Home Blog Page 348

Wat vinden de ondernemers van de Havenvisie 2030?

0

Karin Husmann is directeur van Plant One in het Botlekgebied, met een riante bedrijfshal van 10.000 vierkante meter die ruimte biedt aan iedereen die ontwikkelingen op het terrein van duurzame innovatieve procestechnologie wil testen. Daarvoor was ze directeur van de Space Expo in Noordwijk. Ze vindt de Rotterdamse haven dynamisch en ervaart de openheid en bereidheid tot samenwerking als positief. Ook het twee jaar jonge Plant One heeft met de Havenvisie 2030 te maken.

“Ik ben niet persoonlijk geconsulteerd, maar ik heb wel het idee dat er in ieder geval genoeg interactiemomenten zijn geweest waarbij ik mijn mening kon geven. Ik ben blij dat er aandacht is voor de integratie tussen bedrijven. We maken bijvoorbeeld steeds meer gebruik van elkaars restproducten en restwarmte. Beter voor het milieu en voor de energierekening. Op zich kan ik me in de Havenvisie 2030 vinden, maar eerst zien en dan geloven. Er wordt veel gepraat in Rotterdam. Zo wordt er gezegd dat er gericht moet worden geïnvesteerd. Door wie dan? Waar willen we goed in zijn? Innovatie, logistiek, biomassa? Er staat in de Havenvisie 2030 dat er veel meer energie geproduceerd wordt door alternatieve bronnen. Hoeveel meer dan? De Havenvisie had wat mij betreft wat concreter geformuleerd mogen zijn wat betreft de doelstellingen.”

Over de bereikbaarheid van de haven is Husmann tevreden zolang we over ‘buiten de spits’ praten.

Wim van Sluis, voorzitter van Deltalinqs, (Ondernemersorganisatie voor haven en industrie), geeft aan dat er inderdaad veel overleg is geweest tussen Deltalinqs en de gemeente. “Er is ons om input gevraagd en die hebben we gegeven. Het is een visie tot en met 2030. Dat is zo nu en dan ver in het zicht. Het is heel verstandig om op wat langere termijn te denken, maar het draait grotendeels om de uitvoeringsagenda. Dáár moet het in gebeuren en er is ook de intentie om dat te doen. De invulling kan wat beter, maar die moet nog uitgewerkt worden.”

Van Sluis begrijpt dat wethouder Baljeu trots is en hij is beslist niet ontevreden over het eindresultaat. Toch heeft hij een puntje van kritiek. “Het is erg vanuit Rotterdam geschreven. Wat betekent deze visie nu voor de omliggende gemeenten zoals Vlaardingen, Barendrecht en Spijkenisse Daar wordt niet echt naar gekeken. Er is overleg met de randgemeenten geweest, maar doen zij daar iets mee met hun eigen beleid? Hun oriëntatie op de haven kan beter. Grote bedrijven doen forse investeringen in de haven. Daar liggen ook mogelijkheden voor het economisch beleid van de gemeenten rond Rotterdam. Ik zou zeggen: Grijp uw kans!”

(Vergeet bij dit advies niet dat Wim van Sluis wethouder van Economische Zaken in Rotterdam is geweest).

Van Sluis geeft aan dat Deltalinqs de aandacht voor duurzaamheid in de Havenvisie 2030 onderschrijft. “Maar het bedrijfsleven? Dát kijkt er nog met argusogen naar. Het moet allemaal dus wel echt gedaan worden!”

Topsport & Business, a perfect match!

0

De stad en topsport gaan hand in hand. Geen stad biedt jaarlijks zoveel topsportevenementen. Nationale, Europese en wereldkampioenschappen worden afgewisseld met jaarlijkse evenementen als de ABN AMRO Rotterdam Marathon, het CHIO Rotterdam, het ABN AMRO World Tennis Tournament en in 2010 onder andere de start van de Tour de France. In 2011 was de stad het toneel van maar liefst twee WK’s en vier EK’s en ook 2012 belooft een enerverend sportjaar te worden. Maar ook de grote verscheidenheid aan sportaccommodaties, de Olympische ambitie, de in groten getale aanwezige topsportverenigingen en de topsporters in de stad.

Rotterdam Topsport zet zich in om Rotterdam als internationale, toonaangevende Sportstad te positioneren. Een netwerkorganisatie die zich inzet om grootschalige topsportevenementen naar de stad te halen, die topsportverenigingen en talentencentra ondersteunt, maar ook de individuele topsporters en talenten een warm hart toedraagt. Een organisatie die adviseert en faciliteert richting bonden, evenementenorganisaties en topsportverenigingen. En die samen met de twee andere sportpartijen in het Rotterdamse; Sport en Recreatie en Rotterdam Sportsupport, zorg draagt voor de koppeling tussen topsport en breedtesport.

Topsport & Business

Het bedrijfsleven is nauw betrokken bij de activiteiten van Rotterdam Topsport. Een deel van haar budget wordt gegenereerd uit sponsorinkomsten. De overige inkomsten komen tot stand uit de subsidie van de gemeente Rotterdam. Naast de financiële bijdrage van de gemeente bewijst het sponsorplan dat bedrijfsleven en sport een uitstekende combinatie vormen.

De drijvende krachten achter dit sponsorplan zijn Fred van Duijvenbode en Peter Stok, projectmanagers sponsoring van Rotterdam Topsport. ‘Sport en Bedrijfsleven zijn al jarenlang een succesvolle combinatie bij Rotterdam Topsport. Ondanks tijden van crisis en recessie mogen wij als Rotterdam Topsport maar liefst  95 bedrijven tot onze enthousiaste sponsorgroep rekenen. De sponsorgroep is onderverdeeld in een aantal categorieën, namelijk: Gold sponsors, Silver sponsors, Suppliers, Mediapartners en Businessclubleden. Onze missie is om de sponsorpartners aan Rotterdam Topsport te binden door de sponsors enerzijds een platvorm te bieden waar zij kunnen netwerken en anderzijds ze te betrekken bij de organisatie van de topsportactiviteiten van deze stad. Hiermee wordt er draagvlak gecreëerd voor een langdurige samenwerking’, aldus Fred van Duijvenbode.

‘Als je bent toegetreden tot onze sponsorgroep, ben je onderdeel van een krachtig Rotterdams netwerk, kan je zakendoen in een sportieve omgeving, heb je toegang tot exclusieve hospitality units met het beste uitzicht op topsporters in actie en zijn er volop mogelijkheden om in een ontspannen, zakelijke omgeving andere relaties te ontmoeten’, zegt Peter Stok.

Sponsorpartner van Rotterdam Topsport zijn, betekent niet alleen maar geld geven en je naam laten zien. ‘Wij gaan “hand in hand” op pad. We trekken samen met de partners op en gaan er ook voor om samen doelen te bereiken. Het  introduceren bij nieuwe partijen hoort daar ook bij. Daarnaast vinden we het belangrijk om regelmatig te evalueren’, leggen de heren uit.

Nieuwe ontwikkelingen

De heren merken dat de bedrijven wel steeds vaker de meerwaarde van het sponsorschap terug willen zien. ‘Bij ons vind je die meerwaarde in de combinatie, er wordt geïnvesteerd in de sport én in de maatschappij.’

Fred vervolgt: ‘Zo bieden wij nu ook de mogelijkheid om te investeren in de Rotterdamse Talentcentra die dit jaar worden opgericht. Door meer trainingsuren, onder leiding van topcoaches en samen met spelers van hun eigen niveau, kunnen talentvolle, jonge sporters zich beter ontwikkelen. De regionale talentcentra voor sporten als volleybal, honkbal en roeien gaan de aanwas van topsporters in Rotterdam opstuwen. De doelstelling is dat over een jaar of vijf minstens 15 procent van de spelers uit de nationale teams hebben deelgenomen aan de Rotterdamse talentencentra.’

Om je als bedrijf te binden aan een Rotterdams Talentcentrum is een unieke kans, om letterlijk en zichtbaar te investeren in de sport. Ook hiermee maken wij Rotterdam de ‘City of Sports’!

Ben je geïnteresseerd in het sponsornetwerk van Rotterdam Topsport en wil je meer informatie over een sponsorpartnerschap? Kom dan eens bij ons praten! Neem contact op via 010 – 497 12 12 en vraag naar Fred van Duijvenbode (duijvenbode@rotterdamtopsport.nl) of Peter Stok,(stok@rotterdamtopsport.nl).

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

Stichting Help eens een handje zoekt sponsors

0

Acht mensen uit het Ridderkerkse bedrijfsleven, sport, cultuur en journalistiek vonden elkaar in 1975 met een gemeenschappelijke gedachte. Mensen en groeperingen helpen die net iets te kort kwamen om hun doelstelling, in het algemeen op het sociale vlak, te kunnen realiseren. De Stichting Help eens een handje was geboren. Na rijp beraad van de bestuursleden werd een aanvrager een bedrag ter hand gesteld. Zo was het toen en zo is het anno 2012 nog steeds. Stichting Help eens een handje geniet al jaren het respect van zowel het Gemeentebestuur als van de Ridderkerkse bevolking en het bedrijfsleven.

Veel Ridderkerkse ondernemers en bestuurders hebben zich de afgelopen decennia ingezet voor de Stichting die talloze projecten heeft weten te realiseren, of waaraan Help eens een handje heeft bijgedragen. Vaak via een financiële bijdrage, maar ook in de vorm van  benodigde materialen teneinde verenigingen, stichtingen of instellingen die op sociaal maatschappelijk terrein bezig zijn mensen te ondersteunen en redelijk te laten functioneren waar dat nodig is en de helpende hand te bieden. Enkele bijzondere projecten zijn de aanschaf van de eerste dierenambulance, een vliegreis voor ernstig gehandicapten naar Spanje, bijdrage voor onderkomen van rolstoelen van mindervalide sporters bij sporthal Beverbol, senioren restaurant voor 55-plussers in zorgcentrum Reyerheem, een nieuwe aanhangwagen voor het vervoer van rolstoelen van de minder validen sportvereniging ISR, aankleding van het G-team van voetbalvereniging Rijsoord en een geheel verzorgde boottocht met hulpbehoevenden en alleenstaande eenzame mensen uit Ridderkerk in samenwerking met de Zonnebloem. Maar de meest bekende en jaarlijks terugkerende activiteit is wel de rondrit met trucks op Koninginnedag met verstandelijk gehandicapten als bijrijder. Voor de realisatie van de komende rondrit is Help eens een handje op zoek naar sponsors. U bent al ‘Goldsponsor’ voor een bedrag van 450 euro per jaar.

Burgemeester Annie Attema

Ridderkerks burgemeester Annie Attema over Stichting Help eens een handje: “Samen leven doe je met elkaar. Het lijkt een open deur, maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend. Het vraagt inzet en inspanning om iedereen zich thuis te laten voelen in onze samenleving. Zeker nu het economisch allemaal niet zo mee zit, kunnen mensen en mooie activiteiten in de knel komen. Ook dan, of liever: juist dan moeten we er voor elkaar zijn.

In Ridderkerk geeft de stichting ‘Help eens een handje’ al sinds de jaren zeventig het goede voorbeeld. Na mijn komst naar Ridderkerk was deze stichting één van mijn verrassende ontdekkingen.

Ik bewonder de inzet van de mensen van ‘Help eens een handje’ voor mensen en organisaties die een financieel steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ondanks wettelijke regelingen, subsidies en wat niet al houdt deze stichting jaar in jaar uit zijn bestaansrecht.

Ook nu laat ‘Help eens een handje’ weer van zich horen. Van harte beveel ik de initiatieven van de stichting ‘Help eens een handje’ bij u aan!

Social media: hulp!

0

Altijd en overal contact met elkaar: willen we dat? Is dat goed? Is het een hype of kunnen social media echt iets betekenen voor de mens anno nu? Het onderwerp was goed voor een zeer goed bezochte aflevering van THEMATER: 350 mensen in de grote zaal van het Isala Theater wilden er veel meer van weten.

Daar zorgde allereerst Jeroen Jansz voor. Als hoogleraar communicatie en media aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gaf hij een stevig theoretisch fundament aan de avond. Door met een filmpje te laten zien hoe diep de hedendaagse technologie is doorgedrongen in ons denken: een peuter die probeert in een tijdschrift met een vingerbeweging de volgende pagina tevoorschijn te halen… Zijn boodschap als het gaat over Facebook, Twitter en andere social media: je hoeft niet helemaal je echte zelf te zijn in dit stuk van het openbare leven. Als je maar strategisch nadenkt over welke privé-informatie je wel en niet prijsgeeft!

Anders dan anders werd de avond aan elkaar gepraat en gespeeld door de drie dynamische jongens van cabaretgroep MiER, die lichtvoetig, scherp en snel op de sprekers en de zaal reageerden. En de zaal reageerde gretig terug: op het scherm was te zien wat er vanuit de rijen zoal werd getwitterd. ‘Is Francisco van Jole nou bezig ons bang te maken voor social media?’, kwam er bijvoorbeeld te staan toen de bekende internetjournalist uitlegde hoe Facebook een inderdaad beangstigende hoeveelheid gegevens verzamelt over zijn gebruikers. “Ze weten meer over je dan je zelf”, zei Van Jole, maar evengoed hield hij de zaal voor hoe verslavend en beïnvloedend het gebruik van social media kan zijn. “Mijn uitgaansgedrag is er enorm op vooruitgegaan sinds ik Twitter”.

Een heel ander gebruik van social media is het terrein van de derde spreker, Julian Natte. Als ondernemer adviseert hij andere ondernemers hoe ze de wereldwijde netwerken kunnen inzetten om meer en beter zaken te doen. Een handvol collega’s in de zaal kreeg onmiddellijk concrete adviezen, of het nu ging over auto’s verkopen of het promoten van een huiswerkinstituut.

De vraag ‘Van hype naar hulp?’ leek aan het eind van deze succesvolle Themater-avond duidelijk beantwoord. Voorzitter van THEMATER Rob Tol vatte het rond elf uur samen de hype is een hulp geworden. Ook al zijn er veel mensen die er weinig van moeten hebben, met social media kun je nog heel wat meer dan we nu weten. Als we er maar slim mee omgaan, blijven nadenken en vooral niet bang zijn. En er wat voor over hebben, want zoals Jansz én Van Jole naar voren brachten: er gaat wel heel veel tijd in zitten…

Sfeervolle BOB-borrel bij Het Kasteel van Rhoon

0

Tijdens de voorjaarsvakantie organiseerde Rijnmond BUSINESS de eerste BOB – borrel van dit jaar. Ondanks de vakantieweek werd de borrel goed bezocht. In een bijzonder sfeervolle ambiance konden de ‘Vrienden van Rijnmond BUSINESS’ genieten van overheerlijke hapjes, door Schmidt Zeevis geleverde Oesters, een door Het Kasteel van Rhoon aangeboden en uitstekende buffet. Maar ook van een fijne door Liberté wijnkopers aangeboden Prosecco.

Veel bezoekers maakten gebruik van de mogelijkheid om een tweet te plaatsen op het door Content Display geplaatste scherm. Kees van der Hoek van Lagestee Metselwerken won een gratis bedrijfsprofiel in Rijnmond BUSINESS.

De eerstvolgende BOB-borrel is op dinsdag 17 april. Locatie is dan: Restaurant Hermitage in Rijsoord. Aanvang: 17.00 uur. Naast een gratis bedrijfsprofiel maken bezoekers dan kans om een door Jewel Trend in Ridderkerk beschikbaar gesteld horloge te winnen en ontvangen alle bezoekers na afloop een goody bag.

Deze BOB-borrel werd mede mogelijk gemaakt door:

Het Kasteel van Rhoon

Schmidt Zeevis

Liberté Wijnkopers

Content Display

Rijnmond BUSINESS bedankt genoemde bedrijven voor hun medewerking. Mede dank zij hen werd het een bijzonder geslaagde netwerkavond.

Graag tot dinsdag 17 april bij restaurant Hermitage in Rijsoord!

Schipper Accountants Rotterdam: Waardevol klankbord voor ondernemers in de regio

0

Sinds de oprichting in 1938 in Goes heeft Schipper Accountants meerdere vestigingen in Zuidwest Nederland. Naast een achttal kleinere regiokantoren, heeft de organisatie op dit moment twee full service kantoren in Goes en Terneuzen. In de nazomer van dit jaar krijgt ook de Rotterdamse vestiging de ‘status’ van full service kantoor, voor een nog completere dienstverlening. Het doel van kantooreigenaar Ad Fröberg is helder. Hij wil met zijn bedrijf een waardevol financieel en economisch klankbord zijn voor het MKB in de Rotterdamse regio.

Maximale klantenbediening

“Als adviseur moet je weten, waar je individuele kennis ophoudt en wanneer je zaken moet overdragen aan een andere specialist. Alleen op deze manier is de klant verzekerd van een adequaat financieel en economisch advies,” aldus Ad Fröberg.

Dit is precies het uitgangspunt bij het nieuwe full service concept van de organisatie. Alle specialistische kennis onder één dak, voor een maximale, kwalitatieve klantenbediening. Binnen de vernieuwde organisatie werken experts van verschillende disciplines nauw samen. De werkzaamheden richten zich op de kernactiviteiten accountancy, controle, belastingadvies, juridische advisering en algemeen bedrijfseconomisch advies. Daarnaast kenmerkt het bedrijf zich door de gespecialiseerde dienstverlening, onder andere op het gebied van corporate finance, pensioenen, estate planning en successieplanning.

De keuze voor Rotterdam als derde full service locatie is natuurlijk niet toevallig vertelt Fröberg. “ Er is veel bedrijvigheid en het  havengebied geeft ons veel mogelijkheden op internationaal gebied. Voor ondernemers die zaken doen over de landsgrenzen zijn wij de ideale financiële adviespartner. Ons bedrijf maakt gebruik van het wereldwijde, onafhankelijke netwerk CPA Associates International. Klanten kunnen overal ter wereld terecht voor advies en ondersteuning. Met CPAAI blijft de kwaliteit van onze dienstverlening gewaarborgd, ook over de landsgrenzen heen.”

Deze brede aanpak vraagt veel van de communicatie en samenwerking binnen de organisatie. Niet voor niets luidt het motto: ‘Ondernemen doe je samen’. De organisatie doelt hiermee op de interne samenwerking van collega’s en de externe samenwerking met klanten. Fröberg licht toe:

“Binnen Schipper werkt een enthousiast en betrokken team medewerkers nauw samen. Zij hebben plezier in hun werk en daar profiteert de klant natuurlijk van mee. Onze medewerkers hebben er alles voor over om bij te dragen aan het succes van onze klanten.  Daarnaast zijn wij zelf ook ondernemer. Wij weten wat er speelt binnen bedrijven in het MKB en wij weten ook dat onze financiële diensten haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Samen met de klant gaan wij altijd op zoek naar een persoonlijke oplossing die echt werkt, voor nu en in de toekomst.”

Proactief betrokken

Met het full service concept wil Schipper Accountants excelleren op het gebied van kennis en creativiteit, waarbij een persoonlijke en klantgerichte aanpak voorop staat. “Wij kijken hierbij niet alleen naar het verleden,” waarbij Fröberg doelt op de werkzaamheden die betrekking hebben op situaties achteraf, zoals de belastingaangifte en de jaarrekeningen, “maar ook naar het heden en de toekomst.”  Voor ondernemers wil de organisatie een klankbord zijn;  een professionele sparring  partner, die bijdraagt aan het succes en de continuïteit van ondernemers. Dit doen zij onder meer door preventief financieel advies en een helder verdienmodel voor de lange termijn.

Fröberg vertelt:  “Onze proactieve houding en  hoge mate van betrokkenheid, wordt door onze klanten erg gewaardeerd. Ons bedrijf heeft een trouw klantenbestand. Door de jaren heen maak je samen heel veel mee. Dit zorgt voor een hechte band. Zo hebben wij een klant die ooit begonnen is als kofferbakverkoper. Inmiddels is zijn bedrijf uitgegroeid tot een speler van formaat. Als adviseur hebben wij daar een aandeel in gehad. Daar zijn we best trots op.”

Natuurlijk richt Schipper Accountants zich ook op startende ondernemers. Speciaal voor starters hanteert de organisatie een aangepast tarief. Bovendien kan men ook altijd terecht bij de wekelijkse inloopspreekuren. “Wij doen graag iets extra’s voor ondernemers uit de regio. Elke donderdagavond vanaf half zeven kan men daarom bij ons op kantoor terecht voor allerhande bedrijfseconomische vraagstukken,” vertelt Peter Broer, manager accountancy. “Even bellen vooraf en wij zorgen ervoor,  dat de juiste specialist aanwezig is.”

Informatisering en innovatie

Arbeid is prijzig. Reden voor de organisatie om efficiënt te werken en continu te investeren in  informatisering en innovatieve concepten. “Onlangs is de organisatie bijvoorbeeld aangesloten bij Horizontaal toezicht, een nieuwe controleaanpak van de Belastingdienst. Hiermee conformeren wij ons, om op de juiste manier aangifte te doen. De controle achteraf is hierdoor niet meer nodig, waardoor onze klanten sneller zicht hebben op de financiële situatie,” vertelt Broer. “Ook de automatisering van bepaalde werkprocessen, stelt ons in staat om klanten nog sneller en beter van dienst te zijn. Uitkomsten zijn sneller bekend en wij houden meer tijd en aandacht over voor onze klanten.” “En dat is precies wat ons onderscheidend maakt,” vult Fröberg aan. “Wij leveren de kwaliteit van een groot kantoor, met de betrokkenheid en flexibiliteit van een kleine onderneming.”

De ontwikkelingen binnen het bedrijf zijn inmiddels in volle gang en de komende maanden krijgt het kantoor er een extra verdieping bij. Verwacht wordt, dat het volledige full service concept na de zomer van dit jaar gereed is. Natuurlijk zijn ondernemers ook voor die tijd van harte welkom bij het kantoor aan de Escudostraat. De specialisten van Schipper Accountants staan altijd voor u klaar, met het juiste financiële advies.

Roeiploeg 40+ neemt deel aan Wolgarace en steunt Stichting Vrienden van Sophia

0

147 kilometer Sloep roeien op de Wolga voor de lol. Maar ook voor het goede doel!

Joost Lockhorst, Wim Noordsy, Bert van der Heijden, Koos de Vreeze, Rene Lockhorst, Rob Berben, Rob den Adel, Willem Visser, Wim van Dulst en  Jaap Bijl. Mannen met een verschillende achtergrond. De een is directeur/eigenaar van een transportbedrijf, de ander accountmanager bij een Rabobank en weer een ander is een voormalig manager bij Shell. Maar wie ze ook zijn en wat ze in het dagelijks leven ook doen, deze tien mannen hebben enkele zaken met elkaar gemeen. Het belangrijkste is de gezamenlijke passie voor het sloeproeien. Sloeproeien? Ja sloeproeien! Andere zaken die zij met elkaar gemeen hebben is dat het stuk voor stuk doorzetters zijn, die op zondagen op het water te vinden zijn, die niet opzien tegen een flinke roeiwedstrijd, maar die ook samen de Forel, zo heet de sloep die de mannen met Roeiploeg 40+ in eigendom hebben, onderhouden.

Het begon in 2005 toen iemand op het idee kwam om eens ‘een keertje’ met de Maasrace mee te doen. Bemanning werd geronseld en ze kregen een sloep van het Scheepvaart en Transportcollege (STC) in bruikleen. De sloep werd eerst opgeknapt, zodat er in getraind kon worden. Met veel enthousiasme is er aan de maasrace 2005 deelgenomen! Dit bleek zo’n succes dat besloten werd om door te gaan met trainen. De sloep mocht voor langere tijd worden geleend. Het onderhoud deden de mannen zelf. Na ‘de Forel’  zes jaar in bruikleen te hebben gehad van het STC werden de sportievelingen in de gelegenheid gesteld de sloep te kopen. Deze mogelijkheid werd met beide handen aangegrepen en zo werd het roeiplezier voor onbepaalde tijd veilig gesteld.

Roeiploeg 40+ neemt jaarlijks aan diverse roeiwedstrijden deel. Naast de reeds gememoreerde Maasrace zijn dat Muiden – Pampus – Muiden, een race van drie keer acht kilometer, maar ook de Stortemelkrace in Veere en de drieëndertig kilometer lange race op de Thames. En ook deze race werd gevaren met de eigen boot.  Nu trainen ze voor een race van maar liefst 147 kilometer over de Wolga! De race staat gepland op vrijdag 22 juni aanstaande en de heren streven er naar om de race in zeventien uur te volbrengen. De contacten hiervoor werden gelegd tijdens de race Muiden – Pampus – Muiden, waaraan ook een Russische roeiploeg deelnam. Anders dan met vorige races zullen de 40+ ers dit keer niet met hun eigen boot varen, maar zullen zij er een lenen van hun Russische roeivrienden. Wat niet anders is, is de keuze voor een goed doel.  Al jaren kan de bemanning rekenen op trouwe sponsors, zoals, Burger Ferry Agencies, (voor de overtocht naar London)  van Dulst Techniek BV, G. van der Heijden & Zn BV. en Hadek.

Goed doel

Elk seizoen wordt er door de bemanning van de ’Forel’ een goed doel gekozen om voor te roeien. Niet in de laatste plaats omdat ze vinden dat het plezier in het roeien zich makkelijk laat combineren met fondsenwerving! Ze zoeken hiervoor doelen uit die geregistreerd zijn en waarvan het maatschappelijke en sociale belang aangetoond wordt.

In 2007 konden ze stichting ‘Vrienden van het Sophia’ een cheque overhandigen van 4.500 euro. Het seizoen erna was het resultaat 11.000 euro. Dit bedrag is ter beschikking gesteld aan het ‘pijnpaspoort’ project van het Sophia kinderziekenhuis!

Ook dit seizoen roeien de mannen van Roeiploeg 40+ voor de Stichting Vrienden van het Sophia Kinderziekenhuis! Zowel op het gebied van medisch wetenschappelijk onderzoek als op het gebied van dagelijkse zorg aan patiëntjes en hun ouders en familie worden initiatieven ontwikkeld die financiële ondersteuning verdienen.

Roeiploeg 40+ heeft er voor gekozen om vooral zorgprojecten te ondersteunen. Deze keuze is gebaseerd op onze wens dat de bijdrage zo dicht mogelijk bij- en direct merkbaar voor patientjes en ouders en familie besteedt zal gaan worden!

Wilt u Roeiploeg 40+ helpen om de Stichting Vrienden van Sophia te steunen bij de ontwikkeling en uitvoering van zorgprojecten dan kunt u contact opnemen met de sponsorcommissie, die bestaat uit Bert van der Heijden (e-mail: bert@heijdentransport.nl) en Willem Visser (e-mail: w.g.visser@rmij.rabobank.nl), of rechtstreeks uw bijdrage storten op de bankrekening: 750316454 t.n.v. R.T. Lockhorst o.v.v. ‘Sophia kinderziekenhuis’, onze website is www.roeiploeg40plus.nl

Rijnmond Payroll Service helpt uw administratieve lasten verminderen

0

Steeds meer ondernemers kiezen voor het gemak van payrolling. Maar wat is payrolling nu precies en wat kan dit voor uw organisatie betekenen. Wij spraken met de oprichters en eigenaren van Rijnmond Payroll Service in Ridderkerk. Wil Sierat, in 2002 oprichter van Sierat administratiekantoor, zoon Rob Sierat en Marco van Haften.

Onze eerste vraag is, wat is payrolling nu precies en wat betekent dit voor organisaties. Marco van Haften: “Met payrolling haal je als ondernemer het gemak, flexibiliteit en service in huis. In de kern gaat het er om dat wij de verloning van medewerkers overnemen, inclusief alle verantwoordelijkheden en risico’s. Ondernemers krijgen hierdoor minder verplichtingen en meer vrijheid voor terug.” “En ze hebben daardoor ook veel minder administratieve rompslomp en ook geen extra kosten voor de salarisverwerking”, vult Rob Sierat hem aan en dat levert ze meteen een stuk kostenreductie op.”

Wil Sierat: “Op de werkvloer verandert er niets. Als ondernemer blijf je verantwoordelijk voor de werving en de inhoudelijke aansturing van medewerkers. Het voordeel zit hem feitelijk aan de achterkant: wij betalen nettoloon, premies en belastingen, verstrekken loonstroken en verwerken ziek- en herstelmeldingen. Wij merkten ook bij klanten van ons administratiekantoor dat de behoefte naar payrolling steeds meer toenam.”

Marco van Haften: “Klanten kunnen zich meer focussen op hun core business. Ofwel wij ontzorgen de klanten. En dat is ook precies onze doelstelling: het compleet ontzorgen van de relatie. Voor ons is de vraag wie is de klant en wat wil de klant. Onze slogan is dan ook ‘uw voordeel, onze zorg’. “Ja dat is ook echt zo,” vervolgt Rob Sierat. “Klanten hebben door gebruik te maken van payrolling ook minder bedrijfsrisico. Wie gebruik maakt van onze payrollservice merkt het voordeel meteen. Werknemers van onze opdrachtgevers komen in dienst bij Rijnmond Payroll Service en worden tewerkgesteld binnen het bedrijf van de opdrachtgever.”

Meer voordelen

Rijnmond Payroll Service maakt contractuele prijsafspraken over het uurtarief. Alleen de gewerkte uren worden gefactureerd zodat opdrachtgevers direct weten wat de loonkosten zijn. In het uurtarief zitten salaris, vakantiegeld, vakantiedagen, salaris bij ziekte, sociale lasten en pensioen inbegrepen. Uitbetaling van loon is of vierwekelijks of maandelijks. Ook de maandelijkse belastingafdrachten, zoals omzetbelasting, loonbelasting en de daarbij behorende sociale verzekeringen worden geregeld. Op alle vragen op het gebied van salaris, arbeidsrecht en CAO’s krijgen klanten gratis en binnen 24 uur antwoord.

En wat te denken van het opstellen van arbeidsovereenkomsten, het aanmelden bij de arbodienst en pensioen, uitbetalingen van het loon, afdrachten voor belastingdienst en pensioen, ziek- en herstelmeldingen, invullen formulieren voor het UWV en ga zo maar door. Het kost de ondernemer veel tijd en door het in handen van Rijnmond Payroll Service te geven bespaart de ondernemer deze tijd.

Alles in een hand

Samen met Sierat administratiekantoor neemt Rijnmond Payroll Service uw gehele administratie uit handen. Van de volledige boekhouding tot BTW aangifte, van salarisadministratie tot arbeidsovereenkomst.

Rijnmond Payroll Service is NBBU lid en sinds april NEN gecertificeerd. Contactpersoon: Marco van Haften via telefoon 06 – 81524955. Of per mail: Marco@rijnmondpayroll.nl

Van Haften & Sierat Consultancy

Ook op het gebied van incasso blijft, indien gewenst, alles in één hand. Middels Van Haften & Sierat Consultancy zorgen de drie ambitieuze heren voor uw incasso vraagstukken.

Sierat administratiekantoor

Sierat administratiekantoor hanteert voor ondernemers en starters speciale tarieven.

Bedrijven kunnen contact opnemen met Wil
Sierat: wil@sierat.nl of Rob Sierat: rob@sierat.nl, of T: (0180) 425688.

Doelstelling

Wat is jullie eigen doelstelling? Marco van Haften: “wij willen allereerst een goede en duurzame relatie opbouwen met ondernemers; we willen er voor hen zijn. En niet alleen zeggen, maar ook daadwerkelijk doen.

Haven moet bereikbaar blijven!

0

De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (Haven, Verkeer en Regionale Economie) is erg in haar nopjes met de Havenvisie 2030, waaraan de gemeenteraad unaniem haar zegen gaf. “Dat was een belangrijk moment voor me”, vertelt Baljeu trots. “Het is een duidelijke toekomstvisie naar waar de haven naartoe moet groeien.”

Kwalitatieve verbetering in dienstverlening en leefomgeving, economie en groei van de haven. Deze woorden staan centraal in de Havenvisie 2030. “Alle partijen die je maar kunt bedenken zijn geconsulteerd. De gemeente, milieubeweging, het bedrijfsleven, omwonenden, de achterlandverbinding en zelfs internationaal werd geïnformeerd naar de mening over deze visie. Het proces heeft lang geduurd: bijna 2 jaar. Met alle betrokkenen is gesproken. We zijn heel zorgvuldig te werk gegaan en hebben gezocht naar concrete punten van verbetering. Het is een heel mooi product geworden. Ervaring leert dat Havenvisies geen papieren tijgers zijn. Uit de Havenvisie 2010 is de uitbreiding van de Tweede Maasvlakte voortgekomen. Een van de kenmerken van de Havenvisie 2030 is dat er een sterke uitvoeringsagenda achter zit. We hebben de nadruk gelegd op verbinding en dat menen we serieus. Voor verbetering van de bereikbaarheid van het gebied zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt met de binnenvaart en met gemeenten om het havengebied heen.”

Natuurlijk is er ook aandacht voor de werkgelegenheid, mede in verband met alle vacatures die ontstaan vanwege de pensioneringsgolf, en niet te vergeten de leefomgeving. Volgens Baljeu is er veel draagvlak voor de haven, wat vooral komt door de economische bijdrage aan de regio. “Het wordt internationaal erkend dat Rotterdam de ‘Global hub’ is voor containers, overslag, olieopslag, raffinage en de overgang naar de bio-industrie. Onze haven is klaar voor deze vernieuwingsslag en ik ben er heel erg trots op dat deze positie van de haven erkenning over de grens heeft. Ook in de toekomst.”

In de Havenvisie 2030 worden vijf cruciale acties vermeld die genomen moeten worden: transitie van de industrie, efficiënte logistieke ketens in een Europees netwerk, verbeteren van de bereikbaarheid, verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en inzetten op innovatie en daadkracht. Er is geen sprake van rangorde, maar Baljeu is over één ding heel duidelijk: je kunt als haven wel groeien, maar je moet bereikbaar blijven!

Toch bevat deze havenvisie geen onderdeel waar Baljeu extra trots op is. “Het mooie is juist dat onze huidige havenvisie een totaalpakket is. Niet één speerpunt, maar het hele pakket aan maatregelen leidt tot kwaliteitsverbetering. Het investeringsklimaat, werk, ruimte, milieu en veiligheid. Dit heb je allemaal nodig om te kunnen groeien. Het hele bedrijfsleven heeft er baat bij dat dit goed wordt ingevuld. De haven zorgt nationaal voor bijna 4% van de totale toegevoegde waarde voor de economie en 30% in onze regio! Het verloop van de zaken in de haven is vaak een voorbode van een recessie of juist van verbetering. In 2009 werden de problemen in de haven al zichtbaar en in 2011 had de Rotterdamse haven juist een recordjaar. Zelfs bij de somberste economische vooruitzichten kan de haven op groei rekenen.”

Wetsvoorstel renovatie

0

Eind september 2011 is een wetsvoorstel ingediend betreffende de verbetering van de huurbescherming van huurders van 290-bedrijfsruimte (winkelruimte/horeca) bij renovatie. Wat houden deze wijzigingen nu concreet in?

Uitgangspunt is dat de huurovereenkomst van een 290-bedrijfsruimte voor ‘vijf plus vijf’ jaar geldt. Na een huurperiode van vijf jaar kan de verhuurder de huurovereenkomst op een beperkt aantal gronden opzeggen, waaronder ‘dringend eigen gebruik’. Onder de huidige regelgeving valt daaronder ook renovatie. Is renovatie zonder beëindiging van de huurovereenkomst niet mogelijk en slaagt de verhuurder er in om dat aannemelijk te maken, dan kan de rechter – zonder dat er een belangenafweging hoeft plaats te vinden – de huurovereenkomst beëindigen.

Als het wetsvoorstel wordt aangenomen dan zal deze mogelijkheid worden beperkt. Anders dan nu het geval is, zal renovatie niet meer onder ‘dringend eigen gebruik’ vallen. De verhuurder zal dan bij renovaties pas na een huurperiode van tien jaar kunnen opzeggen op grond van de algemene belangenafweging. Dit is voornamelijk bij renovaties van winkelcentra nadelig, nu daarin altijd wel een bedrijfsruimte zal zijn die pas korte tijd is verhuurd. Het gevaar is dat deze huurovereenkomsten niet beëindigd kunnen worden wegens renovatie en zodoende een renovatie in de weg kunnen staan.

Is renovatie met voorzetting van de huurovereenkomst mogelijk, dan dient de verhuurder de huurder onder de huidige regelgeving een ‘redelijk’ renovatievoorstel te doen en dit voorstel (bij gebreke van instemming door de huurder) door de rechter te laten toetsten. Oordeelt de rechter dat het voorstel redelijk is, dan heeft de huurder de keuze om ofwel met dit voorstel in te stemmen ofwel de huurovereenkomst te beëindigen.

Wordt het wetsvoorstel aangenomen dan zal de verhuurder verplicht zijn om de huurder in dat renovatievoorstel ook een tegemoetkoming voor de verhuis- en inrichtingskosten te betalen. Op het eerste oog weinig nieuws, nu in de praktijk ook thans veelal een tegemoetkoming wordt verstrekt. Nieuw is echter wel dat bij ministeriële regeling minimumvergoedingen voor alle bedrijfsruimten zullen worden vastgesteld. Nadeel hiervan is dat zowel grote warenhuizen alsmede kleine winkeliers dezelfde tegemoetkoming zullen krijgen.

Het wetsvoorstel ligt momenteel ter beoordeling bij de Tweede Kamer. Het is nog maar de vraag of het wetsvoorstel in deze vorm zal worden aangenomen, nu de literatuur zich daar zeer kritisch over heeft uitgelaten. Wordt het wetsvoorstel alsnog in deze vorm aangenomen, dan zal de nieuwe regeling direct van toepassing zijn op alle lopende huurovereenkomsten en gerechtelijke procedures. Dit kan grote consequenties voor de praktijk hebben.