Home Blog Page 346

Steen Selectie: Personeelsbemiddeling 2.0

0
Steen Selectie: Personeelsbemiddeling

 

Steen Selectie staat voor daadkrachtige, duidelijke arbeidsbemiddeling en heeft een uitgebreid, actief bestand van kandidaten die in aanmerking komen voor uiteenlopende functies op midden- en hoogkaderniveau. Het bedrijf richt zich op de vakgebieden transport en logistiek, marketing en sales en finance. Eigenaar Lourens Pahud de Mortanges wil met Steen Selectie personeelsbemiddeling naar een hoger level tillen.

“Steen Selectie werkt volgens drie basisprincipes: we doen wat we beloven, hechten veel waarde aan persoonlijk contact en we zijn een transparante organisatie. Bedrijven die met ons in zee gaan, komen niet voor verrassingen te staan. Wij hanteren een duidelijke werkwijze, zonder kleine lettertjes.” Pahud de Mortanges werkte voor de oprichting van Steen Selectie binnen de arbeidsmarktcommunicatie, dus hij weet waar bij bedrijven behoefte aan is. “Als personeelsintermediair neemt Steen Selectie de intensieve en tijdrovende wervingsactiviteiten uit handen van de opdrachtgevers. Wanneer een bedrijf een vacature heeft, pluizen wij middels een gesprek precies uit wat hun verwachtingen zijn voor wat betreft het invullen van de baan. Daarna gaan we in ons klantenbestand op zoek naar de perfecte match. Mogelijke kandidaten ondervragen we ook specifiek over wat ze zoeken en hopen te vinden in een baan. Als dit matcht met de openstaande vacature, introduceren we de kandidaat bij de opdrachtgever.” Nadat de definitieve keuze is gemaakt, ontvangen alle betrokkenen een terugkoppeling van Steen Selectie omtrent de afloop van de procedure. Hierbij wordt het no-cure-no-pay-principe gehanteerd. “Dit houdt in dat er pas een werving en selectiefee in rekening wordt gebracht op het moment dat door onze inspanningen een vacature succesvol is ingevuld.”

“Eén van de voordelen die Steen Selectie heeft ten opzichte van grote personeelsbemiddelaars is het feit dat wij minder overheadkosten hebben. Hierdoor zijn wij beter in staat om onze diensten aan te bieden tegen uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Dit is in onze visie ook nodig anno 2012, waarin bij veel organisaties de bomen nou eenmaal niet meer tot de hemel groeien.” Bovendien staat bij Steen Selectie het aangaan van hechte, langdurige relaties met bedrijven hoog in het vaandel. En dat alles op een vernieuwende, verfrissende manier. “Ik noem het personeelsbemiddeling 2.0. Vaak vissen werving- en selectiebureaus in dezelfde vijver. Steen Selectie gelooft niet in harde concurrentie en zoekt juist de samenwerking. We hebben meerdere rondetafelgesprekken gevoerd met zeer ervaren freelance recruiters en uiteindelijk klikte dat zo goed dat we hebben besloten onze krachten te bundelen. Ieders ervaring, netwerk en kwaliteit komt samen in de cloud. Iedereen kan erbij, de vacatures zijn voor iedereen toegankelijk. Met zo’n groot, gezamenlijk netwerk kunnen we bedrijven nog beter van dienst zijn.” Pahud de Mortanges merkt dat de arbeidsmarkt binnen de drie branches die Steen Selectie bedient weer langzaam aantrekt. “We willen met onze heldere, transparante aanpak naam maken in de regio. Steen Selectie loopt een stapje harder dan de rest en is altijd duidelijk. Partijen die met ons in zee gaan, zullen dat zeker ervaren.”

Nieuwsgierig naar wat Steen Selectie voor u kan betekenen? Neem dan een kijkje op www.steenselectie.nl of bel 06-28 52 74 32 voor vrijblijvende informatie.

Topregio Drechtsteden: Miljoenen naar economie

0
Topregio Drechtsteden: Miljoenen naar economie

‘Gedeelde ambities, gebundelde krachten, gezamenlijke resultaten’. Die vormen de kern van de investeringsagenda 2012-2015, die vertegenwoordigers van provincie Zuid-Holland en regio Drechtsteden begin april presenteerden.

Maritieme sector
De investeringsagenda is gezamenlijk opgesteld door de provincie en de regio en moet de Drechtsteden tot een topregio maken. Miljoenen euroʼs worden in de regionale economie geïnvesteerd, voornamelijk in sectoren die hier van oudsher sterk vertegenwoordigd zijn: havens, maritieme sector en deltatechnologie. Ruim 13 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor Het Plaatje in Sliedrecht, waar een Maritiem Servicecentrum moet verrijzen. Hendrik-Ido-Ambacht krijgt zoʼn zelfde centrum. In de natte bedrijventerreinen van Dordrecht wordt 8 miljoen euro geïnvesteerd, de Antoniapolder kan rekenen op 2 miljoen en Oosteind in Papendrecht op 1,1 miljoen euro. Het geld wordt niet alleen in de economie gepompt, maar ook in bereikbaarheid en leefbaarheid.

Bereikbaarheid en leefbaarheid
Zowel de Drechtsteden als de provincie zullen bij het Rijk (blijven) aandringen op betere aansluiting van de N3 op de A15 en het bestrijden van files op de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht en de A27 bij Meerkerk-Werkendam en Gorinchem. Ook het vervoer over spoor wordt minder risicovol. Drechtsteden zullen veel inzetten op kennis, innovatie en ontwikkeling. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van schonere en slimmere schepen, die op schonere brandstoffen zoals LNG varen.

Burgemeester Arno Brok van Dordrecht toonde zich na de bijeenkomst een tevreden man. “In deze tijd moeten we elkaar niet de put in praten maar juist verbindingen leggen. Het is goed om te zien dat het contact tussen provincie, gemeenten, het bedrijfsleven en andere partners zo plezierig verloopt. Dat is wel eens anders geweest. Deze samenwerking is een voorbeeld voor heel Zuid-Holland en ik ben daar trots op.”

Duurzaamheidsfabriek: centrum voor innovatief vakmanschap en verduurzaming van de regio

0

 

De Duurzaamheidsfabriek, die momenteel op het Leerpark in Dordrecht door de Coöperatie (gemeente Dor-drecht en het Da Vinci College) wordt gebouwd, brengt onderwijs en bedrijfsleven samen. Aan leerlingen en studenten van VMBO, MBO en HBO biedt de Duurzaamheidsfabriek nieuwe hightech leeromgevingen en opdrachten met veel potentieel voor talentontwikkeling. Vanwege de steeds grotere rol van duurzaamheid in de samenleving en in de industrie, is dit een leidend thema voor de instellingen en bedrijven op het Leerpark. De Duurzaamheidsfabriek zal een spilfunctie gaan vervullen in kennisontwikkeling en het simuleren van nieuwe toepassingen op het gebied van energie, energietransitie en duurzame (maritieme) technologie.

In de Duurzaamheidsfabriek werken onderwijs en bedrijfsleven nauw samen. Leerlingen leren aan de hand van de meest moderne technologie, docenten worden meegenomen in de innovatie die bij bedrijven plaatsvindt en actualiseren hun kennis. Bedrijven krijgen een test-/werkomgeving en etalage voor het tonen van de duurzame technologie aan de buitenwereld. Daarenboven krijgen bedrijven zicht op het nieuwe personeel én leveren een bijdrage aan de opleiding van dat personeel.

De Duurzaamheidsfabriek wil zich ontwikkelen tot een centrum voor innovatief vakmanschap om maatschappelijke organisaties en bedrijven te helpen hun ambities te verwezenlijken door voldoende en kwalitatief hoogwaardige (innovatieve) vakmensen en professionals op te leiden. Diverse bedrijven zoals onder andere KROHNE Altometer, HVC en Sublean, die zich bezighouden met duurzame technologische ontwikkelingen, hebben ervoor gekozen zich in de fabriek te vestigen.

Alleen door de nauwe samenwerking tussen bedrijven en onderwijs kunnen we ervoor zorgen dat techniek gaat leven voor de leerling/student en dat we aan de arbeidsvraag naar kwantitatief en kwalitatief technisch goed opgeleid personeel invulling kunnen geven.

Werkgevers Drechtsteden heeft middels de organisatie van de techniekroute vorig jaar al uiting gegeven aan haar zorg voor voldoende technisch geschoold personeel. De Duurzaamheidsfabriek kan hierin een prachtige spilfunctie vervullen. Wij onderschrijven en ondersteunen in optima forma alle activiteiten die in dit centrum gaan plaatsvinden. Het versterkt de ontwikkeling van de regio Drechtsteden/Rijnmond tot een High Tech CO2 neutrale economie en maatschappij waar mensen zich levenslang kunnen ontwikkelen, uitdagend werk kunnen hebben en mee kunnen werken aan duurzame producten.

– Teun Muller
Voorzitter Werkgevers Drechtsteden

Geen overdrachtsbelasting bij echtscheiding

0

Als bij echtscheiding een van de partners juridisch eigenaar is van een onroerende zaak en die onroerende zaak gaat naar de andere partner, dan is overdrachtsbelasting verschuldigd. Dat kunt u voorkomen.

Echtscheiding en overdrachtsbelasting
Als in de huwelijkse voorwaarden of in een samenlevingscontract is opgenomen dat de woning of een andere onroerende zaak het (juridisch) eigendom is van één van de partners en bij (echt)scheiding gaat die onroerende zaak gaat naar de andere partner, dan moet u overdrachtsbelasting betalen: 2% bij een woning en 6% bij een niet-woning. Als de woning of andere onroerende zaak een gemeenschappelijk goed is, dan is geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

Voorkomen overdrachtsbelasting
Bij een echtscheiding kan een gemeenschap van goederen zo worden verdeeld dat een van de partners een onroerende zaak verkrijgt zonder dat er overdrachtsbelasting is verschuldigd, ook al was de andere partner juridisch eigenaar.Dat kan via een geregistreerd partnerschap, zo blijkt uit recente rechtspraak.

De casus: twee partners, die samen eigenaar waren van tien panden, gingen een geregistreerd partnerschap aan onder de voorwaarde van uitsluiting van iedere gemeenschap van goederen, met uitzondering van de tien onroerende zaken. Een dag later werd dit partnerschap weer ontbonden. Daarbij werden zes panden toegescheiden aan de ene partner en vier panden aan de andere partner. Er werd een beroep gedaan op vrijstelling van overdrachtsbelasting.

De belastinginspecteur legde een naheffingsaanslag overdrachtsbelasting op met boete, omdat hij vond dat er sprake was van belastingverijdeling (fraus legis). Ook Gerechtshof Arnhem stelde vast dat belastingbesparing het enige motief was voor het aangaan van het geregistreerd partnerschap voor de duur van een dag. Aan de tweede voorwaarde voor fraus legis, dat door de handelwijze in strijd werd gehandeld met doel en strekking van de wet, was volgens het Hof echter niet voldaan. Tijdens de wetsgeschiedenis bij de totstandkoming van de regeling was deze situatie namelijk al besproken en was er niets aan gedaan. Dat hield volgens het Hof in dat de gevolgen van deze handelwijze doelbewust was aanvaard, waardoor geen sprake kon zijn van fraus legis.

Indien de Hoge Raad dit standpunt overneemt biedt het aangaan van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap met een beperkte gemeenschap van goederen, met het oog op een verdeling van onroerende zaken, een prima mogelijkheid om overdrachtsbelasting te besparen.

Voorkomen schenkbelasting
Op dezelfde wijze kan de heffing van schenkingsrecht tussen partners worden voorkomen, als er vermogen overgeheveld moet worden van de ene naar de andere partner.

Hoewel we het definitieve oordeel van de Hoge Raad moeten afwachten, kan de uitspraak van het Gerechtshof in voorkomende gevallen worden toegepast en is er tenminste sprake van een pleitbaar standpunt. Daardoor kan een boete zonder meer worden voorkomen.

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

– Richard den Bouw

Bedrijfsruimte op een toplocatie tussen wateren en wegen

0
Bedrijfsruimte op een toplocatie tussen wateren en wegen

Aan de rand van Hendrik-Ido-Ambacht ontwikkelt ABB in samenwerking met Stemar het project Businesspark aan de Noord. Het bedrijventerrein biedt bouwkavels op een zichtbare, centraal gelegen locatie aan het water. Hier komen werken, wegen en wateren samen. Waardoor het voor veel ondernemers een aantrekkelijke vestigingslocatie is. In het bijzonder voor watergebonden en watergerelateerde bedrijven. Immers, zoveel kades zijn er niet meer beschikbaar in de regio.

Prominent
Volgens Jan Dekker, directeur ABB Ontwikkeling, vormt de locatie een uitkomst voor maritieme bedrijven die zich op een goed te bereiken locatie willen vestigen. “Het totale terrein beslaat 6,5 hectare en er is een kade van zo’n 500 meter. Bedrijven die water nodig hebben, kunnen zich vestigen aan de waterzijde. De waterdiepte voor de kade bedraagt NAP –2 m tot NAP –3 m en het is toegestaan schepen tot maximaal 35 meter breedte permanent aan de kade te leggen. Maar er is ook een landzijde aan de weg, voor degenen die niet watergebonden zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan bedrijven die niet per sé een plek aan de kade hoeven te hebben, maar zo nu en dan wel gebruik zouden willen maken van de faciliteiten van de buurman. Zo’n samenwerking versterkt de kracht van maritiem Drechtsteden. En het komt de functionaliteit van Businesspark aan de Noord ten goede.”

Uitstekende verbindingsmogelijkheden
Aan de noordzijde van het terrein worden drie kleinschalige kantoorgebouwen gerealiseerd met daarachter bedrijfsunits. De bereikbaarheid van het gehele terrein is uitmuntend. “Er is een goede aansluiting op de A15 en de A16, waardoor de verbindingsmogelijkheden met Duitsland, Europoort en België uitstekend zijn. Tevens grenst het bedrijventerrein aan de rivier De Noord en de Rietbaan,” aldus Marcel Boereboom, projectmanager ABB.

Een voordeel is ook dat de waterbushalte bij de brug over De Noord op korte termijn een stukje zal opschuiven en gehersitueerd wordt naar een centraal punt tussen de bedrijven. “Voor medewerkers die niet met de auto reizen, is dit een groot voordeel. Het geeft een extra dimensie aan de bereikbaarheid.” Op Businesspark aan de Noord mogen zich bedrijven van milieuklasse B en C vestigen, dus zowel de lichte als zwaardere industrie.

Perfecte ligging
De ontsluitingsweg Noordeinde is aangelegd, de voormalige sleephelling gedempt en het terrein gesaneerd. Dekker: “De grond is bouwrijp, voor geïnteresseerde bedrijven kan het snel gaan. We verkopen de grond en zorgen voor de realisatie van de gewenste bebouwing en ook voor de benodigde vergunningen voor het pand. De grootte van een kavel bespreken we met de klant. Het is maar net waar een bedrijf behoefte aan heeft. Alles is maatwerk.” Eén ding staat vast: wie Businesspark aan de Noord kiest als uitvalsbasis, onderneemt op het knooppunt van bedrijvigheid op een perfecte ligging.”

Anna Houtman gekozen tot secretaresse van de regio

0

 

Traditiegetrouw worden secretaresses eenmaal per jaar in het zonnetje gezet, tijdens de landelijke secretaressedag. Zo ook in de Drechtsteden. Alle genomineerde secretaresses die het afgelopen jaar in Drechtsteden BUSINESS aan u zijn voorgesteld, maakten kans op de eretitel.

Een zaal vol secretaresses in de dop en veel genodigden uit het bedrijfsleven zoals leidinggevenden en collega’s van de genomineerden. Dat was de setting tijdens de verkiezing van de secretaresse van de regio op donderdag 19 april bij het Da Vinci College in Dordrecht. De presentatie van de middag was in handen van Paul Smit die op humoristische wijze zeven supercompetenties belichtte die onontbeerlijk zijn als ‘gereedschap’ voor een secretaresse om haar werk goed te kunnen doen. De genomineerden zagen alles vanaf de eerste rij aan. Sommigen al een beetje nerveus of de keuze op haar zou vallen. Overigens was er wel enige onduidelijkheid over wie er nu wel en wie niet genomineerd was, maar dat lastige misverstand werd tijdens de bijenkomst handig opgelost.

In de tussentijd deed Three/Third van zich spreken. Deze getalenteerde zusjes Arianne, Bernice en Celine Dekker uit Dor-drecht verrasten het publiek met enkele mooi gezongen en toepasselijke liedjes. Daarna werd het serieus met de vertoning van de filmpjes die bij de genomineerde secretaresses op de werkplek waren opgenomen. Hierin vertelden zij over hun passie voor het secretaressevak en ook enkele leidinggevenden kwamen aan het woord om lovende kritieken te spreken. Vervolgens nam Nelleke Smits het woord, de juryvoorzitster èn hoofdsponsor van de verkiezing, vertelde dat het ook dit jaar weer moeilijk was een keuze te maken. Uiteindelijk was de driekoppige jury tot een unaniem besluit gekomen: Anna Houtman was de gelukkige!

Anna is secretaresse bij Fokker in Papendrecht en totaal verrast nam zij haar prijs in ontvangst: de grote wisselbeker, een ring – ter beschikking gesteld door juwelier John Gladwell in Dordrecht – en een weekendje weg bij één van de Postillion Hotels in Nederland. Alle genomineerden kregen trouwens het weekenduitje aangeboden.

Onderscheidend, gemaksvriendelijk en transparant op alle fronten

0

 

SNS Bank
SNS Bank behoort tot de top 5 van grootste banken in Nederland en is vooral sterk vertegenwoordigd in het oosten van het land. Sinds 2002 is de bank echter ook in Rotterdam gevestigd. Veel Rotterdammers weten nog niet welke mogelijkheden de SNS Bank kan bieden. Toch groeit het marktaandeel al jarenlang gestaag. Het aantal vestigingen van de bank zullen in de komende jaren dan ook fors worden uitgebreid.

SNS Bank heeft ook de zakelijke consument veel te bieden. Huub Wijnen, financieel adviseur Vermogensopbouw & Betalingsverkeer, Jeroen Renirie, financieel adviseur Leven & Pensioenen, Toon Frik, financieel adviseur Hypotheken en directeur Rotterdam Rijnmond Henk Lagerweij verklaren zich nader over eenvoud, helderheid en onderscheidend vermogen. “Het credo ‘what you see is what you get’ is heel erg op ons van toepassing.”

SNS Bank holt niet met de massa mee, maar heeft een duidelijke, eigen visie. En als het even kan is het voorloper. Zo onderscheidt SNS Bank zich bijvoorbeeld ten opzichte van andere banken middels het geven van rente op de betaalrekening, de ruime bereikbaarheid van de klantenservice die zes dagen in de week geopend is en de innovatieve franchiseformule die nieuw is in Nederland. Maar er is nog veel meer. “SNS Bank is uniek op het gebied van hypotheken omdat wij kunnen adviseren met de zekerheid van een bank, maar ook met de onafhankelijkheid van een tussenpersoon doordat wij voor acht andere geldverstrekkers een hypotheek kunnen adviseren. Die onafhankelijkheid is voor een klant heel voordelig en verhelderend,” legt Frik uit. “Zij kunnen bij ons terecht voor een totaaladvies, waarbij het niet altijd zo is dat ons eigen product de beste oplossing blijkt te zijn.” De transparantie in geldzaken staat volgens Wijnen hoog in het vaandel. “De financiële sector heeft een moeilijke fase gehad en SNS Bank heeft al in een vrij vroeg stadium bepaalde keuzes gemaakt in waar wij voor willen staan. Als duurzame partner in financiën profileren wij ons binnen de markt. En transparantie staat voorop. Het credo ‘what you see is what you get’ is heel erg op ons van toepassing. De rente op een zakelijke rekening staat vast. De ene ondernemer krijgt niet meer dan de ander. Er is geen gerommel in de marge. Dat zorgt voor helderheid.”

“Het palet aan spaarrekeningen is fors gekrompen, want het aanbod was simpelweg te groot. En dat zorgde voor verwarring en onduidelijkheid bij de consument. Daarom geldt nu: Direct opvraagbaar of depositos met een vaste looptijd,” aldus Lagerweij. “Bij onze collega’s moet je soms een rentewekker zetten of je aanmelden om gebeld te worden als er iets met je rekening verandert, maar wij informeren onze klanten zelf als de situatie daar aanleiding toe geeft. De consument is gebaat bij helderheid en wil geen verrassingen achteraf. Met die instelling is het ons doel om als de meest consumentvriendelijke zaken- en retailbank van Nederland bekend te staan. Onze winkels staan letterlijk middenin de samenleving. Iedereen kan binnenlopen voor een advies zonder addertjes onder het gras. Tarief is tarief, zonder kleine lettertjes. SNS Bank onderhandelt ook niet over hypotheekkorting als de consument met een offerte van een andere bank binnenstapt. We laten ons lijstje met tarieven zien en die staan vast. Dat zijn scherpe prijzen, waarmee we de concurrentie met andere banken goed aankunnen.”

Als eerste, grote bank heeft SNS Bank er ook voor gekozen om op fee-tarief te werken en niet op provisiebasis. Frik: “Dat is ook weer die eenvoud in geldzaken. We doen niet aan handjeklap. Vanaf januari 2013 is provisie binnen Nederlandse banken verboden. SNS Bank wil voor de muziek uitlopen en heeft daarom al vorig jaar besloten om een vaste adviesvergoeding te introduceren, zonder provisie. Het voordeel hiervan is ook dat er een netto hypotheek wordt verstrekt, waarbij geen afsluitprovisie is en waarbij er ook geen opslag inherent is.”
Lagerweij vult aan: “De provisie moest ergens van worden betaald, dus voor de consument werd dit doorberekend binnen zijn maandbedrag. Bij ons betaal je nu eenmalig een vaste adviesvergoeding en dus een lager maandbedrag. Dat is wel zo helder voor de consument en het typeert de unieke propositie van de SNS Bank.”

Second opinion
Door de recessie is de ontslagvergoeding een hot item geworden. Renirie adviseert werknemers over hoe verstandig om te gaan met hun geld, maar is ook voor bedrijven een perfect aanspreekpunt. “Veel bedrijven zijn verplicht om werknemers een ontslagvergoeding mee te geven, maar bekommeren zich verder weinig over de financiën van diegenen die uit dienst treden. Ze denken vaak: ‘zoek het verder maar uit met die zak geld’. Terwijl ik vind dat een werkgever hierin ook de morele verplichting heeft om advies aan te bieden aan de werknemer. SNS Bank kan dan als onafhankelijke, eerlijke adviseur optreden. Want , net als bij hypotheken , adviseren wij ook producten van derden partijen. Sommige werknemers staan na 30 jaar trouwe dienst ineens op straat. Dat is ingrijpend, dus daar moet je op de juiste wijze mee omgaan. Ik ken verhalen van bedrijven die een ‘onafhankelijke’ adviseur inschakelden die achteraf toch niet zo onafhankelijk bleek te zijn. SNS Bank is dat wel. Bedrijven kunnen kosteloos deelnemen aan onze informatie-avonden, waarbij we door middel van presentaties informatie geven over zaken als een gouden handdruk en alles wat daarmee samenhangt. Als een bedrijf of een werknemer twijfelt over het nemen van belangrijke beslissingen in verband met de ontslagvergoeding, kunnen zij SNS Bank raadplegen als adviseur of voor een second opinion. Het gaat tenslotte wel ergens over. Bij het afsluiten van een hypotheek ga je ook niet over één nacht ijs. Dan ga je ook kijken en vergelijken bij meerdere partijen.”

Bedrijfsfinanciering en bedrijfsspaargelden
De soms heersende perceptie bij ondernemers is dat ‘bij de bank niets meer mogelijk is’. Frik: “Natuurlijk is er van beide kanten gedurende de recessie meer voorzichtigheid, maar een hypotheek verstrekken gebeurt echt nog wel. Dus de perceptie van de klant is niet terecht, maar wel enigszins logisch. We zitten met zijn allen in een wat lastigere tijd. Alleen zorgt dat lang niet voor iedereen voor beperkingen. Om een indicatie te geven: dit jaar kunnen wij voor meer als een miljard aan financieringen verstrekken. Er wordt wel scherper gekeken naar de risico’s van de bank. Maar mensen met een goed verhaal zijn altijd welkom.” SNS Bank doet alleen aan financiering van onroerend goed. Wijnen bespeurt ook bij ondernemers wat meer terughoudendheid. “Door de onzekere tijd zijn de risico’s groter en aan de andere kant wordt de wetgeving aangepast over hoe de balans van banken eruit dient te zien. Maar het loont altijd om het gesprek met SNS Bank aan te gaan. De strengere regelgeving betekent niet dat er niets meer kan bij de bank.” SNS Bank is momenteel in de regio nog een vrij onbekende speler binnen de bedrijfsfinanciering en bedrijfsspaargelden. Maar het is het streven om daar snel verandering in te brengen. Onderscheidende producten, kennis van zaken en duidelijkheid vormen binnen het bedrijfssegment enkele belangrijke pijlers. Net als het gemak. “Wie bij SNS Bank een zakelijke spaarrekening opent, kan zijn betaalrekening best ergens anders hebben. Al is onze betaalpropositie natuurlijk wel erg interessant en zeker het overwegen waard. We hebben een goede tariefstelling en het gebruiksgemak is groot,” legt Wijnen uit. Lagerweij vult aan: “In het oosten en zuiden van het land staat SNS Bank altijd op de longlist als mensen gaan bepalen met welke bank ze gaan praten. En negen van de tien keer ook op de shortlist. Dat willen we in deze regio ook bereiken. In het oosten en zuiden is bij wijze van spreken op elke straathoek een SNS Bank te vinden en in heel Rotterdam hebben we nu nog maar twee vestigingen. En dat is pas sinds 2002. Maar in korte tijd timmeren we hier flink aan de weg. Waar andere banken kantoren sluiten, openen wij juist steeds meer winkels. In dit gebied zullen er de komende twee jaar twaalf vestigingen bijkomen, onder andere in Baren-drecht, Schiedam, Capelle aan den IJssel, Ridderkerk en de Rotterdamse deelgemeenten Hoogvliet en Kralingen. De klant bepaalt het bedieningsconcept. Via internet kan veel worden geregeld, maar voor aanvullende informatie of vragen is onze klantenservice van maandag t/m zaterdag van 8.00 uur tot 20.00 uur bereikbaar. En een afspraak inplannen met onze adviseurs kan op elke gewenste locatie, dus ook bij de ondernemer op kantoor. SNS Bank denkt mee met het MKB. Onze flexibiliteit en duidelijkheid vormt een groot voordeel. Wanneer ondernemers met ons kennismaken, zullen ze positief verrast zijn.

Ondernemerscongres Rijnmond

0

 

“Elk jaar weer beter, informatiever en energieker.” zegt Bastiaan van der Knaap ING Regiodirecteur Business Banking in Rotterdam als we hem vragen naar het Ondernemerscongres. “Al vijftien jaar een sterk merk, als hèt ondernemersevenement van Nederland en we zijn er sinds het begin bij. We zijn er als ING-ers trots op dat we mede-initiatiefnemer en hoofdsponsor zijn.”

Ook dit jaar wacht hem een tot de nok toe gevulde zaal en een drukbezochte beursvloer. Het zal – net als in de voorgaande edities – volledig uitverkocht zijn, ondanks de ruime locatie. “En terecht,” zegt Van der Knaap “Waar krijg je anders zoveel kennis, inspiratie, uitbreiding van je netwerk en weer een dosis energie om te ondernemen in één dag? Ik ken geen vergelijkbaar ondernemersevenement.”

Belangrijke trends
Het ING Economisch Bureau publiceert voorafgaand aan het Ondernemerscongres zijn regiovisie. Hierin komen de economische prestaties van de verschillende sectoren in de regio Rotterdam aan bod. Ook wordt er een blik vooruit geworpen: wat zijn de belangrijkste trends waarop de ondernemer kan inspelen?

De regiovisie is een verfijning van het in april uitgebrachte rapport “Ondernemen naar 2020 – Kansen voor ambitieuze ondernemers” . Dit rapport beschrijft vijf belangrijke trends: duurzaamheid, internet, technologie, demografie en internationalisering en de impact die deze trends per sector kunnen hebben op de afzetkansen en de bedrijfsvoering. “Een nuttig rapport voor ondernemers die kansen willen zien en benutten,” zegt Van der Knaap. Alhoewel een flink deel van de mkb-ondernemers zich noodgedwongen vooral op overleven richt, denkt Van der Knaap dat veel ondernemers een antenne hebben voor belangrijke ontwikkelingen waarop ze kunnen inspelen. “De economische groei zal de komende jaren op z’n zachtst gezegd niet uitbundig zijn. Daardoor wordt het nog lastiger om te ondernemen, staat het vak ondernemerschap centraal en moet je alert zijn op de mogelijkheden die er aankomen of er al zijn.

Neem nu bijvoorbeeld de detailhandel. Daarin zal internet steeds belangrijker worden. De omzet in online winkelen neemt in een fors tempo toe. Ook kleinere detaillisten maken de stap om hun omzet ook online te gaan halen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Nederlandverdientonline.nl. Beleving en service zullen nog belangrijker zijn dan voorheen om de klant te verleiden om zijn geld te besteden.

Kennis delen
“ING deelt haar kennis met de ondernemers, “ zegt Van der Knaap. “Door de studies van het ING Economisch Bureau naar regio’s en sectoren, maar we vertalen die kennis ook door op bedrijfsniveau. Onze adviseurs zien zich als strategisch partner van de ondernemer. Zij kunnen een bedrijf op een aantal criteria doornemen en in een rapport vatten in hoeverre de onderneming is voorbereid op de toekomst, ook ten opzichte van zijn naaste concurrenten.” Kennis delen is ook een belangrijk onderdeel van het ondernemerscongres waar de nieuwste ontwikkelingen, handige tips en ondernemersvisies gedeeld worden.

Inspiratie
Een tweede belangrijk ingrediënt: inspiratie. Op het ondernemerscongres komt de bezoeker in aanraking met gedreven sprekers en topcoaches die ingaan op het behalen van successen, impulsen geven en motiveren. “Ook als bankier ben ik hiervoor zeer gevoelig, “ glimlacht Van der Knaap. “Deze toppers weten moeilijke vraagstukken altijd te fileren tot er een duidelijke vraag overblijft. En die is te beantwoorden door gericht actie te ondernemen. Meteen, of de volgende ochtend. Je krijgt eigenlijk als bezoeker de impliciete opdracht mee: als je iets wilt veranderen, moet je er zelf meteen mee beginnen.”

Netwerken
“Misschien wel het belangrijkste van de dag,” zegt Van der Knaap. “Voor ons als ING, maar ook voor de ondernemers. “ Het is een belangrijke doelstelling van de organisatie om het ideale klimaat te scheppen voor een hoogwaardig ondernemersnetwerk waarbij waardevolle contacten ontstaan. “En dat wordt dit jaar nog veel beter, “ zegt Van der Knaap met enige trots “We hebben een instrument ontwikkeld, waarbij bezoekers van het ondernemerscongres via LinkedIn al kunnen aangeven dat ze er zullen zijn en kunnen zien wie er nog meer is en waar zij vooral in geïnteresseerd zijn. Zo kun je als bezoeker al vooraf heel gericht netwerken. Een mooie mix van sociale en fysieke netwerken.”

Geslaagd
Het ondernemerscongres is een succesformule die steeds beter wordt. Het geeft zoveel energie dat het bijna niet voor te stellen is dat het vorige ondernemerscongres alweer een jaar geleden is. Daar sprak ik met zeer veel ondernemers en eigenlijk echoot het na een jaar nog steeds na. Elke week spreek ik wel met iemand, om kom ik een situatie tegen die rechtstreeks te herleiden is naar het ondernemerscongres. Volgens de officiële kalender duurt het ondernemerscongres maar een dag, maar in werkelijkheid duurt het minimaal een jaar.”

Kijk voor het Ondernemerscongres op: www.ondernemerscongres.nl

MKB belang bij MVO & Duurzame Betrokkenheid

0

Daar hoeven we het niet lang over te hebben. Het midden- en klein-bedrijf komt die betrokkenheid in hun eigen marketing- vooral hun communicatie-beleid van pas. Afgezien dat het ze tegenover hun KvK’s profileert. Waarnaast ook nog zoiets als een ideële doelstelling van de MKB-er bestaat. Geld om zo maar even €2500 per jaar te doneren heeft hij meestal niet. Bovendien wat heb je er aan als dat niet continu, elk jaar opnieuw kan? Waarom niet een tienjarenplan van elk jaar €250 ?

Het gaat niet om de hoogte van het bedrag. Het gaat niet om wat Shell doet. Of wat Mars doet. Of zelfs wat Veegservice Van Galen doet. Van de MKB-ondernemer Raymond van Galen, voor wie vuil-schoon water als schoon-vuil water, grondstof en eindproduct vice versa betekent. Hij startte, samen met Willem Kats (Watersport), het Blue Peter Chapter van de Hoeksche Waard. Met als doel het Recognition Badge MVO/Duurzaam te promoten, waarmee iedere MKB-ondernemer zijn eigen uitstraling bevorderen kan.

Zijn co-director is Marietta Vermaas, directeur van scholengemeenschap De Klinker, die we vanuit haar instelling, gerust als een MKB ondernemer kunnen zien. Raymond zorgt dat er minstens 10 HW-ondernemingen € 250 opbrengen. Om reclame voor de HW-ouders te maken die hun HW- kinderen weer stimuleren twee keer per jaar in totaal € 2500 op te halen. Goed voor 5 touwpompen waarmee weer 250 mensenlevens in Afrika, India en China worden gered. Marietta stimuleert op haar beurt de kinderen en verrijkt ze met een permanent waterbewustzijn.

Onderwijl zorgt Rijnmond Business voor een continue goodwill- begeleiding, het hele jaar door en daartoe à 90% korting alle mediaruimte schenkt. De doelstelling van slechts 5 touwpompen en niet meer. Alles kleinschalig, met winwin voor allen. Reken eens na wat er gebeurt als heel Rijnmond het idee met de factor x 20 en heel Nederland met x 200 overneemt. 200x 250 betekent 50.000 menselevens. Ieder jaar!

A.s. 14e mei worden de eerste Recognition Badges bij Veegservice Van Galen te Heinenoord, om 17.00 uitgereikt. Door instigator Klaas Tigelaar burgemeester van Oud-Beijerland. Aan o.a. Raymond van Galen, Vera Pieters. Marietta Vermaas, Kees van ’t Zelfde, Leen Klein, Angelia van Rooijen, Jannie Smit, Janine & Willem Kats, Dan Maasdam, Jan Paardekooper, Hans Vermeulen, Peter Hatenboer, en Sonny Lips.

Leontien sportkledinglijn

67

 

Gevoel voor detail is voor Leontien Zijlaard – van Moorsel altijd belangrijk geweest tijdens haar sportieve carrière. Kleding speelt daarbij een grote rol van de oud Olympisch en wereldkampioene wielrennen. Keuze van materialen, het draagcomfort en de uitstraling maken sporten nog een stuk leuker dan het zo al is.

Haar leven als topsporter zit er al weer bijna acht jaar op. Momenteel heeft Zijlaard-Van Moorsel ook veel oog voor breedtesport. In 2005 werd de Leontien Ladies Ride in het leven geroepen, met als doel vrouwen sportief plezier en saamhorigheid te laten beleven. Gedurende het jaar worden door het hele land koersen georganiseerd. De oudste er van is ‘s – Hertogenbosch. Maar daar zijn Zwolle, Rotterdam en inmiddels ook Amsterdam bijgekomen. Later dit jaar komt er bovendien een Leontien Ladies Run bij. Wederom met als doel om sportief bezig te zijn, maar ook om het sociale aspect van sport te benadrukken. En volgens Zijlaard-Van Moorsel wordt sporten nog leuker als je er goed gesoigneerd bijloopt. “Daarom heb ik een kwalitatief goede en betaalbare sportkledinglijn op de markt gebracht. De runningartikelen zijn te koop bij Kruidvat. Vijf keer per jaar verschijnt er een nieuwe collectie. Bij sportkleding vind ik het belangrijk dat het ademt, dat het goed blijft in de was, dat de kleurcombinaties mooi zijn en dat het afkleedt. Niets was tijdens mijn loopbaan zo frustrerend als een sponsor die een strategisch geplaatste baan op een outfit plaatste, zodat je optisch veel zwaarder leek. Daar kon ik echt van balen.

Fietskleding in uw huisstijl
Met Leontien Cycling Wear wil ik professionele kwaliteit voor iedereen toegankelijk maken. Voor elk bedrijf en voor elke organisatie. Is het niet prachtig om een groep fietsers bij elkaar te zien in uw kleuren en huisstijl? Onze creatieve medewerkers denken trouwens graag met u mee en ontwerpen in overleg met u graag een fraaie outfit” Voor meer informatie: 0182- 63 03 80.