bijeenkomst; cybercrime. Peter de Graaf, voorzitter van de bijeenkomsten, introduceerde Steven Dondorp, CEO van Northwave. Samen met nog een paar andere bedrijven heeft Northwave zich bekwaamd in

alles wat te maken heeft met Security, waarvan tijdens zijn lezing zal blijken dat dit hard nodig is.

Northwave stelt zich ten doel om bedrijven te beschermen tegen ongewenste toegang tot informatie. Daarbij gaat het meer en meer om cybercrime, oftewel misdaad wat zich op science fictionachtige wijze afspeelt, maar zeker de laatste jaren bedrijven behoorlijk wat schade heeft berokkend. Iedereen kent de berichten van de grote hacks op onder meer Diginotar, creditcardbedrijven en WhatsApp, maar dit is slechts het topje van de ijsberg, zo blijkt uit het relaas van Steven Dondorp.

Het ontrafelen van de hacks is een behoorlijke uitdaging. Door het internet is het mogelijk om computers op eenvoudige wijze aan elkaar te verbinden. Vaak gebruiken hackers private netwerken in verschillende landen om uiteindelijk uit heel onverwachte hoek toe te slaan. De  andere uitdaging is om bedrijven bewust en weerbaar te maken tegen dit soort aanvallen, want er is wel degelijk wat tegen te doen. Daarbij is een eigen systeem niet beter of slechter dan een uitbesteed systeem, al dan niet in de cloud. Northwave heeft verschillende disciplines in huis om vanuit elk facet systemen en organisaties door te lichten, zodat de daadwerkelijke kwetsbaarheid aan het licht komt. Goed securitymanagement vraagt een jaarlijkse terugkerende check of alles nog op orde is!

Na de interessante lezing over cybercrime neemt Gerben van der Veen, CEO van Dataplace, de aanwezigen figuurlijk en letterlijk mee door Dataplace. Eén van de weinige regionale datacenters en dat legt hem geen windeieren. Na de opening in 2011 raken de zalen langzaamaan voller en als het zo door gaat zal over enkele jaren een tweede gebouw naast het bestaande pand verrijzen. Alles bij Dataplace is gericht op duurzaamheid, efficiency en veiligheid. Tijdens de rondleiding is dit duidelijk te zien. Zeker de live-test van het opstarten van het diesel-noodaggregaat is zelfs met oordoppen in overweldigend. Als het gaat om de fysieke veiligheid heeft Dataplace het absoluut goed voor elkaar.

Over Broodje-IT

Broodje IT is een initiatief van Werkgevers Drechtsteden en vindt één of twee keer per kwartaal plaats. De setting is elke keer gelijk: elkaar ontmoeten tussen 12:00 en 14:00 uur voor een informatieve en vrijblijvende netwerkbijeenkomst onder het genot van een broodje. Op deze manier wordt de lunchpauze dubbelop benut. De onderwerpen zijn altijd IT gerelateerd, maar de bijeenkomsten zijn beslist niet alleen maar voor IT-ondernemers of IT-ers.

Nog niet bij een Broodje IT bijeenkomst geweest? Kom gewoon eens kijken. Zelf geen tijd? Iemand anders van uw onderneming of een collega ondernemer mag ook altijd aanschuiven.

Boekhoudservice.nl: slimme oplossing voor zzp’ers

0

Als ondernemer verzorgde Rick Smit een deel van zijn administratie zelf. Hij kwam tot de conclusie dat het boekhoudpakket dat hij hiervoor gebruikte niet aan zijn verwachtingen voldeed. Daar moest een oplossing voor komen en die kwam er ook, dankzij een samenwerking met DRV Accountants en Adviseurs.

Rick Smit is directeur van internetbureau BuroSmit in Papendrecht. Hij mag organisaties zoals TNO, Eneco en Verbond van Verzekeraars tot zijn klantenkring rekenen. “Wij werken landelijk voor zowel kleine als grote organisaties en onze corebusiness is softwareontwikkeling,” zegt Smit. Als zelfstandig ondernemer, met drie medewerkers in dienst, verzorgde hij zelf zijn administratie. Eén van de struikelblokken daarbij was het bijhouden van de inkomsten, uitgaven en belastingaangiften. “Dat liep niet lekker met het pakket dat ik gebruikte, maar de online oplossingen die wel voor handen waren, zijn voornamelijk gemaakt voor grotere bedrijven.” Tijdens een gesprek met Gerben Maarleveld, zijn adviseur bij DRV, kwamen de beperkingen en gebruiksonvriendelijkheid van zijn boekhoudpakket aan de orde. Gerben Maarleveld: “Een belangrijk signaal van Rick en ik vond dat ik daar iets mee moest doen. Het pakket dat Rick gebruikte was kennelijk te uitgebreid voor zzp’ers, maar ook voor bedrijven tot zo’n vijf medewerkers.” Beide heren pakten de uitdaging op en vonden dat de tijd rijp was om gezamenlijk een op maat gesneden boekhoudoplossing te ontwikkelen voor het nog steeds groeiende aantal zzp’ers. Smit: “Naast mijn behoefte aan een eenvoudige boekhoudoplossing, had ik tevens de ambitie om met een eigen softwareproduct op de markt te komen. Dit was dé mogelijkheid om beide kansen te grijpen.” Het was toen oktober 2012 en een tijd van plannen maken en ontwikkelen brak aan. “Er ontstond een intensieve samenwerking,” zegt Smit. “De crux was om een juiste balans te vinden tussen de behoefte van de doelgroep en de wensen en eisen van DRV. Verder moest het aan de regels van de Belastingdienst en de wet voldoen, cijfermatig kloppen en gebruiksvriendelijk zijn.” Een jaar later, vorig jaar oktober, was het zover, boekhoudservice.nl was een feit en het resultaat mag er zijn. Smit: “Een geweldige opsteker voor ons bedrijf. We hebben een mooie klus geklaard. DRV is aandeelhouder en helpt ons verder op weg en de medewerkers van DRV staan klaar als gebruikers van het pakket vragen hebben of advies wensen.”

Gebruiker centraal

Gerben Maarleveld is minstens net zo trots als Rick Smit. “Op 1 februari vorig jaar zijn we gestart met het bouwen van boekhoudservice.nl en in november zijn we de markt op gegaan. Tijdens de ontwikkelperiode zijn we niet van ons plan afgeweken en hebben we steeds de gebruiker centraal gesteld. Aan alles is gedacht; van eenvoudige schermen tot en met de gehanteerde terminologie. Zzp’ers zijn hier uitermate goed mee geholpen.” De lancering van boekhoudservice.nl is groots aangepakt. Rick Smit was te horen via BNR Nieuwsradio en ook de Telegraaf wijdde er een uitgebreid artikel aan. Dat genereerde meteen veel vraag naar de online boekhoudoplossing. In de enkele maanden dat het product op de markt is, ligt de verkoop dan ook keurig op schema.

Eenvoudig en compleet

Boekhoudservice.nl is een eenvoudig en compleet boekhoudpakket. Een service waarmee zzp’ers voor € 18,50 per maand hun complete financiële huishouding kunnen managen. Van het sturen van facturen en belastingaangiften, tot het bijhouden van balansen. Het pakket werkt eenvoudig en snel en is compleet en intuïtief. Gebruikers kunnen na een proefperiode van 30 dagen bepalen of ze overgaan tot een abonnement, dat op elk moment weer opzegbaar is. De reacties zijn lovend. Smit: “Onze verwachting was dat we veel vragen en opmerkingen zouden krijgen. Niets is echter minder waar, tot nu toe hebben we alleen maar superenthousiaste gebruikers.” Om de gebruiker nog beter te ondersteunen, zijn er onlangs op de website filmpjes geplaatst die je langs alle gebruikersschermen leiden. Gerben Maarleveld: “Het is een intensief ontwikkelproject geweest. Het aantal zzp’ers is gigantisch, dus gaan we nu de verkoop tot een succes maken. Boekhoudservice.nl is een op zichzelf staand product, waarmee wij ons op een specifieke doelgroep richten. Een doelgroep die in het verleden niet primair bij ons op het netvlies stond. Er worden juist erg veel mooie, innovatieve en succesvolle bedrijven gestart door zzp’ers. Onze toegevoegde waarde blijft het interpreteren van cijfers. Welke kansen liggen er? Waar liggen mogelijkheden om de bedrijfsprestaties te optimaliseren? Dan komen wij graag in actie. Voor de bedrijfsvoering en toekomst van je bedrijf is het van belang om een goed beeld te creëren van die toekomst. Wij voorzien ondernemers van managementinformatie en anticiperen daarmee – samen met de ondernemer – op kansen en bedreigingen. En natuurlijk zijn wij ook beschikbaar voor het verzorgen van de jaarrekening etc.”

Voorlopig ligt de prioriteit echter op het ‘veroveren’ van de markt. Rick Smit: “We gaan boekhoudservice.nl intensief promoten en daarna kijken we verder. Het resultaat tot nu toe is mooier en beter dan we ooit gehoopt hadden.” En hier sluit Gerben Maarleveld zich volledig bij aan. Meer weten?

Zie: www.boekhoudservice.nl

Autotaalglas voor optimaal zicht

0

Elke automobilist maakt het wel een keer mee. Een steentje tegen de voorruit. Behalve de schrik levert dat meestal ook een sterretje, of nog erger, een flinke scheur op. Gelukkig zijn de hedendaagse autoruiten tegen een stootje bestand. Toch is het zaak snel actie te ondernemen.

Dat kan bij Autotaalglas. Wat begon als een éénmanszaak, is uitgegroeid tot een landelijke franchiseorganisatie met 54 vestigingen. Ook in Dordrecht en Gorinchem zijn er vestigingen van Autotaalglas. Tonnie Boom is eigenaar van de Dordtse vestiging en Michel Braun is dat van de vestiging in Gorinchem. “Je schrikt altijd als er wat met je ruit aan de hand is, of dit nu door steenslag of door een ingeslagen ruit komt. Wij zijn er echter om de zaak snel en adequaat weer in orde te maken,” zo begint Boom. “Klanten kunnen altijd bij ons terecht, direct en zonder afspraak. Het herstellen van een autoruit neemt enige tijd in beslag. Een sterretje in de voorruit repareren wij in een half uur. Dankzij onze gepatenteerde sneldrogende doorzichtige hars kan de klant snel weer op pad. Als wij een hele voorruit moeten vervangen duurt dat uiteraard langer. In dergelijke gevallen, en ook bij schades van grotere omvang, bieden wij de klant vervangend vervoer aan.”

Verlengstuk

Met dat vervangend vervoer scoort Autotaalglas hoog. Michel Braun: “Wij streven ernaar om onze klanten een totaaloplossing aan te bieden. Behalve dat wij de geleden ruitschade perfect repareren, houden wij de klant ook mobiel. Naast een groot aantal mobiele serviceteams beschikken wij bij Autotaalglas over meer dan 100 Mini´s. Als de klant behoefte heeft aan vervangend vervoer, krijgt hij van ons gratis een Mini mee.” Autotaalglas werkt intensief samen met vrijwel alle verzekerings- en leasemaatschappijen in Nederland. “Wij zien onze dienstverlening als een verlengstuk van de verzekeraar en leasemaatschappij,” zegt Michel Braun hierover. “Door onze samenwerking worden sterreparaties vanaf WA-beperkt casco volledig door de verzekeraar vergoed en krijgt de klant een maximale korting op zijn eigen risico bij een nieuwe voorruit.”

Erkend

Dat Autotaalglas het goed doet, blijkt wel uit de resultaten van de klantreviews. Die schommelen zowel voor Dordrecht als voor Gorinchem boven de 8. Prachtige resultaten, Tonnie Boom: “Voor onze medewerkers geldt dat zij allemaal binnen onze organisatie zijn opgeleid. Wij helpen elke klant zoals wij zelf graag geholpen willen worden. Onze teams zijn gespecialiseerd in alle vormen van auto-ruitreparaties, van sterretjes in de voorruit tot vervanging en ingeslagen zijruiten. Bij een voorruitschade kijken we eerst naar de omvang en de soort beschadiging. Is het sterretje niet groter dan een 2 euro muntstuk (2,6 cm doorsnede), dan kunnen wij de beschadiging vrijwel altijd perfect repareren.” Niet voor niets zijn alle vestigingen FOCWA erkend merkt Michel Braun op. “Dat houdt in dat wij aan alle eisen voldoen. Deze eisen liggen op hoog niveau en hebben onder andere betrekking op onze vestigingslocatie, het serviceniveau, opleiding, gereedschappen en naleving van garantievoorwaarden en gedragsregels. Het is tevens een bevestiging van de garantie op de door ons geleverde kwaliteit.”

Verweerde koplampen?

Een nieuwe activiteit van Autotaalglas is om uw verweerde koplampen weer als nieuw te laten schitteren. Michel Braun introduceerde deze nieuwe service van Autotaalglas. “Ook koplampen zorgen voor veiligheid, want heldere koplampen dragen bij aan een helder zicht. Pekel, wasstraatchemicaliën, zonlicht of andere invloeden van buitenaf zorgen ervoor dat koplampen verweren of verkleuren. Het gevolg is een vertekend licht en minder zicht. Dat is niet alleen gevaarlijk, soms komt een auto met doffe koplampen niet door de APK. Vervanging kost echter veel tijd en geld. Onnodig, want onze

oplossing geeft hetzelfde effect. Voor slechts € 69,95 per koplamp restaureren wij, zonder demontage, de originele kunststof koplampen. Wij brengen een nieuwe gepatenteerde uv-beschermende coating aan, waardoor de klant binnen anderhalf uur zo goed als nieuwe koplampen heeft. Bovendien geven wij twee jaar garantie tegen verkleuring. Er is veel vraag naar deze nieuwe service. Niet zo verwonderlijk, nieuwe koplampen kosten immers honderden euro’s.”

Wifi en koffie

“Autotaalglas helpt, dat is onze slogan,” vervolgt Tonnie Boom. “Daarom werken wij met ervaren en professionele teams. Daar profiteren klanten van. Maar ook van een Mini als gratis vervangend vervoer, reparatie en vervanging van de autoruit op elke locatie in Nederland zonder toeslag, een unieke haal- en brengservice en wagenparkinspecties. Bovendien staan wij via het servicenummer 0800-0828 24 uur per dag en 7 dagen per week klaar voor klanten.” Michel Braun heeft het laatste woord: “En terwijl wij bezig zijn met herstel kunnen klanten gebruikmaken van gratis wifi en genieten van een lekkere bak koffie.”

Auto Wüst Dordrecht meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland

0

Mercedes-Benz dealer Auto Wüst in Dordrecht is uitgeroepen tot meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland. Het bedrijf kreeg de prestigieuze titel en de bijbehorende Klant Nr 1.-trofee omdat de Dordtse vestiging van Auto Wüst opvalt door een zeer hoge mate van klantvriendelijkheid. In het kader van Klant Nr. 1 streeft de Nederlandse Mercedes-Benz organisatie – met succes – naar de meest tevreden klanten van Nederland.

Klanten kunnen zich over hun eigen dealerbedrijf uitspreken via enquetes waarbij alle aspecten van klanttevredenheid aan de orde komen: van showroom tot en met werkplaats. Dit heeft bij Mercedes-Benz topprioriteit omdat het een belangrijke factor is voor de loyaliteit op lange termijn. Bovendien zijn tevreden klanten belangrijke ambassadeurs voor het merk. Wederom bleek dat de complete Nederlandse Mercedes-Benz organisatie op een zeer hoog niveau acteert.

Klanttevredenheid is hét startpunt voor klantloyaliteit. Daarom voert Mercedes-Benz al meer dan 20 jaar onderzoeken uit om de mate van tevredenheid van zijn klanten te meten. Dit gebeurt door middel van digitale vragenlijsten die klanten kunnen invullen op een moment dat het hen uitkomt. Zij kunnen zich via antwoorden op concrete vragen uitspreken over de mate van de kwaliteit van dienstverlening in zowel showroom als werkplaats. Ook kunnen ze aangeven waar ruimte voor verbetering ligt. Dit maakt het voor de Mercedes-Benz organisatie mogelijk om gericht aan verdere optimalisering van de dienstverlening te werken.

De klant altijd op Nr. 1

In 2007 heeft Mercedes-Benz Klant Nr. 1 geïntroduceerd. De essentie ervan is dat klanttevredenheid een structureel onderdeel is van álle processen binnen een dealerbedrijf: van eerste contact, proefrit en offerte tot en met de aflevering en (afspraken voor) onderhoud en reparatie. Iedereen bij Mercedes-Benz is doordrongen van het belang van een klantgerichte instelling. Medewerkers worden daar dan ook intensief op getraind. Het resultaat is dat elke (potentiële) Mercedes-Benz klant bij elke dealer optimale zorg en aandacht krijgt – in showroom en werkplaats. Ofwel: klanten kunnen er van uit gaan dat elk bezoek aan een Mercedes-Benz dealer gelijk staat aan een optimale dienstverlening en dat ze dus altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Zo geeft Mercedes-Benz zijn klanten het – terechte – gevoel dat ze speciaal zijn én worden gewaardeerd. Klant Nr. 1 maakt ook duidelijk welke Mercedes-Benz dealers (personenwagens en bedrijfswagens) het best scoren op het gebied van klanttevredenheid.

Meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland

Bij de uitreiking van de Klant Nr. 1 Awards bleek dat de complete  Mercedes-Benz organisatie zeer goed scoort als het gaat om de kwaliteit van de dienstverlening. Mercedes-Benz dealer Auto Wüst in Dordrecht sprong eruit. Het bedrijf werd door zijn klanten beoordeeld als meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland. Daarvoor kreeg

directeur Marcel Wüst de felbegeerde ‘cup met de grote oren’ overhandigd. Wüst over de prestigieuze onderscheiding: “Wij streven niet alleen naar tevreden klanten, maar naar klanten die fan van ons zijn – zij zijn namelijk echte ambassadeurs. Bij Auto Wüst hebben we een cultuur die zeer klantgericht is, al onze medewerkers zetten zich daar dagelijks voor in. Dat leidt tot een zeer hoog kwaliteitsniveau. Toch blijft het daar niet bij. Mercedes-Benz is een merk dat je moet beleven. Met ons eigen museum in

Dor-drecht maken we ook dat mogelijk. Door dit samenspel van factoren zijn onze klanten tevreden én enthousiast. Het is mooi om te zien waar dit toe kan leiden – samen met alle gedreven medewerkers zijn wij dan ook zeer trots op deze prachtige prijs!”

Altijd en overal:zorg en aandacht

Dit jaar werden de Mercedes-Benz Klant Nr. 1 Awards voor de zevende keer uitgereikt. Dat gebeurde in Stuttgart, de thuisbasis van het merk. Hans-Bahne Hansen, CEO van Mercedes-Benz Nederland reikte samen met Marcus Breitschwerdt (Head of Europe Region Mercedes-Benz Cars) de  prijzen uit. Hansen prees de resultaten van de Nederlandse dealers en zei daarover het volgende: “Zorg en aandacht voor de klant is bij Mercedes-Benz overal. Dat begint al bij het eerste contact, of dat nu telefonisch of via internet is. In de vestigingen ervaar je de toegewijde instelling van de medewerkers zowel in de showroom als in de werkplaats. Wij noemen dat: complete dienstverlening – het unieke Mercedes-Benz gevoel is overal. Het is goed om te zien dat onze dealers dit jaar wederom buitengewoon goed gescoord hebben. Uit onze onderzoeken komt naar voren dat onze klanten zeer tevreden zijn – zo tevreden zelfs dat ze de producten én diensten van Mercedes-Benz zonder meer aanbevelen aan anderen. Daar mogen we als complete Mercedes-Benz organisatie trots op zijn!”

‘Ik ga naar Pim van Renault’

0

Jong, ambitieus en vast van plan om de regio te veroveren. Dat is Pim Cuelenaere, accountmanager voor de zakelijke markt bij Renault en Dacia dealer Auto Indumij in Dordrecht. Onderdeel van de Indumij Groep, met zo’n 230 medewerkers, acht Renault-vestigingen, twee Kia-vestigingen en een Nissan-vestiging.

“Ik ben opgegroeid tussen de auto’s. Het befaamde Renault wybertje staat als het ware op mijn voorhoofd gegrift,” zo begint Pim. Zijn vader had samen met zijn twee broers een Renault dealerschap in Steenbergen (Noord-Brabant) en omgeving. In 2009 is Auto Indumij gestart in het Brabantse. “Dat was precies in de periode dat ik afstudeerde aan de HTS Autotechniek. Directielid Micha Roco vroeg mij of ik bij Indumij wilde komen werken en daar hoefde ik nog geen twee seconden over na te denken. Ik ben begonnen als junior verkoper en hield mij vooral bezig met de verkoop van personenwagens en daarbij deed ik ook al wat bestelwagens.” Daarna volgde de stap naar bedrijfswagenspecialist en zo leerde Pim het vak. Begin vorig jaar werd Dordrecht zijn standplaats en ging hij aan de slag als business verkoper binnendienst. Pim wende snel en deed goede zaken voor het bedrijf. Toen de plaats van accountmanager vrij kwam, werd de vraag gesteld of hij die functie wilde invullen.“Opnieuw een prachtige kans, die ik ook weer met beide handen aangreep.” Sinds september is Pim als accountmanager Zuid-Holland verantwoordelijk voor het verzorgingsgebied van Indumij boven de Moerdijk. “Dit gebied strekt zich uit tot en met Gorinchem en bevat naast de Alblasserwaard ook de Hoeksche Waard. Mijn collega’s van het Fleetsales-team nemen respectievelijk Noord- en West-Brabant voor hun rekening.”

Veel te bieden

Pim Cuelenaere richt zich naast groot zakelijk vooral op het MKB en de zzp’er. “Dat is een leuke markt met gedreven mensen die zo economisch en comfortabel mogelijk willen rijden. Daarom wil ik ook snel naamsbekendheid genereren; mijn ultieme doel is dat de mensen over een tijdje zeggen: ‘Ik ga naar Pim van Renault’ en dat ik dan alle zaken voor hun mobiliteit kan regelen. En of dat nu gaat om een bestelwagen, een pick-up, open-/gesloten laadbak of een (privé)personenwagen, ze kunnen altijd en overal bij mij terecht. Ik heb veel te bieden, want ik heb niet alleen Renault (en Dacia) in mijn portefeuille, maar ik ga ook de merken Nissan en Kia onder de aandacht brengen.”

Paplepel

Niet alleen de bedrijfswagenmarkt is in beweging, de 26-jarige accountmanager merkt op dat er ook bij Indumij de nodige ontwikkelingen aan de orde zijn. “We hebben de organisatie meer gestroomlijnd en om onze klanten nog beter, sneller en professioneler te woord te staan is Indumij Klanten Service opgezet. We benaderen de markt actiever vanuit ons klantcontact centrum, zijn proactief met afspraken maken voor onderhoud en APK. Hierdoor worden onze klanten

ontzorgt. Wij verkopen geen auto’s maar kwaliteit in mobiliteit. Daar streven wij naar. Ik heb al met flink wat bedrijven kennis gemaakt en er zijn genoeg kansen, want er zijn branches waar men blijft en/of moet investeren.  Toch is het natuurlijk flink knokken, maar dat doe ik graag, ik geef niet gauw op en stel de klant boven alles. Soms moet je ook creatief kunnen en durven zijn en ook de relatie moet goed zijn. Je moet elkaar kunnen vertrouwen. Goed adviseren en de beste mobiliteitsoplossing voor het bedrijf aandragen. Dat is mij door mijn vader al met de paplepel ingegoten, ik heb daarin een prima leerschool gehad. En als ik eerlijk ben, vind ik after-sales misschien nog wel belangrijker dan de sales. Een stilstaande auto kost geld en als hij rijdt brengt hij geld op. Hierin staan wij dan ook enorm sterk met een goed team mensen en als het nodig is, verruimde openingstijden.” Voorlopig behartigt hij nog de belangen van Indumij en is het zaak een groot en hecht netwerk op te bouwen. Dat betekent tijd investeren in relaties en zo veel mogelijk kansen benutten. “Dit jaar bestaan wij 125 jaar en dat gaan we groots vieren. In september organiseren wij een klantevenement waar wij onze relaties flink gaan verwennen en verrassen.”

Nieuwe modellen

Ook op het gebied van nieuwe Renault-bedrijfswagens gaat Pim een mooie tijd tegemoet. “In bedrijfswagenland gaat er nogal wat gebeuren. Er komt een opgefriste Master met de nieuwe herkenbare Renault-look en met zuiniger motoren.

In september komt ook de Trafic als een totaal nieuw model op de markt, met een nieuw interieur en exterieur en zuiniger en krachtiger motoren. Dat wordt een luxe werkpaard. Het goede is nog beter gemaakt! Daarbij komt er ook een nieuwe Twingo en komt ook Nissan met een elektrische bedrijfswagen, de eNV200 als broertje van de elektrische Renault Kangoo. Vanaf juni gaan de orderboeken open voor de nieuwe Trafic, dus kan ik volop bestellingen gaan noteren voor ons nieuwe werkpaard,” lacht de ambitieuze accountmanager.

Wedergeboorte van de Ambachtschool in Rotterdam

0

Wie geen leerhoofd had, maar wel twee rechterhanden, kon vroeger naar de Ambachtschool. Veel ouders, leerlingen en werkgevers protesteerden tevergeefs toen dit onvolprezen instituut werd opgeheven. Gelukkig hebben een aantal onderwijsinstellingen zoals de ROC’s Zadkine en Albeda de koppen bij elkaar gestoken en in samenwerking met het bedrijfsleven is de Vakschool Techniek opgericht.

“Pure noodzaak”, vindt Marie Claire van Doremalen, projectleider bij de Metaalunie. “In 2015 zijn er 3.000 vacatures in de techniek in de  regio, terwijl er sprake is van een instroom van 1.000 jongeren en een groep zij-instromers. Dit betekent een pittig tekort aan arbeidskrachten. Dus hoe krijgen we de jonge Rotterdamse bevolking met veel arbeidspotentieel de techniek in?”

Helaas zijn er veel ouders die hun kinderen pushen om op het vmbo de administratieve richting te kiezen omdat dit schoon werk is. Wat vindt Van Doremalen hier van? ”Het negatieve imago is echt achterhaald. Van werken in de techniek worden mensen bijna niet vies meer. Neem bijvoorbeeld het frezen van metaal. Dat gaat per computer. Revisie van een motor? Die wordt eerst schoongespoten!”

De Vakschool Techniek, die in september van start gaat, is een samentrekking van het vmbo en het mbo. In de eerste twee leerjaren wordt al minimaal 8 tot 12 uur aan techniek wordt  besteed. De leerlingen krijgen wel Nederlands, Engels en een soort maatschappijleer. Na die twee jaar gaan ze stage lopen of werk met school combineren, maar ze vinden volgens Van Doremalen gegarandeerd werk. Er komen vier Vakscholen Techniek: twee in Noord en twee in Zuid. Zie ook: www.deheldenvandetechniek.nl

Een van de vele ondernemers de Vakschool Techniek een warm hart toedragen is metaalondernemer Jaap Engel. Hij was van het begin af bij dit initiatief betrokken en voorzitter van de groep van maakbedrijven die deze nieuwe vorm leven heeft ingeblazen. ‘Waarom? Er is een groot tekort aan technisch goed opgeleide jongeren op vmbo en mbo niveau. Daarom juichen wij de nu ontstane vorm Vakscholen Techniek toe. Nee, ik denk niet dat er problemen in het onderwijs en bedrijfsleven zijn ontstaan door het opheffen van de ambachtsschool. Het was een product van die tijd en geschikt voor die tijd. Bovendien moeten we het niet romantiseren, want ook toentertijd was er kritiek vanuit het bedrijfsleven over de van school komende jongeren en hun vaardigheden. De concepten en leerprogramma’s van destijds passen niet in 2012. Door het ontwikkelen van dit nieuwe format komen jongeren straks met de juiste bagage van school, die aansluit op wat er nu gevraagd en vereist is in de maakindustrieën. Daarom is de Vakschool Techniek een bedenksel waar we met z’n allen achter staan. Ik ben ook heel blij met de houding van wethouders Hugo de Jonge en Korrie Louwes. Ze zien het belang er van in, waardoor we ons gesteund voelen door de gemeente Rotterdam.’

Onderwijswethouder Hugo de Jonge is zeer te spreken over de totstandkoming van de vakscholen techniek. “De vakscholen zijn niet alleen het antwoord op de vraag uit het bedrijfsleven om goed opgeleid personeel, ze dragen ook bij aan het voorkomen van voortijdig schooluitval. Dit type onderwijs is heel geschikt voor jongeren die al op vroege leeftijd weten dat ze een mooi vak willen leren en graag met hun handen werken.”

Port Health Centre ook in Moerdijk van start

0

Het Haven- en Industrieterrein Moerdijk beschikt sinds 1 januari jl. over een Port Health Centre. Hierdoor is medische zorg direct naast de deur leverbaar voor de medewerkers van de 400 gevestigde bedrijven op het uitgestrekte haven- en industrieterrein. Het Port Health Centre, dat nauw samenwerkt met huisartsenpraktijk De Clundert, is gevestigd in de brandweerkazerne aan de Plaza 21 te Moerdijk.

Een logische stap om ook in Moerdijk een vestiging te openen vindt Flip Kaster, directeur van Port Health Centre. “Wij leveren medische zorg aan werknemers, zeevarenden en andere passanten in de havens van Rotterdam. Dat doen we nu ook in Moerdijk in de vorm van ongevallenzorg, huisartsenzorg, vaccinaties en beroepsgebonden keuringen voor de offshore, zeevaart en andere beroepsgroepen.” Aanleiding voor de komst van het Port Health Centre naar Moerdijk is de brand bij Chemie-Pack van enkele jaren geleden. De Veiligheidsregio Midden- en West Brabant, GGD West-Brabant, het bedrijfsleven, het Havenschap en de gemeente Moerdijk stelden als prioriteit om vanaf dat moment eerstelijns zorg onder handbereik te hebben om in gevallen van calamiteiten snel te handelen. Om de veiligheid van de circa tienduizend werknemers in Moerdijk te verbeteren, is gekozen voor Port Health Centre. Kaster: “Wij hebben al jarenlange ervaring in Europoort-Botlek op het gebied van medische zorg bij bedrijfsongevallen en chemische ongelukken. Die ervaring zetten wij nu ook in op Moerdijk. Wij kunnen snel de specialistische hulp bieden die nodig is. Hiervoor werken wij samen met de aanwezige hulpinstanties en bovendien zijn wij goed op de hoogte van de protocollen die op dat moment van belang zijn.”

Veiligheidscentrum
Port Health Centre is een onderdeel van de Arbo Unie. “Daar ligt ook onze oorsprong. Vandaar dat wij van huis uit beschikken over veel kennis rondom behandeling van incidenten op de werkvloer en over kennis van gevaarlijke stoffen. Ik werkte als bedrijfsarts bij de Arbo Unie en sinds 2008 zijn wij begonnen met ongevallenbegeleiding voor bedrijven en een huisartsenpost in het Scheepvaartkwartier in Rotterdam en in Europoort-Botlek. Als medisch specialisten voor de maritieme en industriële sector bieden wij acute medische zorg bij bedrijfsongevallen en andere calamiteiten. Dat we deze gecombineerde zorg nu ook in Moerdijk gaan leveren, is een teken dat deze vorm van samenwerking tussen politie, brandweer en Port Health Centre resultaat oplevert. Je kunt zeggen dat er met onze komst nu in Moerdijk een volledig veiligheidscentrum operationeel is.”

24/7 medische zorg
Port Health Centre Moerdijk verleent 24/7 zorg voor werknemers op het haven- en industrieterrein. Door een nauwe samenwerking met de plaatselijke huisartsenpraktijk De Clundert is er sprake van continue inzetbaarheid en bereikbaarheid. Tijdens kantooruren is er altijd een verpleegkundige aanwezig en ook regelmatig een bedrijfsarts. Buiten die tijden zijn de huisartsen inzetbaar, die daarbij uiteraard altijd een beroep kunnen doen op de specialisten van Port Health Centre. Het medische onderdeel van het veiligheidscentrum komt niet alleen bij bedrijfsongevallen en calamiteiten in actie. Ook voor reisadviezen, vaccinaties en medische keuringen kunnen werknemers van het haven- en industrieterrein er terecht, net als opvarenden van bezoekende schepen. “Daarnaast verzorgen we ook nog voorlichtings- en trainingsprogramma’s,” zegt Kaster.

Samenwerking
Port Health Centre gaat ook samenwerkingsverbanden aan, zoals met Falck Safety Services. Deze organisatie verzorgt werken-op-hoogte-, offshore- en maritiemetrainingen op hun trainingscentrum op de Maasvlakte. Om deel te mogen nemen aan deze trainingen is in bijna alle gevallen een recente medische keuring een vereiste. Deelnemers die deze trainingen willen volgen, kunnen zich bij de vestigingen van het Port Health Centre voorafgaand aan de training medisch laten keuren. Kaster: “Wij zijn geaccrediteerd voor het uitvoeren van deze keuringen. Dat sluit perfect aan bij de activiteiten van Falck Safety Services. De samenwerking verloopt prima.”

Uniek
Port Health Centre kan snel handelen door medische hulp te verlenen of door te verwijzen. Kaster: “Oogletsel -hoog in de top tien van bedrijfsongevallen- kunnen wij veelal op de vestiging behandelen. Bovendien, voor keuringen kan men altijd bij ons terecht.” Ondernemers kunnen een aansprakelijkheidsverzekering aangaan. Zij zijn in ieder geval aansprakelijk voor alle (ook medische) kosten die worden gemaakt naar aanleiding van ongevallen op hun terrein of vallend binnen hun verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld dienstreizen etc. Op dit moment zijn wij volop bezig ons bekend te maken en onze producten en diensten aan te bieden bij de bedrijven op het haven- en industrieterrein. Door uitgebreide aanbod van specialistische medische diensten en een 24/7 dienstverlening kunnen wij veel betekenen voor de bedrijven in Moerdijk.”